Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 
E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Blog als favoriet !
Mijn radio zender
  • radio
  • autosport
    alles over autosport
    12-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Barrichello wil voor de 300, Honda nog niet
    STANBUL – Dit weekend was het dan eindelijk zover. Rubens Barrichello brak het record van de meeste GP-starts met zijn 257e optreden in de F1. De Braziliaan was na het behalen van het record meteen duidelijk over hoe hij zijn F1-toekomst ziet.


    “Ik weet niet of ik de 300 ooit zal halen”, vertelde Rubens Barrichello tegenover Reuters. “Ik zal het echter zeker proberen, omdat een vriend van mij laatst tegen mij zei dat racen in mijn bloed zit. Zo voel ik dat ook.” Driehonderd starts is een nobel striven, maar dit kost de Braziliaan van Honda nog twee seizoenen na dit jaar. Honda wilde nog niet bevestigen dat de kersverse recordhouder mag blijven.

    “Rubens Barrichello is zich bewust van de huidige situatie bij Honda”, vertelde Nick Fry. “Toen ik Rubens Barrichello aannam maakte ik een foutje door tegen hem te zeggen dat hij ervaren is. Barrichello merkte op dat hij niet ervaren, maar snel wil zijn. Als Barrichello snel blijft, dan is hij hier volgend jaar ook, maar als hij niet snel is, dan is hij hier niet meer tijdens het volgende seizoen. Zo simpel is het.”

    12-05-2008 om 21:31 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een zwart weekend voor Gravity Racing International
    Na de dubbele zege met de Mosler MT900 van Anthony Kumpen en Bert Longin tijdens de Belgian Race Kick Off te Zolder zakte de ploeg van Gravity Racing International met vertrouwen af naar Dijon Prenois voor het tweede treffen van het Belgian GT Championship samen met de FFSA Super Meeting. En het minste dat we kunnen schrijven is dat dit evenement helemaal niet in het voordeel is uitgedraaid van de bemanningen van de twee.

    Als gevolg van de nieuwe regels in het kader van de fameuze "Balance of Performance" voor de GT3 dienden de Amerikaanse bolides voor de races in Dijon extra gewicht aan boord te nemen en werden ze eveneens 1 cm hoger gelegd. Ook al betekende dat op de Bourgondische omloop een ingrijpend nadeel voor Kumpen-Longin en Radermecker-Marchal, toch zou elk van deze duo’s met enkele honderdsten van een seconde een pole positie weten te veroveren voor de 60 minuten durende manches op zaterdag.

    Dat op zich was al een huzarenstukje, maar helaas zou de vreugde niet lang duren. Bij de eerste manche werd de bolide van Kumpen en Longin het slachtoffer van een lekke band, veroorzaakt door brokstukken op de piste. De Mosler kon als zesde de wedstrijd hervatten maar kon geen vuist meer maken tegen de Dodge Viper van Van Hooydonk en Dierick, en eindigde dus ook als zesde. "We zijn duidelijk benadeeld hier in Dijon", betreurde teammanager Loris de Sordi. "Het extra gewicht verplicht ons ertoe om vroeger te remmen dan de andere wagens en zoals reeds eerder op het seizoen bleek zijn we zeker niet de snelste op de rechte lijn. De wagen van Anthony en Bert kon dus onmogelijk de bovenhand nemen van de Viper, die telkens voorsprong nam op de rechte lijn." Alsof dat nog niet erg genoeg was deelde ook Vincent Radermecker in de pech, toen hij bij een snelheid van om en bij de 250 km/u op het einde van de rechte lijn een klapband kreeg en in de grindbak belandde. Gelukkig bleef alles zonder erg voor de rijder, die het letterlijk en figuurlijk warm had onder de loden zon…


    Op het einde van de namiddag stond de tweede manche op het programma, en deze begon rampzalig voor het Gravity team toen de motoren van beide Mosler dienst weigerden bij de startopstelling! Zodoende dienden de wagens vanuit de pitlane te starten, helemaal achteraan het veld. Vincent Radermecker kon nog wel een indrukwekkende remonte maken maar zijn Nederlandse teamgenoot Ron Marchal kreeg te kampen met ernstige motorstoringen en viel met de Mosler terug naar de tiende plaats in de eindrangschikking. Voor Kumpen en Longin was de wedstrijd al veel vroeger gedaan door een aandrijfas die de geest gaf…

    "Eén zaak staat als een paal boven water : met steeds maar meer opgelegde handicaps zijn de twee Mosler van Gravity Racing International zeker niet de sterkste van dit deelnemersveld", vervolgt Loris de Sordi. "Wat we ook konden vaststellen is dat Porsche en Dodge hier zeer sterk waren. Maar goed, na de herhaaldelijke ontgoochelingen kunnen we dus niets anders doen dan hard werken. Het probleem is echter dat we niet weten hoe we het nu kunnen aanpakken, want met de actuele gang van zaken betwijfel ik of wij nog wel wedstrijden kunnen winnen in deze omstandigheden. Behoudens dat alles stonden de Belgian GT’s in Dijon ook nog eens buiten de paddocks geparkeerd, in de keien. En het tijdschema voor deze wedstrijden zat nogal bizar in elkaar. Ik denk dat men als organisator van dit kampioenschap vooral rekening zou moeten houden met de deelnemers. Ook dat is immers een vorm van respect..."

    12-05-2008 om 21:30 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Barrichello wil voor de 300, Honda nog niet
    STANBUL – Dit weekend was het dan eindelijk zover. Rubens Barrichello brak het record van de meeste GP-starts met zijn 257e optreden in de F1. De Braziliaan was na het behalen van het record meteen duidelijk over hoe hij zijn F1-toekomst ziet.


    “Ik weet niet of ik de 300 ooit zal halen”, vertelde Rubens Barrichello tegenover Reuters. “Ik zal het echter zeker proberen, omdat een vriend van mij laatst tegen mij zei dat racen in mijn bloed zit. Zo voel ik dat ook.” Driehonderd starts is een nobel striven, maar dit kost de Braziliaan van Honda nog twee seizoenen na dit jaar. Honda wilde nog niet bevestigen dat de kersverse recordhouder mag blijven.

    “Rubens Barrichello is zich bewust van de huidige situatie bij Honda”, vertelde Nick Fry. “Toen ik Rubens Barrichello aannam maakte ik een foutje door tegen hem te zeggen dat hij ervaren is. Barrichello merkte op dat hij niet ervaren, maar snel wil zijn. Als Barrichello snel blijft, dan is hij hier volgend jaar ook, maar als hij niet snel is, dan is hij hier niet meer tijdens het volgende seizoen. Zo simpel is het.”

    12-05-2008 om 21:29 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jos Verstappen: "Nederlandse fans enorme extra motivatie"
    SPA - Het team Van Merksteijn Motorsport by Equipe Verschuur en zijn rijders Jos Vestappen en Peter van Merksteijn hebben afgelopen weekeinde tijdens de derde race in de LMP2-klasse in de Le Mans Series gewonnen. Op het F1-circuit van Spa-Francorchamps stelden Verstappen en Van Merksteijn met hun Porsche RS Spyder de overwinning veilig. Ze wonnen met een voorsprong van 10,387 seconden voor Jan Lammers en Didier Theys met de Porsche RS Spyder van het Zwitserse Horag-team. Met hun tweede seizoenszege na de eerdere winst bij de seizoensouverture in Barcelona en de tweede plaats op Monza konden Verstappen en Van Merksteijn hun voorsprong in het kampioenschap uitbouwen. Na drie van de vijf races in de Le Mans Series hebben beiden 28 punten, een voorsprong van zes punten op de Deense rijders Casper Elgaard en John Nielsen.

    Jos Verstappen en Peter van Merksteijn blij met overwinning in LMP2-klasse

    Nadat hij voor de derde maal op rij dit seizoen vanaf de pole-position in de klasse was gestart, reed Verstappen gedurende de beginfase van de race aan de leiding. Bij de zomerse temperaturen in het zonovergoten Spa was het huishouden met de banden een ware uitdaging. “Met de eerste set banden die we al in de kwalificatie hadden gebruikt, was het niet zo gemakkelijk, maar daarna was de balans een stuk beter”, zei Verstappen, die kort na zijn eerste pitstop kortstondig de leiding kwijtraakte aan de snelle Lola coupé. Nadat hij de leiding heroverd had, gaf hij het stuurwiel over aan Peter van Merksteijn. Laatstgenoemde moest één keer voor een ongeplande pitstop naar binnen komen om de neuspartij van de auto te laten vervangen, omdat de koplampen niet werkten, zoals het reglement in de Le Mans Series voorschrijft. De auto viel kortstondig terug tot de derde plaats, terwijl gedurende Van Merksteijns rijbeurt tweemaal de safety-car in actie kwam. “De safety-car zorgde voor wat chaos, want daarna moest ik weer veel auto’s inhalen. Eén keer verloor ik kort de concentratie en ging in de rondte, gelukkig zonder schade”, aldus Van Merksteijn.

    In ronde 98 stapte Verstappen opnieuw in voor zijn tweede en laatste rijbeurt en klom snel weer op naar de eerste plaats in de klasse. De slotfase van de race werd gekenmerkt door een derde interventie van de safety-car, gevolgd door een snelle sprint van vier ronden tot het vallen van de zwart-wit geblokte vlag. Verstappen verdedigde goed zijn positie en reed de overwinning naar huis. “Het was zeker niet eenvoudig. Deze race bood heel wat actie en we moesten de hele tijd geconcentreerd blijven om geen fouten te maken in het dichte verkeer”, zei Verstappen. “Alle ondersteuning van de Nederlandse fans met hun vlaggen en spandoeken tegenover onze pitbox was een enorme extra motivatie. Je merkt echt dat de LMS in Nederland steeds populairder wordt.” Teameigenaar Peter van Merksteijn verklaarde: “Het was een spectaculaire race, een echte klassieker in de beste traditie van de 1000 kilometer van Spa. Onze auto was opnieuw perfect en het team heeft het fantastisch gedaan. Nu kijken we echt uit naar Le Mans!”

    De volgende activiteit voor het team is de officiële testdag ter voorbereiding op de 24 Uur van Le Mans op zondag 1 juni. De volgende race van de Le Mans Series is de 1000-kilometerrace op de Nürburgring op 17 augustus.

    Spa (Bel), Le Mans Series. Uitslag LMP2 race:
    1. Verstappen-Van Merksteijn (Ned), Porsche RS Spyder, 138 ronden in 5.18.41.441 uur (gem. 181,947 km/u).
    2. Lammers-Theys (Ned-Bel), Porsche RS Spyder, 10.387 sec.
    3. Elgaard-Nielsen (Den), Porsche RS Spyder, 3 ronden.

    Stand LMP2 rijderskampioenschap na 3 van 5 races: 1. Verstappen en Van Merksteijn, 28 punten. 2. Nielsen en Elgaard, 22, 3. Lammers en Theys, 17.

    12-05-2008 om 21:22 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BMW 130i Cup: Bas Schothorst en Tim Coronel domineren
    480_schothorst

    Net als in de beide kwalificatietrainingen tijdens de Pinksterraces waren Bas Schothorst en Tim Coronel ook in de eerste race van de Samsung BMW 130i Cup een klasse apart. Bas won de race op Circuit Park Zandvoort, vlak voor zijn teamgenoot. Bertus Sanders stelde de laatste podiumplek veilig.

    Bij de start nam de ‘McGregor-trein’ vanaf de eerste startrij meteen de leiding. Jan Joris Verheul volgde op de derde plek, voor Bertus Sanders en Duncan Huisman.
    Leider Bas en volger Tim reden met z’n tweeën al snel weg van de rest van het veld; na de tweede ronde was het gat anderhalve seconde, weer een ronde later bedroeg hun marge al 2,5 seconden. Dit bouwden zij uit tot vier seconden op de finishlijn.
    Bas maakte in de vijfde ronde een foutje, waarvan Tim profiteerde. Coronel kon niet lang genieten van zijn leidende positie; een foutje van zijn kant zorgde ervoor dat Bas de kop weer overnam. Bas Schothorst kwam na tien ronden als winnaar over de streep, met Tim Coronel in zijn kielzog. “Ik had het heel zwaar”, aldus Bas na de huldiging. “Aan het einde van de race ging mijn auto alle kanten op, mijn banden waren aan het einde echt op. Dit was niet mijn sterkste race, maar ik heb in elk geval gewonnen.”
    Tim had in de slotfase betere banden over. “In de beginfase heb ik niet zo gepusht, met als voordeel betere banden aan het einde van de race. Deze dubbelzege is een mooi resultaat, zeker ook voor de 350 gasten van ons team.”

    Pech

    Jan Joris Verheul lag in de eerste helft van de race op de derde plek. Hij stond onder zware druk van de aandringende Bertus Sanders, die op zijn beurt Duncan Huisman groot in zijn achteruitkijkspiegel zag. Verheul verdedigde zijn positie goed, tot hij met een lekke band naar de pits moest. Bertus nam de derde plek over en zag vervolgens kans om iets weg te lopen bij vierde man Duncan Huisman. “Het was een mooie race”, vond Bertus. “Ik merkte dat ik sneller was dan Jan Joris.” Passeren lukte echter niet, tot Verheul wegviel.
    Ricardo van der Ende, zonder trainingstijd achteraan gestart, vocht zich naar de vijfde plek.
    Ook Jan Lammers (zesde), Bernhard van Oranje (achtste algemeen) en Lau Michielse (dertiende) vertrokken zonder trainingstijd vanuit de achterste gelederen. Aldus telde het startveld toch nog dertien auto’s.

    480_ritsma

    Pole Rintje

    Rintje Ritsma won de strijd om de BMW Drivers Trophy, op welgeteld 0.273 seconde gevolgd door tweede man Pieter-Christiaan van Oranje. Zijn broer Bernhard eindigde als derde op het podium.
    Racewinnaar Bas Schothorst mocht na de race aan het ‘Rad van Fortuin’ draaien. Het wiel stopte bij het cijfer zeven, dat betekende dat de top zeven uit de eerste race in omgekeerde volgorde aan de tweede race zou beginnen. De als zevende geklasseerde Rintje Ritsma mocht in de tweede race dus vanaf pole position starten.
     
    480_podium_0647

    Uitslag eerste race:

    1. Bas Schothorst, 10 ronden in 19:34.713
    2. Tim Coronel, op 0.134
    3. Bertus Sanders, op 4.025
    4. Duncan Huisman, op 6.746
    5. Ricardo van der Ende, op 7.817
    6. Jan Lammers, op 11.349
    7. Rintje Ritsma, op 17.016
    8. Pieter Christiaan van Oranje, op 17.289
    9. Bernhard van Oranje, op 20.259
    10. Luuk Glansdorp, op 23.137

    12-05-2008 om 21:18 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BRL V6: Collé-rijders dulden geen tegenstand
    480_molenaar_6477

    Tijdens de eerste Pinksterrace waren de beide Collé-rijders oppermachtig in de BRL V6. Vanaf de start greep Donald Molenaar de macht en volgde teamgenoot Sandor van Es op gepaste afstand. Ook een safetycar kon daar geen verandering in brengen, waardoor de eerste dubbelzege van het jaar een feit is. Derde werd Nelson van der Pol die hier ook de hele race vertoefde.

    480_startbrl_6391

    Bij de start grijpt Molenaar gelijk de macht, maar daarachter zit Nelson van der Pol dicht op Sandor van Es. De Collé-rijder slaat de aanval echter af. Donny Crevels heeft een slechte start en hij wordt om de oren gereden door beide oranje bolides van Jacky van der Ende en Christiaan Frankenhout. Crevels sluit aan als zesde, voor Henry Zumbrink en Phil Bastiaans.

    480_crevels_6465

    Crevels herstelt zich
    Donny Crevels heeft dus een slechte start achter de rug, maar heeft in het verleden al laten zien dat inhalen een van zijn handelsmerken is. Crevels kruipt achter Frankenhout, die een lichte beschadiging lijkt te hebben opgelopen, en passeert hem vrij snel. Vervolgens kan hij gaan jagen op Jacky van der Ende en ook de tweede rijder van PS Autosport moet aan de inhaaldrang van Crevels geloven. Het gat naar Nelson van der Pol is inmiddels aardig opgelopen, maar daarbij wordt Crevels geholpen door BRL Light-rijder Maarten Overdijk, die met een kapotte wagen een flink oliespoor over de baan trekt, waarvoor de safetycar de baan op komt.

    480_brlstrijd_6419

    Tijdrace
    De safetycarfase duurt vier ronden, waarna wordt besloten dat de race niet op ronden maar op tijd wordt gereden. Met nog een kleine zes minuten te gaan mag Molenaar het veld aanvoeren en dit doet hij erg slim. Hij slaat een groot genoeg gat naar teamgenoot Van Es achter zich te houden en ook Nelson van der Pol en Donny Crevels hebben allen hun eigen gaatje gevonden, zonder naar voren echt te kunnen aanvallen. Achter Crevels vallen de twee mannen van PS Autosport elkaar aan, maar Jacky van der Ende houdt zijn teamgenoot achter zich. Daarachter volgt Henry Zumbrink nog steeds goed, terwijl Phil Bastiaans de pits in moet draaien. Achter Zumbrink vechten Niels Bouwhuis en Barry Maessen een onderling gevecht uit, maar als Maessen zich in de Tarzanbocht verremt en in het grind spint en valt hij ver terug.

    480_maessenspin_6509

    ”Snoeiheet”
    Donald Molenaar had qua rijden geen al te zware race, maar de omstandigheden maakten het bijzonder zwaar. “Met zeventig graden in de cockpit en geen stuurbekrachtiging moet je lichaam zo in het begin van het jaar weer heel erg wennen en is het dus erg zwaar rijden. Ik heb een keer gesquasht met de verwarming op veertig, maar verder kun je hier niet op trainen. Ik hoop dat m’n lichaam er nu voor race 2 een beetje aan gewend is.”

    480_podium_brl_9342

    Uitslag race 1 BRL V6
    1. Donald Molenaar, 11 ronden
    2. Sandor van Es, op 2.253
    3. Nelson van der Pol, op 3.212
    4. Donny Crevels, op 3.516
    5. Jacky van der Ende, op 5.467
    6. Christiaan Frankenhout, op 6.391
    7. Henry Zumbrink, op 6.863
    8. Ferndinand Kool, op 7.844
    9. Niels Bouwhuis, op 7.954
    10. Jos Menten, op 12.013


    12-05-2008 om 21:17 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BRL Light: Marijn van Kalmthout verslaat Schaap in direct gevecht
    480_duel_schaap_6440

    De eerste race van de BRL Light is uitgelopen op een titanenstrijd tussen Marijn van Kalmthout en Michel Schaap. De twee streden de hele wedstrijd
    , op een safetyfase na, om de leiding, waarbij uiteindelijk Van Kalmthout in de laatste ronde pas zijn zege veiligstelde. Derde werd gastrijder Peter Furth, die een ronde eerder nog drie plaatsen terug lag.

    Bij de start zitten de Lights dicht achter de V6’en en worden ze ook lichtelijk in de weggezeten door deze grote jongens. Leider Marijn van Kalmthout verliest de leiding aan Michel Schaap, maar de polezitter sluit wel aan als tweede. René Zwikker behoudt de derde plaats en ook Niels Hartvelt, Theo Stor en Peter Furth behouden hun posities.

    Tweestrijd om kop
    Van Kalmthout positioneert zich vervolgens achter Schaap en na een ronde pakt de Hoofddorper de leiding weer terug. Ook Michel Schaap laat zich echter niet op zijn kop zitten, want hij pakt de poleman weer snel terug. Ondanks het gestoei weten de twee nog wel gewoon uit te lopen op nummer drie, waar inmiddels Niels Hartvelt rijdt, die René Zwikker is gepasseerd. Zwikker zit sowieso niet zo lekker in het moment, want ook zijn grote concurrent en vriend Theo Stor pakt de vierde plaats.

    480_light_strijd_6501

    Pech voor de razende reporter
    In het achterveld rijdt debutant en autosport.nl-redacteur Maarten Overdijk zijn rondjes, nog hard bezig zijnde om zoveel mogelijk ervaring op te doen. Daar komt echter niet zo heel veel van, want na vier ronden zorgt technisch malheur voor een vroegtijdig einde aan zijn race. Hierbij laat hij een groot oliespoor als souvenir achter. De safetycar komt de baan op om de baan weer een beetje te kunnen fatsoeneren.

    480_maarten_overdijk_6448

    Tijdrace
    De safetycarfase duurt vier ronden, waarna wordt besloten dat de race niet op ronden maar op tijd wordt gereden. Met nog een kleine zes minuten te gaan mag Schaap het veld aanvoeren. Marijn van Kalmthout is echter goed wakker, want hij zit weer gelijk op de bumper van Schaap en passeert hem ook. De tweestrijd van voor de safetycar gaat onverhinderd verder, want de twee willen allebei winnen, maar blijven fair racen. Pas in de voorlaatste ronde weet Van Kalmthout een voldoende gat te slaan om de race rustig uit te rijden.

    Achter de twee koplopers heeft René Zwikker Niels Hartvelt weer gepasseerd en hij zit op podiumkoers. Theo Stor zat er aanvankelijk ook nog goed bij, maar hij spint bij het ingaan van de Tarzanbocht en haakt af in de strijd om de voorste posities.

    480_furth_6526

    Toch is het niet Zwikker die naar het podium gaat, maar als een duveltje uit een doosje komt de plaatselijke held Peter Furth zich mengen in de strijd en hij passeert de twee voorgangers. Daarmee mag Furth bij zijn eenmalige optreden de weg naar het podium maken.

    Enerverend
    "Het was een enerverende race, met een geweldig gevecht. Jammer dat de safetycar de baan op kwam, maar toen die wegwas ging het gevecht weer onverhinderd verder. Ik pakte Michel op het rechte stuk, maar wist eigenlijk niet zeker of er nou geel hing of niet. Toen heb ik hem de plaats maar weer teruggegeven en hem later opnieuw ingehaald. In de laatste ronde had ik pas vrij baan."

    480_light_podium_9375

    Uitslag race 1 BRL Light
    1. Marijn van Kalmthout, 11 ronden
    2. Michael Schaap, op 2.094
    3. Peter Furth, op 5.974
    4. René Zwikker, op 6.403
    5. Niels Hartvelt, op 7.027
    6. Eric van den Munckhof, op 10.251
    7. Theo Stor, op 10.944
    8. Dick van der Donk, op 14.373
    9. Leo Kurstjens, op 22.752
    10. Femke Terpstra, op 38.103



    12-05-2008 om 21:15 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Formule Ford: Sterke race levert Simon Knap overwinning op
    480_knap_6346

    Simon Knap heeft de eerste Formule Ford-wedstrijd van de Pinksterraces op zijn naam geschreven. Vanaf pole position pakte de KTG-rijder de kop, maar een crash in de Tarzanbocht leverde een safetycarperiode op. Bij de herstart verraste John Svensson de leider maar nog in dezelfde ronde herstelde Knap de oorspronkelijke volgorde en reed naar een afgetekende overwinning. Achter Svensson legde Rogier Jongejans beslag op de derde plaats maar moest daarvoor wel een zeer sterk rijdende Jennifer van der Beek van zich afhouden. In de Zetec Cup pakte Arthur van Uitert in zijn tweede raceweekend zijn eerste overwinning, voor Raymond Surink en Jan Steenhart.


    480_ford_crash_9102

    Simon Knap komt vanaf poleposition goed weg en blijft door de binnenwaartse lijn aan te houden aan kop. Allard Kalff wordt aan de buitenkant bijna het zand in geduwd maar weet nog net via de buitenkant op de baan te blijven. Dat kan niet worden gezegd van een aantal mensen in het middenveld. Door het stof is niet precies duidelijk wie wie raakt maar Henk Vuik schiet aan de buitenkant de grindbak in terwijl Liroy Stuart met een paar kromme wielophangingen blijft staan en ook Robert Howe schade oploopt. Sneu voor de Zetec-rijder want Howe is helemaal uit Engeland overgekomen en ziet zijn race na een paar honderd meter al eindigen.

    480_howe_neus_6273

    Omdat er ook nog de nodige olie op de baan achterblijft en Stuarts kromme auto moeilijk te verwijderen is stuurt de wedstrijdleiding de safetycar de baan in. Een ander slachtoffer blijkt Michel Florie te zijn die achteraan zijn weg heeft moeten vervolgen.


    480_start_fford_6278

    De volgorde na ronde 1 is daarmee, Simon Knap, Rogier Jongejans, John Svensson, Jennifer van der Beek, Jan Paul van Dongen, Allard Kalff, Arthur van Uitert, Jan Steenhart, Raymond Surink, Michel Florie en Jeroen Mul. Achter de safetycar maakt Vincent van der Valk van de gelegenheid gebruik om zowel in ronde twee als drie de pits op te zoeken voor een check van zijn auto. Omdat het oliespoor over een groot deel van het circuit loopt en er dus het nodige zand gestrooid moet worden blijft de safetycar tot de vijfde doorkomst in de baan.

    Bij de herstart letten de eersten goed op waardoor Knap op kop blijft, gevolgd door Jongejans. Svensson remt echter extreem laat en weet via de buitenkant van de Tarzanbocht het leidende duo te passeren en de kop te nemen. Bij het Scheivlak komt Svensson echter op het olie/zandspoor en verliest snelheid waardoor Knap weer de leiding kan overnemen. Dat de KTG-rijder op het tweede deel van het circuit een perfecte lijn heeft blijkt wel uit het feit dat hij meteen afstand kan nemen van Svensson. Achter de Belg krijgt Jongejans het aan de stok met een sterk rijdende Van der Beek. De snelle jongedame weet zelfs Jongejans een keer uit te remmen, maar bij het aansnijden van de Tarzanbocht pakt Jongejans weer de binnenlijn terwijl Van der Beek met een blokkerend wiel te ver naar buiten gaat. Daarachter rijdt Kalff een sterke race door Van Dongen te passeren en goed de aansluiting te behouden bij Van der Beek.

    480_start_florie_6316

    Florie heeft veel terrein verloren doordat hij bij de herstart achter een aantal Zetec-auto’s terecht is gekomen. De Amsterdammer weet nog wel tijd goed te maken maar de achterstand is zo groot dat hij geen plaatsen kan winnen en blijft steken op plek zeven.



    Door de langdurige safetycarperiode wordt de wedstrijd na 25 minuten afgevlagd. De leider heeft dan tien in plaats van de geplande twaalf ronden afgelegd.

    480_vanuitert_6351

    In de Zetec Cup gaat Van Uitert aan de leiding en weet deze plaats tot de finish te behouden. Daarmee mag de rookie zijn eerste overwinning noteren. Een tweede plaats gaat naar Surink gevolgd door Steenhart. Van der Valk heeft duidelijk problemen, want na zijn pitstops tijdens de safetycarperiode kan de KTG-rijder ook in de rest van de race geen vuist meer maken en rijdt kansloos als laatste Zetec-rijder rond.

    Uitslag Formule Ford
    Pinksterraces, race 1, Circuit Park Zandvoort, maandag 12 mei 2008
    1. Simon Knap 10 ronden in 25:06.710
    2. John Svensson, op 3.857
    3. Rogier Jongejans, op 4.591
    4. Jennifer van der Beek, op 4.721
    5. Allard Kalff, op 5.799
    6. Jan Paul van Dongen, op 5.846
    7. Michel Florie, op 12.663
    8. Jeroen Mul, op 22.760
    9. Arthur van Uitert, op 36.270 (1 in Zetec)
    10. Raymond Surink, op 36.966 (2 in Zetec)
    11. Jan Steenhart, op 39.700 (3 in Zetec)
    12. Vincent van der Valk, op 1 ronde (4 in Zetec)


    12-05-2008 om 21:13 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Swift Cup: Karel Verspaget wint, drama voor pole-sitter Jasper Bijl
    480_verspaget_actie_6210

    Karel Verspaget houdt van Pinksteren. Nadat hij vorig seizoen tijdens de Pinksterraces zijn allereerste zege in de Formido Swift Cup pakte, veroverde hij vanmorgen zijn tweede winst ooit. De rijder van Equipe Verschuur hield in een hectische race Jeroen den Boer (tweede) en Hans Bos (derde) achter zich. Sandra Douma was op plek vierde de beste dame.

    480_schade_bijl_6128

    Voor de start is er een drama voor Jasper Bijl. Tijdens de opwarmronde gaat de pole-man eraf. De racende Suzuki-dealer uit Hoogland rijdt bij de Ausi S-bocht zijn voorkant tegen de vangrail en heeft veel schade. Voordat de race begint, ligt de verrassende winnaar van de kwalificatietraining van zaterdag eruit.

    Safety car
    Omdat de wagen van Jasper Bijl met schade op de baan staat en er olie op het asfalt ligt, gaat het 26 wagens tellende veld achter de safety car van start. Ondertussen settelen de fans van Niels Langeveld zich op de hoofdtribune. Met het spandoek ‘Hup Langeveld gas erop, rijd die Swift naar de top’ zijn zij klaar voor een mooie Swift-strijd over 12 ronden.

    De echte start
    Na één rondje safety car gaat het pak echt van start. Karel Verspaget, als tweede getraind, neemt de kop. Jeroen den Boer, Hans Bos en de dames Sandra Douma en Suzanne Jager volgen. Tim van Gog dringt al snel aan bij Suzanne, terwijl hij Niels Langeveld, Pieter Schothorst, Carlo Bermes en Marcel Dekker in zijn spiegels ziet. Ook Martin van Rossen junior en debutant Mark van der Aa zitten nog steeds in de lange, spannende trein van twaalf wagens. Even later zet Van der Aa zijn wagen zelfs voorbij zijn veel meer ervaren collega-rijder Van Rossen junior, vorig jaar toch veelvuldig podiumklant.

    Grasmaaien
    Na de derde ronde komt Peter Schreurs de pits in. De opvallende gele wagen heeft onderhoud nodig. Daardoor verliest de snelle man uit Rijssen kostbare tijd. Na de vierde doorkomst lijkt Hans Bos in de Tarzanbocht aan Jeroen den Boer voorbij te gaan. Maar Den Boer geeft niet op en kan dankzij de betere lijn in de Gerlach-bocht zijn tweede positie terugpakken. Ondertussen gaat Suzanne Jager in de Gerlach even door het gras, waardoor ze haar vijfde plaats moet prijsgeven aan Tim van Gog. De Haarlemse kan haar weg vervolgen op P6.


    Spannend
    Het blijft heel spannend. Karel Verspaget blijft leiden, maar een tweede zege ooit (hij won vorig jaar ook met Pinksteren al een keer) is nog lang niet zeker. Jeroen den Boer blijft in zijn nek hijgen, terwijl Hans Bos ook nog binnen de seconde zit. Sandra Douma moet een klein gaatje met het leidende trio toestaan.

    Debutanten
    Halfweg koers gaat Carlo Bermes eruit. De Duitser uit het Douma Frensch Power Team spint en eindigt in het grind. Ondertussen doen de debutanten het goed. Mark van der Aa ligt op een mooie negende plaats, terwijl de vanaf P19 gestarte Leo van der Eijk zich inmiddels keurig heeft opgewerkt naar een 13de stek. Jörg Obluda, die zich als 25ste had gekwalificeerd, heeft ook een vijftal plekken gewonnen en rijdt rond op P21.

    480_koprol_flint

    Op het dak
    In de negende ronde gaat het mis met Paul Flinterman. Bij het uitkomen van de Tarzanbocht krijgt hij een tikje van Robbert Bijl en gaat hij met zijn wagen over de kop. De Zandvoorter, familie van de eerste Nederlandse Formule 1-rijder ooit Jan Flinterman, glijdt op zijn dak naar de grindbak. Gelukkig kan Paul zich snel uit zijn netelige situatie bevrijden en steekt hij zijn duim op naar de mensen langs de kant.

    Weer safety car
    Gevolg is dat de safety car weer de baan op komt. We zitten inmiddels in de tiende van in totaal twaalf ronden. De vraag is of er nog geracet kan worden of dat het veld met een sc-fase over de finish zal komen. Dankzij snel wegsleepwerk van de marshalls gaan we toch nog twee rondjes sprinten naar de meet.

    Grind
    Mark van der Aa gaat voor de herstart door het grind en verliest twee plaatsen. Hij valt terug naar P11. Martin van Rossen junior (9de) en Marcel Dekker (10de) profiteren. Niels Langeveld gaat ook vooruit en pakt P6 af van Suzanne Jager. In de hectische slotfase valt Björn Cornelissen nog uit.

    Zege Verspaget
    Karel Verspaget gaat ondertussen op de winst af. Hij knippert op start/finish met zijn lichten naar zijn team van Equipe Verschuur en gaat juichend over de meet. Jeroen den Boer en Hans Bos pakken ook weer een podiumplaats. In de laatste ronde valt Nick Versteegh terug. Hij lag op een keurige P12. Nu wordt de Hagenaar als 20ste geklasseerd en mist hij derhalve toch wat kampioenschapspunten. De snelste ronde gaat met 2.08,624 naar Hans Bos, waardoor de klassementsleider nog een bonuspunt scoort. Bart van Raamsdonk, die helemaal achteraan was gestart als 28ste, eindigt toch nog op de 14de plaats en verdient daarmee twee punten. Na afloop krijgt Leo van der Eijk een tijdstraf van een minuut vanwege 'misbehaviour on the track'. Daardoor valt de 16-jarige debutant terug naar plek 21 en verliest hij zijn 12de finishplaats en waardevolle kampioenschapspunten.


    480_verspaget_6241

    Uitslag eerste Swift Cup-race Pinksteren:
    1. Karel Verspaget 12 ronden
    2. Jeroen den Boer op 0,317 seconde
    3. Hans Bos op 0,650
    4. Sandra Douma op 1,830
    5. Tim van Gog op 2,212
    6. Niels Langeveld op 2,752
    7. Suzanne Jager op 4,130
    8. Pieter Schothorst op 4,807
    9. Martin van Rossen jr. op 5,283
    10. Marcel Dekker op 5,953
    11. Mark van der Aa op 12,430
    12. Jeroen Slaghekke op 18,429
    13. Daan Stots op 19,346
    14. Bart van Raamsdonk op 19,514
    15. Alexander Keijzers op 19,720
    16. Marcel van Leen op 20,127
    17. Maaike de Wit op 20,721
    18. Jörg Obluda op 20,885
    19. Thomas Cox op 21,136
    20. Nick Versteegh op 38,016
    21. Leo van der Eijk op 1:18,283

    Uitgevallen: Björn Cornelissen, Paul Flinterman, Robbert Bijl, Carlo Bermes, Peter Schreurs, Jasper Bijl.


    12-05-2008 om 21:10 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Swift Cup: Karel Verspaget wint, drama voor pole-sitter Jasper Bijl
    480_verspaget_actie_6210

    Karel Verspaget houdt van Pinksteren. Nadat hij vorig seizoen tijdens de Pinksterraces zijn allereerste zege in de Formido Swift Cup pakte, veroverde hij vanmorgen zijn tweede winst ooit. De rijder van Equipe Verschuur hield in een hectische race Jeroen den Boer (tweede) en Hans Bos (derde) achter zich. Sandra Douma was op plek vierde de beste dame.

    480_schade_bijl_6128

    Voor de start is er een drama voor Jasper Bijl. Tijdens de opwarmronde gaat de pole-man eraf. De racende Suzuki-dealer uit Hoogland rijdt bij de Ausi S-bocht zijn voorkant tegen de vangrail en heeft veel schade. Voordat de race begint, ligt de verrassende winnaar van de kwalificatietraining van zaterdag eruit.

    Safety car
    Omdat de wagen van Jasper Bijl met schade op de baan staat en er olie op het asfalt ligt, gaat het 26 wagens tellende veld achter de safety car van start. Ondertussen settelen de fans van Niels Langeveld zich op de hoofdtribune. Met het spandoek ‘Hup Langeveld gas erop, rijd die Swift naar de top’ zijn zij klaar voor een mooie Swift-strijd over 12 ronden.

    De echte start
    Na één rondje safety car gaat het pak echt van start. Karel Verspaget, als tweede getraind, neemt de kop. Jeroen den Boer, Hans Bos en de dames Sandra Douma en Suzanne Jager volgen. Tim van Gog dringt al snel aan bij Suzanne, terwijl hij Niels Langeveld, Pieter Schothorst, Carlo Bermes en Marcel Dekker in zijn spiegels ziet. Ook Martin van Rossen junior en debutant Mark van der Aa zitten nog steeds in de lange, spannende trein van twaalf wagens. Even later zet Van der Aa zijn wagen zelfs voorbij zijn veel meer ervaren collega-rijder Van Rossen junior, vorig jaar toch veelvuldig podiumklant.

    Grasmaaien
    Na de derde ronde komt Peter Schreurs de pits in. De opvallende gele wagen heeft onderhoud nodig. Daardoor verliest de snelle man uit Rijssen kostbare tijd. Na de vierde doorkomst lijkt Hans Bos in de Tarzanbocht aan Jeroen den Boer voorbij te gaan. Maar Den Boer geeft niet op en kan dankzij de betere lijn in de Gerlach-bocht zijn tweede positie terugpakken. Ondertussen gaat Suzanne Jager in de Gerlach even door het gras, waardoor ze haar vijfde plaats moet prijsgeven aan Tim van Gog. De Haarlemse kan haar weg vervolgen op P6.


    Spannend
    Het blijft heel spannend. Karel Verspaget blijft leiden, maar een tweede zege ooit (hij won vorig jaar ook met Pinksteren al een keer) is nog lang niet zeker. Jeroen den Boer blijft in zijn nek hijgen, terwijl Hans Bos ook nog binnen de seconde zit. Sandra Douma moet een klein gaatje met het leidende trio toestaan.

    Debutanten
    Halfweg koers gaat Carlo Bermes eruit. De Duitser uit het Douma Frensch Power Team spint en eindigt in het grind. Ondertussen doen de debutanten het goed. Mark van der Aa ligt op een mooie negende plaats, terwijl de vanaf P19 gestarte Leo van der Eijk zich inmiddels keurig heeft opgewerkt naar een 13de stek. Jörg Obluda, die zich als 25ste had gekwalificeerd, heeft ook een vijftal plekken gewonnen en rijdt rond op P21.

    480_koprol_flint

    Op het dak
    In de negende ronde gaat het mis met Paul Flinterman. Bij het uitkomen van de Tarzanbocht krijgt hij een tikje van Robbert Bijl en gaat hij met zijn wagen over de kop. De Zandvoorter, familie van de eerste Nederlandse Formule 1-rijder ooit Jan Flinterman, glijdt op zijn dak naar de grindbak. Gelukkig kan Paul zich snel uit zijn netelige situatie bevrijden en steekt hij zijn duim op naar de mensen langs de kant.

    Weer safety car
    Gevolg is dat de safety car weer de baan op komt. We zitten inmiddels in de tiende van in totaal twaalf ronden. De vraag is of er nog geracet kan worden of dat het veld met een sc-fase over de finish zal komen. Dankzij snel wegsleepwerk van de marshalls gaan we toch nog twee rondjes sprinten naar de meet.

    Grind
    Mark van der Aa gaat voor de herstart door het grind en verliest twee plaatsen. Hij valt terug naar P11. Martin van Rossen junior (9de) en Marcel Dekker (10de) profiteren. Niels Langeveld gaat ook vooruit en pakt P6 af van Suzanne Jager. In de hectische slotfase valt Björn Cornelissen nog uit.

    Zege Verspaget
    Karel Verspaget gaat ondertussen op de winst af. Hij knippert op start/finish met zijn lichten naar zijn team van Equipe Verschuur en gaat juichend over de meet. Jeroen den Boer en Hans Bos pakken ook weer een podiumplaats. In de laatste ronde valt Nick Versteegh terug. Hij lag op een keurige P12. Nu wordt de Hagenaar als 20ste geklasseerd en mist hij derhalve toch wat kampioenschapspunten. De snelste ronde gaat met 2.08,624 naar Hans Bos, waardoor de klassementsleider nog een bonuspunt scoort. Bart van Raamsdonk, die helemaal achteraan was gestart als 28ste, eindigt toch nog op de 14de plaats en verdient daarmee twee punten. Na afloop krijgt Leo van der Eijk een tijdstraf van een minuut vanwege 'misbehaviour on the track'. Daardoor valt de 16-jarige debutant terug naar plek 21 en verliest hij zijn 12de finishplaats en waardevolle kampioenschapspunten.


    480_verspaget_6241

    Uitslag eerste Swift Cup-race Pinksteren:
    1. Karel Verspaget 12 ronden
    2. Jeroen den Boer op 0,317 seconde
    3. Hans Bos op 0,650
    4. Sandra Douma op 1,830
    5. Tim van Gog op 2,212
    6. Niels Langeveld op 2,752
    7. Suzanne Jager op 4,130
    8. Pieter Schothorst op 4,807
    9. Martin van Rossen jr. op 5,283
    10. Marcel Dekker op 5,953
    11. Mark van der Aa op 12,430
    12. Jeroen Slaghekke op 18,429
    13. Daan Stots op 19,346
    14. Bart van Raamsdonk op 19,514
    15. Alexander Keijzers op 19,720
    16. Marcel van Leen op 20,127
    17. Maaike de Wit op 20,721
    18. Jörg Obluda op 20,885
    19. Thomas Cox op 21,136
    20. Nick Versteegh op 38,016
    21. Leo van der Eijk op 1:18,283

    Uitgevallen: Björn Cornelissen, Paul Flinterman, Robbert Bijl, Carlo Bermes, Peter Schreurs, Jasper Bijl.


    12-05-2008 om 21:08 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    11-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Massa wint voor de derde opeenvolgende keer GP Turkije
    Omstreeks drie uur onze tijd gingen de lichten op groen. De Braziliaan Felipe Massa vertrok vanop pole en ging meteen aan de leiding van de GP van Turkije. Heikki Kovalainen en Kimi Raikkonen misten beide hun start, en Lewis Hamilton en Robert Kubica konden daar goed van profiteren. Hamilton palmde de tweede plaats in, vlak voor de Poolse BMW rijder. Achteraan in het veld reed Fisichella vol op Kazuki Nakajima in. Ook Adrian Sutil beschadigde zijn voorvleugel in het euvel, en de safety car kwam al meteen de baan op.

    Na goed één ronde werd het veld weer gelost en het was Hamilton die Massa al meteen weer onder druk kwam zetten. Massa wist zich sterk te houden en sloeg een kloofje met Hamilton. Iets meer naar achter maakte Raikkonen zijn slechte start goed door voorbij Alonso te gaan. De andere Fin, Heikke Kovalainen, kwam al na twee ronden pitten na een lekke band. Lewis Hamilton reed op de harde bandenvariant, in tegenstelling tot de man voor hem. Na goed tien ronden wedstrijd bedroeg de kloof nog steeds anderhalve seconde.

    Felipe Massa

    Heikki Kovalainen kwam door zijn pitstop buiten op de achttiende plek, en werd op achtervolgen aangewezen. De Fin kreeg het aan de stok met Adrian Sutil, maar de Duitser gunde de McLaren rijder geen centimeter. Uiteindelijk wist hij Sutil voorbij te gaan, waarbij het tot een lichte aanrijding kwam. Zijn teamgenoot, Lewis Hamilton, bleef ronde na ronde de snelste tijd op de tabellen zetten.

    Na vijftien ronden wedstrijd kwam Alonso binnen voor zijn pitstop. De Spanjaard kwam het circuit weer op als elfde. Amper een ronde later kwam de tweede in de wedstrijd, Lewis Hamilton, de pits opzoeken. Hamilton koos wederom voor de hardere bandenvariant. Robert Kubica en Kimi Raikkonen kenden een rustig begin in derde en vierde stelling. Felipe Massa kwam samen met Robert Kubica binnen in de negentiende ronde. De Braziliaan wist voor Hamilton weer de baan op te komen. Kimi Raikkonen lag op dat moment aan de leiding, maar de zwaarder geladen wereldkampioen moest nog binnenkomen.

    In de twintigste ronde ging Kimi Raikkonen binnen. Na weer een strategisch meesterplan van Ferrari kwam de Fin met ruime voorsprong op Robert Kubica weer de baan op. Beide Ferrari’s lagen op dat moment respectievelijk eerste en derde. De kloof tussen Massa en Hamilton bedroeg acht tienden, en Raikkonen maakte zijn opmars naar het leidersduo. Met nog 35 ronden te gaan kwam Lewis Hamilton aansluiten onder de achtervleugel van Felipe Massa. Met een zeer gedurfd manoevre ging de Brit voorbij Felipe Massa. Massa bleef aan de binnenkant maar Hamilton pakte de kleine opening die hij kreeg. Ronde per ronde verloor Massa seconden op Hamilton, bij momenten verloor hij zelfs zeven tienden op één sector. Wel was Massa sneller dan zijn achterliggers.

    Sebastien Bourdais spinde iets voor half wedstrijd van de baan. Het debuut in Turkije van de Franse Champ Car legende eindigde dus in mineur. Kovalainen reed op dat moment op de elfde plaats en kwam binnen voor zijn tweede pitstop. Button en Glock, respectievelijk achtste en negende op dat moment, kwamen gelijktijdig de pitlane in. Button bleef nipt voor Glock en het duo was nog maar net buiten of Lewis Hamilton kwam binnen voor zijn derde pitstop in de race. Hamilton kende wederom een korte pitstop – namelijk een splash en dash van 6.2 seconden - met nog 26 ronden te gaan. Hierdoor schoof Raikkonen op van drie naar twee, de Brit lag nu in derde stelling.

    Kovalainen zorgde voor spektakel

    Achteraan was het treintje rijden. Jenson Button, Nelson Piquet, Timo Glock en Heikki Kovalainen leverden een knappe strijd voor de plaatsen elf tot veertien. Heikki Kovalainen lijkt volledig te zijn hersteld van zijn crash en ging buitenom voorbij Glock. De Duitser gaf zich niet gewonnen en zij aan zij gingen de twee het rechte stuk op. Het was uiteindelijk Heikki Kovalainen die de bovenhand haalde. Een ronde later ging Nelson Piquet op exact dezelfde plaats voorbij Jenson Button. Heikki Kovalainen lag op de loer en wist te profiteren van het gevecht tussen Piquet en Button. De Fin ging op twee ronden van de veertiende naar de twaalfde plek.

    Met nog achttien ronden te gaan komt Felipe Massa binnen voor zijn tweede en laatste pitstop. Met nog veertien ronden te gaan lag Lewis Hamilton aan de leiding na de pitstop van Kimi Raikkonen. De mannen vooraan hadden nu elk twee pitstops gemaakt, en een ronde later kwam Hamilton binnen voor zijn derde en laatste pitstop. Weeral een korte pitstop zorgde ervoor dat de Brit na de pitstops voor Kimi Raikkonen de baan op kwam. De strijd tussen de Ferrari’s en de McLaren kon dus beginnen in de slotfase van de westrijd. Het verschil tussen leider Massa en de Hamilton bedroeg een dikke vijf seconden. Kovalainen zorgde voor wat spektakel door op knappe wijze voorbij Nico Rosberg naar de achtste plaats op te schuiven. Enkele ronden later kwam de Fin binnen voor zijn laatste pitstop.

    Vooraan reed Raikkonen de kloof met Lewis Hamilton dicht. Nog acht ronden waren er te gaan en de voorsprong van Hamilton bedroeg net iets minder dan een seconde. Felipe Massa kon de wedstrijd op een relaxte wijze uitrijden, en scoorde zijn derde opeenvolgende overwinning op Turkije. Een prestatie die tot nu toe alleen Michael Schumacher hem wist voor te doen. Net zoals de afgelopen twee jaar reed Massa van pole tot finish. Lewis Hamilton wist uiteindelijk de tweede plaats te behouden, Kimi Raikkonen vervolledigde het podium. BMW rijders Kubica en Heidfeld finishten respectievelijk vierde en vijfde. Spanjaard Fernando Alonso ging aan de haal met de zesde plaats, Mark Webber en Nico Rosberg sloten de top acht af. David Coulthard finishte net buiten de punten met zijn Red Bull.

    In de tussenstand van het wereldkampioenschap blijft Kimi Raikkonen aan de leiding. De voorsprong van de Fin bedraagt zeven punten op Massa. Zijn teamgenoot heeft dus na zijn zege van vandaag evenveel punten als Lewis Hamilton. Robert Kubica volgt met 24 punten op de vierde plek voor BMW teamgenoot Nick Heidfeld, Heikki Kovalainen is zesde met amper veertien punten.

    Klik hier voor de tussenstand in het kampioenschap

    Uitslag GP Turkije:
    1   2   Felipe Massa          Ferrari              58 Winner 10pt

    2 22 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 58 +3.7s 8pt

    3 1 Kimi Räikkönen Ferrari 58 +4.2s 6pt

    4 4 Robert Kubica BMW Sauber 58 +21.9s 5pt

    5 3 Nick Heidfeld BMW Sauber 58 +38.7s 4pt

    6 5 Fernando Alonso Renault 58 +53.7s 3pt

    7 10 Mark Webber Red Bull-Renault 58 +64.2s 2pt

    8 7 Nico Rosberg Williams-Toyota 58 +71.4s 1pt

    9 9 David Coulthard Red Bull-Renault 58 +75.2s

    10 11 Jarno Trulli Toyota 58 +76.3s

    11 16 Jenson Button Honda 57 +1 Lap

    12 23 Heikki Kovalainen McLaren-Mercedes 57 +1 Lap

    13 12 Timo Glock Toyota 57 +1 Lap

    14 17 Rubens Barrichello Honda 57 +1 Lap

    15 6 Nelsinho Piquet Renault 57 +1 Lap

    16 20 Adrian Sutil Force India-Ferrari 57 +1 Lap

    17 15 Sebastian Vettel STR-Ferrari 57 +1 Lap

    Ret 14 Sebastien Bourdais STR-Ferrari 24 +34 Laps

    Ret 8 Kazuki Nakajima Williams-Toyota 1 +57 Laps

    Ret 21 Giancarlo Fisichella Force India-Ferrari 0 +58 Laps

    11-05-2008 om 19:14 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GP2: Senna rijdt een hond dood, Nederlanders en Belg finishen niet
    Romain Grosjean, de winnaar van de GP2 Asia Series, heeft zijn eerste GP2-zege van het hoofdseizoen op zijn naam geschreven in het voorprogramma van de F1. In Turkije bleef hij Vitaly Petrov en Trust Team Arden-rijder Sébastien Buemi te snel af. Bruno Senna kende een wereld race door vanaf de vijftiende startplek op te klimmen naar plaats zes. Echter kruiste een loslopende hond zijn pad en dat betekende einde wedstrijd voor de Braziliaan. De Nederlanders Yelmer Buurman en Ho-Pin Tung zagen net als de Belg Jerome D'Ambrosio de finish niet.

    Senna eindigde met een hoop schade na aanrijding met een hond

    Petrov kende een wereldstart door vanaf de vierde positie de leiding in de wedstrijd over te nemen. Grosjean pushte Karun Chandhok en Adam Carroll bij elkaar waardoor Buemi en Javier Villa een kans zagen om achter de Rus aan te sluiten. Verder in het veld vonden diverse incidenten plaats waarbij Buurman, Tung en D'Ambrosio ook het slachtoffer van werden. De safety car neutraliseerde de wedstrijd.

    Bij de herstart kwam Grosjean voorbij aan Villa, die ook verschalkt werd door teamgenoot Giorgio Pantano. Chandhok en Villa raakten in een fel gevecht verwikkeld, welke resulteerde in spins van beide piloten. Senna was snel onderweg en klom op tot plaats zes toen in de tiende ronde een hond het circuit op rende. Helaas kwam het dier voor de auto van de Braziliaan waardoor Senna met flinke schade naar de pits moest rijden.

    Een ronde later nam Grosjean de leiding over van Petrov en die stond hij niet meer af. Toen een tweede hond het circuit op rende kwam de safety car naar buiten. Nadat de hond verdwenen was Grosjean goed weg bij de herstart en zag Petrov in zijn spiegels verdwijnen, terwijl de Rus zijn handen vol had aan Buemi.

    De topdrie finishte in deze volgorde met Pantano, Mike Conway en Ben Hanley achter zich.De vierde plaats van Pantano bleek genoeg om de leiding in het kampioenschap over te nemen. Hij heeft nu vijf punten meer dan Grosjean die de tweede stek pakte. Buemi staat derde met veertien punten en heeft er eentje meer dan Andreas Zuber.

    11-05-2008 om 19:13 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dubbelslag Soulet/Franchi en pech voor Gravity Moslers
    De tweede meeting van het Belgian GT Championship MVD op de Franse omloop van Dijon, was zonder meer een knap vervolg op de openingsraces eerder dit seizoen in Zolder. De eerste race bracht een hele knappe strijd tussen Porsche, Ferrari en Mosler en uiteindelijk trok het GPR-duo Maxime Soulet-Greg Franchi aan het langste eind. De tweede race was een kolfje naar de hand van Porsche, met een tweede zege voor Soulet en Franchi na een ware uitputtingsslag.


    Bij de start van de eerste race ging het in het startgewoel meteen fout voor de AD Sport Viper van Kris Wauters, die zijn eerste race na enkele honderden meters zag eindigen. Poleman Bert Longin voerde ondertussen een tweetal ronden het veld aan, maar de Leuvenaar kon niet aan een sterk opzittende Bouvy weerstaan.

    Heel de eerste helft van de race vochten de Ferrari van Bouvy en Coens, de beide Gravity Mosler en de Porsche 997 GT3 Cup S van GPR en NGT om de zege. De pechvogels zaten ditmaal in het kamp van Mosler, want eerst diende Kumpen, met een lekke band de rol te lossen - om uiteindelijke nog zesde te worden - en op het einde van de wedstrijd ging Vincent Radermecker er met eenzelfde euvel hard af en zag zijn race in de zandbak eindigen. Uiteindelijk kwam Maxime Soulet als eerste over de meet, met amper een handvol seconden overschot op Bouvy en Couwberghs.


    Op vier finishte de overblijvende AD Viper van Koen Wauters en Patrick Schreurs, terwijl Van Hooydonk en Dierick na een prachtige remonte de top-5 afsloten.

    De twee race begon dramatisch voor Gravity International. De beide Mosler MT 900 worstelden met de elektronica en dienden vanuit de pitlane te starten. Kumpen verdween kort daarna uit de race, terwijl de tweede Mosler na een mooie remonte opnieuw terugzakte.
    Maar Van Hooydonk, Soulet, Couwberghs en Vosse lieten het niet aan hun hart komen en vochten vooraan een mooie strijd uit. De A+ Viper verloor evenwel alle zegekansen na een stop & go en hiervan profiteerden Franchi en Maes, om na de wissels, een kloof te slaan.

    Achter de beide Porsche kon Fred Bouvy na een prachtige stint Eddy Renard in extremis nog van het podium houden. De beide A+ Viper eindigden knap vijf en zes, met Robert Dierick-Jeffrey van Hooydonck voor Tom Van de Plas-Wim Lumbeeck. Achter de gele wagens vonden we de AD Viper van Schreurs en Koen Wauters en op acht, uiterst verdienstelijk na hun zware ongeval op donderdag, de broers Thiers in hun nagelnieuwe Ferrari 430.


    In Division 2 ging de overwinning in de eerste race naar de KS Motorsport Ginetta G50 van Steve Vanbellingen en Marnix Vandermaesen. Het duo bleef de Porsche 996 GT3 van Van Oost-Maes voor, waar de uitslag in de tweede race net omgekeerd was. Derde in D2 werden tweemaal Bruynoghe en Steegmans in de Lotus. Ook in Division 3 was het ongemeen spannend. Langeberg-Van Hover zegevieren ’s morgens met hun Porsche 997, voor merkgenoten Nelissen-Grade en een uitstekende Niels Lagrange. Diezelfde Lagrange en Nelissen-Grade wonnen ’s avonds voor Langeberg-Van Hover.


    Greg Franchi: “Je mag wel zeggen dat we onze revanche gehad hebben! Met deze twee zeges is het kampioenschap volledig terug open en zijn we de nare herinnering van Zolder helemaal vergeten.”

    Ruben Maes: “Het was een bijzonder bevochten weekend en wij vegen eveneens de spons over ons weekend van Zolder.”

    Damien Coens: “Na ons openingsweekend met de Ferrari in Challenge-configuratie hebben we nu het echte potentieel van de wagen getoond. Deze prestatie laat het beste voor de rest van het seizoen verhopen.”

    Uitslagen:

    Race 1 :
    1. Franchi-Soulet (GPR Porsche 997 GT3 Cup S) 40 ronden, 2. Bouvy-Coens (Francorchamps Motors Ferrari F430 GT3) op 4''925, 3. Maes-Couwberghs (NGT Porsche 997 GT3 Cup S) op 5''332, 4. Wauters-Schreurs (AD Sport Dodge Viper Comp. Coupé) op 37''445, 5. Dierick-Vanhooydonk (A+ Dodge Viper Comp. Coupé) op 1'08''198, 6. Longin-Kumpen (Gravity Mosler MT900 R) op 1'08''774, 7. Renard-Vosse (Sport Garage Ferrari F430 GT3) op 1 ronde, 8. Derdaele-Van Moerkerke (Dodge Viper Comp. Coupé) op 1 ronde, Van de Plas-Lumbeeck (A+ Dodge Viper) op 1 ronde, Thiers-Thiers (Ferrari 430 GT3), op 1 ronde…

    Race 2 :
    1. Soulet-Franchi (GPR Porsche 997 GT3 Cup S) 43 ronden, 2. Couwberghs-Maes (NGT Porsche 997 GT3 Cup S) +10''169, 3. Coens-Bouvy (Francorchamps Motors Ferrari F430 GT3) +17''366, 4. Vosse-Renard (Sport Garage Ferrari F430 GT3) +24''909, 5. Van Hooydonk-Dierick (A+ Dodge Viper Comp. Coupé) +44''517, 6. Van de Plas-Lumbeeck (A+ Dodge Viper Comp. Coupé) +1'08''156, 7. Wauters-Schreurs (AD Sport Dodge Viper Comp. Coupé) op 1 ronde
    8. Thiers-Thiers (Ferrari F430 GT3) op 1 ronde, 9. Lagrange-Nelissen Gradde (First Motorsport Porsche 997 GT3 Cup) op 1 ronde , 10. Radermecker-Marchal (Gravity Mosler MT900 R) op 2 ronden

    11-05-2008 om 19:12 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GP2 Series: Winst voor Romain Grosjean wint sprintrace
    600_tur_r2-start_tcm2-19865

    De Nederlanders Yelmer Buurman en Ho Pin Tung zijn niet ver gekomen in de tweede GP2 Series race in Instanbul. Ho Pin liet zijn motor bij de start afslaan. "Eigen fout", was het eerlijke commentaar. Bij een massacrash in de eerste ronde, waar maar liefst 8 auto’s bij betrokken waren, moest Yelmer Buurman opgeven. Ook Bruno Senna was betrokken bij een vreemd ongeluk. Een loslopende hond verscheen op het circuit en Senna raakte het dier. Met een kapotte ophanging moet de Braziliaan opgeven. Romain Grosjean wint zijn eerste wedstrijd dit seizoen voor de Rus Vitaly Petrov en Sebastien Buemi. Giorgio Pantano blijft leider in het kampioenschap met 24 punten met een oprukkende Grosjean met 19 punten als tweede voor Buémi (14 punten) en Zuber (13 punten).

    001

    Pech voor Ho Pin Tung die zijn motor liet afslaande bij het doven van de startlichten. ‘Ik had te veel grip,’ grapte Ho-Pin wrang. ‘Jammer, geen punten, die wel voor het grijpen lagen,’ verzuchtte hij. Volgende halte is Monaco waarnaar Ho-Pin uitkijkt. ‘In de tussenliggende weken ga ik weer hard trainen om mijn conditie en mijn kracht op een nog hoger peil te krijgen en ik ga ook nog naar het team in Italië voor een nieuw stoeltje. Met een nieuwe stoel zal het in Monaco vast beter gaan,’ zegt Ho-Pin Tung teleurgesteld.


    600_tur_r2-rg-parc_tcm2-19872

    Uitslag race 2 GP2 Series Istanbul, Turkije
    Zondag 11 mei 2008

    1. Romain Grosjean (ART Grand Prix) 23 ronden
    2. Vitaly Petrov (Campos Grand Prix) + 8.019
    3. Sebastien Buemi (Arden International) + 8.447
    4. Giorgio Pantano (Racing Engineering) + 9.897
    5. Mike Conway (Trident Racing) + 11.508
    6. Benjamin Hanley (Campos Grand Prix) + 12.847
    7. Alberto Valerio (Durango) + 14.150
    8. Alvaro Parente (Super Nova International) + 16.329
    9. Kamui Kobayashi (DAMS) + 17.533
    10. Diego Nunes (David Price Racing) + 24.392
    Opgave. Ho Pin Tung (Trident Racing) + 23 ronden
    Opgave Yelmer Buurman (Arden International) + 23 ronden

    Stand
    1. Giorgio Pantano 24
    2. Romain Grosjean 19
    3. Sebastien Buemi 14
    4. Andreas Zuber 13
    5. Vitaly Petrov 12
    6. Bruno Senna 11
    7. Alvaro Parente 11
    8. Kamui Kobayashi 8
    9. Karun Chandhok 5
    10. Javier Villa 3
    13 Yelmer Buurman 2
    17 Ho-Ping Tung 0

    11-05-2008 om 19:10 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.V8 Supercars: Superprestatie van FPR-coureur Mark Winterbottom in Perth
    Ford Performance Racing-coureur Mark Winterbottom heeft in Perth een uitstekende prestatie geleverd. De 27-jarige rijder uit Melbourne wist sensationeel alle drie wedstrijden op zijn naam te schrijven. Ook wordt er sensationeel over de toekomst van voormalig Jaguar F1-testcoureur James Courtney gespeculeerd.


    james_courtney
    James Courtney zou eenbod van Holden hebben om Mark Skaife te vervangen

    James Courtney naar Holden?
    Of James Courtney in de toekomst bij Ford blijft moet worden afgewacht. De 41-jarige Mark Skaife die het spectaculaire Australische V8 Supercarkampioenschap maar liefst vijf keer op zijn nam schreef, maar nimmer in de voetsporen van de legendarische Peter Brock kon treden overweegt aan het eind van dit seizoen te stoppen. James Courtney kon het niet ontkennen en erkende inderdaad door Holden te zijn benaderd .Voorlopig heeft de oud Jaguar-testcoureur nog geen beslissing genomen, maar wie bij het Toll Holden Racing Team(HRT)de plaats van Skaife inneemt, wordt wel het autosportgezicht van Australië. Een aanbod dat je moeilijk kunt weigeren. Skaife die in Perth crashte ontkende enkele uren geleden dat hij gaat stoppen. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

    Hattrick voor Mark Winterbottom in Perth
    FPR-coureur Mark Winterbottom wist alle drie wedstrijden in Perth op zijn naam te schrijven. Marcos Ambrose zegevierde met een Ford Falcon voor het laatst in 2003. Daarna waren de Holdens oppermachtig. Winterbottom behaalde het maximum van 300 kampioenschapspunten en bezet daarmee in het kampioenschap de derde plaats achter de Holden-coureurs Garth Tander en Rick Kelly. Mark Winterbottom: “Ik geloof niet dat ik ooit in zo’n goede auto heb gezeten. Die auto was gewoonweg fantastisch, evenals de races. Wij wilden het proberen en wij kwamen, zagen en overwonnen. Fantastisch gewoon. In het verleden is Perth toch altijd het terrein van Holden geweest.”

    6-richards-srd04-1175.jpg-
    Spectaculaire toerwagenactie van Steven Richards. Het toerwagenracen zoals we
    het graag willen zien toch?



    mark_winterbottom_perth
    Hattrick voor Mark Winterbottom in Perth

    Ford Racing Manager Ray Price: “FPR is wel erg sterk aan het worden. Dat kwam goed tot uiting in de voorsprong van vier seconden die Mark in de laatste wedstrijd op de concurrentie had. We hebben belangrijke punten voor de merkentitel binnengehaald. Jamie Whincup die zich voor de derde wedstrijd in de achterste regionen kwalificeerde eindigde na een fantastisch duel met zijn teamgenoot Craig Lowndes als derde in de laatste wedstrijd van het weekend. In de eerste wedstrijd eindigden de Holdens van Mark Skaife en Garth Tander als tweede en derde, terwijl in de tweede wedstrijd deze podiumplaatsen door Garth Tander en Jamie Whincup bezet werden.

    Uitslag Race 1
    1. Mark Winterbottom Ford Falcon BF 50 ronden
    2. Mark Skaife Holden Commodore VE 50 ronden
    3. Garth Tander Holden Commodore VE 50 ronden
    4. Steven Richards Ford Falcon BF 50 ronden
    5. Craig Lowndes Ford Falcon BF 50 ronden
    6. Rick Kelly Holden Commodore VE 50 ronden
    7. Jamie Whincup Ford Falcon BF 50 ronden
    8. Will Davison Ford Falcon BF 50 ronden
    9. Todd Kelly Holden Commodore BF 50 ronden
    10.Cmaron McConville Holden Commodore BF 50 ronden

    Uitslag Race 2
    1. Mark Winterbottom Ford Falcon BF 50 ronden
    2. Garth Tander Holden Commodore VE 50 ronden
    3. Jamue Whincup Ford Falcon BF 50 ronden
    4. Craig Lowndes Ford Falcon BF 50 ronden
    5. Rick Kelly Holden Commodroe VE 50 ronden
    6. Will Davison Ford Falcon BF 50 ronden
    7. James Courtney Ford Falcon BF 50 ronden
    8.. Todd Kelly Holden Commodore VE 50 ronden
    9.Steven Richards Ford Falcon BF 50 ronden
    10.Shane van Gisbergen Ford Falcon BF 50 ronden

    Uitslag Race 3
    1. Mark Winterbottom Ford Falcon BF 50 ronden
    2. Garth Tander Holden Commodore VE 50 ronden
    3. Jamie Whincup Ford Falcon BF 50 ronden
    4. Craig Lowndes Ford Falcon BF 50 ronden
    5. Wil Davison Ford Falcon BF 50 ronden
    6. Rick Kelly Holden Commodore VE 50 ronden
    7. Steven Richards Ford Falcon BF 50 ronden
    8. James Courtney Ford Falcon BF 50 ronden
    9. Fabian Coulthard Ford Falcon BF 50 ronden
    10.Cameron McConville Holden Commordore VE 50 ronden

    11-05-2008 om 19:10 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Japans F3: Carlo van Dam wint op Suzuka
    carlo_van_dam_11_2008

    De Nederlandse autocoureur Carlo van Dam heeft vandaag op het circuit van Suzuka de zesde race om het Japanse Formule 3 kampioenschap gewonnen. De 22-jarige Carlo vertrok vanaf de tweede startplaats, maar pakte bij de start direct de kop. Hij bouwde zijn voorsprong uit tot ruim vier seconden en noteerde tevens de snelste raceronde. Door zijn eerste overwinning van het jaar, en zijn derde plaats van de eerste race op zaterdag, deelt hij nu tevens de leiding in de tussenstand van het kampioenschap.


    carlo_van_dam_13_2008

    “Het werd tijd”, lacht Carlo. “Qua snelheid zaten we er sinds de start van het seizoen goed bij, maar hoewel ik wel na elke race op het podium stond, kon ik deze eerste overwinning natuurlijk goed gebruiken. Bij de start duurde het erg lang voordat de lichten uitgingen. Mijn teamgenoot Iguchi maakte een valse start vanaf de tweede rij en was al bij de eerste bocht toen de rest vertrok. Ik kwam goed weg en wist dat ik daarmee op kop lag, omdat Iguchi een penalty zou krijgen. Na twee ronden vloog hij ook nog eens van de baan, dus ook qua stand in het kampioenschap was dit een goed weekeinde. Suzuka is uiteraard een prachtig circuit om op te winnen. Ik had een probleemloze middag, kon wegrijden van de rest en reed de snelste ronde, wat ook weer een punt oplevert.”
    Over twee weken worden op het circuit van Motegi de zevende en achtste race van het achttien races
    tellende kampioenschap verreden.

    Uitslag Japanse Formule 3 kampioenschap, race 6 (Suzuka, 11 mei):
    1. C. van Dam (Ned, Dallara), 33 min 12 sec 056,
    2. H. Yasuda (Jap, Dallara) op 4 sec 406,
    3. K. Cozzolino (Ned, Dallara) op 6 sec 666.

    11-05-2008 om 19:09 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sportscars: 1000 km Spa - Stand van zaken halverwege
    Halverwege de 1000 km-race in Spa rijdt de Peugeot met startnummer 7 (Gené/Minassian/Villeneuve) aan de leiding, op zo’n halve minuut voor de Audi met startnummer 2 (Prémat/Rockenfeller). De andere Peugeot (Lamy/Sarrazin/Wurz) viel met Wurz aan het stuur in ronde 57 uit na een aanrijding in Eau Rouge met Ralf Kelleners in de Spyker. De Audi met nummer 1 (Capello/McNish) reed in dezelfde ronde over de brokstukken na deze aanrijding en verloor veel tijd doordat de rechter achterband lekraakte en de wielophanging beschadigd werd.


    480_jos_achter_9965

    Op zo’n twintig seconden rijdt de Van Merksteijn-Porsche, die eenmaal niet gepland de pits in moest nadat de koplampen niet goed werkten, hetgeen in de LMS nu eenmaal reglementair voorgeschreven is. Voor de zekerheid werd de complete neuspartij gewisseld, maar dat leverde niet al teveel tijdverlies op, omdat het tijdens een safety-car-fase gebeurde. In GT1 leidt de Lamborghini met onder anderen Peter Kox aan boord, in GT2 leidt de Ferrari van Kaffer en Ehret.

    11-05-2008 om 19:08 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Porsche Supercup: Jaap van Lagen stunt met zege, Jeroen Bleekemolen valt uit (update)
    2008jvlpscistan004

    Jaap van Lagen wilde graag eens op het podium komen van de Porsche Supercup komen. Dat is vandaag meer dan gelukt. De snelle man uit Wekerom veroverde in Istanbul zijn eerste zege in de prestigieuze merkencup. Gastrijder Mike Verschuur zette in pas zijn tweede Porsche Supercup-race ook een fraai resultaat neer. Hij eindigde als 8ste. Patrick Huisman (9de) en Sebastiaan Bleekemolen (10de) eindigden ook in de toptien, terwijl Paul van Splunteren (14de) en Simon Frederiks (15de) eveneens in de punten finishten. Jeroen Bleekemolen, die de race als klassementsleider startte, had de pech dat hij door de spinnende wagen van René Rast uit de wedstrijd werd getikt.


    2008jvlpscistan005

    Bij de start van de race is Jaap van Lagen super weg. Hij passeert direct zijn op pole staande ploegmaat Chris Mamerow. De Nederlander pakt de kop voor Jan Seyffarth en de zwak gestarte Mamerow. Ook Jeroen Bleekemolen is goed weg en gaat al snel van startpositie 7 naar plek 5.

    Botswerk
    In de eerste ronde is er flink contact tussen de auto’s en wat spinnetjes. Een van alle kanten in de rondte getikte Nicolas Armindo en Pedro Petiz houden het amper een ronde vol en vallen direct uit. Het zou een voorbode zijn van veel botswerk.

    Jeroen versus Faulkner
    In de derde ronde wordt Jeroen Bleekemolen door Damien Faulkner aangepakt. ,,Ik zette mijn wagen twee keer naast Damien Faulkner en bij de tweede keer duwt hij me er gewoon af. Dat was niet echt zoals het hoort. Als Faulkner dat niet doet, dan had ik echt naar het podium kunnen rijden. Nu verloor ik een paar plekken door die tik.’’


    2008tbpscistan001

    Ambitieus
    Na vier ronden ligt Tim Buijs 13de, Mike Verschuur 14de, Patrick Huisman 15de, Sebastiaan Bleekemolen 16de, Paul van Splunteren 19de en Simon Frederiks 20ste. In ronde vijf is er weer opschudding op de baan. Tim Buijs wilde met een ambitieuze uitremactie een paar wagens verschalken, maar raakte daarbij een voor hem rijdende collega-coureur, waardoor vier bolides naast de baan belandden. Buijs valt daarbij uit omdat zijn koeling kapot is. Ook Jocke Mangs en Norbert Siedler vinden in de vijfde ronde hun Waterloo.

    Bizar hard gevecht
    Halfweg koers ligt Mike Verschuur 10de, Patrick Huisman 11de, Sebastiaan Bleekemolen op P12, Paul van Splunteren 16de en Simon Frederiks 17de. In ronde 7 is er een bizar hard gevecht tussen René Rast en Danny Watts. Op het rechte eind duwt Rast zijn rivaal al bijna de pitmuur in. Bij de eerste bocht van de nieuwe ronde gaat het mis. Het is geen verrassing als de twee door het megaharde gevecht spinnen. Jeroen Bleekemolen, die op plaats 6 er vlak achter zit, heeft de pech dat de in de rondte gaande Rast hem meeneemt de baan af. Jeroen eindigt dan ook zeer pechvol en onvrijwillig in de grindbak. Race over en uit voor de klassementsleider.

    Balen
    ,,Ik baal vreselijk. Na dat gedoe met Faulkner had ik de snelheid er weer goed in en had wellicht nog naar het podium kunnen rijden. Maar Rast klapt zo in mijn zijkant en hij tikt me eraf. Heel vervelend. Als ik die twee wagens had gemist, had ik al vierde gelegen. Ik kwam naar Istanbul als klassementsleider en ben na mijn uitvallen nu tweede met grote achterstand op Jan Seyffarth. Dat is enorm zonde. We hebben de rest van het seizoen een hoop werk te doen. Maar het kan, want we zijn een van de snelsten op de baan’, aldus Jeroen Bleekemolen.

    Veel uitvallers
    Halverwege de race zijn al acht van de 26 deelnemers uitgevallen. In het vervolg zullen alle wagens op de baan blijven, maar dat betekent niet dat er geen gevechten meer zijn. Seyffarth moet alles uit de kast halen om zijn tweede plaats te verdedigen op Chris Mamerow. Jaap van Lagen profiteert van de strijdende mannen achter hem en kan langzaamaan steeds verder wegrijden. Met een dikke twee tellen voorsprong racet hij onbedreigd naar zijn eerste Porsche Supercup-zege. Seyffart behoudt de tweede stek en neemt de leiding in het tussenklassement over van Jeroen Bleekemolen.

    mike_verschuur_supercup_istanboel

    Veel Nederlanders in de punten
    Mike Verschuur rijdt ook dik in de punten en wordt als achtste afgevlagd, vlak voor zijn landgenoten Patrick Huisman en Sebastiaan Bleekemolen. Paul van Splunteren (14de) en zijn ploegmaat van HSF Porsche Eindhoven Simon Frederiks (15de) nemen beiden ook kampioenschapspunten mee vanuit Istanbul.

    2008jvlpscistan006

    Blije Jaap
    Jaap van Lagen was na afloop uiteraard in een bijzonder goede stemming. Nadat hij op het podium naar het Wilhelmus had geluisterd en met de champagne had gespoten, meldde de winnaar: ,,Ik had mezelf dit seizoen ten doel gesteld om in de topvijf van het klassement te eindigen en ook wat races op het podium te eindigen. Maar dat ik zo snel, tijdens de vierde wedstrijd van het jaar, al zou winnen, had ik niet verwacht’’, meldde Van Lagen uit Istanbul. ,,Tijdens de eerste drie wedstrijden had ik remproblemen, maar dat was nu uitstekend verholpen. Ik had echt een heel lekker autootje. Die was het hele weekend super. Want zowel in de vrije training als de kwalificatie zette ik de tweede tijd neer. En dan nu de bekroning in de race met de zege. Ik wist dat de start van de wedstrijd belangrijk was. Die verliep precies zoals ik hoopte. Ik kon Chris Mamerow net bij de eerste bocht binnendoor voorbij. Vervolgens kon ik profiteren van het gevecht dat Seyffarth en Mamerow met elkaar hadden. Ik hoefde het dan ook niet uit mijn tenen te halen en toch liep ik steeds ietsjes meer weg. Mijn winst geeft me veel vertrouwen op weg naar de volgende wedstrijd in Monaco. Ik rijd daar ook altijd goed. Ben al een keer tweede geworden in Monaco tijdens een World Series by Renault-wedstrijd’’, aldus Van Lagen, die inmiddels naar P8 in het tussenklassement is opgeklommen.

    Gemengde gevoelens Sebastiaan Bleekemolen
    Sebastiaan Bleekemolen was na afloop content dat hij in de toptien was gefinisht. Maar hij wist dat hij het neerzetten van die klassering en het incasseren van bijbehorende punten niet helemaal op eigen kracht had gedaan. ,,Het was één groot slagveld, waarbij ik gelukkig buiten alle botspartijen kon blijven. Ik denk dat ik de enige Porsche heb die geen schade heeft opgelopen tijdens de race’’, legde de Haarlemmer na afloop uit. ,,Ik startte vanaf P22. Dat was het gevolg van een dramatische kwalificatie. Ik heb geen idee hoe dat komt, maar het kwalificeren zal de komende wedstrijden écht beter moeten. Want waar ik nu stond, daar hoor ik echt niet thuis. Omdat er vlak na de start ook nog iemand voor me spinde, begon ik als een na laatste aan de wedstrijd. Omdat ze er links en rechts vanaf vlogen én ik er tijdens de race toch nog de snelheid in wist te krijgen, kon ik me uiteindelijk naar plek tien rijden. Als je ziet waar ik vandaan kom, moet ik met die eindklassering tevreden zijn.’’

    Schrale troost Tim Buijs
    Voor Tim Buijs was het een enerverend weekendje Istanbul. De Porsche Supercup-rookie had er goed de snelheid in, totdat hij door een eigen fout uit de race knalde. ,,Ik had zaterdag tijdens de kwalificatie een goede dag. Op mijn eerste setje nieuwe banden zette ik de voorlopig 8ste tijd neer. Helaas kon ik mijn tijd met mijn tweede setje nieuw rubber niet meer verbeteren. Ondanks dat ik terugviel naar P16, op slechts 0,9 seconde van de pole, had ik mezelf nu wel voor het eerst in een heel goede uitgangspositie gemanoeuvreerd om tijdens de race in de punten te rijden’’, stelde Tim Buijs. ,,In de beginfase van de wedstrijd ging het ook heel goed. Na een rondje of vijf lag ik rond de 11de plek. Op het rechte eind waren Janak en Saelens met elkaar in gevecht, waardoor ik veel meer rechte lijn-snelheid kon ontwikkelen. Janak zag dat en die duwde me toen op het vuile gedeelte van de baan. Als dat gebeurt, moet je richting de bocht zeker op tijd remmen. Dat deed ik helaas niet en ik miste mijn rempunt. Bij het inhalen van Janak en Saelens toucheerde ik bij het insturen net een rijder die voor me reed en knalde ik de baan af. Dat was een ongelooflijke domper, want ik had mezelf anders dik in de punten gereden’’, stelde Buijs. ,,Het is een schrale troost dat ik de eerste vijf rondjes heel snel op de baan was. Ik hoorde van het team dat ik op dat moment de derde snelste rijder was. Daar waren de jongens erg van onder de indruk. Helaas waren ze daarna ook onder de indruk van mijn domme inhaalactie. Maar het is wel zo dat ik steeds meer de snelheid weet te vinden met de Porsche. Die ervaring neem ik zeker mee naar de komende wedstrijden dit seizoen.’’

    HSF Porsche Eindhoven dubbel in de punten
    Paul van Splunteren (14de) en Simon Frederiks (15de) wisten ook uit de crashende Porsches weg te blijven. Gevolg was dat beide rijders van het HSF Porsche Eindhoven-team in de punten eindigden. ,,Ik ben niet zo zeer tevreden over de snelheid die ik had, maar wel over het resultaat’’, stelde Paul van Splunteren. De eigenaar van Porsche Centrum Eindhoven moest zondag tijdens de wedstrijd ook van ver komen, omdat hij zich als 24ste had gekwalificeerd. ,,Ik was redelijk tevreden over de tijdstraining. Ik zat op 1,8 seconde van de pole, dat is voor mij zeker niet slecht. Maar ik verbaas me steeds weer hoe supercompetitief dit veld is. Nu zaten er 19 man binnen een seconde van elkaar, zo close is het allemaal’’, vertelde Paul. ,,Vlak na de start had ik de pech dat ik net verkeerd zat toen er een spinnetje voor me was. Vervolgens ging het zeker aardig. Er gebeurde direct zoveel op de baan, dat ik dacht: ‘Paul, ze vliegen links en rechts van de baan. Zorg dat je goed blijft opletten en niet bij zo’n crash betrokken raakt.’ Dat lukte, waardoor je vanzelf naar voren komt. Dat zowel ik als Simon in de punten rijdt, is natuurlijk mooi. Daar zijn we zeker tevreden over. En wie weet schuiven we nog wel wat op. Want er zaten na de race nog zes mannetjes bij de wedstrijdleiding. Wellicht volgen er nog wat straffen.’’

    Uitslag Porsche Supercup-race Istanbul:
    1. Jaap van Lagen 14 ronden
    2. Jan Seyffarth op 2,528 seconden
    3. Chris Mamerow op 2,914
    4. Uwe Alzen op 16,188
    5. Damien Faulkner op 17,605
    6. David Saelens op 21,912
    7. Danny Watts op 23,059
    8. Mike Verschuur op 23,203
    9. Patrick Huisman op 24,027
    10. Sebastiaan Bleekemolen op 24,917
    14. Paul van Splunteren op 40,232
    15. Simon Frederiks op 40,587
    Uitgevallen: o.a. Jeroen Bleekemolen

    Stand na vier wedstrijden:
    1. Jan Seyffart 68 punten
    2. Jeroen Bleekemolen 54
    3. Chris Mamerow 52
    4. Damien Faulkner 46
    5. Uwe Alzen 43
    8. Jaap van Lagen 32
    10. Patrick Huisman 29
    12. Sebastiaan Bleekemolen 23
    17. Paul van Splunteren 5
    21. Simon Frederiks 2



    11-05-2008 om 19:07 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DSC: Pieter van Soelen pakt volle winst
    480_bmwsoelen_5945

    Door het goede weer vandaag in Nederland was iedereen al goed gezind op de paddock, maar één man stak er met kop en schouders bovenuit. Pieter van Soelen reed een uiterst solide wedstrijd en wist zonder al teveel moeite de eerste race van de Dutch Supercar Challenge, die vandaag verreden werd tijdens de Pinksterraces op Circuitpark Zandvoort, op zijn naam te schrijven.

    Tweede werd de voor Brax Racing uitkomende Milko Tas, voor de gebroeders Monster die hiermee het podium van de Supersport II-divisie complementeerden. In de Sport I-divisie ging de overwinning naar de Duitser Wilfried Schawohl. Onno van Rheenen pakte vandaag een goede tweede plaats, zijn eerste podium sinds zijn debuut vorig raceweekend op de Nürburgring. Laurens Gooshouwer eindigde als derde, maar had eerste kunnen worden, ware het niet dat de inwoner uit Dordrecht aan het einde van de race een lekke band kreeg. Rob Nieman eiste voor de derde keer in successie de overwinning voor zich op in de Sport II-divisie, voor teamgenoot Erik Buys. Equipe Schneider / van Merksteijn completeerde het podium met een goede derde plaats.

    480_startdsc_5927



    Start
    Bij de start van de race was het Pieter van Soelen die zijn pole position goed wist te benutten. Hij ging als eerste de tarzanbocht door, gevolgd door Helmert-Jan van der Slik in de Marcos Mantis. Het duo wist de eerste ronde meteen een gaatje te slaan naar de concurrentie zijnde Milko Tas in de Seat Leon SuperCopa, Bob Herber in de Saker en de gebroeders Monster eveneens in een Seat Leon SuperCopa. Achter dit drietal was het Richard van den Bos, dit weekend samen met Henk Thuis rijdend in de vorig jaar nog in de Sport-divisie uitkomende BMW E36 M3 op plek zes en Eugène Janssen op plek zeven.

    480_bmw_start_5933

    480_duwen_5934

    Van Soelen en Van der Slik weten hun eerste ronden hun voorsprong op de concurrentie uit te bouwen, totdat Van der Slik in de zesde ronde uitviel met een kapotte stuurbekrachtiging. “De ene keer deed de stuurbekrachtiging het wel en de andere keer weer niet. Daar is simpelweg niet mee te rijden”, liet het team na afloop weten. Hierdoor kwam Van Soelen alleen op kop, en wist hij zijn voorsprong gestaag uit te bouwen.

    Achter Van Soelen was het Bob Herber die tijdens de pitstops kon profiteren van de resultaatseconden van de concurrentie, waardoor de Saker-coureur lange tijd op weg leek naar een tweede plaats. Helaas voor Herber liet zijn Saker hem in een van de laatste ronden in de steek.“Op een gegeven moment verloor de motor vermogen, en leek het wel alsof deze niet genoeg brandstof meer kreeg. Uiteindelijk ging de auto zo langzaam dat ik hem maar naar binnen heb gereden. We hadden dit probleem gisteren tijdens de vrije trainingen ook al en we denken dat het met de brandstofpomp te maken heeft”, aldus Bob Herber na de race. “Het is echt zonde, want het ging zó goed! Maar ja, ik heb nu wel het voordeel dat mijn concurrenten nog meer strafseconden hebben, dus ik kijk nu al uit naar komende maandag!”

    480_seat_dsc_5939

    Zo was het Van Soelen die de overwinning voor zich op wist te eisen, voor Milko Tas en de gebroeders Monster. Op een vierde plek eindigden Richard van den Bos en Henk Thuis, voor Eugène Janssen die met zijn BMW Z4 M GT beslag wist te leggen op de vijfde plaats.

    480_lotus408_5957

    In de Sport I-divisie was het John van der Voort die in de eerste ronde kon profiteren van zijn pole position. Toch wist Van der Voort zijn eerste plek niet te behouden, want het was nieuwkomer Jeffrey van Rooijen die vanaf een vijfde startplaats wist op te rukken naar plek één. Er ontstaat een mooi gevecht tussen Van der Voort, Van Rooijen en ook de Belg Luc de Cock, waarbij Van der Voort uiteindelijk weer terug kan komen op de eerste plaats.


    480_lotusrail1_5987

    480_lotusrail2_5991

    480_inhalen_6006

    Christian Gyasi verliest onder de Hunzerug zijn Lotus en knalt frontaal in de rail. Hulde voor de OCA, die onder moeilijke omstandigheden de Lotus wegsleepten. Sommige deelnemers negeerden de dubbele gele vlaggen en gingen stug door met hun strijd. (GH) 

    Toch ging het een aantal ronden later fout voor Van der Voort. “Bij het gaspedaal zit een superklein kuiltje waar een steentje in terecht kwam. Hierdoor bleef mijn gaspedaal hangen, waardoor de auto volgas bleef gaan. Bergop naar het Scheivlak is dat niet erg, maar bergaf wil je dat niet hebben!”, legt Van der Voort uit die met deze actie bij het uitkomen van het Scheivlak in de grindbak terecht kwam. “Ik heb toen bij een van de baanposten een schroevendraaier geleend en het steentje verwijderd. Daarna kon ik weer verder rijden”, aldus Van der Voort, die er achteraf toch wel om kon lachen.

    480_remmen_5943

    Na de pitstops was het Laurens Gooshouwer die de koppositie stevig in handen had. Helaas voor Gooshouwer kreeg zijn BMW Compact te maken met een lekke band, waardoor hij een extra pitstop moest maken. Hierdoor kwam de Belg de Cock op de koppositie terecht, maar ook hem bleven technische problemen niet bespaard. Het water van zijn Lotus Exige raakte aan de kook waardoor ook hij de strijd moest staken. Hierdoor wist de Duitser Wilfred Schawohl de eerste plek met beide handen beet te pakken, voor de sterk rijdende Onno van Rheenen. Laurens Gooshouwer wist uiteindelijk nog beslag te leggen op een derde plaats.

    In de Sport II-divisie zijn de Renault’s van Spirit Racing moeilijk te stoppen. Ook vandaag waren ze heer en meester, met teameigenaar Rob Nieman voorop. Hij leidde van kop tot staart, en reed zijn teamgenoot op anderhalve minuut achterstand. Bij de Mini’s was het equipe Schneider / van Merksteijn die de snelsten waren, waardoor zij als derde eindigden in de Sport II-divisie.

    480_zand_5975

    Uitslag:
    1. Eq. v.d. Bos / v. Soelen - BMW 1-serie
    2. Milko Tas - SEAT Leon Supercopa
    3. Robin & Ferry Monster - SEAT Leon Supercopa
    4. Eq. v.d. Bos/Thuis - BMW E36 M3
    5. Eugène Janssen - BMW Z4 M GT
    6.Wilfried Schawohl - Lotus Exige Cup
    7. Onno van Rheenen - Lotus Exige Cup 255
    8. Willy Angenent - BMW Z3M V8
    9. Rob Nieman - Clio 2.0 RS
    10.Laurens Okkerse - Volvo S60P5


    11-05-2008 om 19:04 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NASCAR: kyle Busch klasse apart op Darlington
    Op het vernieuwde Darlington was Toyota-coureur Kyle Busch een klasse apart. Na een incident met Dale Earnhardt jr. vorige week op Richmond promoveerde Busch zichzelf tot de minst populaire coureur in het NASCAR-circus. Voor het vernieuwde Darlington had men bij Goodyear een nieuwe band ontwikkeld waarmee langer gereden kon worden.


    darlington
    Het vernieuwde Darlington

    Kyle Busch klasse apart
    Hoewel Dale Earnhardt Jr. de afgelopen dagen trachtte zijn enorme fanbase de wind uit de zeilen te nemen, door Busch geen enkel verwijt te maken, dachten die er toch anders. Boegeroep en fluitconcerten vielen hem tijdens de trainingen ten deel, en ook na zijn indrukwekkende zege op het vernieuwde Darlington waren deze geluiden nog niet verstond.

    Voor de 23-jarige Busch was het zijn derde zege dit seizoen. Van de 367 ronden tellende wedstrijd reed hij er maar liefst 169 op kop. Het nieuw geasfalteerde Dalington zorgde ervoor dat sommige deelnemers met de rechterkant de muur toucheerden. Busch was geen uitzondering en raakte de muur zelfs tweemaal. Door een fout van zijn pitcrew liep Busch zelfs een penalty van één ronde op. De Toyota vocht zijn weg terug. Jimmie Johnson, Dale Earnhardt Jr. en Jeff Gordon vielen hem ten prooi. Daarna kon de Toyota-coureur gemakkelijk van zijn tegenstanders wegrijden. Zijn spotter Jeff Dickerson moest hem meermaals afremmen.

    Met zijn zege bouwde Busch zijn voorsprong met 79 punten uit op zijn naaste tegenstander Jeff Burton. Ford-coureur Carl Edwards eindigde als tweede terwijl Jeff Gordon als derde eindigde. Edwards: “Kyle had gewoon de beste auto vanavond, hij was onverslaanbaar.” Jeff Gordon: “Ik weet niet hoeveel keer hij geprobeerd heeft de overwinning weg te gooien door de muur te raken, ik geloof niet dat er nog veel van zijn rechterkant heel was.”

    Tony Stewart, die vrijdag nog de Nationwide wedstrijd won, werd het slachtoffer van Elliott Sadler, die de controle over zijn bolide verloor. Voor Stewart werd het een teleurstellende avond. Hij eindigde als 21e.

    UITSLAG
    1. Kyle Busch Toyota 367 ronden
    2. Carl Edwards Ford 367 ronden
    3. Jeff Gordon Gevoed 367 ronden
    4. Dale Earnhardt Jr. Chevrolet 367 ronden
    5. David Ragan Ford 367 ronden
    6. Matt Kenseth Ford 367 ronden
    7.Denny Hamlin Toyota 367 ronden
    8. Travis Kvapil Ford 367 ronden
    9. Dave Blaney Toyota 367 ronden
    10.Jeff Burton Chevrolet 367 ronden

    kyle_busch_darlington
    Kyle Busch kon zich ondanks zijn indrukwekkende zege niet populair maken bij de
    fans.

    11-05-2008 om 19:03 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief
  • Alle berichten

    Gastenboek
  • Goedemorgen, mooi blogje.xxx.
  • Wens jullie een fijne woensdag toe,dikke knufjes.
  • 2 Tickets voor De 24 Uren Van Zolder
  • Lekker koken
  • hallo

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Mijn favorieten
  • http://www.bloggen.be/red2francorchamps/

  • Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs