Mijn
schoolrapport.
Het schoolrapport van uw
kind bestaat uit twee grote delen: het “puntenrapport”
en het gedeelte “attituden en
vaardigheden”.
Het
puntenrapport:
We hebben ervoor gekozen
om op alle vakonderdelen punten te geven op 10. Zo kan je als ouders duidelijk
zien voor welk vak je kind goede en minder goede punten haalt.
Voor wiskunde en taal
wordt er een totaalscore berekend. Dit
is echter niet de gemiddelde score van de verschillende vakonderdelen. Naargelang een onderdeel meer of minder aan
bod gekomen is in de voorbije periode, wordt dit onderdeel meer of minder
“gewogen” in het totaal.
Onder de punten hebben
zowel de leerkracht, de ouders als het kind de kans om commentaar te geven op
het rapport.
Attituden
en vaardigheden:
In dit gedeelte worden
geen punten gegeven maar geeft de leerkracht, aan de hand van sterretjes, een
score.
Er worden een aantal
items geformuleerd en de sterretjes geven aan in hoeverre je kind hieraan
voldoet.
Bijv. 1 rood sterretje
achter: “Je bent in orde met je huiswerk.”
betekent dat je kind heel dikwijls niet in orde was met huiswerk. 2
sterretjes is duidelijk ook nog niet goed. Bij 3, kleuren die sterretjes
oranje. Dit betekent dat dit item toch nog een werkpunt is. Vanaf 4 sterretjes worden ze groen, wat goed
is. Als het huiswerk altijd in orde
geweest is, verdient men 5 sterren.
Indien nodig kan de
leerkracht bij elk item nog commentaar of een verduidelijking schrijven.
Het is niet de bedoeling
dat alle items op elk rapport aan bod komen.
De items zullen ook niet bij elk kind dezelfde zijn. Enkele voorbeelden maken dit wellicht
duidelijk.
-
Bij de kinderen die hun spreekbeurt al hebben gegeven, zal
spreken al gequoteerd worden, bij de andere zal dat de volgende periode
gebeuren.
-
Na een project zullen de zaken die hierin veel aan bod kwamen
zeker extra in de verf gezet worden op het rapport.
Dit nieuwe rapport is nog
in volle ontwikkeling. Suggesties van de
ouders zijn altijd welkom.
|