Vandaag zaten we in de computerklas. Samen met de leerkracht maakten we een account aan en begonnen we aan ons huis. Even later werd ermee gespeeld. Wie het programma ook eens wil proberen: www.floorplanner Dit is een gratis programma
Vandaag zijn we begonnen met het nieuwe project: 'Project Smarthouse' We gaan online een huis ontwerpen. Zelfgekozen meubels plaatsen, een tuin aanleggen, allemaal mogelijk. Na de vakantie moeten we het uitprinten en afgeven.
Vandaag is de grote dag: het maken van de fruitjuice. Velen zijn in orde, op een paar uitzondering na. Iedereen ging aan het werk. Fruit schillen, pellen, snijden, persen, ... Natuurlijk moesten we wel uitkijken voor sap die wegspuit! Al is Thibault een paar keer onvoorzichtig geweest dat betreffend
Vandaag waren de voorbereidingen voor het maken van de fruitjuice. Taken verdelen, boodschappenlijstje maken, ... Iedereen heeft zin om die fruitjuice te maken. Maar gaan die ook lekker zijn ... ?
Vandaag hebben we enkele dingen geleerd over verpakking. Nu weten we dat Tetrapak, het bedrijf dat voor de brikken zorgt, samen werkt met fost plus om de verpakkingen beter te recycleren. Ook leerden we dat een brik uit 3 materialen bestaat: karton, plastic en aluminium. Het karton voor de stevigheid, het aluminium als bescherming tegen licht en lucht en het plastic .......... Verder deden we een test over wat citroensap doed met een doorgesneden appel. Zoals veel mensen al weten verkleurt een doorgesneden appel, maar dat gebeurt niet als die besprenkelt is met citroensap.
Vandaag waren we echte wetenschappers. We moesten namelijk fruitsap testen op de aanwezigheid van enkele stoffen, zoals suikers, zetmeel en water. We deden dit met allerlei materiaal met o.a.clinistix. Ook gebruikten we een giftig soort papier die verkleurt als het nat wordt.
Vandaag werden er enkele proefjes gedaan over smaken. In groepjes van drie (ik deed het samen met Thibault en Alana) moest 1 persoon geblinddoekt van drie bekers proeven. Thibault was hier de geluksvogel. De 3 beker bevatten water, met 1 toevoegsel. Bij beker 1 was er zout toegevoegd, bij beker 2 mengden we suiker en bij beker 3 een beetje citroensap. Dan moest de geluksvogel raden wat er bij het water was toegevoegd. Zo kwamen er enkele vreemde resultaten, zoals platte kaas
Helaas pindakaas, project 'mijn eigen blog' is gedaan! Gelukkig staat ons een nieuw project te wachten: project Fruitjuice. Bij dit project leren we over voedingsmiddelen, voedingswaarden, verpakkingen, bewaarmiddelen, ... En last but not least, het maken van de limonade zelf! Met eigen fruitsoorten en eigen recept maken we de lekkerste en vreemdste limonades.
Het is begonnen, project fruitlimonade. Bij dit projectmaken we onze eigen limonade! Het enige wat we hiervoor nodig hebben is: een brik, fruit en enkel andere ingrediënten. Omdat we het zelf doen is het natuurlijk ook mogelijk dat er enkel vreemde soorten limonade krijgen. Misschien met banaan, druiven, kiwi, ...? Waarom ook niet? Het is misschien wel lekker? Dit wordt misschien wel eens één van de leukste projecten die wel zullen krijgen. Ik weet nu al bijna zeker dat we ons zullen amuseren.
Gedurende dit jaar zullen er veel projecten zijn. Enkele van de projecten die we binnenkort zullen maken zijn o.a. zelf limonade maken en zelf een transportmiddel maken. Project: "fruitlimonade" gaat van start op 26/9 of op 3/10.
Zoals veel dingen begint het project: "mijn eigen blog" bij de theorie. Bij de lessen die we sinds het begin van het project hebben gehad leerden we wat PR is, wat de voor- en nadelen zijn van internet, wat een blog nu precies is en wat voor soorten blogs er allemaal zijn. Bij de les van 12/9 hadden we een uurtje de tijd om onze blog aan te maken en al een tekstje toe toe te voegen.
De projecten worden altijd ingedeeld in 2 delen, de theorie en de praktijk. Bij de theorie zien we meestal een stuk van de geschiedenis van het project, welke zaken er bij aan bod komen, welke technische beroepen er bij betrokken zijn en de transportmiddelen om de onderdelen en ingrediënten bij ons te brengen. Bij de praktijk zit soms een oefening, zoals bij solderen, en het maken van het project. Voor het maken krijgen we afhankelijk van het project 1 of 2 uur tijd. Na het maken vullen wij en de leerkracht nog een evaluatieblad in over de resultaten.
Dit blog gaat over de lessen Techniek op het K.A. Veurne. Regelmatig komen er nieuwe foto's en berichten over projecten in de klas. Wie vragen heeft kan die stellen bij "Vragen" in het forum of via een mailtje naar mij.