Na de feestdagen zijn we klaar om opnieuw van start te gaan. Tijdens de lessen WO kruipen we onder de grond om het leven van insecten, dieren en planten te ontdekken. Tijdens onze tocht hebben we de mierenlarven wakker gemaakt. Dus onze opdracht was: Zorg ervoor dat de mierenbaby's terug slapen door verhaaltjes voor te lezen. Wij gingen alvast oefenen :
Voor ons thema Ondergronds moeten we via een kuil de grond inkruipen. Er is wel 1 probleem: We moeten ons kleiner maken anders kunnen we niet praten met de dieren en planten onder de grond. Dus maakten we tijdens hoekenwerk een toverdrankje om kleiner te worden. Het recept kan je vinden in de schriften van het derde leerjaar. ;-)
Wat weten we allemaal over het leven onder de grond? Samen met de hele klas vertelden we alles wat we wisten over dieren, dingen, sprookjesfiguren en planten onder de grond. We maakten er mooie affiches mee...
Donderdag was het zover. Peter van Ketnet bracht een bezoekje aan onze klas met zijn schitterend toneel. De kinderen genoten er met volle teugen van. Enkele sfeerbeelden:
Deze weken leren we rond 'familie' in het derde leerjaar. De kinderen van onze klas bereidden een spreekbeurt voor rond hun familie. Hier zie je enkele kinderen aan het werk:
Ryan vertelde ons hoe zijn gezin en leven er later zouden uitzien. Hij maakte eerst zelf een tekening van zijn toekomstig huis en daarna ook zijn papa. De kinderen van onze klas konden niet kiezen welk nu het mooiste was.
Merel vertelde hoe haar mama en papa de naam 'Merel' hadden gekozen. Anahit toonde ons heel wat foto's over haar familie.
Louise vertelde het romantische verhaal van hoe haar mama en papa elkaar hebben leren kennen.
We gingen met onze klas op workshop in het Elsenhof. Daar mochten we in de voormiddag naar de mooie film Iep gaan kijken. Merel had het boek al gelezen en was er helemaal weg van.
Ryan genoot van de film.
In de namiddag mochten de kinderen zelf aan de slag. Hoe werkt een camera? Welke perspectieven kunnen we allemaal gebruiken? Kennen jullie het kikkerperspectief? Wij wel...
Ikram en het kikkerperspectief!!! ;-)
Louise en Agnes gingen aan de slag als echte professionelen.
In de voorleesweek bracht de mama van Naïc een bezoekje aan onze klas. Ze kwam voorlezen uit een mooi boek over heksen. Het was een heel speciaal boek want er hoorde mooie muziek bij. Naïc zelf die toonde ons de mooie prenten:
De kinderen van het derde leerjaar organiseerden voor het 1ste en 2de leerjaar een halloweenfeest. Er werd besloten om hapjes te maken en spelletjes te spelen. Dus gingen we aan het werk.
Als hapje stonden er mummies op het menu:
Het feest werd ook aangekleed met prachtige tekeningen:
Na heel wat verkeerslessen voelde het derde leerjaar zich klaar om verkeerspolitie te spelen in Etterbeek. We gingen op stap en toonde het goede voorbeeld. Veilig de straat oversteken, de verkeersborden bestuderen, ... De burgemeester van Etterbeek doet heel wat goede dingen in zijn gemeente: verhoogde zebrapaden, een gemachtigde opzichter, een speelpleintje voor kinderen ... Toch vond het derde leerjaar dat er geen veilige fietspaden waren. Een werkpuntje voor de gemeente!
Samen met L1, L2 en L4 brachten we een bezoekje aan autoworld. Eerst werden alle auto's goed bekeken en besproken. Nadien kozen de kinderen hun lievelingsauto en mochten ze hem zo goed mogelijk proberen na te tekenen. Ze gingen heel nauwkeurig te werk:
Aangezien we deze weken toch werken rond verkeer en verkeersborden, kregen de kinderen het stratenplan van een sprookjesbos. Bij elke bezienswaardigheid moest er een passend verkeersbord komen. De kinderen gingen aan de slag. Ze lazen de teksten en kozen voor het juiste verkeersbord.
Vrijdag is het de eerste toets w.o: 'Een droom van een school'. Soms controleert onze juf of we al wel geoefend hebben. Ryan trok een kaartje. Weet hij ook wat het betekent?
Vaya trok het kaartje semester. En ja hoor, Vaya kon heel goed vertellen wat een semester was. Dus mocht ze het in onze doos stoppen.
Dit groepje mocht zelf een verhaal bedenken met de stokpopjes van 'Le petit Chaperon Rouge'. Ook Merel die thuis geen Frans spreekt kon haar popje al heel wat laten zeggen!! Super!
Abdelsamad was druk in de weer met zijn blokkenbouwsel.
Ook dit schooljaar kijkt gans de lagere school elke dag naar hetzelfde filmpje van Zeppe en Zikki. En de kinderen... Die vinden Zeppe en Zikki nog steeds héél grappig.
Na het bekijken van het filmpje gaan we aan de slag in groepjes. Wie is materiaalmeester, verslaggever of organisator? Hoe gedraag ik mij veilig in het verkeer als voetganger. Zet de regel bij de juiste prent.