Op vrijdag gingen we niet zwemmen, maar we werkten wel verder aan het project rond voeding. Het eerste deel rond bewegen liep op zijn einde. Het tweede deel gaat over de lekkerbekjes onder ons. Daarbij hoorde de volgende opdracht. De klas werd verdeeld in kleine groepjes. Ieder groepje kreeg de kans om gedurende drie minuten zoveel mogelijk dranken en voedingswaren te noteren. het groepje met het meeste aantal was de winnaar.
De resultaten: op de derde plaats twee groepjes met elk 25 dranken en voedingswaren. Groep: Nadia, Morgane en Siham. Groep: Amber, Drieke en Margot.
Op de tweede plaats terug twee groepjes met maar liefst 26 dranken en voedingsmiddelen. Groep: Samia, Sofie, Jonas V. en Janina. Groep: Jan, Jesse en Jonas D..
Maar de verdiende winnaar had 30 stuks genoteerd. Dus proficiat aan Jasper, Maarten en Lowiek. Jasper zal je wel zeggen. Wel, Jasper kwam bij ons in de voormiddag omdat hij niet mee kon zwemmen.
Niemand is te oud voor de verhalen van Winnie de Poeh. Ik alvast zeker niet (en mijn kinderen ook niet). Ik lees graag (en ook voorlezen) de verhalen van Winnie. Ik vind er een zekere rust in en mijn kindjes ook bij het lezen en luisteren van de verhalen van die lieve beer . Weet je, dat het nu reeds tachtig jaar geleden is dat het laatste verhaal van Winnie de Poeh van A.A. Milne is verschenen. Maar nu komt er daar verandering in. Ik las een aantal weken geleden in de krant dat er een nieuw boek van de Poeh-beer te verkrijgen is. Volgende week kan je in het contractwerk de voorpublicatie van dit boek lezen. Weeral iets om naar uit te kijken.
Ik hoorde mijn kinderen vandaag roepen: "Mama, er is iets nieuws op tv?" Ik rende naar boven en inderdaad, daar was hij Kzoom op VTM. Blijkbaar is het een tv zender voor kinderen. Net zaols Ketnet. Klik op deze link voor meer:www.vtmkzoom.be
In Technopolis kan je vanaf 27 september terecht voor een leuke tentoonstelling. Namelijk "Z in 1". Het is een tentoonstelling om mee te maken. Jij bent helemaal de baas in meer dan 25 experimenten die telkens anders aflopen. Want jij zet de stukken ineen. Een eigen raket bouwen en ze lanceren. Zelf je ringtones componeren. Een videoclip regiseren. Een roetsjbaan bouwen. Een robot programmeren. Een gebouw bouwen en laten aardbeven. En nog zoveel meer. Klik op deze link om meer info te lezen. www.technopolis.be/nl/index.php?n=1&e=22
Langs deze weg willen de kinderen en de juffen van 4 LOA een spoedig herstel toewensen aan Joren en Chloë. Hopelijk zijn jullie vlug weer op de been, want we missen jullie nu al!
Wie wil er naar de universiteit? De kinderuniversiteit wel te verstaan. Wel, op zaterdag 24 oktober kan je eens proeven van de universiteit in Kortijk en op 7 en 14 november in Leuven.
In het contractwerk van vorige week, kregen de kinderen de kans om tijdens de activiteiten van de magjes enkele mopjes op te zoeken. Hieronder kan je de resultaten bekijken:
Jan en maarten=
° Waarom is het vrijheidsbeeld een vrouw?
Het hoofd moest hol zijn om te kunnen bezoeken.
° Waarom houden domme blondjes niet van M&M's?
Ze zijn zo moeilijk om te pellen.
° Wat is een dom blondjes in de bib?
Verdwaald
Nadia=
° Wat is het toppunt van nieuwsgierigheid?
Door een sleutelgat van een glazen deur kijken.
Morgane=
° Waarom gaat een dom blondje op haar tuinslang staan?
Donderdag gaan we samen met het derde leerjaar naar De Schakel in Waregem om er te kijken naar de dansvoorstelling "Nu" van dansgezelschap "Laïka". Om nu al eens een ideetje te kunnen vormen van hoe het eruit zal zien kan je een klikken op onderstaande linkjes!
Vandaag beklommen we de beiaardtoren. Een vriendelijke meneer heeft alles van naaldje tot draadje uitgelegd. De functie van het uurwerk, de haan (die geen eieren kan leggen), hoeveel klokken er zijn, hoe de kerk in elkaar zit, het verhaal over de oorlog en natuurlijk heel veel meer over de beiaard zelf. Het was een leuke, maar vooral leerrijke namiddag.
Rekenen: het maken van herhalingsoefeningen en maken oefeningen rond meetkundige relaties zoals: een snijdende rechte of een evenwijdig lijnstuk, ... We proberen die zelf nauwkeurig en correct te tekenen.
Wero: we starten met een toets rond het thema 2: Tellen in eeuwen. Na de speeltijd werken we de mossen en de varens af.
Godsdienst: We gaan verder op stap met Mozes. Volgende week nemen we eens een kijkje in het leven van Damiaan. Je hebt er waarschijnlijk wel al eens horen over vertellen.
Muzische opvoeding: we werken verder met de kronkels. We leren een liedje en maken een lijngedicht. Volgende week donderdag tijdens de knutselles werken we daarop verder en maken we een kronkelig kunstwerk.
Om de dag af te sluiten (en wanneer we de rest hebben afgewerkt) organiseren we hoekenwerk.
Vandaag gaan we een avonturenreis tegemoet. We beklimmen de beiaardtoren van de Sint-Salvatorskerk te Harelbeke. Je zal je ogen de kost moeten geven wanneer je bovenaan de toren staat en even rondom je heen kijkt.
Ik kan jullie nu een aantal tipjes van de sluier geven: meten en metend rekenen (iets met herhaling), beeldende opvoeding (kijk maar naar de foto), versieren van het godsdienst schrift, nieuw thema van Godsdienst (rarara, welke foto hoort daar bij?) en als laatste contractwerk.