Ilyas en Aïsatou mochten een speelgoedstofzuiger uit elkaar halen. Dat vonden ze een superleuke opdracht tijdens het hoekenwerk. Vol moed gingen ze aan de slag !
Toch was het losmaken van de schroeven niet zo gemakkelijk : welke schroevendraaier gaan ze gebruiken en vooral heel belangrijk : in welke richting moeten we draaien om die schroeven los te krijgen ? Juf Katrien , die onze juf helpt bij het hoekenwerk , komt ter hulp ! Samenwerken : dan lukt het wel ...
Kiki leert werken met een nieuw computerprogamma : Ambrasoft . Ik zie , ik zie wat jij niet ziet ... Een concentratiespel . Ontwerp een robot met 2 driehoeken, 2 vierkanten , 2 rechthoeken en 2 cirkels . Max is druk aan het werk ! Mijn favoriete boodschappentas : in het kader van ons WO-thema " oei , ik groei " mochten we nu eens lekker ongezond doen : als jij een boodschappentas mag vullen , wat zou jij er van etenswaren instoppen ??? De robot van Harold : herken je de vormen ????
Vandaag zijn we in de klas begonnen met het laatste grote hoofdstuk binnen het hoofdrekenen in het eerste leerjaar : de brug over 10.(vandaag de optelling )
Het was een les met veel materiaal en veel verwoorden en een juf die al zwemmend door de klas bewoog ! ( en wij weten waarom !! ). Iedereen werkte zeer flink en aandachtig mee !
Na de vakantie zijn we er onmiddellijk ingevlogen met ons nieuw WO-thema " oei ,ik groei ". Het is een zeer breed thema : - we gaan kijken naar de uiterlijke verschillen tussen de kinderen in onze klas. - we leren over gezonde voeding en het belang voor het functioneren van ons lichaam. - we leren over de gevaren : giftige planten , wat moeten we doen wanneer het brand , de gevaren thuis. - natuurlijk is er een lesje over " ziek zijn". - tot slot gaan we op zoektocht in de natuur en wat er daar allemaal zo verandert in de lente ( de groei van en plant , een dier ,...)
Enkele sfeerbeelden van de afgelopen week :
Een kwis over de uiterlijke verschillen bij de kinderen van de klas : er wordt aandachtig gespeurd: - wie heeft blond haar ? - wie is het grootst /kleinst ? - wie heeft het langste haar ??? -...
Verwerking van de les rond ziek zijn : wie herkent alle " vreselijke ziektes " ?? Yassine denkt zeer goed na ! Max heeft het allemaal juist !
Deze week vierde Malou haar 7de verjaardag ! Proficiat Malou !! Ook juf Annick vierde haar verjaardag deze week . Maar wanneer zij 7 jaar werd ,bestonden er nog geen digitale fototoestellen ,...vandaar geen foto van de juf !
Volgende week is het paasvakantie en Pasen. Bij Pasen horen natuurlijk ook paareieren. Dit jaar mochten we zelf echte eieren inkleuren met wasco.
De papa van Renaud en de mama van Frankie zullen achteraf de eieren kleuren met verschillende soorten groetenextracten . We zijn benieuwd naar het resultaat !
In het begin van de week werkten we met de meter . Op donderdag gingen we aan de slag met water .
Rekenen met water , Tyl kon het maar moeilijk geloven , maar toch was het zo !
We leerden namelijk over de maateenheid de liter . We gingen flessen vullen en de verschillende inhouden met elkaar vergelijken, soms met verrassende conclusies !
Daarna gingen we allerlei schattingen rond inhoud maken en die controleerden we uiteraard ! Gelukkig overstroomde de klas niet !
In welk flesje gaat het meeste water ? Hoe komt het dat er in beide flesjes evenveel water gaat ? Het ene flesje is immers hoger dan het andere ? De eersteklassers kennen er nu alles van ! Kamiel aan het werk ,Kiki en Camelia kijken aandachtig ! Baptiste geconcentreerd aan het werk ! Juf Katrien staat er met open mond naar te kijken ! Tyl mocht rekenen met water , hij kon het haast niet geloven ! Als referentiemaat voor de liter , nemen we een brik melk ! Toch maar even nakijken of juf Annick wel de waarheid spreekt ! Iedereen mocht de inhoud van het melkbrik controleren ! Had de juf gelijk ???? TUURLIJK !!!!!!! Laatste schatting : hoeveel liter gaat er in een emmer ? De schattingen liepen uit elkaar : 1 liter , 7 liter , 1 miljoen liter , ... Uiteindelijk won Kamiel ! Het was 10 liter !
Deze week stonden enkele lessen metend rekenen centraal tijdens de wiskundelessen. Op maandag leerden we over de maateenheid " de meter ".
We hielden een wedstrijdje met de juf , die zij uiteraard won , ( we moesten een bepaalde afstand stappen en vermits de juf de grootste voeten van ons allemaal heeft ) , maar gelukkig heeft zij haar prijs met ons gedeeld ! ( en werden we getrakteerd op lekkere paaseitjes ).
Nadien hielden we in de klas allerlei meetoefeningen : we gingen aan de slag met onze vingers , voeten , handen ... en tenslotte ook de meter . Het werd een leuke en actieve rekenles.
Onze bank meten : hoeveel keer gaat onze hand op onze bank ? Onze handen netjes op elkaar laten volgen. De lengte van het bord meten met onze vingers. De vensterbank meten : eerst schatten dan meten ! De lengte van de gang : hoeveel voetstappen ???? De lengte van de klas , Mats meet het nauwkeurig na !