Vorige week begonnen we EINDELIJK met het maken van onze bureaulamp.
We kregen alle onderdelen en moesten de houten onderdelen schuren.
Nadat alles goed geschuurd was plaatsten we alle stukjes in elkaar.
Onze bureaulamp kreeg al wat vorm maar was zeker nog niet helemaal klaar!
Natuurlijk mochten er geen splinters meer hangen aan de bureaulamp dus vernisten we die nog voor de zekerheid.
De les hierna splitsten we de klas op in twee groepen, de ene groep maakte zijn bureaulamp en de andere deed wat opzoekingswerk over het volgende thema.
Ik mocht al meteen mijn bureaulamp afwerken. Hoe ik dit deed vertel ik jullie in mijn volgende post!
Zoals ik jullie alreeds vertelde kregen we in de les de opdracht om les te geven.
Jullie weten al dat ik in de groep zat met Esther en dat wij onze medeleerlingen o.a. wat meer moesten bijleren over fossiele brandstoffen.
Maar wat is dat nu eigenlijk?
Fossiele brandstoffen zijn ontstaan uit resten van plantaardig en dierlijk leven uit het geologisch verleden van de aarde.
Er bestaan drie fossiele brandstoffen :- aardolie
- aardgas
- steenkool
aardolie
aardgas
steenkool
Wat is ruwe aardolie?
Ruwe aardolie (= petroleum) is niet bewerkte olie die rechtstreeks uit de grond komt. Het wordt net zoals aardgas getransporteerd met pijpleidingen of speciale schepen.
Steenkool wordt ook uit de grond gehaald, het is duurder in Europa dan in Zuid-Amerika. Dat komt omdat er niet meer zoveel steenkool in Europa kan ontgonnen worden, in Zuid-Amerika echter wel. Daarom halen de Europeanen het meeste steenkool uit Zuid-Amerika waardoor er veel getransporteerd moet worden (transportkosten = duur).
Volgende keer leer ik jullie wat meer bij over de klassieke thermische centrale.
Vandaag zal ik het hebben over de klassieke thermische centrale.
In zo'n thermische centrale wordt er elektriciteit gemaakt door middel van fossiele brandstoffen.
Daarom is een thermische centrale eigenlijk niet goed voor het milieu.
In België hebben we zo'n centrale in Ruien, op de rechteroever van de Schelde. Dat is een gunstige ligging want zo kunnen ze veel water uit de Schelde halen.
Thermische centrale
Maar hoe werkt het nu precies?
Ik zal jullie alles in stapjes uitleggen
Stap 1. Men maakt vuur aan met fossiele brandstoffen.
Stap 2. Dat water laat men koken, waardoor er stoom ontstaat.
Stap 3. De stoom gaat via buizen naar de turbine en de turbine gaat draaien door de kracht van de stoom.
Stap 4. Doordat de turbine draait wordt in de generator elektriciteit opgewekt.
Stap 5. De elektriciteit die opgewekt wordt in de generator gaat weg uit de centrale via de hoogspanningskabels.
Het is alweer een tijdje geleden dat ik iets postte op mijn blog.
Maar dat zal ik allemaal goed maken!
Een paar weken geleden begonnen we met project Energie.
Het is de bedoeling dat we op het einde van dit project een eigen bureaulamp maken.
De eerste les over dit thema kregen we de opdracht om - zoals we al deden bij het vorige project - zelf les te geven.
Ik ging aan de slag met Esther. Wij moesten onze medeleerlingen wat meer bijleren over fossiele brandstoffen en klassieke thermische centrale.
De andere leerlingen moesten informatie opzoeken over de werking van een kerncentrale, de werking van een windturbine, de zon als energiebron, biostoomcentrales,... In de eerste lessen zochten we dus vanalles op op de computer. De lessen die volgden deelden we de informatie die we gevonden hadden dan op een leuke manier met onze medeleerlingen.
Interessant, vind je niet?
In mijn volgende berichtjes zal ik jullie wat meer uitleg geven over sommige van bovenstaande onderwerpen.
Vrijdag was het eindelijk zo ver, want samen met Rowan en Eady
ging ik fruitsap maken!
Ons fruitsap bestond uit appel, peer en citroen.
Dus kozen we de naam Apperoen.
We begonnen met onze handen en het fruit te wassen.
Daarna sneden we het fruit in stukjes en gooiden we de peren en
appels samen met wat water in de blender.
We deden er blauwe kleurstof, suiker, honing en natuurlijk het
citroensap bij om op smaak te brengen.
Nu hadden we een iets te dik papje dus zeefden we het sap wat.
Nadat we alles gereinigd hadden goten we het drankje in flesjes en
kleefden er ons eigen ontworpen etiket op.
Onderaan zie je een foto van een flesje Apperoen. Mevrouw vond ons
drankje zeer geslaagd en dat vonden wij zelf ook!
We mochten ons drankje zelf gaan voorstellen naar Mevrouw de
directeur! Ook zij vond het zeer lekker. Ook Mevrouw Rossel en Meneer Vleminkx
proefden van ons drankje en ook zij vonden het zeer lekker.
Het was een super leuke opdracht!
Hier nog enkele sfeerbeelden :
Dit was alweer mijn laatste berichtje over project
Fruitjuice.
Volgende keer ben ik er weer met een berichtje over de lessen
Techniek, deze keer zal ik het niet over fruitsap hebben maar over iets
anders... Maar wat? Dat zie je volgende keer wel!
De ladder van Lansink? Wat mag en wat mag niet in de glasbak?
Hallo iedereen!
In mijn vorige bericht vertelde ik al over de ladder van Lansink. Maar wat is dat nu eigenlijk?
De ladder van Lansink is uitgedokterd door de Nederlandse politicus Lansink.
Het stelt een voorkeursrangorde op hoe afval het best verwerkt wordt,
startend bij de meest milieuvriendelijke manier.
Op de foto hiernaast kan je zien uit welke onderdelen de ladder bestaat.
Ook vertelde ik al dat Eady, Joke en ik in de klas vertelden over wat wel en wat niet in de glasbak mag.
Nu zal ik dat ook aan jullie vertellen.
Deze voorwerpen mogen WEL in de glasbak:
- medicijnflesjes
- parfumflesjes
- kruidenpotjes
- waterflessen
- glazen potjes van dagcrème
Deze voorwerpen mogen NIET in de glasbak:
- kristallen glazen
- ovenschalen
- borden
- gloeilampen
- gebroken ruiten
Conclusie: In de glasbak mag alleen eenmalig verpakkingsglas.
Dit zijn glazen verpakkingen (flessen en potten) waarin levensmiddelen, dranken, cosmetica en medicijnen hebben gezeten.
Andere glazen voorwerpen zoals gebroken ruiten, ovenschalen, drinkglazen, gloeilampen, TL-buizen, kannen, kristal en dergelijke mogen niet in de glasbak.
Omdat het een andere samenstelling heeft kan het niet gerecycleerd worden.
Er mogen natuurlijk ook geen doppen, deksels, porselein, plastic tasjes en kruiken in de glasbak.
Ziezo, ik hoop dat jullie veel bijleerden en vergeet niet om goed te sorteren!
Zoals ik jullie een paar berichten geleden al vertelde, hebben we zelf les mogen geven in de klas!
Persoonlijk vond ik dit een zeer leuke opdracht, ik vind zelf dat we dit meer moeten doen.
We werden zoals ik reeds zei in groepjes verdeeld. Ik zat in de groep samen met Eady en Joke.
Ons groepje moest spreken over de verpakking van fruitsap.
We maakten hierover een powerpoint presentatie en staken zelf een spel in elkaar.
Ik hoop dat de leerlingen dit spel leuk vonden!
Eady, Joke en ik spraken over de ladder van Lansink, wat wel en wat niet in de glasbak mag, ondoorzichtige deeltjes tussen glasscherven, de twee soorten glazen flessen, het recycleren van glas, ... .
De andere groepjes kwamen ook aan de beurt, ze deden het zeer goed!
Helaas heb ik van deze opdracht geen foto's.
In mijn volgende bericht zal ik wel wat foto's en tekeningen plaatsen.
Vandaag is het alweer een tijdje geleden dat ik een tekstje op mijn blog postte.
We kregen vandaag weer een nieuwe les Techniek. Het werd een super leuke les, waarin we allerlei proefjes mochten doen.
We gingen namelijk de samenstelling van fruitsap achterhalen.
Als eerste proef vulden we een glas met water en een glas met fruitsap. In beide glazen hielden we een strookje kobaltchloridepapier. Met dit speciale stukje papier konden we de aanwezigheid van water in deze vloeistoffen achterhalen. Het strookje dat we 20 seconden in water en fruitsap hielden had een wit / roze kleur. Dat wil zeggen dat water en fruitsap allebei water bevatten.
Als tweede proef moesten we in een glas eiwit doen, en in een glas fruitsap doen. In beide glazen moesten we tegelijkertijd een strookje albustix dompelen. In het glas met de eiwitoplossing kregen we een blauwe kleur. In het glaasje met fruitsap kregen we groen als kleur. Dat wil dus zeggen dat fruitsap geen eiwitten bevat.
Het voorlaatste proefje dat we vandaag deden was om de aanwezigheid van suikers in fruitsap te kennen. In een glaasje met water moesten we één mespuntje druivensuiker doen. In het andere glaasje deden we fruitsap. In beide glazen hielden we een diastix. Wanneer we de diastix uit de glazen haalden zagen we dat de diastix die we in het glas met glucose hielden bruin was. Ook die in het glaasje fruitsap was bruin. Dat betekent dus dat fruitsap suiker bevat.
Het laatste proefje was een proef om de aanwezigheid van zetmeel in fruitsap te kennen. Daarvoor gebruikten we een beker fruitsap en een beker water. In elke beker moest er LUGOL. In de beker met water deden we ook nog aardappelbloem (=zetmeel). Daarna zagen we dat het fruitsap geel bleef en het glas met zetmeel kreeg een paarse kleur. Conclusie: fruitsap bevat geen zetmeel.
Zoals ik in mijn vorige berichtje al liet weten ging op donderdag 11 oktober ons nieuwe project van start.
Tijdens het project Fruitjuice zullen we vanalles te weten komen over het verpakken van voedingsmiddelen, het recycleren van glas, het bewaren van voedingsmiddelen, ...
Op het einde van het project zullen we dan onze eigen fruitjuice maken.
Op vrijdag 5 oktober kregen we de opdracht om doorheen het project taken te maken en die in een worddocument te plaatsen,
dat worddocument moeten we dan op het eind van het project afgeven.
Ook kregen we de opdracht om zelf les te geven!
We moesten ons in groepjes van 3 verdelen en moeten dan zelf les geven over een deel van ons project.
Vandaag waren al twee groepjes aan de beurt.
Het groepje van Ronald, Lennert en Noah vertelde over het bewaren van voedingsmiddelen in het algemeen en het groepje van Nora, Esther en Aude vertelden over het bewaren van fruitsap. Ze hadden fruitsap uit brik en versgeperst fruitsap vijf dagen laten staan in de warmte en hadden dit meegebracht naar school.
Het potje met versgeperst fruitsap was helemaal beschimmeld, het potje met fruitsap uit brik was maar een beetje beschimmeld.
We leerden hieruit dat versgeperst fruitsap veel sneller beschimmeld wordt dan fruitsap in brik.
Logisch ook, want in versgeperst fruitsap zitten geen bewaarmiddelen.
Natuurlijk zullen de andere kinderen uit de klas ook les geven, maar daar vertel ik je dan later over.
Op donderdag 11 oktober ging ons nieuw project van start: Project Fruitjuice.
De eerste les moesten zoveel mogelijk mensen een sjaal meedoen. We gingen namelijk proeven! We werden in groepjes van twee verdeeld. Ik proefde en Anna gaf het drankje aan mij. Wanneer ik geblinddoekt was kwam Rowan rond en deed vanalles in een beker met water, ik moest ze één voor één proeven en zeggen wat erin zat. Nadat we een smaak geproefd hadden moest ik een stuk peperkoek eten, zo kon de vorige smaak uit mijn mond weggenomen worden. In de eerste beker zat een mengeling van water en suiker. Dat is dus een zoete smaak. De volgende beker zat vol met een mengeling van water en zout (vies!). Dat is dan de zoute smaak. Als laatste beker kwam de beker met een mengeling van water en citroensap (lekker!). Dat was de bittere of zure smaak.
Natuurlijk moesten we deze vloeistoffen niet inslikken, nadat we de smaak hadden opgenomen mochten we de vloeistof in een bakje uitspuwen.
Vandaag hadden we normaal een les Techniek moeten hebben, maar onze leerkracht was er niet.
Dus kregen we studie.
Zoals jullie al weten leerden we vorige les over de positieve en negatieve dingen van het internet. Ik zou hier vandaag graag wat dieper op ingaan.
Het internet is leerrijk maar ook riskant.
Zo kan je op Wikipedia over bijna alles wel iets vinden, maar soms is deze informatie niet betrouwbaar.
Als je een spreekbeurt moet geven in de les geschiedenis is het misschien niet zo slim om internet in het algemeen en Wikipedia in het bijzonder 100% te vertrouwen.
Probeer dus altijd informatie te zoeken op het web maar ook in boeken.
Zo ben je er toch zo goed als zeker van dat je juiste dingen vertelt.
Het internet is leuk en oncontroleerbaar.
Vele jongeren hebben in deze tijden een Facebook-account. Heel leuk, maar er zijn toch wel een paar nadelen aan verbonden... Mensen kunnen (te) veel over je te weten komen. Zo zet je er beter niet op wanneer je op reis gaat, want dat is natuurlijk zeer interessant voor dieven. Ook zet je er beter zo weinig mogelijk echt persoonlijke informatie op, je weet maar nooit...
Het internet is goedkoop en gevaarlijk.
Internet is goedkoop al zit er soms wel een addertje onder het gras. Open nooit een e-mail met reclame! Zo'n e-mailtje zorgt er soms al snel voor dat een virus zich verspreidt over je computer, ook open je best nooit de reclame op de zijkanten van je scherm. Ook dit kan ook voor virussen zorgen. Zorg er dus altijd voor dat je een goed antivirusprogramma op je computer installeert!
Het laatste lesuurtje van de dag had ik vandaag terug Techniek.
We hadden het over veiligheid op je computer of laptop, een lay-out, ergonomie voor een computer, factoren die de kostprijs van een PC bepalen, ecologie bij een computer en virussen.
Ook hadden we het over het kiezen van een juiste PC. Ben je een echte ontwerper, bewerk en bewaar je veel foto's dan moet die PC veel krachtiger zijn dan iemand die enkel teksten verwerkt of e-mailt.
Internet brengt veel nadelen met zich mee: het is oncontroleerbaar, gevaarlijk en riskant maar gelukkig zijn er ook veel voordelen aan verbonden, het is leerrijk, leuk en goedkoop.
We verbeterden alles wat we ingevuld hebben in onze bundels en kregen er nog wat uitleg over.
De eerste twee weken school zijn alweer bijna voorbij en dit betekent dat we alweer vier lessen techniek achter de rug hebben.
Toen we op dinsdag 4 september onze eerste techniekles van het schooljaar kregen startten we meteen met het opzoeken van informatie over computers, internet, bloggen enz...
Dit moesten we allemaal noteren in de bundel die we kregen.
Op donderdag 6 september (onze 2de les van dit schooljaar) deden we hetzelfde. Maar op dinsdag 11 september begonnen we met het iets leukere werk: het maken van onze blog! Na een dagje denken wist ik de naam van mijn blog: De Techniek-Kliniek.
Donderdag 13 september begonnen we met het verbeteren van onze bundels, en dachten we nog eens goed na over de voor- en nadelen van het internet ...