Vandaag beklommen we de beiaardtoren. Een vriendelijke meneer heeft alles van naaldje tot draadje uitgelegd. De functie van het uurwerk, de haan (die geen eieren kan leggen), hoeveel klokken er zijn, hoe de kerk in elkaar zit, het verhaal over de oorlog en natuurlijk heel veel meer over de beiaard zelf. Het was een leuke, maar vooral leerrijke namiddag.
Rekenen: het maken van herhalingsoefeningen en maken oefeningen rond meetkundige relaties zoals: een snijdende rechte of een evenwijdig lijnstuk, ... We proberen die zelf nauwkeurig en correct te tekenen.
Wero: we starten met een toets rond het thema 2: Tellen in eeuwen. Na de speeltijd werken we de mossen en de varens af.
Godsdienst: We gaan verder op stap met Mozes. Volgende week nemen we eens een kijkje in het leven van Damiaan. Je hebt er waarschijnlijk wel al eens horen over vertellen.
Muzische opvoeding: we werken verder met de kronkels. We leren een liedje en maken een lijngedicht. Volgende week donderdag tijdens de knutselles werken we daarop verder en maken we een kronkelig kunstwerk.
Om de dag af te sluiten (en wanneer we de rest hebben afgewerkt) organiseren we hoekenwerk.
Vandaag gaan we een avonturenreis tegemoet. We beklimmen de beiaardtoren van de Sint-Salvatorskerk te Harelbeke. Je zal je ogen de kost moeten geven wanneer je bovenaan de toren staat en even rondom je heen kijkt.
Ik kan jullie nu een aantal tipjes van de sluier geven: meten en metend rekenen (iets met herhaling), beeldende opvoeding (kijk maar naar de foto), versieren van het godsdienst schrift, nieuw thema van Godsdienst (rarara, welke foto hoort daar bij?) en als laatste contractwerk.
We werkten het werothema rond tijd en de eeuwenbalk af, het contractwerk werd onder handen genomen, in meten en metend rekenen bekeken we oefeningen rond lengte en snelheid en bij dit alles maakten we nog rabarberconfituur.
Kijk zelf hoe iedereen druk in de weer is met zijn contractwerk. Althans voor de ogen van de camera.
Hopelijk heeft iedereen een leuk, plezant kermisweekend achter de rug. De weergoden waren ons vast en zeker goed gezind.
Wat doen we morgen? Wel, we werken verder aan het werothema rond tijd.Het is een heel moeilijk thema. Vooral de eeuwenbalk is niet gemakkelijk. De zeven sacramenten werken we nog verder af. En dan is het thema afgelopen. En dat wil zeggen..... een toets op maandag 28 september. Wat we precies nog even thuis moeten lezen, zal je deze week wel horen.
Maar zeker niet vergeten!! Het contract van vorige week, MOET op dinsdagavond klaar zijn. Is het niet afgewerkt in de klas dan zal je het moeten meenemen naar huis en op vrijdag 'afgewerkt' aan de juf bezorgen. Op dinsdag krijgen jullie ook je nieuw contract.
Na een wissel in de klas tussen de juffen is het morgen terug 'normaal'.
Wat doen we op vrijdag? We beginnen de dag met meetkunde.We bekijken de ruimtefiguren en de vlakke figuren. Daarna werken we nog verder in wero. Rond de eeuwen, tijdsbalk en eeuwenbalk. Na de speeltijd gaan we naar de kerk om het begin van het schooljaar te vieren. Terug in de klas brengen we de rest van tijd door met het afwerken van de wero opdrachten.
Na de middag lossen we de contractwerkjes op en is er nog een leuke surprise rond het nieuwe levenslijn lied.
De appelmoes zal dus eventje moeten wachten tot volgende week.
Volgende week werken we tijdens wero verder aan tijd. Meerbepaald aan de leren lezen van een uurrooster. Daarnaast bekijken we onze stamboom nog en duiden we die aan op een eeuwenbalk. Maar weten jullie soms waar je eigen familienaam vandaan komt? Neen, ook dat leren we volgende week. Om deze oefening te kunnen maken, zal je moeten gebruik maken van de link die op deze blok staat. Je kan die terug vinden bij wereldoriëntatie.
Tijdens de godsdienstlessen werken we terug rond symbolen.
Wat de lessen muzische opvoeding brengen, zal voornamelijk op donderdag te maken hebben rond muzische taalgebruik. Maar in beeldende vorming (lees knutselen) verdiepen we ons in de wereld van de afdrukken.
Naast al dat leuks is er ook nog contractwerk. Deze week een stukje meer dan vorige week. Ja, het schooljaar is wel degelijk terug begonnen.
Op donderdagnamiddag maakten we bladwijzers. Niet één maar wel twee. Eentje voor in onze agenda. Die mochten we zelf versieren, ... De andere was voor wanneer we een boek lezen. Want boeken lezen? Dat verdient een pluim!
Op de foto's kan je iedereen aan het werk zien. En ook de resultaten. Heel mooi!
Wat ga je na het weekend kunnen vinden op de klasblog?
1. een link naar het online oefenmateriaal van Mikado 2. foto's van het hoekenwerk 3. de gekke klasfoto's 4. wat er volgende week op het programma staat