19 augustus zullen we herinneren als de warmste fiets dag. Al vanaf 8u30 stond de thermometer al op 21°C! Desondanks de afgelopen dagen voor velen het TE warm was, stonden er toch 13 dapperen klaar aan de Groene.
Gerry en Harald gaven het startschot. Enkelen namen de kortere rit, deze zou iets meer dan 50km bedragen. Ook bij de grotere groep werd beslist om de rit wat in te korten. Er werd net als vorige week weer langs Vrasene gereden enkel ging het nu door richting Sint-Pauwels en Kemzeke. Hier hadden we voordeel van de bomen. Redelijk wat schaduw die de hitte toch wat beperkt. Omwille van het laatste werd het tempo dan ook rond de 32km/u max gehouden. Jammer genoeg was onze wegkapitein enkele keren te laat om ons veilig te begeleiden aan kruispunten. TIP: rij dan steeds in 2de positie ipv laatste!
Eens achter Kemzeke kwamen we uit thv de parallelbaan met de E34, nu op vertrouwd terrein. Op de viaduct nam Erik nog een filmpje op, deze wordt later toegevoegd. Koewacht door werd nog even ge twijfelt vooraan om sneller de open polder in te rijden; niet dus, laten we nog wat profiteren van de bomen ...
Aan de rotonde voor Axel gaf de band bij Paul er de brui aan. Voor enkelen een ramp, zij kregen een klop van de warmte. Voor anderen was dit blijkbaar een bevrijding. Eens terug vertrokken ging het tempo wat hoger onderleiding van Wim en Erik. Erik liep verscheidene kilometers later rood aan waardoor Marc hem verving.
De visputten onderdoor reden we omheen Hulst. Schuddebeurs naderend kwamen we al vele old-timers tegen tot aan het halfeind (verbindingsbaan Nieuw-Namen en Clinge). Aan de kopmannen daar van dienst; gelieve het tempo dan ook niet zo hoog te houden, achteraan zatten er enkelen te spartelen!
Op weg naar het kleine vrij stukje (viaduct van Meerdonk) hadden we een verloren ziel van ADR-Rietje opgepikt (Danny). De sprint werd gewonnen door Wim voor Gerry en Rudi.
Vanaf dan ging het gezapiger naar huis. Al werden we wel opgeschrikt door een klap band van Danny net bij het opdraaien van de Vliegenstal. Buiten enkele schaafwonden viel het al bij al mee. Eens naar huis gebeld vervolgende we onze weg. Jammer genoeg lag de groep zo wel uit elkaar want zo viel Pedro ook uit met een leegloper ...
Eens op het terras van café Texcuus gingen de drankjes vlot binnen als ook de smosjes ...
BELANGRIJKE MEDEDELING:
Komende zondag is de 100km van Beveren
Hiervoor verzamelen we ons om 8u00 stipt aan de tent op het marktplein van Beveren!
Onder een lichtbewolkte hemel en iets later als normaal vertrokken we aan de Groene voor een ritje naar De Kadans, daar was het namelijk Memorial Gerry Van der A.
Er was wat onduidelijkheid over waar juist het vertrek was maar eenmaal Leo ons allemaal ingeschreven had konden we vertrekken voor een ritje van 100km.
Wim en Erik namen de kop richting vliegenstal al werd Erik vanvoor snel vervangend door Harald, Patrick, en anderen gedurende de rit (?).
Via de vliegenstal ging het in een mooi tempootje richting Verrebroek .. daar werd bijna een afslag gemist maar we reden toch op tijd nog naar rechts voor langs de Verrebroekse blikken te rijden. Altijd een mooi zicht! Van daar ging het richting prosperdorp. Daar moest al een nobele onbekende van het team een plasje gaan voeren. Hij kon op tijd terug aansluiten.
Van prosperdorp ging het richting Emmadorp, Graauw al moesten er net voor Graauw weer een aantal een plasje doen. Eenmaal we richting Kruispolderhaven aan het rijden waren namen we een stukje richting roverberg om zo na een toerke terug op de lange nieuwstraat te komen.
We reden helemaal tot boven in Perkpolder, waar er opnieuw iemand een plasje ging doen. Hier draaiden we ook zodat we lichtjes wind mee kregen. Via den dijk ging het helemaal richting prosperdorp opnieuw. Ondertussen werd er al geopperd of er nog een stop ging zijn en of de rit echt wel 100km ging duren. Eenmaal op de vercouterenweg werd het duidelijk ... hier is bevoorrading. Daar werd ook meedegedeeld dat de rit uit respect langs Kallo zou gaan en dus eigenlijk maar om en bij de 90 km zou zijn (stukjes in perkpolder waren weggelaten wegens slechte staat).
Na de innerlijke mens wat verstevigd te hebben gingen we richting Doel en onze gekende finale. Eenaal op de ketenislaan werd er gestaag versneld en het kwam op het einde tot een spurt die gewonnen werd door Wim voor Rudi en Gerry.
Eenmaal voorbij het vrij gedeelte kwamen we voorbij de gedenktsteenvoor Gerry en reden we terug naar het kerkplein in Melsele
Afstand bedroek 90 km aan een gemiddelde van 30,3
AanwezigWim R, Erik D,Leo, Marc A, Marc VO, Werner F,Harald,Robert,Andre VW,Marc VP,Walter, Andre DR,Rudi Franssens, Patrick, Paul,Luc Borgraef, Schoonzus Wim,Gerry,Frank,
Het was al een tijdje geleden dat er nog eens verslag werd geschreven. Mede door de afwezigheid van één van de verslaggevers als ook door de slabakkende zomer.
Op zaterdag 21 juli (onze nationale feestdag) was er ook een rit gepland, maar juist daardoor werd het door iedereen vergeten. Niet te min zondag kwamen er toch 14 samen.
Om stipt 8u30 werd het commando geven om te vertrekken. Vrij snel kwam er dan ook de splitsing op gang, Gerome en André VW deden hun eigen toer van +/- 60km. Alle anderen volgenden mooi het wiel van Harald en Werner. Profiterend van het mooie weer leiden ze het peloton tot aan de viaduct van Koewacht, waarna Patrick en Rudi het overname.
Zuiddorpe werd nog eens doorkruist en eens in de Langeweg werd er nog snel even een hapje gegeten door enkelen.
Aan de rotonde van Langeweg-Kijkuit (kilometer 44) was er even verwarring met een andere groep waardoor een mengeling ontstond; ideaal dachten enkelen om snel een plasje te doen, en zo geschiede. Marc VP en Harald reden toen vooraan en hadden het niet direct door waardoor toch een redelijk groot gat ontstond. Zij bleven het tempo wat onderhouden al was dit voor Marc VP net iets teveel (had namelijk een mindere dag) en Harald kwam hierdoor alleen te rijden.
Het peloton kwam terug bij Marc en Harald had even wat extra hulp van een verdwaalde enkeling. Hij maakte daarna een solotocht van. Ook door een mis rekening aan een rotonde was het gat serieus groot geworden. Harald die zich blijkbaar goed voelde trok door via Zandberg richting Graauw en Kruispolderhaven (zie rode lijn op kaart). Patrick was zo slim in Zandberg een afslag verder te nemen (kilometer 57) om via Stenen-been te rijden (kilometer 58) (zie groene lijn op de kaart).
Na Emmadorp kwam iedereen terug op het vaste parcours enkel reed Harald nu achter het peloton richting het vrijgedeelte. Door het peloton werd dan ook gesprint, deze werd net gewonnen door Werner met half wiel voor Michel.
Nagenoeg iedereen ging daarna terug hun vocht op pijl brengen op het terras van café Excuus. Harald kwam een 10 minuutjes later toe ...
Het peloton reed en goede 95km samen,
Harald had er een 102km op zitten
Beide groepen reden aan een gemiddelde aan 31,5km/h
Wie reden er allemaal mee:
André DR en VW, Gerome, Harald, Leo, Marc VO en VP, Michel, Patrick, Paul, Robert, Rudi, Walter en Werner
Extra:
Nu zaterdag 28-7 is er de rit van De Ritsers, namelijk Verrebroek-Breskens
Dit is en vrije rit die ook wel op onze kalender staat. Totale afstand bedraagt 135km.
Als we zouden vertrekken vanuit Melsele (café De Groene) komen we wel al snel uit op 170km!
We zouden een maximun snel van 30km/u gem aanhouden en misschien ons even laten meedrijven met andere groepen ...
Aanwezigen : Wim, Pedro, Gerry, Bart M, Walter, Werner, Michel, Marc Van O, Rudy Franssens, Gerome, Leo, Frank, Robert, Wendy Roelands (partner Wim) en Erik
Onder een bewolkte hemel trokken 14 renners zich op gang richting de polders. Er stond een vrij krachtige wind maar met twee sterke kopmannen (Bart M en Wim) werd het tempo toch boven de 30 opgetrokken.
Volgens de gebruikelijke route Gaverland-Vliegenstal kwamen we op de express weg. Ondanks dat we met 13 waren (Sterke beer Gerome heeft 58 km alleen gereden vandaag) werd er toch voor de weg gekozen, wat de groep duidelijk beviel.
Net voor de Kemphoek reden we richting dijkstraat / Meerdonk. Op het viaduct moest er vanachter al door sommige gekrabbeld worden om bij te blijven doch deed de bergaf wonderen ;-).
De kruispunten van de Kronenhoek en Woestijnestraat werden vlot genomen wegens helemaal geen verkeer. Verder ging het richting Zandberg en kruispolderhaven. Daar werd het een lange rechte baan tegen de wind in boxen. Ondertussen werd Bart vooraan afgelost door Gerry en Pedro.
Rudi Franssens, recent nieuw lid geworden, reed even vooraan om te melden dat hij korte plas puaze inlaste en binnenweg nam. Hij wou dus weten hoe we reden.
De bedoeling was om in walsoorden aan de dijk rechtsaf te gaan maar door werken in wde wavenstraat moesten we terugdraaien en voorbij De Eek passeren. Met niet veel omweg kwam de groep Rudi toch tegen en reden we de weg langs den dijk af (Emmaweg), op weg naar Doel.
Ondertussen had voorraan ook Werner zijn deel van de kop beginnen doen en draaiden we richting de dokken, wat maakte dat we de wind vlak op de kop kregen. Er werd sterk gebeukt tegen de wind.
Op het gebruikelijke afsplitspunt reden een paar mannen alsook vrouw via de verkorte weg naar huis.
Net erna besloot Wim reeds het hazepad te kiezen. Erik had dit gemerkt en volgde in het wiel. Hierachter kwam er een reactie van Pedro, gevolgd door Bart en Rudi. Op het viaduct naar het rond punt ging het iets te snel voor Erik en hij moest Wim laten rijden. Na het rond punt werd er achter Wim een groepje van vier gevormd (Bart, Rudi, Pedro en Erik) niet ver daarachter gevolgd door de tweede groep.
Wim werd ondanks verwoede pogingen niet meer bijgehaald en Bart won de spurt voor de tweede plaats voor Erik, Rudi en Pedro.
Onder een flauw zonnetje met wolken kwamen er toch velen opdagen. Al was dit door enkele gastrijders. Om 8u30 werd door de 2 jongstens werd de hele bende op sleeptouw genomen, voor een rit die wederom doorheen de Belgisch - Nederlandse polders ging.
De sfeer was goed ondanks de toch wat mindere temperaturen voor de tijd van het jaar. Het tempo lag dan ook een beetje lager tov vorige week.
Vooraan werd er perfect afgelost of anderen gingen kijken of de kruispunten veilig waren; ideaal!
Op weg richting Hulst moest de groep even voet aan grond zetten. Gastrijder Joeri bleek achteraan een losse spaak te hebben. Eenmaal mooi weg gemoffeld en rem wat open gezet vervolgden we onze rit.
Het zonnetje kwam er meer door en dat kon iedereen appreciëren. Nog voor het vrij gedeelte Marc VP achteraan aansluiten. Al speelde hem wel vals omwille van met de moto te zijn.
Aangekomen aan de eerste rotonde sloegen 5 renners af. Al kende deze groep nog de pech dat André plat had gereden. Maar ook de grotere groep kende hun deel van de pech. Robert was het slachtoffer. Ook achteraan lek, hij werd bijgestaan door Bart. Al werd de gehele groep ook wel opgeschrikt door een politie patrouille die op de rotonde stond. Omdat de pompen van de Bevertunnel het hadden begeven was deze dan ook gedeeltelijk ondergelopen.
Het vrije gedeelte kon van start gaan al was het uitkijken met vele verkeer dat omgeleid werd. De sprint werd gewonnen door Gerry voor Rudi en Wim.
2 keerden terug om de 2 achterblijvers bij de groep te brengen. Omwille van de 2 stops was het ondertussen al laat geworden waardoor er niet veel meer gingen mee drinken op het terras van café Texcuus.
Samenvatting:
André DR, Bart, Freddy, Gerry, Harald, Leo, Marc VO, Paul, Pedro, Robert, Rudi, Stefan, Walter en Wim + 4 gastrijders.
Totale afstand bedroeg 95km aan 31,4 gemiddeld
nu rij ik eens mee moet ik weeral wachten ...
dringend nog wat trainen zodat ik meer kan rusten ...
Zoals verwacht gingen er vandaag minder club leden aanwezig zijn. Mede doordat er gisteren wel snel gereden is of familiale verplichtingen. Niet te min kwamen er toch 6 man en een vrouw samen aan café de Groene.
Onder een stralend zonnetje vertrok men terug richting de polders maar nu onder de noemer recup training. Dat werd later wel zeer duidelijk aangezien we nergens boven de 31km/h gingen. Frank V pikte weer aan langsheen de Expresweg. Eigenlijk deden we niet meer dan onze openingsrit volgen, met uitzondering thv Schuddebuers. Normaal rijden we rechts af maar de aandachtigen van gisteren wisten dat deze baan onderbroken lag. Hierdoor werd er een stukje omgereden langsheen Terhole.
Al werd er eerst niet gedacht aan een sprint op het vrijgedeelte, ook omwille van Wendy plots voet aan grond zette (haar bidon met materiaal was er uitgevallen). Wim kom zich niet houden en ging met Marc VP er vandoor, Harald bracht Gerry en Frank V mee terug tot in het wiel. Marc A kwam ook nog aansluiten. Marc VO bleef mooi bij Wendy (de snoeper!)
Gerry en Wim gingen er dan alleen vandoor en sprinten voor de eer.
Nog voor voor de sluis was iedereen terug te samen waarna we net op tijd als café Texcuus open ging toekwamen. Waarna iedereen zich heerlijk genieten in het zonnetje van een hapje en drankje genoot ...
Samenvatting:
De 3 Marc-en, Gerry, Harald, Wim, Wendy en Frank V
Onder een stralende hemel met een zeer aangename temperatuur kwamen er toch 14 renners opdagen. Toch een mooi aantal gezien het voor sommigen een weekendje uit was ...
Onderleiding van de 2 jongeren werd de groep op gang getrokken. Beide goed gezind en goeie benen zou later blijken, werd zoals gebruikelijk koers gezet richting de Waaslandse polders. De sfeer zat er goed in, er werd vooral gepraat over de Ronde van België met aankomst in Beveren en de knal prestatie van Thomas De Gendt in de Giro.
Ondertussen hadden we ons nieuw lid Rudi F opgepikt. Gedeeltelijk meegezogen achter een landbouwvoertuig moesten we wel even halt houden voor tegenliggend verkeer (gelieve in het vervolg wel beter rechts te houden, de baan is er voor iedereen!).
Met de wind in de rug ging het aan een goed tempo verder. Via Koewacht reden we Nederland binnen naar de open Zeeuwse polders. Onder Axel ging het weer richting Hulst. Ook al zat de wind vanaf dan tegen bleef het tempo hoog. Gezwind draaiend tussen de putten naar Patrijzenhoek. Omdat we voor stonden op het schema werd er vooraan even bekeken hoe we nu verder moeten vanaf Schuddebeurs. Eigenlijk wouden ze rechtdoor maar omdat er werken aan de baan bezig zijn reden we dan om via Zandberg naar de Grauw. Via Kruispolderhaven (hier bevind zich ook een fiets knooppunt, klik hier)ging het onder de Zeedijk en het Verdronken land weer richting Belgen land.
Nog ver voor het eerste rotonde werd er al gedemarreerd, ging het nog niet hard genoeg soms? Dit kon niet op veel sympathie in groep rekenen ...
Aan de rotonde waar al een deel vroeger huiswaarts keerden ging het tempo lichts hoger. Halfweg tussen de 2 rotonden ging Wim aan de haal, Rudi kon zijn wagonnetje net aanpikken. Harald en Werner probeerden het gat klein te houden, al konden ze best nog wat extra hulp gebruiken. Omdat er in de achtergrond nog eens werd gedemarreerd veel het eigenlijk wat stil waardoor de 2 waren gaan vliegen. Werner kon gelukkig nog even aanpikken tussen 2 verloren gereden polderrenners. Harald met in zijn zog Michel deden nog een ultieme poging maar kwam niet verder tot op 30m achter Werner.
Podium: Wim, Rudi, Werner
Iedereen moegestreden kwam alles te samen aan de sluis van Kallo. Dit was toch het gedacht want blijkbaar waren we Marc VP uit het oog verloren. Hij had dan ook recht om zijn ongenoegen te uiten op het terras van café Texcuus ...
Samenvatting van deze rit:
André VW en DR, Bart, Erik, Gerome, Harald, Marc VO en VP, Michel, Richard, Rudi, Walter, Werner en Wim
Onder een flauw zonnetje maar eindelijk wat aangenamere temperatuur kwamen er een 14-tal renners opdagen. Misschien hadden het er meer kunnen zijn als ze de avond ervoor niet over regen hadden gesproken op tv ...?
Niet te min werd er in de richting van de Nederlandse polders getrokken. Nog voor de Vliegenstal moest de groep even op een lint wegens werkzaamheden (was dinsdagavond 22 mei afgesloten!). Jammer dat onze groep niet zo talrijk was, want zo moesten we over het fietspad langsheen de expresweg naar Koewacht rijden. Ondertussen had gastrijder Frank V zijn wagonnetje aangepikt.
Op weg naar Koewacht begon het er even donker uit te zien. Vooraan werd dan ook beslist om niet verder door te rijden naar Zuiddorpe. Blijkbaar werd dit later als een goede keuze bevonden, aangezien we terug naar het licht reden. Omdat er ook niet veel wind stond kon het tempo zeer egaal gehouden worden (tussen 32 a 33km/h).
Doorkruisen van de visputten van Luntershoek reden we via de noordkant van Hulst naar Schuddebeurs. Zoals ik al duidelijk maakte begon het licht langzaam over te gaan in een zonnetje. Ideaal voor ons nog eens te laten gaan later op het vrij stuk van de Ketenislaan. Zo werd er dus koers gezet richting Muggendoek en Doel.
Het viel bij velen op dat de algemene conditie van de ploeg in stijgende lijn is. Meerdere kopmannen zins afgelopen weken, mooi zo!
Aan de eerste rotonde kapten 3 man zich af. Harald zag even een klein gaatje en versnelde van op kop. Erik en Bart hadden het snel door, de rest van de groep mocht dan al een sprintje trekken. Net na de laatste rotonde was iedereen terug samen. Blijkbaar niet want Michel was achteraf gebleken niet mee. Met Erik op 10m in het zicht draaiden we de lange Ketenislaan op. Vanaf nu ging het tempo nog wat hoger. Velen deden perfect ronddraaiend kopwerk, zo was het dan ook niet mogelijk om zomaar weg te rijden. Het lukte wel voor Pedro en Bart. Werner, Frank V, Walter, Marc A, Harald en Marc VP brachten na 1,5km alles terug te samen en dit op 300m van de streep. Met de finish lijn in zicht kwam Marc A met Erik vanuit het wiel van Frank V, Harald en Werner gingen gepast mee met een onmiddellijke versnelling van Harald. Werner kon nog tot op het achterwiel komen maar Harald had nog een extraatje over ....
Harald, Werner en Frank V als podium.
Iedereen terug in groep werd er aan een gezapig tempo naar ons nieuw club lokaal gereden. Hier werden we dan ook nog eens getrakteerd door Frank VA, hij was op 7 mei verjaard, proficiat Frank.
Samenvatting:
Totale afstand van 88,5km aan 31km/u
André, Bart, Erik, Geromme, Harald, Frank VA, Marc A, VO en VP, Michel, Pedro, Walter en Werner
Volgende zondag voorspellen ze zonnig weer, iedereen present om 8u30!
Donderdag 17 mei, onze lieve heer hemelvaart, een extra datum op onze kalender. Omdat velen ook vrij hadden kwamen er toch een 11-tal leden opdagen. Dit was minder dan afgelopen zondag maar hier zullen de communiefeesten wel voor iets tussen zitten. Ondanks dit werd er toch om 8u30 vertrekken richting de Nederlandse polders.
Met weinig of geen wind en frisse temperatuur voor deze tijd van het jaar ging het weer langsheen Gaverland en Vliegenstal. Onderweg namen we nog 2 extra renners mee, Rudi F en mister X . Al vrij snel werd er vooraan besloten om niet zo ver te rijden als afgelopen zondag omdat we toen toch wat aan de late kant binnen waren. Net voorbij Koewacht gaf André het commando om linksaf te slagen, zo gezegd zo gedaan. Op nieuwe wegen en flirtend met de Belgisch-Nederlandse grens reden we nu via de achterzijde van Zuiddorpe binnen. Vanaf ging het dan ook naar Axel, Al had André daar ook weer een verrassing in petto. Door de Langeweg rechts van ons te laten en Luntershoek vanuit het westen te benaderen.
Eens we tussen de visputten waren ging het dan ook weer via de gebruikelijke weg richting Belgie. Al ging het wel ietsjes moeizamer omdat de wind was komen aanzetten. Omdat we niet via het vrij stuk gingen was het niet echt duidelijk of er op de viaduct van Meerdonk werd gesprint. Harald en Marc VP konden zich toch niet in houden ...
Nu het centrum van Vrasene terug open is werd er na de viaduct rechtdoor gereden. Zo waren we toch verlost van het gesuis van de expresweg. In Zillebeek trokken we terug even de polders in. Sommige onder ons hadden nog wat extras in de benen, zo werd de snelheid nog eens goed opgetrokken ...
Eens aan Gaverland kwam de groep weer mooi samen en werd er afgezakt naar het café Texcuus.
Samenvatting van een geslaagde rit:
Totale afstand van 82,5km aan 30,3km/u
André, Geromme, Gerry, Harald, Leo, Marc VO en VP, Michel, Pedro, Walter en Werner
Met dank aan zij die kopwerk deden of de kruispunten vrij hielden (goed bezig)
Ongeluksgetal of niet 13 mei stonden we weer klaar voor ons wekelijkse ochtend rit doorheen de Zeeuwse polders. Al was de dag weeral te fris voor de tijd van het jaar maar wel onder een zonnetje!
Het betrof deze editie met een grote groep te rijden. Hoogtijd om nog eens een filmpje te maken dacht Erik, en reed daarom al wat vroeger door ...
Al werd er spottend gedacht dat hij voorsprong moest nemen om met de groep op het einde samen te komen.
Niet te min werd er in de richting van de Nederlandse polders getrokken. Deze keer gingen we voor de grote toer. Doordat onze groep zo talrijk was, konden we het fietspad langsheen de expresweg links laten om zo naar Koewacht rijden. Ondertussen had gastrijder Frank V zijn wagonnetje aangepikt. Grote rit betekend rijden doorheen Zuiddorpe. Op weg naar Axel met afslag van de Langeweg werd het even spannend omdat er persé een auto moest voorbij rijden terwijl er gelukkig een tegenliggende auto zich al mooi aan de kant gezet. Altijd wel opletten met zulke bestuurders.
Door dit voorval lag de groep wel wat uit elkander, velen maakten dan ook gebruik van de innerlijke mens te verstevigen. Eens dit allemaal achter de rug werd de kon onze tocht verder gaan. Met het doorkruisen van de visputten van Luntershoek reden we via de noordkant van Hulst naar Schuddebeurs. Met perfect weer boven ons konden we ons nog eens te laten gaan later op het vrij stuk van de Ketenislaan. Zo werd er dus koers gezet richting Muggendoek en Doel.
Net voor de laatste rotonde begon het steekspel al, de ene na de andere demarreerde kortstondig. Vanaf we het vrij stuk opdraaiden kwam er rust in de groep en werd er vooraan aan een goed tempo rond gedraaid. Op 500 meters voor de streep begon de onrust weer en iedereen begon naar elkaar te kijken. Dit is mijn kans dacht Michel en ging aan van op 200m en sloeg een gat van 30m. Werner kon en wou dit niet laten gebeuren en ging er achter. Harald en Rudi gingen gepast mee en lieten Werner achter hun. Het werd een millimeter sprint want allebei gooiden ze hun fiets over de streep ...
Verdict was onbeslist; Harald-Rudi, Werner en als podium.
Iedereen terug in groep werd er aan een gezapig tempo naar ons nieuw club lokaal gereden.
Samenvatting:
Totale afstand van 93km aan 30,5km/u
André, Bart, Erik, Geromme, Harald, Rudi, Freddy, Leo, Paul, Robert, Patrik, Marc A, VO en VP, Michel, Pedro, Walter en Werner
Hopelijk vind Erik nog eens de tijd om de filmpjes te posten ...
1 mei staat in het teken van "de dag van de arbeid" ,maar ook voor het jaarlijkse tripje naar Oostakker om aldaar een kaarsje te laten branden. Velen doen dit om geen ongelukken te hebben bij het fietsen het komende jaar (toch voor zij die bijgelovig zijn). Naar goeder gewoonte is het vertrekken uurtje vroeger. Om 8u stonden jammer genoeg maar 3 renners aan de start ... Harald, Erik en Robert. Was het weer de boosdoener, het achteruitgaan van het bijgeloof of waren er andere redenen in spel, wie zal het zeggen ... Omdat ze hier nu toch waren werd er besloten van toch te rijden en hopen dat ze met de groep van de WTC de Zondagsrijders konden aansluiten. Maar zij waren ter hoogte van de kerk al vertrokken. Er werd besloten om aan een een redlelijk tempo via vliegenstal en experessweg richting Oostakker te rijden. Ter hoogte van deze expressweg kwam er ons een groep voorbijgesneld die wel heel herkenbaar was .. aanpikken geblazen!
Mee slepend in hun zog tegen 33-34 werd de rit heel wat aangenamer. Eenmaal voorbij Steken aan de Moervaart echter werd er door Harald een leegloper achteraan opgemerkt. Eens dit verholpen konden we terug de weg vervolgen al waren die mannen van WTC Blijf jong doorgereden. Robert reed met de groep verder en eenmaal harald het probleem verholpen had en alle materiaal terug in de bus gestoken had waren we terug op ons zelf aangewezen. Met nog wat fameuze tegenwind haalden we niet veel later de bestemming.
n
We besloten ons niet te haasten en namen de tijd om een kaarsje te branden. Daar we op zoek gingen achter de mannen van Melsele waren we bij het vertrek onduidelijk over de te volgen weg. Er werd dan maar besloten om eens via de steenweg naar huis te rijden. Daar kreeg Erik na een 66 km last van een famuze hongerklop die enkel te verhelpen was met een stop in een krantenwinkel voor rozijnenkoek en energybar. Het tempo werd aangepast en met zijn 3 werd er in ons nieuw clublokaal nog wat nagekaart over de rit ...
conclusie: totaal was 95km met een gemiddelde van 29km/u
Zondag 1 april, de dag van de vele aprilvissen maar ook de dag van Vlaanderens mooiste de Ronde. En was natuurlijk ook één van de gespreksonderwerpen onderweg.
Wie gaat er winnen, is de Ronde nog even mooi zonder de Muur ???
Wim was ook van de party deze keer. Hij ging voor een recup training omwille van de wedstrijd die afgelopen zaterdag in Gaverland had gereden. Hij werd trouwens 3de, proficiat Wim!
Een ding stond wel vast, we vertrokken weer om 9u. Net toen we de polder in reden kregen versterking van de WTC Kolenhof, zo konden we ons lekker laten meedrijven op hun tempo ...
Dit duurde aan tot de rotonde van Sint-Gilles-Waas - het Kalf, zij sloegen daar rechtsaf terwijl wij rechtdoor reden tot de viaduct van de Koewacht. Eens er doorheen werd er nog wat verder gereden dan de rit van 18 maart. Via erg rustige banen en langsheen een kreekje kwamen we aan de Langeweg. Vanaf nu was iedereen terug mee waar we waren en trokken we richting Hulst. Trouw aan onze gewoonten vervolgde de rit zich via de noordelijk rand omheen Hulst. Aan Schuddebeurs werd een plas pauze ingelast (begint ook al een gewoonte te worden) en met de wind in rug rolden we rustig naar Meerdonk.
Nog voor het centrum werd er overlegd hoe we nu best naar huis reden. Het hele centrum van Vrasene ligt open, de Vliegenstal is éénrichtingsbaan geworden ...
De oplossing was via Verrebroek. Net aan de rotonde van café het wit huis trokken we richting Waaslandse dokken en Kallo om Melsele te halen. Jammer genoeg kreeg Bart op het laatst nog een leegloper ...
Conclusie van de rit:
Totale afstand bedroeg 74km
Gemiddelde snelheid was 30,1km/u
Wie reden er mee; André VW, Bart, Gerry, Gerome, Harald, Marc VO, Paul, Pedro, Robert, Walter, Werner en Wim
Ondanks het vroegere uur (winter/zomertijd) kwamen er toch velen opdagen. Mede doordat afgelopen zondag vooraf werd afgekondigd als een prachtige lente dag.
Maar toen we buiten keken zag het er toch maar grijs uit. Sommigen hadden dan ook nog even op de visuele buienradar gekeken. Hier viel op dat juist op de grens lagen van grijs-mistig of zonneschijn. Dat werd dan ook bevestigd door de mannen die van Zwijndrecht kwamen ...
Met het zonnige in het achterhoofd werden de korte broeken toch al bovengehaald alsook enkelen met korte mouwen. Om stipt 9u trok de groep zich op gang. Zoals gebruikelijk trokken we weer richting de polder en Nederland.
Wel nog een kleine opmerking betreffende de baan vanaf de Vliegenstal; deze is nu een één richtingsbaan geworden door de werken in Vrasene centrum! Aangezien de groep groot genoeg was konden we weer op de baan rijden vanaf het viaduct Vrasene-Verrebroek. Ondertussen kent iedereen natuurlijk de weg al naar en werd er aardig wat bijgepraat onderweg. Een gespreksonderwerp was het weer, wanneer komt die zon er nu door? Want onderweg was de temperatuur nog wat verder gezakt ... Dit van 7,5°C naar 6,8°C (zie foto)
Er zat voorlopig niets anders op dan je warm te trappen en wachten. Het was ook duidelijk dat we niet alleen waren in de polder, zo reden we verschillende wielerclubs voorbij. Aan het gehucht Roverberg maakte ondergetekende een fout door te vroeg links af te slaan, dit moest eigenlijk aan het volgende kruispunt gebeuren. De bedoeling hiervan was om de bestaan de rit beetje uit te bouwen om Kruispolderhaven via Baalhoek binnen te rijden en daarna de gekende weg te vervolgen. Alvast mijn excuses voor zij die graag nog een sprint wouden rijden ...
Desondanks ging de rit verder en reden we ten zuiden van Lamswaarde richting Terhole om zo aan Schuddebeurs terug uit te komen. Om de rit nog wat kilometers te geven werd er dan nog even langsheen Zandberg en de Vlaamse Kreek (kilometer 41) gereden.
Vanaf nu was het huiswaarts maar onder een stralend zonnetje ...
Op de viaduct van Meerdonk werd er nog door enkelen gesprint, Marc VP won voor Rudy F en Harald. Omwille van dus het éénrichtingsverkeer rond Vrasene kwam een melding dat je met fiets wel door het centrum kon, zo gezegd zo gedaan. Jammer genoeg waren er toch enkele stukken slecht berijdbaar van de Provinciale baan N451, leek wel even of we reden Strade Bianche. Aan het licht werd er gegroepeerd en iedereen bleek er dan toch zonder schade door geraakt te zijn. Op weg naar Beveren sloegen we af in Zillebeek om via Tijskenshoek en vijfstraten kruispunt uit te komen in de Haasdonkse polder. Met de watertoren net achter ons te laten kwamen we terug aan het clublokaal uit.
Conclusie van de rit:
Totale afstand bedroeg weer 70km
Het gemiddelde lag net boven de 30km/h
Wie reden ermee:
André DR en VW, Anne, Bart, Erik, Freddy, Gerome, Gerry,Leo, Leon, Marcel, de 3 Marc-en,Michel, Patrick, Robert, Paul, Pedro, Walter en Werner.
Gastrijders Rudy F en mister X
Onderweg waren er enkelen vroeger afgeslagen, kwam dit door de koude of ziekte? Alvast beterschap voor hen!
Het begon allemaal wat donker, s’nachts had het dan ook geregend alsook onder de ochtend. Met een stevige wind uit het WZW-en hielden velen het dan ook voor bekeken. Al waren er toch 8 dapperen die de weergoden gingen trotseren;
De 3 Marc-en, Pedro, Harald, Michel, Leon en Anne.
De laatste 2 gingen hun eigen weg ... terwijl de 6 anderen weer de Zeeuwse polder in reden.
Zo als gewoonlijk gingen we van start om 9u en ging de weg weer doorheen Gaverland. Eens in polder werd het goed merkbaar dat er een stevige tegenwind stond. Thv de Vliegenstal pikten we dan ook nog een “men in black” op. Het tempo werd geregeld tot een max tot 30km/h. Nog net voor de viaduct van Meerdonk werd de vraag gesteld om rechtdoor te rijden, dit omwille van bij het terugkeren naar huis merendeel mee wind te hebben. Zo gezegd zo gedaan ...
Met een beetje dank van de Stekense bossen om ons een beetje uit de wind te houden reden we rechtdoor naar de viaduct van Koewacht. Hier staken we over naar Belgisch/Nederlandse Koewacht. Toen we bijna doorheen waren namen we heel even een verkeerde rechtse, maar dit werd zeer snel gecorrigeerd want we moesten de volgende hebben. Ondertussen waren de banen al goed opgedroogd wat ons een veiliger gevoel gaf.
Vanaf toen reden sommige beetje in het onbekende en wisten ze niet waar ze gingen uitkomen. Aangenaam was dan ook verrassing toen we op de verbindingsweg Axel/Hulst aankwamen. Hier namen de rotonde rechtdoor en kwamen ten zuiden van Luntershoek uit. Eens op vertrouwde weg was het dan ook aangenaam bollen en dit met de wind in de rug liep de snelheid op ...
Beetje site-seeing tussen de visvijvers reden we omheen Hulst via Patrijzenhoek niet veel later gevolgd door Schuddebeurs. Vanaf nu hadden we zij-wind en Marc VO maakte ons er zeer attent op om zoveel mogelijk rechts te houden (daar waar de baan het vuilst lag!).
Op weg naar Meerdonk hadden we dan wel de pech dat we op alle gevaarlijk kruispunten moesten stoppen. Sindsdien was het gewoon naar huis bollen. Enkel thv de Vliegenstal werd er rechtdoor gereden, dit omwille van de werkzaamheden in Vrasene ligt deze baan nu als een éénrichtingsbaan!
Aan het clublokaal werd de ballans opgemaakt dat er goed is gereden;
Totale afstand van 68km met een gemiddelde van 30km/u.
Dit mede dankzij dat iedereen toch mooi zijn deel van het kopwerk verrichtte ...
Voor komende zondag ziet het er voorlopig goed uit qua weer;
Licht bewolkt met veel zon en een start temperatuur van 9°C
Onder een stralend zonnetje kwamen er 15 renners samen. 3 daarvan (Leon, de oude commissaris en mister X), zij reden hun vaste ronde. De anderen (André DR en VW, Bart, Bert, Marc A, Marc VO en VP, Michel, Paul, Robert, Walter en Werner) trokken weer de Zeeuwse polders in voor hun vast voorjaarsrit.
Het viel op dat er minder “vaste kop trekkers” waren, en vertrokken we onder leiding van onze voorzitter Marc en Paul. Nog in de Spoorweglaan wou Erik toch nog iets doen voor de club aangezien hij niet meereed. Dus nam hem een filmpje op ... Jammer genoeg stond de camera verkeerd ingesteld en kan het hier niet weer gegeven worden. Eens we Gaverland door waren werden al snel tot halt geroepen, dit net voor de Vliegenstal. Marc VO reed plat achteraan. Met zijn expertise van alle voorgaande jaren waren we dan snel terug op weg.
Harald nam over van Paul en hij zou die plaats niet meer afstaan tot het einde. Onderweg naar Meerdonk werden ze wel een duidelijke tegenwind gewaar. Maar dat kon hun niet deren. Bert nam niet veel later over en aan een tempo van 30,5 a 31km/h bolden we Nederland binnen ... Michel deed ook zijn duit in het zakje vooraan, hij nam over vanaf Schuddebeurs. Ondertussen had Bart alle gevaarlijke punten al voorgereden wat de groep een vrijgeleide gaf. Vanaf Roverberg bleef hij dan ook vooraan rijden.
Aan Duivenhoek werd er nu linksaf geslagen wat blijkbaar verschillende mensen liever hadden dan rechtdoor rijden gelijk voorgaande 2 ritten. Vanaf Kruispolderhaven reden we dan ook onder lichte bescherming van de dijk tegen de noord-oostelijke wind naar huis. Net hier nam Marc VP een versnelling waardoor er in de groep werd besluit om hem hierin niet te volgen. Voor velen ging het juist snel genoeg en werd er zoals gewoonlijk even gedronken & gegeten. Marc VP bleef wel constant in het oog van groep tot een maximum afstand van 150m. Omdat er toch een stevig tempo werd aangehouden reden we zelfs onze collega’s van Sint-Gilles-Waas voorbij thv Emmadorp.
Met de wind in de rug was het natuurlijk voor iedereen fijn. En omdat we Marc nog steeds voor ons zagen rijden werd er thv Muggenhoek/Polderdijk een kleine grap uitgehaald. Normaal rijden we hier altijd rechtdoor maar nu sloegen we linksaf waardoor een korter weg namen naar de Engelsesteenweg richting Doel. Als gevolg hiervan werden de rollen omgedraaid. Eens in de haven kwam hij weer bij, mede dankzij de gangmakers van de polderrenners.
Aangekomen op het vrijstuk ging Werner er samen Michel er als eerste ervandoor ... Zij werden terug gebracht omdat Harald het tempo stevig hield. Ook Bart deed een poging maar werd ook terug geroepen mede door Harald & Bert. Zelfs Walter sprong even uit de groep. Als laatste ging Bart nog eens aan ... Maar op een goede 200m viel hij “stil”, Harald en Werner gingen er nog over al kon de laatste net het wiel niet houden.
Aan de sluis van Kallo was iedereen terug samen en werd er rustig naar het clublokaal gereden ...
Het verdict van de afgelopen rit was 67km over een tijd van 2u23min.
Volgende zondag word iedereen dan ook terug verwacht om dan om 9u aan café “De Groene” te starten, al zal dit afhankelijk worden van weer.
Tot dan ...
Werner: hey jongens, ik heb een fiets gevonden ...
De 2de rit is weeral achter de rug. De conditie komt bij velen al terug en dat was te merken ...
Enkel het weer blijft nog wat hangen, zo ook deze keer. Een grijze dag, een matige wind uit het ZWZ van 2bf. Des ondanks was dit voor velen geen probleem. En dat we met velen waren; André DR en VW, Bart, Bert, Dirk, Erik, Frank en zijn zus, Gerry, Marc A, Marc VO en VP, Michel, Patrick, Robert, Stefan, Walter en Werner. Een totaal van 21 personen aan de start!
Wel een kleine opmerking dat we de baan niet voor de helft in beslag nemen bij het samen komen en vertrekken.
Om stipt 9u trok de hele bende zich opgang duidelijk geïllustreerd met het bord “doorgaand verkeer” van welke richting die te volgen is. Gerome, de oude commissaris, Leon en Anne sloegen aan Gaverland af zodat ze hun rit van uitreden.
Al zeer vroeg zetten Harald en Werner zich vooraan en begonnen ze aan gecontroleerd tempo te rijden. Bij het kruisen van de provinciale baan Vrasene-Verrebroek konden we verder rijden op de baan aangezien we met 17 personen waren. Wat bij velen goed geapprecieerd werd. Het te volgen traject was immers al duidelijk vanaf de start, hetzelfde als vorige week. Zo werd er dan ook in Meerdonk op de gevaarlijke punten weer voor gereden. Het tempo kwam toch al uit iets boven de 30km/u. Maar bij velen was dit blijkbaar geen bezwaar aangezien er vrij uitbundig werd gebabbeld.
Eens in Paal werd het kopwerk afgedragen, Patrick nam vrij snel over over samen met Stefan. Hierdoor vielen er wat gaatjes omdat enkelen hiervan gebruik maakten om wat te eten en te drinken. Eens aan Emmadorp nam Bart het over van Stefan ...
Ook door hen werd het tempo vrij strak gehouden ondanks de lichte tegenwind. Met een gemiddelde snelheid van 2min per afgelegde kilometer, mooi zo. Zo reden we dan Belgie weer binnen. Ter hoogte van de Muggenhoek keek iedereen wel naar boven. Plots werden we regendruppels gewaar. Maar dit ging vrij snel over, gelukkig maar want niemand had zijn regenjas bij. Aan Doel werd een eenzame ziel opgeraapt onder de naam van Marc VP, hij er een solo training van gemaakt.
Aan de eerste rotonde zwaaiden enkelen af en namen dan de kortere weg naar huis. De rest maakte zich klaar voor het vrij stuk op de Ketenislaan. Net na de laatste rotonde sprong Marc VP uit de groep direct gevolgd door Michel. Meer dan 100m kregen ze niet, en wat later werden ze dan ook terug bij gehaald. Door verscheidenen sterke mannen en vrouw werd er een goed tempo opgebouwd. Al kwam er nog een tweede uitval van Marc en Michel, maar zij werden ook gegrepen. Zo gingen we dan ook met hele groep naar de streep. Op een goede 250m viel Harald aan maar werd op enkele meters voor de streep door Bart en Erik nog voorbij gereden.
Wel was er nadien wat verwarring voor de groep terug samen te komen. Dit door de kop groep van de Polderrenners zich juist achter ons aan reden en sprinten.
Met een gemengde groep werd er dan naar Melsele gereden, waarna de meesten zich verfristen of versterken met een drankje en een knabbeltje ...
Het resultaat was net geen 69km met een totaal tijd van 2u en 22min.