Onder een stralende hemel met een zeer aangename temperatuur kwamen er toch 14 renners opdagen. Toch een mooi aantal gezien het voor sommigen een weekendje uit was ...
Onderleiding van de 2 jongeren werd de groep op gang getrokken. Beide goed gezind en goeie benen zou later blijken, werd zoals gebruikelijk koers gezet richting de Waaslandse polders. De sfeer zat er goed in, er werd vooral gepraat over de Ronde van België met aankomst in Beveren en de knal prestatie van Thomas De Gendt in de Giro.
Ondertussen hadden we ons nieuw lid Rudi F opgepikt. Gedeeltelijk meegezogen achter een landbouwvoertuig moesten we wel even halt houden voor tegenliggend verkeer (gelieve in het vervolg wel beter rechts te houden, de baan is er voor iedereen!).
Met de wind in de rug ging het aan een goed tempo verder. Via Koewacht reden we Nederland binnen naar de open Zeeuwse polders. Onder Axel ging het weer richting Hulst. Ook al zat de wind vanaf dan tegen bleef het tempo hoog. Gezwind draaiend tussen de putten naar Patrijzenhoek. Omdat we voor stonden op het schema werd er vooraan even bekeken hoe we nu verder moeten vanaf Schuddebeurs. Eigenlijk wouden ze rechtdoor maar omdat er werken aan de baan bezig zijn reden we dan om via Zandberg naar de Grauw. Via Kruispolderhaven (hier bevind zich ook een fiets knooppunt, klik hier)ging het onder de Zeedijk en het Verdronken land weer richting Belgen land.
Nog ver voor het eerste rotonde werd er al gedemarreerd, ging het nog niet hard genoeg soms? Dit kon niet op veel sympathie in groep rekenen ...
Aan de rotonde waar al een deel vroeger huiswaarts keerden ging het tempo lichts hoger. Halfweg tussen de 2 rotonden ging Wim aan de haal, Rudi kon zijn wagonnetje net aanpikken. Harald en Werner probeerden het gat klein te houden, al konden ze best nog wat extra hulp gebruiken. Omdat er in de achtergrond nog eens werd gedemarreerd veel het eigenlijk wat stil waardoor de 2 waren gaan vliegen. Werner kon gelukkig nog even aanpikken tussen 2 verloren gereden polderrenners. Harald met in zijn zog Michel deden nog een ultieme poging maar kwam niet verder tot op 30m achter Werner.
Podium: Wim, Rudi, Werner
Iedereen moegestreden kwam alles te samen aan de sluis van Kallo. Dit was toch het gedacht want blijkbaar waren we Marc VP uit het oog verloren. Hij had dan ook recht om zijn ongenoegen te uiten op het terras van café Texcuus ...
Samenvatting van deze rit:
André VW en DR, Bart, Erik, Gerome, Harald, Marc VO en VP, Michel, Richard, Rudi, Walter, Werner en Wim
Onder een flauw zonnetje maar eindelijk wat aangenamere temperatuur kwamen er een 14-tal renners opdagen. Misschien hadden het er meer kunnen zijn als ze de avond ervoor niet over regen hadden gesproken op tv ...?
Niet te min werd er in de richting van de Nederlandse polders getrokken. Nog voor de Vliegenstal moest de groep even op een lint wegens werkzaamheden (was dinsdagavond 22 mei afgesloten!). Jammer dat onze groep niet zo talrijk was, want zo moesten we over het fietspad langsheen de expresweg naar Koewacht rijden. Ondertussen had gastrijder Frank V zijn wagonnetje aangepikt.
Op weg naar Koewacht begon het er even donker uit te zien. Vooraan werd dan ook beslist om niet verder door te rijden naar Zuiddorpe. Blijkbaar werd dit later als een goede keuze bevonden, aangezien we terug naar het licht reden. Omdat er ook niet veel wind stond kon het tempo zeer egaal gehouden worden (tussen 32 a 33km/h).
Doorkruisen van de visputten van Luntershoek reden we via de noordkant van Hulst naar Schuddebeurs. Zoals ik al duidelijk maakte begon het licht langzaam over te gaan in een zonnetje. Ideaal voor ons nog eens te laten gaan later op het vrij stuk van de Ketenislaan. Zo werd er dus koers gezet richting Muggendoek en Doel.
Het viel bij velen op dat de algemene conditie van de ploeg in stijgende lijn is. Meerdere kopmannen zins afgelopen weken, mooi zo!
Aan de eerste rotonde kapten 3 man zich af. Harald zag even een klein gaatje en versnelde van op kop. Erik en Bart hadden het snel door, de rest van de groep mocht dan al een sprintje trekken. Net na de laatste rotonde was iedereen terug samen. Blijkbaar niet want Michel was achteraf gebleken niet mee. Met Erik op 10m in het zicht draaiden we de lange Ketenislaan op. Vanaf nu ging het tempo nog wat hoger. Velen deden perfect ronddraaiend kopwerk, zo was het dan ook niet mogelijk om zomaar weg te rijden. Het lukte wel voor Pedro en Bart. Werner, Frank V, Walter, Marc A, Harald en Marc VP brachten na 1,5km alles terug te samen en dit op 300m van de streep. Met de finish lijn in zicht kwam Marc A met Erik vanuit het wiel van Frank V, Harald en Werner gingen gepast mee met een onmiddellijke versnelling van Harald. Werner kon nog tot op het achterwiel komen maar Harald had nog een extraatje over ....
Harald, Werner en Frank V als podium.
Iedereen terug in groep werd er aan een gezapig tempo naar ons nieuw club lokaal gereden. Hier werden we dan ook nog eens getrakteerd door Frank VA, hij was op 7 mei verjaard, proficiat Frank.
Samenvatting:
Totale afstand van 88,5km aan 31km/u
André, Bart, Erik, Geromme, Harald, Frank VA, Marc A, VO en VP, Michel, Pedro, Walter en Werner
Volgende zondag voorspellen ze zonnig weer, iedereen present om 8u30!
Donderdag 17 mei, onze lieve heer hemelvaart, een extra datum op onze kalender. Omdat velen ook vrij hadden kwamen er toch een 11-tal leden opdagen. Dit was minder dan afgelopen zondag maar hier zullen de communiefeesten wel voor iets tussen zitten. Ondanks dit werd er toch om 8u30 vertrekken richting de Nederlandse polders.
Met weinig of geen wind en frisse temperatuur voor deze tijd van het jaar ging het weer langsheen Gaverland en Vliegenstal. Onderweg namen we nog 2 extra renners mee, Rudi F en mister X . Al vrij snel werd er vooraan besloten om niet zo ver te rijden als afgelopen zondag omdat we toen toch wat aan de late kant binnen waren. Net voorbij Koewacht gaf André het commando om linksaf te slagen, zo gezegd zo gedaan. Op nieuwe wegen en flirtend met de Belgisch-Nederlandse grens reden we nu via de achterzijde van Zuiddorpe binnen. Vanaf ging het dan ook naar Axel, Al had André daar ook weer een verrassing in petto. Door de Langeweg rechts van ons te laten en Luntershoek vanuit het westen te benaderen.
Eens we tussen de visputten waren ging het dan ook weer via de gebruikelijke weg richting Belgie. Al ging het wel ietsjes moeizamer omdat de wind was komen aanzetten. Omdat we niet via het vrij stuk gingen was het niet echt duidelijk of er op de viaduct van Meerdonk werd gesprint. Harald en Marc VP konden zich toch niet in houden ...
Nu het centrum van Vrasene terug open is werd er na de viaduct rechtdoor gereden. Zo waren we toch verlost van het gesuis van de expresweg. In Zillebeek trokken we terug even de polders in. Sommige onder ons hadden nog wat extras in de benen, zo werd de snelheid nog eens goed opgetrokken ...
Eens aan Gaverland kwam de groep weer mooi samen en werd er afgezakt naar het café Texcuus.
Samenvatting van een geslaagde rit:
Totale afstand van 82,5km aan 30,3km/u
André, Geromme, Gerry, Harald, Leo, Marc VO en VP, Michel, Pedro, Walter en Werner
Met dank aan zij die kopwerk deden of de kruispunten vrij hielden (goed bezig)
Ongeluksgetal of niet 13 mei stonden we weer klaar voor ons wekelijkse ochtend rit doorheen de Zeeuwse polders. Al was de dag weeral te fris voor de tijd van het jaar maar wel onder een zonnetje!
Het betrof deze editie met een grote groep te rijden. Hoogtijd om nog eens een filmpje te maken dacht Erik, en reed daarom al wat vroeger door ...
Al werd er spottend gedacht dat hij voorsprong moest nemen om met de groep op het einde samen te komen.
Niet te min werd er in de richting van de Nederlandse polders getrokken. Deze keer gingen we voor de grote toer. Doordat onze groep zo talrijk was, konden we het fietspad langsheen de expresweg links laten om zo naar Koewacht rijden. Ondertussen had gastrijder Frank V zijn wagonnetje aangepikt. Grote rit betekend rijden doorheen Zuiddorpe. Op weg naar Axel met afslag van de Langeweg werd het even spannend omdat er persé een auto moest voorbij rijden terwijl er gelukkig een tegenliggende auto zich al mooi aan de kant gezet. Altijd wel opletten met zulke bestuurders.
Door dit voorval lag de groep wel wat uit elkander, velen maakten dan ook gebruik van de innerlijke mens te verstevigen. Eens dit allemaal achter de rug werd de kon onze tocht verder gaan. Met het doorkruisen van de visputten van Luntershoek reden we via de noordkant van Hulst naar Schuddebeurs. Met perfect weer boven ons konden we ons nog eens te laten gaan later op het vrij stuk van de Ketenislaan. Zo werd er dus koers gezet richting Muggendoek en Doel.
Net voor de laatste rotonde begon het steekspel al, de ene na de andere demarreerde kortstondig. Vanaf we het vrij stuk opdraaiden kwam er rust in de groep en werd er vooraan aan een goed tempo rond gedraaid. Op 500 meters voor de streep begon de onrust weer en iedereen begon naar elkaar te kijken. Dit is mijn kans dacht Michel en ging aan van op 200m en sloeg een gat van 30m. Werner kon en wou dit niet laten gebeuren en ging er achter. Harald en Rudi gingen gepast mee en lieten Werner achter hun. Het werd een millimeter sprint want allebei gooiden ze hun fiets over de streep ...
Verdict was onbeslist; Harald-Rudi, Werner en als podium.
Iedereen terug in groep werd er aan een gezapig tempo naar ons nieuw club lokaal gereden.
Samenvatting:
Totale afstand van 93km aan 30,5km/u
André, Bart, Erik, Geromme, Harald, Rudi, Freddy, Leo, Paul, Robert, Patrik, Marc A, VO en VP, Michel, Pedro, Walter en Werner
Hopelijk vind Erik nog eens de tijd om de filmpjes te posten ...
1 mei staat in het teken van "de dag van de arbeid" ,maar ook voor het jaarlijkse tripje naar Oostakker om aldaar een kaarsje te laten branden. Velen doen dit om geen ongelukken te hebben bij het fietsen het komende jaar (toch voor zij die bijgelovig zijn). Naar goeder gewoonte is het vertrekken uurtje vroeger. Om 8u stonden jammer genoeg maar 3 renners aan de start ... Harald, Erik en Robert. Was het weer de boosdoener, het achteruitgaan van het bijgeloof of waren er andere redenen in spel, wie zal het zeggen ... Omdat ze hier nu toch waren werd er besloten van toch te rijden en hopen dat ze met de groep van de WTC de Zondagsrijders konden aansluiten. Maar zij waren ter hoogte van de kerk al vertrokken. Er werd besloten om aan een een redlelijk tempo via vliegenstal en experessweg richting Oostakker te rijden. Ter hoogte van deze expressweg kwam er ons een groep voorbijgesneld die wel heel herkenbaar was .. aanpikken geblazen!
Mee slepend in hun zog tegen 33-34 werd de rit heel wat aangenamer. Eenmaal voorbij Steken aan de Moervaart echter werd er door Harald een leegloper achteraan opgemerkt. Eens dit verholpen konden we terug de weg vervolgen al waren die mannen van WTC Blijf jong doorgereden. Robert reed met de groep verder en eenmaal harald het probleem verholpen had en alle materiaal terug in de bus gestoken had waren we terug op ons zelf aangewezen. Met nog wat fameuze tegenwind haalden we niet veel later de bestemming.
n
We besloten ons niet te haasten en namen de tijd om een kaarsje te branden. Daar we op zoek gingen achter de mannen van Melsele waren we bij het vertrek onduidelijk over de te volgen weg. Er werd dan maar besloten om eens via de steenweg naar huis te rijden. Daar kreeg Erik na een 66 km last van een famuze hongerklop die enkel te verhelpen was met een stop in een krantenwinkel voor rozijnenkoek en energybar. Het tempo werd aangepast en met zijn 3 werd er in ons nieuw clublokaal nog wat nagekaart over de rit ...
conclusie: totaal was 95km met een gemiddelde van 29km/u
Zondag 1 april, de dag van de vele aprilvissen maar ook de dag van Vlaanderens mooiste de Ronde. En was natuurlijk ook één van de gespreksonderwerpen onderweg.
Wie gaat er winnen, is de Ronde nog even mooi zonder de Muur ???
Wim was ook van de party deze keer. Hij ging voor een recup training omwille van de wedstrijd die afgelopen zaterdag in Gaverland had gereden. Hij werd trouwens 3de, proficiat Wim!
Een ding stond wel vast, we vertrokken weer om 9u. Net toen we de polder in reden kregen versterking van de WTC Kolenhof, zo konden we ons lekker laten meedrijven op hun tempo ...
Dit duurde aan tot de rotonde van Sint-Gilles-Waas - het Kalf, zij sloegen daar rechtsaf terwijl wij rechtdoor reden tot de viaduct van de Koewacht. Eens er doorheen werd er nog wat verder gereden dan de rit van 18 maart. Via erg rustige banen en langsheen een kreekje kwamen we aan de Langeweg. Vanaf nu was iedereen terug mee waar we waren en trokken we richting Hulst. Trouw aan onze gewoonten vervolgde de rit zich via de noordelijk rand omheen Hulst. Aan Schuddebeurs werd een plas pauze ingelast (begint ook al een gewoonte te worden) en met de wind in rug rolden we rustig naar Meerdonk.
Nog voor het centrum werd er overlegd hoe we nu best naar huis reden. Het hele centrum van Vrasene ligt open, de Vliegenstal is éénrichtingsbaan geworden ...
De oplossing was via Verrebroek. Net aan de rotonde van café het wit huis trokken we richting Waaslandse dokken en Kallo om Melsele te halen. Jammer genoeg kreeg Bart op het laatst nog een leegloper ...
Conclusie van de rit:
Totale afstand bedroeg 74km
Gemiddelde snelheid was 30,1km/u
Wie reden er mee; André VW, Bart, Gerry, Gerome, Harald, Marc VO, Paul, Pedro, Robert, Walter, Werner en Wim
Ondanks het vroegere uur (winter/zomertijd) kwamen er toch velen opdagen. Mede doordat afgelopen zondag vooraf werd afgekondigd als een prachtige lente dag.
Maar toen we buiten keken zag het er toch maar grijs uit. Sommigen hadden dan ook nog even op de visuele buienradar gekeken. Hier viel op dat juist op de grens lagen van grijs-mistig of zonneschijn. Dat werd dan ook bevestigd door de mannen die van Zwijndrecht kwamen ...
Met het zonnige in het achterhoofd werden de korte broeken toch al bovengehaald alsook enkelen met korte mouwen. Om stipt 9u trok de groep zich op gang. Zoals gebruikelijk trokken we weer richting de polder en Nederland.
Wel nog een kleine opmerking betreffende de baan vanaf de Vliegenstal; deze is nu een één richtingsbaan geworden door de werken in Vrasene centrum! Aangezien de groep groot genoeg was konden we weer op de baan rijden vanaf het viaduct Vrasene-Verrebroek. Ondertussen kent iedereen natuurlijk de weg al naar en werd er aardig wat bijgepraat onderweg. Een gespreksonderwerp was het weer, wanneer komt die zon er nu door? Want onderweg was de temperatuur nog wat verder gezakt ... Dit van 7,5°C naar 6,8°C (zie foto)
Er zat voorlopig niets anders op dan je warm te trappen en wachten. Het was ook duidelijk dat we niet alleen waren in de polder, zo reden we verschillende wielerclubs voorbij. Aan het gehucht Roverberg maakte ondergetekende een fout door te vroeg links af te slaan, dit moest eigenlijk aan het volgende kruispunt gebeuren. De bedoeling hiervan was om de bestaan de rit beetje uit te bouwen om Kruispolderhaven via Baalhoek binnen te rijden en daarna de gekende weg te vervolgen. Alvast mijn excuses voor zij die graag nog een sprint wouden rijden ...
Desondanks ging de rit verder en reden we ten zuiden van Lamswaarde richting Terhole om zo aan Schuddebeurs terug uit te komen. Om de rit nog wat kilometers te geven werd er dan nog even langsheen Zandberg en de Vlaamse Kreek (kilometer 41) gereden.
Vanaf nu was het huiswaarts maar onder een stralend zonnetje ...
Op de viaduct van Meerdonk werd er nog door enkelen gesprint, Marc VP won voor Rudy F en Harald. Omwille van dus het éénrichtingsverkeer rond Vrasene kwam een melding dat je met fiets wel door het centrum kon, zo gezegd zo gedaan. Jammer genoeg waren er toch enkele stukken slecht berijdbaar van de Provinciale baan N451, leek wel even of we reden Strade Bianche. Aan het licht werd er gegroepeerd en iedereen bleek er dan toch zonder schade door geraakt te zijn. Op weg naar Beveren sloegen we af in Zillebeek om via Tijskenshoek en vijfstraten kruispunt uit te komen in de Haasdonkse polder. Met de watertoren net achter ons te laten kwamen we terug aan het clublokaal uit.
Conclusie van de rit:
Totale afstand bedroeg weer 70km
Het gemiddelde lag net boven de 30km/h
Wie reden ermee:
André DR en VW, Anne, Bart, Erik, Freddy, Gerome, Gerry,Leo, Leon, Marcel, de 3 Marc-en,Michel, Patrick, Robert, Paul, Pedro, Walter en Werner.
Gastrijders Rudy F en mister X
Onderweg waren er enkelen vroeger afgeslagen, kwam dit door de koude of ziekte? Alvast beterschap voor hen!
Het begon allemaal wat donker, s’nachts had het dan ook geregend alsook onder de ochtend. Met een stevige wind uit het WZW-en hielden velen het dan ook voor bekeken. Al waren er toch 8 dapperen die de weergoden gingen trotseren;
De 3 Marc-en, Pedro, Harald, Michel, Leon en Anne.
De laatste 2 gingen hun eigen weg ... terwijl de 6 anderen weer de Zeeuwse polder in reden.
Zo als gewoonlijk gingen we van start om 9u en ging de weg weer doorheen Gaverland. Eens in polder werd het goed merkbaar dat er een stevige tegenwind stond. Thv de Vliegenstal pikten we dan ook nog een “men in black” op. Het tempo werd geregeld tot een max tot 30km/h. Nog net voor de viaduct van Meerdonk werd de vraag gesteld om rechtdoor te rijden, dit omwille van bij het terugkeren naar huis merendeel mee wind te hebben. Zo gezegd zo gedaan ...
Met een beetje dank van de Stekense bossen om ons een beetje uit de wind te houden reden we rechtdoor naar de viaduct van Koewacht. Hier staken we over naar Belgisch/Nederlandse Koewacht. Toen we bijna doorheen waren namen we heel even een verkeerde rechtse, maar dit werd zeer snel gecorrigeerd want we moesten de volgende hebben. Ondertussen waren de banen al goed opgedroogd wat ons een veiliger gevoel gaf.
Vanaf toen reden sommige beetje in het onbekende en wisten ze niet waar ze gingen uitkomen. Aangenaam was dan ook verrassing toen we op de verbindingsweg Axel/Hulst aankwamen. Hier namen de rotonde rechtdoor en kwamen ten zuiden van Luntershoek uit. Eens op vertrouwde weg was het dan ook aangenaam bollen en dit met de wind in de rug liep de snelheid op ...
Beetje site-seeing tussen de visvijvers reden we omheen Hulst via Patrijzenhoek niet veel later gevolgd door Schuddebeurs. Vanaf nu hadden we zij-wind en Marc VO maakte ons er zeer attent op om zoveel mogelijk rechts te houden (daar waar de baan het vuilst lag!).
Op weg naar Meerdonk hadden we dan wel de pech dat we op alle gevaarlijk kruispunten moesten stoppen. Sindsdien was het gewoon naar huis bollen. Enkel thv de Vliegenstal werd er rechtdoor gereden, dit omwille van de werkzaamheden in Vrasene ligt deze baan nu als een éénrichtingsbaan!
Aan het clublokaal werd de ballans opgemaakt dat er goed is gereden;
Totale afstand van 68km met een gemiddelde van 30km/u.
Dit mede dankzij dat iedereen toch mooi zijn deel van het kopwerk verrichtte ...
Voor komende zondag ziet het er voorlopig goed uit qua weer;
Licht bewolkt met veel zon en een start temperatuur van 9°C
Onder een stralend zonnetje kwamen er 15 renners samen. 3 daarvan (Leon, de oude commissaris en mister X), zij reden hun vaste ronde. De anderen (André DR en VW, Bart, Bert, Marc A, Marc VO en VP, Michel, Paul, Robert, Walter en Werner) trokken weer de Zeeuwse polders in voor hun vast voorjaarsrit.
Het viel op dat er minder “vaste kop trekkers” waren, en vertrokken we onder leiding van onze voorzitter Marc en Paul. Nog in de Spoorweglaan wou Erik toch nog iets doen voor de club aangezien hij niet meereed. Dus nam hem een filmpje op ... Jammer genoeg stond de camera verkeerd ingesteld en kan het hier niet weer gegeven worden. Eens we Gaverland door waren werden al snel tot halt geroepen, dit net voor de Vliegenstal. Marc VO reed plat achteraan. Met zijn expertise van alle voorgaande jaren waren we dan snel terug op weg.
Harald nam over van Paul en hij zou die plaats niet meer afstaan tot het einde. Onderweg naar Meerdonk werden ze wel een duidelijke tegenwind gewaar. Maar dat kon hun niet deren. Bert nam niet veel later over en aan een tempo van 30,5 a 31km/h bolden we Nederland binnen ... Michel deed ook zijn duit in het zakje vooraan, hij nam over vanaf Schuddebeurs. Ondertussen had Bart alle gevaarlijke punten al voorgereden wat de groep een vrijgeleide gaf. Vanaf Roverberg bleef hij dan ook vooraan rijden.
Aan Duivenhoek werd er nu linksaf geslagen wat blijkbaar verschillende mensen liever hadden dan rechtdoor rijden gelijk voorgaande 2 ritten. Vanaf Kruispolderhaven reden we dan ook onder lichte bescherming van de dijk tegen de noord-oostelijke wind naar huis. Net hier nam Marc VP een versnelling waardoor er in de groep werd besluit om hem hierin niet te volgen. Voor velen ging het juist snel genoeg en werd er zoals gewoonlijk even gedronken & gegeten. Marc VP bleef wel constant in het oog van groep tot een maximum afstand van 150m. Omdat er toch een stevig tempo werd aangehouden reden we zelfs onze collega’s van Sint-Gilles-Waas voorbij thv Emmadorp.
Met de wind in de rug was het natuurlijk voor iedereen fijn. En omdat we Marc nog steeds voor ons zagen rijden werd er thv Muggenhoek/Polderdijk een kleine grap uitgehaald. Normaal rijden we hier altijd rechtdoor maar nu sloegen we linksaf waardoor een korter weg namen naar de Engelsesteenweg richting Doel. Als gevolg hiervan werden de rollen omgedraaid. Eens in de haven kwam hij weer bij, mede dankzij de gangmakers van de polderrenners.
Aangekomen op het vrijstuk ging Werner er samen Michel er als eerste ervandoor ... Zij werden terug gebracht omdat Harald het tempo stevig hield. Ook Bart deed een poging maar werd ook terug geroepen mede door Harald & Bert. Zelfs Walter sprong even uit de groep. Als laatste ging Bart nog eens aan ... Maar op een goede 200m viel hij “stil”, Harald en Werner gingen er nog over al kon de laatste net het wiel niet houden.
Aan de sluis van Kallo was iedereen terug samen en werd er rustig naar het clublokaal gereden ...
Het verdict van de afgelopen rit was 67km over een tijd van 2u23min.
Volgende zondag word iedereen dan ook terug verwacht om dan om 9u aan café “De Groene” te starten, al zal dit afhankelijk worden van weer.
Tot dan ...
Werner: hey jongens, ik heb een fiets gevonden ...
De 2de rit is weeral achter de rug. De conditie komt bij velen al terug en dat was te merken ...
Enkel het weer blijft nog wat hangen, zo ook deze keer. Een grijze dag, een matige wind uit het ZWZ van 2bf. Des ondanks was dit voor velen geen probleem. En dat we met velen waren; André DR en VW, Bart, Bert, Dirk, Erik, Frank en zijn zus, Gerry, Marc A, Marc VO en VP, Michel, Patrick, Robert, Stefan, Walter en Werner. Een totaal van 21 personen aan de start!
Wel een kleine opmerking dat we de baan niet voor de helft in beslag nemen bij het samen komen en vertrekken.
Om stipt 9u trok de hele bende zich opgang duidelijk geïllustreerd met het bord “doorgaand verkeer” van welke richting die te volgen is. Gerome, de oude commissaris, Leon en Anne sloegen aan Gaverland af zodat ze hun rit van uitreden.
Al zeer vroeg zetten Harald en Werner zich vooraan en begonnen ze aan gecontroleerd tempo te rijden. Bij het kruisen van de provinciale baan Vrasene-Verrebroek konden we verder rijden op de baan aangezien we met 17 personen waren. Wat bij velen goed geapprecieerd werd. Het te volgen traject was immers al duidelijk vanaf de start, hetzelfde als vorige week. Zo werd er dan ook in Meerdonk op de gevaarlijke punten weer voor gereden. Het tempo kwam toch al uit iets boven de 30km/u. Maar bij velen was dit blijkbaar geen bezwaar aangezien er vrij uitbundig werd gebabbeld.
Eens in Paal werd het kopwerk afgedragen, Patrick nam vrij snel over over samen met Stefan. Hierdoor vielen er wat gaatjes omdat enkelen hiervan gebruik maakten om wat te eten en te drinken. Eens aan Emmadorp nam Bart het over van Stefan ...
Ook door hen werd het tempo vrij strak gehouden ondanks de lichte tegenwind. Met een gemiddelde snelheid van 2min per afgelegde kilometer, mooi zo. Zo reden we dan Belgie weer binnen. Ter hoogte van de Muggenhoek keek iedereen wel naar boven. Plots werden we regendruppels gewaar. Maar dit ging vrij snel over, gelukkig maar want niemand had zijn regenjas bij. Aan Doel werd een eenzame ziel opgeraapt onder de naam van Marc VP, hij er een solo training van gemaakt.
Aan de eerste rotonde zwaaiden enkelen af en namen dan de kortere weg naar huis. De rest maakte zich klaar voor het vrij stuk op de Ketenislaan. Net na de laatste rotonde sprong Marc VP uit de groep direct gevolgd door Michel. Meer dan 100m kregen ze niet, en wat later werden ze dan ook terug bij gehaald. Door verscheidenen sterke mannen en vrouw werd er een goed tempo opgebouwd. Al kwam er nog een tweede uitval van Marc en Michel, maar zij werden ook gegrepen. Zo gingen we dan ook met hele groep naar de streep. Op een goede 250m viel Harald aan maar werd op enkele meters voor de streep door Bart en Erik nog voorbij gereden.
Wel was er nadien wat verwarring voor de groep terug samen te komen. Dit door de kop groep van de Polderrenners zich juist achter ons aan reden en sprinten.
Met een gemengde groep werd er dan naar Melsele gereden, waarna de meesten zich verfristen of versterken met een drankje en een knabbeltje ...
Het resultaat was net geen 69km met een totaal tijd van 2u en 22min.
Zondag 26 Februari was het eindelijk weer zover. De eerste rit van een 44-tal geplande clubritten dit jaar. Onder een grijze hemel en een temperatuur van 5°C met een matige wind, kwamen er volgende clubleden opdagen (André DR en André VW, Bart, Bert, Erik, Gerry, Gerome, Harald, Leo, Leon, Marc VO en Marc VP, Pedro, Walter en Werner en voorlopig nog niet lid : Dirk Van Hal). 16 man in totaal!
Er werd vlotjes gekeuveld aan de start wat maakte dat we pas om 9u02 op gang trokken.en dit onderleiding van Gerry en Bart. Voor sommige onder ons was het een beetje met bang hartje, niet wetende hoe het met hun conditie is gesteld. Naar gewoonte werd er weer via Gaverland de Polder ingetrokken, we namen hier reeds afscheid van Gerome and Leon. Het tempo werd niet boven de 30km/h getrokken om zo iedereen opnieuw gewend te maken aan de fiets of het fietsen.Blijkbaar was dit een goede ingesteldheid want bijna iedereen kon nagenoeg heel de rit vlot babbelen.
Ter hoogte van Meerdonk was het even oppassen voor een aantal mountainbikers. Zij reden de 23ste en afsluitende rit van “de ronde van het waasland” in Sint-Gilles-Waas. Door de goede communicatie werd er mooi halt gehouden en werden er geen botsingen genoteerd. Zo trokken we dan verder richting Nederland. Hierbij werd naar goede gewoonte de eerste 2 gevaarlijke kruispunten goed genomen. Bij het begin van het seizoen toch nog even herinneren dat er van de sterke beren verwacht worden dat ze op het kruispunt blijven staan tot heel de groep gepasseerd is. Zo hebben ook de laatste een veilig gevoel van oversteken. Alvast bedankt !
Zo kwamen we zonder zorgen weer aan in Schuddebeurs waar we dan rechts af sloegen in noordelijke richting. Via Vitshoek, Eekenissepolder en Roverberg reden recht doorheen Duivenhoek naar Paal.Op dit laatste stuk kwam de wind af en toe wat in de zij en werd er hier en daar toch al geblazen. Zeker met de lichte heuveltjes die we tegenkwamen moest er vanachter al eens een gat dichtgereden worden. Eenmaal vanaf Paal zat de wind ons wat gunstiger. Zeker als we onder de Zeedijk van de Schelde en onder het “verdronken land van Saefthinghe terug naar het zuiden reden en dus ook naar Belgie. Het tempo kwam hier en daar al boven de 33 doch werd er bij het beseffen van de snelheid mooi ingehouden. Voorin werd de kop mooi overgenomen van harald en Gerry door Bert, Marc VP.
Eenmaal in prosperpolder moest er na de passage aan den dijk toch een ferm gat dichtgereden worden zodat de 2 mindere kornuiten (Erik en Andre VW) opnieuw konden aansluiten. Er werd geopperd om door te rijden maar de groep wachte mooi. Even later werd dit door Andre VW bedankt door de 1st platte band van het jaar. Het duurde even om de band eraf en erop te krijgen, meer bepaald 11 minuten, waarna eenmaal de reparatie voldaan er nog gezocht werd achter willies of charels die verdwenen waren door de kou.
Eenmaal de haven in werd er gekeken naar de werken die onlangs zijn begonnen voor de bouw van de nieuwe sluis in wording. Hier zal in de toekomst evenwel rekening moeten mee gehouden worden dat we eventueel een alternatief parcours moeten uitwerken.
Ondertussen werd in de groep lustig gedebateerd over waar er zou gestart worden bij het vrije gedeelte. Op zich was het niet de bedoeling de eerste ritten langs het vrije gedeelte te passeren maar aangezien we in groep konden blijven mocht iedereen die wou de beentjes even strekken. Enkelen lieten dit echter links liggen en namen de kortere weg naar huis.
Het duurde vrij lang eer er actie kwam vooraan, aangezien Harald en Gerry het tempo mooi optrokken naar 33-34.
Eens ter hoogte van Bayer werd het tempo nog opgetrokken door Gerry naar 37-38. Iedereen bleef mooi in het wiel en anderen probeerden zich dan ook wat te sparen door uit de wind te blijven. Na een beurt van Pedro, Erik, Marc VP en Harald werd de sprint ingezet. Marc VP trok aan gevolgd door Werner en Pedro . Zij werden echter direct geremonteerd door Gerry, hij won dan ook de sprint voor Pedro en Werner.
Eens iedereen samen reden we richting club lokaal. Al moet er gezegd dat het tempo toch nog even op de Dijkstraat boven de 30km/h opgetrokken werd. Dit werd evenwel niet door iedereen goed verteerd. Laten we in het vervolg in groep aankomen! In het clublokaal werd de rest dan ook opgewacht door zij die vroeger afsloegen en Wim R en Patrik DC.
Niet veel later kwam Marc A ook nog binnen. Hij was samen met Paul DC en Richard VH gaan rijden in het Vlietbos. Dit samen met iemand van gemeente Zwijndrecht. Dit om het behouden van ons parcours, dit zou misschien verdwijnen door de Oosterweel verbinding
Ter info : Had je vooraf opgegeven dat je de rit aan een gemiddelde van 26,9 afgewerkt zou hebben was je clubkampioen. Afstand bedroeg namelijk 70 km en je tijd was 2u36
Harald en Erik.
Sfeerfoto’s hieronder
PS: Als je foto's graag zelf wilt, geef ons gerust een seintje en wij mailen ze door in ware grote ...
De start, doorgaand verkeer ?
De start 5 minuten later...
Hevig zwoegen .. MVP was er nog niet bij om te assisteren
Duurt da hier nog lang ?
Ik heb misschien een rare muts maar ik wordt wel tweede in de spurt hoor !!!
Daar is het beloofde land .. ga en sprint er op los !
De buur van Erik en Gerome ..
Van de zoldertraining naar poldertraining .. beetje aanpassen !
Het nieuwe seizoen staat weer voor de deur, reden te meer om nog eens even de wegcode in te printen.
Ook enkele nieuwe wijzigen die in de loop van het jaar bijkomen ...
Alvast word iedereen een fijn wielerjaar toegewenst zonder problemen (met uitzondering van misschien een platte band)
Fietsers in groep voor op de baan in België
43bis1. Dit artikel is slechts van toepassing op groepen van 15 tot 150 fietsers. De groepen van meer dan 50 deelnemers moeten worden vergezeld door ten minste twee wegkapiteins. De groepen van 15 tot 50 deelnemers mogen worden vergezeld door ten minste twee wegkapiteins.
43bis2.1. De wielertoeristen die in een groep van ten minste 15 tot ten hoogste 50 deelnemers rijden, zijn niet verplicht de fietspaden te volgen en zij mogen bestendig met twee naast elkaar op de rijbaan rijden op voorwaarde dat zij gegroepeerd blijven.
43bis2.2. Zij mogen voorafgegaan en gevolgd worden, op een afstand van ongeveer 30 meter, door een begeleidende auto; indien er slechts één begeleidende auto is, moet deze de groep volgen.
43bis2.3. Indien deze groep vergezeld wordt door door wegkapiteins, zijn de bepalingen van artikel 43bis3.3.1° en 2° van toepassing.
43bis.3.1. De fietsers die in een groep van ten minste 51 tot ten hoogste 150 deelnemers rijden, zijn niet verplicht de fietspaden te volgen en zij mogen bestendig met twee naast elkaar op de rijbaan rijden op voorwaarde dat zij gegroepeerd blijven.
43bis.3.2. Zij moeten voorafgegaan en gevolgd worden, op een afstand van ongeveer 30 meter, door een begeleidende auto.
43bis3.3.
1° De wegkapiteins waken over het goed verloop van de tocht. Deze wegkapiteins moeten ten minste 21 jaar oud zijn en zij moeten om de linkerarm een band dragen met, horizontaal, de nationale kleuren en, in zwarte letters op de gele strook, het woord "wegkapitein".
2° Op de kruispunten waar het verkeer niet geregeld wordt door verkeerslichten, mag ten minste één van de wegkapiteins het verkeer in de dwarswegen stilleggen op de wijze bepaald in artikel 41.3.2., terwijl de groep met inbegrip van de twee begeleidende voertuigen oversteekt.
43bis4. De fietsers die met twee naast elkaar rijden mogen slechts van de rechter rijstrook van de rijbaan gebruik maken; indien de rijbaan niet in rijstroken verdeeld is mogen zij niet meer dan een breedte gelijk aan die van een rijstrook en in geen geval meer dan de helft van de rijbaan in beslag nemen.
43bis5. Op het dak van de begeleidende auto's moet een blauw bord aangebracht zijn met de afbeelding van het verkeersbord A51 en eronder het symbool in 't wit van een fiets. Dit bord moet op een zodanige wijze aangebracht zijn op het voertuig dat de groep voorafgaat, dat het voor de tegenliggers goed zichtbaar is en, op het achteropkomend voertuig, dat het goed zichtbaar is voor het achteropkomend verkeer.
A51
De Minister van Verkeerswezen bepaalt de minimum afmetingen van deze signalisatie.
Noot: zie M.B. 01-12-1975 tot vaststelling van de kenmerken van bepaalde schijven, bebakeningen, en platen die voorgeschreven zijn door het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer.
In het Staatsblad van 3 februari 2012 verschenen twee veelbesproken wetten die de fietsers meer rechten in het verkeer moeten bieden. De ene wet geeft de toelating om in bepaalde gevallen het rode of oranjegele licht voorbij te rijden. De andere wet introduceert de 'fietsstraat' in onze Wegcode. De nieuwe regelgeving treedt in werking op 13 februari 2012.
Fietsers door rood
Het K.B. van 28 december 2011 laat fietsers in sommige gevallen toe om het rode of oranjegeel licht voorbij te rijden, hetzij om rechts af te slaan, hetzij om rechtdoor te rijden. Hiertoe worden twee nieuwe voorrangsborden in het leven geroepen.
Het bord B22 laat fietsers toe het rode of oranjegele licht voorbij te rijden om rechts af te slaan, op voorwaarde dat zij hierbij voorrang verlenen aan de andere weggebruikers die zich verplaatsen op de openbare weg of op de rijbaan.
Het bord B23 laat fietsers toe het rode of oranjegele licht voorbij te rijden om rechtdoor te rijden, op voorwaarde dat zij hierbij voorrang verlenen aan de andere weggebruikers die zich verplaatsen op de openbare weg of op de rijbaan vanaf het rode of oranjegele licht.
Het bord B23 mag enkel gebruikt worden op voorwaarde dat de fietsers geen verkeersstroom moeten dwarsen.
Gewijzigde artikelen in de Wegcode (K.B. 1 december 1975)
Art. 6.3. Als de verkeerslichten op een bepaalde plaats werken gelden hier de verkeersborden betreffende de voorrang niet die op dezelfde weg geplaatst zijn.
Er stelt zich dus een probleem met de geldigheid van de nieuwe borden.
Het probleem is ondertussen gekend en er wordt aan een oplossing gewerkt.
Fietsstraat
Het K.B. van 10 januari 2012 verankert het begrip 'fietsstraat' in de Wegcode.
Het nieuwe begrip wordt toegevoegd aan artikel 2 :
2.61. « fietsstraat » : een straat die is ingericht als fietsroute, waar specifieke gedragsregels gelden ten aanzien van fietsers, maar waarop tevens motorvoertuigen zijn toegestaan. Een fietsstraat wordt gesignaleerd met een verkeersbord dat het begin en een verkeersbord dat het einde aanduidt.
Een nieuw artikel 22novies wordt ingevoerd (verkeer in fietsstraten)
Art. 22novies. In fietsstraten mogen de fietsers de ganse breedte van de rijbaan gebruiken voor zover deze slechts opengesteld is in hun rijrichting en de helft van e indien de rijbaan opengesteld is in beide rijrichtingen. Motorvoertuigen hebben toegang tot fietsstraten. Zij mogen de fietsers evenwel niet inhalen. De snelheid mag in een fietsstraat nooit hoger liggen dan 30 kilometer per uur.
Inwerkingtreding
De inwerkingtreding is voorzien op 13 februari 2012.
Borden ontbreken "voorlopig" nog!
Binnen de zes maanden volgend op de inwerkingtreding moeten de verkeersborden die het begin en einde van een fietsstraat
Suggestiestrook voor fietsers.
Op plaatsen waar de openbare weg te smal is om echte fietspaden aan te leggen, worden in sommige gemeenten suggestiestroken voor fietsers op de rijbaan geschilderd.
. Zij zijn een stuk van de rijbaan.
. Zij hebben geen enkele wettelijke betekenis.
. Zij verbieden en verplichten niets.
. Vaak veroorzaken deze stroken bij de zwakke weggebruikers
verwarring, omdat zij zouden kunnen menen dat ze op een fietspad
rijden, wat helemaal niet waar is. Ze rijden immers op de rijbaan.
aanduiden in de Wegcode opgenomen worden. Op dit ogenblik bestaan deze borden nog niet.
OPMERKING voor als we in Nederland rijden:
In Nederland is men VERPLICHT van het fietspad gebruik te maken, ongeacht of je nu in groep rijdt of niet!
Zo niet kan er een boete van 75€ direct te betalen of inbeslagname van je voertuig. Men is verwittigd!
Allereerst prettige feesten gewenst vanwege het bestuur!
Hierbij een overzicht van de geplande activiteiten voor 2012 waarvoor u vriendelijk uitgenodigd wordt :
Nieuwjaarsreceptie 15 Januari 11 uur
Voorzien in de groene om 11 uur. Partners zijn tevens welkom en de eerste drankjes worden door de club aangeboden.
Algemene vergadering 12 Februari 11 uur
Tevens voorzien in de groene. Algemene jaarlijkse vergadering, elk club lid welkom!
Kleding
Er bestaat ook dit jaar de mogelijkheid om kleding te bestellen.Dit kan via Marc Amelinckx. Voor de geinteresseerden kan dan een prijslijst doorgegeven worden. Gelieve dit te laten weten voor/tijdens de algemene vergadering.
Lidgeld
Het lidgeld voor onze club is ook dit jaar 25 euro. Hierin zit tevens een aanvullende verzekering op de “familial”. Te storten op de rekening of af te geven op de algemene vergadering.
Belangrijke data
Begin seizoen 25 Februari 09:00
Gezinsrit met aansluitend een BBQ op 24 juni
Meilse koers : vermoedelijk 1 september
Gelijkmatigheidsrit op 9 september (details volgen later)