We leven vandaag in een informatiemaatschappij. Dat wil zeggen dat informatica- en telecommunicatiesystemen (ICT) vandaag de ruggengraat vormen van ons economisch en maatschappelijk bestel. Het Internet is de belangrijkste gemeenschappelijke onderbouw in deze ontwikkeling van de informatiemaatschappij. Het internet, samen met de aangesloten informaticasystemen waarop o.a. e-commerce en e-government diensten worden aangeboden, vormen de sterkte maar tevens de achillespees van de informatiemaatschappij. Zonder de nodige beveiligingsmaatregelen zijn ICT systemen immers zeer kwetsbaar.Criminaliteit tegen deze systemen kunnen bijgevolg zeer belangrijke en schadelijke gevolgen hebben.
Diverse voorbeelden tonen de kwetsbaarheid ervan:
Begin 2003 kon een virus het netwerk van automatische bankautomaten voor verschillende uren in de USA platleggen.
Het Bugbear virus verspreidt nog steeds in belangrijke mate (vertrouwelijke) documenten vanaf geïnfecteerde computersystemen naar de meest uiteenlopende bestemmelingen.
Met de Wet Informaticacriminaliteit (28/11/2000) werd het Belgisch strafwetboek aangepast aan deze moderne criminaliteitsvorm. Met andere woorden: er werden o.a. een aantal misdrijven aan het strafwetboek toegevoegd waardoor bepaalde specifieke handelingen strafbaar werden gesteld.
Die specifieke handelingen hebben betrekking op: hacking, virussen en valsheid in informatica.
Hacking
Bepaalde individuen ontwikkelen schadelijke programma's waarmee ze toegang kunnen krijgen tot computers die zijn aangesloten op het internet. Een computer is aangesloten op het internet van zodra er bijvoorbeeld wordt gesurft of e-mail wordt verzonden/ontvangen. Hacking kan dus gebeuren via het Internet. Fouten (bugs) of veiligheidsgaten in de door de internetgebruiker gebruikte software worden hiervoor uitgebuit. Het gevolg ? Hacking of het zich ongeoorloofd toegang verschaffen tot een computer / informaticasysteem. Dit systeem kan ook het uwe zijn !
Hacking (computerinbraak) kan algemeen worden omschreven als het op een of andere wijze ongeoorloofd binnendringen in een computersysteem.
Het gaat om de gevallen waarin een gebruiker:* Zich opzettelijk in verbinding stelt met een netwerk, een server of een bestand, zonder dat hij daarvoor de toestemming heeft, of* Zich onopzettelijk de verbinding tot stand brengt, maar deze vrijwillig besluit te handhaven.
Door de Wet Informaticacriminaliteit valt hacking onder toepassing van artikel 550 bis van het Strafwetboek.
Bovendien is het, met bedrieglijk opzet of met het oogmerk om te schaden, ter beschikking stellen (o.a. via het Internet) van tools, programma's .. waarmee gehackt kan worden, volgens dit artikel ook strafbaar.
Tip
Ook hier de regel : bescherm je tegen hacking op een afdoende manier. Het is beter te voorkomen dan genezen. Immers, eens men toegang heeft verkregen tot de gehackte computer, is alles mogelijk (gaande van indiscrete blikken, over gebruik van de computer voor verdere illegale handelingen, tot vernietiging van de aanwezige bestanden); het zal je maar overkomen.
Ook om je te beschermen tegen illegale praktijken zijn meerdere programma's voorhanden. Op het Internet zelf is er veel informatie aanwezig. Bovendien verschijnen in computertijdschriften regelmatig artikels met besprekingen en tests van dergelijke programma's. Aan de hand van die informatie kun je zien welke softwareaanbevolen wordt voor jouw internetgebruik. Doen dus !
Valsheid in informatica
Door de Wet Informaticacriminaliteit werd het misdrijf 'Valsheid in informatica' in het Strafwetboek ingevoerd.Wanneer dus elektronische gegevens door middel van informatica worden gewijzigd (datamanipulatie), met als gevolg dat de juridische draagwijdte van de gegevens wordt veranderd, wordt een misdrijf gepleegd (artikel 210bis Sw ).Bovendien is diegene die "wetens en willens" gebruik maakt van de vervalste gegevens strafbaar alsof hij de dader van de valsheid was, net zoals bij valsheid in geschrifte.
Poging tot het plegen van valsheid in informatica is eveneens strafbaar.
Virussen
Via het Internet kunnen zeer schadelijke computervirussen verspreid worden. Een afdoende bescherming is derhalve onontbeerlijk. Tegen virussen bestaan er verschillende softwareprogramma's.Het opzettelijk vernielen of beschadigen van computerprogramma's en informaticagegevens door de verspreiding van virussen (o.a. via het Internet) is strafbaar in België. Met de Wet Informaticacriminaliteit werd daartoe een artikel 550ter in het Strafwetboek ingevoerd.
Strafbaar ?
Om strafbaar te zijn, is er vereist dat de virusverspreiding gebeurde met een bepaalde intentie (bedrieglijk opzet / de bedoeling om te schaden). Let wel ! Het heeft geen belang of er werkelijk schade werd toegebracht. Diegene die het virus verspreidt, moet wel weten dat hij virussen verspreidt.
Maar ook het ontwerpen, ter beschikking stellen, verspreiden of verhandelen van computervirussen die kunnen aangewend worden om:
Schade te berokkenen aan gegevens van een informaticasysteem, geheel of gedeeltelijk.
De correcte werking van een informaticasysteem te belemmeren, wordt bestraft (vb. virusgeneratoren).
Tip
De regel is: installeer een degelijk antivirusprogramma. Een kleine stap, maar een grote sprong voor de veiligheid van uw computerbestanden !!!
Op verschillende sites wordt up-to-date informatie verstrekt over computervirussen en over hoe ze te weren en of te verwijderen. Ook computertijdschrijften publiceren regelmatig artikels over antivirusprogramma's.
Dus:
Raadpleeg dus regelmatig zo'n artikel op het Internet of in een tijdschrift.
Eens je antivirusprogramma geïnstalleerd, houd het up-to-date; de laatste virusdefinities kunnen gedownload worden op de site van het antivirusprogramma.
Vandaag waren de studenten informatica 1 en 3 BaSO op bezoek bij Google in Brussel, waar de Google fit education software werd voorgesteld aan leerkrachten. Speciaal voor vandaag konden ze een kijkje nemen bij Google Brussel. Uitzonderlijk is de softwarte zelf het is momenteel de prestatie van Google die op de markt is.
Informatica is vandaag de dag alomtegenwoordig. Bij elke administratie fungeert informatica als een essentieel element van de organisatie, ongeveer alle elektronische apparaten worden gestuurd door software en via het internet heeft de informatica haar intrede in de huiskamer gemaakt. Als gevolg daarvan is de vraag naar hoog gekwalificeerde informatici enorm gestegen, in zoverre zelfs dat het aanbod de vraag niet kan bijhouden. Anderzijds impliceert dit groeiend maatschappelijk belang van informatica een verhoogde eis naar kwaliteit, wat substantiële consequenties heeft voor het opleidingsniveau van de informatici.
De masteropleiding wiskundige informatica richt zich op de wiskundige aspecten van de informatica en stelt de symbiose tussen wiskunde en informatica centraal. Dit komt tot uiting in een aantal sterk verweven disciplines, zoals numerieke informatica, combinatorische informatica, computeralgebra, softcomputing, formele informatica, cryptografie, codeertheorie. De masterproef biedt de student de mogelijkheid zich te verdiepen en te bekwamen in de praktische toepassing van wiskundige informatica op maatschappelijk relevante problemen afkomstig uit interdisciplinair wetenschappelijk onderzoek, de industrie, de bedrijfswereld en de openbare sector.
Troeven
De afgestudeerden van de opleiding Master in de Wiskundige Informatica kunnen terecht in het wetenschappelijk onderzoek, in het onderwijs en in vele bedrijven waar onderzoek en ontwikkeling een kernactiviteit vormen. Je belangrijkste troeven zijn je probleemstellende en probleemoplossende denkvermogen, naast het conceptualiseren en modelleren, dit alles uiteraard ondersteund door een grondige kennis van de wiskundige informatica.
Opbouw programma
Het curriculum bestaat uit een basispakket van 90 studiepunten dat door de student wordt aangevuld met een minor van 30 studiepunten. De student kan kiezen voor ofwel een onderzoeksminor, ofwel een onderwijsminor, ofwel een bedrijfseconomische minor die respectievelijk overeenkomen met een onderzoeks-, onderwijs- of professionele finaliteit.
Studenten met het diploma van bachelor in de informatica, bachelor in de wiskunde of bachelor in de ingenieurswetenschappen: computerwetenschappen, kunnen rechtstreeks instromen in deze master.
In het eerste masterjaar krijgt de student een basispakket van 36 studiepunten, bestaande uit 6 grondvakken van 6 studiepunten elk. Deze omspannen het volledige vakgebied wiskundige informatica, evenwichtig opgedeeld in onafhankelijke delen. De bedoeling is de student een brede basisopleiding te geven in het vakgebied zodat hij of zij in het tweede jaar een gemotiveerde keuze kan maken voor de masterproef en specialiserende keuzevakken.
Daarnaast worden 24 studiepunten ingevuld door keuzevakken. Naargelang de vooropleiding kan het zijn dat student aanvullende vakken zal moeten volgen die nodig zijn voor het succesvol volgen van de vakken uit het basispakket. Deze aanvullende vakken zullen deel uitmaken van het pakket keuzevakken.
In het tweede masterjaar wordt de masterproef voor 30 studiepunten gerekend. Daarnaast worden 6 studiepunten vrij gehouden voor seminaries of stage, die nauw aansluiten bij de masterproef. Ook in het tweede masterjaar is ruimte voor 24 studiepunten keuzevakken. Studenten kunnen verder voor een totaal van maximum 12 studiepunten vakken kiezen die een eerder verbredend karakter dan een verdiepend karakter zullen hebben.
Inbedding in onderzoek
Het onderwijs in de masteropleiding wiskundige informatica wordt verzorgd uitgaande van de visie dat academisch onderwijs sterk gekoppeld en ondersteund dient te worden met onderzoeksontwikkelingen in de wiskundige informatica. In de opleiding wordt dan ook grondig ingegaan op domeinen zoals discrete algoritmen, theoretische informatica, numerieke algoritmen en computationele intelligentie.
Vooral in de verdiepende keuzevakken in de masteropleiding en in de masterproef wordt duidelijk hoe nauw het onderzoek verweven is in het onderwijs. De meeste scriptiewerken kaderen in lopend onderzoek in de betreffende onderzoeksgroepen. Vakgroep Zuivere Wiskunde en Computeralgebra: incidentiemeetkunde en codetheorie, computerondersteunde bewijsvoering. Vakgroep Toegepaste Wiskunde en Informatica: combinatorische algoritmen en algoritmische grafentheorie, numerieke wiskunde, vaagheids- en onzekerheidsmodellering, computertoepassingen, statistiek, stochastische modellering.
Informatica is vandaag de dag alomtegenwoordig. Bij elke administratie fungeert informatica als een essentieel element van de organisatie, ongeveer alle elektronische apparaten worden gestuurd door software en via het internet heeft de informatica haar intrede in de huiskamer gemaakt. Als gevolg daarvan is de vraag naar hoog gekwalificeerde informatici enorm gestegen, in zoverre zelfs dat het aanbod de vraag niet kan bijhouden. Anderzijds impliceert dit groeiend maatschappelijk belang van informatica een verhoogde eis naar kwaliteit, wat substantiële consequenties heeft voor het opleidingsniveau van de informatici.
De masteropleiding wiskundige informatica richt zich op de wiskundige aspecten van de informatica en stelt de symbiose tussen wiskunde en informatica centraal. Dit komt tot uiting in een aantal sterk verweven disciplines, zoals numerieke informatica, combinatorische informatica, computeralgebra, softcomputing, formele informatica, cryptografie, codeertheorie. De masterproef biedt de student de mogelijkheid zich te verdiepen en te bekwamen in de praktische toepassing van wiskundige informatica op maatschappelijk relevante problemen afkomstig uit interdisciplinair wetenschappelijk onderzoek, de industrie, de bedrijfswereld en de openbare sector.
Troeven
De afgestudeerden van de opleiding Master in de Wiskundige Informatica kunnen terecht in het wetenschappelijk onderzoek, in het onderwijs en in vele bedrijven waar onderzoek en ontwikkeling een kernactiviteit vormen. Je belangrijkste troeven zijn je probleemstellende en probleemoplossende denkvermogen, naast het conceptualiseren en modelleren, dit alles uiteraard ondersteund door een grondige kennis van de wiskundige informatica.
Opbouw programma
Het curriculum bestaat uit een basispakket van 90 studiepunten dat door de student wordt aangevuld met een minor van 30 studiepunten. De student kan kiezen voor ofwel een onderzoeksminor, ofwel een onderwijsminor, ofwel een bedrijfseconomische minor die respectievelijk overeenkomen met een onderzoeks-, onderwijs- of professionele finaliteit.
Studenten met het diploma van bachelor in de informatica, bachelor in de wiskunde of bachelor in de ingenieurswetenschappen: computerwetenschappen, kunnen rechtstreeks instromen in deze master.
In het eerste masterjaar krijgt de student een basispakket van 36 studiepunten, bestaande uit 6 grondvakken van 6 studiepunten elk. Deze omspannen het volledige vakgebied wiskundige informatica, evenwichtig opgedeeld in onafhankelijke delen. De bedoeling is de student een brede basisopleiding te geven in het vakgebied zodat hij of zij in het tweede jaar een gemotiveerde keuze kan maken voor de masterproef en specialiserende keuzevakken.
Daarnaast worden 24 studiepunten ingevuld door keuzevakken. Naargelang de vooropleiding kan het zijn dat student aanvullende vakken zal moeten volgen die nodig zijn voor het succesvol volgen van de vakken uit het basispakket. Deze aanvullende vakken zullen deel uitmaken van het pakket keuzevakken.
In het tweede masterjaar wordt de masterproef voor 30 studiepunten gerekend. Daarnaast worden 6 studiepunten vrij gehouden voor seminaries of stage, die nauw aansluiten bij de masterproef. Ook in het tweede masterjaar is ruimte voor 24 studiepunten keuzevakken. Studenten kunnen verder voor een totaal van maximum 12 studiepunten vakken kiezen die een eerder verbredend karakter dan een verdiepend karakter zullen hebben.
Inbedding in onderzoek
Het onderwijs in de masteropleiding wiskundige informatica wordt verzorgd uitgaande van de visie dat academisch onderwijs sterk gekoppeld en ondersteund dient te worden met onderzoeksontwikkelingen in de wiskundige informatica. In de opleiding wordt dan ook grondig ingegaan op domeinen zoals discrete algoritmen, theoretische informatica, numerieke algoritmen en computationele intelligentie.
Vooral in de verdiepende keuzevakken in de masteropleiding en in de masterproef wordt duidelijk hoe nauw het onderzoek verweven is in het onderwijs. De meeste scriptiewerken kaderen in lopend onderzoek in de betreffende onderzoeksgroepen. Vakgroep Zuivere Wiskunde en Computeralgebra: incidentiemeetkunde en codetheorie, computerondersteunde bewijsvoering. Vakgroep Toegepaste Wiskunde en Informatica: combinatorische algoritmen en algoritmische grafentheorie, numerieke wiskunde, vaagheids- en onzekerheidsmodellering, computertoepassingen, statistiek, stochastische modellering.
Recente uitvindingen op het gebied van informatica
Informatica is niet meer dan de benadering van wetenschap en technologie computing en haar toepassingen multi-way. Het kan worden onderverdeeld in verschillende categorieën op basis van theoretische en praktische onderzoek; die abstract zijn, zoals is onderstreept in de echte wereld. Computer Interaction is beschikbaar universeel dienen verschillende aspecten van de uitvoering van een hoge standaard voor het menselijk leven.
Geschiedenis van de Computer Science and Technology:
Moderne digitale computer is de eerste bron van de uitvinding die de computer voorzijde gemaakt en tegelijkertijd geavanceerde. Bron van de onderhavige uitvinding werd gestart door de tijd; die al ontstond in de 20e eeuw. Van de wiskundige theorieën en innovatieve presentatie monteurs deden een wortel van massale wereldwijde industrie en belangrijke gebied van de academische wereld. Op basis van de Church-Turing these; binaire logica die het kader van de wiskundige zin. Digitale machines werd opgemaakt met Shannon's informatie theorie. Deze zijn allemaal van toepassing op de geboorte van de computer-industrie met enorme revolutionaire fase.
Computer Science:
Technologie die de toewijding van wetenschappers over de hele wereld laat zien:
Tot een drastische verbetering op het gebied van informatietechnologie; verschillende onderzoeksinstellingen met elkaar communiceren door middel van de overdracht van technologie. Dit trekt de deelname van het partnerschap ontwikkeld door wetenschappers. Op hetzelfde moment de infographic laat zien hoe 80 verschillende onderzoeksorganisaties samen kunnen werken. Een wereldwijde stroom wordt afgebeeld op deze verschillende ideeën; gezien door waarnemers. Het display geeft ook de service houding van de echte uitvinders.
JAN MOONS: âGEBRUIKSVRIENDELIJKHEID IS BELANGRIJK ONDERDEEL VAN DIGITALE ONTWIKKELING
Jan Moons onderzoekt bij Alcatel/Lucent de sociale impact en aanvaarding van nieuwe digitale applicaties die op de markt gebracht worden. Zijn opleiding informatica aan de Universiteit Hasselt en later aan de Universiteit Antwerpen, zorgt ervoor dat hij de technische basiskennis bezit om programmas in te schatten.
Maar hij zag al snel in dat de ongebreidelde informatisering van de maatschappij een utopie zou zijn. Mensen moeten de nieuwste ontwikkelingen aanvaarden, kunnen volgen en bedienen. Anders loopt zon nieuwe applicatie zijn doel voorbij.
Gebruiksvriendelijk
Jan Moons: Nadat je tien jaar gewerkt hebt aan het uitdokteren van digitale oplossingen, merk je plots dat je klanten hoegenaamd niet denken zoals jij en stel je je de vraag: hoe kunnen we ze dan verder helpen om die ontwikkelingen toch bruikbaar te maken? En dan kom je uit bij usability.
Ik heb dan ook een postgraduaat in die richting gevolgd en werk nu binnen Alcatel aan scenarios van nieuwe, gebruiksvriendelijke apparaten en applicaties die we testen op hun usability en op de reactie van mensen daarop. Ik hou me dus nu bezig met een combinatie van techniek en sociale impact. En dat is een zeer boeiende materie.
Digitale virus
Maar het was niet dat waarom de jonge Jan Moons informatica ging studeren. Het was eerder een traject van het uittesten van je eerste pc op de middelbare school en het proberen om zelf programmas te schrijven, in navolging van een ouder broer. Een hobby dus, en niets wees er op dat Jan informaticus zou worden.
Jan: Ik was eerst van plan om wiskunde te volgen, maar tijdens het indertijd gemeenschappelijke jaar met informatica geraakte ik langzaam maar zeker besmet met het digitale virus. Het was ook het eerste jaar dat in Diepenbeek, in samenwerking met de Universiteit Maastricht, kennistechnologie aangeboden werd en ook dat interesseerde mij bijzonder sterk. Na twee jaar Diepenbeek schakelde ik over naar de Universiteit Antwerpen. Dankzij de goede contacten van de UA met Alcatel vonden de meeste studenten informatica er onmiddellijk een job.
Levenslang leren
Ik heb zelf eerst iets anders gezocht, maar de meeste bedrijven knapten af op het theoretische van onze opleiding en kozen voor A1ers. Dus trok ik toch naar Alcatel. En precies op de dag waarop ik tekende voor deze multinational, viel er een brief van de Technische Universiteit Delft in de bus dat ik ook daar kon beginnen. Maar ik heb er nog steeds geen spijt van dat ik voor Alcatel gekozen heb omdat ik een van de weinige informatici ben die is doorgegroeid van IT naar research.
Al blijft zijn opleiding nog altijd een belangrijke pijler om zijn werk te kunnen doen: Die brede theoretische basis van informatica heb je wel nodig om te begrijpen wat men je allemaal voorschotelt. Voor de rest is het onthe- job learning en bijscholen. Véél bijscholen. Wie niet bereid is om een leven lang te leren, moet het absoluut niet in de informatica gaan zoeken.
JAN MOONS: âGEBRUIKSVRIENDELIJKHEID IS BELANGRIJK ONDERDEEL VAN DIGITALE ONTWIKKELINGâ
Jan Moons onderzoekt bij Alcatel/Lucent de sociale impact en aanvaarding van nieuwe digitale applicaties die op de markt gebracht worden. Zijn opleiding informatica aan de Universiteit Hasselt en later aan de Universiteit Antwerpen, zorgt ervoor dat hij de technische basiskennis bezit om programmas in te schatten.
Maar hij zag al snel in dat de ongebreidelde informatisering van de maatschappij een utopie zou zijn. Mensen moeten de nieuwste ontwikkelingen aanvaarden, kunnen volgen en bedienen. Anders loopt zon nieuwe applicatie zijn doel voorbij.
Gebruiksvriendelijk
Jan Moons: Nadat je tien jaar gewerkt hebt aan het uitdokteren van digitale oplossingen, merk je plots dat je klanten hoegenaamd niet denken zoals jij en stel je je de vraag: hoe kunnen we ze dan verder helpen om die ontwikkelingen toch bruikbaar te maken? En dan kom je uit bij usability.
Ik heb dan ook een postgraduaat in die richting gevolgd en werk nu binnen Alcatel aan scenarios van nieuwe, gebruiksvriendelijke apparaten en applicaties die we testen op hun usability en op de reactie van mensen daarop. Ik hou me dus nu bezig met een combinatie van techniek en sociale impact. En dat is een zeer boeiende materie.
Digitale virus
Maar het was niet dat waarom de jonge Jan Moons informatica ging studeren. Het was eerder een traject van het uittesten van je eerste pc op de middelbare school en het proberen om zelf programmas te schrijven, in navolging van een ouder broer. Een hobby dus, en niets wees er op dat Jan informaticus zou worden.
Jan: Ik was eerst van plan om wiskunde te volgen, maar tijdens het indertijd gemeenschappelijke jaar met informatica geraakte ik langzaam maar zeker besmet met het digitale virus. Het was ook het eerste jaar dat in Diepenbeek, in samenwerking met de Universiteit Maastricht, kennistechnologie aangeboden werd en ook dat interesseerde mij bijzonder sterk. Na twee jaar Diepenbeek schakelde ik over naar de Universiteit Antwerpen. Dankzij de goede contacten van de UA met Alcatel vonden de meeste studenten informatica er onmiddellijk een job.
Levenslang leren
Ik heb zelf eerst iets anders gezocht, maar de meeste bedrijven knapten af op het theoretische van onze opleiding en kozen voor A1ers. Dus trok ik toch naar Alcatel. En precies op de dag waarop ik tekende voor deze multinational, viel er een brief van de Technische Universiteit Delft in de bus dat ik ook daar kon beginnen. Maar ik heb er nog steeds geen spijt van dat ik voor Alcatel gekozen heb omdat ik een van de weinige informatici ben die is doorgegroeid van IT naar research.
Al blijft zijn opleiding nog altijd een belangrijke pijler om zijn werk te kunnen doen: Die brede theoretische basis van informatica heb je wel nodig om te begrijpen wat men je allemaal voorschotelt. Voor de rest is het onthe- job learning en bijscholen. Véél bijscholen. Wie niet bereid is om een leven lang te leren, moet het absoluut niet in de informatica gaan zoeken.
JAN MOONS: âGEBRUIKSVRIENDELIJKHEID IS BELANGRIJK ONDERDEEL VAN DIGITALE ONTWIKKELINGâ
an Moons onderzoekt bij Alcatel/Lucent de sociale impact en aanvaarding van nieuwe digitale applicaties die op de markt gebracht worden. Zijn opleiding informatica aan de Universiteit Hasselt en later aan de Universiteit Antwerpen, zorgt ervoor dat hij de technische basiskennis bezit om programmas in te schatten.
Maar hij zag al snel in dat de ongebreidelde informatisering van de maatschappij een utopie zou zijn. Mensen moeten de nieuwste ontwikkelingen aanvaarden, kunnen volgen en bedienen. Anders loopt zon nieuwe applicatie zijn doel voorbij.
Gebruiksvriendelijk
Jan Moons: Nadat je tien jaar gewerkt hebt aan het uitdokteren van digitale oplossingen, merk je plots dat je klanten hoegenaamd niet denken zoals jij en stel je je de vraag: hoe kunnen we ze dan verder helpen om die ontwikkelingen toch bruikbaar te maken? En dan kom je uit bij usability.
Ik heb dan ook een postgraduaat in die richting gevolgd en werk nu binnen Alcatel aan scenarios van nieuwe, gebruiksvriendelijke apparaten en applicaties die we testen op hun usability en op de reactie van mensen daarop. Ik hou me dus nu bezig met een combinatie van techniek en sociale impact. En dat is een zeer boeiende materie.
Digitale virus
Maar het was niet dat waarom de jonge Jan Moons informatica ging studeren. Het was eerder een traject van het uittesten van je eerste pc op de middelbare school en het proberen om zelf programmas te schrijven, in navolging van een ouder broer. Een hobby dus, en niets wees er op dat Jan informaticus zou worden.
Jan: Ik was eerst van plan om wiskunde te volgen, maar tijdens het indertijd gemeenschappelijke jaar met informatica geraakte ik langzaam maar zeker besmet met het digitale virus. Het was ook het eerste jaar dat in Diepenbeek, in samenwerking met de Universiteit Maastricht, kennistechnologie aangeboden werd en ook dat interesseerde mij bijzonder sterk. Na twee jaar Diepenbeek schakelde ik over naar de Universiteit Antwerpen. Dankzij de goede contacten van de UA met Alcatel vonden de meeste studenten informatica er onmiddellijk een job.
Levenslang leren
Ik heb zelf eerst iets anders gezocht, maar de meeste bedrijven knapten af op het theoretische van onze opleiding en kozen voor A1ers. Dus trok ik toch naar Alcatel. En precies op de dag waarop ik tekende voor deze multinational, viel er een brief van de Technische Universiteit Delft in de bus dat ik ook daar kon beginnen. Maar ik heb er nog steeds geen spijt van dat ik voor Alcatel gekozen heb omdat ik een van de weinige informatici ben die is doorgegroeid van IT naar research.
Al blijft zijn opleiding nog altijd een belangrijke pijler om zijn werk te kunnen doen: Die brede theoretische basis van informatica heb je wel nodig om te begrijpen wat men je allemaal voorschotelt. Voor de rest is het onthe- job learning en bijscholen. Véél bijscholen. Wie niet bereid is om een leven lang te leren, moet het absoluut niet in de informatica gaan zoeken.
Intelligente informatica ingezet voor 'groene' ontwikkelingen
Windmolens, biomassa, zonne-energie en opslag zijn essentieel in de groene ontwikkelingen van de energievoorziening, maar vragen steeds meer van het elektriciteitsnetwerk. Hoe het netwerk van de toekomst zo goed mogelijk te beheren is, wordt onderzocht in het project 'Intelligent en Decentraal Management van Netwerken en Data' (IDeaNeD).
Het CWI leidt het SenterNovem-project dat in januari startte. Er wordt samengewerkt met de Technische Universiteit Eindhoven, Alliander, KEMA, Stedin, Joulz, Phase to Phase, Early Minute en Alfen. Het projectteam wil onder meer voorkomen dat de nieuwste apparaten het elektriciteitsnetwerk gaan overbelasten.
De energie-infrastructuur verandert. Alternatieve (particuliere) energiebronnen die werken op zon of wind worden steeds populairder, waardoor een netwerk met allemaal kleine leveranciers ontstaat: er is sprake van decentrale opwekking. Verder is de energie die geleverd wordt niet altijd constant. Een schommeling in windsnelheid zorgt bijvoorbeeld voor fluctuatie in de energielevering. Ook de vraag naar energie varieert. Zo kan grootschalig gebruik van elektrische auto's ervoor zorgen dat er stroomtekort ontstaat als iedereen na de spits tegelijk de auto oplaadt.
De onderzoekers in IDeaNeD willen inzicht krijgen in de netbelasting, de kwaliteit van spanning en stroom en fouten die zich voordoen. Ze ontwerpen daarvoor meetmethoden en instrumenten om veel data te kunnen verwerken. Daarnaast richt het onderzoek zich op het daadwerkelijk sturen en beheersen van een netwerk. Dit is bijvoorbeeld nodig om de piekbelasting van kabels te verlagen waardoor ze langer mee gaan. Sturing is onder andere mogelijk met prijsmechanismen. Stroomkosten en stroomopbrengsten hangen dan af van het moment van afname en opwekking, zoals bij dag- en nachtstroom. Intelligente software kan vervolgens voor een gebruiker of distributeur bepalen wanneer er stroom wordt ingekocht of geleverd. Een alternatief of aanvullend sturingsmechanisme is 'remote control', waarbij het energiebedrijf de afnemers of opwekkers op afstand kan bedienen.
Onderzoek naar sturing op het elektriciteitsnetwerk is zeer recent internationaal onder de aandacht gekomen. De Nederlandse samenwerking tussen experts uit zowel informatica als het elektriciteitsdomein is uniek. Het project moet naast nieuwe inzichten leiden tot praktisch toepasbare producten, die gebruikt kunnen worden door energiebedrijven. Het electriciteitsnetwerk wordt daardoor geschikt voor nieuwe ontwikkelingen, zoals grootschalig gebruik van elektrische auto's. Ook is voor netbeheerders de beheersing van energie- en informatiestromen van groot belang.
Het CWI is sinds 1946 het nationale onderzoeksinstituut voor wiskunde en informatica. Het is gevestigd op het Science Park Amsterdam en is gelieerd aan de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). Het instituut heeft een sterke internationale positie. Ruim 160 wetenschappers doen er grensverleggend onderzoek in ongeveer 70 projecten, en dragen de verkregen kennis over aan de maatschappij. Ongeveer 30 van de onderzoekers zijn hoogleraar aan een universiteit. Uit het instituut komen 16 spin-off bedrijven voort.
Onze zone investeert op regelmatige basis in nieuwe technologie om in eerste instantie de informatiedoorstroming te verbeteren. Zo werken we met vijf netwerkservers en elke medewerker kan beschikken over een computer die aangesloten is op het politienetwerk (ISLP). Daarnaast hebben de medewerkers van de dienst personeel en logistiek ook toegang tot het gemeentelijk netwerk, met name voor het gebruik van het boekhoudkundig programma en voor het administratief afwerken van de dossiers van het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraad.
Onze zone investeert op regelmatige basis in nieuwe technologie om in eerste instantie de informatiedoorstroming te verbeteren. Zo werken we met vijf netwerkservers en elke medewerker kan beschikken over een computer die aangesloten is op het politienetwerk (ISLP). Daarnaast hebben de medewerkers van de dienst personeel en logistiek ook toegang tot het gemeentelijk netwerk, met name voor het gebruik van het boekhoudkundig programma en voor het administratief afwerken van de dossiers van het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraad.
De Universiteit van Utrecht verwacht komend jaar recordcijfers voor wat betreft de instroom bij Informatica-studies. De afgelopen 10 jaar verdubbelde het aantal eerstejaars studenten Informatica.
In totaal stonden het afgelopen studiejaar zo'n 300 nieuwe eerstejaars informaticastudenten ingeschreven aan de universiteit van Utrecht. De instroom lag jarenlang rond de 150. De opleiding Informatica is de afgelopen jaren wat minder populair geworden, terwijl Informaticakunde en Gametechnologie juist veel meer in trek waren.
We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen. Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.
U kan dit zelf helemaal aanpassen. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'. Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.
Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Druk vervolgens op 'Toevoegen'. U kan nu de titel en het bericht ingeven.
Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'. Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!'). Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd. U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.
Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op. Klik vervolgens op 'Instellingen'. Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.
WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
- Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.
WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
WAT IS DE "WAARDERING"?
Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!