Na het vertrek passeerden we langs
de oude haven waar nu
recreatiemogelijkheden zijn en waar nu winkels zijn in de nieuwe gebouwen. Vervolgens kwamen we aan de plaats waar nu een
jachthaven ligt ter hoogte van de Port Nord aan het Bassin René Graff. Vervolgens door het Bassis des Remparts waar
nu de aanlegplaatsen zijn voor de grote river cruise schepen. Er liggen er momenteel drie aangemeerd. Aan
een even stonden drie VIP-tourbussen die de klanten aan een van de boten hadden
afgezet. Van aan deze kades kunnen zij
via de sluis Straatsburg Sud dadelijk de Rein op. Wij gingen verder naar de hoek waar het Canal
de la Marne au Rhin aan de sluis Straatsburg Nord in de haven van Straatsburg
uitkomt. In plaats van door deze sluis
de Rijn op te varen gingen wij links af het kanaal op. Twee kilometer verder kwamen we dan (deze
keer over het water) aan de gebouwen van het Europese Parlement. Van op het
water is het nog indrukwekkender dan aan de hoofdingang.

Gebouw van de Europese Raad. Het gebouw van het Europees Parlement.
Het gebouw staat op de plaats waar de
rivier de Ill die door Straatsburg loopt, het Canal de la Marne au Rhin kruist
en aan de overkant via een barrage verder stroomt. De hoek ten noordoosten van de kruising is
over een afstand van enkele honderden meters langs de Ill en het kanaal één
gebouw van glas en staal. Wij voeren verder
het kanaal op en via de sluizen S51-Robertsau, S50-Souffelweyersheim, S49-Reichstett,
S48-Vendelsheim, S47-Heide, S46-Aulach en S45 kwamen we tenslotte aan de kade
voor sluis S44-Waltenheim waar we achter een boot waar je logies kunt nemen
aanlegden. Deze morgen was het maar
frisje en bewolkt maar in de loop van de voormiddag brak de zon door en werd
het lekker weer. Na het middageten deden
we ons dagelijks ritje en reden we van Waltenheim-sur-Zorn naar Wingerheim,
Donnenheim, Bilwisheim richting Brumath waar we eenmaal in het Fôret de Brumath
terug via het jaagpad richting Hoenheim
reden om de auto op te halen. Het zijn
hier allemaal leuke mooie fleurige dorpjes met die typische pastelkleurige
huisjes en enkele boerderijen. In het
terug rijden naar de boot nog effe gepasseerd in de Cora in Mundolsheim om iets
te eten op te halen.
Onderweg passeerden we aan de plaats
waar op 14 nov 2015 een TGV ontspoorde tijdens een testrit tussen Parijs en
Straatsburg. Hij ontspoorde in een bocht net ter hoogte van de brug over het
Canal de la Marne au Rhin in Eckwertsheim.
Hier werd een monument opgericht ter nagedachtenis van de 11 doden die
bij het ongeval te betreuren waren.
Volgens het onderzoek (gelezen op Wikipedia) was het ongeval te wijten
aan de veel te hoge snelheid waarmee de trein de bocht in ging waardoor het
zwaartepunt verplaatst werd naar de buitenkant van de bocht en de trein
ontspoorde.
Sl/D Sl/T VKm/D VKm/T VU/D VU/T
F-WKm/D F-WKm/T U-teller
7 408 29 1262 04:45 261:40 22 1533 2592,9
|