Op een zonovergoten circuit van Spa-Francorchamps wist Cor
Euser voor de tweede keer dit seizoen de overwinning te pakken! Een
mooie prestatie, want de overwinning kwam niet vanzelf. Vanaf de vierde
startplaats op de grid was Euser uiterst gemotiveerd om te gaan voor de
overwinning. De Marcos LM 600, voor insiders de Marcorelly, is uiterst
geschikt voor de lange, snelle stukken van het Ardenner circuit, maar
in de training kwam dat nog niet uit de verf. Tandenknarsend moest
Euser, Ardi van der Hoek met zijn C1000-Audi TTR voor laten gaan. Ardi
zette in de training zijn auto met 2.23.666 op pole position en bewees
daarmee het potentieel van de ex-DTM Audi. Een stuk sneller dan de twee
erop volgende Moslers met Harry Mecke en Kevin Riley en daarna pas
Euser. Maar tijdens de race veranderde de volgorde.
Ardi van der Hoek ging bij de rollende start vanuit de Bus-Stop-chicane
iets te vroeg op het gas en kreeg daarvoor een drive-through-penalty.
Weg fraaie eerste plaats. En Euser sprong als een kat naar voren en
passeerde al snel de twee voor hem gestartte Moslers. Mecke zakte al
snel terug en Kevin Riley kon het Marcos-geweld niet weerstaan,
waardoor Cor op de tweede plaats reed. Toen Van der Hoek binnenkwam
voor zijn straf viel hij ver terug in het veld en zat Cor op rozen: op
de eerste plaats en niet meer te passeren.
De oranje Porsche 996 GT2 van René Snel drong nog aan, maar kon
er toch ook niet voorbij. Uiteindelijk kreeg Snel te maken met een
ongeplande pitstop en technische problemen, hij werd toch nog tiende.
Lust voor het oog
Fraai was de opmars van Van der Hoek en Arjan van der Zwaan. Niet
gedemotiveerd door hun penalty reden zij een foutloze race en konden
toch nog weer opklimmen naar de tweede plaats. Een welverdiend
resultaat. Voor het publiek was Arjan zijn strijd met René Snel
(Porsche 996 GT2) een lust voor het oog. Arjan passeerde Snel in La
Source, nadat hij het op de lange rechte stukken steeds moest afleggen
tegen de Porsche. Snel was inderdaad snel! Derde werd de gele
Etec-Viper van De Graaff-Ribbens. Hun auto was voor het eerst uitgerust
met een sequentiële versnellingsbak en het monteurs-team van Jan
Lammers deed uitstekend werk. Derde plaats en een goede race op het
voor de Viper erg geschikte circuit.
Alles klopte
De grote vraag was hoe de Moslers zich zouden gedragen. Behalve in hun
eigen Mosler Challenge was het interessant om te zien hoe hun potentie
zich verhoud tot de andere GTs. In de training werd dat meteen
duidelijk: tweede (Harry Mecke) en derde (Riley) startplaats met
2:27.514 en 2:28.105.
De race gaf weer een ander beeld, Martin Short reed zijn fraaie witte
Mosler MT900R naar de vierde plaats en Barry van Elk beleefde dag van
zijn leven met een zesde plaats. Alles klopte in zijn race, een
verademing na de Nürburgring, waar Berry een wat moeizaam
Mosler-debuut beleefde.
Technische problemen
Moeizaam was het ook voor twee andere toppers. In de eerste bocht in de
opwarmronde, kon de zwart-grijze V8 Star van Van Buuren en Pastorelli
al aan de kant met technische problemen. Helaas, nog geen meter in de
race gereden.
Rudolph-rood Opgave was er ook voor de Rudolph Viper van Roger Grouwels. De
auto was door zijn technische crew helemaal opnieuw opgezet na de
Nürburgring. In technisch opzicht leek de wagen niet meer op de
bij Team Oreca uit Frankrijk aangeschafte auto, zoals die op de
Nürburgring debuteerde. Bovendien was de Viper weer in het
vertrouwde rode Rudolph-rood gespoten, hoewel het zwart-witte design
van de Nürburgring ook niet lelijk was. Het vele werk mocht echter
niet baten. Net voor La Source, de hairpin na start-finish, zette
Grouwels de auto aan de kant met panne. Niet de makkelijkste
parkeerplaats, maar in ieder geval kon iedereen vanuit de pits goed
zien wat er gebeurde. Jammer!
Megaspoiler In de overige klassen was ook veel spanning. Jochen Habets
wist de overwinning te pakken in zijn Renault Megane Trophy (inclusief
megaspoiler!), voor de Porsche 997 GT3 van Michael Donovan en zijn
teamgenoot Rene Wijnen met de tweede Renault. Peter van der Kolk was
nog niet helemaal in zijn element met zijn nieuwe, fraaie BMW 1-serie
en werd vijfde in de Supersport 1-divisie.
Wat klopt er niet in dit plaatje?
Nog geen succes
De Supersport 2-divisie werd gewonnen door Pieter van Soelen (BMW
1-serie) die de strijd won van Richard van den Bos met de ex-WTCC BMW
M3. De Aston Martins kennen nog wat technische problemen, maar
Marcel Norbart wist toch als derde te eindigen. Teamgenoot Kees Kreijne
moest uitvallen met elektronische problemen. Nog geen succes voor deze
erg fraaie autos; een regelrechte aanwinst voor het startveld.
Terugblik zaterdag
De zaterdagrace leverde ook veel spektakel. Was in de Eifel de dikke
mist de oorzaak dat de race gestopt werd, in de Ardennen was het veel
erger. Na twintig raceminuten ontstond een megacrash waarbij zelfs de
safetycar was betrokken. De Porsche van Jan Willems was stilgevallen op
een gevaarlijk punt, waardoor de safetycar uitrukte. Die kwam de baan
op achter de Marcos van koploper Cor Euser en liet zich vervolgens
terugzakken in het veld om toch voor Euser uit te kunnen rijden (red.
de safety car dient altijd voor de koploper van het veld te rijden als
hij in de baan is). Vanwege zijn extreem lage snelheid schrokken een
aantal rijders achter in het veld op uitgerekend het snelste stuk van
de baan, Blanchimont. Een Lamborghini Gallardo GT3-rijder maakte een
verkeerde inschatting en ging vol in de remmen. De BMW Compact van
Joost den Ouden knalde vol achterop, ging een paar keer over de kop en
raakte zelfs de safetycar. Bovendien sneuvelden de BMWs van
Gooshouwer en Angenent en de Marcos van De Wit-De Castro.
Veel schade aan de BMW.
De medische dienst moest zelfs uitrukken, maar behalve erg veel schade
viel het persoonlijk letsel nog alleszins mee. Alle betrokken konden
weer gewoon naar huis, na medisch te zijn onderzocht. Gelukkig maar,
want autoracen is dangerous staat niet voor niets op alle
toegangskaartjes. Toch een tevreden gevoel voor de vele aanwezige
raceliefhebbers. Het warme weer was daar debet aan, maar ook de fraaie
races van de derde ronde van het Dutch Supercar Challenge in
België.
Div: Jeroen Bleekemolen gastrijder in Duitse Mini Challenge
Jeroen Bleekemolen, vorig jaar bij zijn Mini-gastrace op Zandvoort.
Jeroen Bleekemolen zal komend weekend wederom zijn veelzijdige
rijtalent tonen. ,,Ik ga weer een gastrace rijden in de Duitse Mini
Challenge. Vorig jaar heb ik twee races op Zandvoort meegedaan en
gewonnen, vertelt de man, die afgelopen weekend nog met
Van Merksteijn Motorsport in een prototype over Le Mans scheurde.
Ik rijd voor hetzelfde team, legt Jeroen Bleekemolen uit.
,,Zij krijgen dit jaar ondersteuning van DSF, de Duitse sportzender. De
race is op Oschersleben. Misschien dat ik later in het jaar nog wel een
gastrace bij het team ga rijden, als er nog tijd voor is.
Druk weekje Het wordt een druk weekje voor Jeroen. ,,Want ik moet
donderdag testen op Spa voor de Porsche Supercup, dan door naar
Oschersleben voor het weekend met de Mini. Zondag na de race ga ik door
naar Le Mans, want daar moet ik maandag zijn voor de officiële
keuring in de stad. Dan ga ik dinsdag weer testen voor de Supercup op
Spa, dus op en neer vanuit Le Mans, en woensdag begint daar het hele
programma met de kwalificatie van de 24 uursrace. Die wedstrijd is op
zaterdag 14 en zondag 15 juni.
Na een aanzienlijk langere race dan de eerste race van het Spa Eurorace
weekend in de Dutch Supercar Challenge kon de snelle man uit Rockanje,
Pieter van Soelen, gisteren de grootste beker en champagne in ontvangst
nemen.
De wit met blauwe BMW 1-serie liep als de brandweer en liet hier eens
te meer zien dat er rekening mee gehouden dient te worden, de
concurrentie is gewaarschuwd Zo ook JR teamgenoot Van de
Zweerde, die zeker kon volgen met de BMW E36, maar aan de meet toch Van
Soelen moesten laten voorgaan.
Vanaf de startlijn wist Pieter wederom prima weg te komen en als eerste
in zijn klasse de bocht der bochten, Eau Rouge, te bedwingen. Door het
gas van meet af aan goed in te trappen kon hij direct beginnen aan het
opbouwen van een voorsprong, echter gisteren ging dat minder makkelijk
en met minder grote stappen dan op zaterdag het geval was. In de
zaterdagrace wist Van Soelen in 7 ronden tijd 20 seconden voorsprong te
nemen, vandaag werd het niet meer dan ongeveer 14 sec.
Door druk verkeer op de baan kon de BMW 1-serie niet zo hard opschieten
als meestal het geval is, het kon echter niet voorkomen dat de
overwinning toch in de pocket van de titelkandidaat verdween.
Na een degelijke en snelle eerste stint en een strakke pitstop moest
Van Soelen lijdzaam toezien hoe zijn collega van Van de Zweerde voor
hem zaten en bleven.
Binnen de JR Motorsport gelederen ontspon zich een fraai gevecht,
waarbij de wit blauwe 1-serie de achterstand in luttele ronden wist
dicht te rijden ten opzichte van de zwart met blauwe E36. De heren
bleken prima aan elkaar gewaagd en reden tezamen als enige in hun
klasse rondetijden van rond de 2:40 minuten.
Het werd duidelijk dat de heren elkaar opstuwden tot grote hoogten op
het mooie en uitdagende circuit in de Ardennen. Dat het een echt
rijdercircuit is en dat de baan niet alleen maar voor eenzitters
geweldig is, maar ook uitermate geschikt voor dit type
achterwielaangedreven autos, bleek uit de grijns die Van Soelen
naderhand op zijn gezicht had.
Vele coureurs van Nederlandse bodem blijken in België op het
legendarische circuit Spa-Francorchamps altijd weer net dat kleine
beetje meer te hebben dan op andere buitenlandse circuits. Ondanks dat
Van Soelen ook goed uit de voeten kan op deze baan lijkt hij niet net
iets meer te hebben op de Belgische baan, hij is overal voorin te
vinden en heeft niet voor niets de leiding in het kampioenschap stevig
in handen. In de Supersport 2 klasse neemt hij een steeds ruimere
voorsprong op zijn tegenstrevers en dreigt de titel voortijdig te gaan
veiligstellen als er niemand opstaat die de BMW weet af te stoppen.
Een uitermate tevreden Pieter liet achteraf horen: Dit is een
heel erg mooi resultaat en heel erg lekker voor het kampioenschap.
Jammer dat de race van zaterdag niet meetelde, maar ik heb in ieder
geval nog het punt voor de poleposition in mijn klasse aan de zaterdag
overgehouden. Met in totaal tweeëntwintig punten in de pocket gaan
we weer naar huis!
Deze uitermate mooie overwinning smaakte extra zoet omdat hij niet
zonder slag of stoot tot stand kwam. Technische moeilijkheden deden de
snelheid iets dalen en de rondetijden licht stijgen.
Over het gedrag en de techniek van de auto vertelde de na de race amper
vermoeid ogende coureur: Helaas kreeg ik halverwege te kampen
met een kapotte paddleshift. Het zelfde probleem als de vorige keer,
dus ik moest weer gaan koppelen en met de pook schakelen waardoor
mn tijden ietsjes inzakten. Hierdoor werd de auto ook wat
onrustiger en had ik het soms wel lastig. Maar ondanks de technische
moeilijkheden met de paddleshift kan ik ongehoord hard gaan met de
auto. Het team heeft weer een perfecte auto neergezet!
Eerste meters Robert Doornbos in Renault F1: "Dat is prima gelukt"
"Ik heb gisteren mijn eerste eerste meters gemaakt met het ING Renault
F1 Team op het Stowe circuit op Silverstone", liet Robert Doornbos
weten, na de shakedown met de ING Renault F1. "Het doel was om bekend
te geraken met de wagen, team en systemen. Dat is prima gelukt! Hoewel
het al best een tijdje geleden was sinds ik voor het laatst in een F1
had gereden, voelde ik me direct thuis in de cockpit."
Robert Doornbos verschijnt met de formule1 bolide van het ING Renault
F1 Team aan de start van Bavaria City Racing. ING, sponsor van het ING
Renault F1 Team en Robert Doornbos tekende onlangs een
samenwerkingsovereenkomst getekend. Dit betekent dat de Rotterdammer in
de F1-auto van het ING Renault F1 Team in actie komt tijdens ING RaceSalon en Bavaria City Racing.
Sebastien Loeb heeft met navigator Daniel Elena de Rally van
Griekenland gewonnen. Aan het eind van de 21 klassementsproeven over
343 kilometer had de Fransman een voorsprong van 1 minuut en 10
seconden op Petter Solberg. Mikko Hirvonen, voor aanvang van de rally
leider in het WK, werd derde.
Citroen piloot Loeb heeft met deze overwinning de leiding in de WK
tussenstand van Hirvonen overgenomen. Het was een lang en zwaar
weekend, maar gezien de omstandigheden hebben we een bijna perfecte
rally gereden. Het was voor ons allemaal moeilijk om onder deze zware
omstandigheden te rijden. Het was niet alleen een kwestie van hard
gaan, het ging er meer om te bepalen waar je snel kon gaan en op welke
plekken je het juist rustig aan moest doen om de auto niet te
beschadigen.
Petter Solberg die voor het eerst met de nieuwe Subaru Impreza S14 van
start ging, werd knap tweede. Het was een perfecte rally, we
hebben de hele wedstrijd geen problemen met de auto gehad. De jongens
in het team hebben een geweldige prestatie geleverd om de auto al voor
dit evenement klaar te krijgen en volgens mij ziet de toekomst er
fantastisch uit. De nieuwe auto heeft de benodigde snelheid en er zit
nog meer aan te komen! aldus de euforische Noor.
De derde plaats van Mikko Hirvonen stemde de Fin toch tevreden, ondanks
dat hij de leiding in het WK moest afstaan. Gisteren had ik nog
niet voor mogelijk gehouden dat ik als derde zou eindigen. Deze rally
was de zwaarste die ik ooit heb gereden. In het begin had ik zoveel
problemen dat ik blij ben derde te zijn geworden. Het is natuurlijk
jammer dat ik de leiding in het WK kwijt ben geraakt, maar ik sta maar
1 punt achter Loeb. Halverwege het seizoen is dat echt niet
verkeerd.
Uitslag, eerste acht:
1. Sebastian Loeb, Citroen C4 WRC, 3 uur 54 minuten 54,7 seconden
2. Petter Solberg, Subaru Impreza WRC S14, op 1:09,5
3. Mikko Hirvonen, Ford Focus RS WRC, op 1:56,1
4. Urmo Aava, Citroen C4 WRC, op 4:19,7
5. Dani Sordo, Citroen C4 WRC, op 4:49,4
6. Matthew Wilson, Ford Focus RS WRC, op 6:11,3
7. Jari-Matti Latvala, Ford Focus RS WRC, op 6:47,5
8. Henning Solberg, Ford Focus RS WRC, op 9:14,0
Testdag 24u Le Mans: Prestigestrijd Peugeot-Audi, Verstappen debuteert
Als opwarmer voor de 24u van Le Mans wordt tradioneel de prestigieuze
race geopend met de officiële testdag. De titanenstrijd tussen
Peugeot en Audi barstte opnieuw los. In de eerste sessie nam Audi de
snelste tijd voor haar rekening. In de tweede sessie was het de beurt
aan Peugeot, met onder meer ex F1 coureur; Alexander Wurz aan het
stuur. Peugeot profiteerde optimaal van het korte en droge moment en
liet de snelste tijd (3min 22.222 sec) van de dag noteren. Van
Merksteijn Motorsport met Jos Verstappen, Jeroen Bleekemolen en Peter
van Merksteijn in de gelederen klokten de snelste rondetijd in de LMP2.
Voor Verstappen betekende het zijn eerste rondjes op het circuit van Le
Mans. Het trio Brabham, Garcia en Turner waren de rapste met de Aston
Martin DBR9 in de LM GT1 klasse, terwijl Salo, Melo en Bruni in LMGT2
de tabellen aanvoerden. Over iets meer dan een week begint
één van 's werelds grootste autosport evenement.
Chris van der Drift: "Het begon te regenen en veel crashten"
PAU - Chris van der Drift scheurde afgelopen weekend met overmacht door
de straten van de Zuid-Franse stad Pau tijdens het tweede raceweekend
van de International Formula Master. Na het behalen van de snelste
trainingstijden en de pole position, leek de 22-jarige Rotterdammer op
weg naar fantastische resultaten. Echter gooide een technisch probleem
met de versnellingsbak in de eerste race roet in het eten. Vertrokken
vanaf de 23e startpositie in race twee leek het talent alsnog punten
mee naar huis te kunnen nemen, voordat de wedstrijd door een reeks
crashes met de rode vlag werd beëindigd.
Na het behalen van de pole position en twee zeges tijdens het
openingsweekend in Valencia twee weken eerder, bevestigde Van der Drift
zijn vorm door in de twee trainingsessies de beste tijd te noteren. In
de kwalificatie die daarop volgde haalde Van der Drift alles uit de
kast en pakte hij pole position met een marge van maar liefst 1.2
seconde op de concurrentie. Een ongekend resultaat op een zeer smal
stratencircuit als Pau.
De eerste race vond onder natte omstandigheden plaats op zaterdag.
Chris had geluk dat deze wedstrijd achter de safety-car begon, omdat
hij niet over zijn eerste versnelling kon beschikken. Na de rollende
start vloog de rijder van JD Motorsport over het circuit, waarbij hij
met een seconde per ronde weg reed van zijn tegenstanders. Echter in de
zesde ronde sloeg het noodlot toe. De versnellingsbak haperde en dat
betekende het einde van zijn wedstrijd en de 23e startpositie voor de
tweede race. Ik had de race gemakkelijk kunnen winnen, maar de
versnellingsbak gaf voordat ik aan de wedstrijd begon al problemen. We
hebben in de pitstraat de elektronica nog gereset, maar dat hielp
uiteindelijk niet. Daarom hebben we geluk gehad dat de race achter de
safety-car begon, vertelde Van der Drift die meer pech kende.
In de zesde ronde ging er opnieuw iets mis met de
versnellingsbak waardoor ik moest opgeven.
Een zware taak wachtte de Nederlander op zondag. De tweede race die
over 45 minuten zou worden verreden, begon Van der Drift uitstekend.
Hoewel inhalen op het stratencircuit van Pau vrijwel onmogelijk is, lag
hij na drie ronden negende en had zodoende veertien (!) plaatsen goed
gemaakt. Daarna stuitte Chris op verzet van een tegenstander. In
gevecht voor de achtste positie zat hij er enkele keren naast, maar het
circuit bleek te krap om een inhaalpoging door te zetten. De wedstrijd
kwam acht minuten voor tijd ten einde toen hevige regen het
stratencircuit teisterde en veel piloten in de tweede bocht crashten.
Vanwege het vroegtijdige afvlaggen van de race werden er slechts halve
punten toegekend.
Het begin van de race was super. Bij de start had ik er gelijk
twee te pakken en in de eerste en tweede bocht stak ik meerdere
coureurs tegelijkertijd voorbij. Toen de safety-car de baan op kwam lag
ik negende en dat in drie ronden tijd, zei Van der Drift
opgetogen. Ik probeerde meerdere keren de nummer acht in te
halen, maar dat bleek erg moeilijk. Toen het begon te regenen en
meerdere rijders crashten, bleef ik uit de banden en lag ik vijfde.
Alleen toen werd de race afgevlagd en werd de uitslag van een ronde
eerder gebruikt.
Het volgende raceweekend vindt over twee weken plaats op Brno in
Tsjechië. Vorig jaar eindigde Chris tweemaal op het podium.
Gezien de snelheid die we hebben en de geweldige job het team
doet, moet Brno geen probleem zijn, besloot de snelle rijder die
na vier races de leiding in het kampioenschap in handen heeft.
Chris van der Drift strijdt mee om de F1 Driven Dutch Racedriver of the
Year award, een initiatief van Force India F1 mede-eigenaar Michiel
Mol. Onder leiding van Mol zal een ervaren jury het hele jaar de
raceactiviteiten van acht getalenteerde Nederlanders volgen, onder hen
ook Van der Drift. Autosportliefhebbers kunnen op Chris stemmen via
www.f1driven.com of SMS CHRIS naar 1008 (1,50 per
sms). Stemmers maken kans op diverse prijzen, waaronder een reis naar
een Grand Prix in Europa.
Uitslag race één International Formula Master, Pau, 31 mei:
1 Sergey Afanasiev, (RUS), J.D. Motorsport, 22 ronden in 34:59.379
2 Norbert Siedler, (AUT), ADM Motorsport, +2.604
3 Vladimir Arabadzhiev, (BUL), J.D. Motorsport, +24.174
DNF Chris van der Drift, (NED), J.D. Motorsport
Uitslag race twee International Formula Master, Pau, 1 juni:
1 Marcello Puglisi, (ITA), Pro motorsport, 23 ronden in 35:07.119
2 Kasper Andersen, (DEN), Trident Racing, +0.368
3 Alejandro Nunez, (ESP), Trident Racing, +0.572
9 Chris van der Drift, (NED) J.D. Motorsport, +2.165
Stand International Formula Master na vier races:
1 Chris van der Drift, (NED), J.D. Motorsport, 20 punten
2 Michael Ammermüller ,(GER), Iris Project, 17 punten
3 Sergey Afanasiev, (RUS), J.D. Motorsport, 15 punten
4 Kasper Andersen, (DEN), Trident Racing, 14 punten
5 Fabio Leimer, (SUI), Jenzer Motorsport, 11 punten
Chris wordt ondersteund door: Racing Pool, National Meats Ltd en BMW Ekris.
Renger van der Zande blij met tweede plaats in Pau
PAU - Renger van der Zande heeft zijn pole-position in de F3 Euroseries
in Pau helaas niet weten te verzilveren met een overwinning. Edoardo
Mortara, gestart vanaf de zesde plaats, was wat sneller dan de
22-jarige coureur uit Nijmegen en wist hem in de veertiende ronde te
passeren. Renger eindigde uiteindelijk nog wel als tweede, en is in het
kampioenschap naar de derde plaats gestegen.
De race startte vanwege de regen achter de Safety Car. Na drie ronden
werd de race vrijgegeven en Renger wist meteen weg te rijden van de als
tweede gestarte Michael Klein en een mooie voorsprong op te bouwen.
Vanaf de elfde ronde lag Mortara tweede en hij begon op dat moment
terrein goed te maken op Renger en drie ronden later wist hij hem dan
in te halen.
"Het was een prima race. Het grootste gedeelte heb ik aan de leiding
gelegen, maar het is me uiteindelijk niet gelukt om Mortara achter me
te houden", vertelde Renger. "Hij was echt een stuk sneller dan de rest
en had alles goed voor elkaar. Ik heb nog wel flink gepusht, maar ik
heb ook niet te veel risico genomen. De tweede plek levert me immers
wel vijf belangrijke punten op voor het kampioenschap. In het
kampioenschap ben ik nu een stap omhoog gegaan en sta ik nu derde."
"Dit is al met al een goed resultaat, omdat ik toch niet had verwacht
zo hard te kunnen rijden in de regen. In de kwalificatie, toen het ook
nat was, hadden we namelijk toch wel erg veel moeite met de afstelling.
We mogen dus best tevreden zijn met dit resultaat. Het was een solide
race, met vijf belangrijke punten."
Afgelopen weekend waren er twee feestjes in de Benelux. Zowel
Circuit Park Zandvoort als Circuit Zolder vierden hun jubileum. Het
Belgische circuit in de Vlaamse Provincie Limburg werd in 1963 geopend
Formule l, DTM, de Renault World Series en vele andere internationale
klasses waren er te gast. Het laatste hoogtepunt was de
Champcarworldseries. Doordat Kevin Kalkhoven de boel opdoekte werd de
Formula BMW Junior Europe ongewild tot hoofdprogramma gepromoveerd.
De Formula BMW Europe werd met dank aan Champcar hoofdmoot
Bijprogramma werd hoofdprogramma
De Formula BMW Junior behoort tot het bijprogramma van de Formule 1.
Dat deze internationale Juniorklasse door het verdwijnen van Champcar
hoofdprogramma werd, moet de stoutste verwachtingen van de Junioren
overtroffen hebben. Wie nu dacht dat de Formula BMW Europe in een
crashfestival zou ontaarden kwam bedrogen uit. Zelden zag uw
verslaggever bij een Juniorcategorie zo weinig crashes en zon
hoge professionele instelling tussen de 16 en 17-jarigen. Vergeleken
met 2007 is het niveau van de teams dramatisch gestegen evenals het
niveau van de rijders. Dit belooft wat voor de toekomst! Ook de
EuroBoss Series van Roger Cowman maakte deel uit van het pakket. Helaas
beschikken de ex F1, Champcar, Indycar en Formule Renault-bolides niet
altijd over voldoende betrouwbaarheid. Ook wisselt het aantal
inschrijvingen soms sterk per evenement waardoor er slechts een beperkt
aantal deelnemers kwam opdagen.
De EuroBoss Series. Fraaie bolides maar niet altijd even betrouwbaar. Frits van Eerd rijdt
nog aan de staart van het veld.
Frits van Eerd
Ter gelegenheid van het 45 jarige bestaan van Circuit Zolder mocht de
Nederlander Frits van Eerd met een ex-Alesi Ferrari uit 1993 een demo
geven. Ja dat was wel heel bijzonder verklaarde van Eerd
na afloop van het evenement. In de EuroBoss series werd Van Eerd
aanvankelijk door pech achtervolgd. Beide Tyrrell Cosworths hadden
s zaterdag last van nukkige kuren. Van Eerd, die naast
Geva-engineer Gerben Provily in de raceweekends ook over medewerkers
van het Minardi two-seater team beschikt: Het blijft natuurlijk
precisiewerk Je kunt hun dan ook niets verwijten als het een keer niet
loopt s Zaterdags reed van Eerd in beide Tyrrells niet meer dan
2 ronden. Tijdens de warming-up voor de tweede wedstrijd op zondag
realiseerde hij de tweede tijd. Hoewel hij in het kleine deelnemersveld
achteraan moest starten reed Frits een fraaie wedstrijd. Hij eindigde
als tweede achter de Oostenrijker Gerstl met een World Series Formule
Nissan.
Prachtige inhaalrace van Frits van Eerd met de Tyrrell in de tweede EuroBosswedstrijd
Van Eerd beschikt over een zwart en een wit exemplaar. Van Eerd:
Een zwart geverfde versie is er nooit geweest, maar wij hebben
dit gedaan om een spiegelbeeld effect te creëren. Tja, als beiden
niet hadden kunnen rijden, dan had ik zeker met de F1 Ferrari
geracet. Ook kwamen er twee prachtige ex-Schumacher Benettons in
actie. Met één ervan won de Brit Nigel Greensall de
wedstrijd op zaterdag. De auto van Greensall ging op de finishlijn
kapot terwijl de andere het ook begaf, waardoor het publiek s
zondags van deze fraaie historische acties verstoken bleef.
Het blijft mooi zo'n oude Schumacher Benetton.
De verwachtingen voor de nieuwe Superleaque zijn hooggespannen. Persconferentie Superleaque Formula
Tevens vond tijdens het 45st Anniversary Weekend een persconferentie
met betrekking tot de nieuwe Formula Superleaque plaats. Diego Barrosso
van Superleaque verwacht dat deze klasse in de toekomst boven de GP2
gepositioneerd kan worden en dat deze nieuwe klasse eveneens als
een alternatief voor Champcar gezien kan worden. Barosso
verklaarde dat Superleaque minstens net zo spectaculair als de Formule
l moet worden. Een raceweekend bestaat uit twee races waarbij de grid
voor de tweede wedstrijd wordt omgekeerd en de winnaar vanaf de
achterste rij mag starten. Over het bijprogramma van de SL weekends kon
Barosso niets concreets zeggen. Dit moet door de organiserende
circuits zelf worden ingevuld.
Persconferentie met de afvaardiging van Astromega(L), de heer de Jaeghere van
Circuit Zolder en Diego Barrosso van Superleaque
Ook Mikke van Hool Astromega was bij de persconferentie aanwezig. Ook
Astromega is bij SL met Anderlecht betrokken. Over de invulling van het
zitje kon Van Hool niets concreets zeggen. Wel dat hij met diverse
partijen in onderling stond. De voetbalclubs hebben geen
financiële inbreng in SL De rijder zal zelf voor de
financiële inbreng moeten zorgen. De betrokken clubs verlenen
alleen hun naam aan de desbetreffende auto of team. Op dit moment zijn
er 14 clubs die definitief een toezegging hebben gedaan. De verwachting
is dat dit de komende weken nog zal groeien. Het SL-weekend in Zolder
valt direct samen met de A1 GP in Zandvoort. Astromega is bij beide
series betrokken teambaas Mikke van Hool is ervan overtuigd dat dit met
een goede voorbereiding logistiek gezien weinig problemen zal
opleveren. Het kampioenschap bestaat in 2008 uit zes races, terwijl het
in 2009 uit negen races zal bestaan.
Fotografische Terugblik
Een klein feestje voor de start van de Formula BMW Europe op de grid
Een stille hint van BMW richting Belgian GT Championship?
Een Lotus sportscar tijdens de Historische parade
De herinnering moet je natuurlijk hoog houden. Zelfs in de autosport met Superleaque om
de hoek!
De pitcrew bij sommige EuroBoss Teams bestaat uit Moeder de Vrouw
De gridgirls stonden te trappelen van ongeduld
De polesitter?
Nee, want bij een Ferrari sta je natuurlijk altijd op pole!
Sportscars: Megaklapper Peugeot, Van Merksteijn (LMP2) snel bij Le Mans-test
Het Nederlandse team van Van Merksteijn Motorsport heeft tijdens de Le
Mans-test een snelle tijd neergezet. Het team van Jeroen Bleekemolen,
Jos Verstappen en Peter van Merksteijn noteerde de rapste chrono in de
LMP2-klasse. Peugeot was sneller dan titelverdediger Audi, maar zag wel
een van de drie autos snoeihard van de baan gaan. Op 14 en 15
juni is de nieuwe editie van de beroemde 24 uursrace in Le Mans.
Van Merksteijn rap Het Nederlandse LMP2-team van Van Merksteijn noteerde met
3:42,191 de 14de tijd algemeen en de snelste chrono van het complete
LMP2-pak. Het Barazi-team waar onder meer Michael Vergers voor racet,
eindigde op 3,5 seconden van Van Merksteijn als derde in de LMP2.
'Veel gebeurd' ,,Er is tijdens de test veel gebeurd'', vertelde Jeroen
Bleekemolen na afloop. ,,Bijna de hele dag was er regen, slecht 45
minuten was de baan droog. Peugeot was het snelste, met een supertijd.
Daar zal Audi zich wel een beetje zorgen over maken, denk ik. Ook had
Peugeot met Gené een megacrash. De auto is totaal verwoest, dus
ze moeten hem opnieuw opbouwen. Gené kan wel meedoen
over twee weken, ondanks een nachtje ziekenhuis.
Goede ochtendsessie Van Merksteijn Motorsport ,,Bij ons begon Jos in de ochtend'', vervolgt Jeroen. ,,Omdat
hij nog nooit Le Mans gedaan heeft, moet hij verplicht tien ronden
rijden. Die wilden we eerst achter de rug hebben, zodat alle
formaliteiten achter de rug zijn. Hij reed in de regen en behoorde
meteen tot de snelsten van onze klasse, de LMP2. Daarna is Peter van
Merksteijn gaan rijden, hij moest in de middag weg. Bij hem droogde het
iets op, maar even later begon het weer te regenen. Toen ben ik
ingestapt en was in de regen het snelste van onze klasse. Op het einde
van de ochtendsessie heeft Jos nog even gereden.''
Blij Bleekemolen: ,,In de middag begon Jos op een droge baan. Hij
reed de snelste tijd in onze klasse, dus dat was top. Daarna begon het
heftig te regenen en hebben we de rest van de middag, net als vele
teams, in de pits gestaan. Ik ben op het eind van de dag nog een rondje
uitgegaan, maar meteen weer de pits ingereden, toen het weer begon te
regenen. We zijn blij weggegaan daar, want de auto deed het super en
alle rijders waren tevreden'', aldus een happy Jeroen.
Jan Lammers Jan Lammers rijdt dit jaar op Le Mans in de LMP1 voor Charouz
Racing System. Met zijn ploeggenoten Pickett en Graf noteerde Lammers
tijdens de test een 3:39,584, goed voor de 12de tijd algemeen.
Kox en Hezemans De op Le Mans zeker geen onbekenden Peter Kox en Mike Hezemans
gaan het dit jaar gezamenlijk in de LMGT1 proberen. Met partner Rusinov
kwamen ze tot een 4:03,404, de 37ste tijd algemeen en 9de in de klasse.
Jos Menten rijdt voor Team Modena in de LMGT1 en eindigde
met 4.01,021 vier plaatsen hoger dan Kox/Hezemans. Er doen
dit jaar 55 equipes mee aan de slijtageslag.
NEC Formule Renault 2.0: Bottas regeert in de Zandvoortse duinen (lang)
Afgelopen weekend kwam het NEC Formule Renault 2.0 in actie op
het circuit van Zandvoort. Na de seizoensopener in Hockenheim werden
tijdens de Jubileumraces de derde en vierde ronde van het kampioenschap
verreden. Evenals in Hockenheim was Valtteri Bottas ook dit keer the man to beat. Hij voegde in Zandvoort wederom twee pole positions en twee overwinningen aan zijn totaal toe.
Tijdens de kwalificaties op zaterdagmiddag zette Valtteri Bottas al
duidelijk de toon door voor beide races de pole position op te eisen.
Vooral de eerste kwalificatie verliep erg rommelig. Juist toen alle
rijders halverwege de sessie naar buiten gingen om een tijd neer te
zetten, klapte Daniël Aho vol in de banden. Met nog slechts 4
minuten op de klok werd de kwalificatie middels een code rood
stilgelegd.
Nadat de brokstukken waren opgeruimd, konden alle rijders een ultieme
poging wagen om alsnog een snellere tijd neer te zetten. Nick Catsburg
pakte voor de eerste race uiteindelijk een prima zesde startpositie en
was daarmee de best geklasseerde Nederlander in het veld. Voor de
tweede race was deze eer aan Stef Dusseldorp, die Catsburg nipt voor
wist te blijven en de zesde plaats pakte.
De eerste race van het weekend werd verreden op zondagochtend. Bij het
doven van de startlichten kwam Valtteri Bottas uitstekend van zijn
plaats en pakte de leiding. Achter hem kwamen Daniël Ivarson en
Marlene Dietrich hard met elkaar in aanraking. Een flinke tegenvaller
voor Ivarson en zijn team, gezien het feit dat zij juist met een
hagelnieuwe auto aan de start waren verschenen. De auto van Ivarson was
dusdanig beschadigd dat de safety car de baan op werd gestuurd om de
rest van de deelnemers in het gareel te houden.
Na 3 ronden werd het veld weer losgelaten. Hegewald had de beste
herstart, verraste Bottas en greep de leiding in de race. Niet veel
later ging het compleet mis voor Hegewald. Hij spinde en viel ver
terug, waardoor Bottas de koppositie in de schoot geworpen kreeg.
Nick Catsburg van MP Motorsport had zich intussen opgewerkt naar de
vijfde plaats en had op gepaste afstand zicht op het treintje rijders
van Motopark Academy voor hem. Minder gelukkig was Stef Dusseldorp. Hij
kende een goede start, maar verslikte zich, liggende op de zevende
plek, in de lastige baancondities. Dusseldorp wist nog enkele posities
te winnen en kwamen uiteindelijk op de 13e plaats over de finish.
Valtteri Bottas kon zijn voorsprong in de laatste fase van de wedstrijd
gestaag uitbouwen en kwam na 13 ronden met ruim 4 seconden voorsprong
als winnaar over de finish. Het podium deelde hij met zijn teamgenoten
Da Costa en Giermaziak. Nick Catsburg was de best geklasseerde
Nederlander en finishte de race als vijfde, twee plaatsen voor Kelvin
Snoeks van AR Motorsport.
In de namiddag stond de tweede wedstrijd van het weekend op het
programma. Grote afwezige was Daniël Ivarson. Zijn bolide bleek na
de crash in de eerste race van de dag dusdanig beschadigd dat deze niet
meer te repareren was voor aanvang van de tweede wedstrijd.
Valtteri Bottas kende een prima start en leidde het veld richting de
Tarzanbocht. Tobias Hegewald was wederom de enige die het tempo van
zijn Finse collega goed kon volgen. Ook Nick Catsburg had een goede
start en won twee posities.
Hierna ontpopte zich een prachtig gevecht om de vijfde positie.
Giermaziak hield de boel aardig op, waardoor het veld achter hem als
een harmonica in elkaar schoof. Catsburg voerde de druk flink op bij
Giermaziak, maar de coureur van Motopark Academy hield zijn hoofd koel.
Na nog een actie van Catsburg wist Stef Dusseldorp te profiteren van
het gevecht voor hem en verschalkte in een prachtige manoeuvre zowel
Catsburg als Giermaziak.
Niet veel later positioneerde Nick Catsburg zich opnieuw voor een
inhaalactie op Giermaziak, deze gooide echter roet in het eten. Bij het
uitkomen van de Tarzanbocht torpedeerde hij Nick, waardoor de
laatstgenoemde een ongewenste excursie door de grindbak moest maken.
Vanwege een schade aan zijn auto spinde hij hierna en belandde naast de
baan. Catsburg hield zijn auto aan de praat, maar zag zijn hoop op een
goede eindklassering vervliegen.
Voorin het veld reden Bottas en Hegewald hun eigen race. Hegewald kon
het tempo goed volgen, maar kon geen enkele keer een serieuze aanval op
Bottas plegen. Ondertussen was ook Kelvin Snoeks weer goed naar voren
gereden en lag in de laatste fase van de race op de achtste positie.
Daniël de Jong en Bart Hylkema toonden aan snelle leerlingen te
zijn door een constante wedstrijd in het middenveld te rijden. De
coureurs kwam respectievelijk als 13e en 14e over de finish.
Na 15 ronden vol actie en inhaalmanoeuvres pakte Valtteri Bottas als
eerste het zwart-wit geblokt. Hegewald pakte de tweede podiumpositie en
Da Costa de derde. Stef Dusseldorp kwam als eerste Nederlander over de
finish en werd vijfde.
De volgende races van het NEC Formule Renault 2.0 worden verreden op het Finse circuit van Alastaro op 14 en 15 juni.
Uitslag race 1 NEC Formule Renault 2.0
Zandvoort zondag 1 juni 2008
1. Valtteri Bottas, 13 ronden in 26:25.060
2. Antonio Felix da Costa, op 4.134
3. Kuba Giermaziak, op 4.784
4. Johan Jokinen, op 5.330
5. Nicky Catsburg, op 11.115
7. Kelvin Snoeks, op 18.017
10. Nigel Melker, op 21.165
13. Stef Dusseldorp, op 27.133
15. Bart Hylkema, op 29.463
16. Thomas Knopper, op 29.925
20. Daniël de Jong, op 41.052
Uitslag race 2 NEC Formule Renault 2.0
Zandvoort zondag 1 juni 2008
1. Valtteri Bottas, 15 ronden in 25:16.735
2. Tobias Hegewald, op 0.888
3. Antonio Felix da Costa, op 8.292
4. Johan Jokinen, op 11.635
5. Stef Dusseldorp, op 23.300
8. Kelvin Snoeks, op 32.738
10. Thomas Knopper, op 34.368
13. Daniël de Jong, op 38.476
14. Bart Hylkema, op 43.398
18. Nicky Catsburg, op 51.543
22. Nigel Melker, op 1 ronde
Het zat de Australiër Ryan Briscoe na het behalen van de
F3 Euroseries titel in 2003 niet mee. De Toyota Development Driver
slaagde er niet in de F1 door te breken en een flinke crash op
Chicagoland in 2005 wierp hem ver terug. Bij het Penske Porsche RS
Spyder Team en het z.g. Satellite Team van Jay Penske op
Indianapolis in 2007 herwon de Australiër zijn zelfvertrouwen. Na
het vertrek van Sam Hornish jr. naar NASCAR mocht de Australiër
voor het seizoen 2008 diens fel begeerde stoeltje innemen. Op Milwaukee
betekende het de doorbraak van Briscoe
De ovals blijven gevaarlijk, maar is dit niet de essentie van het autoracen?
Eindelijk Ryan Briscoe!
Op Milkwaukee behaalde Ryan Briscoe in de A.J. Foyt 225 voor het team
van Penske zijn eerste Indycarzege. In de laatste 50 ronden vocht de
Penske-coureur een boeiend duel uit met Indy 500 winnaar Scott Dixon,
Een neutralisatie vier ronden voor het einde van de wedstrijd viel in
het voordeel van Briscoe uit. Voor de tweede week binnen een week was
Marco Andretti bij een aanrijding betrokken. Briscoe wist handig om de
autos van Marco Andretti, Ed Carpenter en Vitor Meira heen te
zeilen waarbij Meira zelfs nog even de lucht inging en tegen de
Safer Wall belandde. Van de 225 ronden lag Indy winnaar
Scott Dixon maar liefst 147 ronden aan de leiding. Vooral de laatste 15
ronden waren adembenemend. Had Dixon de wedstrijd kunnen winnen? Scott
Dixon: Dat had gewoon aan het verkeer gelegen. De race had in
zijn voordeel beslist kunnen worden maar ook in het mijne. Ik ben
allang blij dat we niet bij de crash betrokken waren. In de
openingsfase maakte Townsend Bell enorm veel indruk door maar liefst
elf deelnemers te passeren. Ironisch genoeg eindigde hij ook als elfde
op één ronde achterstand.
Hier heeft Ryan Briscoe lang op moeten wachten
Voor Briscoe was zijn eerste overwinning na het Indy 500 drama een
enorme opluchting. Briscoe: Indianapolis heb ik achter me gezet,
het beste was om vooruit te blikken en eigenlijk is er geen betere
manier om dat direct dan maar het volgende weekend te doen toch?
Tony Kanaan eindigde met zijn AGR-Dallara Honda als derde.
Danica Patrick wel of niet omstreden?
Briscoe en Patrick hebben Indianapolis achter zich gelaten. De lucht tussen Danica Patrick en Ryan Briscoe was na een
gesprek tussen beide partijen vrijdag al opgeklaard. Maar Danica
weigerde haar excuses aan de Penske rijder aan te bieden. Patrick:
Voor elke gebeurtenis is er een reden en als je naar een
bepaalde situatie terugkijk zijn er dingen die ik moet veranderen of
beter moet doen. Eén van de elementen binnen mijn leven is dat
het zich voor de cameras afspeelt. Daarom betreur ik mijn
beslissingen niet. Brian Barnhart van de IRL: Ik wil
zeker niet voorkomen dat rijders zich niet kunnen uiten. Ze liep aan de
verkeerde kant van pitmuur. De race was nog bezig en zij behoorde daar
niet te zijn. Ironisch genoeg reed Mevrouw Patrick tijdens de
maand mei een medewerker van een ander team het ziekenhuis in.
Scott Dixon: Eigenlijk was Ryan in een no-win
situatie. Als Danica naar hem toegekomen was en hij had teruggeslagen
dan was hij gelyncht door de media. Als hij was blijven zitten hadden
ze hem een softie gevonden. Vorig jaar werd zijn teamgenoot Dan
Wheldon het slachtoffer van Danica. Scott Dixon: Als zoiets met
mij zou gebeuren zou ik er onmiddellijk vandoor gaan. Het ziet er dan
gewoon slecht voor je uit. Anderzijds heeft ze de Indycar toch
prachtige publiciteit bezorgd. Iedereen praat er over.
Emotionele taferelen bij Team Penske na aloop.
UITSLAG
1. Ryan Briscoe Dallara Honda 225 ronden
2. Scott Dixon Dallara Honda 225 ronden
3. Tony Kanaan Dallara Honda 225 ronden
4. Dan Wheldon Dallara Honda 225 ronden
5. Helio Castroneves Dallara Honda 225 ronden
6. Oriol Servia Dallara Honda 225 ronden
7. Justin Wilson Dallara Honda 224 ronden
8. E.J. Viso Dallara Honda 224 ronden
9. Danica Patrick Dallara Honda 224 ronden
10.Buddy Rice Dallara Honda 224 ronden
Hoewel Toyota-coureur Kyle Busch in de support races op Dover in de
Craftsman Truck en Nationwide races tot tweemaal toe de zege aan zijn
neus voorbij zag glippen, pakte hij in de NASCAR Sprint Cup voor de
vierde maal de hoofdprijs.
Grote vreugde bij Kyle Busch na zijn vierde overwinning dit seizoen.
Kyle Busch ijzersterk
Voor de vierde maal in zeven races zegevierde Kyle Busch met zijn
Toyota. Kyle Busch: Eigenlijk hadden we vandaag nog niet eens
zon goede auto maar ik probeerde wel de concurrentie te verslaan
en dat is me gelukt. Busch won de wedstrijd met een ruime voorsprong
van 4,2 seconden, Van de laatste zeven maal dat hij op Dover startte
eindigde de Toyota-coureur maar liefst vijfmaal in de Top 5. Tevens
zegevierde hij in de Craftsman Truckrace in 2005. De Fords van Carl
Edwards en Greg Biffle probeerden aanvankelijk nog wat tegenstand te
bieden maar zij waren eenvoudig genoeg niet tegen de ijzersterke Busch
opgewassen. Biffle kampte zelfs nog met een probleem met de
wisselstroomdynamo. Matt Kenseth en Jeff Gordon eindigden
respectievelijk als vierde en vijfde in dezelfde ronde.
Rode vlag
Het team van Joe Gibbs Racing verging het minder goed. Bij een
aanrijding in de 17e ronde waren maar liefst 10 autos betrokken.
Tony Stewart die bij een confrontatie tussen Elliott Sadler en David
Gilliland te dicht achter Sadler reed trok alle blaam naar zich toe. De
wedstrijd moest ruim 16 minuten onderbroken worden. Alleen Sadler en
Hamlin kwamen niet meer terug op de baan. Slechts zes autos
eindigden in dezelfde ronde.
UITSLAG
1. Kyle Busch Toyota 400 ronden
2. Carl Edwards Ford 400 ronden
3. Greg Biffle Ford 400 ronden
4. Matt Kenseth Ford 400 ronden
5. Jeff Gordon Chevrolet 400 ronden
6. Martin Truex jr. Chevrolet 399 ronden
7. Jimmie Johnson Chevrolet 399 ronden
8. Jeff Burton Chevrolet 399 ronden
9. Dave Blaney Toyota 399 ronden
10.Jamie McMurray Ford 399 ronden
Formule Ford: KTG-duo Simon Knap en Vincent van der Valk heerst (lang)
Met twee zeges van Simon Knap in de Duratec-klasse en eenzelfde aantal
van Vincent van der Valk in de Zetec Cup bevestigde KTG Racing haar
vorm van dit moment. Rogier Jongejans kende met twee tweede posities
ook een uitstekend Jubileumweekend.
Met een derde plaats in race één meldde Liroy Stuart zich
na een aantal mindere wedstrijden terug aan het front terwijl John
Svensson in race twee de laatste podiumpositie bezette.
In de Zetec Cup pakten Raymond Surink en de 15-jarige Deen Jesper
Egebart ieder een tweede plaats terwijl Roel Mulder twee keer met de
derde plaats aan de haal ging.
Twintig inschrijvers, dertien Duratecs en zeven Zetecs, telde het
Formule Ford-veld tijdens de Jubileumraces, vijf meer dan tijdens het
pinksterweekend.
Nieuw was het Deense Egebart Motorsport met als rijders de 17-jarige
Soren Mosebo (Duratec) en de pas 15-jarige Jesper Egebart (Zetec).
Terug van zijn studieverplichtingen was Nils Vestergaard en uit
Luxemburg kwam Claus Froekjaer-Lorendsen (Duratec).
De gastenauto van Geva Racing werd dit keer bemand door niemand minder
dan schaatser Rintje Ritsma die daarmee na diverse toerwagenklassen nu
zijn formulewagen debuut maakte. Roel Mulder completeerde het veld van
de Zetecs. Mulder was in het verleden actief in de First Division maar
maakte vervolgens de overstap naar de Historische Monopostos.
Omdat deze klasse tijdens de Jubileumraces toch op Zandvoort in actie
kwam, maakte Mulder van de gelegenheid gebruik om zijn toenmalige Swift
in de Zetec-klasse in te schrijven. Met twee races in een Van Diemen in
de Historische Monopostos en twee in de Zetec Cup had de inwoner
van Hilversum het best gevulde programma van allemaal. Gezien het
drukke wedstrijdschema van de Jubileumraces stond de kwalificatie voor
vrijdag op programma, race één voor zaterdag en race twee
voor zondag.
No Howe
Het verhaal van de Engelsman Robert Howe tijdens de Pinksterraces mag
inmiddels als bekend worden verondersteld. Howe miste de vrije
trainingen, reed een kwalificatie van twintig minuten en strandde in
race één al na tweehonderd meter door een aanrijding in
de Tarzanbocht. Wie dacht dat een korter bezoek aan Zandvoort niet
mogelijk was had het mis. Howe was opnieuw van de partij maar blies in
de kwalificatie na iets meer dan twee ronden zijn motor op. Einde
oefening en nog dezelfde vrijdag vertrok de Engelsman onverrichter zake
naar huis. Wel wist hij nog te melden dat als beide races op zondag
waren geweest hij die dag met een nieuwe motor zou zijn teruggekeerd.
Ruimtegebrek in zijn Jaguar was de reden dat Howe de tweede motor niet
bij zich had. Als echte Engelsman weet Howe niet van opgeven en
beloofde zeker nog een keer terug te komen om in ieder geval
één race in Nederland tot een goed einde te hebben
gebracht.
Twee keer pole Man van de kwalificatie was opnieuw Simon Knap die voor beide
races de pole position voor zich opeiste. De KTG-rijder kon dan ook
niet anders dan tevreden zijn. Het was wel een beetje glad en ik
dacht dat het aan de auto lag, maar iedereen had er last van dus het
was de baan. We hebben onlangs nog een keer getest en toen kwam ik op
een nieuw persoonlijk record voor Zandvoort van 1:44.0! Het loopt
allemaal dus wel lekker.
Vuik Racing deed het met een tweede en derde plaats voor zowel Rogier
Jongejans als Henk Vuik ook uitstekend. Rintje Ritsma bleek een snelle
leerling te zijn.
De schaatser voelde zich goed thuis in de Mygale en hield het gat met
de kop voor een formulewagendebutant verrassend klein. In de Zetec Cup
pakte Vincent van der Valk voor beide races de pole position terwijl
Arthur van Uitert twee keer de tweede plaats bezette.
Uitslag kwalificatie Formule Ford
Jubileumraces, Circuit Park Zandvoort, vrijdag 30 mei 2008
Startopstelling Race 1:
1. Simon Knap 1:45.213
2. Rogier Jongejans + 0.379
3. Henk Vuik Jr. + 0.446
4. Liroy Stuart + 0.609
5. John Svensson + 1.013
6. Michel Florie + 1.112
7. Jennifer van der Beek + 1.254
8. Nils Vestergaard + 1.633
9. Jan Paul van Dongen + 1.791
10. Jeroen Mul + 2.376
11. Rintje Ritsma + 2.826
12. Vincent van der Valk + 3.081 (1e Zetec)
13. Soren Mosebo + 4.615
14. Arthur van Uitert + 5.638 (2e Zetec)
15. Roel Mulder + 6.072 (3e Zetec)
16. Jesper Egebart + 7.326 (4e Zetec)
17. Jan Steenhart + 7.426 (5e Zetec)
18. Raymond Surink + 9.170 (6e Zetec)
19. Robert Howe + 12.486 (7e Zetec)
20. Claus Froekjaer-Lorendsen + 15.232
Startopstelling Race 2:
1. Simon Knap 1:45.510
2. Henk Vuik Jr. 1:45.661
3. Rogier Jongejans 1:45.740
4. Michel Florie 1:46.418
5. Liroy Stuart 1:46.438
6. John Svensson 1:46.497
7. Jennifer van der Beek 1:46.559
8. Jan Paul van Dongen 1:47.199
9. Nils Vestergaard 1:47.480
10. Jeroen Mul 1:47.624
11. Rintje Ritsma 1:48.244
12. Vincent van der Valk 1:48.687 (1e Zetec)
13. Soren Mosebo 1:50.017
14. Arthur van Uitert 1:51.179 (2e Zetec)
15. Roel Mulder 1:51.997 (3e Zetec)
16. Jesper Egebart 1:52.810 (4e Zetec)
17. Jan Steenhart 1:52.896 (5e Zetec)
18. Raymond Surink 1:54.519 (6e Zetec)
19. Claus Froekjaer-Lorendsen 2:00.715
20. Robert Howe geen tijd
Jongejans verrast
De pole position is inmiddels een vertrouwde plek voor Simon Knap maar
dit keer kon de KTG-rijder niet profiteren van zijn positie op de
eerste rij. Met wielspin bleef Knap een moment staan, precies voldoende
voor Rogier Jongejans om langs de pitsmuur vanaf de tweede startplaats
de kop te pakken.
Liroy Stuart probeerde vanaf de vierde startplaats in de slipstream van
Jongejans mee te gaan maar Knap sloot nog net voor zijn neus het gat
waarbij Stuart op een paar centimeter de versnellingsbak van Knap
miste. Achter dit drietal volgden Henk Vuik, John Svensson, Michel
Florie, de vanaf een achtste plaats netjes meegekomen Nils Vestergaard,
Jeroen Mul, Jan Paul van Dongen en dan pas de vanaf een zevende
startplaats naar plek tien teruggevallen Jennifer van der Beek. Eerste
uitvaller was de Deen Soren Mosebo die zijn Ray in de Hugenholtzbocht
in de banden parkeerde en meteen moest opgeven.
Safetycar
Bij de eerste doorkomst probeerde Knap meteen orde op zaken te stellen
en zette zijn Mygale op het rechte stuk aan de buitenkant naast die van
Jongejans. Deze laatste verdedigde langs de pitsmuur zijn lijn en kon
daarmee de koppositie behouden. Door dit gevecht kon Stuart het
ontstane gaatje dichten en aansluiten bij het leidende duo. In de
Gerlachbocht ging het echter mis. Van der Beek probeerde de verloren
posities zo snel mogelijk goed te maken maar stuitte daarbij op Van
Dongen.
Het duo raakte elkaar waarbij de wielen in elkaar verstrikt raakten.
Met een forse schade bleven Van der Beek en Van Dongen in het gras
steken. Op de manier waarop Van Dongen uitstapte en vervolgens zijn
rivale ter verantwoording riep was duidelijk zichtbaar
wie in zijn ogen schuldig was aan de aanvaring. Omdat de autos
niet zo snel weggehaald konden worden besloot de wedstrijdleiding de
safetycar de baan in te sturen.
De volgorde was op dat moment: Jongejans, Knap, Stuart, Vuik, Svensson,
Florie, Vestergaard, Mul, Ritsma en de kop van de Zetec Cup, te weten
Vincent van der Valk, Raymond Surink, Roel Mulder, Jan Steenhart en
Arthur van Uitert gevolgd door de hekkensluiters Egebart en
Froekjaer-Lorendsen. Pechvogel was Svensson die tijdens de
safetycarperiode de pits in moest met een probleem aan de uitlaat. De
rest van het veld schoof daardoor een plaatsje op. De Belg probeerde
nog wel in dezelfde ronde de pits te verlaten en achteraan het achter
de safetycar rijdende veld aan te sluiten. De reparatie kostte echter
te veel tijd waardoor de nummer twee in het kampioenschap bijna een
ronde achterstand opliep en kostbare punten verloren zag gaan. Knap stelt orde op zaken
Bij de zesde doorkomst werd het veld pas weer losgelaten. Jongejans was
het meest alert en wist meteen een gaatje te slaan naar Knap en Stuart.
De KTG-rijder herstelde zich echter snel en dichtte binnen twee ronden
het gat naar de leider. Met meer snelheid kwam Knap het rechte stuk op
en prikte zijn auto langs de pitsmuur naast die van Jongejans. De
voormalig teamgenoten lieten elkaar leven waardoor Knap
kon doordrukken en voor de Tarzanbocht de leiding alweer in handen had.
In de daaropvolgende ronden toonde Knap zijn huidige overwicht en liep
ronde per ronde verder weg om uiteindelijk met iets meer dan twee
seconden zijn derde opeenvolgende overwinning veilig te stellen.
Onbedreigd reed Jongejans naar de tweede plaats gevolgd door Stuart die
zich na een slecht begin van het seizoen nu wel aan de kop
manifesteerde.
Een leuk gevecht was nog gaande tussen Vuik en Florie maar het lukte de
Amsterdammer niet om zijn concurrent te passeren. Vestergaard reed naar
een solide zesde positie en bleef daarmee Mul voor.
Zetec winst
Afgetekende leider in de Zetec Cup was Van der Valk die bijna de gehele
wedstrijd een leuk gevecht leverde met Duratec-rijder Ritsma. Aan niets
was te zien dat de schaatser pas zijn eerste formulewagenrace reed. Met
zijn zege maakte Van der Valk het KTG succes compleet. Een keurige
tweede plaats was er voor Surink die na een slechte kwalificatie in de
eerste ronde meteen oprukte naar de tweede plaats in de Zetec Cup en
deze plek tot de finish wist te behouden.
De derde plaats ging naar Mulder die niet alleen een drukke maar ook
succesvolle dag had. Mulder reed namelijk op zaterdag ook nog twee
races in de Historische Monopostos en pakte daarbij twee keer de
winst in zijn klasse. Drie races met drie bekers, dat zullen toch
weinig rijders kunnen zeggen.
Wielspin
Uiteraard was Knap blij dat hij zijn snelheid toch weer in winst had
kunnen omzetten. Bij de start had ik wat wielspin maar kon
gelukkig nog net voor Liroy invoegen. Ik probeerde het eerst aan de
buitenkant bij Rogier maar wist eigenlijk al dat dat niet ging lukken.
Mijn herstart vanachter de safetycar was niet super. Ik kon Rogier
echter goed volgen en het gat snel dichten. De inhaalactie langs de
pitsmuur ging goed, mede omdat Rogier geen poging deed om ten koste van
alles zijn plek te behouden. Als hij me had afgeknepen was het mis
gegaan, maar daar koop je geen van tweeën wat voor. Daarna was het
ritme houden en doorgaan.
Jongejans kon zich neerleggen bij zijn tweede plaats. Ik had een
goede start en ook de herstart was super. Ik heb altijd wat moeite om
in de eerste ronden na de herstart weer op snelheid te komen. Daarbij
had ik ook wat gripproblemen. Maar ook zonder dat was Simon niet te
houden geweest. Hij is momenteel sneller. Blij dat hij na zoveel
problemen in het begin van het seizoen eindelijk weer op het podium
mocht plaatsnemen was Stuart.
Zoals gebruikelijk had ik weer een goede start. Met Simon
scheelde het niet veel, hij schoof maar net voor mijn neus langs. Vuik
kon ik uitremmen en lag daarmee derde. Daarna was het safe naar het
podium rijden. Als team hebben een moeilijke start van het seizoen
gekend. De laatste weken hebben we veel getest en ook zijn er binnen
het team de nodige wijzigingen doorgevoerd. We zijn weer helemaal terug
aan het front.
Naast het podium Achter de podiumklanten was Vuik vierde. Liroy pakte me
bij de Audi S. Ik kon hem wel volgen maar omdat Michel Florie vlak
achter me zat moest ik een paar bochten verdedigende lijnen rijden.
Daardoor viel er een gaatje en was ik de aansluiting een beetje kwijt.
Morgen start ik vanaf de eerste rij, dus wie weet. Florie had
ten opzichte van vorige races weer een stapje gezet maar kon Vuik niet
echt bedreigen.
Ik had een probleem met de remmen waardoor ik niet serieus bij
Henk kon aandringen. Toch ben ik wel tevreden want we zijn dit weekend
weer een stapje dichter bij de kop gekomen. Morgen weer een kans.
Incident
Dan het incident tussen Van der Beek en Van Dongen. De meningen bleken
ook ver na afloop nog flink verdeeld. Van Dongen bij zijn zwaar
gehavende bolide. Jennifer verremde zich voor de Tarzanbocht
waardoor ik richting Gerlach aan de binnenkant naast haar zat.
Desondanks sneed ze gewoon naar binnen. Ze moet niet denken dat ze, nu
ze een keer in de kop heeft meegereden, de nieuwe Schumacher is. Er is
veel kapot en het is nu maar proberen morgen weer aan de start te
komen.
Van der Beek zag het iets anders. Ik had een slechte start en
was sneller dan de rijders voor me. Ik was Jan Paul weer voorbij toen
ik de bak niet in zijn tweede versnelling kreeg waardoor Jan Paul weer
terug kon komen. Richting de Gerlach lag ik iets voor, ik zag zijn neus
nog net naast me. Ik moest wel insturen anders was ik rechtdoor de
Gerlachbocht uit gevlogen. Ik dacht dat Jan Paul wel iets zou remmen
maar dat deed hij dus niet.
Erg jammer dat hij boos is maar ik doe het ook niet expres. Met
Pinksteren had ik zon vergelijkbare situatie met Michel Florie
en dat ging wel goed. Blijkbaar zag de wedstrijdleiding het als
een race-incident want geen van de betrokken rijders werd ter
verantwoording geroepen of bestraft.
Snelheid Met de zege van Van der Valk was het KTG succes op zaterdag
compleet. Ik had een goede start en had Rintje meteen te pakken.
De auto was goed waardoor ik met de Duratecs mee kon komen. Met een
Zetec kun je wel de slipstream van een Duratec houden maar als je voor
ze rijdt schieten ze er op snelheid zo langs. Bij het afstellen van de
auto besteden we veel aandacht aan het gedeelte na de Kumhobocht. Als
je de Arie Luyenbijkbocht maximaal door kunt neem je zoveel snelheid
mee dat ze je bij de Tarzanbocht niet kunnen uitremmen. Datzelfde zie
je bij Simon, daar kun je winst pakken. Blij met zijn tweede
plaats was Surink. In de kwalificatie hadden we grote
afstellingsproblemen waardoor er een slechte tijd uit de bus rolde.
Voor de race hebben we de gok genomen om alles om te gooien en dat
pakte goed uit. Ik had een superstart en ook de race was goed. Met een
tweede plaats ben ik dik tevreden.
Uitslag Formule Ford
Jubileumraces, race 1, Circuit Park Zandvoort, zaterdag 31 mei 2008 1. Simon Knap 12 ronden in 25:21.796
2. Rogier Jongejans, op 2.257
3. Liroy Stuart, op 4.378
4. Henk Vuik jr., op 5.883
5. Michel Florie, op 7.454
6. Nils Vestergaard, op 10.611
7. Jeroen Mul, op 14.299
8. Vincent van der Valk, op 19.724 (1 in Zetec)
9. Rintje Ritsma, op 19.870
10. Raymond Surink, op 44.968 (2 in Zetec)
11. Roel Mulder, op 47.020 (3 in Zetec)
12. Jan Steenhart, op 50.773 (4 in Zetec)
13. Jesper Egebart, op 50.821 (5 in Zetec)
14. Arthur van Uitert, op 51.281 (6 in Zetec)
15. Claus Froekjaer-Lorendsen, op 1:47.694
16. John Svensson, op 1 ronde
Niet geklasseerd: Jennifer van der Beek
Jan Paul van Dongen
Soren Mosebo
Snelste ronde: Simon Knap in 1:45.344
Zetec Cup
1. Vincent van der Valk, 12 ronden in 25:41.520
2. Raymond Surink, op 25.244
3. Roel Mulder, op 27.296
4. Jan Steenhart, op 31.049
5. Jesper Egebart, op 31.097
6. Arthur van Uitert, op 31.557
Snelste ronde: Vincent van der Valk in 1:47.876
Geen fout
Helaas was het Van Dongen niet gelukt om zijn auto op tijd te repareren
waardoor de Zandvoorter de tweede race aan zich voorbij moest laten
gaan. De schade was te groot en daarbij hadden we ook niet alle
onderdelen op voorraad. Vanaf pole position maakte Knap dit keer
geen fout, kwam als beste van zijn plek en ging daarmee als eerste de
Tarzanbocht in.
Achter de leider behield Vuik zijn tweede positie maar Florie
profiteerde van een mindere start van Jongejans en pakte de derde plek.
In de Audi S herstelde Jongejans de oorspronkelijke volgorde door
Florie uit te remmen. De slechtste start kwam voor rekening van Van der
Beek. De jongedame liet haar motor afslaan en zag bijna het gehele veld
aan zich voorbij gaan.
Achter de op een vierde plaats rijdende Florie was de volgorde bij de
eerste doorkomst: Svensson, Stuart, Vestergaard, Zetec-leider Van der
Valk, Mul, Ritsma en Mosebo.
Mooie strijd In de tweede ronde liet Jongejans zich opnieuw gelden door ook
Vuik te verschalken en de tweede positie over te nemen. Achter de
leider wisselden Stuart en Svensson van plaats maar nog voor de tweede
doorkomst was de volgorde alweer hersteld. Hoewel Knap opnieuw snel
rondging, kon de KTG-rijder niet weglopen en moest zelfs Jongejans
groot in zijn spiegels dulden. Achter dit tweetal ontstond een mooie
groep van Vuik, Florie, Svensson, Stuart en Vestergaard die in gevecht
was om plek drie. Op korte afstand van dit vijftal kon Mul wel volgen
maar net niet aanhaken.
Leider in de Zetec Cup Van der Valk had op een negende plaats algemeen
geen gevaar te duchten en was in gevecht met Ritsma. De Fries liet zien
dat hij zich snel aan de formulewagens had aangepast en bleef zich
tijdens de race steeds verder verbeteren.
Toch weer Knap
Het gevecht tussen Vuik en Svensson was fraai en in de vierde ronde
waagde de Belg een spectaculaire inhaalactie door bij het aanremmen
voor de Tarzanbocht zijn Van Diemen naast de al aan de binnenkant
rijdende Vuik te prikken. Vuik koos eieren voor zijn geld en liet de
Belg net voldoende ruimte om niet allebei met schade in de vangrail te
belanden. De strijd was daarmee nog niet over want het tweetal bleef
tot de laatste ronde knokken.
Tot een serieuze inhaalpoging kwam het echter niet meer waardoor
Svensson de derde plaats behield en Vuik met een vierde genoegen moest
nemen. Daarachter was het in eerste instantie Florie, maar de
Amsterdammer kreeg naarmate de wedstrijd vorderde met steeds
duidelijker zichtbare wegliggingsproblemen te kampen. Stuart
profiteerde en nadat het tweetal een paar keer van positie was
gewisseld nam Stuart uiteindelijk in de negende ronde definitief de
vijfde positie over. Florie moest daardoor genoegen nemen met een zesde
plaats. Daarachter was het Vestergaard die op geringe afstand van eerst
Stuart en daarna Florie, goed kon volgen maar niet echt aanspraak kon
maken op een hogere klassering. Van der Beek maakte gedurende de race
veel van het bij de start verloren gegane terrein goed. De ene na de
andere tegenstander moest eraan geloven maar twaalf ronden konden haar
niet verder brengen dan een achtste plaats op respectabele afstand van
Vestergaard.
Knap kende vooraan het veld geen problemen. Zoals gezegd moest hij
eerst Jongejans in zijn spiegels dulden maar naarmate de race vorderde
nam de KTG-rijder toch weer afstand om uiteindelijk met een voorsprong
van 2,6 seconden als winnaar over de finish te gaan.
Weer de dubbel
In de Zetec-klasse was de strijd om de zege halverwege min of meer al
beslist. Van der Valk pakte overtuigend de tweede overwinning van het
weekend en maakte voor de tweede keer het KTG-succes compleet. De
tweede plaats ging zeer verdienstelijk naar de 15-jarige Deen Egebart.
De strijd om de derde positie was spannender.
In eerste instantie ging deze tussen Van Uitert en Surink maar nadat
het tweetal elkaar geraakt had leek Surink met de derde plaats aan de
haal te gaan. Bij de aanvaring was de wielophanging van Surink echter
verbogen waardoor hij de pits moest opzoeken. Daarmee leek de derde
plaats naar Steenhart te gaan maar de routinier had even geen rekening
gehouden met de dadendrang van Mulder. In de laatste ronde pakte Mulder
in het Scheivlak Steenhart en ging daarmee met zijn vierde beker van
het weekend aan de haal. Na afloop kreeg Surink voor zijn actie tegen
Van Uitert een tijdstraf van dertig seconden opgelegd. Voor de
einduitslag maakte dit door zijn pitstop uiteraard niet veel uit.
Topweekend
Knap boekte zijn vierde zege op rij en straalde na afloop om weer een
foutloos gereden race. Het was heel wat meer werken dan in race
één. Naar mijn gevoel was de grip veel minder. Rogier kon
goed volgen en ik dacht even dat hij het me nog moeilijk zou gaan
maken. In deel twee van de race was mijn auto beter en kon ik
wegrijden. Verder was het natuurlijk weer een geweldige race. Niet
alleen voor mij, maar met de winst van Vincent erbij voor het hele
team. Een absoluut topweekend. Jongejans was meer dan tevreden
met de progressie die hij tijdens het jubileumweekend had
gemaakt. Mijn start was een stuk minder dan gisteren waardoor ik
terugviel naar de vierde plaats. Florie en Vuik kon ik echter snel
voorbij. Ten opzichte van gisteren hadden we de rijhoogte van de auto
wat aangepast en dat werkte want de auto lag in het eerste deel van de
race perfect. Simon heeft alleen één nadeel, voor mij
althans, hij maakt geen fouten. Dat deed hij nu ook niet waardoor ik
geen kans had om de laatste paar meter dicht te rijden en hem te
passeren. In het tweede deel van de race was Simon zijn auto gewoon
beter en liep hij weg. Ik ben wel blij met de snelste ronde. De auto
geeft momenteel veel vertrouwen. We zijn als team ook dichterbij
gekomen en dat is goed om te zien.
Ook Svensson pakte weer eens een podium mee. Een mooi resultaat,
van de zesde naar de derde plaats. Met name de inhaalactie op Henk was
erg leuk. Ik had in de snelle bochten vreselijk veel last van
onderstuur. Bij de Arie Luyendijkbocht kon ik daardoor niet voldoende
snelheid maken. Opvallend waren de enorme trillingen in de auto
van de Belg bij het aanremmen van de diverse bochten. Niets aan
de hand, dat heeft te maken met de rembalans. Ik heb veel druk op de
voorwielen staan waardoor die trillingen optreden. Ik heb dat altijd en
het hindert niet.
Team
Vuik moest dus als tweede gestart eerst zijn teamgenoot Jongejans
voorbij laten maar kon vervolgens ook Svensson niet achter zich houden.
Ik verdedigde de binnenkant en zat toch echt tegen de lijn maar
desondanks dook John ernaast. Je weet dat hij dan ook doorzet dus heb
ik het gaatje maar niet nog kleiner gemaakt. Overal op het circuit was
ik sneller dan John behalve bij de Arie Luyendijkbocht waardoor ik hem
niet meer kon pakken. Stuart moest na zijn derde plaats in race
één nu genoegen nemen met een vijfde positie. We
hadden de auto zo opgezet dat die tegen het eind van de race op zijn
best zou zijn. Dat moment kwam te laat en de auto werd ook nooit super.
De rondetijden komen echter steeds dichter bij elkaar. Deze week gaan
we op Spa testen met een Premier motor, het merk waar Simon Knap ook
mee rijdt. Als dat goed bevalt, stappen we wellicht daarop over.
Overigens had het team van Stuart maar liefst 140 gasten van sponsors
op bezoek en heeft grootste plannen om binnen twee jaar door te groeien
naar een prominente hogere formulewagenklasse.
Zijn teamgenoot Jeroen Mul is nauw bij deze toekomstplannen betrokken.
De 17-jarige rijder pakte na twee mindere raceweekenden de stijgende
lijn van vorig jaar weer op. Ik had een goede start, ging
Vestergaard voorbij en haakte aan bij de groep voor me. Achterin maakte
ik een foutje en schoot in het gras waardoor Vestergaard er weer langs
kon. Ik had een goed ritme en heb me verder geconcentreerd op mijn
eigen rijden. We hebben als team een stap gemaakt, niet alleen
technisch en organisatorisch maar ook wij als rijders. Er heerst nu
rust in het team. Gezien het goede begin vorig jaar waren we eigenlijk
van plan na een seizoen Formule Ford volgend jaar door te groeien naar
een hogere internationale klasse. Na het moeilijke begin is wat mij
betreft nu het doel voorin meestrijden en dan wil ik volgend jaar voor
de titel gaan. Daarna zetten we de volgende stap.
Geklopt
Minder blij was dit keer Florie. We hadden de rolbar harder
gezet maar dat pakte dus verkeerd uit. Ik gleed alle kanten op. Ik
probeerde dat een keer te compenseren door voor de Tarzan heel laat te
remmen maar toen schoot ik meteen bijna het zand in. We hebben in ieder
geval weer wat geleerd, want dit moeten we dus niet doen. Begin dit
jaar hadden we nog als doel de titel. Nu is dat al bijgesteld tot dit
jaar nog een keer op het podium komen. Achteraf gezien hadden we vorig
jaar al in de Duratec moeten stappen, dan hadden we het leerjaar gelijk
met de anderen meegemaakt.
Na het succes van Pinksteren vielen de Jubileumraces voor Van der Beek
flink tegen. Ik liet de auto bij de start afslaan. Daarna ging
het best wel hard en kon ik er veel inhalen. Meer dan de achtste plaats
zat er niet in, Nils Vestergaard was al te ver weg. Gelukkig dat alle
pech dan nu in één weekend komt dan ben ik er hoop ik in
één keer vanaf.
Mooie actie
Zetec-winnaar Van der Valk was uiteraard blij maar minder te spreken
over zijn race dan de dag ervoor. Ik had erg veel last van
overstuur waardoor ik de Duratecs dit keer niet kon bijhouden. Om ze
niet in hun onderlinge gevecht te hinderen heb ik ze maar laten gaan.
Gisteren was de auto beduidend beter en was het daarmee ook een stuk
leuker.
Egebart was terecht erg blij met zijn tweede plaats bij zijn eerste
raceoptreden op Zandvoort. De auto was goed en de race liep
lekker. Vincent was echter te snel voor me. De tijden worden echter
steeds beter. In Assen willen we er weer bij zijn. Helaas vallen de
andere races samen met data voor het Deens kampioenschap. De
verrassende nummer drie was dus Mulder die zijn oogst zag stijgen tot
vier bekers. De motor sloeg vreselijk over waardoor ik in eerste
instantie terugviel. Ik moest voor de 6.000 toeren al overschakelen.
Jan Steenhart blokte zo goed dat ik er niet langs kon komen. In de
laatste ronde liet ik een gaatje vallen, nam een aanloop en zette mijn
auto vol in vier buitenom in het Scheivlak langs Jan. Dat was echt een
leuke actie. Verder heb ik dit weekend echt lekker gereden.
Steenhart bevestigde de lezing van Mulder. Het was echt een
geweldige actie van hem. Ik had toch nog een iets andere lijn moeten
houden. Het nog dichtgooien van het gaatje was er niet bij, daar koop
je allebei niets voor.
Aanvaring
Van Uitert zat in de hoek waar de klappen vielen. Ik ben
één keer zelf gespind en heb één keer een
aanvaring gehad met Surink waardoor ik ook achterstevoren stond. De
sporing deugde niet, daarmee klopten ook de rempunten niet meer. Je
remt dan te laat, de wielen blokkeren etc. Voor de volgende race gaan
we de motor vervangen, die mist toeren. Dat gemis ga je in de bochten
proberen te compenseren en dan gaat het fout. Ook niet blij was
Surink. Na de aanraking met Arthur was mijn wielophanging
krom. Op dat moment was Surink nog niet eens op de hoogte van
zijn straf van dertig seconden omdat hij door de wedstrijdleiding als
schuldige van de aanvaring met Van Uitert werd aangewezen.
Volgende races De volgende twee wedstrijden in de Formule Ford worden
verreden op Spa Francorchamps en wel op vrijdag 20 en zaterdag 21 juni.
Deze wedstrijden tellen alleen mee voor het Benelux kampioenschap.
Daarna komen de Formule Fords in het weekend van 5 en 6 juli in actie
op het TT Circuit Assen. Deze races tellen dan weer alleen mee voor het
Nederlands kampioenschap.
Uitslag Formule Ford
Jubileumraces, race 2, Circuit Park Zandvoort, zondag 1 juni 2008
1. Simon Knap 12 ronden in 21:34.990
2. Rogier Jongejans, op 2.626
3. John Svensson, op 5.264
4. Henk Vuik, op 5.531
5. Liroy Stuart, op 9.328
6. Michel Florie, op 12.158
7. Nils Vestergaard, op 13.336
8. Jennifer van der Beek, op 22.398
9. Jeroen Mul, op 24.299
10. Soren Mosebo, op 29.943
11. Rintje Ritsma, op 30.931
12. Vincent van der Valk, op 39.182 (1 in Zetec)
13. Jesper Egebart, op 1:00.377 (2 in Zetec)
14. Roel Mulder, op 1:24.621 (3 in Zetec)
15. Jan Steenhart, op 1:26.194 (4 in Zetec)
16. Arthur van Uitert, op 1:52.217 (5 in Zetec)
17. Claus Froekjaer-Lorendsen, op 1 ronde
18. Raymond Surink, op 1 ronde (6 in Zetec)
Snelste ronde: Rogier Jongejans in 1:46.433
Zetec Cup 1. Vincent van der Valk, 12 ronden in 22:14.172
2. Jesper Egebart, op 21.195
3. Roel Mulder, op 45.439
4. Jan Steenhart, op 47.012
5. Arthur van Uitert, op 1:13.035
6. Raymond Surink, op 1 ronde
Snelste ronde: Vincent van der Valk in 1:48.734
Tussenstand Formule Ford Nederlands Kampioenschap na zes races
1. Simon Knap 115 punten
2. Rogier Jongejans 87
3. John Svensson 75
4. Michel Florie 61
5. Liroy Stuart 55
6. Jennifer van der Beek 53
7. Henk Vuik 49
8. Jeroen Mul 49
9. Jeroen Bleekemolen 42
10. Nils Vestergaard 31
11. Jan Paul van Dongen 21
12. Allard Kalff 20
13. Anders Krohn 15
14. Rintje Ritsma 13
15. Claus Froekjaer-Lorendsen 11
16. Soren Mosebo 6
Tussenstand Formule Ford Benelux Kampioenschap na zes races
1. Simon Knap 115 punten
2. Rogier Jongejans 87
3. John Svensson 75
4. Michel Florie 61
5. Liroy Stuart 55
6. Jennifer van der Beek 53
7. Henk Vuik 49
8. Jeroen Mul 49
9. Jeroen Bleekemolen 42
10. Nils Vestergaard 31
11. Jan Paul van Dongen 21
12. Allard Kalff 20
13. Anders Krohn 15
14. Rintje Ritsma 13
15. Claus Froekjaer-Lorendsen 11
16. Soren Mosebo 6
Tussenstand Formule Ford Zetec Cup na zes races
1. Vincent van der Valk 101 punten
2. Arthur van Uitert 84
3. Raymond Surink 65
4. Jan Steenhart 59
5. René Kouwenberg 36
6. Roel Mulder 30
7. Jesper Egebart 28
8. Mike van der Vecht 28
De Formula BMW Europe was afgelopen weekend te gast op Zolder.
Vorig jaar besloot men bij BMW om de Formule BMW in het Formule 1
programma te integreren. Tevens stond een gastoptreden bij de
Champcarwedstrijd in Zolder gepland
Prachtig startveld, de Formula BMW Europe rijdt in principe alleen bij de F1
in het voorprogramma
BMW kwam belofte na
Nadat de Amerikanen Champcar hadden opgedoekt had men bij BMW
Motorsport een probleem. De BMW Formula Juniorwedstrijden stonden
alleen bij de high-profile F1 evenementen op de kalender.
Na een uitgebreide testdag begin maart hakte men bij BMW de knoop door.
Men besloot haar verplichtingen met Circuit Zolder na te komen zodat de
Formula BMW Junior voor de eerste keer naast de Mediagroep Van Dyck
Belcar hoofdprogramma werd. Jonas Krauss van BMW Motorsport:
Aanvankelijk hebben wij inderdaad nog naar een alternatief
gekeken. Maar logistiek gezien was het gewoon moeilijk om nog iets in
het programma te wijzigen. Daarom hebben wij besloten om onze
verplichtingen met Circuit Zolder na te komen. Achteraf gezien ben ik
geheel tevreden over een succesvol verlopen weekend.
Prachtig duel tussen de JK-Racing Teamgenoten Guttierrez en Wittmann in de
tweede wedstrijd.
Zeer professioneel
Voor een Juniorklasse ligt de lat in de BMW Formula Europe enorm hoog.
Teams als Euro International, Fisichella Motorsport en DAMS hebben door
hun aanwezigheid de lat aanzienlijk hoger gelegd. Degenen die zoals bij
andere Juniorcategorieën een destruction derby
verwacht hadden kwamen bedrogen uit. De Mexicaan Esteban Guttierrez won
beide wedstrijden. In de eerste wedstrijd wist hij polesitter Daniel
Juncadella al snel te verschalken en reed vrijwel onbedreigd naar de
zege. Polesitter Juncadella eindigde als tweede, gevolgd door Marco
Wittmann. De tweede wedstrijd kende een spannender verloop.
Teleurstellende thuiswedstrijd voor Matthijs Harkema Facundo Regalia heeft moeite met de interpretatie van de Paddock chicane
Vrijwel de gehele wedstrijd stond Guttierrez onder druk van zijn Duitse
teamgenoot Marco Wittmann. In de slotfase kon de Mexicaan een kleine
voorsprong nemen. Adrian Tambay eindigde in de eerste wedstrijd als 8e
en in de tweede als derde. Voor de Nederlander Matthijs Harkema
eindigde zijn thuiswedstrijd in een drama. De
Maastrichtenaar viel in beide wedstrijden voortijdig uit. Winnaar
Guttierrez over Circuit Zolder: Ik heb hier afgelopen weekend
veel geleerd. Technisch gezien is dit een interessante baan met een
aantal bochten die je toch wel erg precies moet nemen. Ik denk dat ik
hier voor mijn verdere carriere heel veel geleerd heb. Bij BMW heeft
men er goed aangedaan om deze wedstrijd op de kalender te houden.
Een klap in het gezicht van velen. Een andere benaming kun je
er niet voor vinden. Is de lat voor bepaalde lieden te hoog gelegen
omdat het in de oude Belcar gezelliger was of een onbezonnen daad van
milieufreaks?
De Gravity Mosler van Anthony Kumpen en Bert Longin was bloedsnel in de
tweede kwalificatie. Onbekenden probeerden het team op een misselijke manier
vleugellam te maken.
Sabotage ontdekt bij Gravity Racing
Toen het team van Gravity Racing zondagochtend de pitbox wilde betreden
constateerden zij dat er in de nacht van zaterdag op zondag ongewenst
bezoek was geweest en dat beide Moslers gesaboteerd waren.
Anthony Kumpen: Wij hebben de politie gebeld en die hebben de
nodige vaststellingen gedaan. Nader onderzoek leverde op dat zowel de
remmen als de velgen gesaboteerd waren. Ook was er water bij de benzine
gedaan. Wie zoiets doet? Geen idee . De politie tast eveneens
volledig in het duister. Dit is niet alleen een smerige zaak, het kost
ons ook de leiding in het kampioenschap. Alles was aanwezig om hier te
winnen. Bert Longin: Na deze inbraak zijn we nergens zeker meer
van. Het is een pure schande, zoiets hoort niet thuis in de sport. Heel
even zat ik in de put, maar nu heeft de ontgoocheling plaatsgemaakt
voor boosheid en wil ik er nog meer tegenaan gaan. Dit motiveert me.
Wie ons denkt op deze manier klein te krijgen, kent ons niet
goed.
Belcar: Ron Marchal derde in Zolder. Zege voor Soulet- Franchi
De derde wedstrijd van het Belgische GT-kampioenschap ofwel de
Mediagroep Van Dyck Belcar leverde na de wedstrijden in Dijon een
hattrick voor het team van GPR met de combinatie Maxime Soulet-Greg
Franchi op. Het team van GPR bleek over de meest efficiënte
strategie te beschikken. Ron Marchal eindigde samen met Vincent
Radermecker in de Gravity Mosler als derde.
Fred Bouvy, Damien Coens, Greg Franchi, Maxime Soulet, Vincent Radermecker
en Ron Marchal
Viper domineert beginfase
De Dodge Viper SRT 10 van Jeffrey van Hooydonck domineerde de beginfase
van de wedstrijd, maar viel later met een kapotte motor uit.
Aanvankelijk zetten de beide Gravity Vipers direct de achtervolging in
met Anthony Kumpen in tweede positie. Problemen met de brandstoftoevoer
zorgden ervoor dat het duo Kumpen/Longin voortijdig de strijd moest
staken. Ook de tweede Mosler van Vincent Radermecker/Ron Marchal kon
niet direct van zijn goede uitgangspositie profiteren. Ron Marchal:
Tijdens mijn stint kampte ik nogal met remproblemen waardoor we
het iets rustiger aan moesten doen. Eigenlijk was dat nog niet het
ergst. Maar ik werd een paar keer in het verkeer opgehouden en dat
kostte gewoon tijd. Uiteindelijk kon Vincent Radermecker het gat
naar de koplopers dichtrijden en pakte in de slotfase de laatste
podiumplek. Door de perikelen van de koplopers kreeg de Ferrari F430
van Bouvy-Coens de leiding in handen, op korte afstand gevolgd door de
GPR-Porsche 997 van Soulet/ Framchi. Ook de Dodge Viper van Vanthoor/
Kris Wauters heeft de leiding korte tijd in handen, maar valt
uiteindelijk naar de vijfde
plek terug.
Fraaie derde plek voor Ron Marchal in de Gravity Mosler
Lamborghini-perikelen
Voor de drie JD Astromega Lamborghinis en het exemplaar van Chad
Racing begint de wedstrijd dramatisch. Doordat zij te laat waren
moesten zij uit de pitlane vertrekken. De Lamborghini Gallardos
verspeelden bij voorbaat alle kansen op een goede klassering. De
combinatie Hen Haane/Mikke van Hool eindigde uiteindelijk nog als
achtste. De Lotus 2 Eleven van Steegmans/Daniels zorgde halverwege de
wedstrijd door olieverlies in de paddockchicane voor de nodige
commotie. Zowel de GPR Porsche 997 als de JD Astromega Lamborghini
Gallardo met Mikke van Hool aan het stuur tolden hopeloos in de rondte.
Beiden konden redelijk ongeschonden nog hun weg vervolgen. De JD
Astromega Lamborghini Gallardo viel naar de elfde plek terug.
Uiteindelijk wist Henk Haane na een inhaaljacht nog als achtste te
eindigen, voor zijn teamgenoot Kurt Thiers, eveneens met een
Lamborghini. Van de vier ingeschreven Lamborghinis zagen er
slechts twee de finish. De combinaties De Laet-Verbergt en
Greensall/Dockerill vielen ui
De beslissende stop van GPR Racing
Beslissende Stop
Kort voor het einde van de wedstrijd maakte het team van GPR de
beslissende stop waardoor de combinatie Soulet/Franchi definitief de
kop veroverde. Daarna vormde de Ferrari F430 van Francorchamps Motors
geen enkele bedreiging meer en de combinatie Bouvy/Coens eindigde als
tweede. In de Div 3 ging de zege naar de combinatie Lagrange-Nelissen
Grade, terwijl Tom Langeberg en Jurgen Van Hover de tweede plaats in de
klasse voor zich opeisten.
De Ferrari van Francorchamps Motors op weg naar de tweede plaats
UITSLAG
1. Maxime Soulet/Greg Franchi Porsche 997 GT3 Cup S 74 ronden
2. Fred Bouvy-Damien Coens Ferrari F430 GT + 22.282 seconden
3. Vincent Radermecker-Ron Marchal + 41.304 seconden
4. Bart Couwbergs-Ruben Maes Porsche 911 GT3 Cup S
5. Raf Vanthoor-Kris Wauters Dodge Viper Competition op één ronde
6. Koen Wauters-Patrick Schreurs Dodge Viper Competition op één ronde
7. Hans en Frank Thiers Ferrari F430 GT op twee ronden
8. Henk Haane-Mikke van Hool Lamborghini Gallardo op twee ronden
9. Joost Vollebergh-Kurt Thiers Lamborghini Gallardo op drie ronden
10.Lagrange-Nelissen Grade Porsche 997 GT 3 op drie ronden.
WTCC: Augusto Farfus buitenaards sterk in eerste race
PAU Op het Franse stratencircuit van Pau heeft Augusto Farfus
een indrukwekkende prestatie geleverd in de eerste FIA WTCC race. De
Braziliaan van BMW startte de race vanaf pole en bouwde gedurende de
race een voorsprong op van maarliefst zeventien seconden. Yvan Muller
werd tweede, gevolgd door zijn merkgenoot Jordi Gene.
De race werd al snel afgebroken, toen Alain Menu in de eerste ronde
werd rond getikt bij de hairpin. De bolides van Menu en Zanardi
blokkeerden de complete baan, waarop de rode vlag werd gezwaaid. Na de
herstart ging het wel goed. Farfus kwam goed weg en kon al snel een gat
slaan naar Yvan Muller.
Waar het in de kwalificatie een SEAT-feest leek te worden in de
Zuid-Franse straten, behaalde Farfus een verpletterende overwinning.
Robert Huff kon eveneens goed mee met de TDI-wagens. De
Chevrolet-rijder bevondt zich lange tijd tussen de SEATs en
eindigde de race als vierde, met twee TDIs voor hem en twee
achter hem.
WTCC-debutant Laurent Cazenave zorgde, als vervanger van Tielemans,
voor een indrukwekkende prestatie. De Fransman werd in eigen land
eerste in de Independents Trophy. Sergio Hernandez werd in deze klasse
tweede, gevolgd door Stefano DAste.
Andy Priaulx deed goede zaken met zijn BMW 320si. De Engelsman scoorde
weliswaar weinig punten in de eerste race, maar wist wel de pole
position voor de tweede race te bemachtigen.
BMW 130i Cup: Schothorst leidt van start tot finish
Bas Schothorst heeft zichzelf op zijn verjaardag de overwinning in race
één van de Samsung BMW 130i cup cadeau gedaan. Hij leidde
de race vanaf de start. Bertus Sanders kwam nog dichtbij in de
slotfase, maar moest genoegen nemen met plaats twee. Luuk Glansdorp
reed knap naar de laatste podiumplek, waarmee hij tevens de BMW Drivers
Trophy wint.
De eerste rij wordt bezet door Bas Schothorst en Bertus Sanders. Beide
heren komen het beste weg bij de start. Daarachter is het Luuk
Glansdorp die brutaal de ervaren Duncan Huisman afhoudt bij het ingaan
van de Tarzanbocht.
Tim Coronel, na problemen in de kwalificatie noodgedwongen vertrokken
van de laatste positie, zet flinke stappen in de openingsfase. Bij het
ingaan van de tweede ronde passeert hij Dillon Koster en schuift hij op
naar de zesde positie.
Vanaf de derde ronde gaat Huisman op zoek naar een gaatje bij
Glansdorp. Die vindt hij echter niet. Zeker niet als Glansdorp een
kleine voorsprong op begint te bouwen.
De jonge coureur, nieuw in de klasse én de toerwagenracerij,
rijdt een snaarstrakke race. Een klein schoonheidsfoutje halverwege de
race brengt een mooi resultaat niet in gevaar.
Vooraan het veld is het Bas Schothorst die de race controleert, op
gepaste afstand volgt Bertus Sanders. Toch wordt het nog spannend in de
slotfase als Sanders de aansluiting vindt bij de koploper, maar tot een
aanval komt het niet. Schothorst wint en geeft zichzelf zodoende een
leuk verjaarsdagscadeau.
Sanders eindigt tweede voor de jonge Glansdorp, die daarmee winnaar is
van de BMW Drivers Trophy. Duncan Huisman en Tim Coronel completeren de
top vijf.
Winnaar Schothorst is een tevreden man. "Het ging goed, maar ik kreeg
het zeker niet cadeau! In de slotfase raakte mijn benzine op waardoor
Bertus nog erg dichtbij kwam, maar gelukkig redde ik het tot de finish".
Uitslag race 1 BMW 130i Cup
Jubileumrace, Circuit Park Zandvoort, 1 juni 2008
1. Bas Schothorst, in 19:26,133
2. Bertus Sanders, op 0.198
3. Luuk Glansdorp, op 2.194
4. Duncan Huisman, op 3.306
5. Tim Coronel, op 3.405
6. Jan Joris Verheul, op 5.706
7. Dillan Koster, op 15.848
8. Allard Kalff, op 19.142
9. Bernhard van Oranje, op 19.390
10. Pieter Christiaan van Oranje, op 43.891
11. Toine Nagel, op 53.691
12. Lau Michielse, op 1:32,138
De eerste race dit weekend van de North European Cup Formule
Renault 2.0 is gewonnen door de Fin Valtteri Bottas. Hij was een maatje
te groot voor de rest. De Nederlanders deden redelijk van zich spreken,
met drie coureurs in de top tien.
26 deelnemers gaan van start op een droge baan met hier en daar nog
natte plekken. Valtteri Bottas verzilvert zijn poleposition, Tobias
Hegewald sluit aan. Nicky Catsburg lijkt de vijfde positie te pakken,
maar ligt zesde op het moment dat de safetycar de baan op komt. Dit is
bittere noodzaak na een harde crash in het achterveld. Bij het
aanremmen voor de Hugenholtzbocht schat Daniel Ivarson de situatie
compleet verkeert in, vliegt over de achterkant de Duitse Marlene
Dietrich en belandt dwars op de baan. Alle betrokken rijders zijn
gelukkig ongedeerd.
Als de safetycar de pits weer induikt dwingt Hegewald een fout af bij
Bottas en pakt daarmee de leiding. Stef Dusseldorp ligt op een achtste
positie, maar mist de aansluiting bij de herstart. Kelvin Snoeks rijdt
net in de top tien.
Tobias Hegewald geniet maar tweede ronden van zijn koppositie. In de
Renaultbocht maakt hij een fout, spint en valt ver terug. Uiteindelijk
vecht hij zich nog terug naar de negende positie.
Bottas heeft de leiding stevig in handen en rijdt een halve seconde
sneller dan de rest. Daarachter vormt zich een groepje voor de tweede
plaats,gevolgd een groepje dat strijdt om de vijfde positie. Leider van
deze groep is Catsburg. Maximilian Wissel heeft op de zesde positie
zijn handen vol aan Stef Dusseldorp. Op het moment dat Catsburg
wegrijdt van dit gevecht, gaat het mis voor Stef Dusseldorp. De coureur
van Van Amersfoort Racing valt terug naar de zeventiende positie.
Op het randje van de top tien is er een hevige strijd, met onder meer
Kelvin Snoeks en Nigel Melker. Snoeks blijkt in dit gevecht het meest
vastberaden en eindigt uiteindelijk als zevende, Melker als tiende. De
zege is dan allang vergeven aan Valtteri Bottas, die souverein de winst
pakt.
Uitslag race 1 NEC Formule Renault 2.0
Jubileumraces, Circuit Park Zandvoort, 1 juni 2008
1. Valtteri Bottas, 15 ronden in 25:25.578
2. Antonio Felix da Costa, op 4.134
3. Kuba Giermaziak, op 4.784
4. Johan Jokinen, op 5.339
5. Nick Catsburg, op 11.115
7. Kelvin Snoeks, op 18.017
10. Nigel Melker, op 21.165
13. Stef Dusseldorp, op 27.133
15. Bart Hylkema, op 29.463
16. Thomas Knopper, op 29.925
20. Daniel de Jong, op 41.052