Deze les hebben we de zeep gemaakt. Wat ik niet verwachtte is dat het zo simpel is. Zoals ik had verwacht, iemand stootte zijn beker om en de bank en de vloer werden eens goed gewassen. Die persoon was Jasper. Een groot voordeel is dat we het kunnen gebruiken als cadeau op Moederdag
Eindelijk was het zover, we beginnen met onze lamp! We kregen eerst de onderdelen, dat bestond uit het houtwerk, de bedrading, de lamp, een batterij en een schakelaar. We moesten beginnen met een hout te schuren. wanneer dat gedaan was moesten we de houten onderdelen met behulp van een beetje lijm in elkaar steken. daarna de lamp erbij, vervolgens de bedrading aan elkaar solderen en samen met de batterij en de schakelaar in de holte in het hout steken. Hierna schroefden we er een aluminium plaatje boven vast, zodat alles op zijn plaats bleef zitten. Voila, zo maak je een lamp.
Vandaag werkten we verder aan onze bundel over Techniek en Energie. Wie daarmee klaar was, mocht even vrij computeren. Na 1 lesuur gingen we terug naar ons lokaal om de oefeningen te verbeteren. Volgende week gaan we beginnen met de lamp! Na een hoop verbeterwerk kregen we wat instructies over volgende week. we moeten (zoals altijd) veilig werken, onze werkplek proper houden en niet met een hele groep bij de boormachines blijven staan wachten.
Voordat we de bureaulamp gaan maken, is er eerst de theorie. Hiervoor gingen we naar de computerklas. Iedereen nam plaats voor een computer en we moesten de oefeningen in onze bundel maken. Behalve de oefeningen dat iedereen moest maken, kreeg iedereen nog een oefening, maar die was voor iedereen anders. In de bundel leerden we dingen over fossiele brandstoffen, kerncentrales en energie besparen. Omdat we niet klaar waren met de oefening tijdens de eerste 2 uren, moeten we volgende week verder werken.
ProjectSmarthouse is gedaan. We beginnen nu aan een nieuw project, omtrend energie, Project Techniek en Energie. De bedoeling hiervan is dat we aan het einde van de theorie zelf een bureaulamp maken. Maar eerst, de theorie ...
Morgen (25/1/12) hebben we een herhalingstoets over project 'Smarthouse'. Veel studeren is dus de boodschap. Dit betekend ook dat het project gedaan is en een nieuw project van start gaat. Wat dit project is weet ik nog niet. Wel weet ik dat ik goede punten hoop te halen. Wens me veel succes!
Zoals we al eerder hebben gedaan, hebben we vandaag weeral gewerkt met de micro-elektronische panelen. Deze keer leerden we over de logische poorten: de NIET-poort, de OF-poort en de EN-poort. Tijdens het 2e lesuur gingen we naar de computerklas. Maar toen ging het mis: omdat de school een eigen server heeft, werd die ook op alle computers gezet. Wegens een probleem aan de server gingen de computers niet. Dus het enige wat we konden doen is wachten wachten en nog eens wachten. 10 minuten voordat de bel ging, was het probleem opgelost. Eindelijk konden we beginnen met het opzoeken over Living Tomorrow, beter bekent als het 'huis van de toekomst'.
Vandaag zaten we in de computerklas. Samen met de leerkracht maakten we een account aan en begonnen we aan ons huis. Even later werd ermee gespeeld. Wie het programma ook eens wil proberen: www.floorplanner Dit is een gratis programma
Vandaag zijn we begonnen met het nieuwe project: 'Project Smarthouse' We gaan online een huis ontwerpen. Zelfgekozen meubels plaatsen, een tuin aanleggen, allemaal mogelijk. Na de vakantie moeten we het uitprinten en afgeven.
Vandaag is de grote dag: het maken van de fruitjuice. Velen zijn in orde, op een paar uitzondering na. Iedereen ging aan het werk. Fruit schillen, pellen, snijden, persen, ... Natuurlijk moesten we wel uitkijken voor sap die wegspuit! Al is Thibault een paar keer onvoorzichtig geweest dat betreffend
Vandaag waren de voorbereidingen voor het maken van de fruitjuice. Taken verdelen, boodschappenlijstje maken, ... Iedereen heeft zin om die fruitjuice te maken. Maar gaan die ook lekker zijn ... ?
Vandaag hebben we enkele dingen geleerd over verpakking. Nu weten we dat Tetrapak, het bedrijf dat voor de brikken zorgt, samen werkt met fost plus om de verpakkingen beter te recycleren. Ook leerden we dat een brik uit 3 materialen bestaat: karton, plastic en aluminium. Het karton voor de stevigheid, het aluminium als bescherming tegen licht en lucht en het plastic .......... Verder deden we een test over wat citroensap doed met een doorgesneden appel. Zoals veel mensen al weten verkleurt een doorgesneden appel, maar dat gebeurt niet als die besprenkelt is met citroensap.
Vandaag waren we echte wetenschappers. We moesten namelijk fruitsap testen op de aanwezigheid van enkele stoffen, zoals suikers, zetmeel en water. We deden dit met allerlei materiaal met o.a.clinistix. Ook gebruikten we een giftig soort papier die verkleurt als het nat wordt.
Vandaag werden er enkele proefjes gedaan over smaken. In groepjes van drie (ik deed het samen met Thibault en Alana) moest 1 persoon geblinddoekt van drie bekers proeven. Thibault was hier de geluksvogel. De 3 beker bevatten water, met 1 toevoegsel. Bij beker 1 was er zout toegevoegd, bij beker 2 mengden we suiker en bij beker 3 een beetje citroensap. Dan moest de geluksvogel raden wat er bij het water was toegevoegd. Zo kwamen er enkele vreemde resultaten, zoals platte kaas
Helaas pindakaas, project 'mijn eigen blog' is gedaan! Gelukkig staat ons een nieuw project te wachten: project Fruitjuice. Bij dit project leren we over voedingsmiddelen, voedingswaarden, verpakkingen, bewaarmiddelen, ... En last but not least, het maken van de limonade zelf! Met eigen fruitsoorten en eigen recept maken we de lekkerste en vreemdste limonades.
Het is begonnen, project fruitlimonade. Bij dit projectmaken we onze eigen limonade! Het enige wat we hiervoor nodig hebben is: een brik, fruit en enkel andere ingrediënten. Omdat we het zelf doen is het natuurlijk ook mogelijk dat er enkel vreemde soorten limonade krijgen. Misschien met banaan, druiven, kiwi, ...? Waarom ook niet? Het is misschien wel lekker? Dit wordt misschien wel eens één van de leukste projecten die wel zullen krijgen. Ik weet nu al bijna zeker dat we ons zullen amuseren.
Gedurende dit jaar zullen er veel projecten zijn. Enkele van de projecten die we binnenkort zullen maken zijn o.a. zelf limonade maken en zelf een transportmiddel maken. Project: "fruitlimonade" gaat van start op 26/9 of op 3/10.
Zoals veel dingen begint het project: "mijn eigen blog" bij de theorie. Bij de lessen die we sinds het begin van het project hebben gehad leerden we wat PR is, wat de voor- en nadelen zijn van internet, wat een blog nu precies is en wat voor soorten blogs er allemaal zijn. Bij de les van 12/9 hadden we een uurtje de tijd om onze blog aan te maken en al een tekstje toe toe te voegen.