Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 
E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Blog als favoriet !
Mijn radio zender
  • radio
  • autosport
    alles over autosport
    17-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.David Richards ongedeerd in helikopterincident
    Soms maakt het noodlot rare wendingen. Zo'n 24 uur nadat rallycoureur Colin McRae en diens zoon om het leven kwamen in een tragisch ongeval met McRaes helikopter kwamen Prodrive-baas David Richards en echtgenote Karen met de schrik vrij nadat ook zij betrokken waren geweest bij een helikopterongeval op de terugreis vanaf de Belgische Formule 1-Grand Prix in Spa-Francorchamps. Richards was degene die als hoofd van het door Prodrive gerunde Subaru-fabrieksteam zorgde voor de WK-doorbraak van Colin McRae, die hem in 1995 de wereldtitel bezorgde. Richards en zijn echtgenote moesten op weg naar hun huis in Radway bij Banbury een noodlanding maken in het graafschap Essex

    Kort na het ongeval, waarbij Richards naar verluidt zelf de helicopter bestuurde en deze aan de grond zette, sprak David Richards met een redacteur van de website autosport.com, de site van het Britse weekblad Autosport. "Er was iets mis met de transmissie", wordt Richards op deze site geciteerd. "Soms heb je geluk, soms niet. Het is triest dat Colin geen geluk had."

    17-09-2007 om 16:44 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Zoals verwacht hebben Nicolas Minassia en Marc Gene met de Peugeot 908 FAP HDI de 1000 KM van Silverstone op hun naam geschreven. Op het einde zag het er naar uit dat Peugeot zelfs een dubbeloverwinning zou scoren, maar dit werd door de oplettende sportcommissarissen verhinderd. Sinds de openingswedstrijd op Monza hadden Gene/Minassian niet meer gewonnen


    start_silvestone
    Ondanks een benauwd moment in de formatieronde verliep de start op
    Silverstone uitstekend voor Marc Gene. Foto: LMES/DPPI

    Peugeot zoals verwacht
    De 1000 KM van Silverstone kende eigenlijk een spannend laatste uur, waarin de Peugeot 908 HDI/FAP van Minassian/Gene de zege eigenlijk niet ontgaan. Direct bij de start werd Marc Gene even door zijn koude banden verrast, maar kon zich gelukkig goed herstellen. De safetycar kwam in de 12e ronde voor het eerst in actie toen een sterke wind ervoor zorgde dat er enkele reclameborden op het circuit terechtkwamen. In de 112e ronde komt Pedro Lamy met een lekke linkerachterband binnen, waardoor hij naar de vijfde plek terugvalt. In de 133e ronde moet de safetycar voor de tweede maal in actie komen. Met nog 28 ronden te gaan neemt Lamy de Peugeot van Sarrazin over, maar zijn inhaaljacht naar de kop zal niet beloond worden. Stefan Mücke met de Charouz Lola B07/17 en Emmanuel Collard met de Pescarolo-Judd leverden een prachtig duel om de tweede plek, waarbij de Duitser fel weerstand bood. Uiteindelijk wist Collard Mücke in de 177e ronde te verschalken

    . De tweede Peugeot 908 HDI FAP die met Pedro Lamy inmiddels de vierde plek bezette liep snel op de duellerende Spyders in, zodat Collard niet lang van zijn tweede plek kan profiteren. Kortstondig ziet het er naar uit dat Peugeot weer een dubbel gaat behalen, maar omdat de tweede Peugeot van Lamy/Sarrazin in het derde uur een klapband heeft opgelopen, verliest men een stuk van de linkerachterkant. De Peugeot vertrekt zonder linker achterlicht. De sportcommissarissen treden hard op en Pedro Lamy moest met nog amper enkele ronden te gaan voor drie ronden naar de pits. Het betekent de definitieve opgave van Lamy/Sarrazin, zodat de tweede plek alsnog in handen van Collard/Bouillon valt. Ook het sterke optreden van Stefan Mücke wordt niet beloond. De Duitser valt in de 183e ronde met een kapotte stuurinrichting uit. De Pescarolo Judd van Joao Barbosa/Stuart Hall/Martin Short pakt een uitstekende derde plek. Peugeot Sportdirecteur Michel Barge: “Men had ons eerder moeten waarschuwen om de achterkant te vervangen! Omdat wij de titel nog niet op zak hebben, bevestig ik de inschrijving van beide Peugeots eveneens voor de wedstrijd in Brazilië/”

    Nicolas Minassian: “Het was voor ons een fantastisch weekend waarin onze kwalificatieprestatie met een overwinning beloond werd. Het was een probleemvrije run en hier plukken we de vruchten van het werk sinds de 1000 KM van Spa om de auto betrouwbaarder te maken.”

    Marc Gene: “In de autosport kun je altijd van alles verwachten en dat maakt het juist zo opwindend. Onze auto was erg constant, evenals het Michelin rubber. Even had ik in de formatieronde een benauwd moment toen ik even op het gras kwam en er bijna vanaf ging. Ik kijk nu al naar Brazilië uit en hoop die wedstrijd met Nicolas te kunnen winnen.”


    vergers_silverstone
    Prachtige prestatie van Michael Vergers op Silverstone. Vijfde algemeen en eerste
    in de LMP2 klasse. Foto: LMES/DPPI

    LMP2 zege Michael Vergers
    In de LMP2 klasse zegeviert de Zytek 07S van Juan Barazi/Michael Vergers en Karim Ohjeh. Zij leverden een prima prestatie door als vijfde algemeen te eindigen. In de LMGT1 klasse gaat de overwinning na een fraai duel tussen de Oreca Saleen S7R en de Team Modena Aston Martin naar de Oreca Saleen van Soheil Ayari/Stephane Ortelli. Darren Turner en Antonio Garcia moeten met een tweede plaats genoegen nemen. Overigens werd eerder dit weekend bekend dat het fameuze Oreca van Hughues de Chaunac Courage Competition heeft overgenomen!

    LMGT1 en LMGT2
    In de LMGT2 klasse ging de zege naar de Ferrari F430 van Robert Bell en Gianmaria Bruni, gevolgd door de Porsche 997 GT3 RSR van Raymond Narac/Richard Lietz. Ook voor Spyker was er een lichtpunt, want Mike Hezemans behaalde samen met de Brit Peter Dumbreck een prachtige derde plek in LMGT2 met de Spyker C8 Spyder GT2R. Andrea Bellichi/Andrea Chiesa/Jonny Kane eindigden in LMGT2 keurig als vierde.

    UITSLAG
    1. Marc Gene/Nicolas Minassian Peugeot 908 HDI FAP LMP1 5.41.25.230
    gem 176.003 km/u 195 ronden
    2. Emmanuel Collard/Christophe Bouillon Pescarolo Judd LMP1 193 ronden
    3. Joao Barbosa/Stuart Hall/Martin Short Pescarolo Judd 191 LMP1 ronden
    4. Jamie Campbell Walter/Felipe Ortiz/Hideki Kurosawa Creation CA07 Judd LMP1 188 ronden
    5. Michael Vergers/Juan Barazi/Karim Ohjeh Zytek 07S Zytek LMP2 187 ronden
    6. Tom Chilton/Max Chilton Zytek 07S Zytek LMP1 187 ronden
    7. Tom Kimber Smith/Danny Watts Zyttek 07S LMP2 186 ronden
    8. Miguel Amaral/Miguel Angel de Castro/Angel Burgeno Lola B05/40 AER LMP2 185 ronden
    9. Thomas Erdos/Mike Newton MG Lola EX 264 AER LMP2 184 ronden
    10.Fredy Lienhard/Didier Theys/Eric v.d. Poele Lola B05/40 Judd LMP2 183 ronden

    Snelste ronde: Marc Gene/Nicolas Minassian ronde 140 1.34.935. Gem. 194.950 km


    17-09-2007 om 16:41 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    14-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Na een hectische dag achter de groene tafels in Parijs gisteren werd er vanochtend toch gewoon gereden op het circuit van Spa-Francorchamps. Beide coureurs van McLaren leken weinig aangedaan door de uitgesproken straffen en reden constante en snelle rondetijden. Hamilton reed de tweede tijd, op de voet gevolgd door zijn grootste concurrent Alonso. Echter was het de Fin Raikkonen die de snelste tijd liet noteren in de Ardennen.

    The Iceman snel op Spa-Francorchamps

    De andere Ferrari eindigde de eerste training als laatste. Felipe Massa had een soortgelijk incident als vorige week in Monza gebeurde met Raikkonen. De bolide van de kleine Braziliaan werd door een mechanisch probleem onbestuurbaar en hij kon een aanraking met de bandenstapels niet voorkomen. Hierdoor moest hij de rest van de sessie van de zijlijn bekijken en loopt direct achter op zijn directe concurrenten. Tegen het einde van de sessie moesten ook Sakon Yamamoto en Vitantonio Liuzzi hun bolides langs de baan stilzetten.

    De beide coureurs van Spyker konden echter wel aardig meekomen in het achterveld. Adrian Sutil stond gedurende een groot deel van de sessie rond de vijftiende positie, maar viel op het einde terug naar de negentiende stek. Echter is het gat met de mannen voor hem minimaal. Sakon Yamamoto lijkt wat meer moeite te hebben met het uitdagende circuit. Zijn achterstand op de snelste man bedraagt zo’n vijf seconden. Ook leek hij moeite te hebben met de nieuwe chicane voor start-finish waar hij zich een aantal keer verremde en eenmaal in de rondte ging. Echter wat wel opvalt is dat beide Spykers in het rijtje met topsnelheden wel in de top 5 staan, met een snelheid van 323km/h.

    VT2 begint om 14.00u.

    <Tijden vrije training 1 Spa-Francorchamps
    Pos Driver Team Time Laps
    1. Raikkonen Ferrari (B) 1:47.339 16
    2. Hamilton McLaren-Mercedes (B) 1:47.881 + 0.542 19
    3. Alonso McLaren-Mercedes (B) 1:47.994 + 0.655 17
    4. Heidfeld BMW Sauber (B) 1:48.052 + 0.713 20
    5. Rosberg Williams-Toyota (B) 1:48.372 + 1.033 18
    6. Kubica BMW Sauber (B) 1:48.605 + 1.266 20
    7. Wurz Williams-Toyota (B) 1:48.920 + 1.581 20
    8. Trulli Toyota (B) 1:48.994 + 1.655 19
    9. Kovalainen Renault (B) 1:49.138 + 1.799 22
    10. Button Honda (B) 1:49.330 + 1.991 22
    11. Fisichella Renault (B) 1:49.380 + 2.041 25
    12. R.Schumacher Toyota (B) 1:49.548 + 2.209 21
    13. Webber Red Bull-Renault (B) 1:49.894 + 2.555 23
    14. Coulthard Red Bull-Renault (B) 1:49.931 + 2.592 19
    15. Barrichello Honda (B) 1:50.264 + 2.925 22
    16. Vettel Toro Rosso-Ferrari (B) 1:50.482 + 3.143 27
    17. Sato Super Aguri-Honda (B) 1:50.640 + 3.301 16
    18. Davidson Super Aguri-Honda (B) 1:50.648 + 3.309 20
    19. Sutil Spyker-Ferrari (B) 1:50.768 + 3.429 22
    20. Liuzzi Toro Rosso-Ferrari (B) 1:51.628 + 4.289 12
    21. Yamamoto Spyker-Ferrari (B) 1:52.379 + 5.040 21
    22. Massa Ferrari (B) No time 2




    14-09-2007 om 18:26 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    BRANDS HATCH – Over een week keert het FIA World Touring Car Championship 2007 terug naar het circuit waar Alain Menu een jaar geleden de allereerste overwinning voor Chevrolet in het WTCC boekte. Sinds die zege in Brands Hatch heeft zowel Rob Huff als Alain Menu nog enkele overwinningen behaald. Menu of Huff hebben op alle vier nieuwe circuits op de kalender van 2007 gezegevierd, terwijl Larini tijdens vier andere evenementen het podium mocht beklimmen. Ditmaal gaan Chevrolet en RML voor het eerst proberen om een overwinning ter herhalen.

    Nicola Larini: “Brands Hatch is de thuisrace voor ons team en het circuit ligt de Nubira goed, wat Alain vorig jaar onderstreepte door de tweede race te winnen. Ik hoop dat de weers-condities ons positief gestemd zijn, want natte omstandigheden compenseren voor een groot deel de succesgewichten. Met 50 kilo aan boord ben ik de zwaarste van de Chevrolets, dus ik hoop op regen, hoewel de toeschouwers me daarin waarschijnlijk niet steunen. In de week voorafgaand aan de race ben ik aan het testen en ik verwacht dat we in Brands een goede kans maken. Voor mij wordt het een zeer belangrijke race gezien de stand in het kampioenschap. Ik moet echt punten gaan scoren als ik nog mee wil doen in het algemeen klassement, alvorens we naar Monza en Macau gaan.”

    Alain Menu: “Eindelijk weer thuis! De terugkeer naar Brands Hatch is waarschijnlijk de beste manier om het Oschersleben-weekend, waar alleen Rob een paar punten behaalde, te vergeten. Van alle circuits in het WTCC ken ik Brands Hatch het best, omdat ik hier al zo vaak gereden heb. Vorig jaar heeft die ervaring – en de regen – de eerste overwinning voor Chevrolet veilig gesteld. In Oschersleben waren Nic en ik beide het slachtoffer van andermans rijgedrag en dat is ons duur komen te staan. Op Brands Hatch heeft de Nubira altijd goed gepresteerd, en omdat wij ten opzichte van de laatste race nu iets lichter zijn en de anderen iets zwaarder, kunnen we hopelijk goed genoeg kwalificeren om uit die race-incidenten in het middenveld te blijven. Het zou bovendien een goed moment zijn voor een nieuwe overwinning voor Chevrolet.”

    Rob Huff: “Ik kijk echt heel erg uit naar de race op Brands Hatch. De aandacht voor dit evenement is hier al groot en ik weet zeker dat het een fantastisch weekend wordt. Overal waar ik kom vragen mensen me om kaarten. Deze week rij ik met een aantal Britse journalisten over het circuit, komend weekend geef ik in Londen een aantal radio-interviews met enkele andere Britse coureurs, daarna nog een aantal PR-activiteiten… Op Brands heb ik in 2004 mijn allereerste toerwagenoverwinning behaald, dus graag zou ik mijn vrienden, familie en fans een plezier doen door ‘thuis’ opnieuw op het podium te eindigen. Ze weten echter ook dat ik 45 kilo ballast in mijn auto heb, dus dat haalt de druk wat van de ketel.”

    Mark Busfield: “We hebben ons op de best mogelijke manier voorbereid op onze thuisrace. De pauze van vier weken is door ons team benut om de auto’s uit elkaar te halen en ze van binnen en van buiten grondig te checken. Tevens hebben we veel getest om diverse set-ups verder te verfijnen. Alain heeft op Pembrey gereden, Rob op MIRA en Nicola test volgende week op Snetterton, om Yokohama te helpen bij de ontwikkeling van hun regenband voor het seizoen 2008. Ook zal hij nog verder aan de set-up werken. Vanzelfsprekend kijkt het team erg uit naar onze thuisrace, waar we proberen onze allereerste overwinning van vorig jaar te herhalen. Alain en Nic zijn na Oschersleben 10 kilo succesgewicht kwijtgeraakt en zullen optimaal gemotiveerd zijn om de verloren kansen in Duitsland goed te maken. Vooral omdat alle titelkandidaten vóór hen in het kampioenschap met het maximale succesgewicht van 60 kilo rijden.

    Eric Nève: “Brands Hatch heeft een zeer speciaal plekje in de geschiedenis van Chevrolet Europe, omdat Alain daar afgelopen seizoen de allereerste WTCC-zege voor Chevrolet ooit pakte. Sindsdien is Chevrolet tijdens bijna alle evenementen een serieuze kandidaat voor de overwinning geweest en wij zien uiteraard graag dat de geschiedenis zich zou herhalen. Alain en Rob kunnen beide gezien worden als ‘locals’ en hun ervaring in combinatie met de verbeterde Nubira en de lagere ballast zou ze voorin het veld moeten brengen. Brands Hatch is altijd een echt toerwagenfestijn geweest en ik ben er van overtuigd dat het dit jaar niet anders zal zijn.”

    RACESCHEMA BRANDS HATCH

    Zaterdag 22 september 2007
    09.00-09.30 1e Vrije Training
    11.15-11.45 2e Vrije Training
    15.00-15.30 Kwalificatie

    Zondag 23 september 2007
    10.00-10.15 Warm up
    12.05-12.30 Race 1: 14 ronden = 51,842 km (Rollende start)
    15.35-16.00 Race 2: 14 ronden = 51,842 km (Staande start)

    Stand bij de rijders na 16 van 22 races
    1. A Farfus (BMW), 69 pnt; 2. A Priaulx (BMW), 68; 3. J Müller (BMW) 63; 4. Y Muller (SEAT), 56; 6. N Larini (Chevrolet), 48;… 8. A Menu (Chevrolet), 45; 9. R Huff (Chevrolet), 35

    Stand bij de merken na 16 van 22 races
    1. BMW, 204 pnt; 2. SEAT, 175; 3. Chevrolet, 150; 4. Alfa Romeo, 84.

    14-09-2007 om 18:25 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Na de uitspraak dat McLaren dit jaar niet meedingt naar de constructeurstitel haastte het Britse team zich om haar onschuld uit te spreken. Volgens het team is de informatie weliswaar in handen van Stepney en Coughlan geweest, maar heeft het team deze informatie nooit gebruikt. De precieze uitspraak van de FIA komt morgen, daarop zal het team in beraad gaan of ze al dan niet in hoger beroep zullen gaan.

    “Het belangrijkste is dat we dit weekend, en ook de rest van het seizoen en de volgende seizoenen, gewoon kunnen racen. Dat betekent dat onze coureurs door kunnen vechten voor het wereldkampioenschap. Toch accepteren we de vandaag uitgesproken straf niet.”

    “Het bewijs dat vandaag werd opgevoerd door onze rijders, engineers en staf heeft onzes inziens duidelijk gemaakt dat we de gelekte informatie niet hebben gebruikt voor competitief voordeel. Fernando Alonso, Lewis Hamilton en Pedro de la Rosa stelden dat er bij McLaren geen Ferrari-informatie is gebruikt en dat zij geen betrouwbare informatie door hebben gespeeld aan het team. Ook het hele team van 140 engineers verklaarde dat ze nooit informatie van Ferrari hebben ontvangen of gebruikt.”

    “We hebben nooit ontkend dat er informatie van Ferrari in het persoonlijk bezit van één van onze medewerkers was, maar het gaat er hier om of McLaren hiervan gebruik heeft gemaakt. Dat is niet het geval en het tegendeel is vandaag ook niet bewezen. Over de reden waarom Stepney en Coughlan dan wel met deze informatie rondlopen kunnen we alleen maar speculeren. Het is echter een feit dat zij werk zochten en onder andere Honda en Toyota benaderden.”

    “We voorzien geen problemen voor 2008, simpelweg omdat we geen intellectuele eigendommen hebben gebruikt. We hebben de beste rijders en auto en zijn dan ook vastberaden om het wereldkampioenschap in de wacht te slepen.”

    De concurrentie

    Uiteraard was Ferrari tevreden met de beslissing van de FIA om McLaren de punten af te nemen alsmede een flinke boete toe te kennen. Het team uit Maranello sprak van de grove schande die McLaren de Formule 1 heeft toegebracht.

    “Ferrari is tevreden met de sanctie van de FIA om Vodafone McLaren Mercedes te bestraffen voor het schenden van Artikel 151c van de International Sporting Code. Ferrari is blij dat de waarheid eindelijk boven tafel is.” Met 57 punten voorsprong op BMW Sauber, en een maximum van 64 te behalen punten, lijkt de constructeurstitel Ferrari niet meer te kunnen ontgaan.

    Door de diskwalificatie van McLaren zal BMW Sauber doorschuiven naar de tweede positie. Een recordprestatie voor het jonge Duitse team, maar desondanks wilde Mario Theisen niets weten van enige euforie. “We zouden absoluut geen voldoening halen uit het feit tweede te eindigen, terwijl we het hele jaar zijn verslagen door twee teams. Ze zijn nog steeds sterker dan wij en wij willen ze volgend jaar op eigen kracht verslaan, of op zijn minst dichter bij komen. Maar om ze te verslaan dankzij een diskwalificatie is totaal niets waard. Al eindigen we als tweede in de recordboeken, het zou nog steeds als een derde plaats voelen.”

    14-09-2007 om 18:22 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Formule 1: Alonso en Hamilton rijden schroom van zich af
    Na de perikelen rondom het team kregen Fernando Alonso en Lewis Hamilton vandaag de kans om op het circuit van Spa-Francorchamps hun antwoorden te geven. Aan het einde van de dag stonden de twee Zilverpijlen dan ook op de plaatsen één en twee; Alonso reed 1:46.654, Hamilton deed 0.111 seconde langer over zijn snelste ronde. Felipe Massa was de enige die net als de McLarens in de 1:46 wist te rijden; zij het nipt; 1:46.953.

    Positief nieuws kwam er uit het Spyker-kamp, waar de B-specificatie nu dan toch zijn waarde lijkt te bewijzen. Hoewel testtijden niet zo veel zeggen zal het een mentale boost zijn dat de twee bolides eens niet 21e en 22e eindigden, maar 17e en 20e. Yamamoto was de snelste van het tweetal, hij hield met een tijd van 1:49.697 zijn teamgenoot 7 tienden achter zich.

    Uitslag Tweede Vrije Training Formule 1
    Spa-Francorchamps, vrijdag 14 september 2007

    1. Fernando Alonso, 1:46.654
    2. Lewis Hamilton, op 0.111
    3. Felipe Massa, op 0.299
    4. Kimi Räikkönen, op 0.512
    5. Jarno Trulli, op 0.837
    6. Ralf Schumacher, op 1.292
    7. Giancarlo Fisichella, 1.432
    8. Mark Webber, op 1.617
    9. Robert Kubica, op 1.625
    10. Heikki Kovalainen, op 1.913

    14-09-2007 om 18:20 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Een dag na de uitspraak dat McLaren schuldig werd bevonden van het hebben en gebruiken van geheime informatie van Ferrari publiceerde de FIA enkele bewijsstukken, die duidelijk laten zien dat er ‘systematisch’ contact was tussen McLarens Mike Coughlan en Ferrari’s Nigel Stepney. Daarnaast maakte de FIA duidelijk dat het McLaren verklaringen niet geloofde.

    In een 14-pagina’s tellend document is onder andere e-mail-verkeer tussen Fernando Alonso en Pedro de la Rosa te lezen, waar gedetailleerde informatie van Ferrari wordt besproken. Daarnaast werden er tussen 11 maart 2007 en 3 juli 2007 maarliefst 288 smsjes gestuurd tussen Coughlan en Stepney en belden de twee 35 maal met elkaar.

    In een e-mail van Pedro de la Rosa aan Coughlan, daterend van 21 maart is het volgende te lezen:

    “Hoi Mike, weet jij de gewichtsverdeling van de Rode Wagen? Het is voor ons belangrijk om dat te weten, dan kunnen we het uittesten in de simulator. Alvast bedankt, Pedro. P.S. Ik zit morgen in de simulator”

    Coughlan antwoordde met een smsje, waarin alle benodigde informatie zat. Deze gewichtsverdeling werd volgens de lezing niet uitgeprobeerd, maar De la Rosa stuurde vier dagen later een sms naar Alonso waarin de gewichtsverdeling van de Ferrari voor de GP van Australië tot op twee decimalen nauwkeurig werd beschreven. Alonso antwoordde:

    “Die gewichtsverdeling verrast me. Ik weet niet of dit honderd procent betrouwbaar is, maar we kunnen er ten minste op letten.”

    Hierop beantwoorde De la Rosa:

    “Alle informatie van Ferrari is erg betrouwbaar. Het komt van Nigel Stepney, hun voormalige chief mechanic – ik weet niet wat hij nu doet. Dit is dezelfde persoon die ons vertelde dat Kimi in ronde 18 zou stoppen. Hij is goed bevriend met Mike Coughlan, onze chief designer, en hij vertelde hem dit.”

    In ander bewijsmateriaal bespreekt De la Rosa in e-mails onderdelen als de flexibele vleugels, de aërodynamische balans, het remsysteem en de pitstopstrategie. Ook werd er geconverseerd over het gas dat Ferrari in de banden doet om slijtage en de inwendige temperatuur te verminderen. Alonso hierover:

    "Het is erg belangrijk dat we dit uittesten. Zij hebben duidelijk iets anders dan de rest en niet alleen dit jaar. Zij hebben iets extra’s en dat kan wel eens de sluitel zijn. Ik hoop dat we het deze week kunnen testen.”

    In de zitting verklaarde De la Rosa echter dat hij dit aspect heeft overlegd met een medewerker van Bridgestone en met verder niemand anders van het team. De Bridgestone-medewerker betwijfelde echter of dit gas een voordeel zou opleveren voor McLaren. Daarop hebben ze dit issue laten vallen. Het WMSC vindt het echter hoogstens merkwaardig dat een testrijder op eigen houtje aan het werk gaat met zulke informatie en dat hij in zijn eentje kan beslissen of er werk van wordt gemaakt. Bovendien is dit voor het WMSC bewijs dat er geen enkele huivering is geweest om de van Ferrari afkomstige informatie te gebruiken.

    14-09-2007 om 18:18 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    13-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Oud F1-coureur Tomas Enge en het Oostenrijkse RBImmo Racing team zullen volgend weekend aan de FIA GT-race in Brno deelnemen.

    De lokale held van Tsjechië komt aan de start met een volledig nieuwe Saleen S7R GT geprepareerd met de laatste ontwikkelingen van 2007.
    Tomas Enge: “Het is fantastisch om met een compleet nieuwe Saleen S7R GT aan de start te staan, vooral ook omdat het mijn thuisrace is. Deze auto is zeker in staat om te winnen.”

    De nieuwe Saleen is voor deze race voorzien van een volledig nieuwe 6998 ccm motor die meer dan 600 pk brengt.

    13-09-2007 om 18:43 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    NIJMEGEN – Renger van der Zande komt aanstaand weekend in actie op het NK karten in Kerpen (Duitsland). Op de heilige grond waar onder andere veelvoudig F1-wereldkampioen Michael Schumacher het vak leerde, keert de Formule 3 Euro Series-coureur terug naar zijn wortels. Van der Zande zal niet alleen voor de fun terugkeren naar de karts. In een ultracompetitief startveld is de jonge Nijmegenaar op succes gebrand.
    Het NK Karting beloofd dit jaar een spannende aangelegenheid te worden. Alle toprijders uit ons land staan op de startlijst. Nederland is al jaren sterk vertegenwoordigt in de wereldtop. Dit jaar hielden onder andere Thomas Knopper en Danny Bleek de eer van Nederland hoog in de Internationale karting scene.

    Op uitnodiging van Paul Peters van het Zanardi Holland Team gaat Van der Zande dit weekend het gevecht aan in een 125cc kart. Met de support van ex-karter Erik van de Pas als monteur beschikt Van der Zande over een toegewijd en uiterst gemotiveerd team.

    Terwijl Van der Zande de afgelopen jaren grote stappen heeft gemaakt in zijn autosportcarrière is de Mercedes-Benz rijder altijd het karten trouw gebleven. Niets houdt de reflexen immers zo scherp als de karts. Hoewel Van der Zande dit jaar nog maar weinig kilometers in zijn Zanardi-kart heeft gemaakt, verwacht hij binnen enkele ronden weer volledig spot-on te zijn.
    RENGER VAN DER ZANDE: “Even terug naar mijn ‘roots’, ik heb er zin in! Er wacht me een grote uitdaging tussen al deze snelle jongens. Karten doe ik nog altijd graag. Het is de beste training om in de Formule 3 scherp te blijven. Zo kan ik ons volgende weekend in Barcelona direct met het mes tussen de tanden ingaan. Graag wil ik Witlox bedanken dat ze dit voor me mogelijk hebben gemaakt.”

    Renger van der Zande terug naar zijn roots! Karting beste training om scherp te blijven de F3!

    Foto's en reports op www.rengervanderzande.com

    13-09-2007 om 18:42 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WTCC: Turkington komt in actie in het WTCC op Brands Hatch
    BRANDS HATCH - Team RAC zal tijdens het FIA WTCC evenement op Brands Hatch in actie komen met één van haar BMW 320si's die bestuurd zal worden door Colin Turkington.

    Turkington komt op dit moment uit in het Britse tourwagenkampioenschap (BTCC) waarin hij vijfde staat. Dit seizoen reed men met het BTCC al eerder over het circuit in Kent waar het voor Turkington erg goed ging. De twee keer dat hij hier reed dit seizoen met de Britse tourwagens wist hij twee keer vanaf Pole te vertrekken en een tweede plaats en een overwinningen te boeken tijdens de races.

    Team RAC met Colin Turkington naar het WTCC - Copyright www.teamrac.co.uk ©

    De Brit is erg enthousiast om voor zijn thuispubliek te mogen rijden: "Het is een geweldige kans voor me en ben dan ook iedereen binnen Team RAC erg dankbaar dat zij mij deze kans geven. Ik ben vastbesloten er een mooi weekend van te maken en zal zeker niet meedoen als veldvulling. Ik heb op Brands Hatch al goede resultaten weten te behalen en onze auto is hier altijd erg snel. Daarom heb ik er ook vertrouwen in dat we mee kunnen doen, daar waar de actie is."

    De ronden 17 en 18 van het FIA WTCC kampioenschap in Groot-Brittannië zullen op 23 september vereden worden.

    13-09-2007 om 18:41 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jos Verstappen: "Michel Perridon is niet serieus bezig"
    In zijn nieuwe column in De Telegraaf schrijft oud F1-coureur Jos Verstappen over de ontwikkelingen in de spionagezaak bij McLaren en over zijn eigen toekomst. De Limburger blijft hoop vestigen op een stoeltje in de Champ Car World Series volgend jaar.

    Verstappen weet dat er vaak politieke spelletjes worden gespeeld in de wereld van de Formule 1 en dat spioneren altijd al aanwezig was. "Dat hoort er kennelijk bij. Kijk, als er gestraft gaat worden, dan is er heus wel iets gebeurd dat niet door de beugel kan. Maar spioneren gebeurde altijd al. Als je maar goed om je heen kijkt. Weet je het dan nog niet wat een ander doet, dan koop je een engineer weg. Die beschikt ook over alle informatie."

    Verstappen wacht de ontwikkelingen rondom zijn entree in de Champ Car World Series af. "Michel Perridon van Trust heeft aangekondigd niet in de champcars te stappen en dus ook niet met mij. Ik vond zijn opmerking dat je Cruijff ook niet meer in het Nederlands elftal opstelt op zijn zachtst gezegd heel vreemd. Een week ervoor wil hij nog een champcarteam kopen met mij als rijder en een week later draait hij het terug. Dan ben je niet serieus bezig."

    De Amerikaanse klasse is nog wel het doel Verstappen. "Huub Rothengatter is voor mij aan het uitzoeken waar ik volgend jaar eventueel een zitje kan veroveren. Ik hoop dat het gaat lukken", aldus Jos Verstappen.

    13-09-2007 om 18:40 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Team Kleinjan toch van start in Hellendoorn Rally?
    De puntjes moeten nog op de i worden gezet, maar het lijkt erop dat Team Kleinjan erin slaagt de Skoda Fabia WRC op tijd klaar te krijgen voor de Hellendoorn Rally, vrijdag 14 en zaterdag 15 september. Als alles meezit, rijden Harry Kleinjan (Hoge Hexel) en navigatrice Annemieke Hulzebos (Goor) vrijdagavond iets na zeven uur over het startpodium in Hellendoorn om te beginnen aan een schitterend evenement, bestaande uit zestien klassementsproeven.

    Na de zware crash van Kleinjan en navigator Bart Hissink tijdens de WK Rally van Duitsland leek het er lange tijd op dat de snelle Fabia dit jaar niet meer op de rallypaden te bewonderen zou zijn. Met vereende krachten wordt tot op dit moment, donderdag, alles op alles gezet om de auto aan de start te krijgen van de wedstrijd van aankomend weekend, de Hellendoorn Rally. Dankzij de inzet van het serviceteam, Wevers Sport èn de financiële hulp van grote en kleine sponsors, kan het team nu – een dag voor de wedstrijd – de laatste hand aan de auto leggen. Als er geen onvoorziene motorische problemen zijn, starten Kleinjan en Hulzebos vrijdagavond vanuit Manege ’t Oale Spoor in Hellendoorn om te beginnen aan de vier avondproeven. Het avondprogramma bestaat uit een rondkoers over de Luttenbergring en een klassementsproef bij Daarle, beide proeven worden twee keer verreden. Rond half twaalf zit de eerste etappe erop en wordt het Tsjechische bommetje in het wachtpark geplaatst. Zaterdag overdag worden vervolgens de resterende twaalf proeven afgelegd, allemaal gelegen in de nabije omgeving van Hellendoorn. ‘s Avonds rond 20.00 uur weten wie de wedstrijd dit jaar op zijn naam heeft gezet en op het podium met de champagne mag spuiten.

    “Hoewel het tot op dit moment nog onzeker is of we rijden, hebben we er enorm veel zin in. Niet alleen is de Hellendoorn Rally onze thuiswedstrijd, het is ook prachtig dat we weer ‘s avonds rijden. Bovendien bevatten bijna alle proeven stukken onverhard, wat het allemaal des te spectaculairder maakt”, blikt Hulzebos vooruit. Het team wordt al getipt als kanshebber voor de eindoverwinning. “Na ons debuut in Hardenberg, waar we eerste werden, onze tweede plaats in de Exotic Green Rally èn de tijden die ik met Hissink tijdens de WK Rally in Duitsland reed, liggen de verwachtingen inderdaad hoog. Wij gaan ons uiterste best doen om het waar te maken, maar we gaan ook voor het behalen van de finish. De crash in Duitsland heeft een flink gat in ons budget geslagen en meer pech kunnen we er niet bij hebben. Ik ben in ieder geval ontzettend blij als we erin slagen de auto klaar te krijgen. Met dank aan onze vaste sponsors en de mensen die eenmalig geld hebben gestort om ons aan de start te krijgen. Tot op dit moment wordt er nog heel hard gewerkt om het voor elkaar te boksen. Nu nog een paar regenbuitjes en dan ben ik helemaal tevreden”, besluit Kleinjan.

    Het is overigens niet alleen leuk om de equipe op volle snelheid over de proeven te zien gaan, ook de service is de moeite van een bezoekje waard. De teams richten dit jaar beide dagen hun service in op het terrein van Ten Brinke Transport aan de Morsweg in Rijssen. Meer informatie over de rally en realtime uitslagen vindt u op de site www.hellendoornrally.eu.

    13-09-2007 om 18:39 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Renault zwicht als eerste in F1 spy saga!
    Renault F1-teambaas Flavio Briatore heeft te kennen gegeven intellectueel eigendom van McLaren te hebben gebruikt voor de Renault R27. Dit meldt het Duitse tijdschrift Auto Motor und Sport.



    Het zou gaan om drie diskettes met daarop constructieontwerpen en berekeningen van twintig McLaren MP-22 details. Voormalig McLaren werknemer Phil Mackereth zou de diskettes naar Renault hebben meegenomen. De ontwerpen van het koelsysteem en elektronica zou zijn toegepast op de huidige Renault-bolide.

    De Britse renstal zou al een schriftelijke bekentenis van de flamboyante teambaas ontvangen hebben, aldus het tijdschrift Auto Motor und Sport. Briatore heeft tijdens de Grand Prix van Italië in Monza afgelopen weekeinde al een aantal maal om de tafel gezeten met McLaren-teambaas Ron Dennis. De Italiaan liep de rest van het weekend aangeslagen door de paddock, en heeft bovendien urenlang met Bernie Ecclestone overlegd in zijn kantoor.

    13-09-2007 om 18:38 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.F1: McLaren uitgesloten tot deelname in 2007- 2008!
    Volgens de laatste berichten op Autosport.com zou de FIA World Motorsport Council besloten hebben dat het McLaren team uitgesloten is tot deelname aan het WK F1 in 2007 en 2008. Dit zou betekenen dat de titelkansen van debutant Lewis Hamilton in het water vallen, en dat zowel de Brit als F1 wereldkampioen Fernando Alonso op zoek moeten naar een nieuw team.
    Eerst was er sprake dat Alonso en Hamilton een deel van hun punten zouden verliezen, maar de uitspraak is veel drastischer dan dat.

    Meer nieuws over de spionage zaak zal spoedig volgen. Stay tuned!

    13-09-2007 om 18:32 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    De mogelijkheid bestaat dat Alex Zanardi, die exact zes jaar geleden bij een zwaar ongeval op de Eurospeedway Lausitz beide benen verloor nog deze maand terugkeert in Champcar voor een test bij het team van PKV op Sebring.

    pkv_bolide
    Geen Tristan Gommendy maar Alex Zanardi bij PKV in 2008? Foto: Willem J. Staat

    PKV biedt Zanardi test aan!
    Het team van PKV dat eigendom is van Kevin Kalkhoven en Jimmy Vasser heeft Alex Zanardi met de nieuwe Panoz DP01 Cosworth een test op Sebring aangeboden. Deze test vindt kort voor de wedstrijd op Surfers Paradise in Australië plaats. Volgens het Italiaanse vakblad “Autosprint” zou Zanardi graag de Panoz willen vergelijken met de oude generatie Champcars zoals de Reynard waarin hij destijds reed. Het Italiaanse vakblad sluit zelfs niet uit dat de Italiaan overweegt terug te keren in de Champcarworldseries. De Italiaan zou zijn buik vol hebben van het WTCC, nadat hij voor de komende vier races tien plaatsen op de grid wordt teruggezet. FIA sportcommissarissen hielden Zanardi verantwoordelijk voor een incident op Oschersleben waarbij meerdere auto’s betrokken waren. “Dankzij Eurosport heb ik de beelden nauwkeurig kunnen analyseren en ik beschouw dit als een raceongeval”. Zijn landgenoot Nicola Larini, die eveneens het slachtoffer van deze aanrijding werd, deelde dezelfde mening. “Een normaal raceongeval”

    Laguna Seca terug op de kalender
    Champcar maakte gisteren bekend dat Laguna Seca ter vervanging van San José in 2008 terugkeert op de Champcarkalender. Op korte termijn hoopt men de definitieve kalender bekend te maken. Zowel Nederland als België worden wederom op de kalender verwacht, terwijl er vermoedelijk nog twee Europese wedstrijden toegevoegd gaan worden.

    13-09-2007 om 18:29 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Phil Bastiaans maakt zijn debuut in de Porsche Supercup. De Limburger komt tijdens de slotrace van de cup, komend weekeinde op Spa-Francorchamps, uit voor HISAQ Competition en wordt de teamgenoot van klassementsaanvoerder Richard Westbrook.

    “Ik ben heel blij met deze kans om ervaring op te doen in de Supercup ”, aldus Bastiaans, die onder meer Porsche-ervaring opdeed in de Nederlandse Porsche GT3 Challenge.
    Bastiaans is realistisch over zijn kansen. “Het is mijn doel om de finish te halen, een klassering in de top vijftien zou een mooi resultaat zijn. Vergeet ook niet dat de race op Spa-Francorchamps pas mijn eerste autorace van dit seizoen wordt.”
    Hij verwacht een ‘thuisvoordeel’. “Spa-Francorchamps is eigenlijk een soort thuisrace. Ik woon op 40 kilometer afstand van het circuit en ik heb hier al heel veel geracet.”

    13-09-2007 om 18:28 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    spyker_logo

    Een jaar geleden kondigde Spyker in Monza groots aan dat zij het Midland F1 Team hadden gekocht. De ambities waren torenhoog: aangedreven door een Ferrari-krachtbron en met Mike Gascoyne aan het roer moest Spyker de weg naar de top inslaan. Spyker moest een symbool worden, kinderen met posters van de Nederlandse auto’s aan de muur, de opkomst van de Hollandse versie van Ferrari. De aankondiging van het team was echter een van de schaarse momenten dat Spyker positief in het nieuws kwam, want gedurende het jaar kwam er een rookgordijn aan negatieve berichtgeving rondom het team. Nu een jaar later staat het Nederlandse team op het punt om het Formule 1-sprookje via de achterdeur te verlaten. De Indische miljardair Vijay Mallya neemt, samen met Michiel Mol, de toko over, waarmee het Nederlandse merk Spyker na een jaar alweer uit de koningsklasse van de autosport verdwijnt.


    De overnameperikelen kwamen van de grond in Monaco, waar op het jacht van Mallya de eerste contacten werden gelegd. Drie maanden later kwamen Mallya en Mol met een bod van zo’n 80 miljoen euro, waarmee het voormalige Jordan en Midland nu een Indisch team zal worden.


    spyker_boven

    PR voor India

    De naam Vijay Mallya zal voor menigeen in eerste instantie geen belletje hebben doen rinkelen. Toch is de Indische miljardair, rijk geworden als baas van de tweede grootste brouwerij ter wereld en daarnaast lid van de Raad van Staten van India, geen groentje in de autosport. Hij was zelf in de jaren ’70 actief als coureur en bond zijn naam als geldschieter onder andere al aan Benetton en Toyota. Ook hielp hij Narain Karthikeyan, tegenwoordig testrijder bij BMW, de Formule 3 in. De koop van een eigen Formule 1 lijkt vooral bedoeld als goede PR voor zijn land.

    India is namelijk druk in de weer om zichzelf op de autosportkaart te zetten. Het land dat na China de meeste inwoners van de wereld herbergt neemt onder andere deel aan de A1 GP en daarnaast wordt ook flink gelobbyd om een Formule 1-race in het land te krijgen. Hermann Tilke, verantwoordelijk voor racecircuits als Maleisië, China, Turkije en Bahrein, bracht onlangs al een bezoek aan India, om de omgeving New Delhi te bekijken, op zoek naar een geschikte locatie voor een circuit.

    Hoe het team zal gaan heten is nog niet bekend, wel verkondigde Mallya al dat hierin de naam India verwerkt moet liggen. Ook onze nationale kleur oranje zal plaats moeten maken voor de kleuren van de Indiase vlag, die eveneens moet terugkomen in het logo. In de lijn van ‘Team India’ lijkt het dan ook heel waarschijnlijk dat Karthikeyan volgend jaar één van de coureurs van het nieuwe team zal worden. Daarnaast flirtte Mallya al met – eveneens Indische – GP2-rijder Karun Chandok.
    Nieuwe start
    Voor de zoveelste keer maakt het in Silverstone gezetelde team dus een doorstart. Nadat Eddie Jordan het team eind 2004 verkocht aan de rijke Rus Alex Shnaider, werd onder de naam Midland beloofd het team een financiële boost te geven en de aansluiting bij de top weer te zoeken. De kapitaalinjectie bleef echter uit en het team zakte steeds verder weg. Met dezelfde beloftes nam Spyker de boel vorig jaar over, maar wegens financiële problemen hebben ook zij hun stempel niet op het team weten te zetten. Nu komt dus het grote geld uit India en zal het team opnieuw van naam veranderen. Officieel kan dit maar eens in de vijf jaar; uitzonderingen worden alleen gemaakt in unanieme goedkeuring van de overige constructeurs. Het feit dat Bernie Ecclestone persoonlijk betrokken was bij de overname van Mallya lijkt deze drempel echter aanzienlijk te verlagen.

    mol

    Nederlandse inbreng
    Met de overname kunnen we dus niet meer spreken van een Nederlands Formule 1-team en zal ook de hoop op een Wilhelmus voor overwinnende constructeur vervliegen. Toch blijft het oranje aandeel in het team wel aanwezig, want Michiel Mol bundelde zijn krachten met Mallya bij de overname. Het partnerschap met de familie Mol is 50/50, zo verklaarde Mallya. Er zullen vijf directors zijn, waarvan de Indiase partij er drie mag aanwijzen en de familie Mol twee. De posities van Chairman en Managing Director zullen persoonlijk worden waargenomen door Mallya.

    13-09-2007 om 18:25 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    11-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Silverstone (GB) – Met twee zeges op het Grand Prix circuit van Silverstone heeft Brinkmann Motorsport goede zaken gedaan voor het klassement. De eerste race werd gewonnen door Ardi van der Hoek en Arjan van der Zwaan, de tweede race kwam Elmar Grimm, gestart vanaf een laatste positie, als eerste over de finish. Met nog twee weekenden en in totaal vier races te gaan is de spanning in het klassement te snijden.

    Al in de kwalificatie bleek duidelijk dat Brinkmann Motorsport voor goede resultaten naar Engeland was gekomen. Elmar Grimm pakte overtuigend de poleposition en slechts druk verkeer op de baan aan het einde van de kwalificatie voorkwam dat de gehele eerste startrij voor Brinkmann Motorsport was. Ardi van der Hoek reed de derde tijd.

    Bij de start van de race verloor Elmar Grimm de leiding aan het Engelse duo Riley en Flux. Maar al binnen enkele ronden wist Grimm de koppositie weer over te nemen en kon hij zelfs een voorsprong van enkele seconden opbouwen. Ook Arjan van der Zwaan, nog onbekend met het Engelse circuit, verloor aan het begin van de race een positie, maar ook hij kwam snel terug. “Aan het begin volgde ik anderen, pas toen ik de baan goed genoeg verkend had kon ik echt gaan racen. Dat ging eigenlijk perfect, ik passeerde al snel drie tegenstanders en kon zelfs mijn teamgenoot Elmar Grimm nog passeren voor ik mijn pitstop moest maken,” lichtte Arjan van der Zwaan zijn race toe.

    Omdat een eventuele safetycar-situatie de leidende posities van beide Brinkmann Motorsport Audi’s kon verstoren reden beide coureurs door tot de laatste ronde waarin een pitstop gemaakt mocht worden. Dat pakte helaas verkeerd uit door het verschil in tijd die de rijders in de pits reglementair moesten blijven stilstaan. Ardi van der Hoek vertrok als eerste, maar constateerde dat hij enkele seconden te vroeg de baan op zou gaan. Hij verminderde vaart, waarop Elmar Grimm hem in de pitstraat passeerde en de leiding weer overnam.

    Na de pitstops ontstond een mooi gevecht tussen de teamgenoten, waarin beide rijders duidelijk aan elkaar gewaagd waren. Ondanks verwoedde pogingen lukte het Ardi van der Hoek niet om de leiding in de race terug te pakken. “Elmar was sneller, alleen in de langzamere bochten kon ik naar hem toe rijden. Maar ik wilde voorkomen dat we er beiden vanaf zouden gaan en ging dus niet tot de limiet om hem te passeren. Met een tweede plek doen we immers ook goede zaken voor het klassement,” aldus Van der Hoek.

    Zo kwam Ardi van der Hoek achter Elmar Grimm als tweede over de finish. Na afloop van de race werd Grimm echter gediskwalificeerd vanwege de inhaalactie in de pitstraat en mochten Ardi en Arjan alsnog op de hoogste podiumtrede plaatsnemen. “Ondanks dat we toch een zege binnen hadden waren we daar uiteraard niet blij mee,” vertelt Olly Brinkmann. “Natuurlijk omdat het Elmar en ons team een hoop punten kost. Maar we vinden dit wel een erg zware straf, omdat Elmar nu ook in de tweede race vanaf de laatste positie moet starten.”

    In de tweede race op zaterdag, net als een dag eerder over 45 minuten, ging Arjan van der Zwaan vanaf poleposition van start. Een positie die hij wist vast te houden tot aan de pitstop. Helemaal vanaf achter gestart reed Elmar Grimm een fenomenale race. Al in de eerste ronde passeerde hij veertien van zijn concurrenten en in de vijfde ronde reed hij al op een derde plaats om even later zelfs de tweede plaats achter zijn teamgenoten in te nemen.

    Mede door de winst van een dag eerder moesten Arjan van der Zwaan en Ardi van der Hoek dit keer maar liefst 45 seconden extra in de pits stil blijven staan. Elmar Grimm had dat probleem niet, het enige pluspunt dat zijn diskwalificatie hem opleverde. Toen Ardi van der Hoek eindelijk de baan weer opreed was hij inmiddels teruggevallen naar de derde positie en had Elmar Grimm de leiding in de race overgenomen om die ook niet meer uit handen te geven. Ardi van der Hoek probeerde wel naar de tweede positie toe te rijden, maar problemen met de motor maakten hem kansloos. “Ik wilde snel weer naar voren rijden, maar de motor liep op zeven cilinders en daardoor had ik niet genoeg vermogen om in de aanval te gaan. Per ronde kost dat namelijk een seconde of vijf. Ik werd zelfs nog door een wagen gepasseerd en kon die ook niet volgen. Hierdoor moesten we ons tevreden stellen met een vierde positie, meer zat er deze race helaas niet in,” verklaarde Ardi teleurgesteld.

    In het algemeen klassement is het nu ongelooflijk spannend, De Graaff/Ribbens gaan nog aan de leiding, maar Ardi van der Hoek en Arjan van der Zwaan op een tweede en Elmar Grimm op een derde positie zitten hen op de hielen.

    Op 14 oktober rijdt de Dutch Supercar Challenge het voorlaatste evenement op het prachtige circuit van Spa-Francorchamps tijdens het Spa- Racing Festival.

    Uitslagen Silverstone (GB), 7 & 8 september 2007:

    Vrijdag 7 september 2007, uitslag eerste Dutch Supercar Challenge-race:
    1. Ardi van der Hoek/Arjan van der Zwaan (Brinkmann-Motorsport), 22 ronden in 45:26.102;
    2. Riley/Flux, op 22.736;
    3. De Graaff/Ribbens, op 30.237.

    Snelste ronde: Ardi van der Hoek/Arjan van der Zwaan (Brinkmann-Motorsport): 1:55.343.

    Zaterdag 8 september 2007, uitslag tweede Dutch Supercar Challenge-race:
    1. Elmar Grimm, 22 ronden in 45:04.657;
    2. Riley/Flux, op 21.563;
    3. Ric Wood, op 27.786; 4.
    Ardi van der Hoek/Arjan van der Zwaan op 34.326.

    Snelste ronde: Riley/Flux, 1.53.986.

    Stand klassement GT Divisie
    1 De Graaff-Ribbens, 2 Van der Hoek-Van der Zwaan, 3 Grimm.

    11-09-2007 om 18:17 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Maurice Visser dik tevreden over races in België

    CHIMAY/ZOLDER - Het waren drukke, maar succesvolle raceweekends. Maurice Visser keerde na afloop van de wedstrijden in Chimay en Zolder met een zeer tevreden gevoel terug naar zijn woonplaats Hardinxveld-Giessendam. De 36-jarige autocoureur racete met de Hillman Avenger Tiger uit 1973 over de twee Belgische circuits en raakte betrokken bij felle duels. Uiteindelijk wist hij drie maal vlakbij de toptien te eindigen.

    Op 2 september stond het stratencircuit van Chimay op het programma, waar Visser zes weken eerder al een elfde plaats scoorde. Gestart vanaf de dertiende positie kende de sympathieke coureur een bizarre race. Terwijl veel piloten de strijd op het krappe circuit moesten staken met veel schade, bleef Visser in het juiste spoor. Knokkend met een snelle BMW 635 ging het nog bijna mis. In de allerlaatste bocht voor de finish zette de BMW-coureur een uitremactie in, maar belandde in de muur. Gelukkig bleef Maurice Visser ongedeerd en passeerde de finishvlag als elfde. Ook in race twee reed hij een solide race en eindigde wederom op de elfde stek.

    Maurice Visser: “Het was een heel bizarre race. Overal vlogen deelnemers van de baan en in de laatste bocht voor de finish probeerde iemand mij nog uit te remmen. Het was een doldwaze actie, want mijn tegenstander eindigde in de muur. De hele race ben ik in gevecht geweest en dat was erg leuk. En ik ben best trots dat ik met mijn auto de gevechten kan aangaan.”

    Afgelopen weekend kwam de Zuid-Hollander in actie in het bijprogramma van de 24 uren van Zolder. De kwalificatie zorgde voor een kleine tegenslag, maar wekte ook verbazing. In de eerste snelle ronde wilde de klassieker niet meer vooruit, waardoor Visser geen snelle tijd kon laten noteren. Echter bleek zijn eerste rondje nog goed voor de vijftiende startplaats.

    Door een combinatie van factoren kwam Maurice Visser bij de start slecht weg. Ondanks een verlies van drie plaatsen, wist hij zich in de race knap op te werken naar de twaalfde plaats. Ook in deze race kende de eigenaar van de Classic Car Bodyshop uit Molenaarsgraaf (Zuid-Holland) mooie gevechten en eindigde zijn race met een goed gevoel.

    Maurice Visser: “We reden samen met de snellere moderne Sprint Cup waardoor ik nog veel verder op de grid stond. De startlichten waren erg ver weg en omdat ik iets lager op het circuit stond, kon ik de lichten niet eens zien. Ik verloor een aantal plaatsen bij de start, maar in de race ben ik flink tekeer gegaan. Uiteindelijk ben ik twaalfde geworden en daar ben ik dik tevreden mee. Een plek richting de toptien was onze wens aan het begin van het seizoen en dat hebben we behaald. Realistisch gezien kunnen we niet veel progressie meer boeken, maar we hopen door onze constantheid in de toptien van het klassement te belandden. Dit zou echter nooit mogelijk zijn zonder alle steun die wij hebben ontvangen. Daarvoor wil ik alle betrokkenen, vrienden en familie hartelijk bedanken.”

    Op 30 september staat het afsluitende raceweekend op het programma. Het beroemde circuit Spa-Francorchamps is dan het strijdtoneel. “Eau rouge moet je hebben meegemaakt. Volgas door deze bocht geeft een enorme kick, echt waanzinnig”, aldus Visser.

    Maurice en zijn team van CCB Motorsport willen alle sponsors en relaties bedanken voor het in hun gestelde vertrouwen en het mogelijk maken om aan de start te verschijnen van de State of Art Belcar Historic Sprint Cup.

    C.C.B. Classic Car Bodyshop te Molenaarsgraaf in Zuid-Holland is in 2001 opgericht als bedrijf dat zich specialiseert in carrosserie restauraties van oldtimers en klassiekers. Zowel stalen als kunststof auto’s van alle merken zijn bij dit bedrijf van harte welkom. Verder houdt Classic Car Bodyshop zich ook bezig met het plaat- en spuitwerk van competitie auto’s.

    11-09-2007 om 18:15 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. Nick Heidfeld: "Snelheid en power is indrukwekkend door Eau Rouge"
    Na een jaar afwezigheid is het F1 circus terug op Spa-Francorchamps. BMW Sauber coureur Nick Heidfeld is erg blij met de terugkeer van het historische circuit op de Formule 1 kalender.

    "Het voelt goed om weer naar Spa te gaan", zegt de bebaarde Duitser. Hij heeft er immers lang op moeten wachten, in 2005 weerhield een fietsincident hem van het racen op het Ardennencircuit. Afgelopen jaar kon de race geen doorgang vinden door de werkzaamheden die er plaatsvonden als gevolg van nieuwe FIA regelgeving. Ook de test in Spa van afgelopen juli moest hij aan zich voorbij laten gaan.

    "Spa is een prachtig circuit met erg indrukwekkende secties. Elke Formule1 fan zou de wereldbekende Eau Rouge moeten zien. De snelheid en kracht van de auto's is erg indrukwekkend wanneer je ze van de berg ziet komen, door Eau Rouge ziet gaan en weer de berg op accelereren. We zijn niet gewent aan dit soort secties, meestal voel je de G-krachten pas in bochten of onder het remmen", aldus Heidfeld.

    Dit jaar zal de Belgische Grand Prix voor de veertigste keer plaatsvinden. "Ondanks dat Spa vlakbij mijn woonplaats Monchengladbach ligt, heb ik hier niet vaak geracet. In mijn rookie tijd waren hier geen Formule Ford of Formule 3 races. Vier keer stond Nick Heidfeld aan de start van de Belgische Grand Prix, twee keer reed hij er een Formule 3000 race.

    11-09-2007 om 18:12 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief
  • Alle berichten

    Gastenboek
  • Goedemorgen, mooi blogje.xxx.
  • Wens jullie een fijne woensdag toe,dikke knufjes.
  • 2 Tickets voor De 24 Uren Van Zolder
  • Lekker koken
  • hallo

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Mijn favorieten
  • http://www.bloggen.be/red2francorchamps/

  • Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs