Het project
satellietscholen op basisschool Klim-op
Afgelopen schooljaar hebben we met de groepen 1-2 meegedaan
aan het onderzoek van Paul Delnooz. Gedurende dit jaar hebben we verschillende
bijeenkomsten bijgewoond op diverse scholen die in het teken stonden van
divergentie.
Onze school is pas sinds kort de weg van divergentie
ingeslagen. Bij de gevormde intervisiegroepen konden wij dit verschil ook goed
merken. Wij als leerkrachten van groep 1-2 hebben het als zeer positief ervaren
dat we inspiratie en lesideeën hebben opgedaan van mede divergente collegas.
Het enthousiasme van collegas die hier al langere tijd mee
bezig zijn, werkt aanstekelijk! We hebben afgelopen jaar gestoeid met het
anders inrichten van de geplande themas. Hierbij oefenen wij omsteeds meer als leerkrachten een begeleidende
rol aan te nemen in plaats van een sturende rol.
Nu aan ons de taak om deze kennis en ervaring te delen met
de leerkrachten van de groepen 3 en 4. Door gezamenlijk themas en projecten
voor te bereiden, hopen we het enthousiasme met betrekking tot divergentie door
te geven.
afgelopen weken hebben we gewerkt aan het project: familie.
Allereerst hebben we kennis gemaakt met de familie van Pompom. daarna zijn we over onze eigen familie gaan praten. wie horen er eigenlijk allemaal bij je familie? Juf mijn hondje woont ook bij ons!!
er zijn leuke knutsels gemaakt zoals oude opa's en oma's en familie portretten op t verfbord.
de kinderen hebben allemaal een foto van hun familie mogen doormailen en daar hebben we op het digibord over gepraat. we hebben ook nog allerlei filmpjes bekeken over familie en prentenboeken gelezen, zoals de mooiste moeder,
het leukste was toch wel het uitnodigen van je eigen familie. Ieder kind mocht 1 familielid uitnodigen en meebrengen naar de klas.
Wat een boel gezelligheid, samen met je oma of opa knutselen of een spelletje doen. Daar hebben we leuke foto's van gemaakt. de bezoekers waren soms nog enthousiaster dan de kinderen en wilden helemaal niet meer naar huis gaan:)
Dit was tevens een geweldige afsluiting van ons project!
de papa van Lisa kwam ons in het kader van het project bouwen iets vertellen over zijn werk als elektricien. hij had echt een leuk idee om een stroom kring te maken met elkaar en zo uiteindelijk een lampje te laten branden. het projekt bouwen leeft enorm bij de kleuters. ze hadden allemaal een digitale foto gestuurd van hun eigen huis en hier iets over verteld. we zijn op bezoek gegaan bij een bouwplaats in het dorp en bij een bouwbedrijf "de Nijs"
de kleuters vonden het geweldig om in de klas met allerlei materiaal te bouwen. te knutselen en boeken te lezen over bouwen en hijskranen.
de kinderen brachten zelf gereedschap en kleine bulldozers voor in de zandtafel mee. ze waren erg betrokken en vonden het een leuk project.
ieder jaar weer een groot feest met 3 scholen samen in Hoogerheide. leuk dat de boeren ploeg bij ons ook nog op bezoek kwam. samen de 7sprong geoefend en een spannend verhaaltje over een snoek gehoord.
we hebben intussen op school al enkele studie middagen gehad over feedback geven en ontvangen.
In eerste instantie zouden deze gegeven worden door Jo Morreel, maar ivm zijn ziek zijn is Koen in zijn plaats gekomen. deze man heeft naast zijn docenten studie wiskunde een master gevolgd in de transactionele analyse.
een mond vol, maar zeer interessant. we hebben verschillende oefeningen moeten doen met elkaar in de groep. de emoties liepen soms hoog op. feedback geven is niet voor iedereen evident om te doen. ik vind dat zelf ook best lastig. deze studiemiddagen hebben me veel inzicht gegeven. als ik het niet vertel tegen de ander, blijf IK er mee zitten. het gaat natuurlijk om de manier waarop iets verteld wordt. in deze sessies hebben we regelmatig geoefend op elkaar en ook daarbuiten ben ik me er bewuster van geworden. binnen het team lijkt er een bewustwordingsproces op gang te zijn gekomen. complimenten geven; Doen. feedback geven ook durven in gesprek gaan met de ander.
voor mij is hier ook nog winst te halen. die complimenten geven gaat me goed af, maar als ik ergens mee zit is het soms best lastig om dat te vertellen. toch probeer ik dat nu
Tijdens de sinterklaasperiode ben ik met de kleuters een musical gaan oefenen. een musical met kleuters houden was iets wat ik al lang een keer wilde doen. drama met kinderen is zo leuk om te doen. kinderen vinden verhaaltjes spelen of naspelen heel leuk om te doen. toen ik mijn ideetje had verteld, waren ze direct allemaal enthousiast. we hebben een lijst gemaakt met wat er voor nodig is. ik had zelf het boek Sint gaat op gym centraal gesteld.
dit boek ging over het feit dat sinterklaas zich zo verveelt in Spanje en de pieten vinden dat hij echt ergens op moet gaan!!
Het is een spannend en leuk verhaal dat heel goed uit te spelen was met de kinderen. we hebben samen rollen verdeeld en materialen bij elkaar gezocht. zo leuk om te doen. de liedjes samen oefenen. in kleine groepjes steeds een beetje meer van de musical oefenen. uiteindelijk toen de grote dag naderde, gingen we in de speelzaal oefenen. toen nog een keer met alle attributen en kleding erbij.
op de dag zelf hebben we een groep van de bovenbouw uitgenodigd om te komen kijken. dat was onze generale repetitie. deze kinderen en hun leerkracht waren zeer enthousiast.
S avonds was het dan echt zo ver. een volle zaal ouders, grootouders, broertjes en zusjes. !!! de spelers zijn allemaal nog geschminkt in de klas en omgekleed. en daar gingen we......
Onze directeur was de vertelster. en de kinderen hebben het zo leuk en goed gedaan. we hebben een staande ovatie gekregen van iedereen. voor herhaling vatbaar. ik heb de smaak te pakken gekregen.
zo gezellig, mijn verjaardag vieren. alle kindjes verkleed. iedereen deed een leuk optreden en de juf is hartstikke verwend met kadootjes en tekeningen.
Ik ben Astrid Musters, en gebruik soms ook wel de schuilnaam juf Astrid.
Ik ben een vrouw en woon in Bergen op Zoom (Nederland) en mijn beroep is leerkracht op de klim Op Hoogerheide.
Ik ben geboren op 16/07/1971 en ben nu dus 54 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: lezen, koken, knutselen..