de denksleutels
vorig jaar kregen we de uitdaging om iets in je klas uit te proberen . het maakte niet uit wat. alles was goed als je er maar van leerde.
het hoefde niet eens perse goed te gaan. de weg er naar toe was net zo belangrijk.
voor mij persoonlijk werd al snel duidelijk dat ik iets met filosoferen wilde doen. dat heeft me altijd aangetrokken. nu ik de kans kreeg, ben ik op internet gaan zoeken.
gratis te downloaden waren de denksleutels. grappige gekleurde sleutels met daarop voorbeeldvragen voor een filosofisch gesprek.
voor mij lag heel erg de nadruk op letten op welke vragen ik zelf stelde.
proberen zoveel mogelijk uit de kinderen te laten komen. in eerste instantie begon ik hier echt voor in de kring en benoemde ik ook wat we gingen doen.
voor sommige kleuters was dit best eng, te praten en je eigen mening geven. nog steeds doe ik dit wel eens vanuit een kring. maar al veel vaker probeer ik het in de lessen te verweven.
op die manier praten de lln gemakkelijker. het is fantastisch om te horen wat de kinderen allemaal kunnen bedenken.
laatst had ik een gesprek over hoe het schoolplein er volgens hen uit zou moeten zien. geweldig! van circus tot dierentuin werd geopperd. als je dan een beetje doorvraagt, gaan ze verder denken. alles was goed en niets verkeerd.
|