De Brugse illustrator en schilder Frank Vanden Broucke is opnieuw begonnen aan een artistieke uitdaging. Na de realisatie van zijn stripverhalenreeks 'De lotgenoten' (5 avonturenverhalen op rij) werd het tijd voor een nieuwe uitdaging. Zijn voorliefde voor het surrealisme en het magisch realisme voerde hem naar het poëtisch realisme. Opnieuw laat hij zich vangen door de gedachte om een verhaal te vertellen maar ditmaal gevangen in de beslotenheid van het doek of paneel. De voorliefde voor zijn stad Brugge en zijn ontzag en respect voor de Vlaamse primitieven vormen het bindmiddel in zijn nieuw artistiek beleven. De Vlaamse primitieven ziet hij trouwens als striptekenaars 'avant la lettre'. Hij brengt deze elementen op een subtiele manier samen en slaagt erin om een geheel eigen verhaal te brengen. Soms een tikkeltje eigenzinnig maar anderzijds ook heel speciaal. Dagelijks gaat hij in zijn stad op zoek naar bepaalde locaties die hij vanuit een geheel eigen gezichtshoek in zijn werken gebruikt. In zijn werk heeft elk element zijn specifieke betekenis en worden gebouwen door de entourage persoonlijkheden op zich. Hij neemt de toeschouwer mee naar een eigen kijk op de dingen rondom ons heen en steekt een boodschap in zijn werken. Zijn werken dragen telkenmale een titel die aanzet tot verder denken. Net zoals de Vlaamse primitieven weet hij in één afbeelding een heel verhaal te vertellen en daarmee werkt hij zeer confronterend. Meestal gaat er een periode van lang nadenken aan vooraf. Voorstudies en schetsen worden soms op het laatste moment bijgewerkt. Net zoals in zijn stripverhalen zorgt hij voor een perfecte kadrage en heeft hij oog voor detail. Het poëtisch realisme leek hem de meest aangewezen stijl omdat hij in verstilde beelden en met heel specifieke elementen (cfr. Vlaamse primitieven) een eigen beeldentaal ontwerpt. Aanvankelijk is deze schilderstijl ontstaan binnen de Franse Film van de jaren dertig. Aanvankelijk werd deze stijl bedacht door de filmhistoricus Georges Sadoul. De esthetiek van deze films is een combinatie van realisme en lyriek. De scenario's waren beïnvloed door het literair naturalisme van bijvoorbeeld Emile Zola. Het is niet voor niks dat Frank het striptekenen ooit 'filmen met stilstaande beelden noemde'. Bij Frank zijn werk zijn er tot slot ook veel insecten en eigenaardige wezens aanwezig. Botanische werelden doorkruizen de stad en omgekeerd. Alle conventies lijken losgeslagen en knipogen naar de werelden die Jeroen Bosch ooit naar voren bracht. In bepaalde opzichten is hij een hedendaagse Bosch die ook de niet Bruggelingen op een andere wijze naar deze stad zal laten kijken.
Voormalig striptekenaar Frank (Rouck) Vanden Broucke doet een gewaagde comeback in zijn schilderijen (canvas en paneel) en dit in de stijl van het poëtisch realisme. Op deze site kunt u de voornaamste werken meevolgen en ook terugblikken op zijn stripverhalenreeks 'de lotgenoten' die ooit in 5 delen werd uitgebracht.