Een fototrip langs de beruchte spookmetro De trein - in dit geval: de metro - is altijd een beetje reizen. Maar niet in Charleroi ...
24-10-2009
Licht op het eind van de tunnel
De metrostations op de afgesloten lijn richting Chatelet zijn niet het enige voorbeeld van de zogenaamde 'Grands Travaux Inutiles' op het grondgebied van Charleroi. Ook in de voorstad Gilly vind je een heuse spookmetro met halfafgewerkte stations. Maar er is hoop voor deze lijn. Dankzij de Waalse regering schijnt er opnieuw een lichtje aan het eind van de duistere tunnel: de overheid trok in 2008 meer dan 75 miljoen euro uit voor onder meer de afwerking van de lijn naar Gilly. Vandaag de dag telt deze metrotak vier stations maar het is de bedoeling dat daar nog eens drie haltes bij komen. Twee daarvan liggen er al meer dan twintig jaar halfafgewerkt bij. Een kilometer voorbij de voorlopige terminus 'Gilly' tref je een eerste stop aan: het grijze, mistroostige 'Marabout'. Een stijlloos samenraapsel van blokken beton waar de tand des tijds flink aan heeft geknabbeld. Ook hier zie je duidelijk nog de sporen van jarenlange verloedering en vandalisme. Met het oog op het doortrekken van de lijn naar de gemeente Soleilmont werd alvast de hele trambedding grondig opgekuist. Tot voor kort kon je je ook hier kilometerslang in de wildernis wanen. Ook de veelvuldige afvalstorten - remember 'Champeau' - behoren intussen tot het verleden. Wat rest zijn de creatieve exploten van talrijke graffiti-kunstenaars die zich jarenlang kunnen uitleven hebben op de kale muren van de in ruwbouw afgewerkte haltes 'Marabout' en 'Sart-Culpart'. Helaas, lang zal je niet meer van hun muurschilderijen kunnen genieten, want de werken aan de verlenging van de metrolijn zijn in volle gang. Vooral rond 'Sart-Culpart' en de eindstop 'Soleilmont' wordt duchtig gegraven en opgebroken. Onderstaande foto's vormen een eerste indruk van wat deze voorlopig nog verlaten metrolijn te bieden heeft. Binnenkort keer ik nog eens terug naar Gilly om nog wat extra beelden te schieten...
Net voorbij station Gilly zien we zowaar twee tramlijnen versmelten tot enkelspoor. Dit korte stukje wordt gebruikt voor de TEC-trammetjes om te keren en opnieuw richting Charleroi-centrum te sporen. Een eind verderop wacht het eerste verlaten station: Marabout.
Het station Marabout wacht geduldig op afwerking: de trambedding is vrijgemaakt, nadarafsluitingen beschermen het perron tegen ongewenste bezoekers, alleen de graffititekeningen herinneren nog aan de verloedering van weleer.
De geplande ingang van Marabout: een betonnen gat in de grond dat binnen een paar jaar eindelijk bezoekers zal mogen ontvangen. De ingebruikname van dit metrodeel is voorzien voor 2012.
De lijn loopt verder richting Sart-Culpart waar de firma Betonac al flink 'mollenwerk' verricht.
Vanaf hier laten we de spookmetro even achter ons en stappen we de tram op om de metro-antenne richting Fontaine-l'Eveque te verkennen. De lijn mag dan wel operationeel zijn sinds de vroege jaren negentig, veel extra klanten heeft deze tak de vervoersmaatschappij TEC nog niet opgeleverd. De dag en nacht toegankelijke perrons krijgen vrij weinig passagiers over de vloer, zelfs een blinde kan dat zien. Verwonderlijk is dat niet want de magalomane viaducten en tunnels slingeren langs uitgemergelde staalfabrieken, rijen onbewoonbaar verklaarde arbeiderswoningen, om uiteindelijk tot stilstand te komen in een slaperige voorstad van Charleroi.
Wie een station op deze effectief werkende metrolijn binnenstapt, merkt op dat kosten noch moeite gespaard werden om het de TEC-reizigers aangenaam te maken. De perrons ogen over het algemeen netjes en comfortabel. Overal tref je carpoolstroken aan, een degelijke bewegwijzering in en naar de stations, werkende roltrappen, moderne camerabeveiliging en een sanitair compartiment waar zelf de WC-rolletjes niet ontbreken. Het is duidelijk dat er hier indertijd een hele smak geld tegenaan gegooid werd.
Hieronder volgt een eerste reeks foto's van stations die de metrolijn richting Fontaine-l'Eveque rijk is.