Foto
Inhoud blog
  • Persmededeling zwembad Itegem
  • TOEGEVOEGDE AGENDAPUNTEN MAART 2013
  • Bijgevoegd agendapunt gemeenteraad februari 2013
  • Wat deden de andere partijen?
    ETA links
  • FACEBOOK
  • Deidre Van Looy-Arblaster
  • Geert Du Pont
  • Zoeken in blog

    Archief per week
  • 14/10-20/10 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 12/12-18/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 29/11-05/12 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 30/11-06/12 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 12/11-18/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 04/12-10/12 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 16/02-22/02 2004
    EenTegenAllen - Heist-op-den-Berg
    Plaatselijk, onafhankelijk en geloofwaardig
    31-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vraag om verduidelijking onkosten ridders
    E.T.A.- fractie Heist o/d Berg
    Aan het college van burgemeester en schepenen van de gemeente
    Ingevolge Art. 12. van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vragen wij een schriftelijk antwoord op volgende schriftelijke vragen.
    1. Gezien wij in ons bijkomend programmapunt voor de gemeenteraad van 21 juni ll. duidelijk volgende vragen stelden: “Bestaat van hogergenoemde vergadering (De Pastorie Lichtaart dd.16/04/09) een verslag en/of aanwezigheidslijst?” en “Welk budget is voorzien voor de jaarlijkse vergaderingen en nog te verwachten inauguraties?” Omdat de voorzitter van de gemeenteraad, Luc Vleugels, deskundig en welbespraakt zijnde, rond deze vragen fietste stellen wij bovenstaande vragen hier opnieuw.
    2. Gezien Casimir Goossens in de pers beweert: “Ikzelf heb als enige tegemoetkoming de terugbetaling van reiskosten voor de verplaatsingen gekregen.” Vragen wij: naar waar gingen die verplaatsingen en tegen welk tarief werden ze vergoed? Graag hadden wij bewijsstukken voor volgende betalingen- zowel rekeninguittreksels als verantwoordingsstukken:
    28/08/08 € 830 Cas Goossens – Persoonlijke kosten (Verplaatsing, tel…)
    30/12/08 € 815 Cas Goossens – Itegem (Onkostennota)
    06/03/08 € 690 Onkostenvergoeding denkgroep Goossens Casimir
    3. Tot slot vragen wij de boekhouding 1000 jaar Heist en het bedrag qua sponsoring dat elke ridder heeft aangebracht.
    E.T.A- fractie Heist o/d Berg
    Jan Baestaens
    Lichtaart, 13 juli 2011

    31-07-2011 om 20:42 geschreven door ETA  


    16-06-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vervanging

    E.T.A.- fractie Heist o/d Berg


    Aan het college van burgemeester en schepenen van de gemeente
     
      

    Graag willen wij volgend punt toevoegen aan de agenda van de eerstkomende gemeenteraad.

     


    Vervanging lid raad van bestuur A.G.B..

    Bij deze dient de ETA-fractie het ontslag in van Wim Van Rompaey in de raad van bestuur van het A.G.B. en duidt Geert Du Pont aan als zijn vervanger.



     
    E.T.A- fractie Heist o/d Berg
    Jan Baestaens
     
    Wiekevorst, 16 juni 2011

    16-06-2011 om 00:00 geschreven door ETA  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Openbare toiletten

    E.T.A.- fractie Heist o/d Berg


    Aan het college van burgemeester en schepenen van de gemeente
     
      

    Graag willen wij volgend punt toevoegen aan de agenda van de eerstkomende gemeenteraad.


    Gezien volgens het bestuur, bij wildplassen, de burenbemiddelaar preventief kan werken ter voorkoming van een G.A.S.-sanctie.

    Gezien volgens ons, bij wildplassen, echte preventie bestaat in het plaatsen van nette, openbare toiletten.

     

    Enig artikel:

     

    Hier te stemmen om in het centrum en de verschillende deelgemeentes openbare ,nette toiletten te plaatsen.



     
    E.T.A- fractie Heist o/d Berg
    Jan Baestaens
     
    Wiekevorst,16 juni 2011

    16-06-2011 om 00:00 geschreven door ETA  


    15-06-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Afschaffing Ridderorde van de zwaan
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    E.T.A.- fractie Heist o/d Berg


    Aan het college van burgemeester en schepenen van de gemeente
     
      

    Graag willen wij volgend punt toevoegen aan de agenda van de eerstkomende gemeenteraad.


    Afschaffing Ridders van de Orde van de Zwaan (verder ROZ genoemd)

     

    Gezien:

    ·      Vorige gemeenteraad “Huishoudelijk reglement Orde van de Zwaan” en “Orde van de Zwaan: Standregelen” werden gestemd, waarbij onze fractie zich om gegronde redenen onthield.

    ·      Uit bijgevoegde documenten blijkt dat deze Orde sinds haar oprichting -23 december 2008- tot 5 augustus 2009 reeds € 18492 aan de gemeenschap heeft gekost.

    ·      De kosten voor kleding van de 4 ridders € 10864 bedroegen wat overeenstemt met  € 2761 per persoon.

    ·      Gezien deze ridders zich lieten vergoeden voor het doen van hun voorstellen voor “1000 jaar Heist”

    ·      Gezien “een vergadering met diner” (16/4/09) in “De Pastorie” te Lichtaart € 1967 kostte voor 14 personen, ttz. € 140 per persoon.

    ·      Het Genootschap van de ROZ jaarlijks minimaal 3 maal per jaar  vergadert.


    Vragen wij:

    Bestaat van hoger genoemde vergadering een verslag en/of aanwezigheidslijst?

    Welk budget is voorzien voor de jaarlijkse vergaderingen en nog te verwachten inauguraties?

     

    Leggen wij ter stemming voor:

     

    De afschaffing van de ROZ en de overdracht van hun taak aan de schepen van feestelijkheden.

     
    E.T.A- fractie Heist o/d Berg
    Jan Baestaens
     Grootlo, 15/06/ 2011
     
     

     

    Bijlagen:
    ORDE VAN DE ZWAAN.pdf (2.1 MB)   

    15-06-2011 om 00:00 geschreven door ETA  


    26-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Persmededeling LIEGEN over SCHULDEN
    E.T.A. PERSMEDEDELING 26/05/2011
    WAAROM LIEGEN OVER SCHULDEN ?
    “WIJ ZIJN GOED BEZIG, DE SCHULDGRAAD IS VERDER AFGEBOUWD.”
    Bij de voorstelling van de jaarrekening van 2010 in de gemeenteraad bestond er bij het bestuur enige verwarring omtrent de schuldgraad van de gemeente. De getoonde projectie vermeldde dat de schuldgraad laag bleef. In zijn betoog preciseerde schepen van financiën Hans Welters dat de schuldgraad was gedaald. Hij herhaalde hiermee de stelling van voormalig schepen van financiën Leo Cannaerts die een paar dagen eerder op een persvoorstelling zei : “De schuldgraad is verder afgebouwd” en die hierin het bewijs zag dat “het ambitieuze programma van de voorbije jaren, realistisch en financieel haalbaar uitgevoerd werd” (citaat :Leo Cannaerts 20/05/11 GvA).
    UIT DE JAARREKENING BLIJKT NOCHTANS DAT DE SCHULDGRAAD IN 2010 MET BIJNA EEN KWART (23,7%) IS GESTEGEN. (noot: ETA beweert dit niet, dit is een verifieerbaar feit alle gegevens zijn terug te vinden in de jaarrekening 31/12/2010 pagina 5: in bijlage)
    De schuldgraad is niet voor interpretatie vatbaar, dat zijn de schulden op meer dan één jaar t.o.v. het eigen vermogen.
    De schulden op meer dan één jaar stegen in 2010 met € 3.795.792 (van € 28.598.564 (31/12/09)naar € 32.394.356 (31/12/10) een stijging met 13,2 %
    Het eigen vermogen daalde met € 13.750.027 (van € 162.275.641 (31/12/09) naar € 148.525.614 (31/12/10))
    Dus uit de jaarrekening blijkt duidelijk dat zowel de schuldgraad (+23,7%), als de schuld in absolute cijfers (+13.2%), in 2010 aanzienlijk zijn gestegen, in tegenstelling tot wat zowel Cannaerts als Welters beweren. Dit hoeft geen interpretatie, iedereen die een balans kan lezen ziet dit en elke andere uitleg is gewoon fout of gelogen!
    De uitspraken van Hans Welters kunnen voortvloeien uit onwetendheid. De beweringen van Leo Cannaerts -die van beroep accountant is- zijn ronduit perfide, en getuigen van een soort demagogie die men eerder in verkiezingspropaganda in bananenrepublieken verwacht.
    TOT SLOT
    Wij weten het ook wel: “Koken kost geld”. Het probleem is dat in “het ambitieuze programma van de voorbije jaren” dat volgens Cannaerts “realistisch en financieel haalbaar uitgevoerd werd” van alle grote projecten die men zou aanvatten (cultuurcentrum / academie / zwembad / sporthal /doortocht Itegem, Pijpelheide , Wiekevorst en Schriek) alleen het Cultuurcentrum en de doortocht van Schriek werden gekookt. De rest bestaat enkel op papier en daar is nog niets voor
    geleend. Hoewel men altijd beweerde dat men voor de uitbreiding van het cultuurcentrum een spaarpot had, zijn de schulden in 3 jaar tijd met meer dan 10 miljoen euro gestegen en moet men voor andere projecten op zoek naar alternatieve financieringsmethoden of schuift men de financiering door naar een volgende legislatuur, omdat ze anders niet kunnen worden gerealiseerd. Als het cultuurcentrum dan met eigen middelen werd gerealiseerd, dan vragen wij ons af waarom dit bestuur jaar na jaar moest bijlenen, want ook aan de geplande bouw van de sporthal is nog geen euro uitgegeven. Het enige dat min of meer op schema lijkt te liggen is de evolutie van de schulden zoals die in 2008 werden gebudgetteerd en tussen de plooien van de lay-out werden weggemoffeld. Jammer genoeg zonder dat daar de voorziene investeringen tegenover stonden. En van een afbouw van de schuldgraad is er voorlopig al helemaal geen sprake. Als deze situatie zo gezond is, waarom liegt men daar dan over?
    E.T.A.-fractie
    Jan Baestaens & Geert Du Pont
    Bijlage:
    Citaat P.Feyaerts (Gazet van Antwerpen 13/03/08) Schepen Patrick Feyaerts (Open Vld) reageerde hier fel op. ”Het is niet waar dat de sportinfrastructuur is moeten wijken voor het cultuurcentrum. Het is zelfs goed mogelijk dat de bouw van het sportcentrum nog dit jaar start en vroeger klaar zal zijn dan het cultuurcentrum.”
    Citaat Nand Blauwens (Nieuwsblad 03/10/08) 'In Heist zal de bouw van de nieuwe zaal van het cultuurcentrum en de bouw van de nieuwe sporthal aan de Lostraat al veel geld kosten. Dat zijn beide beslissingen uit de vorige legislatuur', vervolgt de schepen. 'Met eigen middelen kan de gemeente geen zwembad bouwen.' Een denkspoor is de bouw van een sporthal met zwembad, in een publiek-private samenwerking. 'Dat is de enige manier om de bouw van een zwembad financieel haalbaar te maken', weet Blauwens.
    Opmerking: bij de sporthal was voorlopig geen parking voorzien… als dat maar niet op verzet stoot van Ruimtelijke Ordening… oeps… alweer een wit konijn uit de hoge hoed  en zo zijn we nog een tijdje zoet.

    Bijlagen:
    Jaarrekening 2010 pagina 5.pdf (73.4 KB)   

    26-05-2011 om 00:00 geschreven door ETA  


    18-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bijkomend punt tegen 2 euro IOK afvalbeheer per inwoner
    In pdf bijlage.

    Bijlagen:
    Afvalbeheer vraag ETA.pdf (1.3 MB)   

    18-05-2011 om 00:00 geschreven door ETA  


    11-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vraag OCMW raad - LOI woning

    Aan de voorzitter van de OCMW-raad Heist-op-den-Berg

    Aan de secretaris

     

     

    Betreft: Bijkomend agendapunt voor de OCMW-raad van 26 mei 2011.

     

     

     

     

    Na aankoop van de nieuwe LOI woning, gelegen Lostraat 144 werd gesteld dat er enige aanpassingswerken nodig waren om te voldoen aan de voorwaarden van Fedasil voor LOI- bewoning .

    Gelet op het feit dat de verkoopprijs 355000,00 euro bedroeg,

    Gelet op het feit dat het schattingsadvies uitkwam op slechts 3500000, 00 euro,

    Gelet op het feit dat men stelde dat men de meerprijs als een wederbeleggingsvergoeding mocht beschouwen,

    Stel ik vast dat naast aanpassingswerken er nog heel wat zware en ingrijpende renovatiewerken dienen te gebeuren om tot een veilige en leefbare huisvesting te komen,

     

    Zo moeten o.a. benedenvloeren gestut worden met houten balken vanuit de kelder, hangen plafonds naar beneden, zijn de platte daken niet voorzien van noodzakelijke muurplaten, zijn er tal van muurscheuren en is de afwerking –zowel buiten als binnen- uitermate slecht of niet uitgevoerd, ook blijkt er opstijgend muurvochtaanwezig te zijn alsook heel wat camouflagewerk werd verricht om gebreken weg te werken.

     

    Het is me, om hierboven opgesomde redenen, niet echt duidelijk waarom hier een positief schattingsadvies van zo een hoog bedrag werd voorgesteld en waarom bij overeenkomst dit bedrag nog zelfs werd overschreden.

     

    Kortom, hier werd duidelijk dat men ongeoorloofde, al of niet, onbezonnen uitgaven doet aan een pand waarbij men er mag vanuit gaan dat men nog heel wat extra kosten zal moeten doen om aan de voorwaarden te voldoen

     

    Daarom:

     

     

     

    vraag ik

     

    WELKE KOSTEN WERDEN REEDS GEMAAKT VOOR DE AANGEKOCHTE LOI –WONING EN WELK ZIJN DE NOG TE VERWACHTEN KOSTEN

     

     

    Met vriendelijke groeten

     

    Marc Baestaens, ETA fractie

     

     

     

    Heist-op-den-Berg, 11-5-2011

    11-05-2011 om 00:00 geschreven door ETA  


    20-04-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bijkomende agendapunten gemeenteraad

    E.T.A.-afdeling Heist-op-den-Berg

    Aan het college van burgemeester en schepenen, graag willen we volgende punten bijkomend behandeld zien op volgende gemeenteraad:

     

    1. Sporthal ten zuiden N10

    Gezien op 30 november 2010 bij punt 20, het college de stand van zaken betreffende de locatiekeuze sporthal zuid besprak; vragen wij naar de stand van zaken betreffende deze zaak. 

     

    2. Pijpelheide: geen reden tot feesten 

    Gezien: op 22 mei eerstkomende Supervlieg en de Hei(be)leeft plaatsvindt te Pijpelheide.

    het inwonersaantal van Pijpelheide van 2663 in 2002 explodeerde tot 2977 in 2010

    de eerdere vraag van E.T.A. tot het fiets-verkeersveiliger maken van Pijpelheide-dorp en inzonder de schoolomgeving

    het college reeds eerder een nieuwe locatie zoekt voor de bibliotheek en de kinderopvang

    vorig jaar vrijwilligers de speelplaats van de basisschool fatsoeneerden 

    door de bevolkingsexplosie directeur Rita Bogaerts van de Gemeentelijke Basisschool De Hei zich genoodzaakt zag volgende vraag te richten aan het college:

    Gelet op de algemene conclusie in verband met de capaciteitsproblemen: indien de stijging van het aantal leerlingen zich verderzet is er nood aan:

    - een extra kleuterklas (om een klas op te splitsen)

    - nog 1 à 2 klassen voor de lagere school (om daar klassen te splitsen)

    - meer speelruimte voor de kleuters (openlucht en overdekt)

    - extra ruimte voor kleutereetzaal

    - extra ruimte voor eetzaal voor lagere school

    - extra lokaal voor zedenleerles

    - extra bergruimte

    Gelet op de vraag van directeur Rita Bogaerts om te onderzoeken of:

    - een verdieping kan geplaatst worden op het dak vermits het dak nog moet vervangen worden

    - de meisjestoiletten samen met de jongenstoiletten en het berghok kunnen afgebroken worden vermits de meisjestoiletten nog moeten gerenoveerd worden

    - of er een verdieping kan op geplaatst worden om te gebruiken als speelzaal voor de kleuters (als het regent), voor een eetzaal en voor een bureel (directie en secretariaat)

    - er een verdieping op de eetzalen kan

    - de zolder van de voorbouw kan geïsoleerd en afgewerkt worden zodat deze ruimte kan benut worden voor lessen met kleinere groepjes leerlingen en voor bergruimte

    - er andere uitbreidingsmogelijkheden zijn

    Enig artikel: hier te stemmen dat aan de vraag van de schooldirectrice wordt voldaan.

     

    3. Papierophaling om de 3 weken

    Gezien op woensdag 30 november 2010 de informatievergadering over de jaarverslagen IOK en IOK afvalbeheer 2010 plaatsvond, waarop Guy Van Tornhout meedeelde dat reeds 3 gemeenten als pilootproject het papier en karton om de 3 weken ophalen wegens ergonomische redenen; en hij voorstelde dat nog andere gemeentes dit voorbeeld zouden volgen. 

     

    Enig artikel: hier te stemmen dat de papierophaling in onze gemeente om de 3 weken zal gebeuren

     

     

     

     

    Baestaens Jan E.T.A.-raadslid 

    Heist-op-den-Berg 20/04/2011

    20-04-2011 om 00:00 geschreven door ETA  


    17-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Agent X
      Aan het college v burgemeester en schepenen v de gemeente,
     
      Graag stellen wij vlgd.vraag,bijkomend,op e.v.gemeenteraad:
     
     
        .Op 26 juli 2O1O vond een gemeenteraadszitting plaats over-een niet nader te noemen-politieagent.( bij deze X genoemd)
     
     
        .Staat X nu ,22/3/2011,op de loonlijst v het Heists politiekorps?
     
        .Zo ja;in welke funktie?
     
       
        Baestaens Jan
     
        E.T.A.-fractie
     
        17/03/2011

    17-03-2011 om 00:00 geschreven door ETA  




    LINKS
  • Facebook
  • Geert Du Pont
  • Wikipedia
  • Heist-op-den-Berg

  • E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs