STANBUL Dit weekend was het dan eindelijk zover. Rubens
Barrichello brak het record van de meeste GP-starts met zijn 257e
optreden in de F1. De Braziliaan was na het behalen van het record
meteen duidelijk over hoe hij zijn F1-toekomst ziet.
Ik weet niet of ik de 300 ooit zal halen, vertelde Rubens
Barrichello tegenover Reuters. Ik zal het echter zeker proberen,
omdat een vriend van mij laatst tegen mij zei dat racen in mijn bloed
zit. Zo voel ik dat ook. Driehonderd starts is een nobel
striven, maar dit kost de Braziliaan van Honda nog twee seizoenen na
dit jaar. Honda wilde nog niet bevestigen dat de kersverse recordhouder
mag blijven.
Rubens Barrichello is zich bewust van de huidige situatie bij
Honda, vertelde Nick Fry. Toen ik Rubens Barrichello
aannam maakte ik een foutje door tegen hem te zeggen dat hij ervaren
is. Barrichello merkte op dat hij niet ervaren, maar snel wil zijn. Als
Barrichello snel blijft, dan is hij hier volgend jaar ook, maar als hij
niet snel is, dan is hij hier niet meer tijdens het volgende seizoen.
Zo simpel is het.
Een zwart weekend voor Gravity Racing International
Na de dubbele zege met de Mosler MT900 van Anthony Kumpen en Bert
Longin tijdens de Belgian Race Kick Off te Zolder zakte de ploeg van
Gravity Racing International met vertrouwen af naar Dijon Prenois voor
het tweede treffen van het Belgian GT Championship samen met de FFSA
Super Meeting. En het minste dat we kunnen schrijven is dat dit
evenement helemaal niet in het voordeel is uitgedraaid van de
bemanningen van de twee.
Als gevolg van de nieuwe regels in het kader van de fameuze "Balance of
Performance" voor de GT3 dienden de Amerikaanse bolides voor de races
in Dijon extra gewicht aan boord te nemen en werden ze eveneens 1 cm
hoger gelegd. Ook al betekende dat op de Bourgondische omloop een
ingrijpend nadeel voor Kumpen-Longin en Radermecker-Marchal, toch zou
elk van deze duos met enkele honderdsten van een seconde een
pole positie weten te veroveren voor de 60 minuten durende manches op
zaterdag.
Dat op zich was al een huzarenstukje, maar helaas zou de vreugde niet
lang duren. Bij de eerste manche werd de bolide van Kumpen en Longin
het slachtoffer van een lekke band, veroorzaakt door brokstukken op de
piste. De Mosler kon als zesde de wedstrijd hervatten maar kon geen
vuist meer maken tegen de Dodge Viper van Van Hooydonk en Dierick, en
eindigde dus ook als zesde. "We zijn duidelijk benadeeld hier in
Dijon", betreurde teammanager Loris de Sordi. "Het extra gewicht
verplicht ons ertoe om vroeger te remmen dan de andere wagens en zoals
reeds eerder op het seizoen bleek zijn we zeker niet de snelste op de
rechte lijn. De wagen van Anthony en Bert kon dus onmogelijk de
bovenhand nemen van de Viper, die telkens voorsprong nam op de rechte
lijn." Alsof dat nog niet erg genoeg was deelde ook Vincent Radermecker
in de pech, toen hij bij een snelheid van om en bij de 250 km/u op het
einde van de rechte lijn een klapband kreeg en in de grindbak belandde.
Gelukkig bleef alles zonder erg voor de rijder, die het letterlijk en
figuurlijk warm had onder de loden zon
Op het einde van de namiddag stond de tweede manche op het programma,
en deze begon rampzalig voor het Gravity team toen de motoren van beide
Mosler dienst weigerden bij de startopstelling! Zodoende dienden de
wagens vanuit de pitlane te starten, helemaal achteraan het veld.
Vincent Radermecker kon nog wel een indrukwekkende remonte maken maar
zijn Nederlandse teamgenoot Ron Marchal kreeg te kampen met ernstige
motorstoringen en viel met de Mosler terug naar de tiende plaats in de
eindrangschikking. Voor Kumpen en Longin was de wedstrijd al veel
vroeger gedaan door een aandrijfas die de geest gaf
"Eén zaak staat als een paal boven water : met steeds maar meer
opgelegde handicaps zijn de twee Mosler van Gravity Racing
International zeker niet de sterkste van dit deelnemersveld", vervolgt
Loris de Sordi. "Wat we ook konden vaststellen is dat Porsche en Dodge
hier zeer sterk waren. Maar goed, na de herhaaldelijke ontgoochelingen
kunnen we dus niets anders doen dan hard werken. Het probleem is echter
dat we niet weten hoe we het nu kunnen aanpakken, want met de actuele
gang van zaken betwijfel ik of wij nog wel wedstrijden kunnen winnen in
deze omstandigheden. Behoudens dat alles stonden de Belgian GTs
in Dijon ook nog eens buiten de paddocks geparkeerd, in de keien. En
het tijdschema voor deze wedstrijden zat nogal bizar in elkaar. Ik denk
dat men als organisator van dit kampioenschap vooral rekening zou
moeten houden met de deelnemers. Ook dat is immers een vorm van
respect..."
STANBUL Dit weekend was het dan eindelijk zover. Rubens
Barrichello brak het record van de meeste GP-starts met zijn 257e
optreden in de F1. De Braziliaan was na het behalen van het record
meteen duidelijk over hoe hij zijn F1-toekomst ziet.
Ik weet niet of ik de 300 ooit zal halen, vertelde Rubens
Barrichello tegenover Reuters. Ik zal het echter zeker proberen,
omdat een vriend van mij laatst tegen mij zei dat racen in mijn bloed
zit. Zo voel ik dat ook. Driehonderd starts is een nobel
striven, maar dit kost de Braziliaan van Honda nog twee seizoenen na
dit jaar. Honda wilde nog niet bevestigen dat de kersverse recordhouder
mag blijven.
Rubens Barrichello is zich bewust van de huidige situatie bij
Honda, vertelde Nick Fry. Toen ik Rubens Barrichello
aannam maakte ik een foutje door tegen hem te zeggen dat hij ervaren
is. Barrichello merkte op dat hij niet ervaren, maar snel wil zijn. Als
Barrichello snel blijft, dan is hij hier volgend jaar ook, maar als hij
niet snel is, dan is hij hier niet meer tijdens het volgende seizoen.
Zo simpel is het.
Jos Verstappen: "Nederlandse fans enorme extra motivatie"
SPA - Het team Van Merksteijn Motorsport by Equipe Verschuur en zijn
rijders Jos Vestappen en Peter van Merksteijn hebben afgelopen
weekeinde tijdens de derde race in de LMP2-klasse in de Le Mans Series
gewonnen. Op het F1-circuit van Spa-Francorchamps stelden Verstappen en
Van Merksteijn met hun Porsche RS Spyder de overwinning veilig. Ze
wonnen met een voorsprong van 10,387 seconden voor Jan Lammers en
Didier Theys met de Porsche RS Spyder van het Zwitserse Horag-team. Met
hun tweede seizoenszege na de eerdere winst bij de seizoensouverture in
Barcelona en de tweede plaats op Monza konden Verstappen en Van
Merksteijn hun voorsprong in het kampioenschap uitbouwen. Na drie van
de vijf races in de Le Mans Series hebben beiden 28 punten, een
voorsprong van zes punten op de Deense rijders Casper Elgaard en John
Nielsen.
Nadat hij voor de derde maal op rij dit seizoen vanaf de pole-position
in de klasse was gestart, reed Verstappen gedurende de beginfase van de
race aan de leiding. Bij de zomerse temperaturen in het zonovergoten
Spa was het huishouden met de banden een ware uitdaging. Met de
eerste set banden die we al in de kwalificatie hadden gebruikt, was het
niet zo gemakkelijk, maar daarna was de balans een stuk beter,
zei Verstappen, die kort na zijn eerste pitstop kortstondig de leiding
kwijtraakte aan de snelle Lola coupé. Nadat hij de leiding
heroverd had, gaf hij het stuurwiel over aan Peter van Merksteijn.
Laatstgenoemde moest één keer voor een ongeplande pitstop
naar binnen komen om de neuspartij van de auto te laten vervangen,
omdat de koplampen niet werkten, zoals het reglement in de Le Mans
Series voorschrijft. De auto viel kortstondig terug tot de derde
plaats, terwijl gedurende Van Merksteijns rijbeurt tweemaal de
safety-car in actie kwam. De safety-car zorgde voor wat chaos,
want daarna moest ik weer veel autos inhalen. Eén keer
verloor ik kort de concentratie en ging in de rondte, gelukkig zonder
schade, aldus Van Merksteijn.
In ronde 98 stapte Verstappen opnieuw in voor zijn tweede en laatste
rijbeurt en klom snel weer op naar de eerste plaats in de klasse. De
slotfase van de race werd gekenmerkt door een derde interventie van de
safety-car, gevolgd door een snelle sprint van vier ronden tot het
vallen van de zwart-wit geblokte vlag. Verstappen verdedigde goed zijn
positie en reed de overwinning naar huis. Het was zeker niet
eenvoudig. Deze race bood heel wat actie en we moesten de hele tijd
geconcentreerd blijven om geen fouten te maken in het dichte
verkeer, zei Verstappen. Alle ondersteuning van de
Nederlandse fans met hun vlaggen en spandoeken tegenover onze pitbox
was een enorme extra motivatie. Je merkt echt dat de LMS in Nederland
steeds populairder wordt. Teameigenaar Peter van Merksteijn
verklaarde: Het was een spectaculaire race, een echte klassieker
in de beste traditie van de 1000 kilometer van Spa. Onze auto was
opnieuw perfect en het team heeft het fantastisch gedaan. Nu kijken we
echt uit naar Le Mans!
De volgende activiteit voor het team is de officiële testdag ter
voorbereiding op de 24 Uur van Le Mans op zondag 1 juni. De volgende
race van de Le Mans Series is de 1000-kilometerrace op de
Nürburgring op 17 augustus.
Spa (Bel), Le Mans Series. Uitslag LMP2 race:
1. Verstappen-Van Merksteijn (Ned), Porsche RS Spyder, 138 ronden in 5.18.41.441 uur (gem. 181,947 km/u).
2. Lammers-Theys (Ned-Bel), Porsche RS Spyder, 10.387 sec.
3. Elgaard-Nielsen (Den), Porsche RS Spyder, 3 ronden.
Stand LMP2 rijderskampioenschap na 3 van 5 races: 1. Verstappen en Van
Merksteijn, 28 punten. 2. Nielsen en Elgaard, 22, 3. Lammers en Theys,
17.
BMW 130i Cup: Bas Schothorst en Tim Coronel domineren
Net als in de beide kwalificatietrainingen tijdens de Pinksterraces
waren Bas Schothorst en Tim Coronel ook in de eerste race van de
Samsung BMW 130i Cup een klasse apart. Bas won de race op Circuit Park
Zandvoort, vlak voor zijn teamgenoot. Bertus Sanders stelde de laatste
podiumplek veilig.
Bij de start nam de McGregor-trein vanaf de eerste
startrij meteen de leiding. Jan Joris Verheul volgde op de derde plek,
voor Bertus Sanders en Duncan Huisman.
Leider Bas en volger Tim reden met zn tweeën al snel weg
van de rest van het veld; na de tweede ronde was het gat anderhalve
seconde, weer een ronde later bedroeg hun marge al 2,5 seconden. Dit
bouwden zij uit tot vier seconden op de finishlijn.
Bas maakte in de vijfde ronde een foutje, waarvan Tim profiteerde.
Coronel kon niet lang genieten van zijn leidende positie; een foutje
van zijn kant zorgde ervoor dat Bas de kop weer overnam. Bas Schothorst
kwam na tien ronden als winnaar over de streep, met Tim Coronel in zijn
kielzog. Ik had het heel zwaar, aldus Bas na de
huldiging. Aan het einde van de race ging mijn auto alle kanten
op, mijn banden waren aan het einde echt op. Dit was niet mijn sterkste
race, maar ik heb in elk geval gewonnen.
Tim had in de slotfase betere banden over. In de beginfase heb
ik niet zo gepusht, met als voordeel betere banden aan het einde van de
race. Deze dubbelzege is een mooi resultaat, zeker ook voor de 350
gasten van ons team.
Pech
Jan Joris Verheul lag in de eerste helft van de race op de derde plek.
Hij stond onder zware druk van de aandringende Bertus Sanders, die op
zijn beurt Duncan Huisman groot in zijn achteruitkijkspiegel zag.
Verheul verdedigde zijn positie goed, tot hij met een lekke band naar
de pits moest. Bertus nam de derde plek over en zag vervolgens kans om
iets weg te lopen bij vierde man Duncan Huisman. Het was een
mooie race, vond Bertus. Ik merkte dat ik sneller was dan
Jan Joris. Passeren lukte echter niet, tot Verheul wegviel.
Ricardo van der Ende, zonder trainingstijd achteraan gestart, vocht zich naar de vijfde plek.
Ook Jan Lammers (zesde), Bernhard van Oranje (achtste algemeen) en Lau
Michielse (dertiende) vertrokken zonder trainingstijd vanuit de
achterste gelederen. Aldus telde het startveld toch nog dertien
autos.
Pole Rintje
Rintje Ritsma won de strijd om de BMW Drivers Trophy, op welgeteld
0.273 seconde gevolgd door tweede man Pieter-Christiaan van Oranje.
Zijn broer Bernhard eindigde als derde op het podium.
Racewinnaar Bas Schothorst mocht na de race aan het Rad van
Fortuin draaien. Het wiel stopte bij het cijfer zeven, dat
betekende dat de top zeven uit de eerste race in omgekeerde volgorde
aan de tweede race zou beginnen. De als zevende geklasseerde Rintje
Ritsma mocht in de tweede race dus vanaf pole position starten.
Uitslag eerste race:
1. Bas Schothorst, 10 ronden in 19:34.713
2. Tim Coronel, op 0.134
3. Bertus Sanders, op 4.025
4. Duncan Huisman, op 6.746
5. Ricardo van der Ende, op 7.817
6. Jan Lammers, op 11.349
7. Rintje Ritsma, op 17.016
8. Pieter Christiaan van Oranje, op 17.289
9. Bernhard van Oranje, op 20.259
10. Luuk Glansdorp, op 23.137
Tijdens de eerste Pinksterrace waren de beide Collé-rijders
oppermachtig in de BRL V6. Vanaf de start greep Donald Molenaar de
macht en volgde teamgenoot Sandor van Es op gepaste afstand. Ook een
safetycar kon daar geen verandering in brengen, waardoor de eerste
dubbelzege van het jaar een feit is. Derde werd Nelson van der Pol die
hier ook de hele race vertoefde.
Bij de start grijpt Molenaar gelijk de macht, maar daarachter zit
Nelson van der Pol dicht op Sandor van Es. De Collé-rijder slaat
de aanval echter af. Donny Crevels heeft een slechte start en hij wordt
om de oren gereden door beide oranje bolides van Jacky van der Ende en
Christiaan Frankenhout. Crevels sluit aan als zesde, voor Henry
Zumbrink en Phil Bastiaans.
Crevels herstelt zich
Donny Crevels heeft dus een slechte start achter de rug, maar heeft in
het verleden al laten zien dat inhalen een van zijn handelsmerken is.
Crevels kruipt achter Frankenhout, die een lichte beschadiging lijkt te
hebben opgelopen, en passeert hem vrij snel. Vervolgens kan hij gaan
jagen op Jacky van der Ende en ook de tweede rijder van PS Autosport
moet aan de inhaaldrang van Crevels geloven. Het gat naar Nelson van
der Pol is inmiddels aardig opgelopen, maar daarbij wordt Crevels
geholpen door BRL Light-rijder Maarten Overdijk, die met een kapotte
wagen een flink oliespoor over de baan trekt, waarvoor de safetycar de
baan op komt.
Tijdrace
De safetycarfase duurt vier ronden, waarna wordt besloten dat de race
niet op ronden maar op tijd wordt gereden. Met nog een kleine zes
minuten te gaan mag Molenaar het veld aanvoeren en dit doet hij erg
slim. Hij slaat een groot genoeg gat naar teamgenoot Van Es achter zich
te houden en ook Nelson van der Pol en Donny Crevels hebben allen hun
eigen gaatje gevonden, zonder naar voren echt te kunnen aanvallen.
Achter Crevels vallen de twee mannen van PS Autosport elkaar aan, maar
Jacky van der Ende houdt zijn teamgenoot achter zich. Daarachter volgt
Henry Zumbrink nog steeds goed, terwijl Phil Bastiaans de pits in moet
draaien. Achter Zumbrink vechten Niels Bouwhuis en Barry Maessen een
onderling gevecht uit, maar als Maessen zich in de Tarzanbocht verremt
en in het grind spint en valt hij ver terug.
Snoeiheet
Donald Molenaar had qua rijden geen al te zware race, maar de
omstandigheden maakten het bijzonder zwaar. Met zeventig graden
in de cockpit en geen stuurbekrachtiging moet je lichaam zo in het
begin van het jaar weer heel erg wennen en is het dus erg zwaar rijden.
Ik heb een keer gesquasht met de verwarming op veertig, maar verder kun
je hier niet op trainen. Ik hoop dat mn lichaam er nu voor race
2 een beetje aan gewend is.
Uitslag race 1 BRL V6
1. Donald Molenaar, 11 ronden
2. Sandor van Es, op 2.253
3. Nelson van der Pol, op 3.212
4. Donny Crevels, op 3.516
5. Jacky van der Ende, op 5.467
6. Christiaan Frankenhout, op 6.391
7. Henry Zumbrink, op 6.863
8. Ferndinand Kool, op 7.844
9. Niels Bouwhuis, op 7.954
10. Jos Menten, op 12.013
BRL Light: Marijn van Kalmthout verslaat Schaap in direct gevecht
De eerste race van de BRL Light is uitgelopen op een titanenstrijd
tussen Marijn van Kalmthout en Michel Schaap. De twee streden de hele
wedstrijd, op een safetyfase na,
om de leiding, waarbij uiteindelijk Van Kalmthout in de laatste ronde
pas zijn zege veiligstelde. Derde werd gastrijder Peter Furth, die een
ronde eerder nog drie plaatsen terug lag.
Bij de start zitten de Lights dicht achter de V6en en worden ze
ook lichtelijk in de weggezeten door deze grote jongens. Leider Marijn
van Kalmthout verliest de leiding aan Michel Schaap, maar de polezitter
sluit wel aan als tweede. René Zwikker behoudt de derde plaats
en ook Niels Hartvelt, Theo Stor en Peter Furth behouden hun posities.
Tweestrijd om kop
Van Kalmthout positioneert zich vervolgens achter Schaap en na een
ronde pakt de Hoofddorper de leiding weer terug. Ook Michel Schaap laat
zich echter niet op zijn kop zitten, want hij pakt de poleman weer snel
terug. Ondanks het gestoei weten de twee nog wel gewoon uit te lopen op
nummer drie, waar inmiddels Niels Hartvelt rijdt, die René
Zwikker is gepasseerd. Zwikker zit sowieso niet zo lekker in het
moment, want ook zijn grote concurrent en vriend Theo Stor pakt de
vierde plaats.
Pech voor de razende reporter
In het achterveld rijdt debutant en autosport.nl-redacteur Maarten
Overdijk zijn rondjes, nog hard bezig zijnde om zoveel mogelijk
ervaring op te doen. Daar komt echter niet zo heel veel van, want na
vier ronden zorgt technisch malheur voor een vroegtijdig einde aan zijn
race. Hierbij laat hij een groot oliespoor als souvenir achter. De
safetycar komt de baan op om de baan weer een beetje te kunnen
fatsoeneren.
Tijdrace
De safetycarfase duurt vier ronden, waarna wordt besloten dat de race
niet op ronden maar op tijd wordt gereden. Met nog een kleine zes
minuten te gaan mag Schaap het veld aanvoeren. Marijn van Kalmthout is
echter goed wakker, want hij zit weer gelijk op de bumper van Schaap en
passeert hem ook. De tweestrijd van voor de safetycar gaat onverhinderd
verder, want de twee willen allebei winnen, maar blijven fair racen.
Pas in de voorlaatste ronde weet Van Kalmthout een voldoende gat te
slaan om de race rustig uit te rijden.
Achter de twee koplopers heeft René Zwikker Niels Hartvelt weer
gepasseerd en hij zit op podiumkoers. Theo Stor zat er aanvankelijk ook
nog goed bij, maar hij spint bij het ingaan van de Tarzanbocht en haakt
af in de strijd om de voorste posities.
Toch is het niet Zwikker die naar het podium gaat, maar als een
duveltje uit een doosje komt de plaatselijke held Peter Furth zich
mengen in de strijd en hij passeert de twee voorgangers. Daarmee mag
Furth bij zijn eenmalige optreden de weg naar het podium maken.
Enerverend "Het was een enerverende race, met een geweldig gevecht.
Jammer dat de safetycar de baan op kwam, maar toen die wegwas ging het
gevecht weer onverhinderd verder. Ik pakte Michel op het rechte stuk,
maar wist eigenlijk niet zeker of er nou geel hing of niet. Toen heb ik
hem de plaats maar weer teruggegeven en hem later opnieuw ingehaald. In
de laatste ronde had ik pas vrij baan."
Uitslag race 1 BRL Light
1. Marijn van Kalmthout, 11 ronden
2. Michael Schaap, op 2.094
3. Peter Furth, op 5.974
4. René Zwikker, op 6.403
5. Niels Hartvelt, op 7.027
6. Eric van den Munckhof, op 10.251
7. Theo Stor, op 10.944
8. Dick van der Donk, op 14.373
9. Leo Kurstjens, op 22.752
10. Femke Terpstra, op 38.103
Formule Ford: Sterke race levert Simon Knap overwinning op
Simon Knap heeft de eerste Formule Ford-wedstrijd van de Pinksterraces
op zijn naam geschreven. Vanaf pole position pakte de KTG-rijder de
kop, maar een crash in de Tarzanbocht leverde een safetycarperiode op.
Bij de herstart verraste John Svensson de leider maar nog in dezelfde
ronde herstelde Knap de oorspronkelijke volgorde en reed naar een
afgetekende overwinning. Achter Svensson legde Rogier Jongejans beslag
op de derde plaats maar moest daarvoor wel een zeer sterk rijdende
Jennifer van der Beek van zich afhouden. In de Zetec Cup pakte Arthur
van Uitert in zijn tweede raceweekend zijn eerste overwinning, voor
Raymond Surink en Jan Steenhart.
Simon Knap komt vanaf poleposition goed weg en blijft door de
binnenwaartse lijn aan te houden aan kop. Allard Kalff wordt aan de
buitenkant bijna het zand in geduwd maar weet nog net via de buitenkant
op de baan te blijven. Dat kan niet worden gezegd van een aantal mensen
in het middenveld. Door het stof is niet precies duidelijk wie wie
raakt maar Henk Vuik schiet aan de buitenkant de grindbak in terwijl
Liroy Stuart met een paar kromme wielophangingen blijft staan en ook
Robert Howe schade oploopt. Sneu voor de Zetec-rijder want Howe is
helemaal uit Engeland overgekomen en ziet zijn race na een paar honderd
meter al eindigen.
Omdat er ook nog de nodige olie op de baan achterblijft en Stuarts
kromme auto moeilijk te verwijderen is stuurt de wedstrijdleiding de
safetycar de baan in. Een ander slachtoffer blijkt Michel Florie te
zijn die achteraan zijn weg heeft moeten vervolgen.
De volgorde na ronde 1 is daarmee, Simon Knap, Rogier Jongejans, John
Svensson, Jennifer van der Beek, Jan Paul van Dongen, Allard Kalff,
Arthur van Uitert, Jan Steenhart, Raymond Surink, Michel Florie en
Jeroen Mul. Achter de safetycar maakt Vincent van der Valk van de
gelegenheid gebruik om zowel in ronde twee als drie de pits op te
zoeken voor een check van zijn auto. Omdat het oliespoor over een groot
deel van het circuit loopt en er dus het nodige zand gestrooid moet
worden blijft de safetycar tot de vijfde doorkomst in de baan.
Bij de herstart letten de eersten goed op waardoor Knap op kop blijft,
gevolgd door Jongejans. Svensson remt echter extreem laat en weet via
de buitenkant van de Tarzanbocht het leidende duo te passeren en de kop
te nemen. Bij het Scheivlak komt Svensson echter op het olie/zandspoor
en verliest snelheid waardoor Knap weer de leiding kan overnemen. Dat
de KTG-rijder op het tweede deel van het circuit een perfecte lijn
heeft blijkt wel uit het feit dat hij meteen afstand kan nemen van
Svensson. Achter de Belg krijgt Jongejans het aan de stok met een sterk
rijdende Van der Beek. De snelle jongedame weet zelfs Jongejans een
keer uit te remmen, maar bij het aansnijden van de Tarzanbocht pakt
Jongejans weer de binnenlijn terwijl Van der Beek met een blokkerend
wiel te ver naar buiten gaat. Daarachter rijdt Kalff een sterke race
door Van Dongen te passeren en goed de aansluiting te behouden bij Van
der Beek.
Florie heeft veel terrein verloren doordat hij bij de herstart achter
een aantal Zetec-autos terecht is gekomen. De Amsterdammer weet
nog wel tijd goed te maken maar de achterstand is zo groot dat hij geen
plaatsen kan winnen en blijft steken op plek zeven.
Door de langdurige safetycarperiode wordt de wedstrijd na 25 minuten
afgevlagd. De leider heeft dan tien in plaats van de geplande twaalf
ronden afgelegd.
In de Zetec Cup gaat Van Uitert aan de leiding en weet deze plaats tot
de finish te behouden. Daarmee mag de rookie zijn eerste overwinning
noteren. Een tweede plaats gaat naar Surink gevolgd door Steenhart. Van
der Valk heeft duidelijk problemen, want na zijn pitstops tijdens de
safetycarperiode kan de KTG-rijder ook in de rest van de race geen
vuist meer maken en rijdt kansloos als laatste Zetec-rijder rond.
Uitslag Formule Ford
Pinksterraces, race 1, Circuit Park Zandvoort, maandag 12 mei 2008 1. Simon Knap 10 ronden in 25:06.710
2. John Svensson, op 3.857
3. Rogier Jongejans, op 4.591
4. Jennifer van der Beek, op 4.721
5. Allard Kalff, op 5.799
6. Jan Paul van Dongen, op 5.846
7. Michel Florie, op 12.663
8. Jeroen Mul, op 22.760
9. Arthur van Uitert, op 36.270 (1 in Zetec)
10. Raymond Surink, op 36.966 (2 in Zetec)
11. Jan Steenhart, op 39.700 (3 in Zetec)
12. Vincent van der Valk, op 1 ronde (4 in Zetec)
Swift Cup: Karel Verspaget wint, drama voor pole-sitter Jasper Bijl
Karel Verspaget houdt van Pinksteren. Nadat hij vorig seizoen tijdens
de Pinksterraces zijn allereerste zege in de Formido Swift Cup pakte,
veroverde hij vanmorgen zijn tweede winst ooit. De rijder van Equipe
Verschuur hield in een hectische race Jeroen den Boer (tweede) en Hans
Bos (derde) achter zich. Sandra Douma was op plek vierde de beste dame.
Voor de start is er een drama voor Jasper Bijl. Tijdens de opwarmronde
gaat de pole-man eraf. De racende Suzuki-dealer uit Hoogland rijdt bij
de Ausi S-bocht zijn voorkant tegen de vangrail en heeft veel schade.
Voordat de race begint, ligt de verrassende winnaar van de
kwalificatietraining van zaterdag eruit.
Safety car Omdat de wagen van Jasper Bijl met schade op de baan staat en
er olie op het asfalt ligt, gaat het 26 wagens tellende veld achter de
safety car van start. Ondertussen settelen de fans van Niels Langeveld
zich op de hoofdtribune. Met het spandoek Hup Langeveld gas
erop, rijd die Swift naar de top zijn zij klaar voor een mooie
Swift-strijd over 12 ronden.
De echte start Na één rondje safety car gaat het pak echt van
start. Karel Verspaget, als tweede getraind, neemt de kop. Jeroen den
Boer, Hans Bos en de dames Sandra Douma en Suzanne Jager volgen. Tim
van Gog dringt al snel aan bij Suzanne, terwijl hij Niels Langeveld,
Pieter Schothorst, Carlo Bermes en Marcel Dekker in zijn spiegels ziet.
Ook Martin van Rossen junior en debutant Mark van der Aa zitten nog
steeds in de lange, spannende trein van twaalf wagens. Even later zet
Van der Aa zijn wagen zelfs voorbij zijn veel meer ervaren
collega-rijder Van Rossen junior, vorig jaar toch veelvuldig
podiumklant.
Grasmaaien Na de derde ronde komt Peter Schreurs de pits in. De
opvallende gele wagen heeft onderhoud nodig. Daardoor verliest de
snelle man uit Rijssen kostbare tijd. Na de vierde doorkomst lijkt Hans
Bos in de Tarzanbocht aan Jeroen den Boer voorbij te gaan. Maar Den
Boer geeft niet op en kan dankzij de betere lijn in de Gerlach-bocht
zijn tweede positie terugpakken. Ondertussen gaat Suzanne Jager in de
Gerlach even door het gras, waardoor ze haar vijfde plaats moet
prijsgeven aan Tim van Gog. De Haarlemse kan haar weg vervolgen op P6.
Spannend Het blijft heel spannend. Karel Verspaget blijft leiden, maar
een tweede zege ooit (hij won vorig jaar ook met Pinksteren al een
keer) is nog lang niet zeker. Jeroen den Boer blijft in zijn nek
hijgen, terwijl Hans Bos ook nog binnen de seconde zit. Sandra Douma
moet een klein gaatje met het leidende trio toestaan.
Debutanten Halfweg koers gaat Carlo Bermes eruit. De Duitser uit het
Douma Frensch Power Team spint en eindigt in het grind. Ondertussen
doen de debutanten het goed. Mark van der Aa ligt op een mooie negende
plaats, terwijl de vanaf P19 gestarte Leo van der Eijk zich inmiddels
keurig heeft opgewerkt naar een 13de stek. Jörg Obluda, die zich
als 25ste had gekwalificeerd, heeft ook een vijftal plekken gewonnen en
rijdt rond op P21.
Op het dak In de negende ronde gaat het mis met Paul Flinterman. Bij het
uitkomen van de Tarzanbocht krijgt hij een tikje van Robbert Bijl en
gaat hij met zijn wagen over de kop. De Zandvoorter, familie van de
eerste Nederlandse Formule 1-rijder ooit Jan Flinterman, glijdt op zijn
dak naar de grindbak. Gelukkig kan Paul zich snel uit zijn netelige
situatie bevrijden en steekt hij zijn duim op naar de mensen langs de
kant.
Weer safety car Gevolg is dat de safety car weer de baan op komt. We zitten
inmiddels in de tiende van in totaal twaalf ronden. De vraag is of er
nog geracet kan worden of dat het veld met een sc-fase over de finish
zal komen. Dankzij snel wegsleepwerk van de marshalls gaan we toch nog
twee rondjes sprinten naar de meet.
Grind Mark van der Aa gaat voor de herstart door het grind en
verliest twee plaatsen. Hij valt terug naar P11. Martin van Rossen
junior (9de) en Marcel Dekker (10de) profiteren. Niels Langeveld gaat
ook vooruit en pakt P6 af van Suzanne Jager. In de hectische slotfase
valt Björn Cornelissen nog uit.
Zege Verspaget Karel Verspaget gaat ondertussen op de winst af. Hij knippert
op start/finish met zijn lichten naar zijn team van Equipe Verschuur en
gaat juichend over de meet. Jeroen den Boer en Hans Bos pakken ook weer
een podiumplaats. In de laatste ronde valt Nick Versteegh terug. Hij
lag op een keurige P12. Nu wordt de Hagenaar als 20ste geklasseerd en
mist hij derhalve toch wat kampioenschapspunten. De snelste ronde gaat
met 2.08,624 naar Hans Bos, waardoor de klassementsleider nog een
bonuspunt scoort. Bart van Raamsdonk, die helemaal achteraan was
gestart als 28ste, eindigt toch nog op de 14de plaats en
verdient daarmee twee punten. Na afloop krijgt Leo van der Eijk
een tijdstraf van een minuut vanwege 'misbehaviour on the track'.
Daardoor valt de 16-jarige debutant terug naar plek 21 en verliest hij
zijn 12de finishplaats en waardevolle kampioenschapspunten.
Uitslag eerste Swift Cup-race Pinksteren: 1. Karel Verspaget 12 ronden
2. Jeroen den Boer op 0,317 seconde
3. Hans Bos op 0,650
4. Sandra Douma op 1,830
5. Tim van Gog op 2,212
6. Niels Langeveld op 2,752
7. Suzanne Jager op 4,130
8. Pieter Schothorst op 4,807
9. Martin van Rossen jr. op 5,283
10. Marcel Dekker op 5,953
11. Mark van der Aa op 12,430
12. Jeroen Slaghekke op 18,429
13. Daan Stots op 19,346
14. Bart van Raamsdonk op 19,514
15. Alexander Keijzers op 19,720
16. Marcel van Leen op 20,127
17. Maaike de Wit op 20,721
18. Jörg Obluda op 20,885
19. Thomas Cox op 21,136
20. Nick Versteegh op 38,016
21. Leo van der Eijk op 1:18,283
Uitgevallen: Björn Cornelissen, Paul Flinterman, Robbert Bijl, Carlo Bermes, Peter Schreurs, Jasper Bijl.
Swift Cup: Karel Verspaget wint, drama voor pole-sitter Jasper Bijl
Karel Verspaget houdt van Pinksteren. Nadat hij vorig seizoen tijdens
de Pinksterraces zijn allereerste zege in de Formido Swift Cup pakte,
veroverde hij vanmorgen zijn tweede winst ooit. De rijder van Equipe
Verschuur hield in een hectische race Jeroen den Boer (tweede) en Hans
Bos (derde) achter zich. Sandra Douma was op plek vierde de beste dame.
Voor de start is er een drama voor Jasper Bijl. Tijdens de opwarmronde
gaat de pole-man eraf. De racende Suzuki-dealer uit Hoogland rijdt bij
de Ausi S-bocht zijn voorkant tegen de vangrail en heeft veel schade.
Voordat de race begint, ligt de verrassende winnaar van de
kwalificatietraining van zaterdag eruit.
Safety car Omdat de wagen van Jasper Bijl met schade op de baan staat en
er olie op het asfalt ligt, gaat het 26 wagens tellende veld achter de
safety car van start. Ondertussen settelen de fans van Niels Langeveld
zich op de hoofdtribune. Met het spandoek Hup Langeveld gas
erop, rijd die Swift naar de top zijn zij klaar voor een mooie
Swift-strijd over 12 ronden.
De echte start Na één rondje safety car gaat het pak echt van
start. Karel Verspaget, als tweede getraind, neemt de kop. Jeroen den
Boer, Hans Bos en de dames Sandra Douma en Suzanne Jager volgen. Tim
van Gog dringt al snel aan bij Suzanne, terwijl hij Niels Langeveld,
Pieter Schothorst, Carlo Bermes en Marcel Dekker in zijn spiegels ziet.
Ook Martin van Rossen junior en debutant Mark van der Aa zitten nog
steeds in de lange, spannende trein van twaalf wagens. Even later zet
Van der Aa zijn wagen zelfs voorbij zijn veel meer ervaren
collega-rijder Van Rossen junior, vorig jaar toch veelvuldig
podiumklant.
Grasmaaien Na de derde ronde komt Peter Schreurs de pits in. De
opvallende gele wagen heeft onderhoud nodig. Daardoor verliest de
snelle man uit Rijssen kostbare tijd. Na de vierde doorkomst lijkt Hans
Bos in de Tarzanbocht aan Jeroen den Boer voorbij te gaan. Maar Den
Boer geeft niet op en kan dankzij de betere lijn in de Gerlach-bocht
zijn tweede positie terugpakken. Ondertussen gaat Suzanne Jager in de
Gerlach even door het gras, waardoor ze haar vijfde plaats moet
prijsgeven aan Tim van Gog. De Haarlemse kan haar weg vervolgen op P6.
Spannend Het blijft heel spannend. Karel Verspaget blijft leiden, maar
een tweede zege ooit (hij won vorig jaar ook met Pinksteren al een
keer) is nog lang niet zeker. Jeroen den Boer blijft in zijn nek
hijgen, terwijl Hans Bos ook nog binnen de seconde zit. Sandra Douma
moet een klein gaatje met het leidende trio toestaan.
Debutanten Halfweg koers gaat Carlo Bermes eruit. De Duitser uit het
Douma Frensch Power Team spint en eindigt in het grind. Ondertussen
doen de debutanten het goed. Mark van der Aa ligt op een mooie negende
plaats, terwijl de vanaf P19 gestarte Leo van der Eijk zich inmiddels
keurig heeft opgewerkt naar een 13de stek. Jörg Obluda, die zich
als 25ste had gekwalificeerd, heeft ook een vijftal plekken gewonnen en
rijdt rond op P21.
Op het dak In de negende ronde gaat het mis met Paul Flinterman. Bij het
uitkomen van de Tarzanbocht krijgt hij een tikje van Robbert Bijl en
gaat hij met zijn wagen over de kop. De Zandvoorter, familie van de
eerste Nederlandse Formule 1-rijder ooit Jan Flinterman, glijdt op zijn
dak naar de grindbak. Gelukkig kan Paul zich snel uit zijn netelige
situatie bevrijden en steekt hij zijn duim op naar de mensen langs de
kant.
Weer safety car Gevolg is dat de safety car weer de baan op komt. We zitten
inmiddels in de tiende van in totaal twaalf ronden. De vraag is of er
nog geracet kan worden of dat het veld met een sc-fase over de finish
zal komen. Dankzij snel wegsleepwerk van de marshalls gaan we toch nog
twee rondjes sprinten naar de meet.
Grind Mark van der Aa gaat voor de herstart door het grind en
verliest twee plaatsen. Hij valt terug naar P11. Martin van Rossen
junior (9de) en Marcel Dekker (10de) profiteren. Niels Langeveld gaat
ook vooruit en pakt P6 af van Suzanne Jager. In de hectische slotfase
valt Björn Cornelissen nog uit.
Zege Verspaget Karel Verspaget gaat ondertussen op de winst af. Hij knippert
op start/finish met zijn lichten naar zijn team van Equipe Verschuur en
gaat juichend over de meet. Jeroen den Boer en Hans Bos pakken ook weer
een podiumplaats. In de laatste ronde valt Nick Versteegh terug. Hij
lag op een keurige P12. Nu wordt de Hagenaar als 20ste geklasseerd en
mist hij derhalve toch wat kampioenschapspunten. De snelste ronde gaat
met 2.08,624 naar Hans Bos, waardoor de klassementsleider nog een
bonuspunt scoort. Bart van Raamsdonk, die helemaal achteraan was
gestart als 28ste, eindigt toch nog op de 14de plaats en
verdient daarmee twee punten. Na afloop krijgt Leo van der Eijk
een tijdstraf van een minuut vanwege 'misbehaviour on the track'.
Daardoor valt de 16-jarige debutant terug naar plek 21 en verliest hij
zijn 12de finishplaats en waardevolle kampioenschapspunten.
Uitslag eerste Swift Cup-race Pinksteren: 1. Karel Verspaget 12 ronden
2. Jeroen den Boer op 0,317 seconde
3. Hans Bos op 0,650
4. Sandra Douma op 1,830
5. Tim van Gog op 2,212
6. Niels Langeveld op 2,752
7. Suzanne Jager op 4,130
8. Pieter Schothorst op 4,807
9. Martin van Rossen jr. op 5,283
10. Marcel Dekker op 5,953
11. Mark van der Aa op 12,430
12. Jeroen Slaghekke op 18,429
13. Daan Stots op 19,346
14. Bart van Raamsdonk op 19,514
15. Alexander Keijzers op 19,720
16. Marcel van Leen op 20,127
17. Maaike de Wit op 20,721
18. Jörg Obluda op 20,885
19. Thomas Cox op 21,136
20. Nick Versteegh op 38,016
21. Leo van der Eijk op 1:18,283
Uitgevallen: Björn Cornelissen, Paul Flinterman, Robbert Bijl, Carlo Bermes, Peter Schreurs, Jasper Bijl.
Massa wint voor de derde opeenvolgende keer GP Turkije
Omstreeks drie uur
onze tijd gingen de lichten op groen. De Braziliaan Felipe Massa
vertrok vanop pole en ging meteen aan de leiding van de GP van Turkije.
Heikki Kovalainen en Kimi Raikkonen misten beide hun start, en Lewis
Hamilton en Robert Kubica konden daar goed van profiteren. Hamilton
palmde de tweede plaats in, vlak voor de Poolse BMW rijder. Achteraan
in het veld reed Fisichella vol op Kazuki Nakajima in. Ook Adrian Sutil
beschadigde zijn voorvleugel in het euvel, en de safety car kwam al
meteen de baan op.
Na goed één ronde werd het veld weer gelost en het was
Hamilton die Massa al meteen weer onder druk kwam zetten. Massa wist
zich sterk te houden en sloeg een kloofje met Hamilton. Iets meer naar
achter maakte Raikkonen zijn slechte start goed door voorbij Alonso te
gaan. De andere Fin, Heikke Kovalainen, kwam al na twee ronden pitten
na een lekke band. Lewis Hamilton reed op de harde bandenvariant, in
tegenstelling tot de man voor hem. Na goed tien ronden wedstrijd
bedroeg de kloof nog steeds anderhalve seconde.
Heikki Kovalainen kwam door zijn pitstop buiten op de achttiende plek,
en werd op achtervolgen aangewezen. De Fin kreeg het aan de stok met
Adrian Sutil, maar de Duitser gunde de McLaren rijder geen centimeter.
Uiteindelijk wist hij Sutil voorbij te gaan, waarbij het tot een lichte
aanrijding kwam. Zijn teamgenoot, Lewis Hamilton, bleef ronde na ronde
de snelste tijd op de tabellen zetten.
Na vijftien ronden wedstrijd kwam Alonso binnen voor zijn pitstop. De
Spanjaard kwam het circuit weer op als elfde. Amper een ronde later
kwam de tweede in de wedstrijd, Lewis Hamilton, de pits opzoeken.
Hamilton koos wederom voor de hardere bandenvariant. Robert Kubica en
Kimi Raikkonen kenden een rustig begin in derde en vierde stelling.
Felipe Massa kwam samen met Robert Kubica binnen in de negentiende
ronde. De Braziliaan wist voor Hamilton weer de baan op te komen. Kimi
Raikkonen lag op dat moment aan de leiding, maar de zwaarder geladen
wereldkampioen moest nog binnenkomen.
In de twintigste ronde ging Kimi Raikkonen binnen. Na weer een
strategisch meesterplan van Ferrari kwam de Fin met ruime voorsprong op
Robert Kubica weer de baan op. Beide Ferraris lagen op dat
moment respectievelijk eerste en derde. De kloof tussen Massa en
Hamilton bedroeg acht tienden, en Raikkonen maakte zijn opmars naar het
leidersduo. Met nog 35 ronden te gaan kwam Lewis Hamilton aansluiten
onder de achtervleugel van Felipe Massa. Met een zeer gedurfd manoevre
ging de Brit voorbij Felipe Massa. Massa bleef aan de binnenkant maar
Hamilton pakte de kleine opening die hij kreeg. Ronde per ronde verloor
Massa seconden op Hamilton, bij momenten verloor hij zelfs zeven
tienden op één sector. Wel was Massa sneller dan zijn
achterliggers.
Sebastien Bourdais spinde iets voor half wedstrijd van de baan. Het
debuut in Turkije van de Franse Champ Car legende eindigde dus in
mineur. Kovalainen reed op dat moment op de elfde plaats en kwam binnen
voor zijn tweede pitstop. Button en Glock, respectievelijk achtste en
negende op dat moment, kwamen gelijktijdig de pitlane in. Button bleef
nipt voor Glock en het duo was nog maar net buiten of Lewis Hamilton
kwam binnen voor zijn derde pitstop in de race. Hamilton kende wederom
een korte pitstop namelijk een splash en dash van 6.2 seconden
- met nog 26 ronden te gaan. Hierdoor schoof Raikkonen op van drie naar
twee, de Brit lag nu in derde stelling.
Achteraan was het treintje rijden. Jenson Button, Nelson Piquet, Timo
Glock en Heikki Kovalainen leverden een knappe strijd voor de plaatsen
elf tot veertien. Heikki Kovalainen lijkt volledig te zijn hersteld van
zijn crash en ging buitenom voorbij Glock. De Duitser gaf zich niet
gewonnen en zij aan zij gingen de twee het rechte stuk op. Het was
uiteindelijk Heikki Kovalainen die de bovenhand haalde. Een ronde later
ging Nelson Piquet op exact dezelfde plaats voorbij Jenson Button.
Heikki Kovalainen lag op de loer en wist te profiteren van het gevecht
tussen Piquet en Button. De Fin ging op twee ronden van de veertiende
naar de twaalfde plek.
Met nog achttien ronden te gaan komt Felipe Massa binnen voor zijn
tweede en laatste pitstop. Met nog veertien ronden te gaan lag Lewis
Hamilton aan de leiding na de pitstop van Kimi Raikkonen. De mannen
vooraan hadden nu elk twee pitstops gemaakt, en een ronde later kwam
Hamilton binnen voor zijn derde en laatste pitstop. Weeral een korte
pitstop zorgde ervoor dat de Brit na de pitstops voor Kimi Raikkonen de
baan op kwam. De strijd tussen de Ferraris en de McLaren kon dus
beginnen in de slotfase van de westrijd. Het verschil tussen leider
Massa en de Hamilton bedroeg een dikke vijf seconden. Kovalainen zorgde
voor wat spektakel door op knappe wijze voorbij Nico Rosberg naar de
achtste plaats op te schuiven. Enkele ronden later kwam de Fin binnen
voor zijn laatste pitstop.
Vooraan reed Raikkonen de kloof met Lewis Hamilton dicht. Nog acht
ronden waren er te gaan en de voorsprong van Hamilton bedroeg net iets
minder dan een seconde. Felipe Massa kon de wedstrijd op een relaxte
wijze uitrijden, en scoorde zijn derde opeenvolgende overwinning op
Turkije. Een prestatie die tot nu toe alleen Michael Schumacher hem
wist voor te doen. Net zoals de afgelopen twee jaar reed Massa van pole
tot finish. Lewis Hamilton wist uiteindelijk de tweede plaats te
behouden, Kimi Raikkonen vervolledigde het podium. BMW rijders Kubica
en Heidfeld finishten respectievelijk vierde en vijfde. Spanjaard
Fernando Alonso ging aan de haal met de zesde plaats, Mark Webber en
Nico Rosberg sloten de top acht af. David Coulthard finishte net buiten
de punten met zijn Red Bull.
In de tussenstand van het wereldkampioenschap blijft Kimi Raikkonen aan
de leiding. De voorsprong van de Fin bedraagt zeven punten op Massa.
Zijn teamgenoot heeft dus na zijn zege van vandaag evenveel punten als
Lewis Hamilton. Robert Kubica volgt met 24 punten op de vierde plek
voor BMW teamgenoot Nick Heidfeld, Heikki Kovalainen is zesde met amper
veertien punten.
GP2: Senna rijdt een hond dood, Nederlanders en Belg finishen niet
Romain Grosjean, de winnaar van de GP2 Asia Series, heeft zijn eerste
GP2-zege van het hoofdseizoen op zijn naam geschreven in het
voorprogramma van de F1. In Turkije bleef hij Vitaly Petrov en Trust
Team Arden-rijder Sébastien Buemi te snel af. Bruno Senna kende
een wereld race door vanaf de vijftiende startplek op te klimmen naar
plaats zes. Echter kruiste een loslopende hond zijn pad en dat
betekende einde wedstrijd voor de Braziliaan. De Nederlanders Yelmer
Buurman en Ho-Pin Tung zagen net als de Belg Jerome D'Ambrosio de
finish niet.
Petrov kende een wereldstart door vanaf de vierde positie de leiding in
de wedstrijd over te nemen. Grosjean pushte Karun Chandhok en Adam
Carroll bij elkaar waardoor Buemi en Javier Villa een kans zagen om
achter de Rus aan te sluiten. Verder in het veld vonden diverse
incidenten plaats waarbij Buurman, Tung en D'Ambrosio ook het
slachtoffer van werden. De safety car neutraliseerde de wedstrijd.
Bij de herstart kwam Grosjean voorbij aan Villa, die ook verschalkt
werd door teamgenoot Giorgio Pantano. Chandhok en Villa raakten in een
fel gevecht verwikkeld, welke resulteerde in spins van beide piloten.
Senna was snel onderweg en klom op tot plaats zes toen in de tiende
ronde een hond het circuit op rende. Helaas kwam het dier voor de auto
van de Braziliaan waardoor Senna met flinke schade naar de pits moest
rijden.
Een ronde later nam Grosjean de leiding over van Petrov en die stond
hij niet meer af. Toen een tweede hond het circuit op rende kwam de
safety car naar buiten. Nadat de hond verdwenen was Grosjean goed weg
bij de herstart en zag Petrov in zijn spiegels verdwijnen, terwijl de
Rus zijn handen vol had aan Buemi.
De topdrie finishte in deze volgorde met Pantano, Mike Conway en Ben
Hanley achter zich.De vierde plaats van Pantano bleek genoeg om de
leiding in het kampioenschap over te nemen. Hij heeft nu vijf punten
meer dan Grosjean die de tweede stek pakte. Buemi staat derde met
veertien punten en heeft er eentje meer dan Andreas Zuber.
Dubbelslag Soulet/Franchi en pech voor Gravity Moslers
De tweede meeting van het Belgian GT Championship MVD op de Franse
omloop van Dijon, was zonder meer een knap vervolg op de openingsraces
eerder dit seizoen in Zolder. De eerste race bracht een hele knappe
strijd tussen Porsche, Ferrari en Mosler en uiteindelijk trok het
GPR-duo Maxime Soulet-Greg Franchi aan het langste eind. De tweede race
was een kolfje naar de hand van Porsche, met een tweede zege voor
Soulet en Franchi na een ware uitputtingsslag.
Bij de start van de eerste race ging het in het startgewoel meteen fout
voor de AD Sport Viper van Kris Wauters, die zijn eerste race na enkele
honderden meters zag eindigen. Poleman Bert Longin voerde ondertussen
een tweetal ronden het veld aan, maar de Leuvenaar kon niet aan een
sterk opzittende Bouvy weerstaan.
Heel de eerste helft van de race vochten de Ferrari van Bouvy en Coens,
de beide Gravity Mosler en de Porsche 997 GT3 Cup S van GPR en NGT om
de zege. De pechvogels zaten ditmaal in het kamp van Mosler, want eerst
diende Kumpen, met een lekke band de rol te lossen - om uiteindelijke
nog zesde te worden - en op het einde van de wedstrijd ging Vincent
Radermecker er met eenzelfde euvel hard af en zag zijn race in de
zandbak eindigen. Uiteindelijk kwam Maxime Soulet als eerste over de
meet, met amper een handvol seconden overschot op Bouvy en Couwberghs.
Op vier finishte de overblijvende AD Viper van Koen Wauters en Patrick
Schreurs, terwijl Van Hooydonk en Dierick na een prachtige remonte de
top-5 afsloten.
De twee race begon dramatisch voor Gravity International. De beide
Mosler MT 900 worstelden met de elektronica en dienden vanuit de
pitlane te starten. Kumpen verdween kort daarna uit de race, terwijl de
tweede Mosler na een mooie remonte opnieuw terugzakte.
Maar Van Hooydonk, Soulet, Couwberghs en Vosse lieten het niet aan hun
hart komen en vochten vooraan een mooie strijd uit. De A+ Viper verloor
evenwel alle zegekansen na een stop & go en hiervan profiteerden
Franchi en Maes, om na de wissels, een kloof te slaan.
Achter de beide Porsche kon Fred Bouvy na een prachtige stint Eddy
Renard in extremis nog van het podium houden. De beide A+ Viper
eindigden knap vijf en zes, met Robert Dierick-Jeffrey van Hooydonck
voor Tom Van de Plas-Wim Lumbeeck. Achter de gele wagens vonden we de
AD Viper van Schreurs en Koen Wauters en op acht, uiterst
verdienstelijk na hun zware ongeval op donderdag, de broers Thiers in
hun nagelnieuwe Ferrari 430.
In Division 2 ging de overwinning in de eerste race naar de KS
Motorsport Ginetta G50 van Steve Vanbellingen en Marnix Vandermaesen.
Het duo bleef de Porsche 996 GT3 van Van Oost-Maes voor, waar de
uitslag in de tweede race net omgekeerd was. Derde in D2 werden
tweemaal Bruynoghe en Steegmans in de Lotus. Ook in Division 3 was het
ongemeen spannend. Langeberg-Van Hover zegevieren s morgens met
hun Porsche 997, voor merkgenoten Nelissen-Grade en een uitstekende
Niels Lagrange. Diezelfde Lagrange en Nelissen-Grade wonnen s
avonds voor Langeberg-Van Hover.
Greg Franchi: Je mag wel zeggen dat we onze revanche gehad
hebben! Met deze twee zeges is het kampioenschap volledig terug open en
zijn we de nare herinnering van Zolder helemaal vergeten.
Ruben Maes: Het was een bijzonder bevochten weekend en wij vegen eveneens de spons over ons weekend van Zolder.
Damien Coens: Na ons openingsweekend met de Ferrari in
Challenge-configuratie hebben we nu het echte potentieel van de wagen
getoond. Deze prestatie laat het beste voor de rest van het seizoen
verhopen.
Uitslagen:
Race 1 :
1. Franchi-Soulet (GPR Porsche 997 GT3 Cup S) 40 ronden, 2. Bouvy-Coens
(Francorchamps Motors Ferrari F430 GT3) op 4''925, 3. Maes-Couwberghs
(NGT Porsche 997 GT3 Cup S) op 5''332, 4. Wauters-Schreurs (AD Sport
Dodge Viper Comp. Coupé) op 37''445, 5. Dierick-Vanhooydonk (A+
Dodge Viper Comp. Coupé) op 1'08''198, 6. Longin-Kumpen (Gravity
Mosler MT900 R) op 1'08''774, 7. Renard-Vosse (Sport Garage Ferrari
F430 GT3) op 1 ronde, 8. Derdaele-Van Moerkerke (Dodge Viper Comp.
Coupé) op 1 ronde, Van de Plas-Lumbeeck (A+ Dodge Viper) op 1
ronde, Thiers-Thiers (Ferrari 430 GT3), op 1 ronde
Race 2 :
1. Soulet-Franchi (GPR Porsche 997 GT3 Cup S) 43 ronden, 2.
Couwberghs-Maes (NGT Porsche 997 GT3 Cup S) +10''169, 3. Coens-Bouvy
(Francorchamps Motors Ferrari F430 GT3) +17''366, 4. Vosse-Renard
(Sport Garage Ferrari F430 GT3) +24''909, 5. Van Hooydonk-Dierick (A+
Dodge Viper Comp. Coupé) +44''517, 6. Van de Plas-Lumbeeck (A+
Dodge Viper Comp. Coupé) +1'08''156, 7. Wauters-Schreurs (AD
Sport Dodge Viper Comp. Coupé) op 1 ronde
8. Thiers-Thiers (Ferrari F430 GT3) op 1 ronde, 9. Lagrange-Nelissen
Gradde (First Motorsport Porsche 997 GT3 Cup) op 1 ronde , 10.
Radermecker-Marchal (Gravity Mosler MT900 R) op 2 ronden
GP2 Series: Winst voor Romain Grosjean wint sprintrace
De Nederlanders Yelmer Buurman en Ho Pin Tung zijn niet ver gekomen in
de tweede GP2 Series race in Instanbul. Ho Pin liet zijn motor bij de
start afslaan. "Eigen fout", was het eerlijke commentaar. Bij een
massacrash in de eerste ronde, waar maar liefst 8 autos bij
betrokken waren, moest Yelmer Buurman opgeven. Ook Bruno Senna was
betrokken bij een vreemd ongeluk. Een loslopende hond verscheen op het
circuit en Senna raakte het dier. Met een kapotte ophanging moet de
Braziliaan opgeven. Romain Grosjean wint zijn eerste wedstrijd dit
seizoen voor de Rus Vitaly Petrov en Sebastien Buemi. Giorgio Pantano
blijft leider in het kampioenschap met 24 punten met een oprukkende
Grosjean met 19 punten als tweede voor Buémi (14 punten) en
Zuber (13 punten).
Pech voor Ho Pin Tung die zijn motor liet afslaande bij het doven van
de startlichten. Ik had te veel grip, grapte Ho-Pin
wrang. Jammer, geen punten, die wel voor het grijpen
lagen, verzuchtte hij. Volgende halte is Monaco waarnaar Ho-Pin
uitkijkt. In de tussenliggende weken ga ik weer hard trainen om
mijn conditie en mijn kracht op een nog hoger peil te krijgen en ik ga
ook nog naar het team in Italië voor een nieuw stoeltje. Met een
nieuwe stoel zal het in Monaco vast beter gaan, zegt Ho-Pin Tung
teleurgesteld.
Uitslag race 2 GP2 Series Istanbul, Turkije
Zondag 11 mei 2008
1. Romain Grosjean (ART Grand Prix) 23 ronden
2. Vitaly Petrov (Campos Grand Prix) + 8.019
3. Sebastien Buemi (Arden International) + 8.447
4. Giorgio Pantano (Racing Engineering) + 9.897
5. Mike Conway (Trident Racing) + 11.508
6. Benjamin Hanley (Campos Grand Prix) + 12.847
7. Alberto Valerio (Durango) + 14.150
8. Alvaro Parente (Super Nova International) + 16.329
9. Kamui Kobayashi (DAMS) + 17.533
10. Diego Nunes (David Price Racing) + 24.392
Opgave. Ho Pin Tung (Trident Racing) + 23 ronden
Opgave Yelmer Buurman (Arden International) + 23 ronden
Stand
1. Giorgio Pantano 24
2. Romain Grosjean 19
3. Sebastien Buemi 14
4. Andreas Zuber 13
5. Vitaly Petrov 12
6. Bruno Senna 11
7. Alvaro Parente 11
8. Kamui Kobayashi 8
9. Karun Chandhok 5
10. Javier Villa 3
13 Yelmer Buurman 2
17 Ho-Ping Tung 0
V8 Supercars: Superprestatie van FPR-coureur Mark Winterbottom in Perth
Ford Performance Racing-coureur Mark Winterbottom heeft in
Perth een uitstekende prestatie geleverd. De 27-jarige rijder uit
Melbourne wist sensationeel alle drie wedstrijden op zijn naam te
schrijven. Ook wordt er sensationeel over de toekomst van voormalig
Jaguar F1-testcoureur James Courtney gespeculeerd.
James Courtney zou eenbod van Holden hebben om Mark Skaife te vervangen
James Courtney naar Holden?
Of James Courtney in de toekomst bij Ford blijft moet worden afgewacht.
De 41-jarige Mark Skaife die het spectaculaire Australische V8
Supercarkampioenschap maar liefst vijf keer op zijn nam schreef, maar
nimmer in de voetsporen van de legendarische Peter Brock kon treden
overweegt aan het eind van dit seizoen te stoppen. James Courtney kon
het niet ontkennen en erkende inderdaad door Holden te zijn benaderd
.Voorlopig heeft de oud Jaguar-testcoureur nog geen beslissing genomen,
maar wie bij het Toll Holden Racing Team(HRT)de plaats van Skaife
inneemt, wordt wel het autosportgezicht van Australië. Een aanbod
dat je moeilijk kunt weigeren. Skaife die in Perth crashte ontkende
enkele uren geleden dat hij gaat stoppen. Wordt ongetwijfeld vervolgd.
Hattrick voor Mark Winterbottom in Perth
FPR-coureur Mark Winterbottom wist alle drie wedstrijden in Perth op
zijn naam te schrijven. Marcos Ambrose zegevierde met een Ford Falcon
voor het laatst in 2003. Daarna waren de Holdens oppermachtig.
Winterbottom behaalde het maximum van 300 kampioenschapspunten en bezet
daarmee in het kampioenschap de derde plaats achter de Holden-coureurs
Garth Tander en Rick Kelly. Mark Winterbottom: Ik geloof niet
dat ik ooit in zon goede auto heb gezeten. Die auto was
gewoonweg fantastisch, evenals de races. Wij wilden het proberen en wij
kwamen, zagen en overwonnen. Fantastisch gewoon. In het verleden is
Perth toch altijd het terrein van Holden geweest.
Spectaculaire toerwagenactie van Steven Richards. Het toerwagenracen zoals we
het graag willen zien toch?
Hattrick voor Mark Winterbottom in Perth
Ford Racing Manager Ray Price: FPR is wel erg sterk aan het
worden. Dat kwam goed tot uiting in de voorsprong van vier seconden die
Mark in de laatste wedstrijd op de concurrentie had. We hebben
belangrijke punten voor de merkentitel binnengehaald. Jamie Whincup die
zich voor de derde wedstrijd in de achterste regionen kwalificeerde
eindigde na een fantastisch duel met zijn teamgenoot Craig Lowndes als
derde in de laatste wedstrijd van het weekend. In de eerste wedstrijd
eindigden de Holdens van Mark Skaife en Garth Tander als tweede en
derde, terwijl in de tweede wedstrijd deze podiumplaatsen door Garth
Tander en Jamie Whincup bezet werden.
Uitslag Race 1
1. Mark Winterbottom Ford Falcon BF 50 ronden
2. Mark Skaife Holden Commodore VE 50 ronden
3. Garth Tander Holden Commodore VE 50 ronden
4. Steven Richards Ford Falcon BF 50 ronden
5. Craig Lowndes Ford Falcon BF 50 ronden
6. Rick Kelly Holden Commodore VE 50 ronden
7. Jamie Whincup Ford Falcon BF 50 ronden
8. Will Davison Ford Falcon BF 50 ronden
9. Todd Kelly Holden Commodore BF 50 ronden
10.Cmaron McConville Holden Commodore BF 50 ronden
Uitslag Race 2
1. Mark Winterbottom Ford Falcon BF 50 ronden
2. Garth Tander Holden Commodore VE 50 ronden
3. Jamue Whincup Ford Falcon BF 50 ronden
4. Craig Lowndes Ford Falcon BF 50 ronden
5. Rick Kelly Holden Commodroe VE 50 ronden
6. Will Davison Ford Falcon BF 50 ronden
7. James Courtney Ford Falcon BF 50 ronden
8.. Todd Kelly Holden Commodore VE 50 ronden
9.Steven Richards Ford Falcon BF 50 ronden
10.Shane van Gisbergen Ford Falcon BF 50 ronden
Uitslag Race 3
1. Mark Winterbottom Ford Falcon BF 50 ronden
2. Garth Tander Holden Commodore VE 50 ronden
3. Jamie Whincup Ford Falcon BF 50 ronden
4. Craig Lowndes Ford Falcon BF 50 ronden
5. Wil Davison Ford Falcon BF 50 ronden
6. Rick Kelly Holden Commodore VE 50 ronden
7. Steven Richards Ford Falcon BF 50 ronden
8. James Courtney Ford Falcon BF 50 ronden
9. Fabian Coulthard Ford Falcon BF 50 ronden
10.Cameron McConville Holden Commordore VE 50 ronden
De Nederlandse autocoureur Carlo van Dam heeft vandaag op het circuit
van Suzuka de zesde race om het Japanse Formule 3 kampioenschap
gewonnen. De 22-jarige Carlo vertrok vanaf de tweede startplaats, maar
pakte bij de start direct de kop. Hij bouwde zijn voorsprong uit tot
ruim vier seconden en noteerde tevens de snelste raceronde. Door zijn
eerste overwinning van het jaar, en zijn derde plaats van de eerste
race op zaterdag, deelt hij nu tevens de leiding in de tussenstand van
het kampioenschap.
Het werd tijd, lacht Carlo. Qua snelheid zaten we
er sinds de start van het seizoen goed bij, maar hoewel ik wel na elke
race op het podium stond, kon ik deze eerste overwinning natuurlijk
goed gebruiken. Bij de start duurde het erg lang voordat de lichten
uitgingen. Mijn teamgenoot Iguchi maakte een valse start vanaf de
tweede rij en was al bij de eerste bocht toen de rest vertrok. Ik kwam
goed weg en wist dat ik daarmee op kop lag, omdat Iguchi een penalty
zou krijgen. Na twee ronden vloog hij ook nog eens van de baan, dus ook
qua stand in het kampioenschap was dit een goed weekeinde. Suzuka is
uiteraard een prachtig circuit om op te winnen. Ik had een probleemloze
middag, kon wegrijden van de rest en reed de snelste ronde, wat ook
weer een punt oplevert.
Over twee weken worden op het circuit van Motegi de zevende en achtste race van het achttien races
tellende kampioenschap verreden.
Uitslag Japanse Formule 3 kampioenschap, race 6 (Suzuka, 11 mei):
1. C. van Dam (Ned, Dallara), 33 min 12 sec 056,
2. H. Yasuda (Jap, Dallara) op 4 sec 406,
3. K. Cozzolino (Ned, Dallara) op 6 sec 666.
Sportscars: 1000 km Spa - Stand van zaken halverwege
Halverwege de 1000 km-race in Spa rijdt de Peugeot met
startnummer 7 (Gené/Minassian/Villeneuve) aan de leiding, op
zon halve minuut voor de Audi met startnummer 2
(Prémat/Rockenfeller). De andere Peugeot (Lamy/Sarrazin/Wurz)
viel met Wurz aan het stuur in ronde 57 uit na een aanrijding in Eau
Rouge met Ralf Kelleners in de Spyker. De Audi met nummer 1
(Capello/McNish) reed in dezelfde ronde over de brokstukken na deze
aanrijding en verloor veel tijd doordat de rechter achterband lekraakte
en de wielophanging beschadigd werd.
Op zon twintig seconden rijdt de Van Merksteijn-Porsche, die
eenmaal niet gepland de pits in moest nadat de koplampen niet goed
werkten, hetgeen in de LMS nu eenmaal reglementair voorgeschreven is.
Voor de zekerheid werd de complete neuspartij gewisseld, maar dat
leverde niet al teveel tijdverlies op, omdat het tijdens een
safety-car-fase gebeurde. In GT1 leidt de Lamborghini met onder anderen
Peter Kox aan boord, in GT2 leidt de Ferrari van Kaffer en Ehret.
Porsche Supercup: Jaap van Lagen stunt met zege, Jeroen Bleekemolen valt uit (update)
Jaap van Lagen wilde graag eens op het podium komen van de Porsche
Supercup komen. Dat is vandaag meer dan gelukt. De snelle man uit
Wekerom veroverde in Istanbul zijn eerste zege in de prestigieuze
merkencup. Gastrijder Mike Verschuur zette in pas zijn tweede Porsche
Supercup-race ook een fraai resultaat neer. Hij eindigde als 8ste.
Patrick Huisman (9de) en Sebastiaan Bleekemolen (10de) eindigden ook in
de toptien, terwijl Paul van Splunteren (14de) en Simon Frederiks
(15de) eveneens in de punten finishten. Jeroen Bleekemolen, die de race
als klassementsleider startte, had de pech dat hij door de spinnende
wagen van René Rast uit de wedstrijd werd getikt.
Bij de start van de race is Jaap van Lagen super weg. Hij passeert
direct zijn op pole staande ploegmaat Chris Mamerow. De Nederlander
pakt de kop voor Jan Seyffarth en de zwak gestarte Mamerow. Ook Jeroen
Bleekemolen is goed weg en gaat al snel van startpositie 7 naar plek 5.
Botswerk In de eerste ronde is er flink contact tussen de autos
en wat spinnetjes. Een van alle kanten in de rondte getikte Nicolas
Armindo en Pedro Petiz houden het amper een ronde vol en vallen direct
uit. Het zou een voorbode zijn van veel botswerk.
Jeroen versus Faulkner In de derde ronde wordt Jeroen Bleekemolen door Damien
Faulkner aangepakt. ,,Ik zette mijn wagen twee keer naast Damien
Faulkner en bij de tweede keer duwt hij me er gewoon af. Dat was niet
echt zoals het hoort. Als Faulkner dat niet doet, dan had ik echt naar
het podium kunnen rijden. Nu verloor ik een paar plekken door die
tik.
Ambitieus Na vier ronden ligt Tim Buijs 13de, Mike Verschuur 14de,
Patrick Huisman 15de, Sebastiaan Bleekemolen 16de, Paul van Splunteren
19de en Simon Frederiks 20ste. In ronde vijf is er weer opschudding op
de baan. Tim Buijs wilde met een ambitieuze uitremactie een paar wagens
verschalken, maar raakte daarbij een voor hem rijdende collega-coureur,
waardoor vier bolides naast de baan belandden. Buijs valt daarbij uit
omdat zijn koeling kapot is. Ook Jocke Mangs en Norbert Siedler vinden
in de vijfde ronde hun Waterloo.
Bizar hard gevecht Halfweg koers ligt Mike Verschuur 10de, Patrick Huisman 11de,
Sebastiaan Bleekemolen op P12, Paul van Splunteren 16de en Simon
Frederiks 17de. In ronde 7 is er een bizar hard gevecht tussen
René Rast en Danny Watts. Op het rechte eind duwt Rast zijn
rivaal al bijna de pitmuur in. Bij de eerste bocht van de nieuwe ronde
gaat het mis. Het is geen verrassing als de twee door het megaharde
gevecht spinnen. Jeroen Bleekemolen, die op plaats 6 er vlak achter
zit, heeft de pech dat de in de rondte gaande Rast hem meeneemt de baan
af. Jeroen eindigt dan ook zeer pechvol en onvrijwillig in de grindbak.
Race over en uit voor de klassementsleider.
Balen ,,Ik baal vreselijk. Na dat gedoe met Faulkner had ik de
snelheid er weer goed in en had wellicht nog naar het podium kunnen
rijden. Maar Rast klapt zo in mijn zijkant en hij tikt me eraf. Heel
vervelend. Als ik die twee wagens had gemist, had ik al vierde gelegen.
Ik kwam naar Istanbul als klassementsleider en ben na mijn uitvallen nu
tweede met grote achterstand op Jan Seyffarth. Dat is enorm zonde.
We hebben de rest van het seizoen een hoop werk te doen. Maar het kan,
want we zijn een van de snelsten op de baan, aldus Jeroen
Bleekemolen.
Veel uitvallers Halverwege de race zijn al acht van de 26 deelnemers
uitgevallen. In het vervolg zullen alle wagens op de baan blijven, maar
dat betekent niet dat er geen gevechten meer zijn. Seyffarth moet alles
uit de kast halen om zijn tweede plaats te verdedigen op Chris Mamerow.
Jaap van Lagen profiteert van de strijdende mannen achter hem en kan
langzaamaan steeds verder wegrijden. Met een dikke twee tellen
voorsprong racet hij onbedreigd naar zijn eerste Porsche Supercup-zege.
Seyffart behoudt de tweede stek en neemt de leiding in het
tussenklassement over van Jeroen Bleekemolen.
Veel Nederlanders in de punten Mike Verschuur rijdt ook dik in de punten en wordt als achtste
afgevlagd, vlak voor zijn landgenoten Patrick Huisman en Sebastiaan
Bleekemolen. Paul van Splunteren (14de) en zijn ploegmaat van HSF
Porsche Eindhoven Simon Frederiks (15de) nemen beiden ook
kampioenschapspunten mee vanuit Istanbul.
Blije Jaap Jaap van Lagen was na afloop uiteraard in een bijzonder goede
stemming. Nadat hij op het podium naar het Wilhelmus had geluisterd en
met de champagne had gespoten, meldde de winnaar: ,,Ik had mezelf dit
seizoen ten doel gesteld om in de topvijf van het klassement te
eindigen en ook wat races op het podium te eindigen. Maar dat ik zo
snel, tijdens de vierde wedstrijd van het jaar, al zou winnen, had ik
niet verwacht, meldde Van Lagen uit Istanbul. ,,Tijdens
de eerste drie wedstrijden had ik remproblemen, maar dat was nu
uitstekend verholpen. Ik had echt een heel lekker autootje. Die was het
hele weekend super. Want zowel in de vrije training als de kwalificatie
zette ik de tweede tijd neer. En dan nu de bekroning in de race met de
zege. Ik wist dat de start van de wedstrijd belangrijk was. Die verliep
precies zoals ik hoopte. Ik kon Chris Mamerow net bij de eerste bocht
binnendoor voorbij. Vervolgens kon ik profiteren van het gevecht dat
Seyffarth en Mamerow met elkaar hadden. Ik hoefde het dan ook niet uit
mijn tenen te halen en toch liep ik steeds ietsjes meer weg. Mijn winst
geeft me veel vertrouwen op weg naar de volgende wedstrijd in Monaco.
Ik rijd daar ook altijd goed. Ben al een keer tweede geworden in Monaco
tijdens een World Series by Renault-wedstrijd, aldus Van
Lagen, die inmiddels naar P8 in het tussenklassement is opgeklommen.
Gemengde gevoelens Sebastiaan Bleekemolen Sebastiaan Bleekemolen was na afloop content dat hij in de
toptien was gefinisht. Maar hij wist dat hij het neerzetten van die
klassering en het incasseren van bijbehorende punten niet helemaal op
eigen kracht had gedaan. ,,Het was één groot slagveld,
waarbij ik gelukkig buiten alle botspartijen kon blijven. Ik denk dat
ik de enige Porsche heb die geen schade heeft opgelopen tijdens de
race, legde de Haarlemmer na afloop uit. ,,Ik startte
vanaf P22. Dat was het gevolg van een dramatische kwalificatie. Ik heb
geen idee hoe dat komt, maar het kwalificeren zal de komende
wedstrijden écht beter moeten. Want waar ik nu stond, daar hoor
ik echt niet thuis. Omdat er vlak na de start ook nog iemand voor me
spinde, begon ik als een na laatste aan de wedstrijd. Omdat ze er links
en rechts vanaf vlogen én ik er tijdens de race toch nog de
snelheid in wist te krijgen, kon ik me uiteindelijk naar plek tien
rijden. Als je ziet waar ik vandaan kom, moet ik met die eindklassering
tevreden zijn.
Schrale troost Tim Buijs Voor Tim Buijs was het een enerverend weekendje Istanbul. De
Porsche Supercup-rookie had er goed de snelheid in, totdat hij door een
eigen fout uit de race knalde. ,,Ik had zaterdag tijdens de
kwalificatie een goede dag. Op mijn eerste setje nieuwe banden zette ik
de voorlopig 8ste tijd neer. Helaas kon ik mijn tijd met mijn tweede
setje nieuw rubber niet meer verbeteren. Ondanks dat ik terugviel naar
P16, op slechts 0,9 seconde van de pole, had ik mezelf nu wel voor het
eerst in een heel goede uitgangspositie gemanoeuvreerd om tijdens de
race in de punten te rijden, stelde Tim Buijs. ,,In de
beginfase van de wedstrijd ging het ook heel goed. Na een rondje of
vijf lag ik rond de 11de plek. Op het rechte eind waren Janak en
Saelens met elkaar in gevecht, waardoor ik veel meer rechte
lijn-snelheid kon ontwikkelen. Janak zag dat en die duwde me toen op
het vuile gedeelte van de baan. Als dat gebeurt, moet je richting de
bocht zeker op tijd remmen. Dat deed ik helaas niet en ik miste mijn
rempunt. Bij het inhalen van Janak en Saelens toucheerde ik bij het
insturen net een rijder die voor me reed en knalde ik de baan af. Dat
was een ongelooflijke domper, want ik had mezelf anders dik in de
punten gereden, stelde Buijs. ,,Het is een schrale troost
dat ik de eerste vijf rondjes heel snel op de baan was. Ik hoorde van
het team dat ik op dat moment de derde snelste rijder was. Daar waren
de jongens erg van onder de indruk. Helaas waren ze daarna ook onder de
indruk van mijn domme inhaalactie. Maar het is wel zo dat ik steeds
meer de snelheid weet te vinden met de Porsche. Die ervaring neem ik
zeker mee naar de komende wedstrijden dit seizoen.
HSF Porsche Eindhoven dubbel in de punten Paul van Splunteren (14de) en Simon Frederiks (15de) wisten
ook uit de crashende Porsches weg te blijven. Gevolg was dat beide
rijders van het HSF Porsche Eindhoven-team in de punten eindigden. ,,Ik
ben niet zo zeer tevreden over de snelheid die ik had, maar wel over
het resultaat, stelde Paul van Splunteren. De eigenaar
van Porsche Centrum Eindhoven moest zondag tijdens de wedstrijd ook van
ver komen, omdat hij zich als 24ste had gekwalificeerd. ,,Ik was
redelijk tevreden over de tijdstraining. Ik zat op 1,8 seconde van de
pole, dat is voor mij zeker niet slecht. Maar ik verbaas me steeds weer
hoe supercompetitief dit veld is. Nu zaten er 19 man binnen een seconde
van elkaar, zo close is het allemaal, vertelde Paul.
,,Vlak na de start had ik de pech dat ik net verkeerd zat toen er een
spinnetje voor me was. Vervolgens ging het zeker aardig. Er gebeurde
direct zoveel op de baan, dat ik dacht: Paul, ze vliegen links
en rechts van de baan. Zorg dat je goed blijft opletten en niet bij
zon crash betrokken raakt. Dat lukte, waardoor je vanzelf
naar voren komt. Dat zowel ik als Simon in de punten rijdt, is
natuurlijk mooi. Daar zijn we zeker tevreden over. En wie weet schuiven
we nog wel wat op. Want er zaten na de race nog zes mannetjes bij de
wedstrijdleiding. Wellicht volgen er nog wat straffen.
Uitslag Porsche Supercup-race Istanbul: 1. Jaap van Lagen 14 ronden
2. Jan Seyffarth op 2,528 seconden
3. Chris Mamerow op 2,914
4. Uwe Alzen op 16,188
5. Damien Faulkner op 17,605
6. David Saelens op 21,912
7. Danny Watts op 23,059
8. Mike Verschuur op 23,203
9. Patrick Huisman op 24,027
10. Sebastiaan Bleekemolen op 24,917
14. Paul van Splunteren op 40,232
15. Simon Frederiks op 40,587 Uitgevallen: o.a. Jeroen Bleekemolen
Stand na vier wedstrijden: 1. Jan Seyffart 68 punten
2. Jeroen Bleekemolen 54
3. Chris Mamerow 52
4. Damien Faulkner 46
5. Uwe Alzen 43
8. Jaap van Lagen 32
10. Patrick Huisman 29
12. Sebastiaan Bleekemolen 23
17. Paul van Splunteren 5
21. Simon Frederiks 2
Door het goede weer vandaag in Nederland was iedereen al goed gezind op
de paddock, maar één man stak er met kop en schouders
bovenuit. Pieter van Soelen reed een uiterst solide wedstrijd en wist
zonder al teveel moeite de eerste race van de Dutch Supercar Challenge,
die vandaag verreden werd tijdens de Pinksterraces op Circuitpark
Zandvoort, op zijn naam te schrijven.
Tweede werd de voor Brax Racing uitkomende Milko Tas, voor de
gebroeders Monster die hiermee het podium van de Supersport II-divisie
complementeerden. In de Sport I-divisie ging de overwinning naar de
Duitser Wilfried Schawohl. Onno van Rheenen pakte vandaag een goede
tweede plaats, zijn eerste podium sinds zijn debuut vorig raceweekend
op de Nürburgring. Laurens Gooshouwer eindigde als derde, maar had
eerste kunnen worden, ware het niet dat de inwoner uit Dordrecht aan
het einde van de race een lekke band kreeg. Rob Nieman eiste voor de
derde keer in successie de overwinning voor zich op in de Sport
II-divisie, voor teamgenoot Erik Buys. Equipe Schneider / van
Merksteijn completeerde het podium met een goede derde plaats.
Start
Bij de start van de race was het Pieter van Soelen die zijn pole
position goed wist te benutten. Hij ging als eerste de tarzanbocht
door, gevolgd door Helmert-Jan van der Slik in de Marcos Mantis. Het
duo wist de eerste ronde meteen een gaatje te slaan naar de
concurrentie zijnde Milko Tas in de Seat Leon SuperCopa, Bob Herber in
de Saker en de gebroeders Monster eveneens in een Seat Leon SuperCopa.
Achter dit drietal was het Richard van den Bos, dit weekend samen met
Henk Thuis rijdend in de vorig jaar nog in de Sport-divisie uitkomende
BMW E36 M3 op plek zes en Eugène Janssen op plek zeven.
Van Soelen en Van der Slik weten hun eerste ronden hun voorsprong op de
concurrentie uit te bouwen, totdat Van der Slik in de zesde ronde
uitviel met een kapotte stuurbekrachtiging. De ene keer deed de
stuurbekrachtiging het wel en de andere keer weer niet. Daar is
simpelweg niet mee te rijden, liet het team na afloop weten.
Hierdoor kwam Van Soelen alleen op kop, en wist hij zijn voorsprong
gestaag uit te bouwen.
Achter Van Soelen was het Bob Herber die tijdens de pitstops kon
profiteren van de resultaatseconden van de concurrentie, waardoor de
Saker-coureur lange tijd op weg leek naar een tweede plaats. Helaas
voor Herber liet zijn Saker hem in een van de laatste ronden in de
steek.Op een gegeven moment verloor de motor vermogen, en leek
het wel alsof deze niet genoeg brandstof meer kreeg. Uiteindelijk ging
de auto zo langzaam dat ik hem maar naar binnen heb gereden. We hadden
dit probleem gisteren tijdens de vrije trainingen ook al en we denken
dat het met de brandstofpomp te maken heeft, aldus Bob Herber na
de race. Het is echt zonde, want het ging zó goed! Maar
ja, ik heb nu wel het voordeel dat mijn concurrenten nog meer
strafseconden hebben, dus ik kijk nu al uit naar komende maandag!
Zo was het Van Soelen die de overwinning voor zich op wist te eisen,
voor Milko Tas en de gebroeders Monster. Op een vierde plek eindigden
Richard van den Bos en Henk Thuis, voor Eugène Janssen die met
zijn BMW Z4 M GT beslag wist te leggen op de vijfde plaats.
In de Sport I-divisie was het John van der Voort die in de eerste ronde
kon profiteren van zijn pole position. Toch wist Van der Voort zijn
eerste plek niet te behouden, want het was nieuwkomer Jeffrey van
Rooijen die vanaf een vijfde startplaats wist op te rukken naar plek
één. Er ontstaat een mooi gevecht tussen Van der Voort,
Van Rooijen en ook de Belg Luc de Cock, waarbij Van der Voort
uiteindelijk weer terug kan komen op de eerste plaats.
Christian Gyasi verliest onder de Hunzerug zijn Lotus en knalt
frontaal in de rail. Hulde voor de OCA, die onder moeilijke
omstandigheden de Lotus wegsleepten. Sommige deelnemers negeerden de
dubbele gele vlaggen en gingen stug door met hun strijd. (GH)
Toch ging het een aantal ronden later fout voor Van der Voort.
Bij het gaspedaal zit een superklein kuiltje waar een steentje
in terecht kwam. Hierdoor bleef mijn gaspedaal hangen, waardoor de auto
volgas bleef gaan. Bergop naar het Scheivlak is dat niet erg, maar
bergaf wil je dat niet hebben!, legt Van der Voort uit die met
deze actie bij het uitkomen van het Scheivlak in de grindbak terecht
kwam. Ik heb toen bij een van de baanposten een schroevendraaier
geleend en het steentje verwijderd. Daarna kon ik weer verder
rijden, aldus Van der Voort, die er achteraf toch wel om kon
lachen.
Na de pitstops was het Laurens Gooshouwer die de koppositie stevig in
handen had. Helaas voor Gooshouwer kreeg zijn BMW Compact te maken met
een lekke band, waardoor hij een extra pitstop moest maken. Hierdoor
kwam de Belg de Cock op de koppositie terecht, maar ook hem bleven
technische problemen niet bespaard. Het water van zijn Lotus Exige
raakte aan de kook waardoor ook hij de strijd moest staken. Hierdoor
wist de Duitser Wilfred Schawohl de eerste plek met beide handen beet
te pakken, voor de sterk rijdende Onno van Rheenen. Laurens Gooshouwer
wist uiteindelijk nog beslag te leggen op een derde plaats.
In de Sport II-divisie zijn de Renaults van Spirit Racing
moeilijk te stoppen. Ook vandaag waren ze heer en meester, met
teameigenaar Rob Nieman voorop. Hij leidde van kop tot staart, en reed
zijn teamgenoot op anderhalve minuut achterstand. Bij de Minis
was het equipe Schneider / van Merksteijn die de snelsten waren,
waardoor zij als derde eindigden in de Sport II-divisie.
Uitslag:
1. Eq. v.d. Bos / v. Soelen - BMW 1-serie
2. Milko Tas - SEAT Leon Supercopa
3. Robin & Ferry Monster - SEAT Leon Supercopa
4. Eq. v.d. Bos/Thuis - BMW E36 M3
5. Eugène Janssen - BMW Z4 M GT
6.Wilfried Schawohl - Lotus Exige Cup
7. Onno van Rheenen - Lotus Exige Cup 255
8. Willy Angenent - BMW Z3M V8
9. Rob Nieman - Clio 2.0 RS
10.Laurens Okkerse - Volvo S60P5
Op het vernieuwde Darlington was Toyota-coureur Kyle Busch een
klasse apart. Na een incident met Dale Earnhardt jr. vorige week op
Richmond promoveerde Busch zichzelf tot de minst populaire coureur in
het NASCAR-circus. Voor het vernieuwde Darlington had men bij Goodyear
een nieuwe band ontwikkeld waarmee langer gereden kon worden.
Het vernieuwde Darlington
Kyle Busch klasse apart
Hoewel Dale Earnhardt Jr. de afgelopen dagen trachtte zijn enorme
fanbase de wind uit de zeilen te nemen, door Busch geen enkel verwijt
te maken, dachten die er toch anders. Boegeroep en fluitconcerten
vielen hem tijdens de trainingen ten deel, en ook na zijn
indrukwekkende zege op het vernieuwde Darlington waren deze geluiden
nog niet verstond.
Voor de 23-jarige Busch was het zijn derde zege dit seizoen. Van de 367
ronden tellende wedstrijd reed hij er maar liefst 169 op kop. Het nieuw
geasfalteerde Dalington zorgde ervoor dat sommige deelnemers met de
rechterkant de muur toucheerden. Busch was geen uitzondering en raakte
de muur zelfs tweemaal. Door een fout van zijn pitcrew liep Busch zelfs
een penalty van één ronde op. De Toyota vocht zijn weg
terug. Jimmie Johnson, Dale Earnhardt Jr. en Jeff Gordon vielen hem ten
prooi. Daarna kon de Toyota-coureur gemakkelijk van zijn tegenstanders
wegrijden. Zijn spotter Jeff Dickerson moest hem meermaals afremmen.
Met zijn zege bouwde Busch zijn voorsprong met 79 punten uit op zijn
naaste tegenstander Jeff Burton. Ford-coureur Carl Edwards eindigde als
tweede terwijl Jeff Gordon als derde eindigde. Edwards: Kyle had
gewoon de beste auto vanavond, hij was onverslaanbaar. Jeff
Gordon: Ik weet niet hoeveel keer hij geprobeerd heeft de
overwinning weg te gooien door de muur te raken, ik geloof niet dat er
nog veel van zijn rechterkant heel was.
Tony Stewart, die vrijdag nog de Nationwide wedstrijd won, werd het
slachtoffer van Elliott Sadler, die de controle over zijn bolide
verloor. Voor Stewart werd het een teleurstellende avond. Hij eindigde
als 21e.
UITSLAG
1. Kyle Busch Toyota 367 ronden
2. Carl Edwards Ford 367 ronden
3. Jeff Gordon Gevoed 367 ronden
4. Dale Earnhardt Jr. Chevrolet 367 ronden
5. David Ragan Ford 367 ronden
6. Matt Kenseth Ford 367 ronden
7.Denny Hamlin Toyota 367 ronden
8. Travis Kvapil Ford 367 ronden
9. Dave Blaney Toyota 367 ronden
10.Jeff Burton Chevrolet 367 ronden
Kyle Busch kon zich ondanks zijn indrukwekkende zege niet populair maken bij de
fans.