het startschot voor het nieuwe schooljaar is gegeven. Hopelijk hebben jullie ervan genoten. Het was waarschijnlijk een voormiddag vol met uitdelen van boeken, schriften, schrijfgerief, ... Misschien wel nog even tijd om jullie voor te stellen aan juf Rita.
Morgennamiddag gaan we van start met het maken van een verjaardagskalender. Daarna bekijken we de eerste blaadjes van het eerste thema: Welkom jij en ik! Daarna maken we nog een aantal groepsfoto's en individuele foto's die we vrijdag tijdens het knutselen kunnen gebruiken. Waarvoor? Dit is nog een surprise!! We maken wel nog even tijd voor de klasafspraken. Na de speeltijd bekijken we het eerste thema van godsdienst. Dit gaat over tekens en symbolen.
Nog een leuke en ontspannende avond en tot morgennamiddag.
Klaar voor jullie sprong in het vierde? Nog enkele nachtjes slapen en dan is het weer zo ver...de schoolpoort opent met enthousiasme haar deuren! Hoe de juffen en meesters deze keer het schooljaar feestelijk zullen openen, blijft nog een geheim.
Ons klasje staat bijna op orde, nog hier en daar wat kleine details. Het digibord en schriften liggen vooraan te blinken, dus klaar om er tegenaan te gaan...
Hopelijk vindt iedereen snel de weg (terug) op deze klasblog en tot maandag op de contactavond !
Morgen werken in de les beeldende opvoeding rond Keith Haring. Je kan op de blog een aantal linkjes vinden rond dit thema. We bekijken een power point rond het werk en leven van Haring. Nadat we dit heel aandachtig onder de loep hebben bekeken, gaan we zelf aan de slag en kruipen in de huid van Keith Haring.
In de klas zullen we samen een webpad rond sprookjes oplossen. Deze opdracht maken we per twee. Jullie kunnen thuis eventueel al eens kijken, maar op school lossen we de vragen op!
Tijdens de volgende weken zijn we volledig in de ban van sprookjes! We bekijken een webpad, beluisteren en lezen zelf verschillende sprookjes van Hans Christian Andersen, en nog veel meer van dat.....
In de rechterkolom kan je een aantal links vinden met weetjes, spelletjes, verhalen, ... In de komende week zal deze zeker aangevuld worden.
Je zal het misschien wel al gemerkt hebben. De blog staat op een laag pitje. In de klas hebben we het nu razend druk met ons digitaal bord. Veel van mijn vrije tijd gaat dan ook daar naar toe. Mijn exusses omdat ik dan weinig tijd over heb om aan de blog te werken en die verder up te daten. Ik hoop in de nabije toekomst daar verandering in te brengen.
Beter laat dan nooit! Hier zijn ze dan de foto's van het bezoek aan de Gavers rond Kriebelbeestjes. Het was een leerrijke namiddag, maar voor sommige toch iets te warm om heel actief deel te nemen.
Dit weekend heb je kunnen genieten van stralend weer. En heb je dat ook een beetje gedaan? Misschien een dagje naar zee? Of wel een uitstap van ERFGOEDdag. Overal in Vlaanderen en Brussel kon je terecht voor een dag vol met cultuur, ontspanning, spanning, gescheidenis, ....
Maar ook in Harelbeke kan je proeven van een heus Middeleeuws tentenkamp. Je kon van 's morgens al ridders bekijken, roofvogels zien vliegen, vrouwen in de keuken aan het werk zien om een lekker potje te kokkerellen. Je zag er de vele ambachten uit die tijd. Daarnaast kreeg je de kans om sieraden te maken, een maiënkolder te maken, te boogschieten, te zwaardvechten, ....
Wie er nog niet genoeg van kreeg, kon in de Sint-Salvatorskerk grasduinen in de rijke geschiedenis van Harelbeke. Een gids vertelde je dan wat meer over de ontstaansgeschiedenis van Harelbeke.
Maar om in het thema van de erfgoeddag te blijven, ging je natuurlijk op zoek naar de 'Fake'. Ergens in het tentenkamp en errond moest je op zoek gaan naar de valse burggraaf.
Mijn kinderen hadden een leuke voormiddag, misschien sommige onder jullie ook???
Ook al gaat het niet zo goed met onze regering en zijn er wat problemen met onze Katholieke kerk,, één ding staat toch zeker vast! Men verwacht voor dit weekend een stralende zon!! Dus geniet er maar met volle teugen van. Misschien wel met een ijsje en lekker koel drankje.
In wero doen we verder aan de verschillende faseovergangen. We bekijken het smelten, het verdampen, het stollen en het condenseren. Wat een moeilijke woorde, zul je waarschijnlijk zeggen. maar ik ben ervan overtuigd met behulp van enkele proefjes dit alles heel duidelijk zal worden. Daarnaast werken we maandag en vrijdag ook nog de vulkanen. In kleine groepjes werken we enkele specifieke vragen rond dit thema uit.
Maar vergeet zeker de toets van maandag niet rond de lentebloemen en de aardappel.
In godsdienst werken we verder aan ons thema rond mens en natuur, gave en opgave.
In de rekenles bekijken we de meettabellen en de daarbij horende meetresultaten. In meetkunde werken we rond spiegelbeelden en symmetrieassen.
Op donderdag gaan we op bezoek in de Gavers! Een brief volgt nog, maar zorg dat je op die dag naar school komt met je fiets.
In muzische opvoeding maken we in de les beeldende opvoeding een vlekkenvis.
Zo, nu weet je min of meer wat er volgende week op het programma staat.
In het vorig bericht kon je lezen dat we de actualiteit rond de vulkaanuitbarsting in Ijsland wat beter gingen bestuderen. Wel daar gaan we dus vrijdag mee starte . Deze moeilijke leerstof hoort bij de lessen Wereldoriëntatie. Normaal gezien behandelen we de "vulkanen" nog niet in het vierde leerjaar. Maar de actualiteit laat ons dat wel toe. Om al even een kijkje te nemen naar de taak die ons te wachten staat, kan je al even piepen op de volgende link! http://www.webquest.sewau.com/Vulkaan/default.htm
Maandagnamiddag gaan we van start in wero over de toestanden van de stof. Misschien klinkt dit niet zo bekend in de oren. Maar als we het hebben over vast, vloeibaar, gas, ... Dan ben ik er zeker van dat je weet waarover we het hebben.
Om maandag van start te kunnen gaan, moet ik jullie wel nog iets vragen. Brengen jullie maandag enkele reclamefloders mee?
Zo, de paasvakantie zit er bijna op. Natuurlijk is die periode weeral voorbijgevlogen. Ja, mooie liedjes duren nooit lang. In deze vakantie stond de vulkaanuitbarsting in Ijsland centraal. De laatste dagen moeten de vliegtuigen zelfs aan de grond blijven in West-Europa. Dit komt door de vulkaanaswolk. Dit zou zeer nadelig kunnen zijn voor vliegtuigmotoren. Hopelijk zit er nu niemand vast van onze klas op een of andere luchthaven. Na de vakantie gaan we die vulkanische activiteiten eens van nader bij bekijken. Heb je thuis informatie liggen over dit onderwerp zoals boeken, tijdschriften, krantenartikels, ..., breng die gerust maandag mee naar de klas!
Ik zag deze avond in Karrewiet dat er een nieuwe film is over jawel, een regenworm. Dat is nu wel heel toepasselijk met zo'n weer! Ik bekeek de trailer op You Tube, echt leuk. Dus heb je in de paasvakantie zin om naar de bioscoop te gaan? Dit is een aanrader!
Eindelijk! Het is er dan toch nog van gekomen: de aardappel. We observeerden de aardappel heel nauwkeurig, alsook de binnenkant. We bekeken een filmpje over de groei van de aardappel, .... Ook de sorteermachine kwam aan bod. We leerden alles over poten en rooien van aardappelen.
Die kinderen die op het laatst nog een stukje tekst moeten lezen. In bijlage kan je die tekst terug vinden, voor die het wel eens op voorhand willen lezen.