In magazines, op affiches zien we de knapste jongens en meisjes. We twijfelen aan onszelf, ons zelfbeeld ... maar zien we wel degelijk de werkelijkheid, bestaan deze modellen wel echt? Is er niet mee gesjoemeld? Dankzij make-up, fotoshop, ... kunnen we gemakkelijk misleid worden. Onderstaande filmpjes illustreren dit.
Bekijk deze leuke versie van Lady Gaga's 'Bad Romance'. Zo zie je maar dat ook jongens iets van choreografie kennen. En geef toe ... enkel met je stem (en dus zonder instrumenten) is niet evident.
Heel wat kinderen willen opvallen ... moeten opvallen maar dan wel op een goede manier. Het kan best zijn dat door een sigaret te roken je je stoer voelt, speciaal voelt, ... Maar of dit de juiste, verstandige manier is ...
Maandag 4 oktober is werelddierendag. Aangezien Franciscus werd gezien als een echte dierenvriend, stond ons feest in het teken van 'dieren'. Elke klas werkte muzisch rond een bepaald dier. Bekijk de foto's van het voorbereidingswerk en de show. De slangendans werd ook gefilmd ...
Nog een aantal sfeerbeelden van het hoekenwerk in 6B. Knap hoe vele leerlingen zelfstandig aan het werk gaan en de hulp van de leerkracht amper nodig hebben. Chapeau, 6B olé olé !
We gaan ons op maandag 4 oktober creatief uitleven en werken rond het thema 'slangen'. Zo zullen we op doek een oerwoud schilderen, slangensokpoppen maken, slangs spreken, slangen temmen slangse grappen vertellen We zullen kortom een hele voormiddag druk in de weer zijn. Zorg maar dat je een hele koffer creatieve bagage meehebt.
Tot maandag Meester Frederic
PS Wie nog eenzame, versleten sokken heeft, slangenattributen, ... neem die maandag gerust mee naar school.
Het volgende filmpje is niet voor hartpatiënten of zwangere vrouwen.
Slang schmink
Wat heeft u nodig
Hoe maakt u het
· Schmink op waterbasis · Kwastjes · Spons · Bakje met water · Snoetenpoetsers in geval van nood
Begin met schminken altijd bij de ondergrond, de eerste laag in grote vlakken, bij de slang is dat een groene streep. Neem een licht bevochtigd sponsje en maak de streep zoals op het voorbeeld of zoals u zelf leuk vindt. Ga nu verder met de kwast. Begin met het tekenen van de lijnen aan de linkerkant als u rechts bent, en rechts als u links bent. Eerst alle contouren van de slang. Ook weer eerst de moeilijke kant van buiten naar binnen. Neem nu rood en zet rode stippen op het droge groen.Maak de ogen wit als het groen droog is en zet pas lijntjes om en in de ogen als het wit droog is. Als alle lijnen/stippen klaar zijn werkt u het af met glitters. Neem hiervoor een droge/schone kwast en doe de glitters op als de rest van de schmink droog is
Dankzij de steun van het oudercomité kunnen we onze spelenkoffers uitbreiden. Leerlingen kunnen tijdens de speeltijden daar dan gebruik van maken. In de turnles worden de verschillende koffers bekeken en uitgeprobeerd. Geen overbodige luxe, want Sharon ondervond heel snel dat sturen met een fiets zonder stuur geen evidentie is!
1 van de opdrachten tijdens het hoekenwerk is een humoristische sketch uitwerken. Cynthia en Victoria lieten zich van hun beste (mooiste) kant zien en leverden deze knappe prestatie.
Na een week hard labeur moest het groepswerk afgewerkt zijn. Daarop volgde een presentatie. Het groepje gaf eerst een korte inleiding, las de leestekst expressief voor terwijl materiaalmeesters de prenten aanduidden. De professor gaf kort wat uitleg over woning, transport en milieuproblematiek uit die tijd. Kortom, na de presentatie had de klas een prima idee hoe de mensen toen leefden, welke belangrijke gebeurtenissen er plaatsvonden, ...
Wat heeft Mattis op zijn gespierde bilspieren ... een velletje wc-papier, een zakdoekje, een stukje lint, ... Wie kan het antwoord geven? Alvast een knappe inspanning van onze topspits in spé ...
Iedere week krijgt een leerling de gedichtenbundels mee naar huis. Hij/zij kiest daar dan een gedicht uit, verwerkt dit gedicht op een creatieve manier en brengt dit dan expressief voor. 'Tony Tijger' was de keuze van Vicky. Een wild beest dat de tandarts een lesje wil leren, Lees maar mee door op de foto te klikken ...
Groepswerk ... de Europese geschiedenis in een notendop.
Onze 6b'ers kregen de opdracht om zich te verdiepen in 1 bepaalde periode uit de Europese geschiedenis. Ze moesten een inleiding schrijven, een leestekst aanvullen, info opzoeken over woning, transport en milieu uit die periode, een stand maken ... kortom ze hadden bergen werk. Met vereende krachten gingen ze aan het werk en na 3 lestijden was dit het resultaat ...
In de godsdienstles zagen we een aantal elementen om een goede klasgroep te vormen ... Deze zijn inzet, engagement, lidmaatschap, samenwerking, aanwezigheid. Zorgen voor een goede sfeer is de verantwoordelijkheid van iedereen ... Deze groep mocht een aantal teambuildingactiviteiten uitvoeren. 6B, olé olé
De eerste week in het zesde leerjaar eindigde met een muzische namiddag. Zo konden we kiezen uit 5 verschillende activiteiten. 1 groepje zocht een klasleuze en zorgde voor een passende tekening. Een ander groepje maakte een heuse tv-studio en bereidde een aantal vragen voor. De tvgast is niemand minder dan onze leerkracht. Een derde groep neusde in gedichten op zoek naar een tof klasgedicht. Tenslotte waren er ook een aantal leerlingen die de receptie moesten voorbereiden. De namiddag eindigde dan ook met een hapje en een drankje ...
Dit is je eerste taak op de computer. Wat moet je doen? Je maakt een voorblad voor je toetsenmap.
Hoe gaat je het doen? Je gaat naar Words. Je typt de titel en bewerkt die tot hij groot genoeg is en helemaal bij jouw stijl past. (Speel ook met de lettertypes) Je gaat naar het internet en zoekt een fijne afbeelding. (google afbeeldingen) Je drukt op je rechtermuisknop, kopiëren. Daarna ga je terug naar je Wordsbestand, druk je opnieuw op je rechter muisknop en kies je voor plakken(linker muisknop). Jouw afbeelding staat vast niet meteen op de juiste plaats. Ga op de afbeelding staan en klik erop. Er verschijnt een kader rond je afbeelding. Vergroot of verklein hem. Plaats dan je afbeelding in het midden (centreren). Afdrukken kan op school. Verstuur je bestand in bijlage naar het e-mailadres 6b@sfb-melle.be of neem het mee op een usb-stick.