Nieuwtjes in de informaticawereld
Inhoud blog
  • opleiding in deinformatica
  • zes goede redenen
  • politie pakt ICT-crime aan.
  • Leerlingen op bezoek bij Google
  • Wiskundige Informatica
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    30-11-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.opleiding in deinformatica

    De IT-professional als ontwerper-analist en niet alleen als programmeur, dàt is de kern van onze opleiding.

    Vroeger was een ICT’er een specialist met een zeer specifieke kennis: programmeren. Vandaag moet hij of zij meer dan ooit een consultant zijn.

    Informatica

    De IT-professional van vandaag moet zowel binnen als buiten de organisatie de noden van klanten kunnen begrijpen en omzetten naar concrete applicaties. Tegelijkertijd moet hij of zij de dingen in een ruimer perspectief zien en vakoverschrijdend kunnen werken.

    Die nieuwe rol maken we jou tijdens je opleiding gaandeweg eigen. We werken rond 3 centrale thema’s:
     

    • Ontwerpen en programmeren: je leert applicaties te ontwikkelen met een gebruiksvriendelijke user-interface, business logica en database integratie. Zowel de .NET als de JAVA-omgeving komen aan bod.
    • We leren je analyse en analysemethoden aan. In het eerste jaar ontwerp je databanken, vanaf het tweede jaar werken we met UML: dé standaardtaal om analysemodellen te beschrijven.
    • En natuurlijk besteden we aandacht aan de onderbouw: zowel computertechnologie als netwerken, besturingssystemen en beveiliging komen aan bod. Ook de managementaspecten waarmee een moderne ICT’er te maken heeft ontbreken niet: budgettering, project- en programmaplanning, corporate governance, auditing en controle, organisatie van een ICT-bedrijf.

    Je gaat steeds autonomer werken en besluit het derde jaar met de realisatie van een ondernemingsproject. Daarbij ga je in een onderneming de kennis en vaardigheden toepassen, die je tijdens de opleiding hebt verworven.

    Zo kan jij bewijzen, dat je de kracht van ICT voor iedereen toegankelijk kan maken.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    30-11-2015, 11:24 geschreven door jordan vleugels  
    16-11-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zes goede redenen

    Zes goede redenen om in informatica te werken

    Ondanks de crisis is er nog altijd werk

    Sinds 2001 verkeert de informaticasector in een crisis. Het vinden van een informaticajob is voor beginners niet meer zo eenvoudig als in de jaren 90. Toch is ICT voortdurend in ontwikkeling: informatie heeft in de 21ste eeuw immers een belangrijke economische waarde

    Alle bedrijven willen zich via het internet bekend maken : intranet en televerkoop zitten in de lift. De meeste bedrijven beschikken over verschillende computers, verbonden in een netwerk. Om deze netwerken te installeren en te onderhouden hebben bedrijven nood aan informatici. Al zijn jobs in informatica vandaag de dag iets minder talrijk en zijn bedrijven veeleisender voor wat betreft de vaardigheden waarover een sollicitant moet beschikken, het wil nog niet zeggen dat alle informatici werkloos zijn en het geen zin heeft een opleiding in deze sector te volgen.

    Informatica wordt nu overal gebruikt en steeds vaker worden in niet-informatica beroepen capaciteiten van een informtica/cus gevraagd. Als je vandaag de dag naast je eigen beroep ook nog eens over informaticavaardigheden beschikt die je in staat stellen de programma's waarmee je werkt goed te gebruiken, een website te actualiseren of een klein bedrijfsnetwerk te onderhouden, dan verhoog je gevoelig je kansen op de arbeidsmarkt.

    Je maakt wat je wil en je levert een bijdrage als vrouw

    Aangezien vrouwen in de ICT-wereld weinig talrijk zijn, is hun productie ook maar povertjes. Vrouwelijke sites floreren op het web, maar voorlopig zijn het vooral commerciële sites. Ondernemers in de internet-economie ontdekten dat steeds meer vrouwen gebruik maken van het internet:Netvalue berekende dat tussen november 1999 en 2000, het aantal Franse vrouwen dat zich op E-commerce sites aansloten met 116 % was gestegen en nieuwe potentiële klanten dus vooral onder vrouwen te vinden waren.

    De sites gewijd aan vrouwen zijn echter maar zelden sites die ook ontworpen, geanimeerd of ontwikkeld worden door vrouwen. Als vrouwen niet langer louter bestempeld willen worden als eenvoudige consumenten en gebruikers van het Internet, dan moeten zij alle middelen aangrijpen om zelf met de nieuwe technologie aan de slag te gaan.

    Werken in informatica is oog in oog staan met de wereld en deel uitmaken van de ontwikkeling en de uitbreiding van nieuwe technologie. Als vrouwen de nieuwe technologie niet aanpakken, dan zal de revolutie van informatie- en communicatietechnologie misschien zonder hen plaatshebben.

    Werken in informatica is ook belangrijk voor het introduceren van een vrouwelijk standpunt in een wereld die tot hiertoe erg mannelijk was. Veel sites of programma's zijn immers ontworpen door en voor mannen. Vind je de videospelletjes van je kinderen maar niks? Ontwerp dan zelf spelletjes! Enkel en alleen door in ICT te investeren kan je je deze wereld ook echt eigen maken.

    Je bent niet afhankelijk

    Overal zien we PC's. Voor zowat elke job moet je over een minimum aan informaticavaardigheden beschikken. Veel mensen die een PC gebruiken leren wel met een aantal softwarepakketten werken, maar blokkeren (of geraken zelfs in paniek) bij het minste falen van het systeem.

    Vakbekwaamheid in informatica houdt in dat je in staat bent om zelf een aantal hard- en softwareproblemen op te lossen. Op die manier ben je wat technologie betreft niet langer afhankelijk van anderen, vergeet je de hoge tarieven van helpdesk-hotlines en creëer je een zekere autonomie op het werk.

    Als het je job is, kan je niet alleen je eigen informaticaprobleem oplossen, maar ook die van anderen. Een computer van vrienden kunnen depanneren is heel dankbaar werk. Je krijgt ook echt het gevoel over een zeer nuttige kennis te beschikken. Van een hele verdieping bureaus de computer depanneren is echter een ander paar mouwen en dus een heuse job.

    Je krijgt erkenning

    Vakbekwaamheid verwerven in informatica is ook bewijzen dat je in staat bent te slagen en nog op een domein waarin vrouwen niet zo talrijk zijn. Voor vrouwen die op professioneel vlak een beetje vastzitten of willen terugkeren naar de arbeidsmarkt, is een opleiding in informatica erg dankbaar. Je wint al gauw je zelfvertrouwen terug, je ontdekt capaciteiten waarvan je niet wist dat je ze bezat en je bewijst dat je kan slagen in een nieuwe wereld die hoge kwaliteitseisen stelt.

    Een job in de informatica is ook steeds een job met verantwoordelijkheden. Alles rust op je schouders als je binnen een onderneming verantwoordelijk bent voor informatica. Je bent een spilfiguur tussen de machine en haar gebruiker en het is dankzij jou dat de gebruikers met de computer kunnen werken. Als je erin slaagt een systeem te herstellen of een probleem oplost waardoor de computer opnieuw functioneert, is er heel wat reden om tevreden te zijn en voldoening uit je werk te halen: de erkenning van iemand die al zijn ettelijke werkuren voor de computer al in het niets zag verdwijnen is enorm…

    De status van informatica/cus houdt in dat je een erkende sociale positie bekleedt. Het beroep van een informatica/cus impliceert dat je over competenties beschikt in een domein dat voor vele mensen onbegrijpelijk, mysterieus en soms zelfs verontrustend lijkt. Informatica is een technisch beroep en specialisten roepen steeds een zekere bewondering op: je beheerst immers een materie die iedereen min of meer kent, maar niemand echt beheerst!

    Informatica is voortdurend in beweging

    Informatica evolueert heel snel. Het grote publiek gebruikt internet nog maar sinds een klein aantal jaren. Iedere maand komt wel een nieuw hardware-product op de markt en continu verschijnen er nieuwe programma's. Ook programmeertalen worden steeds beter. Om alles min of meer te volgen, moet je voortdurend op de hoogte blijven van vernieuwingen, moet je nieuwe dingen uitproberen en je bijscholen.

    Omdat er steeds iets nieuw opduikt is er eenvoudigweg geen tijd om je te vervelen of genoeg te krijgen van je werk. Indien deze voortdurende vernieuwing je uitputtend lijkt, kan je altijd van dienst veranderen of in een andere beroepsomgeving gaan werken. Er is een groot verschil tussen iemand die zich bezig houdt met het intranet van een onderneming en iemand die dit bijvoorbeeld doet voor een bibliotheek.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    16-11-2015, 18:50 geschreven door jordan vleugels  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.politie pakt ICT-crime aan.

    ICT-crime

    Cyber criminalite[1]

    We leven vandaag in een informatiemaatschappij. Dat wil zeggen dat informatica- en telecommunicatiesystemen (ICT) vandaag de ruggengraat vormen van ons economisch en maatschappelijk bestel. Het Internet is de belangrijkste gemeenschappelijke onderbouw in deze ontwikkeling van de informatiemaatschappij. Het internet, samen met de aangesloten informaticasystemen waarop o.a. e-commerce en e-government diensten worden aangeboden, vormen de sterkte maar tevens de achillespees van de informatiemaatschappij. Zonder de nodige beveiligingsmaatregelen zijn ICT systemen immers zeer kwetsbaar.Criminaliteit tegen deze systemen kunnen bijgevolg zeer belangrijke en schadelijke gevolgen hebben.

    Diverse voorbeelden tonen de kwetsbaarheid ervan:

    • Begin 2003 kon een virus het netwerk van automatische bankautomaten voor verschillende uren in de USA platleggen.
    • Het Bugbear virus verspreidt nog steeds in belangrijke mate (vertrouwelijke) documenten vanaf geïnfecteerde computersystemen naar de meest uiteenlopende bestemmelingen.

    Met de Wet Informaticacriminaliteit (28/11/2000) werd het Belgisch strafwetboek aangepast aan deze moderne criminaliteitsvorm. Met andere woorden: er werden o.a. een aantal misdrijven aan het strafwetboek toegevoegd waardoor bepaalde specifieke handelingen strafbaar werden gesteld.

    Die specifieke handelingen hebben betrekking op: hacking, virussen en valsheid in informatica.

    Hacking

    Bepaalde individuen ontwikkelen schadelijke programma's waarmee ze toegang kunnen krijgen tot computers die zijn aangesloten op het internet. Een computer is aangesloten op het internet van zodra er bijvoorbeeld wordt gesurft of e-mail wordt verzonden/ontvangen. Hacking kan dus gebeuren via het Internet. Fouten (bugs) of veiligheidsgaten in de door de internetgebruiker gebruikte software worden hiervoor uitgebuit. Het gevolg ? Hacking of het zich ongeoorloofd toegang verschaffen tot een computer / informaticasysteem. Dit systeem kan ook het uwe zijn !

    Hacking (computerinbraak) kan algemeen worden omschreven als het op een of andere wijze ongeoorloofd binnendringen in een computersysteem.

    Het gaat om de gevallen waarin een gebruiker:* Zich opzettelijk in verbinding stelt met een netwerk, een server of een bestand, zonder dat hij daarvoor de toestemming heeft, of* Zich onopzettelijk de verbinding tot stand brengt, maar deze vrijwillig besluit te handhaven.

    Door de Wet Informaticacriminaliteit valt hacking onder toepassing van artikel 550 bis van het Strafwetboek.

    Bovendien is het, met bedrieglijk opzet of met het oogmerk om te schaden, ter beschikking stellen (o.a. via het Internet) van tools, programma's .. waarmee gehackt kan worden, volgens dit artikel ook strafbaar.

    Tip

    Ook hier de regel : bescherm je tegen hacking op een afdoende manier. Het is beter te voorkomen dan genezen. Immers, eens men toegang heeft verkregen tot de gehackte computer, is alles mogelijk (gaande van indiscrete blikken, over gebruik van de computer voor verdere illegale handelingen, tot vernietiging van de aanwezige bestanden); het zal je maar overkomen.

    Ook om je te beschermen tegen illegale praktijken zijn meerdere programma's voorhanden. Op het Internet zelf is er veel informatie aanwezig. Bovendien verschijnen in computertijdschriften regelmatig artikels met besprekingen en tests van dergelijke programma's. Aan de hand van die informatie kun je zien welke softwareaanbevolen wordt voor jouw internetgebruik. Doen dus !

    Valsheid in informatica

    Door de Wet Informaticacriminaliteit werd het misdrijf 'Valsheid in informatica' in het Strafwetboek ingevoerd.Wanneer dus elektronische gegevens door middel van informatica worden gewijzigd (datamanipulatie), met als gevolg dat de juridische draagwijdte van de gegevens wordt veranderd, wordt een misdrijf gepleegd (artikel 210bis Sw ).Bovendien is diegene die "wetens en willens" gebruik maakt van de vervalste gegevens strafbaar alsof hij de dader van de valsheid was, net zoals bij valsheid in geschrifte.

    Poging tot het plegen van valsheid in informatica is eveneens strafbaar.

    Virussen

    Via het Internet kunnen zeer schadelijke computervirussen verspreid worden. Een afdoende bescherming is derhalve onontbeerlijk. Tegen virussen bestaan er verschillende softwareprogramma's.Het opzettelijk vernielen of beschadigen van computerprogramma's en informaticagegevens door de verspreiding van virussen (o.a. via het Internet) is strafbaar in België. Met de Wet Informaticacriminaliteit werd daartoe een artikel 550ter in het Strafwetboek ingevoerd.

    Strafbaar ?

    Om strafbaar te zijn, is er vereist dat de virusverspreiding gebeurde met een bepaalde intentie (bedrieglijk opzet / de bedoeling om te schaden). Let wel ! Het heeft geen belang of er werkelijk schade werd toegebracht. Diegene die het virus verspreidt, moet wel weten dat hij virussen verspreidt.

    Maar ook het ontwerpen, ter beschikking stellen, verspreiden of verhandelen van computervirussen die kunnen aangewend worden om:

    • Schade te berokkenen aan gegevens van een informaticasysteem, geheel of gedeeltelijk.
    • De correcte werking van een informaticasysteem te belemmeren, wordt bestraft (vb. virusgeneratoren).

    Tip

    De regel is: installeer een degelijk antivirusprogramma. Een kleine stap, maar een grote sprong voor de veiligheid van uw computerbestanden !!!

    Op verschillende sites wordt up-to-date informatie verstrekt over computervirussen en over hoe ze te weren en of te verwijderen. Ook computertijdschrijften publiceren regelmatig artikels over antivirusprogramma's.

    Dus:

    • Raadpleeg dus regelmatig zo'n artikel op het Internet of in een tijdschrift.
    • Eens je antivirusprogramma geïnstalleerd, houd het up-to-date; de laatste virusdefinities kunnen gedownload worden op de site van het antivirusprogramma.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    16-11-2015, 18:48 geschreven door jordan vleugels  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Leerlingen op bezoek bij Google
    Vandaag waren de studenten informatica 1 en 3 BaSO op bezoek bij Google in Brussel, waar de Google fit education software werd voorgesteld aan leerkrachten. Speciaal voor vandaag konden ze een kijkje nemen bij Google Brussel. Uitzonderlijk is de softwarte zelf het is momenteel de prestatie van Google die op de markt is.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    16-11-2015, 18:44 geschreven door jordan vleugels  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wiskundige Informatica

    Master in de Wiskundige Informatica

    Situering

    Informatica is vandaag de dag alomtegenwoordig. Bij elke administratie fungeert informatica als een essentieel element van de organisatie, ongeveer alle elektronische apparaten worden gestuurd door software en via het internet heeft de informatica haar intrede in de huiskamer gemaakt. Als gevolg daarvan is de vraag naar hoog gekwalificeerde informatici enorm gestegen, in zoverre zelfs dat het aanbod de vraag niet kan bijhouden. Anderzijds impliceert dit groeiend maatschappelijk belang van informatica een verhoogde eis naar kwaliteit, wat substantiële consequenties heeft voor het opleidingsniveau van de informatici.

    De masteropleiding wiskundige informatica richt zich op de wiskundige aspecten van de informatica en stelt de symbiose tussen wiskunde en informatica
    centraal. Dit komt tot uiting in een aantal sterk verweven disciplines, zoals numerieke informatica, combinatorische informatica, computeralgebra, softcomputing, formele informatica, cryptografie, codeertheorie. 
    De masterproef biedt de student de mogelijkheid zich te verdiepen en te bekwamen in de praktische toepassing van wiskundige informatica op maatschappelijk
    relevante problemen afkomstig uit interdisciplinair wetenschappelijk onderzoek, de industrie, de bedrijfswereld en de openbare sector.

    Troeven

    De afgestudeerden van de opleiding Master in de Wiskundige Informatica kunnen terecht in het wetenschappelijk onderzoek, in het onderwijs en in vele bedrijven waar onderzoek en ontwikkeling een kernactiviteit vormen. Je belangrijkste troeven zijn je probleemstellende en probleemoplossende denkvermogen, naast het conceptualiseren en modelleren, dit alles uiteraard ondersteund door een grondige kennis van de wiskundige informatica.

    Opbouw programma

    Het curriculum bestaat uit een basispakket van 90 studiepunten dat door de student wordt aangevuld met een minor van 30 studiepunten. De student kan kiezen voor ofwel een onderzoeksminor, ofwel een onderwijsminor, ofwel een bedrijfseconomische minor die respectievelijk overeenkomen met een onderzoeks-, onderwijs- of professionele finaliteit.

    Studenten met het diploma van bachelor in de informatica, bachelor in de wiskunde of bachelor in de ingenieurswetenschappen: computerwetenschappen, kunnen rechtstreeks instromen in deze master.

    In het eerste masterjaar krijgt de student een basispakket van 36 studiepunten, bestaande uit 6 grondvakken van 6 studiepunten elk. Deze omspannen het volledige vakgebied wiskundige informatica, evenwichtig opgedeeld in onafhankelijke delen. De bedoeling is de student een brede basisopleiding te geven in het vakgebied zodat hij of zij in het tweede jaar een gemotiveerde keuze kan maken voor de masterproef en specialiserende keuzevakken.

    Daarnaast worden 24 studiepunten ingevuld door keuzevakken. Naargelang de vooropleiding kan het zijn dat student aanvullende vakken zal moeten volgen die nodig zijn voor het succesvol volgen van de vakken uit het basispakket. Deze aanvullende vakken zullen deel uitmaken van het pakket keuzevakken.

    In het tweede masterjaar wordt de masterproef voor 30 studiepunten gerekend. Daarnaast worden 6 studiepunten vrij gehouden voor seminaries of stage, die nauw aansluiten bij de masterproef. Ook in het tweede masterjaar is ruimte voor 24 studiepunten keuzevakken. Studenten kunnen verder voor een totaal van maximum 12 studiepunten vakken kiezen die een eerder verbredend karakter dan een verdiepend karakter zullen hebben.

    Inbedding in onderzoek

    Het onderwijs in de masteropleiding wiskundige informatica wordt verzorgd uitgaande van de visie dat academisch onderwijs sterk gekoppeld en ondersteund dient te worden met onderzoeksontwikkelingen in de wiskundige informatica. In de opleiding wordt dan ook grondig ingegaan op domeinen zoals discrete algoritmen, theoretische informatica, numerieke algoritmen en computationele intelligentie.

    Vooral in de verdiepende keuzevakken in de masteropleiding en in de masterproef
    wordt duidelijk hoe nauw het onderzoek verweven is in het onderwijs. De meeste scriptiewerken kaderen in lopend onderzoek in de betreffende onderzoeksgroepen.
    Vakgroep Zuivere Wiskunde en Computeralgebra:
    incidentiemeetkunde en codetheorie, computerondersteunde bewijsvoering.
    Vakgroep Toegepaste Wiskunde en Informatica:
    combinatorische algoritmen en algoritmische grafentheorie, numerieke wiskunde,
    vaagheids- en onzekerheidsmodellering, computertoepassingen, statistiek, stochastische modellering.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    16-11-2015, 18:40 geschreven door jordan vleugels  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wiskundige Informatica

    Master in de Wiskundige Informatica

    Situering

    Informatica is vandaag de dag alomtegenwoordig. Bij elke administratie fungeert informatica als een essentieel element van de organisatie, ongeveer alle elektronische apparaten worden gestuurd door software en via het internet heeft de informatica haar intrede in de huiskamer gemaakt. Als gevolg daarvan is de vraag naar hoog gekwalificeerde informatici enorm gestegen, in zoverre zelfs dat het aanbod de vraag niet kan bijhouden. Anderzijds impliceert dit groeiend maatschappelijk belang van informatica een verhoogde eis naar kwaliteit, wat substantiële consequenties heeft voor het opleidingsniveau van de informatici.

    De masteropleiding wiskundige informatica richt zich op de wiskundige aspecten van de informatica en stelt de symbiose tussen wiskunde en informatica
    centraal. Dit komt tot uiting in een aantal sterk verweven disciplines, zoals numerieke informatica, combinatorische informatica, computeralgebra, softcomputing, formele informatica, cryptografie, codeertheorie. 
    De masterproef biedt de student de mogelijkheid zich te verdiepen en te bekwamen in de praktische toepassing van wiskundige informatica op maatschappelijk
    relevante problemen afkomstig uit interdisciplinair wetenschappelijk onderzoek, de industrie, de bedrijfswereld en de openbare sector.

    Troeven

    De afgestudeerden van de opleiding Master in de Wiskundige Informatica kunnen terecht in het wetenschappelijk onderzoek, in het onderwijs en in vele bedrijven waar onderzoek en ontwikkeling een kernactiviteit vormen. Je belangrijkste troeven zijn je probleemstellende en probleemoplossende denkvermogen, naast het conceptualiseren en modelleren, dit alles uiteraard ondersteund door een grondige kennis van de wiskundige informatica.

    Opbouw programma

    Het curriculum bestaat uit een basispakket van 90 studiepunten dat door de student wordt aangevuld met een minor van 30 studiepunten. De student kan kiezen voor ofwel een onderzoeksminor, ofwel een onderwijsminor, ofwel een bedrijfseconomische minor die respectievelijk overeenkomen met een onderzoeks-, onderwijs- of professionele finaliteit.

    Studenten met het diploma van bachelor in de informatica, bachelor in de wiskunde of bachelor in de ingenieurswetenschappen: computerwetenschappen, kunnen rechtstreeks instromen in deze master.

    In het eerste masterjaar krijgt de student een basispakket van 36 studiepunten, bestaande uit 6 grondvakken van 6 studiepunten elk. Deze omspannen het volledige vakgebied wiskundige informatica, evenwichtig opgedeeld in onafhankelijke delen. De bedoeling is de student een brede basisopleiding te geven in het vakgebied zodat hij of zij in het tweede jaar een gemotiveerde keuze kan maken voor de masterproef en specialiserende keuzevakken.

    Daarnaast worden 24 studiepunten ingevuld door keuzevakken. Naargelang de vooropleiding kan het zijn dat student aanvullende vakken zal moeten volgen die nodig zijn voor het succesvol volgen van de vakken uit het basispakket. Deze aanvullende vakken zullen deel uitmaken van het pakket keuzevakken.

    In het tweede masterjaar wordt de masterproef voor 30 studiepunten gerekend. Daarnaast worden 6 studiepunten vrij gehouden voor seminaries of stage, die nauw aansluiten bij de masterproef. Ook in het tweede masterjaar is ruimte voor 24 studiepunten keuzevakken. Studenten kunnen verder voor een totaal van maximum 12 studiepunten vakken kiezen die een eerder verbredend karakter dan een verdiepend karakter zullen hebben.

    Inbedding in onderzoek

    Het onderwijs in de masteropleiding wiskundige informatica wordt verzorgd uitgaande van de visie dat academisch onderwijs sterk gekoppeld en ondersteund dient te worden met onderzoeksontwikkelingen in de wiskundige informatica. In de opleiding wordt dan ook grondig ingegaan op domeinen zoals discrete algoritmen, theoretische informatica, numerieke algoritmen en computationele intelligentie.

    Vooral in de verdiepende keuzevakken in de masteropleiding en in de masterproef
    wordt duidelijk hoe nauw het onderzoek verweven is in het onderwijs. De meeste scriptiewerken kaderen in lopend onderzoek in de betreffende onderzoeksgroepen.
    Vakgroep Zuivere Wiskunde en Computeralgebra:
    incidentiemeetkunde en codetheorie, computerondersteunde bewijsvoering.
    Vakgroep Toegepaste Wiskunde en Informatica:
    combinatorische algoritmen en algoritmische grafentheorie, numerieke wiskunde,
    vaagheids- en onzekerheidsmodellering, computertoepassingen, statistiek, stochastische modellering.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    16-11-2015, 18:40 geschreven door jordan vleugels  
    26-10-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Recente uitvindingen op het gebied van informatica
    Informatica is niet meer dan de benadering van wetenschap en technologie computing en haar toepassingen multi-way. Het kan worden onderverdeeld in verschillende categorieën op basis van theoretische en praktische onderzoek; die abstract zijn, zoals is onderstreept in de echte wereld. Computer Interaction is beschikbaar universeel dienen verschillende aspecten van de uitvoering van een hoge standaard voor het menselijk leven.

    Geschiedenis van de Computer Science and Technology:

    Moderne digitale computer is de eerste bron van de uitvinding die de computer voorzijde gemaakt en tegelijkertijd geavanceerde. Bron van de onderhavige uitvinding werd gestart door de tijd; die al ontstond in de 20e eeuw. Van de wiskundige theorieën en innovatieve presentatie monteurs deden een wortel van massale wereldwijde industrie en belangrijke gebied van de academische wereld. Op basis van de Church-Turing these; binaire logica die het kader van de wiskundige zin. Digitale machines werd opgemaakt met Shannon's informatie theorie. Deze zijn allemaal van toepassing op de geboorte van de computer-industrie met enorme revolutionaire fase.

    Computer Science:

    Technologie die de toewijding van wetenschappers over de hele wereld laat zien:

    Tot een drastische verbetering op het gebied van informatietechnologie; verschillende onderzoeksinstellingen met elkaar communiceren door middel van de overdracht van technologie. Dit trekt de deelname van het partnerschap ontwikkeld door wetenschappers. Op hetzelfde moment de infographic laat zien hoe 80 verschillende onderzoeksorganisaties samen kunnen werken. Een wereldwijde stroom wordt afgebeeld op deze verschillende ideeën; gezien door waarnemers. Het display geeft ook de service houding van de echte uitvinders.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    26-10-2015, 19:08 geschreven door jordan vleugels  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.JAN MOONS: “GEBRUIKSVRIENDELIJKHEID IS BELANGRIJK ONDERDEEL VAN DIGITALE ONTWIKKELING

    Jan Moons onderzoekt bij Alcatel/Lucent de sociale impact en aanvaarding van nieuwe digitale applicaties die op de markt gebracht worden. Zijn opleiding informatica aan de Universiteit Hasselt en later aan de Universiteit Antwerpen, zorgt ervoor dat hij de technische basiskennis bezit om programma’s in te schatten.

    Maar hij zag al snel in dat de ongebreidelde informatisering van de maatschappij een utopie zou zijn. Mensen moeten de nieuwste ontwikkelingen aanvaarden, kunnen volgen en bedienen. Anders loopt zo’n nieuwe applicatie zijn doel voorbij.

    Gebruiksvriendelijk

    Jan Moons: “Nadat je tien jaar gewerkt hebt aan het uitdokteren van digitale oplossingen, merk je plots dat je klanten hoegenaamd niet denken zoals jij en stel je je de vraag: hoe kunnen we ze dan verder helpen om die ontwikkelingen toch bruikbaar te maken? En dan kom je uit bij usability

    “Ik heb dan ook een postgraduaat in die richting gevolgd en werk nu binnen Alcatel aan scenario’s van nieuwe, gebruiksvriendelijke apparaten en applicaties die we testen op hun usability en op de reactie van mensen daarop. Ik hou me dus nu bezig met een combinatie van techniek en sociale impact. En dat is een zeer boeiende materie.”

    Digitale virus

    Maar het was niet dat waarom de jonge Jan Moons informatica ging studeren. Het was eerder een traject van het uittesten van je eerste pc op de middelbare school en het proberen om zelf programma’s te schrijven, in navolging van een ouder broer. Een hobby dus, en niets wees er op dat Jan informaticus zou worden.

    Jan: “Ik was eerst van plan om wiskunde te volgen, maar tijdens het – indertijd – gemeenschappelijke jaar met informatica geraakte ik langzaam maar zeker besmet met het digitale virus. Het was ook het eerste jaar dat in Diepenbeek, in samenwerking met de Universiteit Maastricht, kennistechnologie aangeboden werd en ook dat interesseerde mij bijzonder sterk. Na twee jaar Diepenbeek schakelde ik over naar de Universiteit Antwerpen. Dankzij de goede contacten van de UA met Alcatel vonden de meeste studenten informatica er onmiddellijk een job.”

    Levenslang leren

    “Ik heb zelf eerst iets anders gezocht, maar de meeste bedrijven knapten af op het theoretische van onze opleiding en kozen voor A1’ers. Dus trok ik toch naar Alcatel. En precies op de dag waarop ik tekende voor deze multinational, viel er een brief van de Technische Universiteit Delft in de bus dat ik ook daar kon beginnen. Maar ik heb er nog steeds geen spijt van dat ik voor Alcatel gekozen heb omdat ik een van de weinige informatici ben die is doorgegroeid van IT naar research

    Al blijft zijn opleiding nog altijd een belangrijke pijler om zijn werk te kunnen doen: “Die brede theoretische basis van informatica heb je wel nodig om te begrijpen wat men je allemaal voorschotelt. Voor de rest is het onthe- job learning en bijscholen. Véél bijscholen. Wie niet bereid is om een leven lang te leren, moet het absoluut niet in de informatica gaan zoeken.”


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    26-10-2015, 19:06 geschreven door jordan vleugels  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.JAN MOONS: “GEBRUIKSVRIENDELIJKHEID IS BELANGRIJK ONDERDEEL VAN DIGITALE ONTWIKKELING”

    Jan Moons onderzoekt bij Alcatel/Lucent de sociale impact en aanvaarding van nieuwe digitale applicaties die op de markt gebracht worden. Zijn opleiding informatica aan de Universiteit Hasselt en later aan de Universiteit Antwerpen, zorgt ervoor dat hij de technische basiskennis bezit om programma’s in te schatten.

    Maar hij zag al snel in dat de ongebreidelde informatisering van de maatschappij een utopie zou zijn. Mensen moeten de nieuwste ontwikkelingen aanvaarden, kunnen volgen en bedienen. Anders loopt zo’n nieuwe applicatie zijn doel voorbij.

    Gebruiksvriendelijk

    Jan Moons: “Nadat je tien jaar gewerkt hebt aan het uitdokteren van digitale oplossingen, merk je plots dat je klanten hoegenaamd niet denken zoals jij en stel je je de vraag: hoe kunnen we ze dan verder helpen om die ontwikkelingen toch bruikbaar te maken? En dan kom je uit bij usability

    “Ik heb dan ook een postgraduaat in die richting gevolgd en werk nu binnen Alcatel aan scenario’s van nieuwe, gebruiksvriendelijke apparaten en applicaties die we testen op hun usability en op de reactie van mensen daarop. Ik hou me dus nu bezig met een combinatie van techniek en sociale impact. En dat is een zeer boeiende materie.”

    Digitale virus

    Maar het was niet dat waarom de jonge Jan Moons informatica ging studeren. Het was eerder een traject van het uittesten van je eerste pc op de middelbare school en het proberen om zelf programma’s te schrijven, in navolging van een ouder broer. Een hobby dus, en niets wees er op dat Jan informaticus zou worden.

    Jan: “Ik was eerst van plan om wiskunde te volgen, maar tijdens het – indertijd – gemeenschappelijke jaar met informatica geraakte ik langzaam maar zeker besmet met het digitale virus. Het was ook het eerste jaar dat in Diepenbeek, in samenwerking met de Universiteit Maastricht, kennistechnologie aangeboden werd en ook dat interesseerde mij bijzonder sterk. Na twee jaar Diepenbeek schakelde ik over naar de Universiteit Antwerpen. Dankzij de goede contacten van de UA met Alcatel vonden de meeste studenten informatica er onmiddellijk een job.”

    Levenslang leren

    “Ik heb zelf eerst iets anders gezocht, maar de meeste bedrijven knapten af op het theoretische van onze opleiding en kozen voor A1’ers. Dus trok ik toch naar Alcatel. En precies op de dag waarop ik tekende voor deze multinational, viel er een brief van de Technische Universiteit Delft in de bus dat ik ook daar kon beginnen. Maar ik heb er nog steeds geen spijt van dat ik voor Alcatel gekozen heb omdat ik een van de weinige informatici ben die is doorgegroeid van IT naar research

    Al blijft zijn opleiding nog altijd een belangrijke pijler om zijn werk te kunnen doen: “Die brede theoretische basis van informatica heb je wel nodig om te begrijpen wat men je allemaal voorschotelt. Voor de rest is het onthe- job learning en bijscholen. Véél bijscholen. Wie niet bereid is om een leven lang te leren, moet het absoluut niet in de informatica gaan zoeken.”


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    26-10-2015, 19:05 geschreven door jordan vleugels  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.JAN MOONS: “GEBRUIKSVRIENDELIJKHEID IS BELANGRIJK ONDERDEEL VAN DIGITALE ONTWIKKELING”

    an Moons onderzoekt bij Alcatel/Lucent de sociale impact en aanvaarding van nieuwe digitale applicaties die op de markt gebracht worden. Zijn opleiding informatica aan de Universiteit Hasselt en later aan de Universiteit Antwerpen, zorgt ervoor dat hij de technische basiskennis bezit om programma’s in te schatten.

    Maar hij zag al snel in dat de ongebreidelde informatisering van de maatschappij een utopie zou zijn. Mensen moeten de nieuwste ontwikkelingen aanvaarden, kunnen volgen en bedienen. Anders loopt zo’n nieuwe applicatie zijn doel voorbij.

    Gebruiksvriendelijk

    Jan Moons: “Nadat je tien jaar gewerkt hebt aan het uitdokteren van digitale oplossingen, merk je plots dat je klanten hoegenaamd niet denken zoals jij en stel je je de vraag: hoe kunnen we ze dan verder helpen om die ontwikkelingen toch bruikbaar te maken? En dan kom je uit bij usability

    “Ik heb dan ook een postgraduaat in die richting gevolgd en werk nu binnen Alcatel aan scenario’s van nieuwe, gebruiksvriendelijke apparaten en applicaties die we testen op hun usability en op de reactie van mensen daarop. Ik hou me dus nu bezig met een combinatie van techniek en sociale impact. En dat is een zeer boeiende materie.”

    Digitale virus

    Maar het was niet dat waarom de jonge Jan Moons informatica ging studeren. Het was eerder een traject van het uittesten van je eerste pc op de middelbare school en het proberen om zelf programma’s te schrijven, in navolging van een ouder broer. Een hobby dus, en niets wees er op dat Jan informaticus zou worden.

    Jan: “Ik was eerst van plan om wiskunde te volgen, maar tijdens het – indertijd – gemeenschappelijke jaar met informatica geraakte ik langzaam maar zeker besmet met het digitale virus. Het was ook het eerste jaar dat in Diepenbeek, in samenwerking met de Universiteit Maastricht, kennistechnologie aangeboden werd en ook dat interesseerde mij bijzonder sterk. Na twee jaar Diepenbeek schakelde ik over naar de Universiteit Antwerpen. Dankzij de goede contacten van de UA met Alcatel vonden de meeste studenten informatica er onmiddellijk een job.”

    Levenslang leren

    “Ik heb zelf eerst iets anders gezocht, maar de meeste bedrijven knapten af op het theoretische van onze opleiding en kozen voor A1’ers. Dus trok ik toch naar Alcatel. En precies op de dag waarop ik tekende voor deze multinational, viel er een brief van de Technische Universiteit Delft in de bus dat ik ook daar kon beginnen. Maar ik heb er nog steeds geen spijt van dat ik voor Alcatel gekozen heb omdat ik een van de weinige informatici ben die is doorgegroeid van IT naar research

    Al blijft zijn opleiding nog altijd een belangrijke pijler om zijn werk te kunnen doen: “Die brede theoretische basis van informatica heb je wel nodig om te begrijpen wat men je allemaal voorschotelt. Voor de rest is het onthe- job learning en bijscholen. Véél bijscholen. Wie niet bereid is om een leven lang te leren, moet het absoluut niet in de informatica gaan zoeken.”


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    26-10-2015, 19:04 geschreven door jordan vleugels  
    Archief per week
  • 30/11-06/12 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs