Te 09:30 uur vertrokken naar
Varangéville. We moesten daarvoor door
de 6 sluizen S18-Einville, S19-Maixe, S20-Crévic, S21-Sommerviller,
S22-Dombasle en S23-23b-Varangéville. We
waren vandaag helemaal alleen in de sluizen en hebben alleen één tegenligger
gehad die net de laatste sluis in ging
toen wij er aan kwamen.
Saline Einville au Jard. Het vroegere schachttorentje. Dombasle in
zicht. Fabriek Solvay.
Het is dus goed vooruit gegaan
vandaag en te 12:30 uur lagen we aan de kade van Varangéville net na die sluis.
Vanaf hier zijn er een aantal sluizen dubbel uitgevoerd. Er liggen er twee naast mekaar, allebei even
groot en van deze van Varangéville wordt er maar een gebruikt. Ik vermoed dat die sluizen in de gouden
scheepvaart tijd toen er hier nog veel vrachtschepen voeren gemaakt zijn om
alles vlotter te laten verlopen en de schippers niet te lang te laten wachten. Als hier zo veel schepen waren als in het
kanaal Champagne-Bourgogne dan moeten er hier ook een 5 à 6000 per jaar
gepasseerd zijn, dus dan hadden die dubbele sluizen wel zin. Nu ligt er eentje zo te zien al vele jaren
stil. Na de boterham weer ons fietstochtje, ditmaal 14 km van Varangéville
langs het kanaal langs het fabriek van Solvay naar Dombasle-sur-Meurthe, langs
Le Petie Saline, Crévic en Maixe naar Einville-au-Jard. Het laatste stuk weer
over het mooie fietspad op het jaagpad, de rest via de gewone weg. Aan sluis S22-Dombasle stond het licht op
groen voor opvaart maar er was geen opvaart te zien. Boven de sluis lag een huurboot met twee
jonge Duitse koppels die niet wisten wat doen en die er zo te horen al effe
lagen te wachten. We hebben ze
aangeraden de interfoon te gebruiken maar die werkte blijkbaar niet. Ik heb ze dan een trucje geleerd dat wij ook
al eens een paar keer toegepast hebben.
Beneden aan de sluis de sensor afdekken zodat het systeem denkt dat er
een boot in de sluis vaart en dan de blauwe stang opheffen om de sluis in
werking te stellen om daarna zelf binnen te kunnen varen. Zo, dat weten die nu
ook weer al en er is niemand van het VNF moeten langskomen.
De kathedraal van St Nicolas de Port.
Muurschildering. Het machtige orgel.
Toen we van de fietstocht terug
kwamen zijn we een km verder door gereden toe St Nicolas-de-Port aan de
overkant van het kanaal en de rivier de Meurthe. We hadden de mooie kathedraal van St Nicolas al
opgemerkt en die wilden we wat geen bekijken.
Het is ook weer een imposant gebouw, heel hoog, groot en voorzien van
twee mooie torens. Binnenin een zeer licht interieur, mooie glasramen, aan
beide zijden kapellen ter verering van meerdere heiligen, ook eentje van Jeanne
dArc. Wat mij opviel was de plaatsing van
het grote orgel aan de zijkant van het altaar in plaats van achterin boven het
inkomportaal. Het is een van de grootste
orgels die ik ooit gezien heb. De dikste orgelpijpen hebben volgens mij een diameter van 20 cm ! Achterin, onder de beide
torens en daar in het midden nog een rond gat waardoor klokken naar boven
gehesen werden. Het stadje zelf heeft
heel veel smalle straatjes en steegjes.
Het is alleen spijtig dat je bijna geen foto kan maken van de kerk omdat
de huizen quasi tegen de gevel staan.
Sl/D Sl/T VKm/D VKm/T VU/D VU/T
F-WKm/D F-WKm/T U-teller
6 453 14 1366 3:00 287:00 14 1637 2618,0
|