Net als vorig jaar waren Hans Bourlon en Gert Verhulst (gedelegeerd bestuurders van het succesbedrijf Studio 100) genomineerd voor de titel van Manager van het Jaar. Dit jaar zijn ze het geworden, wat ook helemaal niet onlogisch is aangezien Studio 100 maar blijft groeien.
Toen Studio 100 werd opgericht in 1996, keek iedereen er met argusogen naar.Dertien jaar en vele hersenspinsels later overschreed hun onderneming vorig jaar voor het eerst de grens van 100 miljoen euro omzet. Veertig procent daarvan is afkomstig uit het buitenland Naast de 25 miljoen euro omzet die uit Nederland komt, is dat vooral te danken aan de overname van het Duitse EM Entertainment, waardoor Studio 100 onder andere het figuurtje Pippi Langkous in de portefeuille kreeg.
Niemand had kunnen bedenken dat die sprekende hond zou uitgroeien tot een bedrijf dat 3 pretparken overkoepelt. Bovendien huisvest het een film- en televisiepoot, een theaterpoot, een uitgeverij, een audio- en video- en een licenties- en merchandisingpoot. Zo kregen de 3 pretparken in 2008 ruim 1,5 miljoen bezoekers over de vloer.
Wat maakt hun bedrijf toch zon succes? Hoe komt het dat iedereen de liedjes kent van Samson, Mega Mindy, Piet Piraat,... . Wat kunnen die pluchen beesten wat andere mensen niet kunnen? Ik denk dat niemand dit echt kan verklaren. Mischien luistert Studio 100 naar de noden van de kleinsten onder ons. Misschien wist Studio 100 dat er in die sector nog vééééél geld te rapen viel! Alleszins wat ze ook doen of proberen, het slaat allemaal aan.
Allereerst wenst Andersbekeken u een gelukkig en voorspoedig Nieuwjaar toe!!
Met het nieuwe jaar dat gekomen is, wordt er ook al druk gespeculeerd: Gaan we besparen op ons vakantiebudget? Blijven we dichter bij huis? Denken we helemaal niet meer aan 2008, het jaar van de financiële crisis?
Andersbekeken geeft haar mening over ons reisgedrag en nieuwe trends.
Allereerst ben ik er van overtuigd dat men zuiniger gaat reizen. Voor 2009 verwacht ik meer fiets- en wandelvakanties. Daarvan gaan vooral de buurlanden en ons eigen land kunnen profiteren.
Daarnaast verwacht ik ook meer auto- en motorhomevakanties. Zeker als de benzineprijs redelijk blijft. Frankrijk blijft nog steeds populair: je bent niet dagenlang onderweg en je hebt toch het gevoel echt op vakantie te zijn.
Campings zullen hun omzet dan ook zien stijgen. Tegenwoordig zijn de meeste campings ook al uitgerust met wateraansluiting, zwembad, recreatieruimte enz. Dit maakt het voor vele mensen dan ook heel wat comfortabeler.
Verder zie ik vooral een mooie toekomst in B&Bs. De laatste jaren zijn B&Bs als paddenstoelen uit de grond gerezen en ik denk dat ze als een geduchte concurrent van hotels mogen gezien worden.
Voor de crisis was het de gewoonte om drie keer op vakantie te gaan: de hoofdvakantie, een citytrip en hier en daar nog een paar dagen tussendoor. Wellicht zal dit nu niet meer het geval zijn; ja, weeral dankzij de crisis. Toeristen die willen reizen, zullen nog steeds blijven reizen, maar zullen minder ver reizen, of het minder ver zoeken. De hoofdvakantie gaat wel de prioriteit blijven. En vooral de all-inclusive-formule gaat scoren. Dit omdat de prijs vastligt.
Het ecotoerisme gaat ook scoren volgens mij. Toeristen worden zich meer en meer bewust van het milieu en gaan meer aandacht besteden aan natuurgebieden. Denk maar aan vliegtuigen die op biobrandstof vliegen. Dit zou men niet doen, moest men niet milieubwust zijn. Of het kopen van een green seat: een vliegtuigstoel waarop je een bijdrage betaalt die in ruil daarvoor bomen aanplant.
Als conclusie wil ik schrijven dat dit maar speculaties zijn van Andersbekeken. 2009 heeft zich ingezet als een jaar van onzekerheid en twijfel. We weten dus niet met zekerheid wat er komen zal. Één ding is zeker: eind 2009 zullen we zien wat er verwezenlijkt is van deze voorspellingen en wat niet.
Toerisme Brugge gaat voortaan, samen met de hoteliers, verenigd in de vzw Hotels Brugge, de dagtoeristen die de stad bezoeken uitzwaaien. Met uitzwaaien bedoel ik dat men 5 borden geplaatst heeft op het Kanaaleiland. Het Kanaaleiland is de plaats waar veel bussen dagtoeristen afzetten en weer oppikken.
Op deze borden staat onder andere: Bedankt voor uw bezoek, maar ook Blijf je een volgende keer overnachten?. De vijf borden verspreiden de boodschap in vijf talen (Nederlands, Frans, Engels, Duits en Spaans). Vanaf 2009 (binnen enkele dagen dus) komt er nog een zesde bord bij, en jawel, dit in het Japans.
Of deze borden dagtoeristen zullen overtuigen, is nog maar de vraag. Want, zeg eens eerlijk: hoeveel verkeersborden staan er al niet langs de weg? Je kijkt er gewoon langs. Toerisme Brugge ziet het positef, maar ook nuchter in; zij hopen op een stijging van enkele procenten.
Aan dit grapje hangt ook nog een mooi prijskaartje: 26 200! Dat noem ik nu eens weggesmeten geld!
Trouwens, het Belgische Venetie is wereldberoemd, niet enkel van de Brugse reien, maar ook van de Brugse kant, chocolade en de film "In Bruges", dus waarom nog zoveel geld investeren in zoiets onbenulligs?! Brugge zal altijd bezocht worden, en vijf borden gaan daar niet veel aan veranderen!
Ze slaan er al enkele weken mee om de oren: "De Smaak van de Keyser", een nieuwe topserie op één. Het verhaal draait rond jeneverstokers uit Hasselt.
Flikken was één van de eerste series die in een bepaalde stad werden opgenomen, namelijk in Gent. Later kwamen daar nog Witse bij, dat zich afspeelt in Halle, Aspe in Brugge en nog niet zo lang geleden ook Katarakt, in Limburg/Haspengouw. Deze series hebben de steden geen windeieren gelegd. Via een goedgeplande marketing en vooral veel geld liet men de mooie streken zien en enkele mooie historische gebouwen. In Gent was er een massale opkomst op Flikkendag; de Kataraktroute bezorgde Limburgs Haspengouw een mooi spaarcentje,... .
Bij "de Smaak van de Keyser" is het net zo. Het programma was nog niet op tv, maar toch werd er al serieus geïnvesteerd in een Smaakroute, een Smaakkamer, Hasseltse Smaakavonden, ... . Het lijkt alsof men zeker was dat "De Smaak van de Keyser" zou aanslaan. Men noemde het al van in het begin een topserie, maar hoe kan men dit weten zonder de mening van de kijkers te kennen? Hier wringt het schoentje.
Mij lijkt het alsof men maar één doel heeft: munt slaan uit deze serie. Hasselt en Limburg steken het ook niet onder stoelen of banken dat ze veel geld geïnvesteerd hebben en in ruil het aantal toeristen wil zien groeien.
Op 23 december 2008 is de zogenaamde city tax, een belasting op hotels, gewijzigd. De hotels worden nu belast volgens de bezetting. Als de zaken goed gaan, moeten de hotels veel betalen, en omgekeerd. De afgelopen jaren was dit altijd een forfaitair bedrag.
Een concreet voorbeeld: In een 5-sterrenhotel zal de hotelbelasting lichtjes stijgen met zo'n 0,50. Stel dat men kamers verhuurt aan 250 per nacht en men hier 8,25 moeten betalen aan belasting, dan is dit op jaarbasis toch zo'n 400 000. Dat blijft natuurlijk veel geld, maar de stad heeft wel beloofd de belastingsinkomsten te plafonneren op 14 miljoen euro. Een deel van de belastingen die de hotels betalen, wordt voortaan aangewend om de kwaliteit van het Brussels toerisme-aanbod te verbeteren. Alle belastingsinkomsten boven de 14 miljoen euro zullen opnieuw geïnvesteerd worden in de promotie van het Brussels toerisme.
Op deze manier is het een win-winsituatie voor iedereen. Immers, hoe meer promotie, hoe meer toeristen die komen overnachten in een hotel en dus ook meer city tax voor de stad. De stad zal dus meer en meer promotie kunen voeren en meer kunnen investeren in Brusselse attracties.
Op 10 en 11 december vond het jaarlijkse referentiesalon voor de toeristische sector plaats, namelijk BTExpo. Afspraak in Brussel voor de 5de veraardagseditie met op het programma: nieuwe tendensen, merken, bestemmingen; actuele workshops en conferenties, networking ... . Andersbekeken keek rond en zag dat het goed was.
Professionals hebben hier een unieke network opportunity gedurende deze twee volledige dagen, aangezien enkel professionals toegang hebben tot deze beurs (met uitzondering van de XIOS-studenten uit Hasselt, waartoe ik behoor). De bezoekers van BTExpo zijn afkomstig uit alle segmenten van de toerismesector, zoals leisure en business reisagenten, onafhankelijke reisagenten of ketens, aankopers uit de MICE industrie... .
De meeste professionals komen hier naartoe om contacten te leggen en/of te verstevigen, om informatie in te winnen, kennis op te doen, om nieuwe business partners te vinden... .
Ook Andersbekeken heeft zijn contacten uitgebouwd en informatie voor u, beste lezers, ingewonnen. Om u, beste lezer, op de hoogte te houden van de nieuwste trends en ontwikkelingen wat betreft toerisme.
Zo is Andersbekeken heel wat te weten gekomen over Travelcoop, tijdens hun persconferentie. Travelcoop is het samenwerkingsverband van meer dan zestig verkooppunten in Vlaanderen. Kwaliteit, vakennis en klantgerichtheid zijn sleutelwoorden voor de Trravelcoop leden. De reisadviseurs die aangesloten zijn bij Travelcoop zijn onafhankelijke zelfstandigen, die geen onderdeel zijn van een grote keten of tour operator. Zij adviseren elke klant op maat, en leveren een persoonlijke service. Zo zal je ook nooit een prijs vinden in hun brochure. Elke prijs is een "vanaf-prijs".
"Travelcoop wil de stem en de mening van de onafhankelijke reisadviseur luider laten klinken", aldus Jan Peeters, de woordvoerder van Travelcoop.
BTExpo was niet enkel interessant voor professionals, ook voor studenten Toerisme- en Recreatiemanagement was het heel leerzaam. Je kon de sfeer opsnuiven, je zag reisagenten informatie uitwisselen, salesmen businesspartners zoeken... . Ook ik heb mijn contacten uitgebouwd op deze expo. Contacten zijn heel belangrijk in de toerismesector en zo'n expo's komen zeker van pas. Zeker tijdens deze moeilijke tijden, waar je elkaar moet steunen.
financiële crisis remt internationaal toerisme af
Je kan geen krant meer opendoen, of er staat wel WEER iets in over de financiële crisis. De crisis blijft gevolgen met zich meebrengen. Zo las ik in De Morgen dat de financiële crisis de groei van het internationale toerisme afremt. Die groei zal in 2008 beperkt blijven tot 2% en in 2009 in het beste geval op nul uitkomen. Dit voorspelt toch de Wereldtoerismeorganisatie.
De groeivertraging is vooral merkbaar in de regio Azië/Pacific, maar ook in Afrika en Europa. In Europa vertraagde de groei tijdens de eerste acht maanden van het jaar tot 1,7 procent, na gemiddeld +5 procent tijdens de voorbije twee jaar. Frankrijk, wereldwijd de belangrijkste bestemming van toeristen, zag het aantal bezoekers met 0,6 procent dalen in de periode januari-augustus. De Verenigde Staten profiteren daarentegen van de zwakke koers van de dollar en noteerden 9,5 procent toeristen meer sinds het begin van het jaar.
Na enkele topjaren voor de toeristische sector komt heel de sector in gevaar. De prognoses voor 2009 zijn dan ook zorgwekkend. Tijdens het eerste semester van 2009 verwacht men dan ook geen heropleving.
Ondanks deze voorspellingen behoudt de wereldtoerismeorganisatie haar langetermijnvoorspelling van 1,6 miljard toeristen in 2020. Want, van zodra het weer iets beter gaat, zal de toeristische sector ook weer heropleven!
Ik denk niet dat toeristen minder zullen reizen, maar wel eerder zullen overschakelen naar lowcostmaatschappijen zoals Ryanair. Misschien zullen toeristen ook eerder kiezen voor nabije bestemmingen of minder lang op vakantie gaan. Ook de citytrips in eigen land of autocarbedrijven zullen door de crisis een boom kennen.
De Britse krant "The Times" heeft een lijst gemaakt van de 20 beste kerstmarkten van Europa. En België scoort twee maal !Zowel Brussel als Brugge staan in de top 10! Brugge bevindt zich op de zesde plaats en Brussel op de zevende! Dat beide steden gemakkelijk bereikbaar zijn met de Eurostar, biedt alleen nog maar meer voordelen!
Van Brugge roemt de krant vooral het 'idyllische stadscentrum' als een ideaal decor voor de kerstdagen. De markt in Brussel is dan weer extra aantrekkelijk door de schaatsbaan.
België moet Duitsland wel laten voorgaan als keizer van de kerstmarkten. Een kwart van de mooiste kerstmarkten in Europa ligt bij de oosterburen. De populairste is Berlijn, de oudste Trier, de grootste Nürnberg, in Keulen zijn er maar liefst zes markten en in München kun je de mooiste handwerkfiguurtjes krijgen.
Op deze blog zal u steeds mijn eigen gefundeerde mening vinden over Toerisme en alles wat daarmee in verband staat. Hiervoor baseer ik me op actuele zaken.
Wilt u graag een reactie achterlaten? Zeker doen! Reacties zijn ALTIJD welkom!