de papa van Lisa kwam ons in het kader van het project bouwen iets vertellen over zijn werk als elektricien. hij had echt een leuk idee om een stroom kring te maken met elkaar en zo uiteindelijk een lampje te laten branden. het projekt bouwen leeft enorm bij de kleuters. ze hadden allemaal een digitale foto gestuurd van hun eigen huis en hier iets over verteld. we zijn op bezoek gegaan bij een bouwplaats in het dorp en bij een bouwbedrijf "de Nijs"
de kleuters vonden het geweldig om in de klas met allerlei materiaal te bouwen. te knutselen en boeken te lezen over bouwen en hijskranen.
de kinderen brachten zelf gereedschap en kleine bulldozers voor in de zandtafel mee. ze waren erg betrokken en vonden het een leuk project.
ieder jaar weer een groot feest met 3 scholen samen in Hoogerheide. leuk dat de boeren ploeg bij ons ook nog op bezoek kwam. samen de 7sprong geoefend en een spannend verhaaltje over een snoek gehoord.
we hebben intussen op school al enkele studie middagen gehad over feedback geven en ontvangen.
In eerste instantie zouden deze gegeven worden door Jo Morreel, maar ivm zijn ziek zijn is Koen in zijn plaats gekomen. deze man heeft naast zijn docenten studie wiskunde een master gevolgd in de transactionele analyse.
een mond vol, maar zeer interessant. we hebben verschillende oefeningen moeten doen met elkaar in de groep. de emoties liepen soms hoog op. feedback geven is niet voor iedereen evident om te doen. ik vind dat zelf ook best lastig. deze studiemiddagen hebben me veel inzicht gegeven. als ik het niet vertel tegen de ander, blijf IK er mee zitten. het gaat natuurlijk om de manier waarop iets verteld wordt. in deze sessies hebben we regelmatig geoefend op elkaar en ook daarbuiten ben ik me er bewuster van geworden. binnen het team lijkt er een bewustwordingsproces op gang te zijn gekomen. complimenten geven; Doen. feedback geven ook durven in gesprek gaan met de ander.
voor mij is hier ook nog winst te halen. die complimenten geven gaat me goed af, maar als ik ergens mee zit is het soms best lastig om dat te vertellen. toch probeer ik dat nu
Tijdens de sinterklaasperiode ben ik met de kleuters een musical gaan oefenen. een musical met kleuters houden was iets wat ik al lang een keer wilde doen. drama met kinderen is zo leuk om te doen. kinderen vinden verhaaltjes spelen of naspelen heel leuk om te doen. toen ik mijn ideetje had verteld, waren ze direct allemaal enthousiast. we hebben een lijst gemaakt met wat er voor nodig is. ik had zelf het boek Sint gaat op gym centraal gesteld.
dit boek ging over het feit dat sinterklaas zich zo verveelt in Spanje en de pieten vinden dat hij echt ergens op moet gaan!!
Het is een spannend en leuk verhaal dat heel goed uit te spelen was met de kinderen. we hebben samen rollen verdeeld en materialen bij elkaar gezocht. zo leuk om te doen. de liedjes samen oefenen. in kleine groepjes steeds een beetje meer van de musical oefenen. uiteindelijk toen de grote dag naderde, gingen we in de speelzaal oefenen. toen nog een keer met alle attributen en kleding erbij.
op de dag zelf hebben we een groep van de bovenbouw uitgenodigd om te komen kijken. dat was onze generale repetitie. deze kinderen en hun leerkracht waren zeer enthousiast.
S avonds was het dan echt zo ver. een volle zaal ouders, grootouders, broertjes en zusjes. !!! de spelers zijn allemaal nog geschminkt in de klas en omgekleed. en daar gingen we......
Onze directeur was de vertelster. en de kinderen hebben het zo leuk en goed gedaan. we hebben een staande ovatie gekregen van iedereen. voor herhaling vatbaar. ik heb de smaak te pakken gekregen.
sinds begin dit schooljaar zijn we gestart met de satelliet scholen van de LPS. We willen divergent gaan werken en starten dit project vanuit de kleutergroepen.
onze manier van werken komt al veel overeen met divergent werken. wij laten de methodes al regelmatig los en gaan meer in op wat er vanuit de kinderen komt. de doelen die we willen halen tijdens een project houden we in het oog enzetten we weg in een schema. maar er is meer ruimte om vanuit de interesses en fantasie van de kinderen te werken.
we zeggen niet alles meer voor en stimuleren hun eigen fantasie. er is geen fout antwoord mogelijk. alles kan goed zijn en werken vanuit de interesses van de kinderen vergroot de betrokkenheid enorm. ik vind het zelf heel goed bij mijn manier van lesgeven passen. voor mij is dit al een stukje eigen leerkrachtgedrag. ik vind het leuk om met de kinderen problemen te bestuderen en ze uit t dagen om tot oplossingen te komen. het leren vragen stellen is waar het om draait. vorig jaar was ik al gestart met de denksleutels om te oefenen met filosoferen met kleuters.
voor sommige hele jongste kleuters is het soms nog spannend en lastig om mee te praten, maar als ze er wat langer zijn, lukt dat al beter.
we bezoeken zelf in studiegroepen regelmatig verschillende satellietscholen om, met elkaar te praten over de vorderingen. we plegen ook intervisie dan en wisselen ervaringen uit. er zitten regelmatig ook opdrachten aan gekoppeld die we moeten doen.Paul Delnooz is onze leermeester.
van hem hebben we hele nieuwe inzichten gekregen over het denken en loskomen van vaste denkpatronen.
ik ben er heel enthousiast over en mijn kleuter collega's gelukkig ook.
vorig jaar kregen we de uitdaging om iets in je klas uit te proberen . het maakte niet uit wat. alles was goed als je er maar van leerde.
het hoefde niet eens perse goed te gaan. de weg er naar toe was net zo belangrijk.
voor mij persoonlijk werd al snel duidelijk dat ik iets met filosoferen wilde doen. dat heeft me altijd aangetrokken. nu ik de kans kreeg, ben ik op internet gaan zoeken.
gratis te downloaden waren de denksleutels. grappige gekleurde sleutels met daarop voorbeeldvragen voor een filosofisch gesprek.
voor mij lag heel erg de nadruk op letten op welke vragen ik zelf stelde.
proberen zoveel mogelijk uit de kinderen te laten komen. in eerste instantie begon ik hier echt voor in de kring en benoemde ik ook wat we gingen doen.
voor sommige kleuters was dit best eng, te praten en je eigen mening geven. nog steeds doe ik dit wel eens vanuit een kring. maar al veel vaker probeer ik het in de lessen te verweven.
op die manier praten de lln gemakkelijker. het is fantastisch om te horen wat de kinderen allemaal kunnen bedenken.
laatst had ik een gesprek over hoe het schoolplein er volgens hen uit zou moeten zien. geweldig! van circus tot dierentuin werd geopperd. als je dan een beetje doorvraagt, gaan ze verder denken. alles was goed en niets verkeerd.
zo gezellig, mijn verjaardag vieren. alle kindjes verkleed. iedereen deed een leuk optreden en de juf is hartstikke verwend met kadootjes en tekeningen.
Ik ben pas juf sinds 2006 en dat is dus nog niet zo heel lang. Ik ben pas later gaan studeren toen mijn 3 kinderen al een beetje groter en zelfstandiger waren.
Na 4 jaar deeltijd opleiding in Breda ben ik afgestudeerd.
Ik kreeg meteen een baan aangeboden binnen de LPS stichting in bergen op Zoom. ik werk nog steeds met veel plezier voor deze stichting. Eerst in de inval poule en later vast op de Sancta Maria school.
6 jaar heb ik daar in een groep 4 gestaan, met zeer veel werkplezier. Daarna ben ik middels verplichte mobiliteit overgeplaatst naar een andere basisschool in Hoogerheide.
Daar ben ik meteen in een kleutergroep geplaatst. Een heel nieuwe uitdaging, maar o zo leuk om te doen. Alweer 4 jaar ben ik fulltime kleuterjuf.
Ik ben nooit klaar en zie altijd wel ergens weer ideetjes om in de klas te doen, maar ik krijg er zoveel voldoening van.
Ik ben Astrid Musters, en gebruik soms ook wel de schuilnaam juf Astrid.
Ik ben een vrouw en woon in Bergen op Zoom (Nederland) en mijn beroep is leerkracht op de klim Op Hoogerheide.
Ik ben geboren op 16/07/1971 en ben nu dus 53 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: lezen, koken, knutselen..