Toerisme Brugge gaat voortaan, samen met de hoteliers, verenigd in de vzw Hotels Brugge, de dagtoeristen die de stad bezoeken uitzwaaien. Met uitzwaaien bedoel ik dat men 5 borden geplaatst heeft op het Kanaaleiland. Het Kanaaleiland is de plaats waar veel bussen dagtoeristen afzetten en weer oppikken.
Op deze borden staat onder andere: Bedankt voor uw bezoek, maar ook Blijf je een volgende keer overnachten?. De vijf borden verspreiden de boodschap in vijf talen (Nederlands, Frans, Engels, Duits en Spaans). Vanaf 2009 (binnen enkele dagen dus) komt er nog een zesde bord bij, en jawel, dit in het Japans.
Of deze borden dagtoeristen zullen overtuigen, is nog maar de vraag. Want, zeg eens eerlijk: hoeveel verkeersborden staan er al niet langs de weg? Je kijkt er gewoon langs. Toerisme Brugge ziet het positef, maar ook nuchter in; zij hopen op een stijging van enkele procenten.
Aan dit grapje hangt ook nog een mooi prijskaartje: 26 200! Dat noem ik nu eens weggesmeten geld!
Trouwens, het Belgische Venetie is wereldberoemd, niet enkel van de Brugse reien, maar ook van de Brugse kant, chocolade en de film "In Bruges", dus waarom nog zoveel geld investeren in zoiets onbenulligs?! Brugge zal altijd bezocht worden, en vijf borden gaan daar niet veel aan veranderen!
Ze slaan er al enkele weken mee om de oren: "De Smaak van de Keyser", een nieuwe topserie op één. Het verhaal draait rond jeneverstokers uit Hasselt.
Flikken was één van de eerste series die in een bepaalde stad werden opgenomen, namelijk in Gent. Later kwamen daar nog Witse bij, dat zich afspeelt in Halle, Aspe in Brugge en nog niet zo lang geleden ook Katarakt, in Limburg/Haspengouw. Deze series hebben de steden geen windeieren gelegd. Via een goedgeplande marketing en vooral veel geld liet men de mooie streken zien en enkele mooie historische gebouwen. In Gent was er een massale opkomst op Flikkendag; de Kataraktroute bezorgde Limburgs Haspengouw een mooi spaarcentje,... .
Bij "de Smaak van de Keyser" is het net zo. Het programma was nog niet op tv, maar toch werd er al serieus geïnvesteerd in een Smaakroute, een Smaakkamer, Hasseltse Smaakavonden, ... . Het lijkt alsof men zeker was dat "De Smaak van de Keyser" zou aanslaan. Men noemde het al van in het begin een topserie, maar hoe kan men dit weten zonder de mening van de kijkers te kennen? Hier wringt het schoentje.
Mij lijkt het alsof men maar één doel heeft: munt slaan uit deze serie. Hasselt en Limburg steken het ook niet onder stoelen of banken dat ze veel geld geïnvesteerd hebben en in ruil het aantal toeristen wil zien groeien.
Op 23 december 2008 is de zogenaamde city tax, een belasting op hotels, gewijzigd. De hotels worden nu belast volgens de bezetting. Als de zaken goed gaan, moeten de hotels veel betalen, en omgekeerd. De afgelopen jaren was dit altijd een forfaitair bedrag.
Een concreet voorbeeld: In een 5-sterrenhotel zal de hotelbelasting lichtjes stijgen met zo'n 0,50. Stel dat men kamers verhuurt aan 250 per nacht en men hier 8,25 moeten betalen aan belasting, dan is dit op jaarbasis toch zo'n 400 000. Dat blijft natuurlijk veel geld, maar de stad heeft wel beloofd de belastingsinkomsten te plafonneren op 14 miljoen euro. Een deel van de belastingen die de hotels betalen, wordt voortaan aangewend om de kwaliteit van het Brussels toerisme-aanbod te verbeteren. Alle belastingsinkomsten boven de 14 miljoen euro zullen opnieuw geïnvesteerd worden in de promotie van het Brussels toerisme.
Op deze manier is het een win-winsituatie voor iedereen. Immers, hoe meer promotie, hoe meer toeristen die komen overnachten in een hotel en dus ook meer city tax voor de stad. De stad zal dus meer en meer promotie kunen voeren en meer kunnen investeren in Brusselse attracties.
Op 10 en 11 december vond het jaarlijkse referentiesalon voor de toeristische sector plaats, namelijk BTExpo. Afspraak in Brussel voor de 5de veraardagseditie met op het programma: nieuwe tendensen, merken, bestemmingen; actuele workshops en conferenties, networking ... . Andersbekeken keek rond en zag dat het goed was.
Professionals hebben hier een unieke network opportunity gedurende deze twee volledige dagen, aangezien enkel professionals toegang hebben tot deze beurs (met uitzondering van de XIOS-studenten uit Hasselt, waartoe ik behoor). De bezoekers van BTExpo zijn afkomstig uit alle segmenten van de toerismesector, zoals leisure en business reisagenten, onafhankelijke reisagenten of ketens, aankopers uit de MICE industrie... .
De meeste professionals komen hier naartoe om contacten te leggen en/of te verstevigen, om informatie in te winnen, kennis op te doen, om nieuwe business partners te vinden... .
Ook Andersbekeken heeft zijn contacten uitgebouwd en informatie voor u, beste lezers, ingewonnen. Om u, beste lezer, op de hoogte te houden van de nieuwste trends en ontwikkelingen wat betreft toerisme.
Zo is Andersbekeken heel wat te weten gekomen over Travelcoop, tijdens hun persconferentie. Travelcoop is het samenwerkingsverband van meer dan zestig verkooppunten in Vlaanderen. Kwaliteit, vakennis en klantgerichtheid zijn sleutelwoorden voor de Trravelcoop leden. De reisadviseurs die aangesloten zijn bij Travelcoop zijn onafhankelijke zelfstandigen, die geen onderdeel zijn van een grote keten of tour operator. Zij adviseren elke klant op maat, en leveren een persoonlijke service. Zo zal je ook nooit een prijs vinden in hun brochure. Elke prijs is een "vanaf-prijs".
"Travelcoop wil de stem en de mening van de onafhankelijke reisadviseur luider laten klinken", aldus Jan Peeters, de woordvoerder van Travelcoop.
BTExpo was niet enkel interessant voor professionals, ook voor studenten Toerisme- en Recreatiemanagement was het heel leerzaam. Je kon de sfeer opsnuiven, je zag reisagenten informatie uitwisselen, salesmen businesspartners zoeken... . Ook ik heb mijn contacten uitgebouwd op deze expo. Contacten zijn heel belangrijk in de toerismesector en zo'n expo's komen zeker van pas. Zeker tijdens deze moeilijke tijden, waar je elkaar moet steunen.
financiële crisis remt internationaal toerisme af
Je kan geen krant meer opendoen, of er staat wel WEER iets in over de financiële crisis. De crisis blijft gevolgen met zich meebrengen. Zo las ik in De Morgen dat de financiële crisis de groei van het internationale toerisme afremt. Die groei zal in 2008 beperkt blijven tot 2% en in 2009 in het beste geval op nul uitkomen. Dit voorspelt toch de Wereldtoerismeorganisatie.
De groeivertraging is vooral merkbaar in de regio Azië/Pacific, maar ook in Afrika en Europa. In Europa vertraagde de groei tijdens de eerste acht maanden van het jaar tot 1,7 procent, na gemiddeld +5 procent tijdens de voorbije twee jaar. Frankrijk, wereldwijd de belangrijkste bestemming van toeristen, zag het aantal bezoekers met 0,6 procent dalen in de periode januari-augustus. De Verenigde Staten profiteren daarentegen van de zwakke koers van de dollar en noteerden 9,5 procent toeristen meer sinds het begin van het jaar.
Na enkele topjaren voor de toeristische sector komt heel de sector in gevaar. De prognoses voor 2009 zijn dan ook zorgwekkend. Tijdens het eerste semester van 2009 verwacht men dan ook geen heropleving.
Ondanks deze voorspellingen behoudt de wereldtoerismeorganisatie haar langetermijnvoorspelling van 1,6 miljard toeristen in 2020. Want, van zodra het weer iets beter gaat, zal de toeristische sector ook weer heropleven!
Ik denk niet dat toeristen minder zullen reizen, maar wel eerder zullen overschakelen naar lowcostmaatschappijen zoals Ryanair. Misschien zullen toeristen ook eerder kiezen voor nabije bestemmingen of minder lang op vakantie gaan. Ook de citytrips in eigen land of autocarbedrijven zullen door de crisis een boom kennen.
De Britse krant "The Times" heeft een lijst gemaakt van de 20 beste kerstmarkten van Europa. En België scoort twee maal !Zowel Brussel als Brugge staan in de top 10! Brugge bevindt zich op de zesde plaats en Brussel op de zevende! Dat beide steden gemakkelijk bereikbaar zijn met de Eurostar, biedt alleen nog maar meer voordelen!
Van Brugge roemt de krant vooral het 'idyllische stadscentrum' als een ideaal decor voor de kerstdagen. De markt in Brussel is dan weer extra aantrekkelijk door de schaatsbaan.
België moet Duitsland wel laten voorgaan als keizer van de kerstmarkten. Een kwart van de mooiste kerstmarkten in Europa ligt bij de oosterburen. De populairste is Berlijn, de oudste Trier, de grootste Nürnberg, in Keulen zijn er maar liefst zes markten en in München kun je de mooiste handwerkfiguurtjes krijgen.
Op deze blog zal u steeds mijn eigen gefundeerde mening vinden over Toerisme en alles wat daarmee in verband staat. Hiervoor baseer ik me op actuele zaken.
Wilt u graag een reactie achterlaten? Zeker doen! Reacties zijn ALTIJD welkom!