De laatste dag voor de krokusvakantie staat traditiegetrouw in functie van carnaval . Dit jaar was dit natuurlijk niet anders ! We mochten verkleed naar school komen : er zaten plots verschillende prinsessen , beren , gevechtsmannen en een heuse spiderman in het eerste leerjaar . De juf wist niet wat haar overkwam . Nadat we voor de speeltijd nog lezen en rekenen hadden gekregen , begonnen we na de speeltijd met de voorbereidingen . We gingen samen met de kinderen van het derde leerjaar koken . Wij maakten heerlijke piratenhapjes : een gevaarlijke krokodil , mieren op een boomstam en natuurlijk de piratendrank : rhum met vers fruit !
Na de middag kregen we ons rapport en begonnen we er aan : we mochten kleuren , spelen en schminken . Bij juf Britta mochten we gaan kijken naar een heerlijke film . Natuurlijk werd er ook uitgebreid geproefd van de lekker hapjes . Om 15 u 25 was het feest afgelopen en kon eindelijk de krokusvakantie beginnen ! Tot volgende week !!!
De voorbereidingen : piraten die op een onbewoond eiland terecht komen , eten de gekste dingen : wat vind je van mieren op een boomstam ?? De krokodillen liggen klaar om verslagen te worden ... Voorbereiden van de rhum , de drank van de echte piraten . Klaar voor de actie ... Piraat Camelia weet niet wat kiezen Prinses Aïsatou en lieve-heers-beestje Kenza bekijken aandachtig de krokodillen . Zouden ze het proberen of niet ????
Met Pippi Langkous naar het land van sneeuw en ijs .
Deze week kwam er in de klas een brief van Pippi Langkous toe .Pippi had van piraat tijs gehoord ( piraat tijs is de piraat uit ons leesboekje ) dat wij over piraten aan het lezen waren . Pippi had onze hulp nodig : ze mocht tijdens de krokusvakantie met haar papa mee naar het land van sneeuw en ijs ,maar zij wist helemaal niet hoe dat land eruit zag ! Ze wist niet welke kleren ze moest meenemen ! Ze vroeg aan de eersteklassers om voor haar te tekenen en te schrijven hoe het land van sneeuw en ijs er volgens hen uitzag !
Wanneer ze voldoende voorbereid was , kon Pippi immers mee met haar papa en ging ze regelmatig foto's van het land van sneeuw en ijs naar het eerste leerjaar doorsturen , zodat ook wij nieuwe dingen leerden ! Deze opdracht zagen de eersteklassers echt wel zitten !
Eerst gingen we op zoek naar het land van sneeuw en ijs en hebben we een zeer moeilijke vraag over ijsberen en pinguins van de juf beantwoord !
Nadien gingen we aan de slag ! In groepjes werd er druk overlegd hoe de tekeningen er uit moesten zien en welke woorden op de tekening kwamen te staan .
voor de mama's en papa's : je zal op de tekeningen regelmatig spelfouten zien staan ! In deze fase van het leerproces zijn dit zeer normale fouten ! De kinderen schrijven immers volgens het principe : ik schrijf zoals ik het hoor ! Daarom zijn woorden als " voogel" en" huis-zen" en "sneew "perfect normaal !
Joske als piraat , hij kan natuurlijk ook niet ontbreken ! Druk overleg tussen Renaud en Trung - Duc . Eléonore bekijkt aandachtig het werk van Kenza. Sarah en Kiki , Kamiel en Malou overleggen wat er op hun poster moet komen . Tyl en Max aan het werk .
Kern 6 is afgewerkt en dat betekent ook het einde van het " leren lezen " . Iedere leerling van de klas heeft hard z'n best gedaan en verdient dus een letterdiploma ! Hier zie je onze fiere leeskampioenen !
Malou , Kiki en Sarah . Louis , Yassine en Frankie . Hannah , Emily en Mats . Ilyas , Renaud en Imrane. Kenza , Trung Duc en Emmanuelle . Baptiste , Harold en Eléonore . Aïsatou , Max en Tyl . Natuurlijk verdienden ook onze twee zieke vriendjes Camelia en Kamiel beiden hun letterdiploma ! Proficiat allemaal !!!! n
Nadat we leerden over de plattegrond van de klas , trokken we deze week op speurtocht doorheen de school. We zochten naar de verschillende lokalen binnen de school en leerden waar de nooduitgangen waren en waarvoor deze gebruikt worden.
We mochten ook onze mening geven over de verschillende lokalen : of we er graag waren , of we er bang waren of we er liever niet kwamen . Dit leidde tot grappige discussies
de toiletten : Eléonore kwam heel graag in het toilet , want daar werd ze met rust gelaten en kon ze eventjes genieten ! Terwijl andere kinderen er niet graag kwamen , want het stonk er zo !
bureau van de directrice : Heel veel kinderen komen hier liever niet , want dan heb je iets niet goed gedaan ! Terwijl er 1 kind was dat er wel graag kwam omwille van de zachte zetel .
de klas : De meeste kinderen kwamen gelukkig heel graag naar de klas ! Ze vonden het ook heel leuk in de klas . 1 kind kwam niet zo graag omdat hij soms opmerkingen kreeg omdat hij soms niet goed luisterde , niet flink op z'n stoel zat en veel babbelde ! Tja... één iemand kwam niet graag omdat hij NOOOOIIIITTTT meer mocht spelen in de klas . Dat werd ( gelukkig maar ) tegengesproken door de andere 22 leerlingen !
Verder werden ook de speelplaats , de refter en de turnzaal op die manier besproken !
Om het onderdeel van de school af te sluiten mochten we onze droomspeelplaats tekenen . Dit met de bouw van een nieuwe kleuterschool in het vooruitzicht ! Juf Nancy krijgt maandag de resultaten !
Volgende week trekken we nog de straat op voor een buurtonderzoek ... Wordt vervolgd !