Williams F1 en Red Bull Racing bevestigd voor Moscow City Racing
MOSKOU - AT&T Williams F1 en Red Bull Racing zullen op zondag 13 juli 2008 demonstraties verzorgen tijdens de eerste editie van Moscow City Racing powered by Bavaria. Dit heeft de organisatie en de loco-burgemeester van Moskou, de heer Vinogradov, bekend gemaakt tijdens een persconferentie in de Russische hoofdstad. Formule 1-coureur Nico Rosberg en het Russische talent Mikhail Aleshin zullen respectievelijk de AT&T Williams F1 en de Red Bull Racing F1 door de straten van Moskou sturen.
Moscow City Racing Na maanden van voorbereiding werd begin deze maand het grote nieuws gepresenteerd om met Formule 1-bolides langs het Rode Plein en het Kremlin te rijden. De loco-burgemeester van Moskou geeft aan zeer verheugd te zijn met de komst van het autosportspektakel naar de Russische hoofdstad. De glitter en glamour van de Formule 1 met de wereldstad Moskou als adembenemend decor is een unieke combinatie. Met evenementen als Moscow City Racing powered by Bavaria willen wij de autosport dichterbij de mensen brengen. Toen wij in 2005 begonnen in Rotterdam kon ik mij niet voorstellen dat we enkele jaren later naar Moskou zouden uitbreiden. Dit is werkelijk een droom die uitkomt en ik wil daarom ook de gemeente Moskou en het Kremlin enorm bedanken. Samenwerkingen tussen Nederlanders en Russen pakken goed uit met als meest recente voorbeelden natuurlijk de successen van Hiddink en Advocaat, aldus organisator Robert Heilbron.
AT&T Williams F1 Het AT&T Williams F1-team is één van de oudste Formule 1-teams die op dit moment actief deelneemt aan de Formule 1. Het team, opgericht in 1977 door Frank Williams en Patrick Head, heeft in haar bestaan 16 officiële FIA Formule 1 wereldtitels gewonnen, waarvan negen titels bij de constructeurs en zeven bij de coureurs. Teambaas Sir Frank Williams liet via een videoboodschap weten zeer verheugd te zijn om deel te nemen aan het unieke evenement. Met veel plezier hebben wij het aanbod geaccepteerd om deel te nemen aan Moscow City Racing powered by Bavaria, aldus Frank Williams. Dit zal ons eerste bezoek aan Rusland worden, een land met grote belangen voor ons. Om demonstraties te mogen geven tijdens zon grote mijlpaal is een bijzonder privilege en wij geloven dan ook dat Moscow City Racing een grote toekomst wacht. Tijdens het autosportspektakel zal de Duitser Nico Rosberg de bolide van het team besturen.
Red Bull Racing F1 Naast het Britse Formule 1-team zal tevens Red Bull Racing demonstraties verzorgen op het Moskouse asfalt. De komst van het Formule 1-team van de energiedrankjesgigant wordt mogelijk gemaakt door Bavaria, PIT-partner van Moscow City Racing. Het Russische talent Mikhail Aleshin, uitkomend in de World Series by Renault, zal de bezoekers vermaken in de Red Bull RB4.
Beleef dit unieke spektakel Naast de aanwezigheid van de Formule 1 zullen diverse nationale en internationale coureurs demonstraties verzorgen op het spectaculaire parcours langs het Kremlin, de Moscow River en het Rode Plein. Om dit unieke spektakel van dichtbij mee te maken is het mogelijk om het exclusieve VIP-dorp en paddock van Moscow City Racing powered by Bavaria te betreden. Voor specifieke informatie kunt u terecht op www.rotterdamracing.com.
BTCS: DB Motorsport zorgt voor spektakel tijdens 12 Uur van Spa
De 12 Uur van Spa is het jaarlijkse hoogtepunt van de Belgian Touring Car Series. De Nederlandse combinatie Jeroen den Boer en Rob Bergmans waren met hun BMW 120d de grote smaakmakers tijdens de 12 Uur van Spa. Even leken zij zelfs aanspraak op de overwinning te gaan maken.
Smaakmakers op Spa Francorchamps: Jeroen den Boer en Rob Bergmans met hun BMW 120d
DB Motorsport BMW 120d zorgt voor spektakel Terwijl de BTCS favorieten door pech achtervolgd werden pakten beide Nederlanders met hun BMW 120d zelfs vier ronden lang de leiding. Daarna moesten Den Boer en Bergmans de leiding afstaan aan de Renault Megane van Vanina Ickx. Vanwege het gunstige brandstofverbruik leek een podiumplaats in het verschiet te liggen. Maar kort voor het einde moest Jeroen den Boer binnenkomen omdat het er een wiel leek los te komen. Nadat het euvel verholpen was eindigde de combinatie Den Boer/Bergmans als vierde algemeen en pakte de eerste plaats in de T3 klasse. DB Motorsport komt waarschijnlijk dit seizoen niet meer in de BTCS in actie maar zal bij de 10 Uur van Zolder in de Dunlop Maxx Endurance Cup eind dit seizoen nogmaals in actie komen. Rob Bergmans: Het smaakt in ieder geval naar meer. Voor de andere Nederlanders verliep de 12 Uur van Spa minder fortuinlijk.
S2 kampioen Armand Essers vlamde als vanouds maar zonder resultaat.
De S2 Solution F Astra van de combinatie Essers- Lippens-Dermont kende tijdens de trainingen al de nodige motorproblemen. Kort na de start kwam de KS Motorsport Solution F Astra binnen voor een lange stop. Een lange inhaaljacht van Essers bracht de KS Motorsport bolide zelfs in de Top 10. Uiteindelijk viel het team met technische problemen uit maar werd alsnog als 19e geklasseerd.
De combinatie Grouwels-Stevens-Bessems kreeg met pech te kampen maar kon de wedstrijd toch uitrijden
De combinatie Eric Bessems, Eric Stevens en Roger Grouwels werd met hun Clio eveneens door pech achtervolgd. Een lang oponthoud leverde een 32e plek algemeen. De langeafstandsspecialisten Breukers-Willems eindigden met hun vertrouwde SEAT Leon als 25e algemeen.
De lange-afstands-specialisten Breukers-Willems zijn natuurlijk altijd van de partij
Greensall en Bouvy vochten een fraai openingsduel uit
Slijtageslag De Peugeot 407 van de Britse combinatie Greensall-Dockerill nam vrijwel direct de leiding gevolgd door de Megane van Bouvy-Ickx-Loix. In de 51e ronde viel Greensall stil met een kapotte oliepomp. Omdat de Peugeot 407 naar de pits werd teruggesleept kon het euvel verholpen worden. Maar de Chad Racing Peugeot kwam niet meer voor de overwinning in aanmerking. Uiteindelijk eindigde men nog als vijfde algemeen. Daarna mocht de Peugeot 407 van Steveny-Lefort-Hartshorne even aan de leiding ruiken maar ook zij moeten met technische problemen het veld ruimen. Dan komt de Megane van Fred Bouvy/David Loix/Vanina Ickx voor de tweede maal aan de leiding en zou die niet meer afstaan. In de aanvangsfase was David Loix bij een aanrijding met een langzamere deelnemer betrokken maar kon alsnog de pits bereiken.
Prachtig duel tussen de leidende Peugeot 407 en de winnende Renault Megae Trophy van Ickx-Bouvy-Loix in de openingsfase
De schade kan hersteld worden en de wedstrijdleiding en ondanks één achterlicht en één koplamp kan de Megane zijn jacht naar de kop vervolgen. Vanina Ickx neemt de laatste stint voor haar rekening en boekt haar eerste zege in de 12 Uur van Spa. Vanina Ickx: Het is was ontzettend warm in de cockpit maar een fijne auto om in te rijden.
De prachtige BMW M3 van Hardman-Leventis-Vann vond zijn Waterloo aan het einde van de oude pitlane
Ook de Britten Hardman-Leventis en Vann lijken met hun prachtig geprepareerde BMW M3 geruime tijd aanspraak te maken op de overwinning. Tijdens een safetycarfase begeeft de BMW het aan de uitgang van de pitlane. Ook de fraaie KS Motorsport BMWs moeten het onderspit delven. Opvallend is het sterke optreden van de S2 Touring Cup Solution F Astras. De Fransen Morel-Gomez-Lassere eindigden als tweede algemeen gevolgd door de combinatie Van Impe-Roossens-Leenders-Baugnée in een identieke bolide.
Eindelijk succes voor Vanina Ickx
Voor het eerst na jaren weer op de circuits gesignaleerd. De Veritas.
Mazda nog niet competitief De spectaculaire Mazda RX8 welke door Thierry Boutsen Energy Racing wordt ingezet moest de eerste twee BTCS races missen en is nog steeds niet competitief genoeg. De RX8 steekt nog steeds in de ontwikkelingsfase en viel eveneens met technische problemen uit.
Nordicar Racing Volvo S60 Het team van Nordicar Racing zette tijdens de 12 Uur van Spa een Volvo S60 in. Deze unieke bolide maakte gebruik van E85 biobrandstof ethanol. Helaas viel de groene bolide met Vincent Radermecker aan het stuur vrij snel uit.
Nogmaals de fraaie Veritas die enkele demorondes draaide
Veritas terug Tijdens de startprocedure maakte de Veritas sportwagen een demo op Francorchamps. Het Duitse Veritas was in de vijftiger jaren een bekend sportwagenmerk dat nu nieuw leven wordt ingeblazen.
Geen gebrek aan schoonheid bij KS Motorsport
UITSLAG 1. Fred Bouvy-Vanina Ickx-David Lox Renault Megane Trophy 250 ronden 2. Kevin Morel -Arnaud Gomez- Lucas Lassere Solution F Astra op 6 ronden 3. Patrick Van Impe-Eddy Roossens-Michael Leenders Solution F Astra op 9 ronden 4. Jeroen den Boer-Rob Bergmans BMW 120 op 10 ronden winnaars T3 5. Nigel Greensall-Iain Dockerill Peugeot 407 op 12 ronden 6. Guido Buratti-Giuliano Bottazi Gianni Pedon-Matteo Pedon Seat Leon op 12 ronden 7. Pierre Yves Rosoux-Ian Gepts Seat Leon op 18 ronden 8.Jean Claude Meert-Armand Fumal-Pierre Yves Corthals Solution F Astra op 18 ronden 9.Bernard André-Alexandre De Vits-Olivier Massart Honda Civic op 10 ronden eerste T2 10.Delrez-Naveux-Lequeux Renault Clio op 21 ronden
Formule 1: Massa wint dankzij problemen Räikkönen
De heren coureurs waren blij om na de stratencircuits van Monte Carlo en Montreal weer eens op een echt racecircuit te zijn. De neutrale toeschouwer zal deze mening waarschijnlijk niet delen, want na twee spectaculaire races, was de Franse Grand Prix weer een ouderwetse optocht met twee Ferraris op kop. Zelfs een kapotte uitlaat bij Kimi Räikkönen kon het Ferrari-feestje niet dwarsbomen, al moest de Fin hierdoor wel zijn zeker lijkende zege aan zijn teamgenoot laten. De tweede plaats met een gehavende bolide is echter het prototype van verlies beperken. Jarno Trulli behield uiteindelijk de derde plek, na in de slotfase hevig onder druk te hebben gestaan van Kovalainen en Kubica.
Grote vreugde bij Ferrari
Ferrari in zetel Al voor de start van de Grand Prix van Frankrijk zit het duo van Ferrari in een zetel, want na de tien punten straf voor Lewis Hamilton wegens de aanrijding in Canada werd ook de tweede McLaren-rijder Heikki Kovalainen bestraft. De Fin hinderde gisteren tijdens de kwalificatie Mark Webber in zijn vliegende ronde en daarom werd Kovalainens tijd in de laatste kwalificatiesessie afgenomen. De tiende startplaats van Kovalainen en de dertiende van Hamilton levert de Ferrari-mannen dus een goede voorzet voor een dubbelzege.
De start levert ook geen problemen voor de rode mannen, daarachter verliest Alonso twee plaatsen aan Trulli en Kubica, maar laatstgenoemde wordt weer snel gepasseerd door de voormalig kampioen. Op plaats zes volgt Glock, voor Webber en Piquet. Kovalainen en Hamilton rukken op naar negen en tien, waar Hamilton de snelste lijkt, maar zijn teamgenoot niet voorbij kan, totdat zijn team Kovalainen de instructies geeft om aan de kant te gaan.
Hamilton krijgt het deksel op de neus Lewis Hamilton is vastberaden om snel op te rukken naar voren, maar doet dit een beetje overmoedig. Lange tijd vecht hij een flink gevecht uit met Nelson Piquet om plaats acht, maar het kwaad is dan al geschied voor de Brit. Hamilton passeerde in de eerste ronde namelijk Sebastian Vettel, maar miste hierbij wel de apex van de chicane, die hij daarmee afsneed. Dat mag niet, dus krijgt Hamilton een drivethroughpenalty. Die lost hij meteen in, en daarmee valt hij terug naar de zeventiende plaats.
Hoezo oppermachtig? Kimi Räikkönen dicteert de race in de openingsfase en lijkt al snel niet meer achterhaalbaar te zijn. Per ronde loopt hij een paar tienden uit op teamgenoot Massa, terwijl de Fin gemiddeld een seconde per ronde sneller is dan nummer drie Trulli. De overmacht van Ferrari wordt nog eens extra bevestigd als de andere teams eerder beginnen met de pitstops dan Ferrari.
Pitduel Achter de twee Ferraris is het vechten om de laatste podiumplaats. De McLarens komen er niet aan te pas; Kovalainen rijdt achtste achter Piquet als de twee samen de pits in gaan. Piquet is weer als snelste weg, maar wielspin bij het wegaccelereren uit de pits geeft Kovalainen de mogelijkheid er voorbij te snellen. Ook Mark Webber heeft problemen na zijn pitstop, bijna spint hij een ronde na zijn stop bij het opkomen van de rechte stuk, maar hij weet zijn auto net onder controle en uit de muur te houden. Trulli heeft intussen de derde plaats in handen, waar hij flink wordt opgejaagd door kampioenschapsleider Kubica. Eenmaal aangesloten komt Kubica er echter niet voorbij, wat Alonso ook weer de mogelijkheid geeft om het gat te dichten.
Problemen voor Räikkönen Terwijl Kimi Räikkönen aanvankelijk op rozen leek te zitten, valt hij halverwege de race opmerkelijk snel terug. De voorsprong van zeven seconde op teamgenoot Massa verdwijnt als sneeuw voor de zon als de Fin per ronde een seconde, of zelfs twee, verliest. Als zijn rondetijden zelfs terugvallen naar de 1:20 is hij de langzaamste man van het veld. De uitlaat van Räikkönens Ferrari heeft een gat gebrand in het bodywork en bungelt er nu los aan. Teamgenoot Massa is niet te houden en snelt de Fin voorbij.
Nadat Räikkönen de eerste verbazing en schrik van zijn gehavende Ferrari heeft verwerkt, schroeft hij het tempo langzaamaan toch weer op. Het tempo van Massa is niet te volgen, maar het gat naar Trulli was aanvankelijk dertig seconden en loopt slechts mondjesmaat terug.
Verraderlijk lichte druppeltjes De spanning in de race ligt in deze laatste fase een eindje achter de koplopers. Achter de Ferraris heeft Jarno Trulli slechts enkele seconden voorsprong op Kovalainen, terwijl ook Kubica nog dichtbij is. Even daarachter heeft Mark Webber Fernando Alonso op zijn staat, met enkele seconden daarachter Piquet. Een klein druppelbuitje lijkt de spanning nog wat te verhogen, maar de druppels zijn in zulke kleinen getale dat het de baanconditie nauwelijks kan veranderen.
Wie mag er mee naar het podium? Met nog tien ronden te gaan brandt de strijd om plaats drie echt los. Heikki Kovalainen en Robert Kubica hebben het gat naar Jarno Truli gedicht en de Italiaan moet nog tien ronden lang in de verdediging. Het duurt tot de voorlaatste ronde voordat Kovalainen echt in de aanval gaat, maar op het moment dat de Fin naast de Italiaan zit stuurt Trulli zijn auto net even richting die van Kovalainen die moet uitwijken en zijn aanval moet afslaan. Zo grijpt Trulli zijn eerste podium sinds 2005.
en nog grotere vreugde bij Jarno Trulli
Achter Kovalainen grijpen Robert Kubica en Mark Webber zoals bijna elke race weer hun punten. De zevende plaats gaat naar Nelsinho Piquet, die daarmee zijn eerste Formule 1-punten scoort en nu misschien het juk van zijn schouders heeft gewerkt. Piquet leek aanvankelijk slechts één puntje te halen, maar bij het inhalen van achterblijvers, twee ronden voor de finsihvlag, vergaloppeert teamgenoot Alonso zich en wint Piquet nog een plaatsje.
Uitslag Grand Prix Frankrijk 1. Felipe Massa, 70 ronden 2. Kimi Räikkönen, op 17.984 3. Jarno Trulli, op 28.250 4. Heikki Kovalainen, op 28.929 5. Robert Kubica, op 30.512 6. Mark Webber, op 40.304 7. Nelson Piquet Jr., op 41.033 8. Fernando Alonso, op 43.372 9. David Coulthard, op 51.072 10. Lewis Hamilton, op 54.521
Porsche Supercup: Jeroen Bleekemolen wint en doet uitstekende zaken voor klassement
Jeroen Bleekemolen heeft de Porsche Supercup race op Magny Cours gewonnen. Gestart vanaf een tweede positie pakte hij direct de leiding in de race en met Jaap van lagen vrijwel de hele race op zijn achterbumper controleerde hij de race. Meer Nederlands succes was er voor viervoudig Porsche Supercup kampioen Patrick Huisman. Gestart vanaf een elfde plaats wist hij knap als vierde te finishen. De overige vier Nederlanders finishten ook, maar moesten zich tevreden stellen met een plaats in de achterhoede. De zege kwam voor Bleekemolen extra goed uit, omdat zijn direct concurrenten voor het klassement (Seyffart, Faulkner en Mamerow) niet of slecht scoorden.
Startprobleem De start kende een bizar verloop. Na de warm up ging het startlicht aan. Polesitter Nicolas Armino had problemen, opende zijn portier en zwaaide met zijn arm om aan te geven dat hij niet kon starten. De wedstrijdleiding onderbrak de startprocedure echter niet. Precies op het moment dat het startlicht uitging sloeg de motor van Armindo toch aan, sloeg hij zijn portier dicht en ging hij toch van start. De rest van het veld had natuurlijk al eerder vol gas gegeven en dus moest Armindo zijn mooie uitgangspositie inruilen voor de 9e plek.
Wereldstart Jeroen Bleekemolen profiteerde door de pole te pakken, maar ook Jaap van Lagen had een wereldstart. Hij startte als zesde en pakte meteen de tweede plaats. Van Lagen wilde graag aanvallen, maar kon geen enkel moment een echt serieuze poging wagen want Bleekemolen had de controle volledig in handen. Beide Nederlanders hadden een gaatje naar Stefan Rosina, die ook geen direct gevaar opleverde voor hen.
Eindelijk goed Patrick Huisman gaf na de kwalificatie aan dat zijn auto eindelijk goed aanvoelde. Dat bleek inderdaad, want vanaf een elfde plaats wist hij als vierde over de finish te komen, een positie die hij al vroeg in de race te pakken had. Gedurende de race leverde hij mooie gevechten met Uwe Alzen, die hem één keer wist te passeren maar al twee bochten later weer achter Huisman reed.
Off day De directe concurrentie van Jeroen Bleekemolen had echt een off day. Jan Seyffarth, die voor de race samen met Bleekemolen aan de leiding ging met 76 punten kwam niet verder dan een achtste plaats, Chris Mamerow, vierde in het klassement, werd slechts zevende en Damien Faulkner (derde in klassement) en René Rast (zesde in klassement) vielen uit.
Achterhoede Sebastiaan Bleekemolen, Tim Buys, Paul van Splunteren en Simon Frederiks konden geen rol van betekenis spelen. Zij finishten op ruim 30 seconden achter Jeroen Bleekemolen.
Uitslag race Porsche Supercup, zondag 22 juni 2008, Magny Cours 1 Jeroen Bleekemolen, Jetstream Motorsport, 14 ronden in 24.38.828 2 Jaap van Lagen, , Damac Kadach Racing, op 0.308 3 Stefan Rosina, Lechner Racing Bahrain, op 1.601 4 Patrick Huisman, Irwin Racing, op 5.325 5 Danny Watts, SAS-Lechner Racing, op 6.466 6 Uwe Alzen, SPS Automotive-performance, op 7.102 7 Chris Mamerow, Damac Kadach Racing, op 8.053 8 Jan Seyffarth, Konrad Motorsport, op 9.354 9 Nicolas Armindo, tolimit, op 11.105 10 Siedler, Norbert, Veltins Mrs Racing, op 15.730
17 Tim Buijs, Bleekemolens Race Planet, op 30.202 18 Paul van Splunteren, HSF Porsche Eindhoven, op 32.269 19 Simon Frederiks, HSF Porsche Eindhoven, op 33.949 20 Sebastiaan Bleekemolen, Bleekemolens Race Planet, op 34.563
Tussenstand na zes races 1. Jeroen Bleekemolen 96 2. Jan Seyffarth (D) 84 3. Chris Mamerow (D) 68
Div: Dutch GT4 Championship in 2009 nieuw Dutch Power Pack-kampioenschap
Het Dutch Power Pack krijgt er vanaf volgend jaar een prachtig nieuw kampioenschap bij. In de Dutch GT4 Championship kunnen dikke bakken als de Ford Mustang FR500 GT4, Aston Martin N24, BMW Z4 Coupé, Lotus Exige, Nissan 350Z, Porsche Cayman, Opel GT en Corvette C6 uitkomen. Vandaag was op Circuit Park Zandvoort de officiële presentatie van de nieuwe cup, die zeker drie jaar zal gaan rijden in het DPP.
De BMW 130i Cup zal volgend seizoen als individueel kampioenschap verdwijnen. Wellicht dat de 130is nog als sub-klasse met de GT4s gaan meeracen, maar dat is nog niet zeker. Wat wel zeker is, is dat er veel enthousiasme is over de nieuwe cup die vanaf de Paasraces 2009 over het Nederlandse asfalt zal gaan razen.
Nieuwe mijlpaal Met de opzet van het Dutch GT4 Championship zorgt het Circuit Park Zandvoort als promotor en organisator voor een nieuwe mijlpaal in de nationale autosport, zo meldde CPZ vandaag trots. Tot de verbeelding sprekende autos en spectaculaire races zijn de factoren die de GT4-klasse tot een aansprekende tak van autosport maken. Volgens CPZ is het voor Nederland belangrijk dat het portfolio van nationale raceklassen in het Dutch Power Pack wordt aangevuld met een multi-merkenkampioenschap.
Aansprekende autos Volgens Erik Weijers, C.O.O. van CPZ, is de komst van de Dutch GT4 als nieuwe klasse een belangrijke stap in de vaderlandse autosport. ,,Sinds het verdwijnen van het Nederlands toerwagenkampioenschap DTCC in 2002, wat nog steeds door veel mensen wordt betreurd, hebben we een officieel kampioenschap met meerdere merken in ons land node gemist. We hebben nu met de Dutch GT de kans om een nieuw multi-merkenkampioenschap van de grond te tillen. Zeker als je kijkt naar de aansprekende autos die in de serie deelnemen.
Stéphane Ratel (links) met Erik Weijers.
Samenwerking met SRO Voor de organisatie en realisatie van de nieuwe titelstrijd werkt CPZ nauw samen met SRO (Stéphane Ratel Organisation). Ratel is sinds 1994 actief in het organiseren van veel verschillende GT-kampioenschappen. ,,We zijn na het internationale succes van de GT3 in 2007 met de GT4 begonnen, vertelt Ratel. ,,We hebben al een Europees GT4-kampioenschap. Het is de bedoeling dat er onder hetzelfde reglement ook meerdere nationale GT4-kampioenschappen zullen worden georganiseerd. Nederland is daar de voorloper in. We willen de GT4 echter ook in Scandinavië, Tsjechië, Portugal en Spanje krijgen.''
Stéphane Ratel doet zijn verhaal aan de tv-camera van RTL GP.
De Ford Mustang van Europees GT4-kampioen Eric de Doncker onthuld.
Symbolische onthulling Bij de Tarzan-bocht werden vandaag zes wagens onthuld die gaan deelnemen van het Dutch GT4 Championship. Onder rode, blauwe, witte en oranje doeken kwamen de dikke bolides symbolisch te voorschijn. Zo pronkte onder meer de Ford Mustang van regerend Europees GT4-kampioen Eric De Doncker op het Zandvoortse asfalt. Bovendien was de Aston Martin waarmee Kees Kreijne momenteel in de Dutch Supercar rijdt present. Naast een BMW Z4, Lotus Exige en Nissan Solution F, stond ook de Corvette waarmee Danny van Dongen dit jaar al met met Rogier Kroymans aan de Europese GT4 deelneemt.
Raceformat De Dutch GT4 Championship zal op de racekalender van 2009 minimaal zeven weekenden in actie komen. Minstens vier keer is Circuit Park Zandvoort het decor, terwijl ook de banen van Assen en Spa-Francorchamps zal worden aangedaan. ,,Per weekend zullen er drie races worden gereden, legt Ron Boon vandaag uit. ,,Er zijn twee sprintraces van elk 25 minuten en een lange race van 50 minuten met een pitstop. Waarbij Erik Weijers als aanvulling meldt dat rijders zowel individueel als duo kunnen deelnemen. ,,Als een team van twee coureurs aan de start verschijnt, rijden ze per weekend beiden een sprintrace en vindt er bij de hoofdwedstrijd tijdens de pitstop een rijderswissel plaats.
Banden In het Europese GT4 kampioenschap wordt er op Pirelli-rubber gereden. De organisatie van het Dutch GT4 Championship wil echter ook andere merken zoals Michelin en Dunlop de kans geven om een mooi voorstel te doen. De fabrikant die het beste bod doet, zal de banden mogen gaan leveren.
Equipe Verschuur stapt in Frans Verschuur is erg te spreken over het nieuwe initiatief. Hij wil als teambaas instappen in de Dutch GT4. ,,Ik geloof er echt in dat dit een succes kan worden. Ik wil volgend jaar met minimaal vier autos gaan deelnemen, vertelde hij vanmiddag op het zonnige Circuit Park Zandvoort. ,,Ik ben met twee Duitse merken in gesprek. Met één van die merken zal ik in de GT4 actief worden. Er hebben zich tevens al diverse rijders bij me gemeld. Zo is Hoevert Vos geïnteresseerd, maar ook jongens als Jaap van Lagen, Wim Beelen en Paul van Splunteren.
Laat het feest beginnen Danny van Dongen was vandaag eveneens bij de presentatie aanwezig. Hij racet reeds in een Corvette C6 in de Europese GT4. ,,Ik vind het een supergoede ontwikkeling dat de GT4 nu ook naar Nederland komt, stelde de Zandvoortse coureur vandaag. ,,Het mooie is dat het Dutch GT4 hetzelfde reglement krijgt als de Europese tegenhanger. Daardoor krijg je de kans om ook aan het andere kampioenschap deel te nemen als je wil. Dat is mooi. Ik verwacht veel van de Dutch GT4. Ik denk dat de Corvette het goed zal doen. Ik heb er nu al zin in. Laat het feest maar beginnen!
FIA GT: Madeno Racing met twee Aston Martins in Europees FIA GT4
Het raceteam Madeno Racing uit Oude Tonge zal nog dit seizoen met twee Aston Martins Vantage V8 deelnemen aan enkele races voor het Europese FIA GT4 kampioenschap. De hightech racewagens zullen worden gereden door de Nederlandse coureur Willy Welles en het Finse talent Mikko Heino. Momenteel worden de twee wedstrijdwagens door de officiële raceafdeling van Aston Martin, het befaamde Prodrive uit Engeland, opgebouwd. Verdere preparatie en het inzetten van de Astons zijn in handen van Madeno Racing. Het seizoen 2008 wordt beschouwd als een leerjaar in deze nieuwe, veelbelovende raceklasse, met een compleet nieuwe auto, waarna in 2009 de aanval op topklasseringen geopend zal worden. Tevens verwacht teammanager Leo van der Maden volgend jaar nog twee extra autos in te kunnen zetten en oriënteert het team zich tevens op een mogelijke deelname aan het Dutch GT4 kampioenschap.
Veelbelovend De Aston Martin Vantage in FIA GT4 outfit beschikt over een 410 pk sterke achtcilinder motor, gekoppeld aan een zesversnellingsbak. Met zijn ultra stijve lichtgewicht aluminium chassis, het grote motorvermogen en een relatief laag gewicht van slechts 1.350 kg is de Aston Martin Vantage een veelbelovende raceauto. De gewichtsverdeling is nagenoeg ideaal, met 51% van het gewicht op de achteras en 49% op de vooras.
Madeno Racing Teammanager Leo van der Maden: De afgelopen twee seizoenen hebben wij met drie autos aan de Duitse SEAT Supercopa deelgenomen en daarvoor aan de European Alfa Challenge. Wij voelen ons inmiddels aardig thuis op de Europese circuits en hebben gekozen voor het FIA GT4 omdat we op het hoogste internationale niveau de competitie aan willen gaan. Ook voorzie ik dat deze raceklasse zowel op nationaal niveau in verschillende Europese landen als ook internationaal enorm populair zal worden. Wij zullen in de toekomst naast ons Aston Martin GT4 team ook actief worden in de GT2 klasse. We volgen de ontwikkelingen met betrekking tot de nieuwe AM Vantage in GT2 specificatie dan ook op de voet.
Veel mogelijkheden Het GT4 format biedt veel mogelijkheden omdat met zowel één als met twee coureurs per auto kan worden gereden. Coureurs komen in een FIA GT4 raceweekeinde behoorlijk aan hun trekken. Er zijn twee vrije trainingen, twee kwalificaties, een race van 50 minuten met pitstop en mogelijk een rijderswissel en twee sprintraces van ieder een half uur.
Prodrive Van der Maden: Wij hebben onze GT4 Astons afgelopen januari besteld bij Prodrive, maar door het grote wereldwijde succes van de GT4 Astons is de levertijd ongeveer een half jaar. Wij hopen onze autos eind juni of begin juli op te kunnen halen in Engeland, zodat wij na de afrondende preparatie in onze workshop in de tweede helft van het seizoen aan de start kunnen verschijnen. Naast het rijden van de resterende races zullen we een uitgebreid testprogramma afwerken. Toch verwacht ik dat we nog dit jaar één of meer podiumplekken kunnen pakken, terwijl we in 2009 serieus om de titel willen strijden.
Rijders De rijdersbezetting voor 2008 bestaat uit de talentvolle jonge Finse rijder Mikko Heino en de Nederlander Willy Welles. Heino maakte al eerder succesvol - deel uit van het Madeno Racing team in de European Alfa Challenge en de Seat Supercopa in Duitsland. Nederlander Willy Welles is inmiddels door zijn deelname aan diverse nationale en internationale merkencompetities ervaren geworden.
GT4 Het eerste jaar van de GT4 European Cup leverde direct al leuke races op met veel close racing, met races op Silverstone, Oschersleben, Spa, Nogaro en Magny Cours. Het doel vorig jaar was om fabrikanten, sponsors, teams en rijders warm te maken voor deze nieuwe raceklasse en Madeno Racing heeft met andere teams de handschoen opgenomen. Ook is er een nieuwe racecategorie aan het kampioenschap toegevoegd, Sports Light, voor autos onder de 1000 kilo. Het ligt dan ook in de verwachting dat de komende jaren nationale GT4 kampioenschappen zullen worden verreden in Nederland, Engeland, Frankrijk, Duitsland en België. Wanneer er nog meer autos beschikbaar komen zal de GT4 European Cup mogelijk uitgroeien tot een startveld van ruim 40 autos.
Meest gewilde GT4 De Aston Martin N24 Vantage is tot nu de meest gewilde GT4. Momenteel zijn er acht Aston Martins in het GT4 veld en worden er voor dit seizoen nog vijf Astons voor het GT4 afgeleverd, zodat het merk met dertien Astons goed vertegenwoordigd is in het GT4 kampioenschap. Daarnaast rijden er autos als de BMW Z4, Nissan 350Z, Ford Mustang FR500 GT4 en Corvette C6 GT4, terwijl Lotus voor het seizoen 2009 een speciale GT4 versie van de Exige ontwikkelt en mogelijk ook Porsche in 2009 met een speciale GT4 versie van de 997 komt.
Homologatie Voor de homologatie van de deelnemende autos moeten er jaarlijks minimaal 300 exemplaren worden geproduceerd. Uitzondering hierop vormt de Sports Light klasse waarin autos als de Ginetta G50, de KTM X-Bow, de Donkervoort D8 GT en de Lotus 2/Eleven terug te vinden zullen zijn.
Andere Madeno Racing activiteiten en programmas in 2008/2009 Madeno Racing is al jaren ook in andere disciplines actief, zoals het ontwikkelen van speciale onderdelen voor roadgoing autos en het organiseren van incentive programmas. Leo van der Maden: Geheel in de stijl van en in lijn met het merk Aston Martin zullen wij een intensief relatiemarketing en incentive programma voor sponsors ontwikkelen en aanbieden. Uiteraard zullen wij naast ons Aston Martin raceprogramma onze kennis en knowhow ook volledig benutten voor de ontwikkeling van ons fast road performance tuningprogramma dat we uiteraard ook voor het Aston Martin gamma zullen gaan leveren en dat in de loop van 2008 leverbaar zal zijn.
Druk Het jaar 2008/2009 belooft voor Madeno Racing drukbezet te worden, want naast de deelname aan het FIA GT4 kampioenschap is het team met drie autos ook actief in de Renault Sport Clio Cup Belgium en wordt er momenteel hard gewerkt aan de bouw en preparatie van een Renault Sport Rally Clio R3 voor deelname aan het Nederlands rallykampioenschap.
Div: Europese Sports Car Challenge supportrace van 24H Eurospeedway 2008
De eerstvolgende race van de 24H Series zal plaatsvinden op 16-17 augustus 2008 in Lausitz op het circuit Eurospeedway. Tijdens dit weekend is ook een spectaculaire supportrace te zien van de Sports Car Challenge. Deze supportrace bestaat uit 2 kwalificaties en 2 races verdeeld over de vrijdag en zaterdag. Hiermee verwacht de promotor nog meer publiek te trekken. De 24 uursrace start zaterdag 16 augustus om 13.00 uur.
De Midden-Europese Sports Car Challenge is gestart in 1996 met prototype autos en formule autos. Er is een klasse tot 2000cc en een klasse boven de 2000cc. Vooral de laatste klasse is een speelveld geworden voor experimentele autos, met een open reglement om constructeurs nog meer te motiveren om spectaculaire autos te bouwen. In deze klasse hebben oude Le Mans autos ook een plek gevonden. Sinds 2006 is een nieuwe klasse toegevoegd, speciaal voor GT autos.
Speedcom Livelink tijdens 24H Series Vanaf de race op Eurospeedway is Speedcom Communications voor 3 jaar de officiële communicatiepartner van de 24H Series. Dit betekent dat Speedcom alle teams op gebied van communicatie technisch zal ondersteunen tijdens de evenementen. Daarnaast verzorgt Speedcom de communicatieapparatuur voor de organisatie en wedstrijdleiding. Veel ervaring Speedcom heeft veel ervaring opgedaan in de Grand-Am series in de USA. Een interessante nieuwe toevoeging aan de 24H Series is de Speedcom Livelink. Bezoekers van de website http://www.24hseries.com kunnen tijdens de races op de hoogte blijven van de race dankzij live-timing, aangevuld met live commentaar. Het is zelfs mogelijk om tijdens bepaalde momenten in de race live met een rijder te spreken.
Playstation en Nissan GT Academy PlayStation en Nissan hebben samen een ultieme wedstrijd bedacht, de GT Academy. De GT Academy is een Europese competitie van acht maanden waarbij virtueel en levensecht racen worden gecombineerd. Hiermee zullen de dromen van twee aspirant rijders in vervulling gaan. De winnaar zal tijdens de 24H Dubai voor een Engels Nissan team in een Nissan 350Z rijden. Meer informatie over de 24H Eurospeedway en de Sports Car Challenge inclusief een gedetailleerd tijdschema is te vinden op de website http://www.24hseries.com. De andere races van de 24h Series zijn de 12 uur race Hungary op 27 september, de 24 uur race Valencia op 11 en 12 oktober en de vierde editie van de succesvolle 24 uur race in Dubai op 9 en 10 januari 2009.
Veel interesse Er wordt veel interesse getoond voor de 24H Series, met inschrijvingen als Schubert Motorsport met een BMW Z4 (Duitsland), Hoptrans-ToveraSport met een Porsche 997 GT3 Cup (Litouwen), Ebbing Motorsport met een Renault Clio RS (Duitsland), ARC Bratislava met een Porsche 911 GT3 (Slowakije) en Black Falcon met een BMW M3 (Engeland).
Div: Gwendolyn Hertzberger debuteert in Italiaans Formula Master
Gwendolyn Hertzberger maakt in het weekend van 28 en 29 juni aanstaande haar officiële racedebuut in de Italiaanse Formula Master bij het team van Scuderia Fàma. Op het 2,507 meter korte en bochtige circuit van Magione, nabij Perugia (Italië), zal de snelle dame uit de Bollenstreek voor een goed resultaat gaan. Eind augustus volgt aansluitend een tweede nieuwe uitdaging voor Hertzberger. Samen met Moritz Racing zal de 21-jarige coureur ook deelnemen aan de 24-uursrace van Zolder.
Voor Gwendolyn is de Formula Master niet nieuw. In de voorbije winterperiode testte de inwoonster uit Lisse veelvuldig in de snelle bolide bij het Italiaanse team uit Solignano di Castelvetro (Modena). Het was een succesvolle samenwerking, waarbij haar management keihard werkte aan een mogelijke overstap naar deze sterke competitie. Door de hoge budgetten werd echter besloten om voorlopig van het avontuur af te zien. In plaats van een doorstart in de formulewagens, maakte ze onlangs verdienstelijk haar debuut in de Dutch Supercar Challenge bij Moritz Racing op het circuit van Spa-Francorchamps.
Test Ter voorbereiding op het komend raceweekend op Magione, testte Gwendolyn gisteren reeds in de Formula Master bolide op het circuit van Varano. Op de baan waar ze in het verleden nog een race had gereden in de Formule Ford, volstond Gwendolyn probleemloos haar test en kon ze alvast acclimatiseren aan de auto en de bijzonder hoge temperaturen die gemeten werden. Naast Gwendolyn zal Luca Persiani en teambaas Nino Fàma komend weekend de overige autos besturen.
Super Gwendolyn Hertzberger: Het is super om me komend weekend in de Italiaanse Formula Master met de beste rijders uit Italië te kunnen meten. Afgelopen winter heb ik diverse keren getest in deze bolide, maar ging de overstap om budgettaire redenen niet door. Ik ben de Formula Master echter altijd blijven volgen en bestond er een mogelijkheid om op Magione mijn racedebuut te maken. Ik wil komend weekend alles uit de kast halen om optimaal te presteren. Het is een ijzersterk en compact deelnemersveld die niet veel voor elkaar zullen onderdoen. Nadat ik vandaag weer aan de auto heb kunnen wennen, voel ik me momenteel erg goed in mijn vel zitten en ben daarom ook optimistisch dat we een goed resultaat zullen behalen.
Formule Ford: Jan Lammers gastrijder tijdens Dutch Power Pack in Assen
Tijdens de Paasraces was Jeroen Bleekemolen gastrijder in de Formule Ford.
De Formule Ford-races zullen tijdens het Dutch Power Pack-weekend in Assen (5 en 6 juli) een prominente gastrijder kennen. Jan Lammers stapt dan in de Geva Racing-bolide met het startnummer 1.
Dit seizoen stapt er elk raceweekend een andere rijder in de wagen die vorig jaar door de uiteindelijke kampioen Francesco Pastorelli is bestuurd. Zo toonde tijdens de Paasraces Jeroen Bleekemolen zijn kunsten in de Formule Ford, terwijl Allard Kalff en Rintje Ritsma respectievelijk tijdens Pinksteren en de Jubileumraces met de vierwieler raceten. De 52-jarige Zandvoorter Lammers is nu aan de beurt. Hij zal tijdens de DPP in Assen ook weer in de BMW130i Cup van de partij zijn.
DNRT: Hayley Lazell stapt in bij Westfield Racing Cup
Hayley Lazell bij haar Westfield-wagen.
Tijdens het Super Race Weekend kwam ze nog uit in de BMW E30 Cup, maar vanaf komend weekend zal de bijna 27-jarige Hayley Lazell ook instappen in de TopGear Westfield Racing Cup. Gisteren werd in Lelystad het contract tussen beide partijen getekend en zal Hayley de rest van het seizoen uit gaan komen in de nr. 40 Westfield van het Oto2rent team.
Het open rijden is een totaal nieuwe uitdaging voor Hayley maar daarentegen is het circuit van Zandvoort geen onbekend terrein voor haar. Naast de Westfield zal Lazell ook actief blijven in de BMW E30 Cup en in de Dacia Logan. Oto2rent, de verhuurmaatschappij zonder zorgen die hard aan de weg timmert in binnen- en buitenland, is blij met de overeenkomst voor de rest van het seizoen met deze goedlachse jongedame.
Trots Verder is Westfield Nederland er ook trots op dat Luc Haselier, uit het Limburgse Echt, per 1 september a.s. officiële dealer van Westfield zal gaan worden. Gezien de logistieke ligging zal Luc Haselier de markt in het zuiden van Nederland als ook in Duitsland en België actief gaan bewerken.
Vrij rijden Dat iedereen het heel erg naar zijn zin heeft in de Westfield Racing Cup bewijst de uitspraak van Jos Kolsté. Jos, die al sinds 35 jaar naar de TT van Assen gaat, zal dat dit jaar niet doen. Normaal gesproken zit ik het laatste weekend van juni bij de TT in Assen, maar op Zandvoort is er zondag 29 juni weer een wedstrijd voor ons en de zaterdag ervoor kunnen we vrij rijden (training). En dat op mijn 56ste verjaardag; een mooier cadeau kan ik mij niet wensen, aldus Jos.
Deelnemers Wilt u weten wie er meedoen in de Westfield Racing Cup? Bekijk dan dit filmpje:
DSC: Dutch Supercar Challenge reist af naar F1-circuit Hockenheim
Na een aantal rustige weken bereidt het gehele veld van de Dutch Supercar Challenge zich voor op alweer het vierde raceweekend van 2008. Na achtereenvolgens de Nürburgring, Zandvoort en Spa Francorchamps is het komend weekend de Duitse Hockenheimring waar het grootste GT- en toerwagenkampioenschap van Nederland neer gaat strijken.
Alle divisies van de DSC zijn aanwezig op het Duitse circuit, waardoor er wederom met gesplitste startvelden gereden gaat worden. In totaal staan er vier races op het programma, twee op de zaterdag en twee op de zondag. Afgaande op de eerdere wedstrijden dit seizoen is spanning gegarandeerd.
Kanonnen Voor de kanonnen uit de GT-divisie van de DSC is het seizoen echter nog maar amper losgebarsten. Door hevige mist op de Nürburging werd de zaterdagrace van het eerste weekend afgelast en ook de zaterdagrace op Spa Francorchamps werd afgeblazen, ditmaal door een zware crash in het middenveld. Hierdoor zijn er in deze divisie, alsmede in de Supersport I-divisie, pas twee races verreden. Dit aantal hoopt men dit weekend te gaan verdubbelen.
Felle strijd Het is niemand minder dan Cor Euser die na twee verreden wedstrijden het klassement aanvoert met zijn bloedsnelle Marcos LM600. Hij vocht de eerste races een felle strijd uit met het duo Van der Hoek/Van der Zwaan in de Audi DTM TTR. Beide races wist het duo namelijk beslag te leggen op de tweede plaats waardoor ze de tweede plaats in het klassement bezetten. Vierde staat momenteel het duo De Graaff/Ribbens, die op Spa een goed tempo reden met hun verbeterde Viper. De samenwerking met Racing For Holland lijkt zijn vruchten af te gaan werpen en het is aan het duo de taak om de goed ingezette lijn voort te gaan zetten. Voor de andere Viper, de rood gekleurde Rudolph bolide van het duo Grouwels/Grouwels, is het te hopen dat zij verstoken blijven van technische problemen waardoor ze kunnen laten zien tot wat deze speciale GT2 versie in zijn mars heeft.
Moslers Veel concurrentie mag er ook wederom verwacht worden van de Moslers, die naast het klassement van de GT-divisie ook hun eigen Mosler Challenge hebben. Na twee races is het het Engelse duo Riley/Flux die hier het klassement aanvoert, op de voet gevolgd door Martin Short en het duo Mecke/Rehfeld. In het GT-klassement bezetten Riley en Flux momenteel de derde positie. De strijd der seconden is close dit seizoen in de GT-divisie, en het is dan ook maar zeer de vraag of het Euser ook dit weekend gaat lukken om de op de loer liggende concurrentie voor te blijven.
Porsche invasie De eerste races van dit seizoen is gebleken dat in de Supersport I-divisie een ware Porsche invasie is losgebarsten. Meer dan tien Porsches hadden zich dit seizoen ingeschreven in deze divisie, waaronder ook veel 997 GT3s. Dat deze autos serieus hard gaan demonstreerde Duncan Huisman al tijdens de eerste race op de Nürburging, toen hij in het begin van de race zelfs de mensen uit de GT-divisie wist voor te blijven. Op Spa Francorchamps waren het de heren Thuis en Donovan, beiden rijdend met een Porsche 997 GT3, die het veelvuldig met elkaar aan de stok hadden en op de baan verbeten duels uitvochten. De verwachting is dan ook dat beide heren de komende races elkaar nog zeer vaak gaan tegenkomen. Het is ook de eerdergenoemde Donovan die momenteel het klassement in de Supersport I-divisie aanvoert, waarin hij gevolgd wordt door Nol Kohler, die dit seizoen met zijn nieuwe Porsche 997 GT3 de smaak goed te pakken heeft.
Kapers op de kust Kapers op de kust voor de overwinning komend weekend zijn onder andere de snelle Renault Méganes van Carworld Motorsport, die op Spa uiterst snelle rondetijden noteerden. Het lukte nieuwkomer Habets zelfs om vanuit het achterveld de overwinning te behalen in de divisie. De verwachting is dan ook dat we deze jonge coureur dit seizoen nog zeer vaak aan de top terug gaan vinden. Ook andere nieuwe bolides beginnen langzaam maar zeker hun snelheid te vinden in deze divisie, zoals onder andere het duo Kuijer/Reijntjens met de Opel Astra V6 silhouette en Peter van der Kolk met zijn zeer bijzondere BMW 140 GTR.
Supersport II
In de Supersport II-divisie is de grote vraag wie Pieter van Soelen kan verslaan. In de eerste races van het seizoen bleken de inwoner uit Rockanje en zijn door JR Motorsport geprepareerde BMW 1-serie een gouden combinatie die lastig te overmeesteren viel. Achter Van Soelen was het de eerste races vaak een spannende strijd met onder andere de gebroeders Monster in een SEAT Léon SuperCopa en Bob Herber in een Saker Sportscar. Ook Milko Tas kan zich regelmatig mengen in deze strijd, maar hij heeft door technische problemen aan zijn SEAT Léon SuperCopa al veel punten laten schieten. Hopelijk voor Tas is het geluk dit weekend wel aan zijn zijde. Tot slot zijn de Aston Martin Vantages ook weer ingeschreven in deze divisie, en is het aan de rijders van deze schitterende bolides om het ware potentieel van de wagen te tonen.
Sport 1 In de Sport I-divisie vechten John van der Voort en Peter Claassen met hun BMW 1-serie een zware strijd uit met de vele Lotus Exiges die deze divisie rijk is. Zo zijn het onder andere de Exiges van RED Motorsport die veel weerstand weten te bieden, met de Belg Luc de Cock en de Duitser Wilfred Schawohl achter het stuur. Ook de Lotus Exiges van Momentum Racing beginnen het tempo goed te volgen, getuige de podiumplaatsen van onder andere Jan van der Kooi en Onno van Rheenen tijdens de eerste races.
Grote vraag Wie stopt Rob Nieman? Dat is de grote vraag in de Sport II-divisie van de Dutch Supercar Challenge. De inwoner uit Twisk wist namelijk tot nu toe alle vier de races van deze divisie op zijn naam te schrijven. De kans is groot dat hem dat komend weekend niet gaat lukken, omdat hij door zijn resultaten vele strafseconden aan de broek heeft gekregen. Kapers op de kust zijn vooral zijn teamgenoten Frank Bédorf en Erik Buys, maar misschien kunnen de Minis wel voor een verrassing gaan zorgen.
Veel klassen actief Naast de Dutch Supercar Challenge zijn er komend weekend nog veel andere klassen actief op de Hockenheimring. Er zijn veel klassen uit Zwitserland actief, zoals de Clio Cup en de Formule Renault. Ook de Duitse 100 Meilen rennen staat op het programma, met bolides aan de start die ook in de DSC niet zouden misstaan. Nieuwsgierig geworden naar de Dutch Supercar Challenge? Stem dan elke zondag af op SBS6 rond de klok van 11.30 uur.
Formule 3: Renger kijkt uit naar race op Norisring
Komend weekend wordt in het Duitse Monaco alweer het vierde raceweekend in de F3 Euroseries verreden. Renger van der Zande heeft er alle vertrouwen in dat het weer een prima weekend zal worden. Na enkele tests op het circuit van Monza is het team helemaal klaar voor de race op het korte, maar verraderlijke stratencircuit.
Ik heb er weer erg veel zin in", zei Renger. "We hebben in Monza getest op remkracht, omdat we dat op de Norisring hard nodig zullen hebben. Als er ergens een circuit is dat eventuele problemen met de remmen bloot kan leggen, is het wel daar. De test verliep echter prima en dat geeft vertrouwen. Iedereen begint op de Norisring weer vanaf nul en iedereen heeft dezelfde kansen. Het kampioenschap is erg open en we hebben al veel verschillende winnaars gezien. We moeten gewoon zorgen dat we er in de kwalificatie weer goed bij zitten en dan in de eerste race zo veel mogelijk scoren."
Nieuwe teamgenoot "Ik heb vanaf komend weekend een nieuwe teamgenoot. Charlie Kimball is vervangen door Stefano Coletti. Ik ken Stefano nog niet echt, want hij is een rookie, maar tijdens de test in Monza was hij behoorlijk snel en dat hebben we nodig. Het is jammer dat Charlie weg is, hij was technisch erg sterk, maar zo gaat dat soms. Ik hoop dat Stefano lekker snel is, zodat we van elkaar kunnen leren.
Formule 1: Voorlopige racekalender 2009 gepresenteerd door FIA
De voorlopige racekalender voor de Formule 1 in 2009 is door de FIA gepresenteerd. Er staan voor komend jaar 19 Grand Prix gepland, waarbij de Grote Prijs van Abu Dhabi een nieuwkomer is.
Het seizoen begint wederom in Australië. Dat zal in het laatste weekend van maart zijn. Op 15 november is de finale in Abu Dhabi.
Voorlopige F1-kalender 2009: 29 maart Australië 5 april Malaisië 19 april Bahrain 10 mei Spanje 24 mei Monaco 7 juni Canada 21 juni Groot-Brittannië 28 juni Frankrijk 12 juli Duitsland 26 juli Hongarije 9 augustus Turkije 23 augustus Europa (in Valencia) 6 september Italië 13 september België 27 september Singapore 11 oktober Japan 18 oktober China 1 november Brazilië 15 november Abu Dhabi
Na een kort ziekbed is vorige week Tinus Korevaar overleden.
Tinus Korevaar heeft heel lang in de autosport gezeten. Eerst in de
autocross waar hij veel overwinningen heeft geboekt, daarna in de
rallycross. De Lekkerkerker was ploeggenoot van Piet Dam, die ook
recentelijk is overleden. Veel autosportliefhebbers zullen Tinus kennen
van de tv-beelden van Avro's rallycross op het circuit van
Valkenswaard. Tinus Korevaar is 68 jaar geworden.
Een nieuw bord bij de ingang van het circuit heet bezoekers in tien talen welkom
De 24 Uur van Le Mans zijn weer achter de rug. De gemiste slaap
is ingehaald (nou ja, enigszins), de natte kleding weer droog en de
thuisreis ging goed, ondanks aangekondigde blokkade-acties van Franse
vrachtwagenchauffeurs onder de aanduiding "Operation Escargot". Slakken
vinden we prima, maar alleen om te eten! Er zijn nog diverse impressies
vanuit Le Mans die we graag tijdens het weekeinde al online gezet
hadden, maar helaas werkte de techniek niet helemaal mee zoals gepland.
Bij deze echter alsnog.
Naast het circuit is een bezoek aan het automuseum een must. Tal
van Le Mans-winnende auto's staan er opgesteld, plus een heel aantal
normale straatauto's, met, en dat zal niemand verwonderen, vooral veel
aandacht voor Franse merken.
De auto van de eerste - en tot nu toe enige - Japanse zege op Le Mans, de winnende Mazda uit 1991
Paars en wit is niet alleen het kenmerk van Van Merksteijn, maar ook van de beroemde Silk Cut-Jaguars
Maar natuurlijk komen ook de Franse auto's niet tekort, met blauw
als overheersende kleur, zoals bij de DB met Citroën-motor uit
1948 (nummer 42)
Van recenter datum is de winnende Audi uit 2002
En wel heel mooi: alle Le Mans-winnaars als miniatuur
De officiële shop van de 24 Uur van Le Mans is de afgelopen
winter verplaatst van het hoofdkantoor van de ACO naar het museum.
Kleding, boeken, posters (ook herdrukken) en tal van souvenirs zijn
hier te vinden.
De Carrefour is de dichtstbijzijnde supermarkt in de omgeving van
het circuit. Tijdens de raceweek wordt er vooral veel bier omgezet, op
ruime afstand gevolgd door barbecuevlees en mineraalwater.
Volgens goed geïnformeerde bronnen draait men er in de
raceweek ruim 15 procent van de jaaromzet! De reclame-aanduidingen
zijn tweetalig in het Frans en Engels.
Een absolute must voor wie van de historie van de race houdt, is een
bezoek aan het Hotel de France in La-Chartre-sur-le-Loir, zo'n 40
kilometer vanaf het circuit. Tal van raceteams waren hier vroeger
ondergebracht, waaronder het fabrieksteam van Aston Martin en daarna de
teams van John Wyer met onder andere Ford en Porsche. Na de
nachttrainingen reden de coureurs met de raceauto's gewoon over de weg
naar het hotel en er zijn vele foto's waarop te zien is hoe er op het
dorpsplein aan de auto's werd gewerkt. Het eten is er prima.
Gijs van Lennep ontdekte er aan de wand een foto van zichzelf in
actie met de Porsche 936 in Martini-kleuren, waarin hij in 1976 samen
met Jacky Ickx won
Wederom de tweevoudig Le Mans-winnaar, hier met Dick Braakhekke,
manager PR van Cadillac, Corvette & Hummer Europe in Breukelen, die
in Le Mans was om de verrichtingen van het Corvette-fabrieksteam te
volgen
De beroemde Oostenrijkse verslaggever Heinz Prüller, wiens
boekenserie "Grand Prix Story" door uw eigen AUTOSPORT.NL-reporter als
kind al werd verslonden, was voor het eerst sinds jaren ook in Le Mans
aanwezig. Geen wonder, want met Alexander Wurz, Christian Klien en Karl
Wendlinger (hier rechts op de foto, in het midden Frau Wendlinger,
genaamd Sophie), waren er maar liefst drie Oostenrijkse oud-Formule
1-coureurs in Le Mans actief
Over de prestaties van Jos Verstappen bij zijn debuut in Le Mans is
al heel wat gezegd en geschreven, en terecht, want met zijn
fantastische optreden, met name in de regen, stond hij aan de basis van
de klassezege van Van Merksteijn Motorsport. Ook klasse: na een
viervoudige stint in de late avond en de vroege nacht was hij niet te
beroerd om nog even verslag te doen van zijn ervaringen voor de Duitse
Eurosport. Hier zit hij in de cabine met de Duitse
Eurosport-commentator Stefan Heinrich
En dan, op speciaal verzoek, ook nog wat (kerkelijke) cultuur. Ook
Le Mans heeft een kathedraal, zoals zovele Franse steden. De
Cathédrale St. Julien is een gotisch bouwwerk, dat met zijn
bogen wel wat doet denken aan de veel beroemdere kathedraal van
Chartres.
Het interieur ademt een serene rust uit, hier geen overdadigde barokken versieringen
Ook in de kathedraal van Le Mans is het nodige glas-in-lood te vinden
Rondom de kathedraal het mooie historisch stadshart, een schril
contrast met de nieuwbouw aan de overkant van de Place des Jacobins
Nou ja, en als we dan toch bezig zijn, mag de kathedraal van Chartres eigenlijk niet ontbreken
Het glas-in-lood is er adembenemend, met schitterende roosvensters
Maar ook het beeldhouwwerk is indrukwekkend, zoals hier rondom het koor...
Nico Verdonck versterkt Jaquar X-type van Thiry Racing in 12U Spa
Enkele dagen voor de start van de belangrijkste wedstrijd van de
Belgian Touring Car Series 2008, ziet Thiry Racing International zich
verplicht om voor de 12 Uren van Spa op zekerheid te spelen. Een
tiental dagen geleden was Marc Duez immers het slachtoffer van een
verkeersongeval en is het nog niet zeker of hij aan het stuur van de
X-Type, langere stints zal kunnen volbrengen.
Maar er wordt zelfs nog niet overwogen om de Vliegende Ardennees te
vervangen en dus blijft hij nr 1 op de Jaguar. Toch is een versterking
uiteraard welkom en het is de Belgische vertegenwoordiger in het
Italiaanse F3-kampioenschap Nico Verdonck, die werd opgeroepen. Een
uitgelezen moment voor de jonge Brusselaar, die in de Formule Renault
1.6 zijn eerste stappen mocht zetten en tijdens de 12 Uren de
mogelijkheid krijgt om zich in een dikke auto, met andere grote
kanonnen te meten.
Met Marc Duez, Jerome Thiry, Ludovic Sougnez en Nico Verdonck zal de
Jaguar X-Type Silhouette TRI een te duchten tegenstander worden tijdens
zijn eerste verschijning in het BTCS 2008.
The place to be: De 12Uren van Spa. De datum: 21 juni. De 12 Uren van
Spa start om 14.30 uur en de gratis kaarten kunnen gedownload worden
via de site van de organisatie www.btcseries.be
Tijdens de Canadese Grand Prix ging Ken Anderson op bezoek bij
Ross Brawn van Honda. Hoewel er volgens de buitenwereld niet al teveel
in dit bezoek gezien moet worden heeft dit de afgelopen dagen tot de
wildste speculaties geleid. Na het Super Aguri debakel zou men bij
Honda toch opnieuw de voelhorens naar een tweede team willen uitsteken.
In de toekomst geen Honda GP van St. Petersburg voor de Indycars maar voor de F1?
Het zou voor Ecclestone een welkom geschenk zijn.
Amerikaanse F1 Honda? Honda Amerika beschikt over behoorlijk veel faciliteiten en
men is betrokken bij de IRL en ALMS-series. In de media wordt druk over
een tweede Honda Team gespeculeerd dat in de VS gestationeerd is.
Insiders achten het mogelijk dat Honda Japan zaken gedaan heeft met de
Amerikanen buiten medeweten van Honda F1 om. Ken Anderson is ervan
overtuigd dat hij in de VS de nodige financiële middelen voor een
F1 team kan vinden. Het team zou dan bestaan uit Takuma Sato en een
Amerikaanse rijder. Recentelijk viel de naam Danica Patrick ivm een F1
Test bij Honda.
Ken Anderson
Ken Anderson begon zijn carrière bij Penske en was daar
verantwoordelijk voor de schokbrekers. Later werkte hij als
race-ingenieur voor Rick Mears en kwam bij Ligier in de F1 terecht. De
Ligier JS 33 eindigde destijds als vijfde met René Arnoux als
vijfde in de Canadese Grand Prix. Vervolgens werkte hij bij Onyx en
Chip Ganassi. In 1996 ontwierp Anderson de eerste G-Force Indycar
waarmee Arie Luyendijk in 1997 de Indy 500 won. Na een mislukte
IRL-avontuur met het Falcon chassis dat de Dallaras moest
verslaan kwam Anderson bij het Haas CNC NASCAR Team terecht. Hoewel dit
team nog steeds operationeel is verblijft eigenaar Gene Haas in verband
met belastingfraude achter de tralies. Haas en Anderson investeerden
enkele jaren geleden in een zeer geavanceerd windtunnelproject waar
veel F1 teams belangstelling voor hebben. Een niet nader genoemd F1
team zou al deze maand hiervan gebruik maken. Ook andere teams zouden
gigantisch veel belangstelling voor deze windtunnel hebben.
Op dit moment behaalt Toyota veel publiciteit uit haar NASCAR project
terwijl de IRL en ALMS projecten van Honda weinig impact op de
Amerikaanse markt hebben. Een Amerikaans F1 project zou van Honda wel
eens het marketinginstrument kunnen zijn om de combinatie Toyota/NASCAR
te verslaan. HPD heeft in het verleden zelf motoren en chassis voor
IMSA, CART en de IRL ontwikkeld. Men beschikt in ieder geval over meer
know how dan Super Aguri. Gaat Honda Performance Development de vlag
van Super Aguri overnemen of motorenleverancier van een Amerikaans team
worden?
F3 Euro Serie: Mika Mäki gewond na verkeersongeval bij straatrace
De sterk beschadigde Nissan waarmee Mika Mäki betrokken was bij een ongeval
Mika Mäki, momenteel tweede in de stand van de Formule 3
Euro Serie en dit seizoen al tweemaal winnaar van een wedstrijd, is
afgelopen zaterdag in de omgeving van Tampere in zijn geboorteland
Finland gewond geraakt bij een auto-ongeval. Volgens de Finse krant
Italehti was Mäki met een Nissan op de openbare weg betrokken bij
een duel met een andere auto, waarbij hij bij het uitkomen van een
tunnel op hoge snelheid de controle over de Nissan verloor. De Nissan
raakte een afrastering die de rijbaan van het trottoir scheidt. De
buizen van het hek drongen in de auto. Ter plaatse geldt een maximum
snelheid van 40 km/u, terwijl de Nissan volgens de politie met veel
hogere snelheid reed. Mäki en de overige inzittenden van de Nissan
werden naar het ziekenhuis vervoerd. Justitie onderzoekt momenteel het
ongeval, waarbij Mäki voor minimaal zes maanden zijn rijbewijs
kwijt is. Naar verluidt kan hem zelfs een straf boven het hoofd hangen
van twee jaar gevangenis.
Div: Zaterdag gratis toegang bij De 12 Uren van Spa
Niet te missen. Een must. The place to be. Bovendien nodigt de
organisator je graag uit en is de datum ideaal: 21 juni, het begin van
de zomer. De 12 Uren van Spa is echter nog zoveel meer. Een feest van
de autosport en een groot festijn. Gratis. Fantastisch, niet?
De 12 Uren, geboren onder de benaming 2003 Miles van Spa, kregen een
plaats op de nationale Belgische kalender vanaf 2004. Sindsdien bleef
de uitstraling van de topwedstrijd van de Belgian Touring Car Series
toenemen en groeide de race uit tot een van de belangrijkste
evenementen van het autosportseizoen.
Vol programma De editie 2008 kondigt zich veelbelovend aan, want de trouwe
smaakmakers van de BTCS krijgen voor de gelegenheid het gezelschap van
een aantal teams dat vastbesloten is om de prestigieuze race op hun
naam te zetten. Maar, niet enkel uithouding staat die dag centraal,
want in het voorprogramma worden immers zes sprintraces verreden. De
Renault Clio Cup, Formula Renault 2.0 en Formula Ford zullen de
temperatuur opdrijven voor de start van de 12 Uren, die gegeven wordt
om 14.30 uur.
Gratis kaarten Meer dan ooit nodigt PRC Group zoveel mogelijk toeschouwers
uit om het evenement bij te wonen. Never change a winning formula.
Gratis inkomkaarten kunnen gedownload worden via de site van de
organisatie http://www.btcseries.be
Prachtige gelegenheid Voor de teams en de piloten is het een prachtige gelegenheid
om hun supporters en fans uit te nodigen om hen aan te moedigen, zonder
daarvoor een euro uit te moeten geven. Voor de liefhebbers is het een
mooie gelegenheid om een spannende race bij te wonen op het mooiste
circuit ter wereld.
Jos Menten: "Resultaat weerspiegelt niet ons potentieel"
Na de moeilijke kwalificaties op woensdag en donderdag, begint op
zaterdagmorgen voor Team Modena de zon te schijnen. Voor de warm-up
heeft het Britse team immers nog een verrassing in petto voor de
piloten. Een zelfontwikkeld aërodynamisch pakket en een
krachtigere motor moeten Jos Menten, ex F1 coureur Christian Fittipaldi
en Terry Borcheller vleugels geven. De vernieuwde Aston Martin DBR9
laat meteen een goede indruk achter, nadat Menten de bolide naar de
vijfde chrono in LMGT1 stuurt net achter het fabrieksgeweld.
Met deze goede berichten gaat het team de 24u race in.
De wagen voelt perfect aan. De nieuwe achtervleugel biedt minder
neerwaartse druk, waardoor het benzineverbruik lager komt te liggen. De
wedstrijdmotor is wel ietsje dorstiger, maar indien we verstandig
rijden kunnen we per stint toch een volledige ronde uitsparen,
aldus een optimistische Jos Menten vlak na de warm-up. De Team
Modena-piloten tellen gespannen af tot de start van de 76ste editie van
de 24 Hours of Le Mans, die dit jaar uitzonderlijk om 15u00 gegeven
wordt. Het is de Braziliaan Christian Fittipaldi die de start van de
etmaalrace voor zijn rekening neemt.
Fittipaldi komt goed weg en kan zich handhaven in de kopgroep. Na een
goede 50 minuten duikt de ex-Formule1 rijder de pits in, voor de eerste
geplande pitstop, om het stuur over te geven aan Terry Borcheller. De
Amerikaan kwijt zich perfect van zijn taak en laat na een dubbele
relais het stuur over aan Jos Menten. De Flying Dutchman zet enkele
snelle rondjes neer en vecht voor de vijfde plaats, net achter de
fabriekswagens. Jammer genoeg verliest Menten een halve ronde na een
lekke band links achteraan. Na de ongeplande pitstop valt de Britse
bolide terug naar de zesde plaats in de klasse, op anderhalve ronde van
de Luc Alphand Corvette C6.R.
Om 18u30 klautert Fittipaldi opnieuw achter het stuur van de Aston
Martin DBR9 met startnummer 59. De piloten van het team uit High
Wycombe zijn wel degelijk in the groove. Na foutloze en constante
stints van Fittipaldi en Borcheller is het opnieuw de beurt aan de man
uit Limburg: In mijn laatste rondje heb ik gekeken wat de banden
nog konden, met als resultaat een besttijd. We weten dat we nog een
marge hebben. Indien nodig kunnen we straks beginnen aan te
vallen.
Menten houdt woord want een paar uur later verdwijnt de voorsprong van
de LAA #72 als sneeuw voor de zon. De Nederlander klokt gemiddeld zeven
seconden per ronden sneller dan zijn directe concurrent: De
wagen is perfect. Zelfs na 10 uur wedstrijd laat de Aston zich vlot
besturen. Wanneer we op dit tempo verder gaan, zitten we rond 04u00
onder de achtervleugel van Alphand en co, vertelt Jos Menten na
zijn derde dubbele stint.
Toch verloopt de opmars niet zoals gepland. Rond de klok van 04u00
gooit een regenbui roet in het eten en even later dient Fittipaldi de
pits op te zoeken met een defecte versnellingsbak. De reparaties nemen
ongeveer twee uur in beslag: Toen zijn we verder gegaan met de
Olympische moraal in ons achterhoofd. Een top-vijf klassering in de
klasse zat er niet meer in, maar het blijft mooi om bij een
slijtageslag als de 24 Hours of Le Mans onder de finishvlag te duiken.
Het team heeft er alles aan gedaan om ons een goede auto af te leveren.
De jongens hebben de afgelopen weken keihard gewerkt en het is jammer
dat dit resultaat niet ons potentieel weerspiegelt. Wanneer je onze
rondetijden vergelijkt met die van de concurrentie bij de privateers,
zie je dat we niet moesten onderdoen. Het is wel een grote eer dat ik
de wagen over de streep mocht brengen van het team, vertelt een
zichtbaar teleurgestelde Jos Menten na het overschrijden van de
finishlijn.
Jos Menten, Christian Fittipaldi en Terry Borcheller keren huiswaarts met de 30ste plaats algemeen; achtste in de LMGT1-klasse.