Hallo Blggers!!! In dit berichtje zal ik jullie wat meer vertellen over ons eigen bereid sapje die we aan het einde van ons project zouden maken. We mochten ons opnieuw verdelen in groepjes van 2/3 en dan moesten we al wat brainstormen . Ik en Elke gingen sowieso iets doen met frambozen, want dat is al zoet op zichzelf en is 1 van de lekkerste fruitsoorten die er bestaan . Zo zochten we al wat ideetjes op, op het internet. We verzonnen ook een naam en maakten zo ook een logo zie hiernaast. Malina, zo heet ons drankje. Toen ik die naam hoorde moest ik direct denken op dat liedje van "Marina" ( marina, marina, marinaaaaa ,maar dan Malina, Malina, Malinaaaa ). Uiteindelijk vonden wij een goed recept en probeerden we het na een paar dagen al eens uit. Het resultaat was in orde, maar er moesten toch nog wat aanpassingen gebeuren. Het drankje was veel te zuur dus deden we er wat honing bij ( wat een goede suiker vervanger is trouwens ). Op die manier kwam ons drankje helemaal tot op zijn recht . Na een paar weken was het zo ver. Iedereen bracht zijn gerief mee naar school om dan in de namiddag te beginnen aan de drankjes. Een beetje later was iedereen klaar en mochten het brengen naar de afgesproken leerkracht. Wij hadden mevrouw Jacob, ze vond 'Malina' zeer lekker dus iedereen was content . Dit was alweer mijn laatste berichtje . ( bij dit project moesten er maar min 3 ).
Hall iedereen!!! Vandaag zal ik het hebben over een leuk proefje die we in de klas hebben uitgevoerd. We mochten ons vedelen in groepjes van 2 en 1 van de 2 moest geblinddoekt voedselwaren proeven en raden wat het was . Maar onze klas telt 13 leerlingen dus schoot er 1 iemand over. Ik ging rond met de voedselwaren en dat was namelijk zout water (zout) ,daarna suikerwater ( zoet ), daarna pompelmoes ( bitter ), en daarna moesten ze citroensap drinken ( zuur ). zo maakten we kennis met alle soorten smaken, namelijk 1: zout 2: zoet 3: bitter 4: zuur Ik was eigenlijk wel blij dat ik dat niet allemaal moest opdrinken. Maar iedereen vond het wel een leuke opdracht . Tot in mijn volgende berichtjeeeeee!!!
Hallo blggers. Deze keer zal ik het hebben over de soorten bewaartechnieken die allemaal kunt uitvoeren op onze voeding . 1: Je kunt voedsel "pasteuriseren" ( zoals melk ) 2: Je kunt voedsel ook "steriliseren" ( zoals boontjes ) 3: Je kunt voeding ook "inleggen in" ( augurken ) 4: Je kunt je voedsel ook "drogen" ( zoals noten/kruiden ) 5: Ook "vacuüm verpakken" wordt toegepast op voedsel ( zoals bij kaas ) 6: De laatste bewaartechniek is het "roken" van voedsel ( zoals bij vis ) hopelijk vonden jullie het een beetje interessant.
Hall iedereen!!! Deze keer zal ik jullie vertellen over ons nieuwe project 'Fruitjuice' . Dit onderwerp zal gaan over sappen en frisdranken. Aan het einde van dit project maken we ons eigen sapje en laten we het proeven door onze leerkrachten . Maar eerst nog wat opzoekwerk . Wist je dat er in fruitsap bijna even veel suiker als in cola? En dat er eigenlijk amper fruit in zit. Al deze "trucjes" zijn bedoelt om de sapjes lekkerder te maken en dus ook meer te kunnen verkopen . Ik vind dat echt manipulatie. Ik vind dat je een sapje niet mag manipuleren, als je een sapje maakt, dan maak je dat omdat het lekker is op zichzelf. Dan hoef je geen kilo's suiker toe te voegen voor het echt lekker is, want iedereen weet dat zoet wel echt geaccepteerd wordt. Dus dan is het eigenlijk wel logisch dat iedereen hun drankjes wat zoeter maakt maar toch is het oneerlijk.
HALLO IEDEREEN ! Nu ons bureaulampje bijna klaar is kan ik al wat meer vertellen van wat we allemaal moesten doen. Als onze verniste onderdelen in elkaar stonden dan konden wij beginnen met het solderen van de draden en het vormen van een stroomkring zodat de lamp goed kan branden. Dan ging de batterij met de gesoldeerde draden in een voor gezaagd "putje" en dan moest je gaatjes boren ( met een super grote machine ) zodat je dat plaatje op het putje kon doen en er een schakelaar kon op vijzen en klaar is kees!
Hallo iedereen ! Vandaag is het ongeveer 1 maand geleden dat wij onze PP moesten presenteren aan onze klas. Het was wel leuk om een voor de klas te staan en dat alle ogen op ons gericht werden ,maar we waren alle 3 een beetje zenuwachtig want we sloegen alles door elkaar maar alles was nog relatief goed gelukt . Maar dat is nu al voorbij nu zijn we bezig met ons eindwerkje : een BUREAULAMPJE ! De eerste lesssen zijn we bezig geweest met het schuren van onze onderdelen van onze bureaulamp en daarna het vernissen. Maar ik verlang al naar het eindresultaat zodat ik hem dan kan uittesten .
Hallo Blggers! Vandaag zal ik het hebben over het 2de en 3de onderwerp van onze PP want deze zijn bijna gelijk aan elkaar namelijk: wat is een aarding en wat is de functie van de aarding? Een aarding zorgt ervoor dat de stroom die verloren loopt door het lichaam of vochtige muren of bij een fout in het toestel naar de aarde loopt. de weerstand van de aarding is veel kleiner dan van een lichaam dus vloeit de stroom daar door en krijgt de mens geen schok. Veel meer kan ik ook niet zeggen want het was enorm moeilijk om informatie te vinden over dit onderwerp . Maar het is wel een heel belangrijke bescherming tegen elektrocutie ( elektrocutie = een schok krijgen ). En er is altijd een aarding in de buurt bv: in elk stopcontact is er 1, dus elk toestel met een stopcontact heeft een aarding ( dus bijna alle toestellen ). T
Hopelijk heeft het jullie toch wat geïntereseerd. Tot in mijn volgend berichtjeeeee!
Hallo Blggers! Deze keer zal ik het hebben over ons eerste onderwerp van onze PP namelijk "de themische centrale". Hier naast zie je een foto waarop je de werking van een thermische centrale mooi kunt volgen door middel van enkele stappen .
1:Men maakt vuur aan met fossiele brandstoffen.
2:Dat water laat men koken, waardoor er stoom ontstaat
3:De stoom gaat via buizen naar de turbine en de turbine
gaat draaien door de kracht van de stoom.
4:Doordat de turbine draait wordt in de generator
elektriciteit opgewekt.
5:De elektriciteit die opgewekt wordt in de generator gaat
weg uit de centrale via de hoogspanningskabels
Een thermische centrale heeft ook zijn voor- en zijn nadelen.
Voordelen:
* ongelukken minder ernstig dan bij een kerncentrale
* meerdere brandstoffen
* steenkool is goedkope brandstof, en overal te vinden ( behalve in Beglië )
Nadelen:
* luchtvervuiling
* grote afhankelijkheid van buitenland ( doordat er geen steenkool in België is )
Hallo Blggers! We zijn een paar weken geleden begonnen aan een nieuw project namelijk: "PROJECT ENERGIE" ! Allereerst kregen we de opdracht om in groepjes van 2 of 3 een power point ( PP ) te maken over de onderwerpen die er geloot werden. Wij ( ik, Lize en Roos ) kregen als onderwerpen: "de themische centrale, wat is een aarding, wat is de functie van de aarding en enkele zegswijzen over aardolie". Wij waren het enige groepje van 3 dus kregen wij het meeste werk . In dit berichtje zal ik uitleggen waarvoor we energie eigenlijk allemaal nodig hebben. Energie wordt op de dag van vandaag enorm veel gebruikt. We gebruiken het bv: om te koken, om TV te kijken en zelfs om je fietslamp te doen branden heb je energie nodig. Maar je hebt wel veel verschillende soorten energie. Het voorbeeld van de fiets is een soort energie waarvoor je zelf moet werken ( als het met een dynamo is ). Maar je hebt dan nog een andere soort waarvoor je elektriciteit nodig hebt.
Hopelijk heeft het jullie wat geïnteresseerd! Tot de volgendeeeeeeeee... !
Hallo Blggers !!! Ik heb nu wel al mijn zeep maar ik kan dat zo nog niet meenemen ( jammer genoeg). Het moet eerst nog in een flesje en op dat flesje plaatsen we dan nog een ticket met alle ingrediënten op .
Hey Blggers !!! Eindelijk was het zover ik mocht voor het eerst in heel mijn leven "zeep" maken zooooooooo... tof !!! Het enige wat wel een beetje tegen viel was de vorm van de zeep (ik was iets te enthousiast en heb iets te hard geklopt waardoor het schuimzeep werd in de plaats van vloeibare zeep ). Je mocht ook een kleurtje kiezen en ik koos blauw ( omdat dat mijn lievelingskleur is ). door al dat schuim werd het net de blauwe kleur van de smurfen daarom heb ik mijn zeep "Smurfenzeep" genoemd.
Hallo Blglezers !!! Vandaag ga ik vertellen over hoe wij alles hebben klaar gemaakt voor het echte werk . Iedereen moest zijn eigen mengkom en lepel meenemen en daarna hebben we alles eens goed overlopen (net als bij een checklist ). we moesten heel voorzichtig te werk gaan vertelde onze leerkracht. Ze zei "30 ml is geen 29 ml alles moest PERFECT tot op de ml juist zijn anders klopte je samenstelling niet." Dus beste lezers (en ik ) als jullie ooit nog eens iets maken met hoeveelheden denk dan aan wat mijn leerkracht zei en zorg ervoor dat heet PERFECT in orde is alstublieft .
Hallo Blglezers !!! Vandaag zal ik je wat meer vertellen over hoe wij te werk zijn gegaan met het opzoekwerk van ons tweede project ( project zeep maken ) . We kregen 2 lessen de tijd om onze bundel in te vullen . We ging samen met onze leerkracht naar het computerlokaal om alles op te zoeken wat we niet wisten ( bv: wat moet je doen als er erg brandende de stof op je huid morst = naar het antigifcentrum bellen die op de verpakking staat )
Hallo Blggers!!! Ons volgende project is zeep maken wist je dat "zeep" in het Frans "savon" is en in het Engels "soap" en het grappigst is in het Litouws "muilas" ( het is net voor je " muil te wassen" ). hihihihihihihi
Hallo Blgger !!! Ik ga deze keer wat meer informatie geven over "Recupel". Recupel is een vzw (vereniging zonder winstoogmerk) die de inzameling en verwerking van afgedankte elektroapparaten organiseert in België. Volgens de Europese Unie zullen de lidstaten tegen 2019 jaarlijks 20 kilogram per persoon moeten inzamelen, momenteel is dat minimum 4 kg. In totaal wordt 47% van alle afgedankte huishoudapparaten behandeld door Recupel. Nog eens 23% wordt wel geïdentificeerd, maar volgt een andere weg De
resterende 75.000 ton afval ontsnapt aan een gepaste behandeling.
Ik merk van mezelf dat ik alsmaar beter word om met computers te werken. Ik heb reeds een "Spoedcursus"gevolgd op internet, zodat ik mee kan met de groep. Denk jij ook van " Ooooh die computertaal daar versta ik echt niets van" , dan kun je net zoals ik deze vetgedrukte link kopieren en plakken in het zoekveld van Google, en een computerles volgen in het Dialect
hallo Blggers!!!! Vandaag maakten we onze Blog. De meeste van onze klas hadden snel hun "Blog" aangemaakt, maar van andere ( waaronder ik ) ging het iets minder. Na het veeeeeele proberen ontdekte ik de fout. Mijn e-mailadres was ingeschreven bij "Telenet" maar het systeem aanvaarde geen Telenet-adres. Dus had ik een nieuw e-mailadres nodig, gelukkig hielp mijn vriendin daarbij. Ik moest mijn blog toen thuis afwerken maar dat ging nog minder . Door het vele proberen blokkeerde de computer (en ik eigenlijk ook een beetje ) waardoor het toen helemaal niet meer lukte. Na heel die catastrofe ben ik toen naar de leerkracht gestapt om hulp te vragen. Zei heeft mij zeeeeeeer goed geholpen want zonder haar had ik dit berichtje nooit kunnen posten. Nog eens bedankt daarvoor mevrouw .
Hallo Blggers!!! Vandaag hebben we het gehad over de uitvinder van "WINDOWS",dat is namelijk "Bill Gates". Door dit programma uit te vinden is hij nu de rijkste mens ter wereld hij heeft zo'n $79,2 miljard!!! Elke keer als er een computer wordt verkocht waar "Windows" op staat, krijgt hij een deel van de koek Wat zou jij doen als je zooooooo rijk was Ik zou een groot deel schenken aan het goede doel (bv: De Roden Neuzen of De Pet Op Tegen Kanker...) want zo maak ik heel wat mensen blij en dat vind ik zeer belangrijk.
Hey blogger. Na het vele proberen is het dan toch gelukt om mijn blog aan te maken. Want ik moet eerlijk zijn ik ben echt geen ''KRAK'' in computers. Ik zal jullie het komende jaar informeren over alle techniekprojecten. grt: Lientje