We vertrokken na het ontbijt in de
richting van het Plan Incliné de Arzviller. Eerst aan het sluishuisje van sluis
22 gaan melden dat we wilden vertrekken zodat de sluis klaar gemaakt kon
worden. We moeten eerst door de sluizen
S22, S21, S19, S18 eer se aan de lift van Arzviller komen. Na de tweede sluis moesten we telkens even
wachten om een schip dat iets voor ons voer de sluis uit te laten en enkele
huurboten als tegenligger laten passeren.
We arriveerden te 10:30 uur aan de lift en daar lag die boot die voor
ons was ook te wachten.

Plan incliné Arzviller, bak komt naar
onder, is onder, wij gaan erin en hier gaan we naar boven.
De bak van de lift stond bovenaan en
er kwam juist een rondvaarboot ingevaren om te dalen. Eenmaal die beneden was konden wij in de bak
met ons twee. Toen de deur dicht werd gedaan waren we in nog geen kwartier
44,55 meter hoger en konden we er uit varen.
Van hieruit kwamen we aan de tunnel van Arzviller (2306 m lang) en
daaropvolgend de tunnel van Niderviller (475 m lang) aan beide tunnels moesten we even wachten op
groen licht gezien er nog een boot in de tunnel was en ons tegemoet kwam. Eenmaal dat die er uit was konden wij verder.
Boven aan het plan incliné. Daar gaan we de tunnel van Arzviller in en
die van Niderviller in.
Te 12:35 uur arriveerden we aan de
kade voorbij Hesse en konden we aanleggen.
We hadden eerst geprobeerd tegenover de kade van Le Boat in het bassin
aan te leggen maar daar konden we niet tegen de kant wegens te ondiep.
Namiddag de fietstocht over de
Eurovélo 5 terug naar Arzviller, de auto opgehaald en terug naar de boot.
Sl/D Sl/T VKm/D VKm/T VU/D VU/T
F-WKm/D F-WKm/T U-teller
6 435 20 1304 03:35 273:35 14 1578 2604,6
|