de coolste filmpjes over auto's
info ga naar onder en klik op de blauwe pijl
voor meer info
18-03-2008
Dodge heeft deze week een grote mijlpaal behaald: Viper nummer 25.000 rolde uit de fabriek in Detroit. Reden voor een feestje dus.
Om dit heuglijke feit luister bij te zetten heeft Dodge de sleutels van het jubileumexemplaar overhandigd aan Kurt Busch, coureur in het Nascar-kampioenschap. Dodge onthulde de Viper in 1989 als concept-car in Detroit. In 1992 nam het merk de enthousiast ontvangen supercar in productie. Standaard had de eerste generatie dankzij een 8,0-liter V10 de beschikking over 400 pk en 630 Nm.
De introductie van de tweede generatie betrof maar een relatief kleine modelwijziging: een stijvere carrosserie, betere remmen en 50 extra pks. De derde generatie kwam in 2003 en had een nieuw front en andermaal meer vermogen: 510 pk. De laatste wijziging kwam eind vorig jaar: als antwoord op de aankondiging van de supersnelle Corvette ZR-1 gaf Dodge de Viper maar vast 600 pk.
EINDHOVEN Peter Kox komt dit seizoen opnieuw uit in het FIA GT-kampioenschap. De ervaren autocoureur uit Eindhoven zal namens het Duitse Reiter Engineering net als vorig jaar een Lamborghini Murciélago R-GT besturen. Zijn teamgenoot bij Reiter is de Rus Roman Rusinov. Eerder werd bekend dat Kox in 2008 ook uitkomt in de Le Mans Series en de 24 uur van Le Mans.
De deelname van Reiter Engineering aan de FIA GT lag in de lijn der verwachting. Dankzij de inspanningen van Reiters Russische hoofdsponsor InterProgress Bank en Antonov PLC komt Kox dit jaar opnieuw uit in het prestigieuze kampioenschap. De Eindhovenaar kan dus net als vorig jaar een druk racejaar tegemoet zien.
Vlak voor de start van het seizoen is er nog behoorlijk wat werk te verzetten. We moeten nog veel aan de auto verbeteren, weet Kox. Dat is een kwestie van veel testen. We verbeteren de Lamborghini constant. Ook de test op het circuit van Monza vorige week is zeker niet slecht gegaan. We hebben inmiddels een windtunneltest gedaan en zo komen we steeds kleine stapjes dichterbij een superauto. Het is in ieder geval een betrouwbare auto met veel groeimogelijkheden.
De eerste race van Peter Kox is op 20 april op het Britse circuit van Silverstone.
Ettore Bugatti en Émile Hermès kwamen in de jaren 20 van de vorige eeuw met elkaar in contact toen Bugatti voor zijn eerste Bugatti Royale een hoogwaardige kofferset bestelde bij Hermès. Hermès was een zadelmaker met een voorliefde voor autos en Bugatti had op zijn beurt een liefde voor paarden. Deze gezamenlijke liefhebberij maakte dat Bugatti en Hermès goede vrienden werden en vanaf dat moment was er op zakelijk gebied, maar ook privé een samenwerking ontstaan.
Hernieuwde samenwerking
Bugatti stopte echter met het bouwen van autos en daarmee kwam ook een einde aan de zakelijke samenwerking van de heren. Maar Bugatti en Hermès zijn elkaar - figuurlijk gesproken - opnieuw tegengekomen. Tijdens een evenement in 2006 sprak een vertegenwoordiger van Hermès met een vertegenwoordiger van Bugatti. Het resultaat is deze Bugatti Veyron Fbg pas Hermès.
Exclusieve Hermès-kenmerken
De exclusieve en strikt gelimiteerde sportauto ontleent zijn naam aan het historische hoofdkwartier van Hermès aan de Rue du Faubourg Saint-Honoré in het hart van het achtste arrondisement in Parijs. De handtekening van Hermès is dankzij ontwerper Gabriele Pezzini in de Veyron nadrukkelijk terug te vinden. De achtspaaks lichtmetalen wielen in gepolijst aluminium zijn voorzien van de letter H en de ventilatieroosters rondom de banden doen denken aan het typische stikwerk van de Hermès-zadels. De radiator-grille is bij dit model speciaal uitgevoerd en ook de kleurstelling is niet alledaags. Pezzini heeft hierbij geprobeerd een donkere lijn van voor tot achter door te trekken. Deze begint op de motorkap, loopt door in het interieur en eindigt bij de achterspoiler.
Kalfsleer
In het interieur zien we zeer veel hoogwaardig kalfsleer. De stoelen zijn bekleed met tweekleurig leder en waar we in de standaard Veyron veel aluminium en carbon aantreffen is dit in de Hermès-editie volledig vervangen door leer. De deurgrepen zijn vervangen door handgrepen zoals die ook op tassen van het Parijse merk terug te vinden zijn. In het dashboardkastje treffen we een lederen tasje van Hermès aan en de bagageruimte wordt opgevuld met een Hermès koffer.
W16 met 1.001 pk
Vanaf het einde van dit jaar zal de exclusieve Bugatti Veyron Fbg par Hermès in productie worden genomen. De techniek is onveranderd. Onder de motorkap ligt een 16-cilinder motor met een inhoud van 8.0 liter. Het vermogen van 1.001 pk en het koppel van 1.250 Nm zorgt voor een allesverpletterende 0-100 km/h sprint in 2,5 seconden en een topsnelheid van 407 km/h.
MS Design speelt handig in op de heersende trend van Cross-modellen. De Duitse producent van tuning en styling producten presenteert een speciale bodykit voor de Ford Mondeo Wagon. Wie deze bodykit monteert krijgt een soort van Mondeo Cross die een kleine beetje off-road styling meekrijgt.
Volkswagen doet goede zaken met haar uitgebreide lijn aan Cross-modellen, Peugeot is daar op ingehaakt met de 207 SW Outdoor en bij Ford zelf hebben ze de Fiesta Crossroad. MS Design haakt slim op deze trend in met de presentatie van de Ford Mondeo Wagon Fun.
Bodykit
De bodykit die MS Design kan monteren bestaat onder meer uit een gewijzigde voor- en achterbumper. Voornamelijk dankzij de bescherming onder de voorbumper en de diffusor-achtige achterbumper lijkt de Mondeo hierdoor op een Cross-model. Ook kan er een spoiler op de achterklep worden gemonteerd. Tegelijkertijd laat MS Design zien dat 20 inch lichtmetalen wielen de stoere uitstraling verder kunnen versterken. Alle producten zijn overigens via de Ford-dealer leverbaar.
Bij Lotus staat de ontwikkeling van een compleet nieuwe sportauto genaamd Eagle hoog op de agenda. Momenteel is een testteam van het Britse sportautomerk neergestreken in het noorden van Scandinavië. De Eagle wordt gepositioneerd boven de Europa en komt begin 2009 op de markt.
Lotus heeft de behoefte aan uitbreiding van het modellengamma. Nu de Esprit al tijden niet meer leverbaar is biedt Lotus haar klanten niet de mogelijkheid om door te groeien. Wie meer wil dan een Elise, Exige of Europa moet zijn heil ergens anders gaan zoeken. Om die klanten toch binnen te kunnen houden werkt Lotus momenteel aan de ontwikkeling van de nieuwe Esprit en deze Eagle.
V6 van Toyota
De Eagle kan worden gezien als een tussenstap naar de Esprit. Het model wordt aangedreven door een 3.5 liter V6-motor die afkomstig is van Toyota. De motor ligt net voor de achteras en drijft de achterwielen aan. Voor Lotus is het een groot voordeel dat men de motor van Toyota kan ´lenen´. Daardoor kunnen de Britten zich volledig focussen op de ontwikkeling van het onderstel en de veiligheid van de auto.
Voorjaar 2009
De nieuwe 2+2-zits sportauto staat voor begin 2009 op de planning. Over het design valt weinig te zeggen. Uiteraard zal het een echte Lotus worden, maar de heftige camouflage van dit prototype verbergt nog teveel details. Voor wie geen geduld heeft tot 2009; het is goed denkbaar dat Lotus ons tijdens de British Motor Show (deze zomer) alvast een voorproefje geeft. De prijs zal liggen op 80-90 duizend euro en is daarmee een mooie overstap van de Europa naar de Esprit.
Dit jaar wordt dé tuningsbeurs van Europa voor de 40ste keer gehouden. Van 1 - 9 december 2007 staat de Duitse stad Essen in het teken van tuning en autosport in de breedste zin van het woord. Met nog meer primeurs, een groter beursoppervlak en aandacht voor onder meer klassiekers en conceptcars viert de organisatie de 40ste editie uitbundiger dan ooit tevoren.
Ruim 100.000 m2
Voor liefhebbers van snelle (en getunede) auto´s en wie een voorkeur heeft voor de autosport mag de beurs in Essen zeker niet missen. Bijna 600 exposanten tonen op ruim 100.000 vierkante meter kijkplezier voor een hele dag. De beurs is geopend van 1 - 9 december van 10.00 - 18.00 uur. In het weekend opent de beurs om 9.00 uur. De toegang bedraagt 16,- voor volwassenen. Vanuit Brussel is het 250 km en gemiddeld 2,5 uur rijden.
Kijk voor meer informatie, kaarten en een routebeschrijving ook op
Algemene informatie, openingstijden auto salon in geneve
Van 6 tot 16 maart openen in het Zwitserse Genève de deuren van één van de belangrijkste autobeurzen van het jaar. De Autosalon van Genève geeft vaak een goede indruk van wat het nieuwe jaar aan nieuwe modellen, primeurs en toekomstvisie gaat brengen.
De Autosalon van Genève is sinds jaar en dag één van de belangrijkste beurzen ter wereld. De talloze primeurs en conceptcars geven een goede indruk van de nabije toekomst. Veel autofabrikanten presenteren in Genève nieuwe modellen en opvallende designstudies. Dit jaar staat de beurs bovendien in het teken van twee voor de Europese markt nieuwe automerken. Infiniti - de luxedivisie van Nissan - zal met vier modellen vanaf eind dit jaar de Europese markt gaan bestormen. Tegelijkertijd zal het Chinese BYD voor het eerst haar modellen in Europa presenteren.
Compacte beurs
Met een vloeroppervlakte van 82.000 m2 is de Autosalon van Genève een relatief compacte beurs. De stands zijn gemiddeld genomen veel kleiner dan bijvoorbeeld op de IAA in Frankfurt en de Autosalon van Parijs waardoor alles gemakkelijk af te lopen is. Vooral wie enkel op zoek is naar de grote primeurs kan in één dag gemakkelijk alle hallen doorlopen.
Goed bereikbaar
De Autosalon van Genève is zowel met de auto, de trein als het vliegtuig uitstekend te bereiken. Met de auto is het vanaf Utrecht gerekend 900 km en het is uiteraard prima te combineren met een weekje wintersport in Zwitserland of Zuid-Frankrijk. Het snelst kunt u een dag op en neer met het vliegtuig. Vanaf diverse vliegvelden in Nederland gaan (goedkope) vluchten naar Genève.
Openingstijden, prijzen en route
Van 6 t/m 16 maart 2008 is de Autosalon van Genève op werkdagen geopend van 10 tot 18.00 uur en in het weekend van 9 tot 19.00 uur. De toegangsprijs bedraagt 14 CHF (ongeveer 8 euro). Wie ervoor kiest om met de auto te gaan kan het beste navigeren naar de Route des Bailleux, 1215 Genève, Zwitserland.
het Autosalon van Geneve in beeld. De Zwitserse autoshow behoort qua primeurs en conceptcars tot de grootste ter wereld. Ook in 2008 is de Autosalon van Geneve bepalend voor het vele nieuws dat in 2008 op de markt komt. Autowereld.com heeft voor u een uitgebreide fotospecial met de mooiste foto's van alle primeurs, conceptcars en beursbabes voor u samengesteld.
Ook in het 2008-seizoen van de F1 zal Mercedes-AMG de Safety en Medical Car leveren. De speciaal door Mercedes-AMG geprepareerde SL 63 AMG en C 63 AMG Estate moeten tijdens de races de veiligheid kunnen waarborgen. Om de auto´s extra geschikt te maken voor circuitgebruik werden ze door AMG extra onder handen genomen.
Al sinds 1996 is Mercedes-AMG hofleverancier van de Formule 1. Sinds die tijd leveren zij de Safety en Medical Cars ten behoeve van de races. In 1996 was het de C 36 AMG (W 202) die debuteerde. In de jaren daarna volgden onder meer de CLK 55 AMG, de SL 55 AMG en de SLK 55 AMG. Afgelopen twee seizoenen werd de CLK 63 AMG ingzet. Het 2008-seizoen zal worden begeleid door de volledig vernieuwde Mercedes SL 65 AMG. Die is door de heren van AMG op tal van punten aangepast. Zo werd de auto lichter gemaakt door het veelvuldig toepassen van carbon. De motorkap, zijschermen en diverse spoilers zijn uit carbon vervaardigd. Bovendien werden overbodige luxe onderdelen verwijderd en daardoor is een totaal van 220 kg bespaard. Om de auto voor circuitgebruik verder te optimaliseren werd er extra koeling voor de motorolie, transmissie-olie, de koelvloeistof en de stuurbekrachtiging gemonteerd. Daarbij was het eveneens noodzakelijk om de voor- en achterbumpers aan te passen. De motor is ongewijzigd gebleven. De V8 ontwikkelt een vermogen van 525 pk en moet daarmee voldoende snelheid kunnen bereiken om de F1-auto´s te kunnen begeleiden.
Interieur
In het interieur werd tal van luxe verwijderd, maar er kwamen diverse veiligheidsvoorzieningen voor terug. De kuipstoelen zijn voorzien van 4-punts gordels en er is een monitor gemonteerd. Op deze monitor kunnen beelden van het circuit worden weergegeven. Een speciaal radiosysteem zorgt voor nauw contact met de organisatie. Uniek voor dit seizoen zijn de kentekenplaten. Deze zijn allebei voorzien van 672 LED´jes waardoor ze vele malen beter zichtbaar zijn bij slecht weer. Veiligheid staat voorop.
Medical Car
In het geval van een noodsituatie grijp de Medical Car in. Bovendien rijdt deze auto altijd achter het deelnemersveld aan bij de eerste ronde. Achter het stuur zit Dr. Jacques Tropenat die word bijgestaan door Dr. Gary Hartstein. Beiden zijn zij artsen en bovendien (amateur) coureurs. Aan boord hebben zij de beschikking over de meest noodzakelijk medische hulpmiddelen in het geval van een incident. De C 63 AMG Estate heeft eenzelfde behandeling ondergaan als de Safety Car en is daarmee meer geschikt voor het circuit. De motor moet met zijn vermogen van 457 pk voor aansprekende prestaties zorgen die de beide artsen snel op de plaats van bestemming moeten brengen.
Dit is de allereerste officiële foto van de langverwachte Mercedes GLK. De auto zal binnenkort volledig worden onthuld en debuteert in de film ´Sex and the City´. Op de set van de film werd een foto gemaakt van de GLK en actrice Kim Cattrall die in de film in de nieuwe SUV van Mercedes zal rijden.
Al lange tijd is Mercedes ons aan het opwarmen voor de GLK. De compacte SUV wordt gepositioneerd onder de ML-klasse en heeft qua design veel weg van de GL-klasse. De compacte SUV is scherp gelijnd en moet dit jaar nog de concurrentie aangaan met de Audi Q5, BMW X3 en Volvo XC60. Mercedes wil de GLK positioneren als een trendy SUV en heeft er daarom voor gekozen om de auto te laten debuteren in de film Sex and the City die vanaf mei in de Amerikaanse bioscopen draait. Met actrices als Sarah Jessica Parker, Kristin Davis, Cynthia Nixon en Kim Cattral wil Mercedes het lifestyle karakter van de GLK benadrukken.
Vanaf het najaar leverbaar
Vanaf het najaar zal de GLK de showrooms binnen worden gereden. Inmiddels hebben we dankzij de conceptcar Vision GLK Freeside en Vision GLK Townside al een voorproefje gekregen. Bovendien wist onze spyshots-fotograaf de auto als productierijp op de set van de film te betrappen. Deze foto die door Mercedes officieel verspreid is bevestigd dan ook enkel wat we al wisten. Het wachten is nu op de officiële details en fotografie.
De Mercedes ML-klasse heeft een facelift ondergaan. Daarbij heeft Mercedes meer nadruk gelegd op een dynamisch uiterlijk. De SUV werd aan de voor- en achterzijde voorzien van nieuwe bumpers en lichtunits en het interieur van de ML-klasse is bekleed met hoogwaardiger materialen. Het gehele motorengamma heeft een zuiniger karakter.
De tweede generatie van de Mercedes ML-klasse werd in april 2005 gepresenteerd. In de afgelopen drie jaar wist Mercedes maar liefst 300.000 exemplaren te verkopen. Om deze goede verkoopcijfers op peil te houden heeft de auto nu een kleine facelift ondergaan. Het exterieur kreeg een nieuwe look waarbij Mercedes meer dynamiek probeert uit te stralen. Aan de voorzijde zien we een gewijzigde bumper met scherpere lijnen. De koplampen zijn eveneens geheel nieuw en vooral opvallend is de kleine knik in het onderste deel van de lichtunits. Verder heeft Mercedes de grille vergroot en is deze voorzien van drie louvres. Aan de achterzijde is de compleet nieuwe bumper het meest opvallend. Tegelijkertijd werden ook de achterlichtunits aangepast.
Betere materialen
Het interieur van de ML-klasse heeft eveneens een update ondergaan. Het is op de foto´s altijd lastig te zien, maar Mercedes claimt betere materialen te hebben gemonteerd. Wel duidelijk zichtbaar is het compleet nieuwe vierspaaks stuurwiel dat is voorzien van chromen inleg. De stoelen zijn sportiever van vorm en voor de muziekliefhebber is er een Media Interface leverbaar waarbij het mogelijk is een externe muziekbron zoals een iPod of MP3-speler aan te sluiten. Het geluid kan optioneel ten gehore worden gebracht middels het Harman Kardon soundsystem.
Zuiniger motoren
Motorisch is er weinig veranderd. De ML-klasse is nog steeds leverbaar met V6- en V8-motoren waarvan de vermogens uiteenlopen van 190 tot 388 pk. Het dieselgamma wordt gevormd door de ML 280 CDI (190 pk), de ML 320 CDI (224 pk) en de ML 420 CDI (306 pk). De leverbare benzinemodellen dragen de typeplaatjes ML 350 (272 pk) en ML 500 (388 pk). Mercedes claimt dat de motoren tot 10 procent zuiniger zijn geworden zonder dat de prestaties hiervan negatieve invloed hebben ondervonden.
Beschikbaarheid
Wanneer de vernieuwde Mercedes ML-klasse precies bij de dealers staat is op dit moment niet bekend. De prijzen zullen vermoedelijk op een nagenoeg gelijk niveau liggen als het huidige model.
Model : BMW Série 3 One
Motor : standaard vermogen 143pk vermogen 90pk
Ophanging : Rayvern Air Bag system - 2 weg
Velgen & Banden : Zyoxx ZX8's - 9.5 x 22 - Kandy blue velgrand met zwart hart - geperforeerde chromen inserts - Pirelli P9000 banden - 245/30/22's - 4" spacers achteraan - 2.5" spacers vooraan
Exterieur : Flossman GTR widebody - binnenspatborden bewerkt om 22 duims wielen te kunnen plaatsen - verlengde en verbrede wielbogen - aangepaste zijskirts - aangepaste voorbumper - achterbumper deels Flossman, deels origineel BMW - Bad Boy motorkap - Euro Bad Boy nummerplaathouder met Peugeot 106nummerplaatverlichting - in de hoogte ingekorte deuren - volledig handgemaakte scharnieren - volledig handgemaakt openings- en sluitingsmechanisme - E46 M3 spiegels - gespoten in House Of Kolor Majestic Kandy blauw aangevuld met zelf aangemaakte "Xquisite" zwarte verf op dak, motorkap, zijpanelen en kofferklep
Interieur : originele volledige meterbaai naar het midden geplaatst - aangepaste navigatie ingebouwd - handgemaakte iPod houder - handgemaakte schakelpookknop - chromen schakelaars - volledig interieur in Cream & Biscuit leder - M3 zetels
ICE : Alpine headunit - iPod - Planet Audio 4 band parametrische EQ - PS3 achter de zetels in speciaal op maat gemaakte behuizing - 1 x 6" Cerwin Vega HED co-axials in het dashboard - 2 x 6.5" Cerwin Vega Vmax components in de deuren - 2 x 15" Cerwin Vega Stroker Pro subwoofers - 2 x Cerwin Vega EXL 1200.1 versterkers - 1 x Cerwin Vega EXL 300.4 versterker - Odessey batterij
Het Oostenrijkse Magna Steyr presenteerde op de Autosalon van Geneve een conceptcar genaamd MILA Alpin. De compacte off-roader is speciaal ontworper voor de intergratie van diverse typen van alternatieve aandrijfmogelijkheiden.
Het Oostenrijkse Magna Steyr is specialist als het gaat om vierwielaangedreven auto´s. Het bedrijf is dan ook verantwoordelijk voor diverse innovatieve concepten op dit gebied. Bovendien verzorgt Magna Steyr de productie van onder meer de Jeep Grand Cherokee voor de Europese markt. Om het merk wat meer op de voorgrond te brengen presenteert Magna Steyr al jaren conceptcars. Hiermee laten ze zien waartoe ze in staat zijn.
Mini-SUV met maxi-prestaties
Magna Steyr komt inmiddels met hun derde conceptcar in de MILA familie (Magna Innovation Lightweight Auto). De Aplin is een off-roader die naast prima terreincappaciteiten ook goed op asfalt uit de verf komt. De mini-SUV is volgens Magna Steyr in staat om hellingen van maximaal 45 graden te beklimmen. Verder helpt ook de hoge bodemvrijheid voor goede prestaties in het terrein.
Hybride krachtbron
Maar niet de terrein of rij-eigenschappen van de Alpin zijn de belangrijkste punten, dat is de alternatieve aandrijflijn van de auto. De Alpin heeft namelijk een hybride krachtbron die als brandstof aardgas gebruikt. Naast de milieubewuste motor is er ook gebruik gemaakt van lichtgewicht materialen om de uitstoot nog verder te verminderen. Dit zou onder de 100 gram CO2 per kilometer moeten blijven.
Productiekansen
De MILA Alpin is zo ontworpen dat slechts een minimaal aantal machines nodig zijn voor de productie. Dit scheelt namelijk veel geld in de aanschaf van productiemiddelen. Of er productiekansen zijn voor de Alpin laat Magna Steyr in het ongewis. Maar afgaande op vorige conceptcars zal ook de Alpin bij een concept blijven. Mogelijk gaan we in de toekomst wel onderdelen van de auto terugzien in productiemodellen.