Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 
E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Blog als favoriet !
Mijn radio zender
  • radio
  • autosport
    alles over autosport
    26-06-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Formule Ford: Jan Lammers gastrijder tijdens Dutch Power Pack in Assen
    480_jeroen_bleek_4668
    Tijdens de Paasraces was Jeroen Bleekemolen gastrijder in de Formule Ford.

    De Formule Ford-races zullen tijdens het Dutch Power Pack-weekend in Assen (5 en 6 juli) een prominente gastrijder kennen. Jan Lammers stapt dan in de Geva Racing-bolide met het startnummer 1.


    Dit seizoen stapt er elk raceweekend een andere rijder in de wagen die vorig jaar door de uiteindelijke kampioen Francesco Pastorelli is bestuurd. Zo toonde tijdens de Paasraces Jeroen Bleekemolen zijn kunsten in de Formule Ford, terwijl Allard Kalff en Rintje Ritsma respectievelijk tijdens Pinksteren en de Jubileumraces met de vierwieler raceten. De 52-jarige Zandvoorter Lammers is nu aan de beurt. Hij zal tijdens de DPP in Assen ook weer in de BMW130i Cup van de partij zijn.

    26-06-2008 om 21:29 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DNRT: Hayley Lazell stapt in bij Westfield Racing Cup
    hayley_lazell_westfield
    Hayley Lazell bij haar Westfield-wagen.

    Tijdens het Super Race Weekend kwam ze nog uit in de BMW E30 Cup, maar vanaf komend weekend zal de bijna 27-jarige Hayley Lazell ook instappen in de TopGear Westfield Racing Cup. Gisteren werd in Lelystad het contract tussen beide partijen getekend en zal Hayley de rest van het seizoen uit gaan komen in de nr. 40 Westfield van het Oto2rent team.
    Het ‘open’ rijden is een totaal nieuwe uitdaging voor Hayley maar daarentegen is het circuit van Zandvoort geen onbekend terrein voor haar. Naast de Westfield zal Lazell ook actief blijven in de BMW E30 Cup en in de Dacia Logan. Oto2rent, de verhuurmaatschappij zonder zorgen die hard aan de weg timmert in binnen- en buitenland, is blij met de overeenkomst voor de rest van het seizoen met deze goedlachse jongedame.

    Trots
    Verder is Westfield Nederland er ook trots op dat Luc Haselier, uit het Limburgse Echt, per 1 september a.s. officiële dealer van Westfield zal gaan worden. Gezien de logistieke ligging zal Luc Haselier de markt in het zuiden van Nederland als ook in Duitsland en België actief gaan bewerken.

    Vrij rijden
    Dat iedereen het heel erg naar zijn zin heeft in de Westfield Racing Cup bewijst de uitspraak van Jos Kolsté. Jos, die al sinds 35 jaar naar de TT van Assen gaat, zal dat dit jaar niet doen. “Normaal gesproken zit ik het laatste weekend van juni bij de TT in Assen, maar op Zandvoort is er zondag 29 juni weer een wedstrijd voor ons en de zaterdag ervoor kunnen we vrij rijden (training). En dat op mijn 56ste verjaardag; een mooier cadeau kan ik mij niet wensen”, aldus Jos.

    Deelnemers
    Wilt u weten wie er meedoen in de Westfield Racing Cup? Bekijk dan dit filmpje:


    26-06-2008 om 21:27 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (11 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DSC: Dutch Supercar Challenge reist af naar F1-circuit Hockenheim
    dsc_hockenheim_vooraf3

    Na een aantal rustige weken bereidt het gehele veld van de Dutch Supercar Challenge zich voor op alweer het vierde raceweekend van 2008. Na achtereenvolgens de Nürburgring, Zandvoort en Spa Francorchamps is het komend weekend de Duitse Hockenheimring waar het grootste GT- en toerwagenkampioenschap van Nederland neer gaat strijken.

    Alle divisies van de DSC zijn aanwezig op het Duitse circuit, waardoor er wederom met gesplitste startvelden gereden gaat worden. In totaal staan er vier races op het programma, twee op de zaterdag en twee op de zondag. Afgaande op de eerdere wedstrijden dit seizoen is spanning gegarandeerd.

    Kanonnen
    Voor de kanonnen uit de GT-divisie van de DSC is het seizoen echter nog maar amper losgebarsten. Door hevige mist op de Nürburging werd de zaterdagrace van het eerste weekend afgelast en ook de zaterdagrace op Spa Francorchamps werd afgeblazen, ditmaal door een zware crash in het middenveld. Hierdoor zijn er in deze divisie, alsmede in de Supersport I-divisie, pas twee races verreden. Dit aantal hoopt men dit weekend te gaan verdubbelen.

    Felle strijd
    Het is niemand minder dan Cor Euser die na twee verreden wedstrijden het klassement aanvoert met zijn bloedsnelle Marcos LM600. Hij vocht de eerste races een felle strijd uit met het duo Van der Hoek/Van der Zwaan in de Audi DTM TTR. Beide races wist het duo namelijk beslag te leggen op de tweede plaats waardoor ze de tweede plaats in het klassement bezetten. Vierde staat momenteel het duo De Graaff/Ribbens, die op Spa een goed tempo reden met hun verbeterde Viper. De samenwerking met Racing For Holland lijkt zijn vruchten af te gaan werpen en het is aan het duo de taak om de goed ingezette lijn voort te gaan zetten. Voor de andere Viper, de rood gekleurde Rudolph bolide van het duo Grouwels/Grouwels, is het te hopen dat zij verstoken blijven van technische problemen waardoor ze kunnen laten zien tot wat deze speciale GT2 versie in zijn mars heeft.

    Moslers
    Veel concurrentie mag er ook wederom verwacht worden van de Moslers, die naast het klassement van de GT-divisie ook hun eigen Mosler Challenge hebben. Na twee races is het het Engelse duo Riley/Flux die hier het klassement aanvoert, op de voet gevolgd door Martin Short en het duo Mecke/Rehfeld. In het GT-klassement bezetten Riley en Flux momenteel de derde positie. De strijd der seconden is close dit seizoen in de GT-divisie, en het is dan ook maar zeer de vraag of het Euser ook dit weekend gaat lukken om de op de loer liggende concurrentie voor te blijven.

    dsc_hockenheim_vooraf2

    Porsche invasie
    De eerste races van dit seizoen is gebleken dat in de Supersport I-divisie een ware Porsche invasie is losgebarsten. Meer dan tien Porsches hadden zich dit seizoen ingeschreven in deze divisie, waaronder ook veel 997 GT3’s. Dat deze auto’s serieus hard gaan demonstreerde Duncan Huisman al tijdens de eerste race op de Nürburging, toen hij in het begin van de race zelfs de mensen uit de GT-divisie wist voor te blijven. Op Spa Francorchamps waren het de heren Thuis en Donovan, beiden rijdend met een Porsche 997 GT3, die het veelvuldig met elkaar aan de stok hadden en op de baan verbeten duels uitvochten. De verwachting is dan ook dat beide heren de komende races elkaar nog zeer vaak gaan tegenkomen. Het is ook de eerdergenoemde Donovan die momenteel het klassement in de Supersport I-divisie aanvoert, waarin hij gevolgd wordt door Nol Kohler, die dit seizoen met zijn nieuwe Porsche 997 GT3 de smaak goed te pakken heeft.

    Kapers op de kust
    Kapers op de kust voor de overwinning komend weekend zijn onder andere de snelle Renault Méganes van Carworld Motorsport, die op Spa uiterst snelle rondetijden noteerden. Het lukte nieuwkomer Habets zelfs om vanuit het achterveld de overwinning te behalen in de divisie. De verwachting is dan ook dat we deze jonge coureur dit seizoen nog zeer vaak aan de top terug gaan vinden. Ook andere nieuwe bolides beginnen langzaam maar zeker hun snelheid te vinden in deze divisie, zoals onder andere het duo Kuijer/Reijntjens met de Opel Astra V6 silhouette en Peter van der Kolk met zijn zeer bijzondere BMW 140 GTR.


    Supersport II
    dsc_hockenheim_vooraf4

    In de Supersport II-divisie is de grote vraag wie Pieter van Soelen kan verslaan. In de eerste races van het seizoen bleken de inwoner uit Rockanje en zijn door JR Motorsport geprepareerde BMW 1-serie een gouden combinatie die lastig te overmeesteren viel. Achter Van Soelen was het de eerste races vaak een spannende strijd met onder andere de gebroeders Monster in een SEAT Léon SuperCopa en Bob Herber in een Saker Sportscar. Ook Milko Tas kan zich regelmatig mengen in deze strijd, maar hij heeft door technische problemen aan zijn SEAT Léon SuperCopa al veel punten laten schieten. Hopelijk voor Tas is het geluk dit weekend wel aan zijn zijde. Tot slot zijn de Aston Martin Vantages ook weer ingeschreven in deze divisie, en is het aan de rijders van deze schitterende bolides om het ware potentieel van de wagen te tonen.

    Sport 1
    In de Sport I-divisie vechten John van der Voort en Peter Claassen met hun BMW 1-serie een zware strijd uit met de vele Lotus Exiges die deze divisie rijk is. Zo zijn het onder andere de Exiges van RED Motorsport die veel weerstand weten te bieden, met de Belg Luc de Cock en de Duitser Wilfred Schawohl achter het stuur. Ook de Lotus Exiges van Momentum Racing beginnen het tempo goed te volgen, getuige de podiumplaatsen van onder andere Jan van der Kooi en Onno van Rheenen tijdens de eerste races.

    dsc_hockenheim_vooraf1

    Grote vraag
    Wie stopt Rob Nieman? Dat is de grote vraag in de Sport II-divisie van de Dutch Supercar Challenge. De inwoner uit Twisk wist namelijk tot nu toe alle vier de races van deze divisie op zijn naam te schrijven. De kans is groot dat hem dat komend weekend niet gaat lukken, omdat hij door zijn resultaten vele strafseconden aan de broek heeft gekregen. Kapers op de kust zijn vooral zijn teamgenoten Frank Bédorf en Erik Buys, maar misschien kunnen de Mini’s wel voor een verrassing gaan zorgen.

    Veel klassen actief
    Naast de Dutch Supercar Challenge zijn er komend weekend nog veel andere klassen actief op de Hockenheimring. Er zijn veel klassen uit Zwitserland actief, zoals de Clio Cup en de Formule Renault. Ook de Duitse ‘100 Meilen rennen’ staat op het programma, met bolides aan de start die ook in de DSC niet zouden misstaan. Nieuwsgierig geworden naar de Dutch Supercar Challenge? Stem dan elke zondag af op SBS6 rond de klok van 11.30 uur.

    26-06-2008 om 21:26 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Formule 3: Renger kijkt uit naar race op Norisring
    renger_vd_zande_f3

    Komend weekend wordt in het ‘Duitse Monaco’ alweer het vierde raceweekend in de F3 Euroseries verreden. Renger van der Zande heeft er alle vertrouwen in dat het weer een prima weekend zal worden. Na enkele tests op het circuit van Monza is het team helemaal klaar voor de race op het korte, maar verraderlijke stratencircuit.

    Ik heb er weer erg veel zin in", zei Renger. "We hebben in Monza getest op remkracht, omdat we dat op de Norisring hard nodig zullen hebben. Als er ergens een circuit is dat eventuele problemen met de remmen bloot kan leggen, is het wel daar. De test verliep echter prima en dat geeft vertrouwen. Iedereen begint op de Norisring weer vanaf nul en iedereen heeft dezelfde kansen. Het kampioenschap is erg open en we hebben al veel verschillende winnaars gezien. We moeten gewoon zorgen dat we er in de kwalificatie weer goed bij zitten en dan in de eerste race zo veel mogelijk scoren."

    Nieuwe teamgenoot
    "Ik heb vanaf komend weekend een nieuwe teamgenoot. Charlie Kimball is vervangen door Stefano Coletti. Ik ken Stefano nog niet echt, want hij is een rookie, maar tijdens de test in Monza was hij behoorlijk snel en dat hebben we nodig. Het is jammer dat Charlie weg is, hij was technisch erg sterk, maar zo gaat dat soms. Ik hoop dat Stefano lekker snel is, zodat we van elkaar kunnen leren.’’

    26-06-2008 om 21:24 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Formule 1: Voorlopige racekalender 2009 gepresenteerd door FIA
    trulli-glock

    De voorlopige racekalender voor de Formule 1 in 2009 is door de FIA gepresenteerd. Er staan voor komend jaar 19 Grand Prix’ gepland, waarbij de Grote Prijs van Abu Dhabi een nieuwkomer is.

    Het seizoen begint wederom in Australië. Dat zal in het laatste weekend van maart zijn. Op 15 november is de finale in Abu Dhabi.

    Voorlopige F1-kalender 2009:
    29 maart Australië
    5 april Malaisië
    19 april Bahrain
    10 mei Spanje
    24 mei Monaco
    7 juni Canada
    21 juni Groot-Brittannië
    28 juni Frankrijk
    12 juli Duitsland
    26 juli Hongarije
    9 augustus Turkije
    23 augustus Europa (in Valencia)
    6 september Italië
    13 september België
    27 september Singapore
    11 oktober Japan
    18 oktober China
    1 november Brazilië
    15 november Abu Dhabi

    26-06-2008 om 21:22 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-06-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Div: Tinus Korevaar overleden
    Na een kort ziekbed is vorige week Tinus Korevaar overleden. Tinus Korevaar heeft heel lang in de autosport gezeten. Eerst in de autocross waar hij veel overwinningen heeft geboekt, daarna in de rallycross. De Lekkerkerker was ploeggenoot van Piet Dam, die ook recentelijk is overleden. Veel autosportliefhebbers zullen Tinus kennen van de tv-beelden van Avro's rallycross op het circuit van Valkenswaard. Tinus Korevaar is 68 jaar geworden.

    tinus_korevaar

    19-06-2008 om 19:06 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (3 Stemmen)
    18-06-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Div: Groeten uit Le Mans 2
    le_mans_25
    Een nieuw bord bij de ingang van het circuit heet bezoekers in tien talen welkom

    De 24 Uur van Le Mans zijn weer achter de rug. De gemiste slaap is ingehaald (nou ja, enigszins), de natte kleding weer droog en de thuisreis ging goed, ondanks aangekondigde blokkade-acties van Franse vrachtwagenchauffeurs onder de aanduiding "Operation Escargot". Slakken vinden we prima, maar alleen om te eten! Er zijn nog diverse impressies vanuit Le Mans die we graag tijdens het weekeinde al online gezet hadden, maar helaas werkte de techniek niet helemaal mee zoals gepland. Bij deze echter alsnog.



    le_mans_26
    Naast het circuit is een bezoek aan het automuseum een must. Tal van Le Mans-winnende auto's staan er opgesteld, plus een heel aantal normale straatauto's, met, en dat zal niemand verwonderen, vooral veel aandacht voor Franse merken.

    le_mans_27
    De auto van de eerste - en tot nu toe enige - Japanse zege op Le Mans, de winnende Mazda uit 1991

    le_mans_28
    Paars en wit is niet alleen het kenmerk van Van Merksteijn, maar ook van de beroemde Silk Cut-Jaguars

    le_mans_29
    Maar natuurlijk komen ook de Franse auto's niet tekort, met blauw als overheersende kleur, zoals bij de DB met Citroën-motor uit 1948 (nummer 42)

    le_mans_30
    Van recenter datum is de winnende Audi uit 2002

    le_mans_31
    En wel heel mooi: alle Le Mans-winnaars als miniatuur

    le_mans_32
    De officiële shop van de 24 Uur van Le Mans is de afgelopen winter verplaatst van het hoofdkantoor van de ACO naar het museum. Kleding, boeken, posters (ook herdrukken) en tal van souvenirs zijn hier te vinden.

    le_mans_33
    De Carrefour is de dichtstbijzijnde supermarkt in de omgeving van het circuit. Tijdens de raceweek wordt er vooral veel bier omgezet, op ruime afstand gevolgd door barbecuevlees en mineraalwater. Volgens goed geïnformeerde bronnen draait men er in de raceweek ruim 15 procent van de jaaromzet! De reclame-aanduidingen zijn tweetalig in het Frans en Engels.

    le_mans_34 
    Een absolute must voor wie van de historie van de race houdt, is een bezoek aan het Hotel de France in La-Chartre-sur-le-Loir, zo'n 40 kilometer vanaf het circuit. Tal van raceteams waren hier vroeger ondergebracht, waaronder het fabrieksteam van Aston Martin en daarna de teams van John Wyer met onder andere Ford en Porsche. Na de nachttrainingen reden de coureurs met de raceauto's gewoon over de weg naar het hotel en er zijn vele foto's waarop te zien is hoe er op het dorpsplein aan de auto's werd gewerkt. Het eten is er prima.


    le_mans_35
    Gijs van Lennep ontdekte er aan de wand een foto van zichzelf in actie met de Porsche 936 in Martini-kleuren, waarin hij in 1976 samen met Jacky Ickx won

    le_mans_36
    Wederom de tweevoudig Le Mans-winnaar, hier met Dick Braakhekke, manager PR van Cadillac, Corvette & Hummer Europe in Breukelen, die in Le Mans was om de verrichtingen van het Corvette-fabrieksteam te volgen

    le_mans_37
    De beroemde Oostenrijkse verslaggever Heinz Prüller, wiens boekenserie "Grand Prix Story" door uw eigen AUTOSPORT.NL-reporter als kind al werd verslonden, was voor het eerst sinds jaren ook in Le Mans aanwezig. Geen wonder, want met Alexander Wurz, Christian Klien en Karl Wendlinger (hier rechts op de foto, in het midden Frau Wendlinger, genaamd Sophie), waren er maar liefst drie Oostenrijkse oud-Formule 1-coureurs in Le Mans actief

    le_mans_38
    Over de prestaties van Jos Verstappen bij zijn debuut in Le Mans is al heel wat gezegd en geschreven, en terecht, want met zijn fantastische optreden, met name in de regen, stond hij aan de basis van de klassezege van Van Merksteijn Motorsport. Ook klasse: na een viervoudige stint in de late avond en de vroege nacht was hij niet te beroerd om nog even verslag te doen van zijn ervaringen voor de Duitse Eurosport. Hier zit hij in de cabine met de Duitse Eurosport-commentator Stefan Heinrich


    le_mans_39

    En dan, op speciaal verzoek, ook nog wat (kerkelijke) cultuur. Ook Le Mans heeft een kathedraal, zoals zovele Franse steden. De Cathédrale St. Julien is een gotisch bouwwerk, dat met zijn bogen wel wat doet denken aan de veel beroemdere kathedraal van Chartres.

    le_mans_40
    Het interieur ademt een serene rust uit, hier geen overdadigde barokken versieringen

    le_mans_41
    Ook in de kathedraal van Le Mans is het nodige glas-in-lood te vinden

    le_mans_42
    Rondom de kathedraal het mooie historisch stadshart, een schril contrast met de nieuwbouw aan de overkant van de Place des Jacobins


    le_mans_43
    Nou ja, en als we dan toch bezig zijn, mag de kathedraal van Chartres eigenlijk niet ontbreken

    le_mans_44
    Het glas-in-lood is er adembenemend, met schitterende roosvensters

    le_mans_45
    Maar ook het beeldhouwwerk is indrukwekkend, zoals hier rondom het koor...

    le_mans_46


    ...en bij een van de portalen aan de zijkant.

    18-06-2008 om 19:44 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    17-06-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nico Verdonck versterkt Jaquar X-type van Thiry Racing in 12U Spa
    Enkele dagen voor de start van de belangrijkste wedstrijd van de Belgian Touring Car Series 2008, ziet Thiry Racing International zich verplicht om voor de 12 Uren van Spa op zekerheid te spelen. Een tiental dagen geleden was Marc Duez immers het slachtoffer van een verkeersongeval en is het nog niet zeker of hij aan het stuur van de X-Type, langere stints zal kunnen volbrengen.

    Jaguar X-type

    Maar er wordt zelfs nog niet overwogen om de Vliegende Ardennees te vervangen en dus blijft hij nr 1 op de Jaguar. Toch is een versterking uiteraard welkom en het is de Belgische vertegenwoordiger in het Italiaanse F3-kampioenschap Nico Verdonck, die werd opgeroepen. Een uitgelezen moment voor de jonge Brusselaar, die in de Formule Renault 1.6 zijn eerste stappen mocht zetten en tijdens de 12 Uren de mogelijkheid krijgt om zich in een dikke auto, met andere grote kanonnen te meten.

    Met Marc Duez, Jerome Thiry, Ludovic Sougnez en Nico Verdonck zal de Jaguar X-Type Silhouette TRI een te duchten tegenstander worden tijdens zijn eerste verschijning in het BTCS 2008.

    The place to be: De 12Uren van Spa. De datum: 21 juni. De 12 Uren van Spa start om 14.30 uur en de gratis kaarten kunnen gedownload worden via de site van de organisatie www.btcseries.be

    17-06-2008 om 21:57 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Formule 1: Amerikaans Honda F1 Team in 2009?
    Tijdens de Canadese Grand Prix ging Ken Anderson op bezoek bij Ross Brawn van Honda. Hoewel er volgens de buitenwereld niet al teveel in dit bezoek gezien moet worden heeft dit de afgelopen dagen tot de wildste speculaties geleid. Na het Super Aguri debakel zou men bij Honda toch opnieuw de voelhorens naar een tweede team willen uitsteken.


    st_petersburg
    In de toekomst geen Honda GP van St. Petersburg voor de Indycars maar voor de F1?
    Het zou voor Ecclestone een welkom geschenk zijn.

    Amerikaanse F1 Honda?
    Honda Amerika beschikt over behoorlijk veel faciliteiten en men is betrokken bij de IRL en ALMS-series. In de media wordt druk over een tweede Honda Team gespeculeerd dat in de VS gestationeerd is. Insiders achten het mogelijk dat Honda Japan zaken gedaan heeft met de Amerikanen buiten medeweten van Honda F1 om. Ken Anderson is ervan overtuigd dat hij in de VS de nodige financiële middelen voor een F1 team kan vinden. Het team zou dan bestaan uit Takuma Sato en een Amerikaanse rijder. Recentelijk viel de naam Danica Patrick ivm een F1 Test bij Honda.

    Ken Anderson
    Ken Anderson begon zijn carrière bij Penske en was daar verantwoordelijk voor de schokbrekers. Later werkte hij als race-ingenieur voor Rick Mears en kwam bij Ligier in de F1 terecht. De Ligier JS 33 eindigde destijds als vijfde met René Arnoux als vijfde in de Canadese Grand Prix. Vervolgens werkte hij bij Onyx en Chip Ganassi. In 1996 ontwierp Anderson de eerste G-Force Indycar waarmee Arie Luyendijk in 1997 de Indy 500 won. Na een mislukte IRL-avontuur met het Falcon chassis dat de Dallara’s moest verslaan kwam Anderson bij het Haas CNC NASCAR Team terecht. Hoewel dit team nog steeds operationeel is verblijft eigenaar Gene Haas in verband met belastingfraude achter de tralies. Haas en Anderson investeerden enkele jaren geleden in een zeer geavanceerd windtunnelproject waar veel F1 teams belangstelling voor hebben. Een niet nader genoemd F1 team zou al deze maand hiervan gebruik maken. Ook andere teams zouden gigantisch veel belangstelling voor deze windtunnel hebben.

    Op dit moment behaalt Toyota veel publiciteit uit haar NASCAR project terwijl de IRL en ALMS projecten van Honda weinig impact op de Amerikaanse markt hebben. Een Amerikaans F1 project zou van Honda wel eens het marketinginstrument kunnen zijn om de combinatie Toyota/NASCAR te verslaan. HPD heeft in het verleden zelf motoren en chassis voor IMSA, CART en de IRL ontwikkeld. Men beschikt in ieder geval over meer know how dan Super Aguri. Gaat Honda Performance Development de vlag van Super Aguri overnemen of motorenleverancier van een Amerikaans team worden?

    17-06-2008 om 21:55 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.F3 Euro Serie: Mika Mäki gewond na verkeersongeval bij straatrace
    maki
    De sterk beschadigde Nissan waarmee Mika Mäki betrokken was bij een ongeval

    Mika Mäki, momenteel tweede in de stand van de Formule 3 Euro Serie en dit seizoen al tweemaal winnaar van een wedstrijd, is afgelopen zaterdag in de omgeving van Tampere in zijn geboorteland Finland gewond geraakt bij een auto-ongeval. Volgens de Finse krant Italehti was Mäki met een Nissan op de openbare weg betrokken bij een duel met een andere auto, waarbij hij bij het uitkomen van een tunnel op hoge snelheid de controle over de Nissan verloor. De Nissan raakte een afrastering die de rijbaan van het trottoir scheidt. De buizen van het hek drongen in de auto. Ter plaatse geldt een maximum snelheid van 40 km/u, terwijl de Nissan volgens de politie met veel hogere snelheid reed. Mäki en de overige inzittenden van de Nissan werden naar het ziekenhuis vervoerd. Justitie onderzoekt momenteel het ongeval, waarbij Mäki voor minimaal zes maanden zijn rijbewijs kwijt is. Naar verluidt kan hem zelfs een straf boven het hoofd hangen van twee jaar gevangenis.

    17-06-2008 om 21:54 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Div: Zaterdag gratis toegang bij De 12 Uren van Spa
    essers_spa_12_u_2

    Niet te missen. Een must. The place to be. Bovendien nodigt de organisator je graag uit en is de datum ideaal: 21 juni, het begin van de zomer. De 12 Uren van Spa is echter nog zoveel meer. Een feest van de autosport en een groot festijn. Gratis. Fantastisch, niet?

    De 12 Uren, geboren onder de benaming 2003 Miles van Spa, kregen een plaats op de nationale Belgische kalender vanaf 2004. Sindsdien bleef de uitstraling van de topwedstrijd van de Belgian Touring Car Series toenemen en groeide de race uit tot een van de belangrijkste evenementen van het autosportseizoen.

    Vol programma
    De editie 2008 kondigt zich veelbelovend aan, want de trouwe smaakmakers van de BTCS krijgen voor de gelegenheid het gezelschap van een aantal teams dat vastbesloten is om de prestigieuze race op hun naam te zetten. Maar, niet enkel uithouding staat die dag centraal, want in het voorprogramma worden immers zes sprintraces verreden. De Renault Clio Cup, Formula Renault 2.0 en Formula Ford zullen de temperatuur opdrijven voor de start van de 12 Uren, die gegeven wordt om 14.30 uur.

    Gratis kaarten
    Meer dan ooit nodigt PRC Group zoveel mogelijk toeschouwers uit om het evenement bij te wonen. Never change a winning formula. Gratis inkomkaarten kunnen gedownload worden via de site van de organisatie http://www.btcseries.be

    Prachtige gelegenheid
    Voor de teams en de piloten is het een prachtige gelegenheid om hun supporters en fans uit te nodigen om hen aan te moedigen, zonder daarvoor een euro uit te moeten geven. Voor de liefhebbers is het een mooie gelegenheid om een spannende race bij te wonen op het mooiste circuit ter wereld.

    17-06-2008 om 21:52 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    16-06-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jos Menten: "Resultaat weerspiegelt niet ons potentieel"
    Na de moeilijke kwalificaties op woensdag en donderdag, begint op zaterdagmorgen voor Team Modena de zon te schijnen. Voor de warm-up heeft het Britse team immers nog een verrassing in petto voor de piloten. Een zelfontwikkeld aërodynamisch pakket en een krachtigere motor moeten Jos Menten, ex F1 coureur Christian Fittipaldi en Terry Borcheller vleugels geven. De vernieuwde Aston Martin DBR9 laat meteen een goede indruk achter, nadat Menten de bolide naar de vijfde chrono in LMGT1 stuurt – net achter het fabrieksgeweld. Met deze goede berichten gaat het team de 24u race in.

    Jos Menten

    “De wagen voelt perfect aan. De nieuwe achtervleugel biedt minder neerwaartse druk, waardoor het benzineverbruik lager komt te liggen. De wedstrijdmotor is wel ietsje dorstiger, maar indien we verstandig rijden kunnen we per stint toch een volledige ronde uitsparen”, aldus een optimistische Jos Menten vlak na de warm-up. De Team Modena-piloten tellen gespannen af tot de start van de 76ste editie van de 24 Hours of Le Mans, die dit jaar uitzonderlijk om 15u00 gegeven wordt. Het is de Braziliaan Christian Fittipaldi die de start van de etmaalrace voor zijn rekening neemt.

    Fittipaldi komt goed weg en kan zich handhaven in de kopgroep. Na een goede 50 minuten duikt de ex-Formule1 rijder de pits in, voor de eerste geplande pitstop, om het stuur over te geven aan Terry Borcheller. De Amerikaan kwijt zich perfect van zijn taak en laat na een dubbele relais het stuur over aan Jos Menten. De Flying Dutchman zet enkele snelle rondjes neer en vecht voor de vijfde plaats, net achter de fabriekswagens. Jammer genoeg verliest Menten een halve ronde na een lekke band links achteraan. Na de ongeplande pitstop valt de Britse bolide terug naar de zesde plaats in de klasse, op anderhalve ronde van de Luc Alphand Corvette C6.R.

    Om 18u30 klautert Fittipaldi opnieuw achter het stuur van de Aston Martin DBR9 met startnummer 59. De piloten van het team uit High Wycombe zijn wel degelijk in the groove. Na foutloze en constante stints van Fittipaldi en Borcheller is het opnieuw de beurt aan de man uit Limburg: “In mijn laatste rondje heb ik gekeken wat de banden nog konden, met als resultaat een besttijd. We weten dat we nog een marge hebben. Indien nodig kunnen we straks beginnen aan te vallen.”

    Menten houdt woord want een paar uur later verdwijnt de voorsprong van de LAA #72 als sneeuw voor de zon. De Nederlander klokt gemiddeld zeven seconden per ronden sneller dan zijn directe concurrent: “De wagen is perfect. Zelfs na 10 uur wedstrijd laat de Aston zich vlot besturen. Wanneer we op dit tempo verder gaan, zitten we rond 04u00 onder de achtervleugel van Alphand en co”, vertelt Jos Menten na zijn derde dubbele stint.

    Toch verloopt de opmars niet zoals gepland. Rond de klok van 04u00 gooit een regenbui roet in het eten en even later dient Fittipaldi de pits op te zoeken met een defecte versnellingsbak. De reparaties nemen ongeveer twee uur in beslag: “Toen zijn we verder gegaan met de Olympische moraal in ons achterhoofd. Een top-vijf klassering in de klasse zat er niet meer in, maar het blijft mooi om bij een slijtageslag als de 24 Hours of Le Mans onder de finishvlag te duiken. Het team heeft er alles aan gedaan om ons een goede auto af te leveren. De jongens hebben de afgelopen weken keihard gewerkt en het is jammer dat dit resultaat niet ons potentieel weerspiegelt. Wanneer je onze rondetijden vergelijkt met die van de concurrentie bij de privateers, zie je dat we niet moesten onderdoen. Het is wel een grote eer dat ik de wagen over de streep mocht brengen van het team”, vertelt een zichtbaar teleurgestelde Jos Menten na het overschrijden van de finishlijn.

    Jos Menten, Christian Fittipaldi en Terry Borcheller keren huiswaarts met de 30ste plaats algemeen; achtste in de LMGT1-klasse.

    16-06-2008 om 22:41 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Larini niet blij met WTCC collega's: "Hoe sommige zich zo kunnen gedragen"
    Chevrolet is er dit weekend in het Tsjechische Brno opnieuw in geslaagd een prima resultaat neer te zetten, door de zevende podiumpositie van het seizoen te realiseren. Alain Menu nam beslag op het podium, terwijl Rob Huff en Nicola Larini het moeilijk hadden. Larini, die 75 F1 Grand Prix op zijn naam heeft staan moest zijn wonden likken.

    Nicola Larini

    De podiumpositie van Alain Menu volgde na een slimme race van de Zwitser, die zijn banden op het veeleisende asfalt van Brno lang wist te sparen. De tweede race van het weekend was één van de spannendste en meest felbevochten wedstrijden in de geschiedenis van het WTCC, waarbij een groep van acht coureurs felle gevechten leverde voor de tweede positie. Een fantastische wedstrijd om te zien, waarbij niemand het aantal contacten, duwtjes en tikken kon tellen dat door de diverse rijders werd uitgedeeld. Rob Huff profiteerde daar oorspronkelijk het meest van met zijn derde positie, die hem na de race echter door de sportcommissarissen werd ontnomen.

    Nicola Larini had het dit weekend echter zwaar. Hij had moeite met het vinden van een goede set-up, zijn terugverwijzing naar het achterveld als straf omdat hij geen goedgekeurde racekleding droeg en uiteindelijk ook de enorm hectische raceomstandigheden.

    Nicola Larini (11e/11e): “Het was absoluut geen goed weekend, van het begin tot het einde! In de eerste race slaagde ik er dankzij mijn ervaring in als 11e te finishen, ondanks het feit dat ik vanaf de allerlaatste plek moest komen. Race 2 leek wel een rodeo, ik kan er niet bij hoe sommige coureurs zich zo kunnen gedragen… Het is jammer, want ik kon de snelheid van Rob goed volgen, totdat ik echter enkele malen door andere coureurs werd geraakt.”

    Alain Menu (3e/6e): “Ik ben blij met mijn podiumfinish in Race 1. Ik vond het persoonlijk één van mijn beste races dit seizoen. Ondanks mijn startpositie op de voorste rij kon ik bij de start weinig inbrengen tegen de achterwielaangedreven auto’s. Gedurende de eerste ronden ben ik erg voorzichtig met mijn banden omgesprongen en dat wierp uiteindelijk zijn vruchten af. Ik kon het tempo van de BMW’s vóór me goed volgen door in hun slipstream te blijven, waardoor ik mijn positie kon consolideren. Race 2 was een gekkenhuis. Het enige dat ik er over zeg is dat ik kans had op de overwinning als ik er niet af was gezet.”

    16-06-2008 om 22:34 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.an Lammers: "Gas bleef openstaan, contact uit en aan"
    LE MANS - Voor Jan Lammers kende de 24 Uur van Le Mans 2008 na ruim 10 uur een voortijdig einde. De ex F1 coureur en Le Mans winnaar van 1988, die voor deze 76e editie samen met Gregg Pickett en Klaus Graf de Charouz Racing/Muscle Milk Lola Judd bestuurde, kreeg tijdens zijn stint iets voor 1 uur in de nacht te maken met technische tegenslag.

    Jan Lammers

    “Het was een gebroken klepveer waardoor we zijn uitgevallen", verklaarde Lammers. "Toen ik achter de safety car reed (na de crash van Marcel Fassler met de Courage), bleef in één keer mijn gas openstaan. Ik heb door het contact uit en aan te zetten nog wel naar de pits terug kunnen rijden. Ik had het gevoel dat de motor niet op alle tien de cylinders liep. Hij klonk ook niet helemaal lekker. Het team heeft het gechekt, maar kon niet direct iets zien en ik ben na de groene vlag weer naar buiten gegaan. Toen was het eigenlijk meteen over, ik heb het rechte stuk nog wel kunnen halen, maar daar daar was het echt klaar,” aldus Lammers die zelf verder weinig problemen kende tijdens zijn stints, in tegenstelling tot zijn teamgenoten.

    “Eerst was het Gregg Pickett die tegen Tommy Erdos aankwam, daar kon Gregg weinig aan doen. Tommy remde hem uit, maar ging meteen weer terug naar zijn lijn. Dat was te vroeg. Daarna kwamen Klaus Graf en Karem Ojeh elkaar tegen in de Ford Chicane. Klaus zette hem daar naast de auto van Karem, die ineens naar binnen kwam. Hij was meteen uit de race, wij hadden een rondje of zes verlies door schade. Het is een lastig punt. Ik heb mijn auto daar zelf ook wel eens naast een ander gezet, en dan hopen dat die niet naar binnen komt. Wat de race betreft hadden we uiteindelijk niet veel beter kunnen doen uiteindelijk dan waar we lagen toen we uitvielen, denk ik. Maar het is niet anders deze keer."

    16-06-2008 om 22:34 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jaap van Lagen: "Het is slechts een kwestie van tijd"
    BRNO - Jaap van Lagen was in Brno dicht bij zijn eerste podiumfinish in het WTCC. In de tweede race dirigeerde de coureur uit Ede zijn Lada 110 WTCC naar een derde plek bij de privateers (privérijders), totdat een elektronisch defect hem naar de pits dwong. Jaap van Lagen: “Heel erg jammer dat ik moest opgeven. Toch weet ik het na deze week zeker: het is slechts een kwestie van tijd voor we met de Lada de eerste punten scoren bij de privateers.”

    Jaap van Lagen

    De snelle Nederlander was in zijn derde raceweekeinde van het WK toerwagens op weg naar een sensatie. Na een hectische aftrap van de tweede race, waarin het nodige duw- en trekwerk plaats vond en enkele concurrenten uitvielen, kon de Nederlander in de Lada van Russian Bears Motorsport het potentieel van mens en machine tonen.

    “In de openingsfase was het vooral een kwestie van uit de problemen blijven en daarna hard doorrijden”, schetste Jaap van Lagen. “Dat lukte heel goed. Na vijf ronden lag ik op de derde plek bij de privateers, achter Franz Engstler en Pierre-Yves Corthals, en daarmee dus op podiumkoers. De derde plek was haalbaar, want er was geen druk van achteruit.”

    Zover kwam het niet. Eén ronde later begon de Lada plotseling hevig in te houden, vooral in bochten naar rechts. Hetzelfde probleem dat teamgenoot en teameigenaar Viktor Shapovalov in de eerste race tot overgave dwong; een race waarin Jaap van Lagen als 21e eindigde.

    “Een sensor in de motor had het begeven”, zei de Nederlander. “Het was heel erg jammer dat ik moest opgeven. Toch weet ik na deze week zeker: het is slechts een kwestie van tijd voor we met de Lada bij de privateers de eerste punten scoren.”

    Van Lagen toonde onder het toeziend oog van de directeur van Lada dat de witte sedan steeds meer een racewagen wordt om rekening mee te houden. Tijdens de officiële WTCC-testdag op donderdag boekte het team flinke vooruitgang, dankzij een betere afstelling van het onderstel. Samen met Chiel Bos, een Nederlandse rallykampioen gespecialiseerd in het afstellen van raceauto’s, gingen Van Lagen en het team aan het werk.

    “We hebben de vering en de demping aangepast en veel geleerd over de temperatuur en de druk in de banden. De Lada is qua afstelling nu nagenoeg perfect”, vond de Nederlandse coureur in Russische dienst. “Echt een lekker autootje.”

    Nu het weggedrag op niveau is, gaat het team op zoek naar meer pk’s in de motor om zo de snelheid op de rechte stukken te verhogen. “Als we daar in slagen, doen we mee op de ereplaatsen”, stelde Van Lagen onomwonden vast. Hij kijkt dan ook zeer tevreden terug op de test en races in Tsjechië. “We heel veel geleerd!”

    In de tweede race finishte teamgenoot en teameigenaar Victor Shapovalov als achttiende. De eerste race werd gewonnen door de Italiaan Alessandro Zanardi in een BMW, de tweede race was een prooi voor zijn landgenoot Gabriële Tarquini in een Seat.

    De volgende ontmoeting voor het WTCC is op het circuit van Estoril (Portugal) in het weekeinde van 11 juli.

    16-06-2008 om 22:33 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NEC Formule Renault 2.0: Twee thuiszeges voor Valtteri Bottas in Finland
    Dat Valtteri Bottas oppermachtig is in zowel het NEC Formule Renault 2.0 als in de Eurocup Formule Renault 2.0 was inmiddels wel bekend. Niemand keek dan ook raar op dat Bottas juist op zijn thuiscircuit in Finland wederom twee overwinningen in het NEC Formule Renault 2.0 op zijn conto bijschreef.


    1

    Voor het derde raceweekend van het seizoen reisden de teams uit het NEC Formule Renault 2.0 af naar Finland. Op ongeveer 2,5 uur rijden van Helsinki bevindt zich het circuit van Alastaro temidden in een bosrijke omgeving. Een luxe paddock of VIP boxen vindt men hier niet. Sterker nog, de pitstraat van het circuit is niet eens voorzien van pitboxen, maar van heuse partytenten. Geen modern circuit dus, maar wel een uitdagende baan met de nodige charme.

    2008necalasxtra1
    Om de weg naar het circuit aan te duiden hebben ze wel erg lange borden nodig in Finland


    2008necalasxtra5

    Tijdens de kwalificatiesessies op zaterdag liet Bottas direct zien dat het hem menens was. Op zijn thuiscircuit pakte hij ogenschijnlijk eenvoudig de pole positie voor beide races. In de eerste kwalificatie werden veel coureurs onaangenaam geconfronteerd met een gele vlag situatie. Vanwege het feit dat zij juist op dat moment hun snelste tijd klokten, werd deze tijd afgenomen en werden ze eveneens drie posities op de grid teruggezet. Hierdoor kende de startopstelling voor deze wedstrijd de nodige verrassingen.

    2008necalas27018
    De vaders van Nick Catsburg (links) en van Thomas Knopper (rechts) hadden het duidelijk naar hun zin in Alastaro


    Verrassend was ook de start van de eerste race op zaterdag te noemen. De startlichten bleken niet voor iedereen even goed zichtbaar en daarnaast bleven de rode lichten bizar lang branden. Dit zorgde ervoor dat de nodige rijders een valse start maakten. De wedstrijdleider kende geen genade en bestrafte ondermeer Johan Jokinen, Antonio Felix da Costa en Daniël Aho met een stop and go penalty.

    4

    Bottas had de leiding in de wedstrijd stevig in handen, terwijl Tobias Hegewald op afstand probeerde te volgen. Achter hen was het een stuk spannender. Zo hadden Nick Catsburg en Stef Dusseldorp een mooi gevecht in de openingsfase van de race. Catsburg wist Dusseldorp al snel te passeren, maar niet veel later stelde Dusseldorp orde op zaken door zijn plek terug te pakken. Achter hen rukte Kuba Giermaziak inmiddels op. De Poolse rijder wist uiteindelijk zowel Catsburg als Dusseldorp te passeren.


    5

    In het middenveld was er ondertussen volop actie. Zo had Thomas Knopper het flink aan de stok met Jesse Krohn. Tot aan het einde van de race kon Knopper zijn negende stek met succes verdedigen. Zijn teamgenoot bij AR Motorsport, Kelvin Snoeks, lag op de elfde plaats met Daniël de Jong vlak achter zich. De Jong toonde aan goede progressie te hebben geboekt sinds het begin van het seizoen en kon het tempo prima volgen. Ook Bart Hylkema was aan een indrukwekkende wedstrijd bezig. Hylkema had net te horen gekregen dat hij zijn VWO examen met succes had afgerond. Dit gaf hem blijkbaar een dusdanige boost dat hij zijn auto op de zevende plaats over de finish stuurde.

    6

    Na 25 minuten en maar liefst 21 ronden kwam Bottas met een voorsprong van ruim 7,5 seconden over de finish. Het podium deelde hij uiteindelijk met zijn teamgenoten Tobias Hegewald en Kuba Giermaziak. Stef Dusseldorp werd vierde en Nick Catsburg vijfde.

    Na een nacht met volop regen droogde het circuit van Alastaro vlak voor de tweede wedstrijd op zondag geheel op. Met een waterig zonnetje in de lucht kozen alle teams en rijders er dan ook voor om het asfalt op slicks te betreden. Daniël Aho zorgde voor de nodige verwarring door tijdens de formatieronde in de laatste bocht te spinnen. Zijn startpositie was ondertussen echter ingenomen door een collega coureur, waardoor Aho midden op de grid stilstond. Er was een nieuwe formatieronde nodig om het een en ander weer in het gareel te krijgen.

    9

    Bij de start kwam Da Costa goed uit de startblokken en pakte brutaal de leiding. Het duurde echter niet lang voordat Bottas de kleine Portugees weer naar de tweede plek terug verwees. Hierachter was er genoeg aan de gang. Zo liepen Mateusz Adamski en Kevin Kleveros schade op na een touché. Thomas Knopper viel na een goede start terug naar het middenveld en belandde net achter zijn teamgenoot Kelvin Snoeks. En ook Nigel Melker kende een enerverende start en nam zo sportieve revanche na zijn vroege uitvalbeurt in de eerste wedstrijd. Melker lag achtste en behield de aansluiting met de rijders voor hem.

    2

    Stef Dusseldorp en Nick Catsburg hadden elkaar in de wedstrijd weer gevonden en reden bij elkaar in de buurt op de tiende en elfde plek. Op een gegeven moment wist Dusseldorp de negende positie te veroveren en reed langzaam maar zeker naar zijn teamgenoot Nigel Melker toe. Iets daarachter reden Kevin Kleveros, Daniël de Jong en Kelvin Snoeks als aan een treintje. De drie coureurs waren flink aan elkaar gewaagd en streden ronde na ronde om positie. Uiteindelijk ging Daniël de Jong voorbij aan Kleveros en schoof door naar de twaalfde positie. Kort hierna was er bij het inhalen van een achterblijver een ongelukkig misverstand tussen Kelvin Snoeks en Thomas Knopper. Hun auto’s kwamen met elkaar in aanraking, waarna Snoeks zijn race in het zand zag eindigen.

    8

    Na 19 ronden werd Bottas andermaal als winnaar afgevlagd en bouwde zo zijn voorsprong in het kampioenschap verder uit. Antonio Felix da Costa bekroonde een goede wedstrijd met de tweede podiumpositie, net voor Tobias Hegewald. De beste Nederlander was Nigel Melker, die als achtste over de finish kwam.

    De volgende races van het NEC Formule Renault 2.0 worden verreden tijdens het FIA GT evenement op het circuit van Oschersleben op 5 en 6 juli.

    3


    Uitslag race 1 – NEC Formule Renault 2.0
    Alastaro – zaterdag 14 juni 2008
    1. Valtteri Bottas, 21 ronden in 25:26.252
    2. Tobias Hegewald, op 7.559
    3. Kuba Giermaziak, op 12.256
    4. Stef Dusseldorp, op 15.290
    5. Nicky Catsburg, op 18.484
    7. Bart Hylkema, op 20.808
    9. Thomas Knopper, op 22.817
    11. Kelvin Snoeks, op 25.453
    17. Daniël de Jong, op 39.470
    DNF Nigel Melker

    Uitslag race 2 – NEC Formule Renault 2.0
    Alastaro – zondag 15 juni 2008

    1. Valtteri Bottas, 19 ronden in 23:05.914
    2. Antonio Felix da Costa, op 5.410
    3. Tobias Hegewald, op 5.855
    4. Johan Jokinen, op 10.341
    5. Maximilian Wissel, op 14.803
    8. Nigel Melker, op 18.043
    9. Stef Dusseldorp, op 18.742
    11. Nicky Catsburg, op 27.233
    12. Daniël de Jong, op 35.556
    14. Thomas Knopper, op 38.190
    DNF Bart Hylkema
    DNF Kelvin Snoeks

    7
    Bij AR Motorsport leefde men duidelijk mee met het Nederlands Elftal




    16-06-2008 om 22:31 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sportscars: Mooie foto's van winnend Van Merksteijn Motorsport op Le Mans
    winst_van_merksteijn_lm9
    Een uniek beeld: een volledig Nederlands team dat op Le Mans als winnaar wordt gehuldigd van één van de 24 uur race-divisies. In dit artikel fraaie foto's van Frits van Eldik, waardoor de prachtige LMP2-zege van Jos Verstappen, Jeroen Bleekemolen en Peter van Merksteijn kan worden herbeleefd.



    winst_van_merksteijn_lm1

    Brandstof toevoegen gebeurt tijdens de 24 uursrace zo'n 30 keer. Hier staat de crew klaar voor een van de stops.

    winst_van_merksteijn_lm2

    Nadat het tanken klaar is, mogen vier monteurs pas de banden wisselen en de Porsche RS Spyder van nieuw rubber voorzien.

    winst_van_merksteijn_lm4

    Prachtig: Le Mans in de schemering....

    winst_van_merksteijn_lm5



    winst_van_merksteijn_lm6

    Gelukkig voor het team stond de Porsche bijzonder weinig in de pitbox....

    winst_van_merksteijn_lm7

    De tegenstanders in de LMP2-klasse hebben louter naar de fraaie achterkant van de RS Spyder kunnen kijken, want de bolide was niet bij te houden voor de concurrentie.


    winst_van_merksteijn_lm8

    Hup, Peter van Merksteijn springt uit de door de race nogal smerig geworden wagen....

    balkenende_pvm_josv

    .... maar wat maakt een vieze auto uit als je de race in je klasse wint en tijdens de 24 uur van Le Mans ook nog de succeswensen van de premier krijgt!

    16-06-2008 om 22:29 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NASCAR: Eindelijk Dale Earnhardt jr.!
    Dale Earnhardt jr. moest ruim 76 races lang wachten voordat hij op Michigan weer een overwinning behaalde. De laatste zege behaalde hij in 2006 op Richmond International Raceway, toen hij nog voor het team van Dale Earnhardt Inc uitkwam.

    pitstop_vickers
    Vickers reed het meeste aantal ronden aan kop.

    Earnhardt wint fuel economy run op Michigan
    Eerder dit jaar won Dale Jr. de Bud Shoot Out op Daytona maar die wedstrijd telde niet meer voor het kampioenschap. Eigenlijk wist Earnhardt dat hij het niet tot de finish zou redden omdat hij brandstof te kort kwam. Een neutralisatie voor een crash van Patrick Carpentier bracht voor Earnhardt de verlossing. “Ze kunnen schrijven wat ze willen maar we hebben het toch maar gefikst” verklaarde een dolgelukkige Earnhardt na afloop van de wedstrijd. Earnhardt jr. reed slechts veertien ronden op kop waarvan de laatste acht voor hem beslissend waren.

    Jimmie Johnson, de Roush Fords en Red Bull Toyota-coureur Brian Vickers namen het merendeel voor hun rekening. Vickers liet andermaal zien dat het Red Bull Toyota Team een serieuze tegenstander begint te worden. Roush Fenway coureur Matt Kenseth maakte 12 ronden voor het einde zijn laatste stop en stelde daarmee de derde plek veilig. Hetzelfde gold voor Brian Vickers. Al voor de wedstrijd op Michigan voorspelde Jimmy Johnson dat een “crazy strategie” niet in zijn voordeel zou uitvallen. Een blunder van een NASCAR official verhinderde een eventuele overwinning van Matt Kenseth. Omdat de man dacht dat de Ford-coureur vier banden zou monteren ging hij doodleuk voor de wegaccelererende Ford staan. Kenseth raakte hem niet maar het kostte hem wel de overwinning. “Eigenlijk had ik hier op een doorbraak gehoopt” mopperde Kenseth na afloop.

    earnhardt-jr
    De neutralisatie voor de crash van Patrick Carpentier bezorgt Earnhardt de zege
    op Michigan.

    UITSLAG
    1. Dale Earnhardt jr. Chevrolet 203 ronden
    2. Kasey Kahne Dodge 203 ronden
    3. Matt Kenseth Ford 203 ronden
    4. Brian Vickers Toyota 203 ronden
    5. Tony Stewart Toyota 203 ronden
    6. Jimmie Johnson Chevrolet 203 ronden
    7. Carl Edwards Ford 203 ronden
    8. David Regan Ford 203 ronden
    9. Elliott Sadler Dodge 203 ronden
    10. Jamie McMurray Ford 203 ronden

    16-06-2008 om 22:27 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    15-06-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WTCC: Rob Huff raakt zijn derde plaats kwijt
    BRNO - De stewards hebben besloten Robert Huff uit de uitslag te halen van de tweede race. Dit vanwege het niet voldoen van de anti-roll bar aan de voorkant van de auto volgens het technische regelement. Het wegvallen van Huff betekend dat Augusto Farfus nu als derde geklasseerd wordt en dat Andy Priaulx een punt pakt doordat hij nu achtste is in de uitslag.

    Ook hebben de stewards Stefano D'Aste en Franz Engstler bestraft, omdat zij betrokken waren bij crashes. De straf houdt voor beide heren in dat zij tijdens het FIA WTCC evenement op Estoril tien plaatsen terug gezet worden op de startgrid en een boete van 1000 euro moeten betalen.

    Rob Huff in gevecht om plaats drie in de race

    15-06-2008 om 22:04 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WTCC: Spectaculaire race op Brno met Tarquini als winnaar
    BRNO - Een waanzinnige tweede race van het FIA WTCC op het circuit van Brno. Vanaf start tot finish zat het publiek op het puntje van de stoel overal in het veld waren hevige gevechten aan de gang. Gabriele Tarquini wist uiteindelijk met Zanardi in de kofferbak de winst naar zicht toe te trekken. Hiermee scoort de Italiaan de eerste zege voor SEAT op het Automotodrom Brno. Zanardi reed een fantastische inhaal race kwam net een ronde te kort voor de winst. Rob Huff ging voor niets minder dan het podium na een paar fraaie inhaal acties finishte de Brit als derde de race.

    Gabriele Tarquini en Alessandro Zanardi

    De achterbumpers vlogen in het rond en ook de nodige splitters bleven niet heel. James Thompson startte vanaf de tweede positie de wedstrijd en wist lange tijd de derde plaats vast te houden na de start een plek verloren te hebben aan Yvan Muller. Achter Thompson was het echter dringen geblazen wat resulteerde in geweldige gevechten waarbij de heren coureurs soms wel vier dik een bocht door gingen. Uiteindelijk moest de Honda-coureur zijn plaats afstaan aan Rob Huff, waarna meerdere coureurs de Brit voorbij gingen. Thompson finishte zelfs buiten de punten op een tiende plaats.

    Sergio Hernandez pakt net als in de eerste race ook in de tweede wedstrijd de winst naar zicht toe bij de privateers. Pierre-Yves Corthals eindigde in het privateers kampioenschap als tweede en zestiende overall. Tom Coronel werd vol onder druk gezet door onder andere de BMW van Hernandez, maar wist deze voor te blijven. De Nederlander eindigd de race als dertiende. Olivier Tielemans en Jaap van Lagen zagen het zwart wit geblokt niet. Zij moesten hun strijd vroegtijdig staken.

    Uitslag FIA WTCC Race #02 Brno
    01. Gabriele Tarquini      SEAT Leon TDI          22:04.109

    02. Alessandro Zanardi BMW 320si +00.360

    03. Robert Huff Chevrolet Lacetti +05.410

    04. Augusto Farfus BMW 320si +05.718

    05. Felix Porteiro BMW 320si +08.192

    06. Yvan Muller SEAT Leon TDI +11.931

    07. Alain Menu Chevrolet Lacetti +12.143

    08. Jorg Muller BMW 320si +13.786

    09. Andy Priaulx BMW 320si +14.820

    10. James Thompson Honda Accord Euro R +17.158

    11. Tiago Monteiro SEAT Leon TDI +17.416

    12. Nicola Larini Chevrolet Lacetti +17.818

    13. Tom Coronel SEAT Leon +21.348

    14. Sergio Hernandez BMW 320si +23.866

    15. Jordi Gene SEAT Leon TDI +25.633

    16. Pierre-Yves Corthals SEAT Leon +27.391

    17. Andrei Romanov BMW 320si +32.001

    18. Rickard Rydell SEAT Leon TDI +33.936

    19. Viktor Shapovalov Lada 110 +36.385

    20. Ibrahim Okyay BMW 320si +40.991

    21. Alexander Lvov Honda Accord Euro R +46.894

    22. Stefano D'aste BMW 320si +1:22.034

    23. Andrey Smetsky Honda Accord Euro R +2:20.510

    24. Franz Engstler BMW 320si +1 lap

    --. Jaap Van Lagen Lada 110 D.N.F.

    --. Oliver Tielemans BMW 320si D.N.F.

    --. Michal Matejovsky SEAT Leon D.N.F.

    15-06-2008 om 22:03 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief
  • Alle berichten

    Gastenboek
  • Goedemorgen, mooi blogje.xxx.
  • Wens jullie een fijne woensdag toe,dikke knufjes.
  • 2 Tickets voor De 24 Uren Van Zolder
  • Lekker koken
  • hallo

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Mijn favorieten
  • http://www.bloggen.be/red2francorchamps/

  • Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs