Met onze klas brachten we een bezoekje aan het Elsenhof. Daar kwam Eefje Craenen haar tentoonstelling rond ballen aan ons voorstellen. Het was zeker de moeite... Kijk maar even mee...in de ballenwereld.
Heb jij al een bal gezien van kauwgom?? Wij maakten er eentje.
Na 3 weken is het tijd om ons thema 'Ondergronds' af te ronden. Nog een paar dagen en de toets komt eraan. Onze juf test ons die week alvast op wat we nog allemaal weten. In groepjes werken we aan een kwis.
Na 2 weken hebben we wel voldoende gezien over het leven onder de grond. Tijd om het leven boven de grond nog eens op te snuiven.
Vlug brengen we nog vlug een bezoekje aan het Coudenberg museum. Zo kunnen we belangrijke vondsten uit de oudheid met onze eigen ogen bekijken.
Maar inderdaad ook boven de grond is er in Brussel veel te beleven. Samen met onze klas brachten we een bezoekje aan het Koninklijk Paleis, Manneken Pis, het stadhuis. En de kinderen van onze klas die speelden voor gids.
Samen de weg zoeken op het stratenplan van Brussel.
Kijk de erewacht staat voor de deur.
Van al dat stappen krijgen we honger. Vlug een tussenstop voor een stukje fruit.
Onze klas is er in ieder geval van overtuigd: Manneken Pis van Brussel is de échte!!
Onder de grond kom je heel wat dingen tegen. Ook grotten en tunnels bijvoorbeeld. Wij maakten met onze hele klas een rotstekeningen van in de prehistorie. Hoe we dat deden? Neem witte zand en meng deze met bruine verf. Schilder hiermee de achtergrond. Teken met houtskool primitieve tekeningen, en klaar is kees....
Na de feestdagen zijn we klaar om opnieuw van start te gaan. Tijdens de lessen WO kruipen we onder de grond om het leven van insecten, dieren en planten te ontdekken. Tijdens onze tocht hebben we de mierenlarven wakker gemaakt. Dus onze opdracht was: Zorg ervoor dat de mierenbaby's terug slapen door verhaaltjes voor te lezen. Wij gingen alvast oefenen :
Voor ons thema Ondergronds moeten we via een kuil de grond inkruipen. Er is wel 1 probleem: We moeten ons kleiner maken anders kunnen we niet praten met de dieren en planten onder de grond. Dus maakten we tijdens hoekenwerk een toverdrankje om kleiner te worden. Het recept kan je vinden in de schriften van het derde leerjaar. ;-)
Wat weten we allemaal over het leven onder de grond? Samen met de hele klas vertelden we alles wat we wisten over dieren, dingen, sprookjesfiguren en planten onder de grond. We maakten er mooie affiches mee...
Donderdag was het zover. Peter van Ketnet bracht een bezoekje aan onze klas met zijn schitterend toneel. De kinderen genoten er met volle teugen van. Enkele sfeerbeelden:
Deze weken leren we rond 'familie' in het derde leerjaar. De kinderen van onze klas bereidden een spreekbeurt voor rond hun familie. Hier zie je enkele kinderen aan het werk:
Ryan vertelde ons hoe zijn gezin en leven er later zouden uitzien. Hij maakte eerst zelf een tekening van zijn toekomstig huis en daarna ook zijn papa. De kinderen van onze klas konden niet kiezen welk nu het mooiste was.
Merel vertelde hoe haar mama en papa de naam 'Merel' hadden gekozen. Anahit toonde ons heel wat foto's over haar familie.
Louise vertelde het romantische verhaal van hoe haar mama en papa elkaar hebben leren kennen.
We gingen met onze klas op workshop in het Elsenhof. Daar mochten we in de voormiddag naar de mooie film Iep gaan kijken. Merel had het boek al gelezen en was er helemaal weg van.
Ryan genoot van de film.
In de namiddag mochten de kinderen zelf aan de slag. Hoe werkt een camera? Welke perspectieven kunnen we allemaal gebruiken? Kennen jullie het kikkerperspectief? Wij wel...
Ikram en het kikkerperspectief!!! ;-)
Louise en Agnes gingen aan de slag als echte professionelen.
In de voorleesweek bracht de mama van Naïc een bezoekje aan onze klas. Ze kwam voorlezen uit een mooi boek over heksen. Het was een heel speciaal boek want er hoorde mooie muziek bij. Naïc zelf die toonde ons de mooie prenten:
De kinderen van het derde leerjaar organiseerden voor het 1ste en 2de leerjaar een halloweenfeest. Er werd besloten om hapjes te maken en spelletjes te spelen. Dus gingen we aan het werk.
Als hapje stonden er mummies op het menu:
Het feest werd ook aangekleed met prachtige tekeningen:
Na heel wat verkeerslessen voelde het derde leerjaar zich klaar om verkeerspolitie te spelen in Etterbeek. We gingen op stap en toonde het goede voorbeeld. Veilig de straat oversteken, de verkeersborden bestuderen, ... De burgemeester van Etterbeek doet heel wat goede dingen in zijn gemeente: verhoogde zebrapaden, een gemachtigde opzichter, een speelpleintje voor kinderen ... Toch vond het derde leerjaar dat er geen veilige fietspaden waren. Een werkpuntje voor de gemeente!
Samen met L1, L2 en L4 brachten we een bezoekje aan autoworld. Eerst werden alle auto's goed bekeken en besproken. Nadien kozen de kinderen hun lievelingsauto en mochten ze hem zo goed mogelijk proberen na te tekenen. Ze gingen heel nauwkeurig te werk: