Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 
E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Blog als favoriet !
Mijn radio zender
  • radio
  • autosport
    alles over autosport
    13-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sterk gastoptreden Mike Verschuur in Turkse hel
    ISTANBOEL - Mike Verschuur is als achtste geëindigd in de race om de Porsche Mobil1 Supercup, die verreden werd tijdens de F1 GP van Turkije. Voor de Nijmeegse autocoureur is dit het beste resultaat tot nu toe in de Porsche-merkencups, en dat in de Turkse hel... “Het leek in het begin wel botsauto rijden op de kermis. Er werd geduwd en getrokken, niet normaal meer", meldde Verschuur.

    Sterk gastoptreden Mike Verschuur

    Twee weken na zijn onverwachte première in de Porsche Mobil1 Supercup in Barcelona kreeg Verschuur nu wederom de kans om een gastrace te rijden in de snelste internationale merkencup ter wereld. Evenals in Barcelona kwam hij wederom uit voor het Wijchense Racing Team Jetstream.

    Net als twee weken geleden in Barcelona kwam de uitnodiging voor Verschuur om in Istanboel te rijden wederom onverwacht en op korte termijn. “Ik kreeg donderdag het advies om maar vast een ticket te boeken, donderdagavond kwam het groene licht en vrijdagochtend vroeg vloog ik naar Turkije. Wederom dankzij Bernard ten Brinke van Bribus Keukens, die deze race mogelijk gemaakt heeft.” Het 5,338 kilometer lange circuit in het plaatsje Tuzla, dichtbij de Turkse hoofdstad in het Aziatische gedeelte van Turkije, is een van de modernste circuits waarop de Formule 1 en de Porsche Mobil1 Supercup in actie komen. Met name “Bocht 8”, een spectaculaire hogesnelheidsbocht naar links, in totaal zo’n 760 meter lang, heeft bij coureurs een bijzondere reputatie. “Die is echt heel gaaf”, aldus Mike Verschuur.

    In de kwalificatietraining reed Verschuur de vijftiende tijd van de in totaal 26 coureurs. Met zijn rondetijd van 1.58,016 minuten behoorde hij tot de maar liefst 18 rijders die binnen een seconde van de pole-position kwalificeerden. Tevens was hij met zijn klassering in de tijdtraining de derde Nederlander van de acht landgenoten die in de Porsche Mobil1 Supercup in actie komen. Zo wist hij ondermeer viervoudig Supercup-kampioen Patrick Huisman achter zich te laten.

    Gedurende de wedstrijd wist Verschuur op te klimmen naar de achtste plaats. “Het leek in het begin wel botsauto rijden op de kermis”, meldde hij. “Er werd geduwd en getrokken, niet normaal meer. Ik kwam er gelukkig zonder problemen doorheen en was bij heel wat inhaalacties betrokken. We hadden een heel leuk gevecht in een groep om de plaatsen vier tot en met tien, ik heb het erg naar mijn zin gehad.” Met zijn achtste positie in het sterk bezette veld was Verschuur bijzonder content. “Als tweede Nederlander te eindigen in zo’n startveld, daar ben ik absoluut blij mee.” Verschuur hoopt, de opgedane ervaring in de loop van dit seizoen nog te kunnen toepassen. “Het zou mooi zijn als er nog een keer een gastoptreden in de Supercup inzit. Ook het doorgaan van mijn programma in de Duitse Carrera Cup is nog niet helemaal zeker, maar in principe rijd ik volgende week weer op de Lausitzring.”

    Uitslag: 1. Jaap van Lagen (Ned) 14 r. in 27.49,750 m. (gem. 160,674 km/u), 2. Jan Seyffarth (Dui), op 2,528, 3. Chris Mamerow (Dui), op 2,914, 8. Mike Verschuur (Ned), op 23,203.

    Stand na 4 van 12 races: 1. Seyffarth, 68, 2. J. Bleekemolen, 54 punten, 3. Mamerow, 52.

    Volgende race: 18 mei, EuroSpeedway Lausitz, Klettwitz/D (Duitse Porsche Carrera Cup)

    13-05-2008 om 17:48 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mega 'race-operatie' Team Bleekemolen in alle hoeken van Europa
    Het was met Pinksteren een bijzonder druk raceweekend voor Team Bleekemolen met races in Turkije, Duitsland en natuurlijk een bomvol autosport programma op Circuitpark Zandvoort. De familie Bleekemolen verkeerde op zondag nog in het buitenland, maar stonden op maandag weer paraat voor de Pinksterraces. Terwijl Sebastiaan Bleekemolen zondag als tiende finishte in de Porsche Supercup, gehouden tijdens de F1 GP van Turkije, was hij maandag al weer actief in de Clio Cup van de Pinksterraces op Zandvoort. In het bekende kustdorp veroverde Team Bleekemolen diverse podiumplaatsen. Terwijl Melvin de Groot en gastrijder Allard Kalff succesvol waren in de Clio Cup en René Steenmetz sterk reed in de Olympische klasse van de Clio’s, pakte Hans Bos als leider in de Swift Cup wederom een podium.


    Sebastiaan Bleekemolen tiende in Porsche Supercup

    Op Eerste Pinksterdag kwamen Jeroen en Sebastiaan Bleekemolen en Tim Buijs in actie tijdens de Porsche Supercup-race van Istanbul. In deze prestigieuze wedstrijd in het voorprogramma van de Formule 1 Grand Prix verdedigde Jeroen Bleekemolen (Aerdenhout) de leiding in het tussenklassement. Jeroen had de pech dat hij tijdens de race eerst door Damien Faulkner hard werd getoucheerd, waarna hij een paar ronden later definitief uit de wedstrijd werd getikt door een spinnende René Rast. ,,Wat een tegenslag. Als dat niet gebeurd was, had ik weer op het podium kunnen finishen en de leiding in het klassement behouden. Nu heb ik achterstand opgelopen. Gelukkig heb ik een van de snelste Porsches, maar ik moet vanaf de komende wedstrijd in Monaco flink aan de bak’’, aldus de onfortuinlijke Jeroen Bleekemolen.

    Inhaalrace Sebastiaan Bleekemolen
    Broer Sebastiaan Bleekemolen (Haarlem) kende in Istanbul een dramatische kwalificatie. ,,Dat moet de komende wedstrijden echt beter’’, aldus Sebastiaan. Hij reed wel een goede inhaalrace, finishte als tiende en scoorde dus de nodige punten voor het kampioenschap. ,,De wedstrijd was één groot slagveld, waarbij ik gelukkig buiten alle botspartijen kon blijven. Ik denk dat ik de enige Porsche heb die geen schade heeft opgelopen tijdens de race. Ik startte vanaf P22. Omdat ze links en rechts van de baan vlogen én ik er tijdens de race toch nog de snelheid in wist te krijgen, kon ik me uiteindelijk naar plek tien rijden. Als je ziet waar ik vandaan kom, moet ik met die eindklassering tevreden zijn’’, aldus Sebastiaan.

    Schrale troost Tim Buijs
    Voor Tim Buijs was het een enerverend weekendje Istanbul. De Porsche Supercup-rookie had er goed de snelheid in, totdat hij door een eigen fout uit de race knalde. ,,In de beginfase van de wedstrijd ging het heel goed. Na een rondje of vijf lag ik rond de 11de plek. Op het rechte eind waren Janak en Saelens met elkaar in gevecht, waardoor ik veel meer rechte lijn-snelheid kon ontwikkelen. Janak zag dat en die duwde me toen op het vuile gedeelte van de baan. Als dat gebeurt, moet je richting de bocht zeker op tijd remmen. Dat deed ik helaas niet en ik miste mijn rempunt. Bij het inhalen van Janak en Saelens toucheerde ik bij het insturen net een rijder die voor me reed en knalde ik de baan af. Dat was een ongelooflijke domper, want ik had mezelf anders dik in de punten gereden’’, stelde Tim Buijs.

    Clio Cup
    De eerste manche van de Renault Clio Cup tijdens de Pinksterraces op Circuit Park Zandvoort werd al op zaterdagmiddag verreden. Sebastiaan en Michael Bleekemolen raceten op dat moment in het buitenland en moesten de wedstrijd dus missen. Desondanks verliep de race succesvol voor Team Bleekemolen. Allard Kalff, die als gastrijder Michael Bleekemolen verving, en Melvin de Groot begonnen de race vanaf de derde en vierde startplek. Na drie kwartier racen kwamen ze vlak achter elkaar als tweede (Melvin) en derde over de finish. “Het was een zware race”, blikte Melvin de Groot (Amsterdam) op de wedstrijd terug. “In de slotfase zag ik Allard levensgroot in mijn achteruitkijkspiegels. Hij drong flink aan, maar kon mij niet passeren.” Kalff (Zandvoort) had kunnen winnen, vertelde hij. “Halverwege de race maakte ik een foutje, waardoor ik even naast de baan terechtkwam. Zonder die fout had ik de zege kunnen pakken. Mijn auto was top.”

    René Steenmetz (Breda) eindigde op een fraaie tweede plaats in de Olympische klasse, het klassement voor Clio-deelnemers met relatief weinig ervaring. Martin de Kleijn (Bosch en Duin) kwam als zestiende over de finish, Dennis de Borst (Krommenie) eindigde als achtste in de Olympische klasse.

    Snelste ronde Sebastiaan in Clio’s
    In de tweede race van de Renault Clio Cup, op maandag 12 mei, moesten Sebastiaan en Michael Bleekemolen achteraan starten. In het 27 auto’s tellende veld vocht Sebastiaan zich naar de tiende plaats, onderweg de snelste raceronde van het hele veld rijdend. Michael (Aerdenhout) eindigde op de achttiende plaats. Allard Kalff reed wederom een sterke race. Als zesde gestart reed hij naar voren, in de tweede helft van de race nestelde hij zich vlak achter de op de derde plaats rijdende Sheila Verschuur. Allard zette de dame onder zware druk, maar moest genoegen nemen met de vierde plaats. “Het was een leuke race”, aldus de gastrijder.

    René Steenmetz reed wederom een goede race. Deze keer won hij de Olympische klasse, nadat hij titelfavoriet Mickey Bertram met een prachtige inhaalactie van zijn eerste plek beroofde. “Dit zijn mijn eerste podiumplaatsen in de Clio Cup”, aldus de 48-jarige coureur. “Zaterdag was ik niet tevreden met mijn veertiende startplek. Tijdens de races is het allemaal toch nog goed gekomen.”
    Melvin de Groot eindigde als vijfde, acht plaatsen voor Martin de Kleijn. Dennis de Borst kwam als zesde in de Olympische klasse over de finish.

    ADAC GT Masters
    Michael Bleekemolen kwam op zaterdag en zondag in actie in de ADAC GT Masters op het circuit van Oschersleben. Hij deelde een Porsche GT3 Cup S met Ronald van de Laar. Michael behoorde tot de snelste coureurs in het fraaie GT-veld, maar kon zijn snelheid niet in resultaten verzilveren. “In de eerste race zag ik opeens een Aston Martin spinnend over de baan glijden, terwijl ik met 150 km/h aankwam. Ik kon de auto maar nét ontwijken”, aldus de geschrokken Michael. “Door mijn ontwijkmanoeuvre kwam ik in de grindbak terecht. Dat bekende het einde van mijn race. Het was wel leuk dat veel rijders mij aanspraken op mijn goede rondetijden.” In de tweede race klommen Michael en Ronald vanaf de negentiende startplek op naar de vijftiende plaats.

    Swift Cup
    Tijdens de Formido Swift Cup moest Hans Bos (Gorinchem) vol aan de bak om zijn leidende positie in het klassement te verdedigen. De snelle rijder van Team Bleekemolen, die met Pasen beide manches had gewonnen, veroverde nu een podiumplaats (derde stek in eerste manche) en een vijfde plek (tweede heat). Dankzij deze resultaten behoudt Hans de koppositie in de rangschikking. Omdat Bart van Raamsdonk (Kapellen, België) zaterdag de kwalificatie had gemist, moest hij vandaag achteraan in het 26 wagens tellende veld starten. Bart knokte zich netjes naar voren en finishte als 14de en 8ste en staat nu 5de in het klassement. Suzanne Jager (Haarlem) was in manche één als zevende coureur en tweede dame afgevlagd. In de tweede heat viel ze helaas snel uit. Swift Cup-debutant Mark van der Aa (Tilburg) deed het uitstekend. Na een 11de plaats in de eerste omloop, reed hij zich in de middagrace met een keurige 7de plek dik in de toptien. Björn Cornelissen (Nieuwegein) finishte als 22ste en 24ste. De wagen van Niels Kool (Lijnden) was helaas niet rijklaar en derhalve kon de 15-jarige rookie niet mee racen.

    13-05-2008 om 17:45 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DSC: Discutabele startopstelling geeft race 2 een verrassende wending
    480_startopstelling2_6535

    Bij veel deelnemers van de Dutch Supercar Challenge zal de maandagrace tijdens de Pinksterraces op Circuitpark Zandvoort nog lang in het geheugen gegrift blijven. Een aantal rijders waren te laat klaar om te vertrekken voor de startopstelling en hielden hierdoor vele andere deelnemers op. De wedstrijdleiding was onverbiddelijk en sloot op het voorgeschreven tijdstip de hekken naar de baan.

    480_volle-tribune_6533

    In totaal moesten hierdoor meer dan twintig deelnemers starten vanuit de pitstraat, en hadden veel coureurs geen voordeel van hun goede startpositie. De race werd gewonnen door het duo Cor Euser en Jan de Wit, voor Pieter van Soelen en het duo Van den Bos / Thuis. In de Sport I-divisie ging de overwinning naar Jeffrey van Rooijen, voor equipe Van der Kooi en Joost den Ouden. In de Sport II-divisie mocht Rob Nieman voor de vierde keer op rij de hoogte trede beklimmen op het podium. Teamgenoot Erik Buys werd tweede, voor de in een Mini Cooper uitkomende Arno Reijntjens.

    480_soelen_9456

    De start zorgde in de Supersport II-divisie al in het begin van de race voor veel verschuivingen. Door de hectische startprocedure zoals eerder beschreven moesten veel deelnemers uit de pitstraat starten. Hierbij waren onder andere de als tweede gekwalificeerde Milko Tas, Saker-coureur Bob Herber en het duo Euser / De Wit. Pieter van Soelen was wel op tijd voor de startopstelling en mocht vertrekken van de eerste plaats. Deze plek wist Van Soelen bij de start te behouden. Achter Van Soelen was het Richard van den Bos, die met zijn BMW E36 M3 een goede start had en Robin Monster wist terug te dringen tot de derde plaats.

    480_euser_9460

    Het was echter niet de kop van het veld, maar de vanuit de pitstraat gestarte Cor Euser die de snelste rondetijden wist te noteren aan het begin van de race. De bestuurder van de Marcos Mantis reed als een warm mes door de boter door het veld heen. Al in de zesde ronde reed Euser op de tweede plaats, en begon hij stukje bij beetje in te lopen op Van Soelen, die op dat moment al een aantal seconden los was van zijn naaste concurrenten. Tussen Van Soelen en Euser ontstaat een mooi gevecht, en het lukte Euser om na een aantal ronden de koppositie over te pakken van Van Soelen. De BMW-coureur gaf zich echter niet zomaar gewonnen en presteerde het om een ronde later Euser bij het ingaan van de tarzanbocht uit te remmen. Een ronde later lukte het Euser echter weer om op hetzelfde punt alwaar Van Soelen het een ronde eerder deed de koppositie terug te pakken.

    480_henk_thuis_6575

    Achter de koplopers waren het Richard van den Bos met de BMW E36 M3 en Robin Monster met de door RIWAL gesponsorde Seat Leon SuperCopa die ronden lang met elkaar in gevecht waren. Van den Bos reed echter zeer sterk en wist zich goed breed te houden. De twee bolides reden tot aan de pitstops als een touwtje achter elkaar, maar Robin Monster lukte het niet om een gaatje te vinden bij Van den Bos. Na de pitstops waren de posities echter wel gewisseld, als de in de Seat Leon SuperCopa ingestapte Ferry Monster net iets sneller zijn pitstop weet te voltooien. Ook na de pitstops zijn beide bolides aan elkaar gewaagd, en het duurde dan ook niet lang voordat Henk Thuis, die het stuur had overgenomen van Richard van den Bos, aan begon te dringen bij de Seat Leon SuperCopa van de gebroeders Monster. Uiteindelijk weet Henk Thuis Ferry Monster te verschalken wanneer Monster vast komt te zitten achter een langzamere deelnemer en Thuis de betere lijn kiest.


    480_saker_9464

    Aan de kop van het veld was het na de pitstops nog steeds de Marcos Mantis die het veld aanvoerde. De voorsprong van Jan de Wit, die bij de pitstops het stuur had overgenomen van Cor Euser, bedroeg bijna een minuut op Van Soelen en zou deze voorsprong niet meer uit handen geven. Na de pitstops lag equipe Van der Slik lange tijd op de derde plaats, maar doordat zij te kort stilstonden bij de pitstop vielen ze middels een drive-through terug naar de vijfde plaats. Hierdoor werden Richard van den Bos en Henk Thuis derde, voor de gebroeders Monster. Eugène Janssen eindigde op een zesde plek, voor Bob Herber die ondanks wederom problemen met de brandstoftoevoer nog zevende werd. Milko Tas werd achtste, maar zette een aantal ronden voor het einde uit voorzorg zijn Seat Leon SuperCopa al stil in de pitstraat omdat de motor erg warm werd en de versnellingsbak begon te haperen.

    480_simracing_9457

    Bij de start van de Sport I-divisie was het Jeffrey van Rooijen die goed van start ging. Hij pakte al reeds in de eerste ronde de koppositie. Ook Laurens Gooshouwer had een goede start en wist beslag te leggen op de tweede plaats, voor de Duitser Wilfred Schawohl en Lotus-bestuurder Onno van Rheenen. Ook in deze divisie moesten veel deelnemers vanuit de pitstraat starten, waaronder equipe Van der Kooi en de Belg Luc de Cock. Ver achteraan gestart wist dit duo in de eerste ronden op te rukken naar plek vier en vijf in de divisie, waarbij ze op de voet gevolgd werden door Joost den Ouden.

    480_lotus_9458

    Door de vele resultaatseconden bij een aantal deelnemers, die deze gekregen hadden door hun goede resultaten in de eerste races, werd het veld flink door elkaar geschud bij de pitstops. Vooraan was het nog steeds nieuwkomer Jeffrey van Rooijen, die vrij van deze resultaatseconden veel voordeel had bij de pitstops. Achter Van Rooijen was het equipe Van der Kooi op een tweede plek en Joost den Ouden die de derde plaats had weten te bemachtigen.

    480_monster_6559

    Achter de top drie ontstond een spannend gevecht tussen teamgenoten Wilfred Schawohl en Luc de Cock. Uiteindelijk was het Luc de Cock die aan het langste eind trok wanneer Schawohl de vangrail toucheerde en met een beschadigde Lotus op moest geven in de pitstraat. Aan de kop van het veld veranderde niks, waardoor Jeffrey van Rooijen bij zijn eerste raceweekend in de Dutch Supercar Challenge een overwinning in de wacht wist te slepen. Van der Kooij werd tweede, voor Joost den Ouden die onder luid gejuich van zijn team de derde plaats van het podium mocht beklimmen.

    480_nieman_6564

    Voor de race hield bijna niemand het voor mogelijk dat Rob Nieman zijn vierde overwinning op rij binnen zou gaan slepen. Door zijn eerdere overwinningen moest Nieman namelijk in totaal 45 seconden extra stilstaan in de pitstraat Nieman was echter een van de weinigen in zijn divisie die niet de dupe was van de startprocedure waardoor hij al in het begin van de race een forse voorsprong op kon bouwen op zijn concurrentie.

    Achter Nieman was het Arno Reijntjens die met zijn Mini Cooper in de eerste ronde de tweede plek wist te bemachtigen, voor Clio bestuuder Erik Buys. Laatstgenoemde wist echter al in de tweede ronde voorbij te gaan aan Reijntjens, waarna Buys zijn voorsprong op Reijntjens gestaag begon uit te bouwen.
    De voorsprong van Nieman op teamgenoot Buys was na een half uur racen al zo groot dat zelfs zijn vele resultaatseconden niet genoeg waren om zijn eerste plaats af te staan. Hierdoor eindigde Nieman voor de vierde keer op rij op de eerste plaats in de Sport II-divisie, voor teamgenoot Erik Buys en Arno Reijntjens. Jitse Villerius eindigde op plek vier en pakte hiermee waardevolle punten voor het kampioenschap.

    13-05-2008 om 17:42 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    12-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GPR scoort met Franchi/Soulet dubbeslag op Dijon

    Het GPR Team van Pino Sperlinga kan tevreden terugblikken op de twee manches van het Belgian GT Championship die verreden werden op de omloop van Dijon-Prenois. GPR rijders Maxime Soulet en Greg Franchi realiseerden met hun Porsche 997 GT3 Cup S in Dijon immers twee knappe overwinningen en keren zo met de volle buit terug uit de welbekende mosterdstreek

    Bij aanvang van de meeting, tijdens de eerste vrije training op donderdag, bleek dat men bij GPR nog wat op zoek was naar de juiste afstelling voor de uitdagende omloop van Dijon, een circuit dat zeer veel vergt van de banden. “Net zoals diverse andere teams gebruikten we de twee vrije trainingen om op zoek te gaan naar een goede set-up voor onze bolide”, aldus Maxime Soulet. “Aangezien het tijdens de eerste vrije sessie niet zo vlot verliep, grepen we voor sessie twee terug naar de set-up die we gebruikten tijdens het openingsweekend in Zolder en dat bleek al een hele stap vooruit.” Met het oog op de kwalificaties, die op vrijdag gepland stonden, werden nog enkele kleine wijzigingen aan de Duitse bolide aangebracht en zodoende klokten Maxime en Greg een vierde tijd in de eerste kwalificatie en een vijfde chrono tijdens de tweede sessie.

    De twee wedstrijden, telkens met een duur van 60 minuten, werden beide op zaterdag afgewerkt. Greg Franchi nam de start van de eerste wedstrijd en nestelde zich al vlug in de top 3, om aan het einde van zijn stint als tweede in het klassement de pitlane op te zoeken en Maxime Soulet de baan op te sturen voor de het ultieme wedstrijdgedeelte. Soulet vertrok met het mes tussen de tanden en bij de hervatting van de race (na een Safety Car procedure) opende Maxime de jacht op de leider. Een mooi gevecht ontspon zich waarin ‘Mad Max’ Soulet de bovenhand nam en naar de zege snelde. “Ik had gemerkt dat er in de Parabolicabocht veel grip was op de buitenste lijn. Daar heb ik dan ook optimaal gebruik van gemaakt en ik kon al bij al vrij vlot voorbijgaan aan de Ferrari van Coens”, aldus Maxime. “Deze eerste zege van het seizoen doet deugd, na de pech die we kenden tijdens het openingsweekend te Zolder.”


    De eerste helft van de tweede race was er eentje om in te kaderen. De GPR Porsche met Soulet kleefde zowat twintig ronden lang aan de bumper van de Ferrari van Vincent Vosse, om dan meteen bij het openen van het pitwindow de stands op te zoeken en de pilotenwissel door te voeren. “Ontelbare keren heb ik geprobeerd om Vincent voorbij te gaan en telkens zat ik zeer dicht, kijk maar eens naar mijn voorbumper. We hebben letterlijk bumper aan bumper, op het scherp van de snee, maar toch fair.” Greg Franchi bevond zich dus na de pilotenwissels nog steeds op de tweede plaats, maar kon daar geen genoegen mee nemen. Hij kreeg de leider in het vizier en weinige ogenblikken later pakte hij de eerste plaats over om daarna een mooie voorsprong bijeen te rijden en onbedreigd op de tweede zege voor de GPR Porsche 997 GT3 Cup S afstevende.

    Teambaas Pino Sperlinga genoot zichtbaar van het dubbele succes in Dijon. “Na de zege tijdens de eerste wedstrijd werd me een pronostiek gevraagd voor de tweede race. Ik rekende met ons snel duo terug op een plaats in de top drie, en dat zou me ook tevreden gesteld hebben”, zegt Pino. “Maar twee zeges op één dag is natuurlijk nog beter. Het is gewoonweg perfect!” Waaraan Greg Franchi nog toevoegt: “We hebben onze revanche gehad. Door deze twee overwinningen zijn we weer volop in de running voor het kampioenschap en hebben we vooral onze nare herinnering van Zolder helemaal uitgewist.”

    12-05-2008 om 21:32 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Barrichello wil voor de 300, Honda nog niet
    STANBUL – Dit weekend was het dan eindelijk zover. Rubens Barrichello brak het record van de meeste GP-starts met zijn 257e optreden in de F1. De Braziliaan was na het behalen van het record meteen duidelijk over hoe hij zijn F1-toekomst ziet.


    “Ik weet niet of ik de 300 ooit zal halen”, vertelde Rubens Barrichello tegenover Reuters. “Ik zal het echter zeker proberen, omdat een vriend van mij laatst tegen mij zei dat racen in mijn bloed zit. Zo voel ik dat ook.” Driehonderd starts is een nobel striven, maar dit kost de Braziliaan van Honda nog twee seizoenen na dit jaar. Honda wilde nog niet bevestigen dat de kersverse recordhouder mag blijven.

    “Rubens Barrichello is zich bewust van de huidige situatie bij Honda”, vertelde Nick Fry. “Toen ik Rubens Barrichello aannam maakte ik een foutje door tegen hem te zeggen dat hij ervaren is. Barrichello merkte op dat hij niet ervaren, maar snel wil zijn. Als Barrichello snel blijft, dan is hij hier volgend jaar ook, maar als hij niet snel is, dan is hij hier niet meer tijdens het volgende seizoen. Zo simpel is het.”

    12-05-2008 om 21:31 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een zwart weekend voor Gravity Racing International
    Na de dubbele zege met de Mosler MT900 van Anthony Kumpen en Bert Longin tijdens de Belgian Race Kick Off te Zolder zakte de ploeg van Gravity Racing International met vertrouwen af naar Dijon Prenois voor het tweede treffen van het Belgian GT Championship samen met de FFSA Super Meeting. En het minste dat we kunnen schrijven is dat dit evenement helemaal niet in het voordeel is uitgedraaid van de bemanningen van de twee.

    Als gevolg van de nieuwe regels in het kader van de fameuze "Balance of Performance" voor de GT3 dienden de Amerikaanse bolides voor de races in Dijon extra gewicht aan boord te nemen en werden ze eveneens 1 cm hoger gelegd. Ook al betekende dat op de Bourgondische omloop een ingrijpend nadeel voor Kumpen-Longin en Radermecker-Marchal, toch zou elk van deze duo’s met enkele honderdsten van een seconde een pole positie weten te veroveren voor de 60 minuten durende manches op zaterdag.

    Dat op zich was al een huzarenstukje, maar helaas zou de vreugde niet lang duren. Bij de eerste manche werd de bolide van Kumpen en Longin het slachtoffer van een lekke band, veroorzaakt door brokstukken op de piste. De Mosler kon als zesde de wedstrijd hervatten maar kon geen vuist meer maken tegen de Dodge Viper van Van Hooydonk en Dierick, en eindigde dus ook als zesde. "We zijn duidelijk benadeeld hier in Dijon", betreurde teammanager Loris de Sordi. "Het extra gewicht verplicht ons ertoe om vroeger te remmen dan de andere wagens en zoals reeds eerder op het seizoen bleek zijn we zeker niet de snelste op de rechte lijn. De wagen van Anthony en Bert kon dus onmogelijk de bovenhand nemen van de Viper, die telkens voorsprong nam op de rechte lijn." Alsof dat nog niet erg genoeg was deelde ook Vincent Radermecker in de pech, toen hij bij een snelheid van om en bij de 250 km/u op het einde van de rechte lijn een klapband kreeg en in de grindbak belandde. Gelukkig bleef alles zonder erg voor de rijder, die het letterlijk en figuurlijk warm had onder de loden zon…


    Op het einde van de namiddag stond de tweede manche op het programma, en deze begon rampzalig voor het Gravity team toen de motoren van beide Mosler dienst weigerden bij de startopstelling! Zodoende dienden de wagens vanuit de pitlane te starten, helemaal achteraan het veld. Vincent Radermecker kon nog wel een indrukwekkende remonte maken maar zijn Nederlandse teamgenoot Ron Marchal kreeg te kampen met ernstige motorstoringen en viel met de Mosler terug naar de tiende plaats in de eindrangschikking. Voor Kumpen en Longin was de wedstrijd al veel vroeger gedaan door een aandrijfas die de geest gaf…

    "Eén zaak staat als een paal boven water : met steeds maar meer opgelegde handicaps zijn de twee Mosler van Gravity Racing International zeker niet de sterkste van dit deelnemersveld", vervolgt Loris de Sordi. "Wat we ook konden vaststellen is dat Porsche en Dodge hier zeer sterk waren. Maar goed, na de herhaaldelijke ontgoochelingen kunnen we dus niets anders doen dan hard werken. Het probleem is echter dat we niet weten hoe we het nu kunnen aanpakken, want met de actuele gang van zaken betwijfel ik of wij nog wel wedstrijden kunnen winnen in deze omstandigheden. Behoudens dat alles stonden de Belgian GT’s in Dijon ook nog eens buiten de paddocks geparkeerd, in de keien. En het tijdschema voor deze wedstrijden zat nogal bizar in elkaar. Ik denk dat men als organisator van dit kampioenschap vooral rekening zou moeten houden met de deelnemers. Ook dat is immers een vorm van respect..."

    12-05-2008 om 21:30 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Barrichello wil voor de 300, Honda nog niet
    STANBUL – Dit weekend was het dan eindelijk zover. Rubens Barrichello brak het record van de meeste GP-starts met zijn 257e optreden in de F1. De Braziliaan was na het behalen van het record meteen duidelijk over hoe hij zijn F1-toekomst ziet.


    “Ik weet niet of ik de 300 ooit zal halen”, vertelde Rubens Barrichello tegenover Reuters. “Ik zal het echter zeker proberen, omdat een vriend van mij laatst tegen mij zei dat racen in mijn bloed zit. Zo voel ik dat ook.” Driehonderd starts is een nobel striven, maar dit kost de Braziliaan van Honda nog twee seizoenen na dit jaar. Honda wilde nog niet bevestigen dat de kersverse recordhouder mag blijven.

    “Rubens Barrichello is zich bewust van de huidige situatie bij Honda”, vertelde Nick Fry. “Toen ik Rubens Barrichello aannam maakte ik een foutje door tegen hem te zeggen dat hij ervaren is. Barrichello merkte op dat hij niet ervaren, maar snel wil zijn. Als Barrichello snel blijft, dan is hij hier volgend jaar ook, maar als hij niet snel is, dan is hij hier niet meer tijdens het volgende seizoen. Zo simpel is het.”

    12-05-2008 om 21:29 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jos Verstappen: "Nederlandse fans enorme extra motivatie"
    SPA - Het team Van Merksteijn Motorsport by Equipe Verschuur en zijn rijders Jos Vestappen en Peter van Merksteijn hebben afgelopen weekeinde tijdens de derde race in de LMP2-klasse in de Le Mans Series gewonnen. Op het F1-circuit van Spa-Francorchamps stelden Verstappen en Van Merksteijn met hun Porsche RS Spyder de overwinning veilig. Ze wonnen met een voorsprong van 10,387 seconden voor Jan Lammers en Didier Theys met de Porsche RS Spyder van het Zwitserse Horag-team. Met hun tweede seizoenszege na de eerdere winst bij de seizoensouverture in Barcelona en de tweede plaats op Monza konden Verstappen en Van Merksteijn hun voorsprong in het kampioenschap uitbouwen. Na drie van de vijf races in de Le Mans Series hebben beiden 28 punten, een voorsprong van zes punten op de Deense rijders Casper Elgaard en John Nielsen.

    Jos Verstappen en Peter van Merksteijn blij met overwinning in LMP2-klasse

    Nadat hij voor de derde maal op rij dit seizoen vanaf de pole-position in de klasse was gestart, reed Verstappen gedurende de beginfase van de race aan de leiding. Bij de zomerse temperaturen in het zonovergoten Spa was het huishouden met de banden een ware uitdaging. “Met de eerste set banden die we al in de kwalificatie hadden gebruikt, was het niet zo gemakkelijk, maar daarna was de balans een stuk beter”, zei Verstappen, die kort na zijn eerste pitstop kortstondig de leiding kwijtraakte aan de snelle Lola coupé. Nadat hij de leiding heroverd had, gaf hij het stuurwiel over aan Peter van Merksteijn. Laatstgenoemde moest één keer voor een ongeplande pitstop naar binnen komen om de neuspartij van de auto te laten vervangen, omdat de koplampen niet werkten, zoals het reglement in de Le Mans Series voorschrijft. De auto viel kortstondig terug tot de derde plaats, terwijl gedurende Van Merksteijns rijbeurt tweemaal de safety-car in actie kwam. “De safety-car zorgde voor wat chaos, want daarna moest ik weer veel auto’s inhalen. Eén keer verloor ik kort de concentratie en ging in de rondte, gelukkig zonder schade”, aldus Van Merksteijn.

    In ronde 98 stapte Verstappen opnieuw in voor zijn tweede en laatste rijbeurt en klom snel weer op naar de eerste plaats in de klasse. De slotfase van de race werd gekenmerkt door een derde interventie van de safety-car, gevolgd door een snelle sprint van vier ronden tot het vallen van de zwart-wit geblokte vlag. Verstappen verdedigde goed zijn positie en reed de overwinning naar huis. “Het was zeker niet eenvoudig. Deze race bood heel wat actie en we moesten de hele tijd geconcentreerd blijven om geen fouten te maken in het dichte verkeer”, zei Verstappen. “Alle ondersteuning van de Nederlandse fans met hun vlaggen en spandoeken tegenover onze pitbox was een enorme extra motivatie. Je merkt echt dat de LMS in Nederland steeds populairder wordt.” Teameigenaar Peter van Merksteijn verklaarde: “Het was een spectaculaire race, een echte klassieker in de beste traditie van de 1000 kilometer van Spa. Onze auto was opnieuw perfect en het team heeft het fantastisch gedaan. Nu kijken we echt uit naar Le Mans!”

    De volgende activiteit voor het team is de officiële testdag ter voorbereiding op de 24 Uur van Le Mans op zondag 1 juni. De volgende race van de Le Mans Series is de 1000-kilometerrace op de Nürburgring op 17 augustus.

    Spa (Bel), Le Mans Series. Uitslag LMP2 race:
    1. Verstappen-Van Merksteijn (Ned), Porsche RS Spyder, 138 ronden in 5.18.41.441 uur (gem. 181,947 km/u).
    2. Lammers-Theys (Ned-Bel), Porsche RS Spyder, 10.387 sec.
    3. Elgaard-Nielsen (Den), Porsche RS Spyder, 3 ronden.

    Stand LMP2 rijderskampioenschap na 3 van 5 races: 1. Verstappen en Van Merksteijn, 28 punten. 2. Nielsen en Elgaard, 22, 3. Lammers en Theys, 17.

    12-05-2008 om 21:22 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BMW 130i Cup: Bas Schothorst en Tim Coronel domineren
    480_schothorst

    Net als in de beide kwalificatietrainingen tijdens de Pinksterraces waren Bas Schothorst en Tim Coronel ook in de eerste race van de Samsung BMW 130i Cup een klasse apart. Bas won de race op Circuit Park Zandvoort, vlak voor zijn teamgenoot. Bertus Sanders stelde de laatste podiumplek veilig.

    Bij de start nam de ‘McGregor-trein’ vanaf de eerste startrij meteen de leiding. Jan Joris Verheul volgde op de derde plek, voor Bertus Sanders en Duncan Huisman.
    Leider Bas en volger Tim reden met z’n tweeën al snel weg van de rest van het veld; na de tweede ronde was het gat anderhalve seconde, weer een ronde later bedroeg hun marge al 2,5 seconden. Dit bouwden zij uit tot vier seconden op de finishlijn.
    Bas maakte in de vijfde ronde een foutje, waarvan Tim profiteerde. Coronel kon niet lang genieten van zijn leidende positie; een foutje van zijn kant zorgde ervoor dat Bas de kop weer overnam. Bas Schothorst kwam na tien ronden als winnaar over de streep, met Tim Coronel in zijn kielzog. “Ik had het heel zwaar”, aldus Bas na de huldiging. “Aan het einde van de race ging mijn auto alle kanten op, mijn banden waren aan het einde echt op. Dit was niet mijn sterkste race, maar ik heb in elk geval gewonnen.”
    Tim had in de slotfase betere banden over. “In de beginfase heb ik niet zo gepusht, met als voordeel betere banden aan het einde van de race. Deze dubbelzege is een mooi resultaat, zeker ook voor de 350 gasten van ons team.”

    Pech

    Jan Joris Verheul lag in de eerste helft van de race op de derde plek. Hij stond onder zware druk van de aandringende Bertus Sanders, die op zijn beurt Duncan Huisman groot in zijn achteruitkijkspiegel zag. Verheul verdedigde zijn positie goed, tot hij met een lekke band naar de pits moest. Bertus nam de derde plek over en zag vervolgens kans om iets weg te lopen bij vierde man Duncan Huisman. “Het was een mooie race”, vond Bertus. “Ik merkte dat ik sneller was dan Jan Joris.” Passeren lukte echter niet, tot Verheul wegviel.
    Ricardo van der Ende, zonder trainingstijd achteraan gestart, vocht zich naar de vijfde plek.
    Ook Jan Lammers (zesde), Bernhard van Oranje (achtste algemeen) en Lau Michielse (dertiende) vertrokken zonder trainingstijd vanuit de achterste gelederen. Aldus telde het startveld toch nog dertien auto’s.

    480_ritsma

    Pole Rintje

    Rintje Ritsma won de strijd om de BMW Drivers Trophy, op welgeteld 0.273 seconde gevolgd door tweede man Pieter-Christiaan van Oranje. Zijn broer Bernhard eindigde als derde op het podium.
    Racewinnaar Bas Schothorst mocht na de race aan het ‘Rad van Fortuin’ draaien. Het wiel stopte bij het cijfer zeven, dat betekende dat de top zeven uit de eerste race in omgekeerde volgorde aan de tweede race zou beginnen. De als zevende geklasseerde Rintje Ritsma mocht in de tweede race dus vanaf pole position starten.
     
    480_podium_0647

    Uitslag eerste race:

    1. Bas Schothorst, 10 ronden in 19:34.713
    2. Tim Coronel, op 0.134
    3. Bertus Sanders, op 4.025
    4. Duncan Huisman, op 6.746
    5. Ricardo van der Ende, op 7.817
    6. Jan Lammers, op 11.349
    7. Rintje Ritsma, op 17.016
    8. Pieter Christiaan van Oranje, op 17.289
    9. Bernhard van Oranje, op 20.259
    10. Luuk Glansdorp, op 23.137

    12-05-2008 om 21:18 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BRL V6: Collé-rijders dulden geen tegenstand
    480_molenaar_6477

    Tijdens de eerste Pinksterrace waren de beide Collé-rijders oppermachtig in de BRL V6. Vanaf de start greep Donald Molenaar de macht en volgde teamgenoot Sandor van Es op gepaste afstand. Ook een safetycar kon daar geen verandering in brengen, waardoor de eerste dubbelzege van het jaar een feit is. Derde werd Nelson van der Pol die hier ook de hele race vertoefde.

    480_startbrl_6391

    Bij de start grijpt Molenaar gelijk de macht, maar daarachter zit Nelson van der Pol dicht op Sandor van Es. De Collé-rijder slaat de aanval echter af. Donny Crevels heeft een slechte start en hij wordt om de oren gereden door beide oranje bolides van Jacky van der Ende en Christiaan Frankenhout. Crevels sluit aan als zesde, voor Henry Zumbrink en Phil Bastiaans.

    480_crevels_6465

    Crevels herstelt zich
    Donny Crevels heeft dus een slechte start achter de rug, maar heeft in het verleden al laten zien dat inhalen een van zijn handelsmerken is. Crevels kruipt achter Frankenhout, die een lichte beschadiging lijkt te hebben opgelopen, en passeert hem vrij snel. Vervolgens kan hij gaan jagen op Jacky van der Ende en ook de tweede rijder van PS Autosport moet aan de inhaaldrang van Crevels geloven. Het gat naar Nelson van der Pol is inmiddels aardig opgelopen, maar daarbij wordt Crevels geholpen door BRL Light-rijder Maarten Overdijk, die met een kapotte wagen een flink oliespoor over de baan trekt, waarvoor de safetycar de baan op komt.

    480_brlstrijd_6419

    Tijdrace
    De safetycarfase duurt vier ronden, waarna wordt besloten dat de race niet op ronden maar op tijd wordt gereden. Met nog een kleine zes minuten te gaan mag Molenaar het veld aanvoeren en dit doet hij erg slim. Hij slaat een groot genoeg gat naar teamgenoot Van Es achter zich te houden en ook Nelson van der Pol en Donny Crevels hebben allen hun eigen gaatje gevonden, zonder naar voren echt te kunnen aanvallen. Achter Crevels vallen de twee mannen van PS Autosport elkaar aan, maar Jacky van der Ende houdt zijn teamgenoot achter zich. Daarachter volgt Henry Zumbrink nog steeds goed, terwijl Phil Bastiaans de pits in moet draaien. Achter Zumbrink vechten Niels Bouwhuis en Barry Maessen een onderling gevecht uit, maar als Maessen zich in de Tarzanbocht verremt en in het grind spint en valt hij ver terug.

    480_maessenspin_6509

    ”Snoeiheet”
    Donald Molenaar had qua rijden geen al te zware race, maar de omstandigheden maakten het bijzonder zwaar. “Met zeventig graden in de cockpit en geen stuurbekrachtiging moet je lichaam zo in het begin van het jaar weer heel erg wennen en is het dus erg zwaar rijden. Ik heb een keer gesquasht met de verwarming op veertig, maar verder kun je hier niet op trainen. Ik hoop dat m’n lichaam er nu voor race 2 een beetje aan gewend is.”

    480_podium_brl_9342

    Uitslag race 1 BRL V6
    1. Donald Molenaar, 11 ronden
    2. Sandor van Es, op 2.253
    3. Nelson van der Pol, op 3.212
    4. Donny Crevels, op 3.516
    5. Jacky van der Ende, op 5.467
    6. Christiaan Frankenhout, op 6.391
    7. Henry Zumbrink, op 6.863
    8. Ferndinand Kool, op 7.844
    9. Niels Bouwhuis, op 7.954
    10. Jos Menten, op 12.013


    12-05-2008 om 21:17 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BRL Light: Marijn van Kalmthout verslaat Schaap in direct gevecht
    480_duel_schaap_6440

    De eerste race van de BRL Light is uitgelopen op een titanenstrijd tussen Marijn van Kalmthout en Michel Schaap. De twee streden de hele wedstrijd
    , op een safetyfase na, om de leiding, waarbij uiteindelijk Van Kalmthout in de laatste ronde pas zijn zege veiligstelde. Derde werd gastrijder Peter Furth, die een ronde eerder nog drie plaatsen terug lag.

    Bij de start zitten de Lights dicht achter de V6’en en worden ze ook lichtelijk in de weggezeten door deze grote jongens. Leider Marijn van Kalmthout verliest de leiding aan Michel Schaap, maar de polezitter sluit wel aan als tweede. René Zwikker behoudt de derde plaats en ook Niels Hartvelt, Theo Stor en Peter Furth behouden hun posities.

    Tweestrijd om kop
    Van Kalmthout positioneert zich vervolgens achter Schaap en na een ronde pakt de Hoofddorper de leiding weer terug. Ook Michel Schaap laat zich echter niet op zijn kop zitten, want hij pakt de poleman weer snel terug. Ondanks het gestoei weten de twee nog wel gewoon uit te lopen op nummer drie, waar inmiddels Niels Hartvelt rijdt, die René Zwikker is gepasseerd. Zwikker zit sowieso niet zo lekker in het moment, want ook zijn grote concurrent en vriend Theo Stor pakt de vierde plaats.

    480_light_strijd_6501

    Pech voor de razende reporter
    In het achterveld rijdt debutant en autosport.nl-redacteur Maarten Overdijk zijn rondjes, nog hard bezig zijnde om zoveel mogelijk ervaring op te doen. Daar komt echter niet zo heel veel van, want na vier ronden zorgt technisch malheur voor een vroegtijdig einde aan zijn race. Hierbij laat hij een groot oliespoor als souvenir achter. De safetycar komt de baan op om de baan weer een beetje te kunnen fatsoeneren.

    480_maarten_overdijk_6448

    Tijdrace
    De safetycarfase duurt vier ronden, waarna wordt besloten dat de race niet op ronden maar op tijd wordt gereden. Met nog een kleine zes minuten te gaan mag Schaap het veld aanvoeren. Marijn van Kalmthout is echter goed wakker, want hij zit weer gelijk op de bumper van Schaap en passeert hem ook. De tweestrijd van voor de safetycar gaat onverhinderd verder, want de twee willen allebei winnen, maar blijven fair racen. Pas in de voorlaatste ronde weet Van Kalmthout een voldoende gat te slaan om de race rustig uit te rijden.

    Achter de twee koplopers heeft René Zwikker Niels Hartvelt weer gepasseerd en hij zit op podiumkoers. Theo Stor zat er aanvankelijk ook nog goed bij, maar hij spint bij het ingaan van de Tarzanbocht en haakt af in de strijd om de voorste posities.

    480_furth_6526

    Toch is het niet Zwikker die naar het podium gaat, maar als een duveltje uit een doosje komt de plaatselijke held Peter Furth zich mengen in de strijd en hij passeert de twee voorgangers. Daarmee mag Furth bij zijn eenmalige optreden de weg naar het podium maken.

    Enerverend
    "Het was een enerverende race, met een geweldig gevecht. Jammer dat de safetycar de baan op kwam, maar toen die wegwas ging het gevecht weer onverhinderd verder. Ik pakte Michel op het rechte stuk, maar wist eigenlijk niet zeker of er nou geel hing of niet. Toen heb ik hem de plaats maar weer teruggegeven en hem later opnieuw ingehaald. In de laatste ronde had ik pas vrij baan."

    480_light_podium_9375

    Uitslag race 1 BRL Light
    1. Marijn van Kalmthout, 11 ronden
    2. Michael Schaap, op 2.094
    3. Peter Furth, op 5.974
    4. René Zwikker, op 6.403
    5. Niels Hartvelt, op 7.027
    6. Eric van den Munckhof, op 10.251
    7. Theo Stor, op 10.944
    8. Dick van der Donk, op 14.373
    9. Leo Kurstjens, op 22.752
    10. Femke Terpstra, op 38.103



    12-05-2008 om 21:15 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Formule Ford: Sterke race levert Simon Knap overwinning op
    480_knap_6346

    Simon Knap heeft de eerste Formule Ford-wedstrijd van de Pinksterraces op zijn naam geschreven. Vanaf pole position pakte de KTG-rijder de kop, maar een crash in de Tarzanbocht leverde een safetycarperiode op. Bij de herstart verraste John Svensson de leider maar nog in dezelfde ronde herstelde Knap de oorspronkelijke volgorde en reed naar een afgetekende overwinning. Achter Svensson legde Rogier Jongejans beslag op de derde plaats maar moest daarvoor wel een zeer sterk rijdende Jennifer van der Beek van zich afhouden. In de Zetec Cup pakte Arthur van Uitert in zijn tweede raceweekend zijn eerste overwinning, voor Raymond Surink en Jan Steenhart.


    480_ford_crash_9102

    Simon Knap komt vanaf poleposition goed weg en blijft door de binnenwaartse lijn aan te houden aan kop. Allard Kalff wordt aan de buitenkant bijna het zand in geduwd maar weet nog net via de buitenkant op de baan te blijven. Dat kan niet worden gezegd van een aantal mensen in het middenveld. Door het stof is niet precies duidelijk wie wie raakt maar Henk Vuik schiet aan de buitenkant de grindbak in terwijl Liroy Stuart met een paar kromme wielophangingen blijft staan en ook Robert Howe schade oploopt. Sneu voor de Zetec-rijder want Howe is helemaal uit Engeland overgekomen en ziet zijn race na een paar honderd meter al eindigen.

    480_howe_neus_6273

    Omdat er ook nog de nodige olie op de baan achterblijft en Stuarts kromme auto moeilijk te verwijderen is stuurt de wedstrijdleiding de safetycar de baan in. Een ander slachtoffer blijkt Michel Florie te zijn die achteraan zijn weg heeft moeten vervolgen.


    480_start_fford_6278

    De volgorde na ronde 1 is daarmee, Simon Knap, Rogier Jongejans, John Svensson, Jennifer van der Beek, Jan Paul van Dongen, Allard Kalff, Arthur van Uitert, Jan Steenhart, Raymond Surink, Michel Florie en Jeroen Mul. Achter de safetycar maakt Vincent van der Valk van de gelegenheid gebruik om zowel in ronde twee als drie de pits op te zoeken voor een check van zijn auto. Omdat het oliespoor over een groot deel van het circuit loopt en er dus het nodige zand gestrooid moet worden blijft de safetycar tot de vijfde doorkomst in de baan.

    Bij de herstart letten de eersten goed op waardoor Knap op kop blijft, gevolgd door Jongejans. Svensson remt echter extreem laat en weet via de buitenkant van de Tarzanbocht het leidende duo te passeren en de kop te nemen. Bij het Scheivlak komt Svensson echter op het olie/zandspoor en verliest snelheid waardoor Knap weer de leiding kan overnemen. Dat de KTG-rijder op het tweede deel van het circuit een perfecte lijn heeft blijkt wel uit het feit dat hij meteen afstand kan nemen van Svensson. Achter de Belg krijgt Jongejans het aan de stok met een sterk rijdende Van der Beek. De snelle jongedame weet zelfs Jongejans een keer uit te remmen, maar bij het aansnijden van de Tarzanbocht pakt Jongejans weer de binnenlijn terwijl Van der Beek met een blokkerend wiel te ver naar buiten gaat. Daarachter rijdt Kalff een sterke race door Van Dongen te passeren en goed de aansluiting te behouden bij Van der Beek.

    480_start_florie_6316

    Florie heeft veel terrein verloren doordat hij bij de herstart achter een aantal Zetec-auto’s terecht is gekomen. De Amsterdammer weet nog wel tijd goed te maken maar de achterstand is zo groot dat hij geen plaatsen kan winnen en blijft steken op plek zeven.



    Door de langdurige safetycarperiode wordt de wedstrijd na 25 minuten afgevlagd. De leider heeft dan tien in plaats van de geplande twaalf ronden afgelegd.

    480_vanuitert_6351

    In de Zetec Cup gaat Van Uitert aan de leiding en weet deze plaats tot de finish te behouden. Daarmee mag de rookie zijn eerste overwinning noteren. Een tweede plaats gaat naar Surink gevolgd door Steenhart. Van der Valk heeft duidelijk problemen, want na zijn pitstops tijdens de safetycarperiode kan de KTG-rijder ook in de rest van de race geen vuist meer maken en rijdt kansloos als laatste Zetec-rijder rond.

    Uitslag Formule Ford
    Pinksterraces, race 1, Circuit Park Zandvoort, maandag 12 mei 2008
    1. Simon Knap 10 ronden in 25:06.710
    2. John Svensson, op 3.857
    3. Rogier Jongejans, op 4.591
    4. Jennifer van der Beek, op 4.721
    5. Allard Kalff, op 5.799
    6. Jan Paul van Dongen, op 5.846
    7. Michel Florie, op 12.663
    8. Jeroen Mul, op 22.760
    9. Arthur van Uitert, op 36.270 (1 in Zetec)
    10. Raymond Surink, op 36.966 (2 in Zetec)
    11. Jan Steenhart, op 39.700 (3 in Zetec)
    12. Vincent van der Valk, op 1 ronde (4 in Zetec)


    12-05-2008 om 21:13 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Swift Cup: Karel Verspaget wint, drama voor pole-sitter Jasper Bijl
    480_verspaget_actie_6210

    Karel Verspaget houdt van Pinksteren. Nadat hij vorig seizoen tijdens de Pinksterraces zijn allereerste zege in de Formido Swift Cup pakte, veroverde hij vanmorgen zijn tweede winst ooit. De rijder van Equipe Verschuur hield in een hectische race Jeroen den Boer (tweede) en Hans Bos (derde) achter zich. Sandra Douma was op plek vierde de beste dame.

    480_schade_bijl_6128

    Voor de start is er een drama voor Jasper Bijl. Tijdens de opwarmronde gaat de pole-man eraf. De racende Suzuki-dealer uit Hoogland rijdt bij de Ausi S-bocht zijn voorkant tegen de vangrail en heeft veel schade. Voordat de race begint, ligt de verrassende winnaar van de kwalificatietraining van zaterdag eruit.

    Safety car
    Omdat de wagen van Jasper Bijl met schade op de baan staat en er olie op het asfalt ligt, gaat het 26 wagens tellende veld achter de safety car van start. Ondertussen settelen de fans van Niels Langeveld zich op de hoofdtribune. Met het spandoek ‘Hup Langeveld gas erop, rijd die Swift naar de top’ zijn zij klaar voor een mooie Swift-strijd over 12 ronden.

    De echte start
    Na één rondje safety car gaat het pak echt van start. Karel Verspaget, als tweede getraind, neemt de kop. Jeroen den Boer, Hans Bos en de dames Sandra Douma en Suzanne Jager volgen. Tim van Gog dringt al snel aan bij Suzanne, terwijl hij Niels Langeveld, Pieter Schothorst, Carlo Bermes en Marcel Dekker in zijn spiegels ziet. Ook Martin van Rossen junior en debutant Mark van der Aa zitten nog steeds in de lange, spannende trein van twaalf wagens. Even later zet Van der Aa zijn wagen zelfs voorbij zijn veel meer ervaren collega-rijder Van Rossen junior, vorig jaar toch veelvuldig podiumklant.

    Grasmaaien
    Na de derde ronde komt Peter Schreurs de pits in. De opvallende gele wagen heeft onderhoud nodig. Daardoor verliest de snelle man uit Rijssen kostbare tijd. Na de vierde doorkomst lijkt Hans Bos in de Tarzanbocht aan Jeroen den Boer voorbij te gaan. Maar Den Boer geeft niet op en kan dankzij de betere lijn in de Gerlach-bocht zijn tweede positie terugpakken. Ondertussen gaat Suzanne Jager in de Gerlach even door het gras, waardoor ze haar vijfde plaats moet prijsgeven aan Tim van Gog. De Haarlemse kan haar weg vervolgen op P6.


    Spannend
    Het blijft heel spannend. Karel Verspaget blijft leiden, maar een tweede zege ooit (hij won vorig jaar ook met Pinksteren al een keer) is nog lang niet zeker. Jeroen den Boer blijft in zijn nek hijgen, terwijl Hans Bos ook nog binnen de seconde zit. Sandra Douma moet een klein gaatje met het leidende trio toestaan.

    Debutanten
    Halfweg koers gaat Carlo Bermes eruit. De Duitser uit het Douma Frensch Power Team spint en eindigt in het grind. Ondertussen doen de debutanten het goed. Mark van der Aa ligt op een mooie negende plaats, terwijl de vanaf P19 gestarte Leo van der Eijk zich inmiddels keurig heeft opgewerkt naar een 13de stek. Jörg Obluda, die zich als 25ste had gekwalificeerd, heeft ook een vijftal plekken gewonnen en rijdt rond op P21.

    480_koprol_flint

    Op het dak
    In de negende ronde gaat het mis met Paul Flinterman. Bij het uitkomen van de Tarzanbocht krijgt hij een tikje van Robbert Bijl en gaat hij met zijn wagen over de kop. De Zandvoorter, familie van de eerste Nederlandse Formule 1-rijder ooit Jan Flinterman, glijdt op zijn dak naar de grindbak. Gelukkig kan Paul zich snel uit zijn netelige situatie bevrijden en steekt hij zijn duim op naar de mensen langs de kant.

    Weer safety car
    Gevolg is dat de safety car weer de baan op komt. We zitten inmiddels in de tiende van in totaal twaalf ronden. De vraag is of er nog geracet kan worden of dat het veld met een sc-fase over de finish zal komen. Dankzij snel wegsleepwerk van de marshalls gaan we toch nog twee rondjes sprinten naar de meet.

    Grind
    Mark van der Aa gaat voor de herstart door het grind en verliest twee plaatsen. Hij valt terug naar P11. Martin van Rossen junior (9de) en Marcel Dekker (10de) profiteren. Niels Langeveld gaat ook vooruit en pakt P6 af van Suzanne Jager. In de hectische slotfase valt Björn Cornelissen nog uit.

    Zege Verspaget
    Karel Verspaget gaat ondertussen op de winst af. Hij knippert op start/finish met zijn lichten naar zijn team van Equipe Verschuur en gaat juichend over de meet. Jeroen den Boer en Hans Bos pakken ook weer een podiumplaats. In de laatste ronde valt Nick Versteegh terug. Hij lag op een keurige P12. Nu wordt de Hagenaar als 20ste geklasseerd en mist hij derhalve toch wat kampioenschapspunten. De snelste ronde gaat met 2.08,624 naar Hans Bos, waardoor de klassementsleider nog een bonuspunt scoort. Bart van Raamsdonk, die helemaal achteraan was gestart als 28ste, eindigt toch nog op de 14de plaats en verdient daarmee twee punten. Na afloop krijgt Leo van der Eijk een tijdstraf van een minuut vanwege 'misbehaviour on the track'. Daardoor valt de 16-jarige debutant terug naar plek 21 en verliest hij zijn 12de finishplaats en waardevolle kampioenschapspunten.


    480_verspaget_6241

    Uitslag eerste Swift Cup-race Pinksteren:
    1. Karel Verspaget 12 ronden
    2. Jeroen den Boer op 0,317 seconde
    3. Hans Bos op 0,650
    4. Sandra Douma op 1,830
    5. Tim van Gog op 2,212
    6. Niels Langeveld op 2,752
    7. Suzanne Jager op 4,130
    8. Pieter Schothorst op 4,807
    9. Martin van Rossen jr. op 5,283
    10. Marcel Dekker op 5,953
    11. Mark van der Aa op 12,430
    12. Jeroen Slaghekke op 18,429
    13. Daan Stots op 19,346
    14. Bart van Raamsdonk op 19,514
    15. Alexander Keijzers op 19,720
    16. Marcel van Leen op 20,127
    17. Maaike de Wit op 20,721
    18. Jörg Obluda op 20,885
    19. Thomas Cox op 21,136
    20. Nick Versteegh op 38,016
    21. Leo van der Eijk op 1:18,283

    Uitgevallen: Björn Cornelissen, Paul Flinterman, Robbert Bijl, Carlo Bermes, Peter Schreurs, Jasper Bijl.


    12-05-2008 om 21:10 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Swift Cup: Karel Verspaget wint, drama voor pole-sitter Jasper Bijl
    480_verspaget_actie_6210

    Karel Verspaget houdt van Pinksteren. Nadat hij vorig seizoen tijdens de Pinksterraces zijn allereerste zege in de Formido Swift Cup pakte, veroverde hij vanmorgen zijn tweede winst ooit. De rijder van Equipe Verschuur hield in een hectische race Jeroen den Boer (tweede) en Hans Bos (derde) achter zich. Sandra Douma was op plek vierde de beste dame.

    480_schade_bijl_6128

    Voor de start is er een drama voor Jasper Bijl. Tijdens de opwarmronde gaat de pole-man eraf. De racende Suzuki-dealer uit Hoogland rijdt bij de Ausi S-bocht zijn voorkant tegen de vangrail en heeft veel schade. Voordat de race begint, ligt de verrassende winnaar van de kwalificatietraining van zaterdag eruit.

    Safety car
    Omdat de wagen van Jasper Bijl met schade op de baan staat en er olie op het asfalt ligt, gaat het 26 wagens tellende veld achter de safety car van start. Ondertussen settelen de fans van Niels Langeveld zich op de hoofdtribune. Met het spandoek ‘Hup Langeveld gas erop, rijd die Swift naar de top’ zijn zij klaar voor een mooie Swift-strijd over 12 ronden.

    De echte start
    Na één rondje safety car gaat het pak echt van start. Karel Verspaget, als tweede getraind, neemt de kop. Jeroen den Boer, Hans Bos en de dames Sandra Douma en Suzanne Jager volgen. Tim van Gog dringt al snel aan bij Suzanne, terwijl hij Niels Langeveld, Pieter Schothorst, Carlo Bermes en Marcel Dekker in zijn spiegels ziet. Ook Martin van Rossen junior en debutant Mark van der Aa zitten nog steeds in de lange, spannende trein van twaalf wagens. Even later zet Van der Aa zijn wagen zelfs voorbij zijn veel meer ervaren collega-rijder Van Rossen junior, vorig jaar toch veelvuldig podiumklant.

    Grasmaaien
    Na de derde ronde komt Peter Schreurs de pits in. De opvallende gele wagen heeft onderhoud nodig. Daardoor verliest de snelle man uit Rijssen kostbare tijd. Na de vierde doorkomst lijkt Hans Bos in de Tarzanbocht aan Jeroen den Boer voorbij te gaan. Maar Den Boer geeft niet op en kan dankzij de betere lijn in de Gerlach-bocht zijn tweede positie terugpakken. Ondertussen gaat Suzanne Jager in de Gerlach even door het gras, waardoor ze haar vijfde plaats moet prijsgeven aan Tim van Gog. De Haarlemse kan haar weg vervolgen op P6.


    Spannend
    Het blijft heel spannend. Karel Verspaget blijft leiden, maar een tweede zege ooit (hij won vorig jaar ook met Pinksteren al een keer) is nog lang niet zeker. Jeroen den Boer blijft in zijn nek hijgen, terwijl Hans Bos ook nog binnen de seconde zit. Sandra Douma moet een klein gaatje met het leidende trio toestaan.

    Debutanten
    Halfweg koers gaat Carlo Bermes eruit. De Duitser uit het Douma Frensch Power Team spint en eindigt in het grind. Ondertussen doen de debutanten het goed. Mark van der Aa ligt op een mooie negende plaats, terwijl de vanaf P19 gestarte Leo van der Eijk zich inmiddels keurig heeft opgewerkt naar een 13de stek. Jörg Obluda, die zich als 25ste had gekwalificeerd, heeft ook een vijftal plekken gewonnen en rijdt rond op P21.

    480_koprol_flint

    Op het dak
    In de negende ronde gaat het mis met Paul Flinterman. Bij het uitkomen van de Tarzanbocht krijgt hij een tikje van Robbert Bijl en gaat hij met zijn wagen over de kop. De Zandvoorter, familie van de eerste Nederlandse Formule 1-rijder ooit Jan Flinterman, glijdt op zijn dak naar de grindbak. Gelukkig kan Paul zich snel uit zijn netelige situatie bevrijden en steekt hij zijn duim op naar de mensen langs de kant.

    Weer safety car
    Gevolg is dat de safety car weer de baan op komt. We zitten inmiddels in de tiende van in totaal twaalf ronden. De vraag is of er nog geracet kan worden of dat het veld met een sc-fase over de finish zal komen. Dankzij snel wegsleepwerk van de marshalls gaan we toch nog twee rondjes sprinten naar de meet.

    Grind
    Mark van der Aa gaat voor de herstart door het grind en verliest twee plaatsen. Hij valt terug naar P11. Martin van Rossen junior (9de) en Marcel Dekker (10de) profiteren. Niels Langeveld gaat ook vooruit en pakt P6 af van Suzanne Jager. In de hectische slotfase valt Björn Cornelissen nog uit.

    Zege Verspaget
    Karel Verspaget gaat ondertussen op de winst af. Hij knippert op start/finish met zijn lichten naar zijn team van Equipe Verschuur en gaat juichend over de meet. Jeroen den Boer en Hans Bos pakken ook weer een podiumplaats. In de laatste ronde valt Nick Versteegh terug. Hij lag op een keurige P12. Nu wordt de Hagenaar als 20ste geklasseerd en mist hij derhalve toch wat kampioenschapspunten. De snelste ronde gaat met 2.08,624 naar Hans Bos, waardoor de klassementsleider nog een bonuspunt scoort. Bart van Raamsdonk, die helemaal achteraan was gestart als 28ste, eindigt toch nog op de 14de plaats en verdient daarmee twee punten. Na afloop krijgt Leo van der Eijk een tijdstraf van een minuut vanwege 'misbehaviour on the track'. Daardoor valt de 16-jarige debutant terug naar plek 21 en verliest hij zijn 12de finishplaats en waardevolle kampioenschapspunten.


    480_verspaget_6241

    Uitslag eerste Swift Cup-race Pinksteren:
    1. Karel Verspaget 12 ronden
    2. Jeroen den Boer op 0,317 seconde
    3. Hans Bos op 0,650
    4. Sandra Douma op 1,830
    5. Tim van Gog op 2,212
    6. Niels Langeveld op 2,752
    7. Suzanne Jager op 4,130
    8. Pieter Schothorst op 4,807
    9. Martin van Rossen jr. op 5,283
    10. Marcel Dekker op 5,953
    11. Mark van der Aa op 12,430
    12. Jeroen Slaghekke op 18,429
    13. Daan Stots op 19,346
    14. Bart van Raamsdonk op 19,514
    15. Alexander Keijzers op 19,720
    16. Marcel van Leen op 20,127
    17. Maaike de Wit op 20,721
    18. Jörg Obluda op 20,885
    19. Thomas Cox op 21,136
    20. Nick Versteegh op 38,016
    21. Leo van der Eijk op 1:18,283

    Uitgevallen: Björn Cornelissen, Paul Flinterman, Robbert Bijl, Carlo Bermes, Peter Schreurs, Jasper Bijl.


    12-05-2008 om 21:08 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    11-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Massa wint voor de derde opeenvolgende keer GP Turkije
    Omstreeks drie uur onze tijd gingen de lichten op groen. De Braziliaan Felipe Massa vertrok vanop pole en ging meteen aan de leiding van de GP van Turkije. Heikki Kovalainen en Kimi Raikkonen misten beide hun start, en Lewis Hamilton en Robert Kubica konden daar goed van profiteren. Hamilton palmde de tweede plaats in, vlak voor de Poolse BMW rijder. Achteraan in het veld reed Fisichella vol op Kazuki Nakajima in. Ook Adrian Sutil beschadigde zijn voorvleugel in het euvel, en de safety car kwam al meteen de baan op.

    Na goed één ronde werd het veld weer gelost en het was Hamilton die Massa al meteen weer onder druk kwam zetten. Massa wist zich sterk te houden en sloeg een kloofje met Hamilton. Iets meer naar achter maakte Raikkonen zijn slechte start goed door voorbij Alonso te gaan. De andere Fin, Heikke Kovalainen, kwam al na twee ronden pitten na een lekke band. Lewis Hamilton reed op de harde bandenvariant, in tegenstelling tot de man voor hem. Na goed tien ronden wedstrijd bedroeg de kloof nog steeds anderhalve seconde.

    Felipe Massa

    Heikki Kovalainen kwam door zijn pitstop buiten op de achttiende plek, en werd op achtervolgen aangewezen. De Fin kreeg het aan de stok met Adrian Sutil, maar de Duitser gunde de McLaren rijder geen centimeter. Uiteindelijk wist hij Sutil voorbij te gaan, waarbij het tot een lichte aanrijding kwam. Zijn teamgenoot, Lewis Hamilton, bleef ronde na ronde de snelste tijd op de tabellen zetten.

    Na vijftien ronden wedstrijd kwam Alonso binnen voor zijn pitstop. De Spanjaard kwam het circuit weer op als elfde. Amper een ronde later kwam de tweede in de wedstrijd, Lewis Hamilton, de pits opzoeken. Hamilton koos wederom voor de hardere bandenvariant. Robert Kubica en Kimi Raikkonen kenden een rustig begin in derde en vierde stelling. Felipe Massa kwam samen met Robert Kubica binnen in de negentiende ronde. De Braziliaan wist voor Hamilton weer de baan op te komen. Kimi Raikkonen lag op dat moment aan de leiding, maar de zwaarder geladen wereldkampioen moest nog binnenkomen.

    In de twintigste ronde ging Kimi Raikkonen binnen. Na weer een strategisch meesterplan van Ferrari kwam de Fin met ruime voorsprong op Robert Kubica weer de baan op. Beide Ferrari’s lagen op dat moment respectievelijk eerste en derde. De kloof tussen Massa en Hamilton bedroeg acht tienden, en Raikkonen maakte zijn opmars naar het leidersduo. Met nog 35 ronden te gaan kwam Lewis Hamilton aansluiten onder de achtervleugel van Felipe Massa. Met een zeer gedurfd manoevre ging de Brit voorbij Felipe Massa. Massa bleef aan de binnenkant maar Hamilton pakte de kleine opening die hij kreeg. Ronde per ronde verloor Massa seconden op Hamilton, bij momenten verloor hij zelfs zeven tienden op één sector. Wel was Massa sneller dan zijn achterliggers.

    Sebastien Bourdais spinde iets voor half wedstrijd van de baan. Het debuut in Turkije van de Franse Champ Car legende eindigde dus in mineur. Kovalainen reed op dat moment op de elfde plaats en kwam binnen voor zijn tweede pitstop. Button en Glock, respectievelijk achtste en negende op dat moment, kwamen gelijktijdig de pitlane in. Button bleef nipt voor Glock en het duo was nog maar net buiten of Lewis Hamilton kwam binnen voor zijn derde pitstop in de race. Hamilton kende wederom een korte pitstop – namelijk een splash en dash van 6.2 seconden - met nog 26 ronden te gaan. Hierdoor schoof Raikkonen op van drie naar twee, de Brit lag nu in derde stelling.

    Kovalainen zorgde voor spektakel

    Achteraan was het treintje rijden. Jenson Button, Nelson Piquet, Timo Glock en Heikki Kovalainen leverden een knappe strijd voor de plaatsen elf tot veertien. Heikki Kovalainen lijkt volledig te zijn hersteld van zijn crash en ging buitenom voorbij Glock. De Duitser gaf zich niet gewonnen en zij aan zij gingen de twee het rechte stuk op. Het was uiteindelijk Heikki Kovalainen die de bovenhand haalde. Een ronde later ging Nelson Piquet op exact dezelfde plaats voorbij Jenson Button. Heikki Kovalainen lag op de loer en wist te profiteren van het gevecht tussen Piquet en Button. De Fin ging op twee ronden van de veertiende naar de twaalfde plek.

    Met nog achttien ronden te gaan komt Felipe Massa binnen voor zijn tweede en laatste pitstop. Met nog veertien ronden te gaan lag Lewis Hamilton aan de leiding na de pitstop van Kimi Raikkonen. De mannen vooraan hadden nu elk twee pitstops gemaakt, en een ronde later kwam Hamilton binnen voor zijn derde en laatste pitstop. Weeral een korte pitstop zorgde ervoor dat de Brit na de pitstops voor Kimi Raikkonen de baan op kwam. De strijd tussen de Ferrari’s en de McLaren kon dus beginnen in de slotfase van de westrijd. Het verschil tussen leider Massa en de Hamilton bedroeg een dikke vijf seconden. Kovalainen zorgde voor wat spektakel door op knappe wijze voorbij Nico Rosberg naar de achtste plaats op te schuiven. Enkele ronden later kwam de Fin binnen voor zijn laatste pitstop.

    Vooraan reed Raikkonen de kloof met Lewis Hamilton dicht. Nog acht ronden waren er te gaan en de voorsprong van Hamilton bedroeg net iets minder dan een seconde. Felipe Massa kon de wedstrijd op een relaxte wijze uitrijden, en scoorde zijn derde opeenvolgende overwinning op Turkije. Een prestatie die tot nu toe alleen Michael Schumacher hem wist voor te doen. Net zoals de afgelopen twee jaar reed Massa van pole tot finish. Lewis Hamilton wist uiteindelijk de tweede plaats te behouden, Kimi Raikkonen vervolledigde het podium. BMW rijders Kubica en Heidfeld finishten respectievelijk vierde en vijfde. Spanjaard Fernando Alonso ging aan de haal met de zesde plaats, Mark Webber en Nico Rosberg sloten de top acht af. David Coulthard finishte net buiten de punten met zijn Red Bull.

    In de tussenstand van het wereldkampioenschap blijft Kimi Raikkonen aan de leiding. De voorsprong van de Fin bedraagt zeven punten op Massa. Zijn teamgenoot heeft dus na zijn zege van vandaag evenveel punten als Lewis Hamilton. Robert Kubica volgt met 24 punten op de vierde plek voor BMW teamgenoot Nick Heidfeld, Heikki Kovalainen is zesde met amper veertien punten.

    Klik hier voor de tussenstand in het kampioenschap

    Uitslag GP Turkije:
    1   2   Felipe Massa          Ferrari              58 Winner 10pt

    2 22 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 58 +3.7s 8pt

    3 1 Kimi Räikkönen Ferrari 58 +4.2s 6pt

    4 4 Robert Kubica BMW Sauber 58 +21.9s 5pt

    5 3 Nick Heidfeld BMW Sauber 58 +38.7s 4pt

    6 5 Fernando Alonso Renault 58 +53.7s 3pt

    7 10 Mark Webber Red Bull-Renault 58 +64.2s 2pt

    8 7 Nico Rosberg Williams-Toyota 58 +71.4s 1pt

    9 9 David Coulthard Red Bull-Renault 58 +75.2s

    10 11 Jarno Trulli Toyota 58 +76.3s

    11 16 Jenson Button Honda 57 +1 Lap

    12 23 Heikki Kovalainen McLaren-Mercedes 57 +1 Lap

    13 12 Timo Glock Toyota 57 +1 Lap

    14 17 Rubens Barrichello Honda 57 +1 Lap

    15 6 Nelsinho Piquet Renault 57 +1 Lap

    16 20 Adrian Sutil Force India-Ferrari 57 +1 Lap

    17 15 Sebastian Vettel STR-Ferrari 57 +1 Lap

    Ret 14 Sebastien Bourdais STR-Ferrari 24 +34 Laps

    Ret 8 Kazuki Nakajima Williams-Toyota 1 +57 Laps

    Ret 21 Giancarlo Fisichella Force India-Ferrari 0 +58 Laps

    11-05-2008 om 19:14 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GP2: Senna rijdt een hond dood, Nederlanders en Belg finishen niet
    Romain Grosjean, de winnaar van de GP2 Asia Series, heeft zijn eerste GP2-zege van het hoofdseizoen op zijn naam geschreven in het voorprogramma van de F1. In Turkije bleef hij Vitaly Petrov en Trust Team Arden-rijder Sébastien Buemi te snel af. Bruno Senna kende een wereld race door vanaf de vijftiende startplek op te klimmen naar plaats zes. Echter kruiste een loslopende hond zijn pad en dat betekende einde wedstrijd voor de Braziliaan. De Nederlanders Yelmer Buurman en Ho-Pin Tung zagen net als de Belg Jerome D'Ambrosio de finish niet.

    Senna eindigde met een hoop schade na aanrijding met een hond

    Petrov kende een wereldstart door vanaf de vierde positie de leiding in de wedstrijd over te nemen. Grosjean pushte Karun Chandhok en Adam Carroll bij elkaar waardoor Buemi en Javier Villa een kans zagen om achter de Rus aan te sluiten. Verder in het veld vonden diverse incidenten plaats waarbij Buurman, Tung en D'Ambrosio ook het slachtoffer van werden. De safety car neutraliseerde de wedstrijd.

    Bij de herstart kwam Grosjean voorbij aan Villa, die ook verschalkt werd door teamgenoot Giorgio Pantano. Chandhok en Villa raakten in een fel gevecht verwikkeld, welke resulteerde in spins van beide piloten. Senna was snel onderweg en klom op tot plaats zes toen in de tiende ronde een hond het circuit op rende. Helaas kwam het dier voor de auto van de Braziliaan waardoor Senna met flinke schade naar de pits moest rijden.

    Een ronde later nam Grosjean de leiding over van Petrov en die stond hij niet meer af. Toen een tweede hond het circuit op rende kwam de safety car naar buiten. Nadat de hond verdwenen was Grosjean goed weg bij de herstart en zag Petrov in zijn spiegels verdwijnen, terwijl de Rus zijn handen vol had aan Buemi.

    De topdrie finishte in deze volgorde met Pantano, Mike Conway en Ben Hanley achter zich.De vierde plaats van Pantano bleek genoeg om de leiding in het kampioenschap over te nemen. Hij heeft nu vijf punten meer dan Grosjean die de tweede stek pakte. Buemi staat derde met veertien punten en heeft er eentje meer dan Andreas Zuber.

    11-05-2008 om 19:13 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dubbelslag Soulet/Franchi en pech voor Gravity Moslers
    De tweede meeting van het Belgian GT Championship MVD op de Franse omloop van Dijon, was zonder meer een knap vervolg op de openingsraces eerder dit seizoen in Zolder. De eerste race bracht een hele knappe strijd tussen Porsche, Ferrari en Mosler en uiteindelijk trok het GPR-duo Maxime Soulet-Greg Franchi aan het langste eind. De tweede race was een kolfje naar de hand van Porsche, met een tweede zege voor Soulet en Franchi na een ware uitputtingsslag.


    Bij de start van de eerste race ging het in het startgewoel meteen fout voor de AD Sport Viper van Kris Wauters, die zijn eerste race na enkele honderden meters zag eindigen. Poleman Bert Longin voerde ondertussen een tweetal ronden het veld aan, maar de Leuvenaar kon niet aan een sterk opzittende Bouvy weerstaan.

    Heel de eerste helft van de race vochten de Ferrari van Bouvy en Coens, de beide Gravity Mosler en de Porsche 997 GT3 Cup S van GPR en NGT om de zege. De pechvogels zaten ditmaal in het kamp van Mosler, want eerst diende Kumpen, met een lekke band de rol te lossen - om uiteindelijke nog zesde te worden - en op het einde van de wedstrijd ging Vincent Radermecker er met eenzelfde euvel hard af en zag zijn race in de zandbak eindigen. Uiteindelijk kwam Maxime Soulet als eerste over de meet, met amper een handvol seconden overschot op Bouvy en Couwberghs.


    Op vier finishte de overblijvende AD Viper van Koen Wauters en Patrick Schreurs, terwijl Van Hooydonk en Dierick na een prachtige remonte de top-5 afsloten.

    De twee race begon dramatisch voor Gravity International. De beide Mosler MT 900 worstelden met de elektronica en dienden vanuit de pitlane te starten. Kumpen verdween kort daarna uit de race, terwijl de tweede Mosler na een mooie remonte opnieuw terugzakte.
    Maar Van Hooydonk, Soulet, Couwberghs en Vosse lieten het niet aan hun hart komen en vochten vooraan een mooie strijd uit. De A+ Viper verloor evenwel alle zegekansen na een stop & go en hiervan profiteerden Franchi en Maes, om na de wissels, een kloof te slaan.

    Achter de beide Porsche kon Fred Bouvy na een prachtige stint Eddy Renard in extremis nog van het podium houden. De beide A+ Viper eindigden knap vijf en zes, met Robert Dierick-Jeffrey van Hooydonck voor Tom Van de Plas-Wim Lumbeeck. Achter de gele wagens vonden we de AD Viper van Schreurs en Koen Wauters en op acht, uiterst verdienstelijk na hun zware ongeval op donderdag, de broers Thiers in hun nagelnieuwe Ferrari 430.


    In Division 2 ging de overwinning in de eerste race naar de KS Motorsport Ginetta G50 van Steve Vanbellingen en Marnix Vandermaesen. Het duo bleef de Porsche 996 GT3 van Van Oost-Maes voor, waar de uitslag in de tweede race net omgekeerd was. Derde in D2 werden tweemaal Bruynoghe en Steegmans in de Lotus. Ook in Division 3 was het ongemeen spannend. Langeberg-Van Hover zegevieren ’s morgens met hun Porsche 997, voor merkgenoten Nelissen-Grade en een uitstekende Niels Lagrange. Diezelfde Lagrange en Nelissen-Grade wonnen ’s avonds voor Langeberg-Van Hover.


    Greg Franchi: “Je mag wel zeggen dat we onze revanche gehad hebben! Met deze twee zeges is het kampioenschap volledig terug open en zijn we de nare herinnering van Zolder helemaal vergeten.”

    Ruben Maes: “Het was een bijzonder bevochten weekend en wij vegen eveneens de spons over ons weekend van Zolder.”

    Damien Coens: “Na ons openingsweekend met de Ferrari in Challenge-configuratie hebben we nu het echte potentieel van de wagen getoond. Deze prestatie laat het beste voor de rest van het seizoen verhopen.”

    Uitslagen:

    Race 1 :
    1. Franchi-Soulet (GPR Porsche 997 GT3 Cup S) 40 ronden, 2. Bouvy-Coens (Francorchamps Motors Ferrari F430 GT3) op 4''925, 3. Maes-Couwberghs (NGT Porsche 997 GT3 Cup S) op 5''332, 4. Wauters-Schreurs (AD Sport Dodge Viper Comp. Coupé) op 37''445, 5. Dierick-Vanhooydonk (A+ Dodge Viper Comp. Coupé) op 1'08''198, 6. Longin-Kumpen (Gravity Mosler MT900 R) op 1'08''774, 7. Renard-Vosse (Sport Garage Ferrari F430 GT3) op 1 ronde, 8. Derdaele-Van Moerkerke (Dodge Viper Comp. Coupé) op 1 ronde, Van de Plas-Lumbeeck (A+ Dodge Viper) op 1 ronde, Thiers-Thiers (Ferrari 430 GT3), op 1 ronde…

    Race 2 :
    1. Soulet-Franchi (GPR Porsche 997 GT3 Cup S) 43 ronden, 2. Couwberghs-Maes (NGT Porsche 997 GT3 Cup S) +10''169, 3. Coens-Bouvy (Francorchamps Motors Ferrari F430 GT3) +17''366, 4. Vosse-Renard (Sport Garage Ferrari F430 GT3) +24''909, 5. Van Hooydonk-Dierick (A+ Dodge Viper Comp. Coupé) +44''517, 6. Van de Plas-Lumbeeck (A+ Dodge Viper Comp. Coupé) +1'08''156, 7. Wauters-Schreurs (AD Sport Dodge Viper Comp. Coupé) op 1 ronde
    8. Thiers-Thiers (Ferrari F430 GT3) op 1 ronde, 9. Lagrange-Nelissen Gradde (First Motorsport Porsche 997 GT3 Cup) op 1 ronde , 10. Radermecker-Marchal (Gravity Mosler MT900 R) op 2 ronden

    11-05-2008 om 19:12 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GP2 Series: Winst voor Romain Grosjean wint sprintrace
    600_tur_r2-start_tcm2-19865

    De Nederlanders Yelmer Buurman en Ho Pin Tung zijn niet ver gekomen in de tweede GP2 Series race in Instanbul. Ho Pin liet zijn motor bij de start afslaan. "Eigen fout", was het eerlijke commentaar. Bij een massacrash in de eerste ronde, waar maar liefst 8 auto’s bij betrokken waren, moest Yelmer Buurman opgeven. Ook Bruno Senna was betrokken bij een vreemd ongeluk. Een loslopende hond verscheen op het circuit en Senna raakte het dier. Met een kapotte ophanging moet de Braziliaan opgeven. Romain Grosjean wint zijn eerste wedstrijd dit seizoen voor de Rus Vitaly Petrov en Sebastien Buemi. Giorgio Pantano blijft leider in het kampioenschap met 24 punten met een oprukkende Grosjean met 19 punten als tweede voor Buémi (14 punten) en Zuber (13 punten).

    001

    Pech voor Ho Pin Tung die zijn motor liet afslaande bij het doven van de startlichten. ‘Ik had te veel grip,’ grapte Ho-Pin wrang. ‘Jammer, geen punten, die wel voor het grijpen lagen,’ verzuchtte hij. Volgende halte is Monaco waarnaar Ho-Pin uitkijkt. ‘In de tussenliggende weken ga ik weer hard trainen om mijn conditie en mijn kracht op een nog hoger peil te krijgen en ik ga ook nog naar het team in Italië voor een nieuw stoeltje. Met een nieuwe stoel zal het in Monaco vast beter gaan,’ zegt Ho-Pin Tung teleurgesteld.


    600_tur_r2-rg-parc_tcm2-19872

    Uitslag race 2 GP2 Series Istanbul, Turkije
    Zondag 11 mei 2008

    1. Romain Grosjean (ART Grand Prix) 23 ronden
    2. Vitaly Petrov (Campos Grand Prix) + 8.019
    3. Sebastien Buemi (Arden International) + 8.447
    4. Giorgio Pantano (Racing Engineering) + 9.897
    5. Mike Conway (Trident Racing) + 11.508
    6. Benjamin Hanley (Campos Grand Prix) + 12.847
    7. Alberto Valerio (Durango) + 14.150
    8. Alvaro Parente (Super Nova International) + 16.329
    9. Kamui Kobayashi (DAMS) + 17.533
    10. Diego Nunes (David Price Racing) + 24.392
    Opgave. Ho Pin Tung (Trident Racing) + 23 ronden
    Opgave Yelmer Buurman (Arden International) + 23 ronden

    Stand
    1. Giorgio Pantano 24
    2. Romain Grosjean 19
    3. Sebastien Buemi 14
    4. Andreas Zuber 13
    5. Vitaly Petrov 12
    6. Bruno Senna 11
    7. Alvaro Parente 11
    8. Kamui Kobayashi 8
    9. Karun Chandhok 5
    10. Javier Villa 3
    13 Yelmer Buurman 2
    17 Ho-Ping Tung 0

    11-05-2008 om 19:10 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.V8 Supercars: Superprestatie van FPR-coureur Mark Winterbottom in Perth
    Ford Performance Racing-coureur Mark Winterbottom heeft in Perth een uitstekende prestatie geleverd. De 27-jarige rijder uit Melbourne wist sensationeel alle drie wedstrijden op zijn naam te schrijven. Ook wordt er sensationeel over de toekomst van voormalig Jaguar F1-testcoureur James Courtney gespeculeerd.


    james_courtney
    James Courtney zou eenbod van Holden hebben om Mark Skaife te vervangen

    James Courtney naar Holden?
    Of James Courtney in de toekomst bij Ford blijft moet worden afgewacht. De 41-jarige Mark Skaife die het spectaculaire Australische V8 Supercarkampioenschap maar liefst vijf keer op zijn nam schreef, maar nimmer in de voetsporen van de legendarische Peter Brock kon treden overweegt aan het eind van dit seizoen te stoppen. James Courtney kon het niet ontkennen en erkende inderdaad door Holden te zijn benaderd .Voorlopig heeft de oud Jaguar-testcoureur nog geen beslissing genomen, maar wie bij het Toll Holden Racing Team(HRT)de plaats van Skaife inneemt, wordt wel het autosportgezicht van Australië. Een aanbod dat je moeilijk kunt weigeren. Skaife die in Perth crashte ontkende enkele uren geleden dat hij gaat stoppen. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

    Hattrick voor Mark Winterbottom in Perth
    FPR-coureur Mark Winterbottom wist alle drie wedstrijden in Perth op zijn naam te schrijven. Marcos Ambrose zegevierde met een Ford Falcon voor het laatst in 2003. Daarna waren de Holdens oppermachtig. Winterbottom behaalde het maximum van 300 kampioenschapspunten en bezet daarmee in het kampioenschap de derde plaats achter de Holden-coureurs Garth Tander en Rick Kelly. Mark Winterbottom: “Ik geloof niet dat ik ooit in zo’n goede auto heb gezeten. Die auto was gewoonweg fantastisch, evenals de races. Wij wilden het proberen en wij kwamen, zagen en overwonnen. Fantastisch gewoon. In het verleden is Perth toch altijd het terrein van Holden geweest.”

    6-richards-srd04-1175.jpg-
    Spectaculaire toerwagenactie van Steven Richards. Het toerwagenracen zoals we
    het graag willen zien toch?



    mark_winterbottom_perth
    Hattrick voor Mark Winterbottom in Perth

    Ford Racing Manager Ray Price: “FPR is wel erg sterk aan het worden. Dat kwam goed tot uiting in de voorsprong van vier seconden die Mark in de laatste wedstrijd op de concurrentie had. We hebben belangrijke punten voor de merkentitel binnengehaald. Jamie Whincup die zich voor de derde wedstrijd in de achterste regionen kwalificeerde eindigde na een fantastisch duel met zijn teamgenoot Craig Lowndes als derde in de laatste wedstrijd van het weekend. In de eerste wedstrijd eindigden de Holdens van Mark Skaife en Garth Tander als tweede en derde, terwijl in de tweede wedstrijd deze podiumplaatsen door Garth Tander en Jamie Whincup bezet werden.

    Uitslag Race 1
    1. Mark Winterbottom Ford Falcon BF 50 ronden
    2. Mark Skaife Holden Commodore VE 50 ronden
    3. Garth Tander Holden Commodore VE 50 ronden
    4. Steven Richards Ford Falcon BF 50 ronden
    5. Craig Lowndes Ford Falcon BF 50 ronden
    6. Rick Kelly Holden Commodore VE 50 ronden
    7. Jamie Whincup Ford Falcon BF 50 ronden
    8. Will Davison Ford Falcon BF 50 ronden
    9. Todd Kelly Holden Commodore BF 50 ronden
    10.Cmaron McConville Holden Commodore BF 50 ronden

    Uitslag Race 2
    1. Mark Winterbottom Ford Falcon BF 50 ronden
    2. Garth Tander Holden Commodore VE 50 ronden
    3. Jamue Whincup Ford Falcon BF 50 ronden
    4. Craig Lowndes Ford Falcon BF 50 ronden
    5. Rick Kelly Holden Commodroe VE 50 ronden
    6. Will Davison Ford Falcon BF 50 ronden
    7. James Courtney Ford Falcon BF 50 ronden
    8.. Todd Kelly Holden Commodore VE 50 ronden
    9.Steven Richards Ford Falcon BF 50 ronden
    10.Shane van Gisbergen Ford Falcon BF 50 ronden

    Uitslag Race 3
    1. Mark Winterbottom Ford Falcon BF 50 ronden
    2. Garth Tander Holden Commodore VE 50 ronden
    3. Jamie Whincup Ford Falcon BF 50 ronden
    4. Craig Lowndes Ford Falcon BF 50 ronden
    5. Wil Davison Ford Falcon BF 50 ronden
    6. Rick Kelly Holden Commodore VE 50 ronden
    7. Steven Richards Ford Falcon BF 50 ronden
    8. James Courtney Ford Falcon BF 50 ronden
    9. Fabian Coulthard Ford Falcon BF 50 ronden
    10.Cameron McConville Holden Commordore VE 50 ronden

    11-05-2008 om 19:10 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Japans F3: Carlo van Dam wint op Suzuka
    carlo_van_dam_11_2008

    De Nederlandse autocoureur Carlo van Dam heeft vandaag op het circuit van Suzuka de zesde race om het Japanse Formule 3 kampioenschap gewonnen. De 22-jarige Carlo vertrok vanaf de tweede startplaats, maar pakte bij de start direct de kop. Hij bouwde zijn voorsprong uit tot ruim vier seconden en noteerde tevens de snelste raceronde. Door zijn eerste overwinning van het jaar, en zijn derde plaats van de eerste race op zaterdag, deelt hij nu tevens de leiding in de tussenstand van het kampioenschap.


    carlo_van_dam_13_2008

    “Het werd tijd”, lacht Carlo. “Qua snelheid zaten we er sinds de start van het seizoen goed bij, maar hoewel ik wel na elke race op het podium stond, kon ik deze eerste overwinning natuurlijk goed gebruiken. Bij de start duurde het erg lang voordat de lichten uitgingen. Mijn teamgenoot Iguchi maakte een valse start vanaf de tweede rij en was al bij de eerste bocht toen de rest vertrok. Ik kwam goed weg en wist dat ik daarmee op kop lag, omdat Iguchi een penalty zou krijgen. Na twee ronden vloog hij ook nog eens van de baan, dus ook qua stand in het kampioenschap was dit een goed weekeinde. Suzuka is uiteraard een prachtig circuit om op te winnen. Ik had een probleemloze middag, kon wegrijden van de rest en reed de snelste ronde, wat ook weer een punt oplevert.”
    Over twee weken worden op het circuit van Motegi de zevende en achtste race van het achttien races
    tellende kampioenschap verreden.

    Uitslag Japanse Formule 3 kampioenschap, race 6 (Suzuka, 11 mei):
    1. C. van Dam (Ned, Dallara), 33 min 12 sec 056,
    2. H. Yasuda (Jap, Dallara) op 4 sec 406,
    3. K. Cozzolino (Ned, Dallara) op 6 sec 666.

    11-05-2008 om 19:09 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief
  • Alle berichten

    Gastenboek
  • Goedemorgen, mooi blogje.xxx.
  • Wens jullie een fijne woensdag toe,dikke knufjes.
  • 2 Tickets voor De 24 Uren Van Zolder
  • Lekker koken
  • hallo

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Mijn favorieten
  • http://www.bloggen.be/red2francorchamps/

  • Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs