Hier zijn we weer. Hopelijk hebben jullie genoten van de vakantie (als je al vakantie had ). Wij in elk geval wel onze batterijtjes zijn weer helemaal opgeladen om er stevig tegen aan te gaan! De drukte van het grootouderfeest ligt achter ons, het was druk, vermoeiend maar ooooh zo geweldig!!! (de foto's volgen nog de komende week ) De komende twee weken worden twee kortere weken. Vrijdag 11 november is het Wapenstilstand en dus geen school. Maandag 14 november is het eveneens geen school wegens een pedagogische studiedag. Diegene die dus een weekend er tussen uit willen kunnen hiervan profiteren
Vanaf maandag starten we met het thema vormen, hier zullen we twee weken over leren.
Maandag:
We beginnen met turnen samen met juf Jill. Vanaf maandag zullen de turnlessen er een beetje ander uit zien, elke maandag zal er tijdens de turnles schrijfdans gegeven worden. Vrijdag gaat de gewone turnles door. Nu maandag zullen we voor de eerste keer kennis maken met schrijfdans.(De vulkaan) Na het turnen zal er tijd gemaakt worden voor de reporter van de week maar ook voor de kinderen die graag iets meer willen vertellen over de afgelopen vakantie. Maandag zullen we ook Catho haar verjaardag vieren in de klas.
Na de middag: - Aanbreng van de logiblokken - Aanbreng van het contractwerk (dit is 1 moetje en enkele magjes -- Het moetje moet tegen donderdag klaar zijn!) - Puzzelen - Themaspel - Panoramaspel
Dinsdag:
- Versje aanleren - Wiskundig spel met logiblokken - Lichtbak - Omtrek tekenen van figuren - Werkje: kleur alle vierkanten groen
In de namiddag is het vrijspel in de hoeken
Woensdag:
Zwemmen met juf Griet en meester Jelle - Stippe stappe: Ik ben stil - Kleuropdracht
Donderdag:
- Vormenpad doorheen de school en op papier - Versje herhalen en op papier tekenen
Namiddag wissel van de groepen van dinsdag - Stippe stappe pluim en de reporterstas meegeven - Tutor lezen samen met het 5de leerjaar.
In de voormiddag oefenen voor het grootouderfeest in de voormiddag. In de namiddag reporter van de week, taken doorschuiven en uitvoeren + vrij-spel in de hoeken.
Dinsdag:
Generale repetitie in de voormiddag. In de namiddag vrij spel.
Woensdag:
Het grootouderfeest. (optreden + bezoekje aan de klas met onze grootouders) Deze woensdag is het GEEN zwemmen wegens het grootouderfeest.
Donderdag:
Gesprekje over het grootouderfeest. (Wat vonden we ervan?) Puzzelen Logisch rangschikken Themaspel Boekenhoek
In de namiddag vrij-spel in de hoeken
Vrijdag:
Zie donderdag
Alle kleuters blijven op school voor het optreden van 17.00uur voor de ouders.
Verder willen we jullie langs deze weg er ook nog aan herinneren dat vanaf 29/10/2011 de herfstvakantie begint en de school dus een weekje zijn deuren sluit. Ook willen we jullie er aan herinneren dat het uur zal veranderen tijdens dit weekend! We kunnen dus een uurtje langer genieten van onze nachtrust.
De afgelopen week hebben we enorm hard geoefend voor het grootouderfeest. Maandag en dinsdag hebben we onze cadeautjes afgewerkt en onze kaartjes gemaakt met ons liedje voor onze oma's en opa's. Woensdag zijn we gaan zwemmen met meester Jelle en juf Jill. Donderdag en vrijdag hebben we in de parochiezaal geoefend op het podium, dit duurde tot de middag. In de namiddag hebben we dan genoten van het vrij-spel in de klas.
Het was een hele drukke maar leuke week vol nieuwe ervaringen! Door de drukte van het grootouderfeest en het oefenen zijn we dan ook vergeten om foto's te nemen. Maar wees niet treurig, volgende week is het grootouderfeest en hiervan zullen we zeker leuke kiekjes nemen!
Maandag was Gitte de reporter van de week. Ze had samen met haar ouders gekookt. Ze had heerlijke wafeltjes gebakken. Er waren zelfs foto's zodat we konden zien hoe ze aan de slag was gegaan. Ook konden we proeven van Gittes kookkunsten, ze had voor iedereen een HEEEERLIJKE wafel mee! Dit vonden we super! Tijdens de speeltijd hebben we ook geoefend voor het grootouderfeest, dit hebben we dagelijks gedaan. Soms enkel met de hoofdrolspelers en soms met z'n allen samen. In de namiddag hebben we nog verder gewerkt aan ons cadeautje voor oma/opa. In het vrij kiesuurtje konden we kiezen tussen verschillende leuke hoekjes, ook de voetbaltafel was van de partij! We hebben ook allemaal een werkblaadje gemaakt waarbij we naar een vormencode moesten zien om de tekening in de juiste kleuren te kleuren. Het logisch rangschikken is jammer genoeg niet kunnen doorgaan, maar dit verplaatsen we naar volgende week.
Dinsdag leerden we het liedje aan voor onze oma's en opa's. We herhaalden ook nog eens onze gekende liedjes. Na het oefenen voor het grootouderfeest gingen we aan de slag in de klas. We maakten een werkblaadje en kozen uit wat we het liefste deden met onze oma/opa. We konden ook nog puzzelen en ons cadeautje verder afwerken.
Woensdag zijn we gaan zwemmen met juf Griet en meester Jelle. Ook juf Jill was in het zwembad om een kijkje te nemen en ons te helpen bij het omkleden. Na het zwemmen speelden we het Engel Bengelspel met juf Griet, ook maakten we nog twee werkblaadjes.
Donderdag tekenden we onze oma/ opa naar keuze. We dachten eerst goed na over hoe deze er juist uit zagen en tekenden ze dan op papier. Het resultaat was heel mooi. De juf hing de mooie tekeningen op aan het raam en in de klas.
Sommige dingen zijn deze week niet doorgegaan door tijdgebrek (wegens oefenen grootouderfeest) deze zullen volgende week doorgaan.
Deze week zal juf Griet niet aanwezig zijn op woensdag, donderdag en vrijdag. Wegens andere verplichtingen in haar functie van directie. Daarom zal juf Jill deze dagen volledig in de klas staan. Zwemmen zal dan samen met juf Jill en meester Jelle zijn.
Deze week ligt de klemtoon vooral op het oefenen voor het grootouderfeest!
Maandag:
We starten met turnen. Na de turnles zullen we nog even oefenen voor het grootouderfeest met de hele klas. Na de speeltijd worden de taken doorgeschoven en voeren we deze ook uit. Ook luisteren en kijken we naar de reporter van de week. In de namiddag is het vrij kiesuur: - sjabloon - boerderij - poppenhoek - winkelhoek - keukentje - kaartje maken - logisch rangschikken - lichtbak
Voor we naar huis gaan zullen we nog naar een verhaaltje luisteren dat de kleuters zelf mogen kiezen en zullen we ons dansje nog eens even oefenen voor het grootouderfeest.
Dinsdag:
Liedje herhalen: oma/ opa Dansje inoefenen voor het grootouderfeest
Tijdens de speeltijd zullen we nog eens extra oefenen voor het grootouderfeest (enkel met de hoofdrolspelers)
Na de speeltijd: - puzzelen - kaartje maken - spel: logisch rangschikken - cadeautje inpakken - themaspel - schrijftafel
Na de middag is het vrij kiesuurtje
Voor we naar huis gaan luisteren we naar het verhaaltje " Ik vind je lief oma" en oefenen we nog even ons dansje in.
Woensdag:
Zwemmen met juf Jill en meester Jelle Werkblaadjes: - Volg de stippenlijnen - Wat ging er fout? - Kijk goed en zoek de twee die hetzelfde zijn
Donderdag:
Deel twee van het rollenspel " Ik speel mijn oma/opa na" Tijdens de speeltijd--> oefenen grootouderfeest
Na de speeltijd: - puzzelen - werken in het magnetische schrijf-veeg-leerboek - leeshoek - cadeautje inpakken - kaartje maken - themaspel
Na de middag is het vrij kiesuurtje: - poppenhoek - cadeautje inpakken - winkelhoek - keukentje - lichtbak - digitaal prentenboek: Opa Knoest - vloerpuzzel: Boerderij Voor we naar huis gaan is het tutorlezen door het 5de leerjaar
Vrijdag wisselen we van groepjes van de afgelopen week. Op het einde van de dag luisteren we naar het verhaal " Ik vind je lief, Opa" en oefenen we ons dansje nog eens.
Alle kinderen hebben vandaag eindelijk een badmuts gekregen van de school. We zouden jullie willen vragen om de naam van je kind aan de buitenkant van de badmuts te schrijven. (zo vermijden we verlies/ wissel, maar dit is ook praktisch voor meester Jelle). We hebben ook nog volgende tip voor jullie: Talkpoeder in de binnenkant van de badmuts doen, zo kleeft deze volgende keer niet aan elkaar.
VANAF DEZE WEEK ZULLEN WE PROBEREN OM ELKE DAG TE OEFENEN VOOR HET GROOTOUDERFEEST. DIT ZAL TIJDENS DE EERSTE SPEELTIJD ZIJN. (mogelijk kan dit ook op een ander moment doorgaan).
Maandag:
Het eerste uurtje starten we met turnen samen met juf Jill. Dan is het koek en drank en volgt de speeltijd. Na de speeltijd schuiven we de taken door en voeren deze ook uit. We kijken en luisteren naar onze reporter van de week. Juf Griet brengt het thema aan (Grootouders) door even stil te staan bij de benamingen van onze grootouders (opa, oma, pépé, mémé, moeke, vake,...) Wanneer er dan nog tijd over is zullen we kleuren volgens de code.
Na de middag is het vrij kiesuurtje: - sjablonen - voetbaltafel - poppenhoek - winkelhoek - keukentje - kleuren volgens de code - logisch rangschikken ( van baby tot grootouder)
Dinsdag:
Aanleren van een nieuw lied rond het thema oma/ opa Herhalen van de gekende liedjes en versjes (versje herfst, lachende koe, liedje markt,...)
Na de speeltijd: - puzzelen - sjablonen - spel logisch rangschikken - kleurplaat oma/ opa - Werkblaadje: wat doe jij graag met oma/opa?
Na het zwemmen: - Stippe Stappen ik zit stil: het Engel Bengel spel (vervolg) - Werkblaadjes: rijmspel en woordjes klappen
Donderdag:
Rollenspel: ik speel mijn oma/opa na. (inleven) - sjablonen - puzzels - tekenen van onze oma/opa - Lichtbak: schrijven van oma/ opa + huis tekenen
Na de middag: vrij kiesuurtjes - poppenhoek - winkelhoek - keukentje - lichtbak - sjabloon - digitaal prentenboek: Opa Knoest op de boerderij (op de pc)
Voor we naar huis gaan is er tutorlezen met het 5de leerjaar
Vrijdag:
Starten we met turnen. Voor de rest zal vrijdag er een beetje hetzelfde uitzien als donderdag. We wisselen dan van groepjes zodat iedereen ongeveer alles eens gedaan heeft.
Maandag zijn we gestart met een uurtje turnen. We hebben in de turnles met de parachute gespeeld, dit deden we al eens eerder maar we vonden dit zo leuk dat we dit nog een keertje wilden doen! Na de speeltijd gaf juf Griet ons meer uitleg over het grootoudersfeest. Zo zijn we te weten gekomen dat het thema van het grootoudersfeest "Boederij op stelten is". We hebben dan ook de rollen verdeeld en eens even geoefend. Het is wel fijn om dit te mogen doen, want nu zijn we de oudste kleuters In de namiddag hebben we genoten van het goede weer en hebben we buiten gespeeld in de tuin.
Dinsdag hebben we een herfstwandeling gemaakt in het bos. Maar het was geen gewone wandeling, op het pad ontdekten we allemaal kabouteropdrachten!!! Deze hebben we zo goed mogelijk proberen uit te voeren. Zo moesten we snel kunnen lopen, een kabouterhuisje maken met natuurmaterialen, een liedje/ versje zingen ,.... Op het einde van de kaboutertocht vonden we een echte kabouterschat!!! Dit was echt super, in de schat vonden we lekkere gouden en zilveren munten. Ook zat er voor elk nog een leuk Kabouterspeurdiploma in! Wat waren we blij en enthousiast!!! Dinsdag zijn we gestart met cadeautjes maken voor onze oma/ opa. We zijn gestart met het sjabloneren, het is super leuk en geeft een prachtig resultaat! We speelden ook nog het eikelspel in onze klas. Het was fijn om te tellen met echt herfstmateriaal.
Woensdag gingen we zwemmen. Na het zwemmen hebben we enkele werkblaadjes gemaakt ivm het thema. Tot slot hebben we ook nog enkele gekende liedjes herhaald.
Donderdag was het feest want Jitske was jarig. Jitske's mama en papa hadden wel 70 pannenkoeken voor ons gebakken! Met zijn allen gingen we naar de refter om feest te vieren en te smullen van die HEEERLIJKE pannenkoeken. In de klas maakten we een mooie tekening voor ons Jitske en zongen we met zijn allen uit volle borst.
Vrijdag hebben we de stoelendans gedaan in de turnles, dit was één van de keuzes van Jitske voor haar verjaardag, maar door gebrek aan tijd hebben we dit een dagje opgeschoven. Het was super spannend en leuk om de stoelendans te doen, wat maakten we een lol. Iedereen was onmiddellijk goed wakker. Met juf Griet hebben we ook nog even stil gestaan bij de herfst en bekeken we een echt (opgezet) eekhoorntje van dichterbij.