Geniet en laat je meeslepen doorheen het intensief en creatief werk van de derdeklassers.
Hier zijn de lustige reporters: "Hallo, welkom op de blog. De derdeklassers van de kleine prins staan klaar, dus bloggen maar."
Veel surfplezier
25-05-2010
vuil water/ proper water
Opdracht: werkbundel vuil water en proper water...
Deze opdracht was louter en alleen een doe - opdracht. De kinderen mengden water met allerlei zaken zoals olie, bloem, suiker,... Eventjes goed schudden en dan een half uurtje wachten. Daarna observeerden en noteerden ze wat er gebeurde. De tofste opdracht was uiteraard een waterzuiveringsstation bouwen. Wonder boven wonder, deze opdracht lukte bij elke groep. Het vuile water, dat we eerst zelf maakten, konden we inderdaad weer zuiveren met behulp van een fles, keien en watten. Echt top!
Yep, yep, een doe - opdracht met water. Plezier verzekerd. De kinderen moesten allerlei voorwerpen testen in het water. Zinken de voorwerpen of blijven ze drijven?
Hier losten de kinderen allerlei vragen op over het leven in zoet water. Prenten over dieren en planten kleven bij de juiste naam. Achteraf knutselden zij een waterlelie of een zoetwatervis.
Met weetkaarten en invulbladen gingen de kinderen alweer aan de slag. Hier moesten de kinderen schelpen, dieren, planten, eigenlijk alles wat leeft in zout water, opzoeken, herkennen en benoemen. Achteraf kozen ze een dier uit de zee en boetseerden zij die uit klei.
Project: Op en in het water: de weet - vragen - ronde...
Eindelijk was het dan zover. Onze weetvragen kwamen aan bod. Tijdens de brainstorm van het project, hadden vele kinderen vele vragen. Vandaar dat er een weet - vragen - ronde - activiteit werd gepland. Na enig denkwerk noteerde elke groep een duidelijk vraag. Daarna gingen we op zoek naar antwoorden in verschillende boeken. Als echte speurneuzen gingen we aan het werk. Een hele opdracht. Met zijn allen slaagden we er in om een mini - weetboekje samen te stellen. We hebben er alvast uitgeleerd... Enkele speurneuzen in actie, of net een beetje afgeleid?
Voor de kinderen van het tweede leerjaar was alles nieuw op woensdag. Juf verwelkomde hen voor een paar uurtjes in de klas van het derde leerjaar. Na de korte actua - ronde, met behulp van karrewiet, een computer en een beamer, konden we aan de slag. Juf maakte speciaal voor hen een werkbundeltje met doe - opdrachten over water. Amai, wat een puzzelaars in het tweede leerjaar. Met z'n allen slaagden zij er in om de piratencode te kraken. Ook de zeegetinte samenstellingen werden in een wip gevonden. Na een hele inspanning, tijd voor ontspanning. We leefden ons volledig uit op het bewegingslied. Plezier verzekerd. Tot volgend schooljaar sloebers...
Dolenthousiast waren de kinderen voor deze mini - uitstap. Met z'n allen waren ze niet weg te slaan van de vissers en de sloot. Ieder groepje met zijn hengel in het water en staren naar de dobber. Het stil zitten en het zwijgen waren moeilijkere opdrachten. Af en toe eens checken en een beetje lokvoer gooien. Al bij al beleefden we heel veel plezier. Maar niet te vergeten, visser Jitse en visser Darren heb een vis aan de haak geslaan. Bekijk maar eens de vrolijke, enthousiaste gezichten met massa's pretoogjes... Nogmaals bedankt visser Luc en Filip
Wat een drukke dag voor de derdeklassers. In de voormiddag brevetzwemmen, in de namiddag gaan vissen en naar de bib. Ik zou er niet van schrikken als de kinderen deze avond als schaapjes in slaap zouden vallen.
Een daverend applaus voor de brevetzwemmers. Voor de eerste keer waren er heel veel zwemmers die doorgingen tot het bittere einde. Ziehier de uitslag:
brevet 200 meter: Beau en Aaron brevet 400 meter: Zara, Pauline, Lucas, Darren en Lore brevet 800 meter: Bram en Raf brevet 1000 meter, jawel 1 kilometer: Roos, Loïse, Xan, Silke, Jana, Olivier en Chloë.
Nogmaals allen een dikke proficiat, juf is supertrots op ieder zijn individuele prestatie!
muziektheater met bewegingsexpressie en dansinitiatie
De kinderen proefden gisteren van het schoolfeestspektakel. We maakten kennis met het verhaal en men leerden ons verschillende dansen. De aanzet is gegeven, nu nog verder oefenen. Eventjes schetsen waarover het verhaal gaat:
Professor Van Dommelen is als enige wetenschapper in de bestaansleer op zoek naar harde bewijzen bij Het Bestaan. Samen met zijn medewerkster prof. Thérèse Lunette vraagt hij zich af hoe je zeker kan weten dat iets of iemand bestaat.
Naast de jonge en ambitieuze Lunette met de onhebbelijke gewoonte om alles te noteren wat Van Dommelen uitkraamt, is er ook de guitige Anna-Belle. Onder het motto Horen, zien en vooral niet zwijgen houdt ze de universiteit netjes. Zij heeft zo haar eigen mening over de bestaanslseer van Prof. Van Dommelen Op een dag ontspint zich tijdens een seminarie een pittige discussie tussen prof. Lunette en poetsvrouw Anna-Belle. Wanneer deze twee hierbij aan het dansen gaan en bovendien ook nog de aanwezige studenten meesleuren in het amusante debat, besluit Van Dommelen zijn accordeon vanonder het stof te halen.. Balcompagnie vzw
Benieuwd naar meer? Houd volgende datum alvast vrij:
Project tweedeklassers en derdeklassers: Op en in het water...
Vandaag mochten de kinderen een uitstap kiezen uit de vele voorstellen. Massaal is er gekozen voor 'hidrodoe'. Nieuwsgieirig? Neem alvast een kijkje op de website...
Project tweedeklassers en derdeklassers: Op en in het water...
Na de algemene tekenronde, waarbij iedereen zijn eigen voorstel tekende, selecteerden de juffen drie voorstellen die het meest aan bod kwamen. Uit de bus was namelijk gekomen: * op en rond de aarde * op en in het water * hoe zit ik in elkaar... Daarna was het weer aan de kinderen. Zij zochten reclame en brachten massaal boeken, voorwerpen en info mee over hun eigen keuze. Na de reclameronde was het tijd voor de stemronde. De kinderen uit het tweede en derde leerjaar hebben gekozen voor het project "OP EN IN HET WATER". Vanaf dinsdag 4 mei vliegen, of beter, varen we er in...
Sportklassen 2010: schermen... (de beloofde foto's)
Na de nodige opwarming trokken we de volledige uitrustig aan. Een hele karwei. Na de uitleg en het vele oefenen waagden we ons aan een wedstrijdje. De strijdlustige schermers in actie! En garde!
¢agenda: elke dag ondertekenen ¢opvang: ochtendopvang vanaf 08.00 uur => voor 08.00 uur naar dof- fijn, kinderen blijven tussen 15.45-16.00 uur bij hun juf
¢bewegingsopvoeding: zwemmen: elke vrijdag (zie frigokalender), vergeet je badmuts niet turnen: elke donderdag, vergeet turnzak niet (sportbroek, t-shirt en sportschoenen)
¢In de voormiddag eten wij een stukje fruit of groente, in de namiddag mag een koekje.