de coolste filmpjes over auto's
info ga naar onder en klik op de blauwe pijl
voor meer info
09-03-2008
Magna Steyr MILA Alpin: mini-SUV
Het Oostenrijkse Magna Steyr presenteerde op de Autosalon van Geneve een conceptcar genaamd MILA Alpin. De compacte off-roader is speciaal ontworper voor de intergratie van diverse typen van alternatieve aandrijfmogelijkheiden.
Het Oostenrijkse Magna Steyr is specialist als het gaat om vierwielaangedreven auto´s. Het bedrijf is dan ook verantwoordelijk voor diverse innovatieve concepten op dit gebied. Bovendien verzorgt Magna Steyr de productie van onder meer de Jeep Grand Cherokee voor de Europese markt. Om het merk wat meer op de voorgrond te brengen presenteert Magna Steyr al jaren conceptcars. Hiermee laten ze zien waartoe ze in staat zijn.
Mini-SUV met maxi-prestaties
Magna Steyr komt inmiddels met hun derde conceptcar in de MILA familie (Magna Innovation Lightweight Auto). De Aplin is een off-roader die naast prima terreincappaciteiten ook goed op asfalt uit de verf komt. De mini-SUV is volgens Magna Steyr in staat om hellingen van maximaal 45 graden te beklimmen. Verder helpt ook de hoge bodemvrijheid voor goede prestaties in het terrein.
Hybride krachtbron
Maar niet de terrein of rij-eigenschappen van de Alpin zijn de belangrijkste punten, dat is de alternatieve aandrijflijn van de auto. De Alpin heeft namelijk een hybride krachtbron die als brandstof aardgas gebruikt. Naast de milieubewuste motor is er ook gebruik gemaakt van lichtgewicht materialen om de uitstoot nog verder te verminderen. Dit zou onder de 100 gram CO2 per kilometer moeten blijven.
Productiekansen
De MILA Alpin is zo ontworpen dat slechts een minimaal aantal machines nodig zijn voor de productie. Dit scheelt namelijk veel geld in de aanschaf van productiemiddelen. Of er productiekansen zijn voor de Alpin laat Magna Steyr in het ongewis. Maar afgaande op vorige conceptcars zal ook de Alpin bij een concept blijven. Mogelijk gaan we in de toekomst wel onderdelen van de auto terugzien in productiemodellen.
Maserati GranTurismo S: Met 440 pk nóg sportiever
Een jaar na de onthulling van de GranTurismo in Genève keert Maserati wederom terug naar de Zwitserse beurs. Ditmaal met de nog sportievere GranTurismo S. De 440 pk sterke V8, het high-performance remsysteem en de uiterlijke modificaties maken de Maserati GranTurismo S tot een nog uniekere verschijning.
Het merk met de Drietand laat er geen gras over groeien en keert een jaar na het werelddebuut van de GranTurismo terug naar Genève. De Italianen steken de Dolomieten over en leveren op de Zwitserse show de GranTurismo S af. Dat de toevoeging ´S´ staat voor sportiviteit wordt al snel duidelijk bij het zien van de specificaties. Onder de motorkap ligt geen 4.2 V8 met 405 pk, maar de uit de Alfa 8C Competizione bekende 4.7 V8 met in dit geval een vermogen van 440 pk.
High-performance remsysteem
Maar niet alleen de motor onderscheidt de GranTurismo S van zijn minder potente soortgenoot. De motor is namelijk gekoppeld aan een electro-hydraulische versnellingsbak met MC-Shift schakeling. Ook het high-performance remsysteem dat in samenwerking met Brembo ontwikkeld is zal op de GranTurismo S aanwezig zijn. Dit innovatieve remsysteem debuteerde in het najaar van 2007 overigens op de Quattroporte Sport GT S.
Esthetische modificaties
Aan de buitenzijde is de Maserati GranTurismo S herkenbaar aan een aantal esthetische modificaties die, hoewel discreet, toch effectief zijn. De bekleding in het interieur met Poltrona Frau leer en Alcantara weerspiegelt de sportieve flair van de Maserati GranTurismo S. De nauwomsluitende voor- en achterstoelen onderscheiden zich door hun nieuwe ontwerp met de horizontale biezen op de zittingen en de rugleuningen.
Details ontbreken
Helaas zijn gedetailleerde gegevens over de prestaties, de uitrusting en de prijzen op dit moment nog niet bekend. In aanloop naar de marktintroductie zal Maserati deze gegevens vrijgeven