Waar Doornbos vandaag faalde, kon Jan Heylen zijn geluk niet op. De Belg deed iedereen verbazen met zijn tweede plaats in de Champ Car race in Assen. Justin Wilson was de enige coureur die voor Jan Heylen wist te finishen. De Engelse oud F1 coureur behaalde hierdoor een mooie zege voor RSPORTS. Robert Doornbos kreeg de fans niet op de banken tijdens de race. De Nederlandse coureur eindigde namelijk op de dertiende plaats.
Sebastien Bourdais kon zijn pole positie niet omzetten in de koppositie tijdens de start. Justin Wilson kwam al vrij snel op het rechte stuk langs de Fransman. Neel Jani lukte het om zijn teamgenoot Tristan Gommendy in te halen, waardoor de Zwitser doorschoof naar P3. Gedurende de eerste ronde leek de Fransman opeens stil te vallen. Niet veel later meldde de regerend kampioen over de pitradio dat hij per ongeluk zijn pitlane speedlimiter had aangezet. Bourdais viel door dit ongelukje terug naar de vijfde plaats.
Paul Tracy kende een zeer ongelukkige start. De Canadees spinde na de eerste bocht, waarop de gele vlag meteen gezwaaid moest worden. Een aantal coureurs, waaronder Doornbos kwamen even binnen, waardoor Robert Doornbos terugviel naar P12. Jan Heylen wist na de herstart een positie te winnen ten ksote van Will Power, waardoor de Belg naar de zevende plaats ging.
In de negende ronde moest Bruno Junqueira binnenkomen, omdat hij een lekke rechtervoorband had. De Braziliaan kon door deze stop door tijdens de volgende pitstopserie, wat de PKV-coureur de leiding in de wedstrijd leverde. Deze pitstopreeks vond plaats tijdens de tweede neutralisatie van de wedstrijd, die veroorzaakt werd door troep op de baan in bocht tien. Jan Heylen haalde door een snelle pitstop Sebastien Bourdais in.
Omdat een aantal coureurs problemen hadden met het gebruik van Power to Pass, werd door de wedstrijdleiding het gebruik van de extra PK's verboden voor alle coureurs. Deze beslissing zorgde er voor dat er iets minder vaak werd ingehaald dan normaal. Bruno Junqueira moest na achtentwintig als eerste naar binnen komen, maar kon tijdens de daarop volgende race weer buiten blijven waardoor de Braziliaan van P1 naar P16 ging en weer terug.
Bourdais verloor veel tijd in de pits. De bolide bleef langer stilstaan dan de bedoeling was, omdat hij zijn motor liet afslaan. Bourdais wist zich aan het eind van de race nog een aantal plaatsen naar voren te werken. In de één na laatste ronde mislukte echter een doldwaze inhaalactie op Pagenaud, waardoor de Fransman het met de zevende plaats moest doen.
Doornbos wist maar niet verder naar voren te komen en moest ten overmaat van ramp nog één keer stoppen in de allerlaatste ronde. De Nederlander bleef hierdoor steken op de dertiende plaats.Justin Wilson wist de leiding in de wedstrijd te behouden en Jan Heylen ging naar een zeer knappe tweede plaats, gevolgd door Bruno Junqueira, die weer op het podium belande door een goede strategie.
Uitslag van de Champ Car Grand Prix te Assen:
1 Justin Wilson RSPORTS 69 Ronden
2 Jan Heylen Conquest + 7.227
3 Bruno Junqueira Dale Coyne + 8.419
4 Tristan Gommendy PKV + 9.037
5 Neel Jani PKV + 22.262
6 Simon Pagenaud Team Australia + 22.698
7 Sebastien Bourdais Newman/Haas/Lanigan + 22.955
8 Oriol Servia Forsythe + 23.406
9 Graham Rahal Newman/Haas/Lanigan + 23.949
10 Ryan Dalziel PCM + 29.554
11 Dan Clarke Minardi Team USA + 38.903
12 Katherine Legge Dale Coyne + 44.860
13 Robert Doornbos Minardi Team USA + 1:00.638
14 Will Power Team Australia + 1:01.204
15 Alex Tagliani RSPORTS + 1 Ronde
16 Alex Figge PCM + 1 Ronde
17 Paul Tracy Forsythe + 55 Ronden
Justin Wilson: "De sfeer was beter dan al mijn F1-events"
Justin Wilson kwam vandaag als winnaar over de eindstreep in Assen. De Engelsman gaf tijdens de persconferentie toe dat Bruno Junqueira het nog erg spannend maakte met zijn alternatieve tactiek De oud F1 coureur won echter toch.
De Engelsman had zich goed vermaakt in België en Nederland. De evenementen noemde hij fantastisch en hij meende zelfs dat de sfeer op Assen beter was dan alle Formule 1 wedstrijden die hij gereden had.
"Het gaat nu goed met het team en dat blijkt nu ook uit deze zege", vertelde Justin Wilson tegenover RaceXpress. "Het begin van het seizoen verliep erg moeizaam, maar nu loopt alles zoals het hoort. Ik hoop dat ik een plek in de top drie kan behalen aan het eind van het seizoen. Er komen echter nog twee hele moeilijke races in Australië en Mexico. Daarnaast is in de Champ Car alles mogelijk. Zo rij je de ene race aan kop en lig je de volgende weer helemaal achteraan. Zo gaat dat."
Justin Wilson heeft de Bavaria Champ Car Grand Prix op Assen gewonnen. De Brit greep bij de start de leiding, maar kreeg nog serieuze tegenstand van de verrassend sterke Bruno Junqueira. Jan Heylen reed een geweldige race en eindigde nog voor de Braziliaan op de tweede plaats. Het evenement trok zondag 61.200 bezoekers
De rode lichten op de grid gaan snel uit en het is het Justin Wilson die als eerste bij de Haarbocht is. De voorspelde problemen blijven daar uit, maar vinden drie bochten verder bij Strubben plaats. Paul Tracy, gekomen van de laatste startplek, verremt zich achter Robert Doornbos en spint rechts de baan af. Daarachter raken Alex Tagliani en Bruno Junqueira elkaar, maar zonder grote gevolgen voor beiden. Bourdais kent een slechte start en zakt terug naar vijf, terwijl Doornbos als tiende doorkomt.
Om de gestrandde bolide van Tracy weer op gang te helpen wordt de safetycar ingeschakeld. Reden voor Doornbos en de mannen achter hem, waaronder Oriol Servia, om een gok te nemen en de auto helemaal af te laten tanken. Veel brengt het ze niet, want in ronde vijftien volgt er een tweede neutralisatie. De reden is dat Bruno Junqueira een lekke band heeft en er rubberstukken op de baan liggen. Junqueira komt uiteraard gelijk de pits in voor een stop, maar tijdens de daaropvolgende neutralisatie komt het gehele veld binnen. De coureurs die op dat moment op een alternatieve strategie reden komen zo weer in hetzelfde schema als de rest. Opvallend genoeg is de grootste profiteur van deze safetycarfase, want hij gaat aan de leiding.
Bij de herstart is het Junqueira die weg rijdt van Justin Wilson. Daarachter volgen Jani en Gommendy, terwijl Jan Heylen langzaam maar zeker naar voren rijd. Zo stijgt hij in de 22ste ronde naar de derde positie, als Jani wat plaatsen verliest en hij daarna Gommendy inhaalt
In ronde 28 geeft Bruno Junqueira zijn ruime voorsprong weg als hij de pits in moet, maar de Braziliaan heeft vandaag het geluk aan zijn zijde. De wedstrijdleiding besluit de race nogmaals te neutraliseren aangezien een rubberpaaltje in de GT-Chicane is losgeraakt. De rest van het veld maakt een stop, zodat Junqueira weer aan de leiding komt. De pitstop van Bourdais loopt verkeerd, als hij de motor laat afslaan bij het wegrijden. Hierdoor besluit hij een ronde later, terwijl de race nog steeds onder geel is nogmaals binnen te komen om nog meer benzine te halen.
Bruno Junqueira leidt de race, maar weet niet nogmaals zijn voorsprong ruim uit te bouwen. Justin Wilson houdt de rest van het veld een beetje op. Jan Heylen ligt goed op de derde plaats, voor Gommendy en Pagenaud. Dan Clarke opent in ronde 46 een nieuwe serie pitstops. Zijn voorbeeld wordt enkele ronden later gevolgd door de rest van het veld. Als in ronde 52 iedereen zijn stop heeft gemaakt, heeft Justin Wilson de leiding in de race overgenomen. Jan Heylen kent een super race en volgt de Engelsman als zijn schaduw. Bruno Junqueira sluit aan als derde. Dan Clarke, de teamgenoot van Doornbos, heeft zich weten op te werken tot de vierde plaats.
In de slotfase van de race gebeurt verder weinig. Sebastien Bourdais, inmiddels van achteraf weer opgeklommen naar de zevende positie, doet nog wel pogingen om de zesde plaats van Simon Pagenaud over te nemen. In Strubben neemt hij een wijde lijn om meer snelheid uit de bocht mee te nemen voor een aanval bij Ruskenhoek. Hij plaatst zijn wagen aan de binnenkant, maar verremt zich, schiet rechtdoor en verliest zodoende weer zijn gewonnen plek. In de laatste ronde van de race moet de Doornbos nog binnenkomen voor een splash & dash. Het is tekenend voor het teleurstellende weekend dat de Rotterdammer in Assen beleefd. In de laatste ronde rijdt Will Power heel langzaam zijn laatste meters omdat hij geen benzine meer heeft. Doornbos pakt hierdoor nog een plekje, maar met zijn dertiende positie is hij alles behalve tevreden.
Tevreden zijn wel Justin Wilson, Jan Heylen en Bruno Junqueira. Voor de Braziliaan is het zijn tweede podium na Zolder. Voor Heylen is het zijn beste resultaat uit zijn carrière en voor Wilson betekent het dat hij Doornbos voorbij gaat in het klassement. Justin Wilson over zijn race: Vanmorgen heb ik de warm-up niet kunnen rijden doordat mijn auto olie lekte en gisteren zaten we fout met de set-up. Mijn engineer heeft op gevoel de afstelling omgegooid en het pakte bijzonder goed uit!
Volgens Heylen zat dit resultaat er al een tijdje aan te komen: Het is voor de buitenkant soms lastig te zien, maar we zaten er de afgelopen races echt al een paar keer dicht bij. Dit is dan zon race dat alles op zijn plaats valt en ik voel me nu net zo blij als toen ik het Formule Ford Festival won in 2000.
Alle drie de heren waren het erover eens dat deze races in Europa een succes zijn. Bruno Junqueira kwam bijna woorden te kort: Overal langs de baan stonden mensen. Het leek wel beter dan de formule 1 races waar ik bij ben geweest. Het publiek hier weet ook echt veel van deze klasse en zijn erg enthousiast, dus ik vind dat we minimaal twee races in Europa moeten houden.
Het laatste woord is aan Robert Doornbos: Het was heel speciaal om hier te rijden en ik wil iedereen bedanken voor hun komst. Maar onze strategie vandaag was een ramp en veranderde steeds tijdens de race. Ik voelde me al tijdens de race teleurgesteld en niet mezelf in de auto. Het seizoen ging zo goed, maar alles was ver van huis. Nu ben ik hier en zijn de successen zo ver weg. In ieder geval ga ik nog helemaal voor tweede plaats in het kampioenschap.
Uitslag Assen Champcar Grand Prix, zondag 2 september 2007 1. Justin Wilson - Rusport, 1:46:02,236 2. Jan Heylen - Conquest Racing, op 7,226 3. Bruno Junqueira - Dale Coyne Racing, op 8,416 4. Tristan Gommendy - PKV Racing, op 9,036 5. Neel Jani PKV, op 22,261 6. Simon Pagenaud - Team Australia, op 22,697 7. Sebastien Bourdais - Newman Haas Lanigan Racing, op 22,955 8. Oriol Servia Forsythe Racing, op 23,405 9. Graham Rahal - Newman Haas Lanigan Racing, op 23,948 10. Ryan Dalziel - Pacific Coast Motorsports, op 29,533 11. Dan Clarke - Minardi Team USA, op 38,902 12. Katherine Legge - Dale Coyne Racing, op 44,859 13. Robert Doornbos - Minardi Team USA, op 1:00,673 14. Will Power - Team Australia, op 1:01,203 15. Alex Tagliani Rocketsports, op 1 ronde 16. Alex Figge - Pacific Coast Motorsports, op 1 ronde 17. Paul Tracy - Forsythe Racing, DNF
Martin Tomczyk op weg naar zijn tweede DTM-zege op rij
Op Zandvoort was zijn overwinning aanleiding voor heel wat discussie en zelfs fluitconcerten. Op de Nürburgring liet hij zien dat hij ook geheel zelfstandig zonder hulp van buitenaf kan winnen. Op het 3,629 kilometer lange circuit in de Eifel behaalde Martin Tomczyk zijn tweede DTM-zege op rij. Daarmee verkleinde hij de achterstand in het kampioenschap tot vier punten op zijn Abt-Audi-teamgenoot Mattias Ekström, die als derde over de eindstreep kwam. Tussen de beide Audi-coureurs in eindigde Bruno Spengler met zijn AMG Mercedes C-Klasse als tweede. Met nog twee races te gaan leidt Ekström nu met vier punten voorsprong op Tomczyk en tien punten op Spengler.
Tomczyk man van het weekend Met de pole-position en de overwinning was Martin Tomczyk duidelijk de man van het weekend op de Nürburgring. De Beier reed een klap sneller dan de concurrentie, bouwde daarmee een flinke voorsprong op en had ook geen problemen bij zijn beide verplichte pitstops. Daarmee reed hij naar zijn tweede overwinning op rij en de derde zege uit zijn DTM-loopbaan. Het Abt-Audi-team van Tomczyk volgde tijdens de race vrijwel exact de strategie van Bruno Spengler: in de twintigste ronde kwam Spengler binnen voor zijn eerste verplichte pitstop, een ronde later volgde Tomczyk. In de dertigste ronde legde Spengler zijn tweede stop af en opnieuw kwam Tomczyk een ronde later binnen. Ondertussen had de Duitser echter wel een comfortabele voorsprong opgebouwd, want hij was over de gehele linie sneller dan zijn Canadese opponent. Daarmee deed hij de hoop in het Mercedes-kamp teniet, want na de sterke prestaties van Audi in de kwalificatie werd er bij Mercedes constant verkondigd dat de C-Klasses in de long-runs tijdens de beide tests op vrijdag zo snel waren. Tomczyk deed het wat dat betreft in de race echter duidelijk beter, want zijn eerste plaats was nimmer in gevaar.
Start van de race met Tomczyk aan de leiding voor Scheider Turbulent begin, Kristensen stopt concurrentie af De wedstrijd begon turbulent: Susie Stoddart liet de motor van haar Mercedes afslaan en bij het ontwijken van de stilstaande auto reed Mike Rockenfeller zijn Audi-merkgenoot Markus Winkelhock aan. Diens A4 knalde hard in de vangrail, wat voor flinke schade zorgde. Om de brokstukken op de baan te kunnen verwijderen werd de safety car ingezet. Op dat moment reed Tomczyk aan de leiding voor Scheider, Kristensen en Spengler. Natuurlijk was het meteen duidelijk wat er bij de herstart zou gebeuren: Kristensen liet een flink gat vallen en reed vervolgens per ronde zon drie tienden van een seconde langzamer, zodat zijn beide merkgenoten Tomczyk en Scheider vooraan konden wegrijden. Bruno Spengler was op de vierde plaats weliswaar een stuk sneller dan Kristensen, maar kon de Deen niet voorbij. Een tijdlang verscheen de mededeling op de monitoren dat Kristensen under investigation was vanwege het incident bij de herstart, maar de sportcommissarissen zagen af van maatregelen. Mercedes-sportdirecteur Norbert Haug was na afloop wel duidelijk in zijn kritiek: Dat was niet zoals het hoort. Bij de herstart mag je twee wagenlengtes afstand houden, niet meer.
Tom Kristensen hield Bruno Spengler een tijdlang achter zich
Faire race volgens alle betrokkenen Afgezien van dit kleine incident waardeerden alle betrokkenen de race als uiterst fair. Dat was ook de zienswijze van Mattias Ekström, die dankzij een geslaagde strategie van zijn team van de tiende startplaats derde werd. In de eerste drie bochten ging het er wel heel hard aan toe, maar daarna was de race heel fair. Ik was in tal van duels verwikkeld en heb absoluut geen klachten. Integendeel! Mijn auto was vandaag een stuk beter dan gisteren in de kwalificatie en ik ben blij dat ik nog op het podium ben geëindigd. Daarbij kreeg Ekström wel weer hulp van een merkgenoot: nadat hij Jamie Green voorbij was in de strijd om de vierde plaats reed hij snel naar Timo Scheider toe, die op dat moment derde was. Scheider had niet lang nodig voordat hij Ekström de ruimte gaf, zodat de Zweed ervoorbij kon. Daarmee werd het dus weer niks met de eerste podiumplaats voor de Duitser in diens 75e DTM-race
Het podium met vlnr Bruno Spengler, Abt-Audi-marketingmanager Harry Unflath, winnaar Martin Tomczyk en Mattias Ekström
Onderstuur bevalt Tomczyk wel Winnaar Tomczyk was heel tevreden. Mijn auto was perfect, de strategie was perfect en de stops verliepen naar behoren, zei hij. Gisteren was mijn auto al prima. Vanmorgen in de warm-up reed ik met volle tanks en had ik wat last van onderstuur. We aarzelden even of we nog wat aan de afstelling moesten veranderen, maar we besloten het zo te houden en dat was een goede beslissing. Onderstuur ligt me sowieso meer dan overstuur. Super dat ik nu weer gewonnen heb en dat ik wat op Bruno ben uitgelopen. In het kampioenschap ziet het er daardoor goed voor ons uit. Hoe het uiteindelijk afloopt, dat maken Mattias en ik hopelijk wel onder elkaar uit
Bruno Spengler was best-geklasseerde Mercedes-rijder op de tweede plaats
Titelstrijd nog steeds open Ook Bruno Spengler was content. We hadden wel een beetje gehoopt op de tweede plaats. Het goede daarvan is, dat we voor de volgende race daardoor weer extra gewicht kwijtraken. De race was goed, alleen was het wel jammer dat ik na de safety-car een tijdlang achter Tom Kristensen vast zat. Ik was veel sneller, maar kon er niet langs. Hoe dan ook, de titelstrijd is nog steeds open en ik zal er alles aan doen om dat zo te houden tot aan de finale in Hockenheim. Achter Tomczyk, Spengler en Ekström eindigde Timo Scheider als vierde, voor de drie Mercedessen van Jamie Green, Paul di Resta en Bernd Schneider. Di Resta was daarmee de best geklasseerde rijder met een auto uit 2005. Tom Kristensen pakte als achtste nog één punt voor het kampioenschap, Alexandre Prémat was op de negende plaats de beste man met een auto van vorig jaar.
Uitslag: 1. Martin Tomczyk (Dui), Audi A4 DTM, 43 r. in 1.02.39,571 (gem.149,424 km/u) 2. Bruno Spengler (Can), AMG Mercedes C-Klasse, op 6,217 3. Mattias Ekström (Zwe), Audi A4 DTM, op 20,535 4. Timo Scheider (Dui), Audi A4 DTM, op 26,359 5. Jamie Green (GBr), AMG Mercedes C-Klasse, op 26,968 6. Paul di Resta (GBr), AMG Mercedes C-Klasse, op 27,986 7. Bernd Schneider (Dui), AMG Mercedes C-Klasse, op 30,673 8. Tom Kristensen (Den), Audi A4 DTM, op 31,121
De Formule 1 Grand Prix van Turkije heeft bij het Etihad Aldar Spyker Formula One Team gezorgd voor mixed feelings. Terwijl Sakon Yamamoto voor de eerste keer een Grand Prix voor Spyker finished, valt Adrian Sutil in de laatste ronde uit met een benzinedrukprobleem.
Beide coureurs hadden een goede start en bleven uit de chaos veroorzaakt door de spin van Trulli in de eerste bocht. Na een goede eerste stint waarbij de aansluiting met het achterveld behouden bleef, kwamen de problemen vlak voor de eerste serie pitstops. Hierdoor was een goed resultaat helaas onmogelijk geworden.
Sutil kwam in de 21ste ronde de pits binnen vanwege een benzinedrukprobleem. Terwijl het team bezig was dit probleem op te lossen ontstond er een versnellingsbak-error. Hierdoor moest het team Adrian de pitbox induwen aangezien Yamamoto binnenkwam voor zijn geplande stop. Echter ontstond bij hem hetzelfde probleem, waardoor beide coureurs veel tijd verloren. Met een ronde achterstand kwamen de coureurs weer de baan op, maar het was onmogelijk om aansluiting te vinden met de rest van het veld. Beide coureurs concentreerden zich op het uitrijden van de race. Het leek er lang op dat Spyker voor het eerst sinds lange tijd weer twee coureurs aan de finish zou hebben, totdat Sutil in de laatste ronde stilviel.
Adrian Sutil - 21st (DNF) Fastest lap: 1:30.617 ''Ik had een goede start maar ik moest wijd toen er een auto spinde. Toch verloor ik geen plaatsen en ging de eerste stint erg goed. Ik was sneller dan de Toro Rosso maar kon geen plek vinden om hem te passeren. We hebben een aantal goede ronden gereden en naarmate de race vorderde werkten de harde banden steeds beter en beter. Helaas haalde ik de finish niet door een probleem met de benzinedruk.''
Sakon Yamamoto 20st Fastest lap: 1:30.951 ''Met het uitrijden van de race heb ik mijn doel behaald, dus ik ben erg blij. Het was niet gemakkelijk toen ik de pits inkwam met een lage benzinedruk, maar gelukkig heb ik hiermee niet al te veel tijd verloren. Op Monza hebben we de B-spec en ik heb erg veel zin in deze race. Ik ga door met data verzamelen en me voorbereiden voor deze race en de komende testdagen.''
Mike Gascoyne, Chief Technical Officer ''Het was een moeilijke race: helaas hebben we niet beide autos aan de finish gekregen vanwege het probleem met Adrians bolide in de laatste ronde. De eerste stints waren behoorlijk goed en vergelijkbaar met de autos rondom ons, maar helaas werden we opgehouden door de Toro Rosso voor ons.''
Het team gaat nu door naar Monza waar het twee dagen zal testen. De eerste volledige testdag wordt er gereden met de B-spec F8-VII.
Met een sensationele kwalificatie van de Fransman Sebastien Bourdais voor de eerste Belgian Champcar Grand Prix spraken de organisatoren van een succesvol verlopen dag. We blikken achter de schermen nog eens terug.
Voorlopig de snelste man ooit op Zolder. Sebastien Bourdais.
Deze sponsor was er heel blij mee
Wil Power miste de Pole-power
Een harde en een zachte compound
De Belgische brandweer in de leer bij de Champcar-officials
Deze Mazda-rescuecars zijn een zeldzaamheid op de Europese circuits.
Belangrijke man bij Dale Coyne Racing.
Billy Kamphausen van Champcar(rechts) en een Nederlandse official. Zij moeten het verkeer in de pitstraat in goede banen leiden.
Ofwel van Zolder naar Assen?
Wellk team gaat een gokje wagen?
Vreemde gok, twee katten en een hond.
"Dan Clarke zegt u? IK kan die naam niet meer horen denkt Jan Heylen
Wil Power is er sprakeloos van, van die snelle ronde van Bourdais.
Justin Wilson. "Van dit trainingsresultaat, daar krijg je toch gewoon hoofdpijn van.
Die posters die ze achter de coulissen achterhouden, wil ik natuurlijk wel als eerste hebben.
Gisteren konden we al laten zien dat poleman Sebastien Bourdais het luchtruim koos bij zijn vliegende ronde. De Fransman is hierin echter geen uitzondering, zo bewijzen deze foto's van Minardi's invaller Mario Dominguez. Ook de teamgenoot van Robert Doornbos weet welke lijn de kortste is. Kijk hier voor een cursus chicane afsnijden:
De BRL-race werd grotendeels verreden achter de safetycar na een flinke klapper met Van Genderen, Van Kalmthout en Stor. Aan kop verloor polezitter Molenaar in eerste instantie het gevecht van Donny Crevels, maar toen deze uitviel achter de safetycar hoefde hij alleen teamgenoot Sandor van Es nog maar achter zich te houden om te overwinnen. Henry Zumbrink was in de BRL Light in gevecht met Marijn van Kalmthout, maar toen deze uitviel won hij de Light-race vrij gemakkelijk voor de prima opgerukte Gaby Uljee en René Zwikker. De openingsfase verliep nog netjes in de eerste race van de BRL. Aan kop behield Donald Molenaar bij de start zijn leidende positie voor Donny Crevels en ook Jacky van der Ende behield zijn derde plaats. De wegens pech slechts als zesde gestarte Sandor van Es rukte gelijk op naar plaats vier. Leider Molenaar kon echter slechts een enkele ronde genieten van de leiding want in ronde twee deed Crevels een inhaalpoging die hem voorbij aan Molenaar bracht. Ook Sandor van Es deed een geslaagde actie en pakte de derde plaats ten koste van Van der Ende.
Roy Panman kwam als een komeet uit de startblokken, maar haalde helaas de finish niet
Ook de start van de BRL Light kende weinig problemen. Henry Zumbrink behield de leiding voor naaste belager Marijn van Kalmthout. Daarachter wist Theo Stor op te rukken van plaats vijf naar drie; Gaby Uljee deed het nog beter door van acht naar vier te starten en even later ook Theo Stor te passeren. De twee koplopers konden niet echt weglopen bij het gevolg, mede vanwege de achterste V6 Wim Noorman, die Zumbrink zelfs leek op te houden. In ronde vier ging het hek van de dam, toen een spin van Wim van Genderen flink wat chaos veroorzaakte. De V6-rijder spinde in de Bianchi-bocht en gooide daarbij een flinke hoeveelheid zand op de baan. Terwijl verschillende rijders de spinnende auto nog konden ontwijken vlogen Light-rijders Van Kalmthout en Stor er bovenop. De volgende Light-rijders konden de drie autos ternauwernood ontwijken, maar in de chaos bleef ook Jochen Habets achter, die wel kon ontwijken, maar zichzelf vastgroef in de grindbak. Ook elders vonden Niels Bouwhuis en Eric van den Munckhof hun Waterloo met een kapotte bolide.
Toen de rook was opgetrokken konden de rijders op eigen kracht uit de auto, al leek Van Kalmthout er het slechtste aan toe; hij kwam niet direct uit zijn auto en had daarna ook nog tijd nodig om bij te komen. Uiteraard kwam de safetycar de baan op om de rotzooi op te ruimen en de autos per depannage af te voeren. Een rustige fase normaalgesproken, zij het niet dat leider Donny Crevels zijn auto met motorproblemen aan de kant moest parkeren, waarmee Donald Molenaar de leiding weer gemakkelijk in handen kreeg geschoven.
De safetycarsituatie duurde wel een kwartier, waarna er nog slechts zes minuten te racen waren. De herstart verliep rustig; er werden niet te veel risicos genomen. Pas in de tweede ronde brak de actie weer los en het grootste slachtoffer hierbij was Jacky van der Ende. Eerst krijg hij Nelson van der Pol om zijn oren; Danny van Dongen, die reeds ook Jeroen Reijntjens was gepasseerd, volgde even later Van der Pols voorbeeld en pakte de vierde plaats. De leiders van Collé waren er inmiddels samen vandoor en Van Es was niet te wijken van zijn teamgenoots bumper. Een echte inhaalmogelijkheid zat er echter niet in en Van Es was wijs genoeg om niet te vervallen in een onbezonnen actie, waardoor de twee in slagvolgorde over de meet kwamen.
In de BRL Light was het vuur na de crash uit het gevecht. Gaby Uljee reed op de tweede plaats, maar was niet bij machte om Zumbrink het leven zuur te maken. Nummer drie René Zwikker op zijn beurt kon Uljee niet bijhouden en liep flink uit op Niels Hartvelt. Zonder problemen reed het podiumtrio zo naar de finish.
Uitslag race 1 BRL V6 Belgian Champcar GP Zolder, zondag 26 augustus 2007 1. Donald Molenaar, 12 ronden 2. Sandor van Es, op 0.588 3. Nelson van der Pol, op 4.978 4. Danny van Dongen, op 5.588 5. Jacky van der Ende, op 6.286 6. Jeroen Reijntjens, op 7.046 7. Ferdinand Kool, op 7.420 8. Duncan Huisman, op 8.405 9. Junior Strous, op 8.591 10. Christiaan Frankenhout, op 10.960
Uitslag BRL Light 1. Henry Zumbrink, 12 ronden 2. Gaby Uljee, op 1.723 3. René Zwikker, op 2.843 4. Niels Hartvelt, op 7.303 5. Joey Hanssen, op 7.874 6. Tom Koop, op 8.182 7. Lloyd Tjon, op 9.572 8. Carlijn Bergsma, op 17.417 9. Johan van Beek, op 37.546
Het was een zware race voor Ho-Pin Tung, in zijn BCN Competicion GP2-racewagen, zondag op het circuit van Istanbul, in het voorprogramma van het Formule 1 geweld. Net als de dag ervoor eindigde de jonge Nederlandse Chinees op een mooie negende plek. Deze twee goede finishes zijn voorlopig de beste van dit GP2-seizoen voor Ho-Pin.
In de tweede race van dit weekend had Ho-Pin Tung een goede start, maar al in de eerste bocht werd hij door de drukte op een wijde lijn gedwongen van de baan en hij raakte zelfs even naast het asfalt. Hij verloor daarmee drie plaatsen. Verder was het een steady race met weinig bijzonderheden, vertelde hij na de race aan zijn website. Gisteren was de auto beter, kon ik snellere rondetijden rijden. Vandaag had er zeker meer ingezeten, als de auto opnieuw perfect was geweest.
Zaterdag super De eerste race, zaterdag, was zeker één van mijn betere van dit jaar, blikt Ho-Pin terug. Mijn rondetijden zaten in de top drie, als ik de late pitters even buiten beschouwing laat. In het begin van de race verloor ik veel terrein, omdat ik vast zat achter langzame deelnemers, maar daarna ging t echt super. Er was nog een nodeloos incident bij uitrijden van de pit lane, waardoor ik drie plaatsen verloor. Maar ook al was dit een beste race, het kan altijd beter; ik kijk uit naar Monza, zegt de jonge Chinees.
Hoewel het hele veld bij de start van de eerste FIA-WTCC race op Oschersleben nog goed weg kwam, ontbraken er de nodige rijders bij de eerste passage van start/finish. Er was op dat moment al sprake van een Safety Car situatie want nog voor de eerste bocht strandden de BMW van Zanardi, de zwaar gehavende SEAT van Pierre Yves Corthals en de Chevrolet van Nicola Larini. Maar nauwelijks een bocht later was het ook raak. Daar waren het ondermeer de SEATs van Peter Terting en Tom Coronel die het strijdperk met schade verlieten, na een spin van Alain Menu in de Chevrolet.
Na de nodige ronden achter de Safety Car was de herstart voor Gabriele Tarquini, met op zijn bumper merkgenoot Yvan Muller. James Thompson scheidde met zijn rode Alfa de SEAT van de volgende BMWs onder aanvoering van Jorg Muller. Enkele ronden later neemt Tarquini de bocht iets te wijd, waardoor de dieselmotor aangedreven Leon met Yvan Muller de leiding overneemt en in de navolgende ronden niet meer afstaat. Tarquini eindigt als tweede en Thompson wist zijn derde plaats te behouden, ten koste van Jorg Muller en Andy Priaulx. De beide BMW-coureurs ondernamen meerdere pogingen om langs de Alfa te komen, maar maakten het daarbij elkaar vaak niet altijd even makkelijk. Zo probeerde Piaulx daarbij ook Muller zijn vierde plaats te ontnemen. De Duitser moest dus een plek zien te winnen en zijn eigen positie verdedigen. Opmerkelijk was de zesde positie in handen van Jordi Gene die daarmee de grootste inhaalrace van iedereen maakte.
De Haarlemse Alfa Romeo coureur Olivier Tielmans kwam goed door die tumultueuze eerste fase van de race en klom van een elfde positie naar een negende. Daar miste hij net de aansluiting met de top 8 en dus een kans op de pole position voor de tweede race. Aan de andere kant had hij op zijn volgers voldoende voorsprong om te moeten vrezen voor het verlies van zijn positie.
Opmerkelijk was het debuut van de Rus Sadredinov als teamgenoot van Tom Coronel die met de door GR Asia Leon naar een elfde positie algemeen en een tweede plaats in de Privateer-klasse reed.
Uitslag 1e race FIA WTCC Oschersleben: 1. Yvan Muller (SEAT) 16 ronden 2. Gabriele Tarquini (SEAT) op 0.446 3. James Thompson (Alfa-Romeo) op 0.793 4. Jorg Muller (BMW) op 1.256 5. Andy Priaulx (BMW) op 1.480 6. Jordi Gene (SEAT) op 2.674 7. Augusto Farfus (BMW) op 3.016 8. Roberto Colciago (SEAT) op 3.377 9. Olivier Tielemans (Alfa Romeo) op 5.982 10. Tiago Monteiro (SEAT) op 8.633
In wat misschien de beste Formula Master race van het seizoen was reed Chris van der Drift naar een mooie overwinning in Oschersleben.
Na een mooie start vanaf de zevende startplaats, reed de Nederlandse Nieuw Zeelander, na diverse inhaalmanouvres, al snel achter raceleider Luca Persiani. Persiani verdedigde echter zijn eerste plaats met verve en het duurde tot de19de ronde voordat Van der Drift de leiding overnam. Daarna was het een bekeken strijd en reed Van der Drift met een voorsprong van 14 seconden naar de overwinning. Dit resultaat zorgde er voor dat hij nu tweede staat in het klassement met nog vier wedstrijden te gaan. Marcello Puglisi gestart van de vijfde plaats werd tweede voor Pierre Ragues. Ondanks een kapotte voorvleugel na een ongeluk in de eerste bocht werd de winnaar van de race van gisteren Jerome DAmbrosio toch nog knap achtste in de 28 ronden lange race. Campos Hull zorgde nog voor de nodige sensatie toen hij over de kop sloeg met zijn Formula S2000. De onfortuinlijke coureur stapte gelukkig ongedeerd uit.
International Formula Master Oschersleben 1. Chris Van der Drift (NED), J.D. Motorsport 2. Marcello Puglisi (ITA), Promotorsport 3. Pierre Ragues (FRA), Euronova Racing 4. Marco Bonanomi (ITA), Euronova Racing 5. Kasper Andersen (DEN), J.D. Motorsport 6. Luca Persiani (ITA), Scuderia Fama 7. Salvatore Gatto (ITA), Promotorsport 8. Jerome DAmbrosio (BEL), Cram Competition
Filipe Massa is de winnaar geworden van een erg warme Turkse Grand Prix. De Braziliaan verzilverde zijn pole-position en stond, afgezien van de pitstopseries, de leiding niet meer af. Teamgenoot Kimi Raikkonen maakte het Ferrarifeest compleet met een tweede plek. Fernando Alonso mocht de laatste plek op het podium innemen, na een klapband van Lewis Hamilton. Spyker kwam met Yamamoto over de finish, Sutil viel vlak voor het einde uit.
Bij de start schiet Ferrari als beste uit de startblokken. Poleman Massa en de van plek 3 gestarte Raikkonen profiteren maximaal van de grip die de rechterkant van het circuit biedt. McLaren start met beide wagens van de stoffige linkerzijde en verliest daar gelijk al terrein mee. Hamilton houdt het verlies beperkt en zakt van twee naar drie, terwijl Alonso de beide BMW coureurs voorbij ziet komen en de openingsronde als 6e voltooid. De beste start is voor de als voorlaatste gestarte Rubens Barrichello, die doorstoot naar de 16e positie. Geheel incidentloos is de start niet, want Giancarlo Fisichella tikt landgenoot Jarno Trulli in de rondte, maar die kan zijn weg snel vervolgen.
Weinig enerverende openingsfase In de openingsfase zijn er geen gevechten op de baan en zijn de afstanden tussen de autos groot. Achterin het veld knokt Jarno Trulli zich beetje bij beetje terug naar voren. Fernando Alonso krijgt langzaam maar zeker de snelheid in zijn wagen en dringt aan bij de op plek 5 liggende Nick Heidfeld.
In ronde 12 opent Robert Kubica de eerste pitstopserie. Als 4e duikt hij de pits in, maar daarmee verliest hij zijn goede positie voor de rest van de race. De anderen volgen pas 5 ronden later met hun eerste pitstops, waardoor het lijkt dat de Pool gekwalificeerd heeft met weinig benzine en zijn openingssnelheid dus enigszins geflatteerd was.
In ronde 17 kijkt Fernando Alonso nog steeds tegen de achtervleugel van Nick Heidfeld aan. De Duitser duikt echter de pits in en nadat de Spaanse wereldkampioen een ronde later hetzelfde heeft gedaan, zijn de rollen omgedraaid. Aan kop verandert er weinig. Filipe Massa blijft met een kleine marge aan de leiding voor Raikkonen, met op enkele seconden afstand kampioenschapsleider Lewis Hamilton. Alonso heeft nu de 4e plaats in handen, maar ligt meer dan 20 seconden achter het leidende trio en maakt dus geen aanspraak meer op de zege.
Spyker moet Honda laten gaan Honda startte met beide autos achter de Spykers na een motorenwissel afgelopen nacht. In de openingsfase knokken zowel Yamamoto als Sutil fel met de Honda rijders, maar ze kunnen dit gevecht niet lang volhouden. De coureurs van het Nederlandse team worden beiden wel geklasseerd in de uitslag, maar feitelijk is het alleen Yamamoto die onder de finishvlag doorrijdt. Sutil valt 5 ronden voor het einde uit, maar wordt nog wel in de uitslag opgenomen Dont make me laugh" Honda heeft het moeilijk in het achterveld. Button ligt halverwege de race achter Barrichello, maar is per ronde volgens het team 2 seconden sneller dan de Braziliaan. Als het team dat meedeelt aan Barrichello reageert hij uiterst cynisch over de boardradio. Dont make me laugh is zijn antwoord, maar alsnog staat hij zijn positie af aan zijn teamgenoot.
Pech voor Hamilton Vlak voor de tweede serie pitstops is het Heikki Kovalainen die langzaam naar voren sluipt. Hij ligt 6e voor Kubica, Rosberg, Fisichella en Coulthard. Wederom is het Robert Kubica die als eerste binnenkomt voor zijn pitstop. Twintig ronden voor het einde komt hij binnen voor vers rubber, maar daarmee verliest hij een plek aan Rosberg. Lewis Hamilton is op dat moment echter de grootste pechvogel. In de zeer snelle linkerbocht halverwege het circuit loopt hij een lekke rechter voorband op. De stukken rubber vliegen in het rond, maar hij weet de pits te bereiken. Terwijl hij daar aankomt is het teamgenoot Alonso die net op dat moment zijn laatste pitstop maakt. McLaren heeft ditmaal de zaken echter goed voor elkaar en handelt zonder extra tijdverlies de stop van Hamilton af. Zijn voorvleugel is ligt beschadigd en zijn podiumplaats is hij kwijtgeraakt aan Alonso. Achter Nick Heidfeld maakt hij de race vol als 5e.
Masse naar de zege, kampioenschap wordt spannender In de slotfase rijdt Massa weg van Raikkonen en behaalt daarmee de 5e zege uit zijn carrière op het circuit waar hij vorig jaar zijn allereerste triomf behaalde. Alonso rijdt rustig naar de laatste podiumplek en heeft niks meer te duchten van Heidfeld. Kovalainen wordt door zijn team nog aangemoedigd om te knokken voor de 5e plaats van Hamilton, maar tot een aanval komt het niet. Met deze uitslag is de strijd in het kampioenschap weer wat spannender geworden. Alonso heeft nog maar 5 punten achterstand op Hamilton. Massa en Raikkonen volgen op respectievelijk 15 en 16 punten achterstand.
Uitslag Grand Prix van Turkije 1. Massa Ferrari, 1:26:42.161 2. Raikkonen Ferrari, op 2.275 3. Alonso McLaren-Mercedes, op 26.100 4. Heidfeld BMW, op 39.600 5. Hamilton McLaren-Mercedes, op 45.000 6. Kovalainen Renault, op 46.001 7. Rosberg Williams-Toyota, op 55.007 8. Kubica BMW Sauber, op 56.007 9. Fisichella Renault, op 59.004 9. Coulthard Red Bull-Renault, 1:11.005 10. Wurz Williams-Toyota, op 1:19.006 11. Coulthard Red Bull-Renault, op 1 ronde 12. Schumacher Toyota, op 1 ronde 13. Button Honda, op 1 ronden 14. Davidson Super Aguri-Honda, op 1 ronde 15. Liuzzi Toro Rosso-Ferrari, op 1 ronde 16. Trulli Toyota, op 1 ronde 17. Barrichello Honda, op 1 ronde 18. Sato Super Aguri, op 1 ronde 19. Vettel Toro Rosso-Ferrari, op 1 ronde 20. Yamamoto Spyker F1, op 2 ronden 21. Sutil Spyker F1, op 5 ronden
Nadat hij vanaf de eerste startlijn begon, benutte BMW-coureur Augusto Farfus zijn (achterwiel)aandrijfvoordeel maximaal. Samen met merkgenoten Andy Priaulx en Jorg Muller ging hij richting eerste bocht. Daar strandden Robert Colciaco en Muller, nadat zij door Gene van hun lijn werden gedwongen en voor de bandenafzetting naast de baan tot stilstand kwamen. De plaats waar ook Olivier Tielemans na een spin belandde. Allen konden vooralsnog- verder. Ook Tom Coronel, die als gevolg van de hectiek in de eerste ronde met een zestiende plaats afsloot
Alhoewel de beide koplopers hetzelfde merk vertegenwoordigen maakten ze het elkaar niet makkelijk. Priaulx bleef telkens weer proberen om langs Farfus te komen. Daarbij daalde de snelheid zo ver dat Gene en Thompson aan konden sluiten. Gene kwam zelfs tot naast de BMW van de Brit maar miste de ruimte om hem te passeren. Halverwege de race hadden de BMWs een kleine voorsprong, maar Priaulx gunde de leider geen moment rust. Thomson streed op soortgelijke manier met de voor hem rijdende Gene, terwijl de als vijfde rijdende Yvan Muller gezelschap had van Rob Huff in de Chevrolet en net voor hem eindigde.
Achtereenvolgens meldden Nicola Larini, Jorg Muller en Olivier Tielemans zich aan de pits, terwijl Tom Coronel opklom naar een dertiende plaats achter Pedala in de SEAT. Tot en met de laatste ronde bleef Priaulx proberen de winst te pakken, maar die ging naar Farfus die daarmee ook de leiding in de tussenstand overneemt.
Uitslag 2e race FIA WTCC Oschersleben: 1. Augusto Farfus (BMW) 14 ronden 2. Audy Priaulx (BMW) op 0.564 3. Jordi Gene (SEAT) op 2.504 4. James Thompson (Alfa) op 2.862 5. Yvan Muller (SEAT) op 3.695 6. Rob Huff (Chevrolet) op 4.072 7. Gabriele Tarquini (SEAT) op 4.638 8. Monteiro (SEAT) op 8.274 9. Michael Jourdain (SEAT) op 9.862 10.Alain Menu (Chevrolet) op 10.760
Jeroen Bleekemolen was dit weekend op het circuit van het Turkse Istanbul heer en meester in de Porsche Supercup. De Aerdenhoutse coureur was zowel tijdens de vrije training (vrijdag), kwalificatie (zaterdag) als de race (zondag) de allerbeste. ,,Bovendien had ik tijdens de race ook nog de snelste ronde, dus het was helemaal toppie dit weekend, was de 25-jarige coureur na afloop zeer tevreden De Porsche Supercup is de meest prestigieuze merkencup ter wereld. Met 27 wagens en 18 verschillende nationaliteiten komen s werelds beste rijders uit in deze cup. Ondanks deze heftige strijd, voelt Jeroen Bleekemolen zich als een vis in het water in dit autosportgeweld. In zijn zevende Porsche Supercup-wedstrijd van het jaar, boekte de jongste rijder uit de bekende racefamilie al weer zijn derde seizoenszege. Naast vier pole-positions een uitstekende prestatie dit jaar.
De vreugdesprong van Jeroen Bleekemolen op het podium na zijn zege. Foto: racecam.de
Nieuwe banden ,,Ik had een heel goede start, stelde Bleek. ,,Omdat ik in de kwalificatie een setje nieuwe banden had kunnen sparen voor de race, kon ik in het begin per rondje een seconde weglopen. Voordat ik het wist had ik niemand meer in mijn achteruitkijkspiegels. Dat ging super.
Winst In de slotfase van de 14 ronden (ongeveer 75 kilometer) lange race, wist de Ier Damien Faulkner nog wat dichterbij te komen, maar Jeroen Bleekemolen was niet meer in te halen. De Duitser Uwe Alzen finishte uiteindelijk als derde, terwijl klassementsleider Richard Westbrook als vierde werd afgevlagd.
Mooi vooruitzicht Jaap van Lagen (Team Bleekemolen) was het hele weekend rapper dan Richard Westbrook. ,,Dus er had voor mij zeker een topvier-klassering ingezeten, stelde de snelle man uit Wekerom na afloop. ,,Nadat ik mij zaterdag als zevende had geklasseerd, kende ik in de race een goede start. Ik had er gelijk één te pakken. Omdat ik in de openingsronde ook nog Patrick Huisman voorbij kon, lag ik al vijfde en ging ik op weg naar een mooie eindklassering.
Pech Van Lagen had echter de pech dat Jiri Janak hem toucheerde. ,,Janak schampte mij, waardoor hij met zijn wagen een van mijn banden opensneed. Daardoor kreeg ik een lekke band en zwabberde ik op het rechte eind alle kanten op. En moest ik helaas mijn wagen aan de kant zetten. Rentree Sebastiaan Bleekemolen, die na een afwezigheid van twee races (door een operatie) zijn rentree maakte in het deelnemersveld, had zich als 22ste gekwalificeerd. De inwoner van Haarlem was niet zo blij met dit resultaat. ,,Ik zat op 1,8 seconden van de kop. Om de een of andere reden kreeg ik het niet voor elkaar. Dat was niet goed.
Opmars Tijdens de race op zondagmiddag verging het Sebastiaan Blekemolen een stuk beter. ,,Het ging uitstekend, stelde hij. ,,Na vijf van de 14 ronden was ik al opgeklommen van P22 naar plek 10, vertelde hij na afloop. ,,Daarna stortte de auto helaas iets in. Ik zat in een treintje wagens, waarbij ze me in de slotfase één voor één voorbij konden. Dat was jammer. Niettemin heb ik bij mijn rentree toch kampioenschapspunten behaald. En ik weet weer wat inhalen is. Ik heb een mannetje of zeven, acht gepakt. Al met al ben ik niet ontevreden. Bleek finishte als 14de, maar omdat Jiri Janak na afloop werd teruggezet naar P20, is hij geklasseerd als 13de.
HSF Porsche Eindhoven De eerste race van het Porsche Supercup-seizoen raceten de coureurs in de woestijn van Bahrein. ,,Maar de wedstrijd vandaag in Turkije was nog veel warmer. Het was racen in een sauna, vertelden Paul van Splunteren (Vught) en Simon Frederiks (Beuningen) van het HSF Porsche Eindhoven-team na afloop. ,,Aan het eind van de wedstrijd waren er gewoon happen rubber uit mijn banden, aldus Van Splunteren. ,,Ik denk dat de temperatuur van het rubber was opgelopen tot boven de 130 graden Celsius!
Leuke strijd Nadat Van Splunteren (25ste) en Frederiks (27ste) geen goede klasseringen wisten neer te zetten tijdens de kwalificatie, kenden beide coureurs een leuke wedstrijd. ,,Het was een race waarin een hoop gebeurde, stelde Paul van Splunteren na afloop. ,,Links en rechts vlogen wat jongens van de baan, maar ik wist er ook wat in te halen. Helaas had ik pech bij een spin van Patrick Huisman. Toen hij weer de baan oprolde, moest ik vol in de remmen en stond ik bijna stil. Dat kostte natuurlijk plaatsen en moest ik opnieuw aan mijn opmarsje beginnen.
Mes tussen de tanden Zo kwam onder meer teamgenoot Simon Frederiks voorbij snellen. ,,Als Simon mij zou verslaan, zou hij zijn roze achteruitkijkspiegels verliezen. Hij rijdt daarmee sinds de vorige wedstrijd, omdat het team vond dat hij dit seizoen als een vrouw racet. Lachend: ,,Ik moest derhalve met het mes tussen de tanden de achtervolging inzetten. Want anders zou ik de volgende race met die roze dingen moeten gaan rijden. Dat kan natuurlijk niet!
Halve seconde Van Splunteren wist Frederiks alsnog te verschalken en met amper een halve tel voorsprong op zijn teamgenoot te finishen. Na als 17de de zwartwit geblokte vlag te hebben gezien, vond Van Splunteren dat hij een aardige race had gereden op een prachtige baan. ,,Istanbul is een geweldig circuit met veel technische stukken. Het was een leuk weekend.
Vol gas in een sauna Dat vond ook Simon Frederiks. ,,Ik heb lekker gereden. Ik was continu in gevecht met een ploegje van een man of zes. Dankzij een aantal uitvallers en doordat ik een paar jongens inhaalde, kon ik aardig wat plekjes winnen. Ik ben tevreden, omdat ik vrijdag en zaterdag tijd nodig had om deze nieuwe baan te leren kennen. Zondag, tijdens de race, ging het goed. Het was het echter wel heel zwaar. Het was 35 graden in de Turkse schaduw en liefst 65 graden in de wagen! Daarin racen kun je vergelijken alsof je in een sauna zit en een half uur lang zo hard mogelijk op een hometrainer fietst. Dan weet je een beetje onder welke zware omstandigheden wij hebben moeten rijden.
Monza Over twee weken is de volgende manche uit de Porsche Supercup op Monza (Italië).
Uitslag Porsche Supercup, 26 augustus Istanbul (Turkije): 1. Jeroen Bleekemolen (Ned) 14 ronden in 28:07,504 (159,428 km/uur gem.), 2. Damien Faulkner (Ier) op 1,018 seconde, 3. Uwe Alzen (Dui) op 5,227, 4. Richard Westbrook (GBr) op 9,355, 5. Stefan Rosina (Slo) op 10,607, 6. Christian Menzel (Dui) op 20,024, 7. Alessandro Zampedri (Ita) op 23,059, 8. Olivier Maximin (Fra) op 24,014, 9. William Longhorne (USA) op 25,860, 10. Phil Quaife (GBr) op 27,866, 13. Sebastiaan Bleekemolen op 33,683, 14. Patrick Huisman op 35,558, 17. Paul van Splunteren op 45,986, 18. Simon Frederiks op 46,430. Uitgevallen: Jaap van Lagen.
Tussenstand: 1 Richard Westbrook 139 punten 2 Damien Faulkner 127 3 Uwe Alzen 107 4 Alessandro Zampedri 90 5 Christian Menzel 88 6 Patrick Huisman 81 7 Nicolas Armindo 72 8 David Saelens 68 9 Jeroen Bleekemolen 67 10 Sebastiaan Bleekemolen 42 10 Richard Williams 42 10 Stefan Rosina 42 13 Marc Hynes 34 14 Jaap van Lagen 33 15 Fabrice Walfisch 28 15 Olivier Maximin 28
De actie op de baan viel een beetje tegen in de pitstraat werd meer ingehaald maar desondanks gebeurde er een hoop op het Zolderse asfalt. Sebastien Bourdais won, Robert Doornbos kleunde mis bij zijn tweede pitstop en zag zijn tweede plaats aan de horizon verdwijnen. De Nederlander kwam uiteindelijk slechts als zevende over de meet, Junqueira en Rahal stonden naast Bourdais op het podium. Robert Doornbos komt prima uit de startblokken en zet zijn auto in de 1ste Linkse gelijk naast en zelfs een beetje tegen Will Power. De Nederlander heeft de goede binnenkant en pakt de tweede plaats, voor Power, Wilson en Junqueira. De twee koplopers weten samen al snel een flink gat te slaan naar hun gevolg. De twee rijden rondetijden van 1:16, terwijl de rest van het veld in de 1:17 rijdt. Tekenend voor de competitiviteit is dat nummer drie Power 1:17.0 rijdt, terwijl hekkensluiter Katherine Legge 1:17.4 weet te noteren.
De voorsprong van de twee koplopers is al snel waardeloos waneer de eerste safetycarfase een feit is. Niets geen ongeluk, maar de baancommissarissen willen de kerbstones in de chicane controleren; de kerbstones waar iedereen flink overheen vliegt. Dit is voor het hele veld het teken om de eerste pitstop te maken, waar het dan ook een dringen geblazen is; het lijkt wel een mierenhoop. Grootste slachtoffer is Bruno Junqueira die terugvalt naar plaats vijftien. De vier koplopers behouden gewoon hun plaats.
Het veld kan weer rustig zijn gang gaan, tot aan ronde 25. Alex Figge verslikt zich in de eerste bocht en strandt diep in de grindbak. Hier staat hij niet gemakkelijk en de wedstrijdleiding gaat over in de tweede safetycarsituatie. Dit keer blijft de kop op de baan terwijl Figge met een ronde achterstand zijn weg weer kan vervolgen.
In die fase van de race lukt het Bourdais om een paar seconden uit te lopen op Robert Doornbos die per ronde zon halve seconde moet toegeven. In ronde 39 heeft Doornbos de brandstof op en komt de pitstraat in. Een ronde hoeft de rest van de topvijf pas; Bourdais, Power, Wilson en Jani. Nu heeft het hele veld twee stops achter de naam staan en is te zien dat degenen die dat tijdens de safetycarsituatie deden nu het veld aanvoeren. Graham Rahl leidt, voor Tagliani, Tracy en Servia. Bourdais rijdt nu zevende, Doornbos is teruggevallen naar plaats elf achter Wilson, Power en Pagenaud.
Terwijl Rahal een voorsprong van tien seconden heeft wordt daarachter flink gevochten. Paul Tracy jaagt op plaats twee, maar in de plaats daarvan wordt hij gepasseerd door Oriol Servia en Bruno Junqueira. Het is nu echter de beurt aan de kopgroep om een pitstop te maken. Pech is er voor Doornbos die vlak achter Rahal weer de baan op komt, terwijl zijn voorgangers er voor zitten
In ronde 50 krijgt het Nederlandse publiek de schrik op het hart als er een Minardi langs de kant staat. Het is echter teamgenoot Mario Dominguez die zijn wiel verliest en de driewieler Minardi in de berm moet parkeren. Weer een uitgelezen mogelijkheid voor de dorstige wagens om een derde pitstop te maken, Graham Rahal gaat zelfs voor de vierde keer naar binnen. Doornbos ligt nu tiende, achter Servia, Power, Wilson en Bourdais, maar de leider in het kampioenschap is bezig aan een opmars. Eerst passeert hij Rahal en vervolgens moet Junqueira eraan geloven, wat de Fransman de vierde plaats oplevert.
Aan kop liggen Pagenaud, plaatselijke held Jan Heylen en Gommendy, maar deze drie moeten nog een derde pitstop maken. Bourdais heeft echter niet het geduld om hierop te wachten en hij gaat al aanvallen. Dat doet ook Justin Wilson, hij passeert Junqueira maar gaat daarna wijd en wordt teruggepakt door de Braziliaan en door Rahal. Vervolgens ziet ook Power zijn kans schoon om Wilson verder terug te verwijzen.
Plaatselijke held Jan Heylen duikt vanaf de tweede plaats de pits in, maar zijn roze wolk wordt wat grijzer wanneer hij te vroeg probeert aan te rijden, terwijl de tankslang er nog in zit. Heylen wordt door zijn team behoedt van een Albersje, maar hij laat zijn motor wel afslaan en verliest kostbare tijd.
Met nog tien minuten te gaan gaat leider Simon Pagenaud de pits in, wat Sebastien Bourdais de leiding weer teruggeeft. Junqueira volgt nu op de tweede plaats, voor Graham Rahal. Doornbos is inmiddels doorgeschoven naar plaats zeven, achter Servia. Het verschil met nummer twee Junqueira is slechts vier seconden. Inhalen blijkt echter niet meer mogelijk, waarmee Doornbos veel punten verliest in het kampioenschap.
Het verschil tussen Bourdais en mij was eigenlijk slechts één rondje en dat is een kwestie van ervaring van het team, verklaarde Doornbos zijn zevende plaats. Ik wist dat ik bij de start Will Power moest passeren want hij stond op de zwarte compound. Toen kon ik Bourdais makkelijk volgen en ook na de eerste stop lukte dat, maar mijn team zei dat ik brandstof moest verbranden en moest aanvallen, terwijl de rest brandstof spaarde. Daardoor moest ik een ronde eerder stoppen en kwam ik ook nog in verkeer terecht, dat kostte me de race. Het circuit is erg leuk en snel, maar wel wat smal wat het met onze brede autos niet gemakkelijker maakt om in te halen.
Winnaar Bourdais kreeg naar eigen zeggen meer dan ze hadden gehoopt. Toen Robert en Will achter ons zaten waren we eigenlijk wel tevreden, dan loop je toch weer uit. Maar de mogelijkheid om te winnen kwam er en dan laat je die toch niet gaan. Junqueira moest erg veel brandstof sparen en daarvan kon ik profiteren en hem passeren. We wisten namelijk dat hij niet meer hoefde te stoppen, maar op het moment dat dat naar mij geroepen werd was ik net bezig hem te passeren. Het kampioenschap komt steeds dichterbij, maar we zijn er uiteraard nog niet.
Uitslag Belgian Grand Prix Champcar Worldseries, zondag 26 augustus 2007 1. Sebastien Bourdais, 68 ronden 2. Bruno Junqueira, op 13.406 3. Graham Rahal, op 13.773 4. Will Power, op 14.396 5. Justin Wilson, op 15.210 6. Oriol Servia, op 16.232 7. Robert Doornbos, op 16.926 8. Neel Jani, 17.448 9. Alex Tagliani, op 22.387 10. Paul Tracy, op 23.482
Jos Menten en zijn teammaat Christopher Haase hebben ook de tweede race van het Champcarweekend op Zolder gewonnen. Op het podium stonden de drie zelfde equipes als na race 1, al wisselden de tweede en derde van plaats, waarmee we wederom drie Nederlands-Duitse Equipes op het schavot zagen staan. Alexander van der Lof eindigde met Wolfgang Kaufmann op p2, Peter Kox en Albert von Thurn und Taxis werden derde. In de achtergrond van de Belgian Champ Car Grand Prix op Circuit Zolder werken de ADAC GT Masters hun zevende en achtste wedstrijd af. Normalerwijze wordt de Lamborghini Gallardo GT3 #7 van Reiter Engineering bestuurd door de Italiaan Gianni Morbidelli en de Duitser Christopher Haase. Maar omdat Morbidelli elders verplichtingen heeft, kruipt Jos Menten in Zolder achter het stuur van de oranje Gallardo.
De tweede ADAC GT Masters race staat geprogrammeerd na de Belgian Champ Car Grand Prix. Het talkrijk opgekomen publiek blijft na de overwinning van Sebastien Bourdais wachten op de titanenstrijd tussen de A-rijders, die op zondag de start nemen: Ik wilde geen risicos nemen en heb me wat ingehouden bij de start. Jan Lammers kon me langs de binnenkant passeren, maar vooraan kwam het tot een contact tussen Christophe Bouchut en Peter Kox. In de carrembolage die daarop volgde, koos ik de juiste rijlijn. Hierdoor kwam ik als tweede door, in het spoor van Peter Kox. Jammer dat de wedstrijdleiding hem met een drive through penalty bedacht want hierdoor kregen we de overwinning in de schoot geworpen. Christopher maakte het zaakje rustig af, en zo pakten we onze tweede overwinning van het weekend!, glundert een tevreden Jos Menten.
Zowel in de BRL V6 als in de BRL Light werden de prijzen dit weekend opgehaald door één en dezelfde persoon. Donald Molenaar en Henry Zumbrink scoorden beiden zaterdag de poleposition, wonnen vanochtend de eerste race en in race 2 zetten zij de kroon op hun raceweekend. Donald Molenaar kon aan het front simpel wegrijden en naar de overwinning cruisen, Zumbrink moest nog wel in zijn spiegel kijken, maar hengelde uiteindelijk ook zijn tweede overwinning binnen
Vanaf de start maakte Donald Molenaar korte metten met zijn strijdvaardige achtervolgers. Bij de start gooide hij snel het gat dicht naar teamgenoot Van Es die goed aansloot. Daarachter leek ook Nelson van der Pol te volgen, maar de rijder van Teunissen Racing werd in de tweede bocht naar buiten gedrongen de grindbak in en daarmee viel hij terug naar plaats dertien. Jacky van der Ende profiteerde en rukte op van plaats vijf naar drie, Danny van Dongen volgde voor Duncan Huisman.
In de BRL Light verliep de start ook netjes en sloten de podiumklanten van race 1 Zumbrink, Uljee en Zwikker achter elkaar aan. Ondanks dat zij bij de start een behoorlijke afstand hadden gehouden op het BRL V6-veld vonden zij al vrij snel weer de aansluiting bij laatste V6-man Wim Noorman. Net als in race 1 leek deze leider Zumbrink behoorlijk op te houden, want achter hem konden Uljee en Zwikker, en later ook Joey Hanssen en Niels Hartvelt de aansluiting vinden.
Aan kop van het veld was de strijd al snel gestreden. Donald Molenaar reed weg van het veld en even daarachter reed ook Sandor van Es zich naar ogenschijnlijk veilige haven. Wie dan wel de show stal was Donny Crevels. De man die de eerste race in leidende positie moest opgeven bewees in race 2 dat hij toch echt wel heel goed uit de voeten kon op het Zolderse asfalt. Bij de start rukte hij al op van plaats 19 naar 12 en de daaropvolgende rondes pakte hij telkens weer één of twee plaatsen. Dit bracht hem uiteindelijk in ronde 7, net over de helft van de race, op de derde plaats. De Collé-rijders op kop hadden inmiddels echter al een aardig gat geslagen. Crevels was pas ronde een seconde sneller, maar het gat was te groot en de tijd te kort om nog aan te sluiten. Zeker toen Light-rijder Jochen Habets Crevels nog eens 1,3 seconde ophield was de strijd gestreden.
Achter het podiumtrio eindigde Jacky van der Ende stabiel op de vierde plaats. In de laatste ronden zat Duncan Huisman Van der Ende nog behoorlijk op de huid, maar deze wist niet van wijken. Op plaats zes eindigde uiteindelijk nog Nelson van der Pol, die zich sterk terugvocht na het startincident.
Bij de BRL Lights probeerde Henry Zumbrink lange tijd om Wim Noorman te passeren, maar het inhalen van zon sterke wagen bleek geen gemakkelijke opgave. Omdat achter hem Gaby Uljee en René Zwikker aan het vechten waren kreeg de leider toch wat lucht. Zwikker greep even de tweede plaats, maar Uljee vocht zich terug. De strijd was gestreden toen Zwikker problemen kreeg en zijn wagen in de pits moest parkeren. Joey Hanssen op het vinkentouw was dankbaar om de podiumplaats te ontvangen. Niels Hartvelt volgde op enkele seconden, daarachter bleven alleen Theo Stor en Tom Koop nog redelijk bij.
Uitslag race 2 BRL V6 Belgian Champcar GP Zolder, zondag 26 augustus 2007 1. Donald Molenaar, 12 ronden 2. Sandor van Es, op 4.239 3. Donny Crevels, op 6.293 4. Jacky van der Ende, op 12.382 5. Duncan Huisman, op 12.732 6. Nelson van der Pol, op 24.861 7. Niels Bouwhuis, op 24.861 8. Daniël Schryvers, op 27.441 9. Menno Kuus, op 29.448 10. Barry Maessen, op 33.325
Uitslag BRL Light 1. Henry Zumbrink, 12 ronden 2. Gaby Uljee, op 1.498 3. Joey Hanssen, op 3.042 4. Niels Hartvelt, op 5.320 5. Theo Stor, op 9.982 6. Tom Koop, op 10.895 7. Roy Panman, op 26.765 8. Lloyd Tjon, op 28.163 9. Carlijn Bergsma, op 38.906 10. Jochen Habets, op 1 ronde
Stand BRL-V6 na acht races (onder voorbehoud): 1. Van Es 155; 2. Molenaar 114; 3. Van der Ende 106; 4. Crevels 103; 5. Van der Pol 71; 6. Schryvers 64; 7. Van Dongen 58; 8. Bouwhuis 51; 9. Frankenhout 36; 10. Freebird 34.
Stand BRL Light na acht races (onder voorbehoud): 1. Zumbrink 160; 2. Van Kalmthout 112; 3. Uljee 92; 4. Hartvelt 73; 5. Schaap 72; 6. Koop 68; 7. Joey Hanssen 46; 8. Zwikker en Gielens 44; 10. Van den Munckhof en Habets 42.
De Fransman Sebastien Bourdais was in zijn Newman Haas Panoz DP01 Cosworth een klasse apart. In principe had de concurrentie geen weerwoord op het sterke optreden van de Fransman. Zoals voorspeld zorgde de Braziliaan Bruno Junquiera voor het ondergefinancierde Dale Coyne Team inderdaad voor een verrassing.
Bourdais een stapje dichter bij de titel De Newman-Haas coureur speelde in feite met de concurrentie. Voor Robert Doornbos was het een gok om al dan niet methanol te sparen. De strategie van Minardi Team USA viel in principe niet op zijn plaats, waardoor de Nederlander uiteindelijk slechts als zevende werd geklasseerd. Graham Rahal, die zich slechts als dertiende kwalificeerde reed een uitstekende wedstrijd. De Newman Haascoureur reed een uitstekende wedstrijd en reed zelfs korte tijd aan de leiding, maar dook na de derde en laatste neutralisatie voor een laatste methanolstop de pits in, en behaalde een uitstekende derde plaats. Met Sebastien Bourdais en Graham Rahal op het podium scoorde het team van Newman het maximaal haalbare resultaat. Sebastien Bourdais behaalde op Zolder zijn 29e Champcar-zege. Pikant detail: Het team van Newman Haas heeft de laatste drie wedstrijden in Europa weten te winnen met Bourdais. In 2003 zegevierde het team eveneens op Brands Hatch en de Eurospeedway.
De Braziliaan Bruno Junqueira reed in Zolder de sterren van de hemel. Na een slechte stop viel hij naar de vijftiende plek terug.
Zoals voorspeld zorgde Bruno Junqueira voor een enorme verrassing door voor het team van Dale Coyne als tweede te eindigen. In Champcarkringen staat het team bekend als de underdog Voor zowel de Braziliaan als het ondergefinancierde team van Dale Coyne zowat gelijk aan een overwinning. Tijdens de eerste stop sloegen we de plank finaal mis en zakten we zelfs naar de 15e plaats terug. Dit had ik nooit verwacht verklaarde de Braziliaan opgelucht. Zelfs Sebastien Bourdais moest korte tijd de Dale Coyne-bolide voor zich dulden.
Conquest Hoewel Jan Heylen in zijn thuiswedstrijd geruime tijd de tweede plek bezette, zat het Conquest Team niet op de meest ideale strategie. De Belg moest met een teleurstellende dertiende plek genoegen nemen, achter de Fransman Simon Pagenaud, die Doornbos nog enige tijd afblokte. Robert Doornbos: Het zou wel fijn zijn als ik in de toekomst ook over een teamgenoot kan beschikken, die voor mij afblokt. Tijdens de wedstrijd vielen er slechts twee uitvallers te noteren. De Fransman Tristan Gommendy moest in de 60e ronde opgeven, terwijl Mario Dominguez met een afgebroken wiel kort na de Villeneuve-chicane voor de laatste neutralisatie zorgde.
Graham Rahal eindigde keurig als derde.
Vlekkeloos verlopen weekend In tegenstelling tot de World Series by Renault 3,5 in 2005 en 2006 is het Champcarweekend op Zolder vlekkeloos verlopen. Op het Dan Clarke-incident afgelopen vrijdag vielen er geen noemenswaardige incidenten of crashes te noteren. Alleen bij Katherine Legge brak in de eerste ronde tijdens de warming-up een wiel af. Hoewel de curbstones in de Paddock-chicane tijdens de trainingen voor de nodige onvrijwillige luchtsprongen zorgden verwoordde Sebastien Bourdais de opinie van zijn mede-podiumgenoten. Eigenlijk zijn deze curbstones een goed compromis, die er voor zorgen dat je niets afsnijdt en dat je er wel vandaan blijft. Ook de Champcar-coureurs waren laaiend enthousiast over het circuit van Zolder. Winnaar Sebastien Bourdais kon Meindert van Buuren geen betere beloning geven door hem ook op het podium te eisen.
Billy Kamphausen van Champcar oordeelde dat de pitlane in Zolder te gevaarlijk was voor de professionals, maar ook het onprofessionele gedrag van sommige collega's moet zeker tot zijn beslissing hebben bijgedragen.
Fotografen Normaal worden er tijdens een Champcarweekend ongeveer 35 fotovesten aan de professionele media ter beschikking gesteld om in de pitlane te werken. Vrijdagmiddag deed zich een klein probleem voor. Uit veiligheidsredenen besloot Billy Kamphausen van Champcar zondagochtend resoluut om niemand tijdens de warming-up en de wedstrijd uit veiligheidsoverwegingen in de pitlane toe te laten. Het onprofessionele gedrag van sommige professionals zal vermoedelijk wel de doorslag gegeven hebben. Europese toekomst Champcar Champcar wil ook in 2008 graag terug naar Europa komen. Er is sprake van vier wedstrijden. Twee in het voorjaar en twee in het najaar. Volgens het geruchtencircuit zouden Assen en Zolder wel eens gesplitst kunnen worden, omdat beide evenementen over vrijwel dezelfde fanbase beschikken. Champcar zou dan in het voor- en in het najaar naar Europa komen. Dit zou kunnen betekenen dat er bijv. een wedstrijd in Nederland en Duitsland in het voorjaar plaatsvindt en België en Frankrijk in het najaar, mochten er met deze buurlanden contracten afgesloten worden. Dat Champcar leeft bij de fans werd snel duidelijk. Meindert van Buuren: Ongelofelijk wat een enthousiasme van de fans bij die handtekeningensessies. Het was dringen geblazen. In Amerika is dit normaal, maar hier had ik helemaal niet op gerekend!
Vier Europese Champcarwedstrijden in de toekomst. Na vanmiddag alleen maar toe te juichen?
Trust met eigen team in Champcar? Dat Trust met een eigen team richting Champcar wil is een publiek geheim. Volgens ingewijden zouden er een paar opties zijn. Trust zou met Jos Verstappen terug willen keren. Achter de schermen zijn er diverse namen gevallen. Er zou sprake kunnen zijn van een volledige Benelux line-up. De teams van Rocketsports en Rusport, die aan het begin van het jaar fuseerden, zouden volgens het geruchtencircuit opnieuw uiteen zijn gevallen. Een meningsverschil met betrekking tot de sponsoring zou de oorzaak van het conflict zijn. Voor de Champcarfans in Nederland zou een grotere Benelux-inbreng gezien het succes van dit weekend alleen maar toe te juichen zijn.
Prachtig moment voor initiatiefnemer Meindert van Buuren. Winnaar Bourdais zet hem nog eens extra in het zonnetje.
Na 2,5 jaar testte de 22-jarige Paul Meijer vorige week voor AR Motorsport. Het team strijdt met 3 autos in de Noord Europese Formule Renault 2.0-kampioenschap. Mede om wat meer feedback te krijgen, vroeg teameigenaar Ronald Heiligers Paul Meijer om de set-up van de autos weer eens grondig te testen
Wij rijden dit seizoen met coureurs Gwendolyn Hertzberger, Dennis Retera en Kelvin Snoeks die ons ieder hun eigen ervaringen vertellen over hun rondjes op het circuit. Voor onze engineers is het soms moeilijk deze ervaringen om te zetten in de ideale set-up, aldus Heiligers.
Paul Meijer poseert bij zijn testwagen.
Paul Meijer reed al eerder bij AR Motorsport, waarvoor hij in 2003 een Nederlands kampioen binnensleepte en in 2004 deze prestatie net niet kon evenaren, doordat er wedstrijden samenvielen met het Europees kampioenschap. Van de zeven gereden wedstrijden won hij er destijds zes en werd één keer tweede. In het Europese kampioenschap 2004 eindigde Paul constant bij de eerste vijf in een sterk veld en beklom samen met mannen als Scott Speed, Simon Pagenaud en Pastor Maldonado regelmatig het podium.
Paul testte vorige week gedurende twee dagen voor AR Motorsport. Heiligers: Het is mooi wat Meijer presteerde. Hij heeft toch ruim 2,5 jaar niet meer in de auto gezeten en al na zes rondjes had hij de pace weer helemaal terug. Paul is een technisch begaafde coureur, die ons uitstekende feedback heeft gegeven. Uiteindelijk zijn wij erin geslaagd weer aanzienlijk sneller te worden, hetgeen ons virtueel weer in een positie bij de eerste drie op de grid zou kunnen plaatsen.
Meijer zelf was duidelijk in zijn element: Het viel me op dat ik na zon lange afwezigheid alles zo snel weer oppakte. Ik heb het gevoel zelfs veel scherper te zijn. Gelukkig heb ik mijn conditie goed op peil gehouden. Meijer denkt aan een terugkeer in de autosport en deze test geeft hem daarbij voldoende aanleiding.
Heiligers sprak de hoop uit dat dit talent uit Bilthoven zeker nog een keer de kans krijgt: Paul Meijer is een miskent talent die zeker een kans verdient en het heel ver zou kunnen schoppen. Hopelijk loopt hij een sponsor met visie tegen het lijf.