Als laatste onderdeel van ons thema " oei, ik groei ! " namen we de planten en bloemen onder de loupe . We leerden over de voorwaarden om een plant goed te laten groeien en observeerden ook de verschillende onderdelen van een bloem. Tenslotte gingen we zelf zaaien , zo leerden we planten verzorgen en leerden we de verschillende stappen van het groeiproces observeren , tekenen en noteren.
Het einde van het schooljaar komt in zicht . De vakantie lonkt ... Tijdens de rekenlessen werken we momenteel aan het laatste stukje nieuwe leerstof . Nadien beginnen we volop te herhalen en volgen de eindtoetsen.
Aftrekken met brug is het laatste stukje nieuwe leerstof ! Reken maar dat de meeste kinderen er al vlot mee kunnen werken.
Deze week ronden we het thema " oei , ik groei ! " af .
Nadat we voor het Hemelvaartweekend een boeiend klasgesprek hadden over " wat moet ik doen wanneer het brandt ?" , maakten we deze week kennis met de mensen met een beperking.
Door verschillende proefjes ervaarden we hoe moeilijk het soms is om met een beperking te leven .
Drinken op een normale manier . Drinken zonder handen .
Een knoop maken in een touw met 1 hand.
Een huisje tekenen op het bord. Een huisje tekenen op het bord zonder te kijken. Op een bal trappen zonder het been te strekken. Op 1 been een bepaalde afstand stappen.
Op zondag 13 mei is het moederdag. Omdat wij allemaal onze mama's heel graag zien hebben wij voor haar een cadeautje geknutseld ! We maakten een "zakdoekendoosovertrek ". Gemakkelijk was het niet , maar het resultaat was prachtig !
Wij waren er allemaal heel fier op ! En voor de mama's ... Geniet van jullie moederdag !
Jullie snotneuzen
Het opschrift nauwkeurig en netjes knippen en ook onze foto niet vergeten ... Netjes opkleven ... Het naaien van de kanten verliep niet zo gemakkelijk ! Gelukkig kwam de juf ter hulp ! Iedereen vond het naaien echt wel leuk ! Kenza geconcentreerd aan het werk. Louis had heel veel geduld ! Tyl doet z'n best ...
Na de liter en de meter leerden we deze week over het kilogram ! Reken maar dat het weer een fijne reken - doe - en meetles was !
Welk gewicht is het zwaarst ? Eerst voelen en schatten , daarna nameten ! Is het duidelijk genoeg wie gelijk had ??? Gewichten van verschillende vormen wegen . Wat is het zwaarste gewicht ??? We leerden dat we niet naar de vorm en het uizicht van het gewicht moeten kijken , maar vooral naar het gewicht . Camelia meet na. Hoeveel pakken spaghetti voor 1 kg ? Eerst natuurlijk raden : 5OO , 20 , 6 ,... Veel te veel natuurlijk ! Harold controleerde en zag dat 2 pakken spaghetti van een halve kilo meer dan genoeg was ! Ook Max ging nog een keer controleren , maar toen begaf de weegschaal het ! Tot groot plezier van de kinderen ! Kiki weegt het gewicht van een doos cacaopoeder : minder of meer dan een kilogram ? De klas kijkt aandachtig toe !
Volgende week is het moederdag en geheel volgens de traditie knutselen wij dan een cadeautje voor onze mama. Wat het juist zal zijn , dat verklappen wij nog niet , maar we zijn er zeker van dat onze mama's het heel leuk zullen vinden !
Deze week zijn we gestart met het schoolproject " van Etterbeek naar Beterbeek " . Gedurende enkele vrijdagnamiddagen werken we klasdoorbrekend met de hele lagere school rond het project.
De bedoeling is om door knutselwerken en kunst Etterbeek een beetje " beter " te maken .
We maken stopmotionfilmpjes , gaan op stap met de camera , verstoppen kleine mannetjes in de stad , maken schilderijen met Chinese inkt en schrijven gedichten over Etterbeek ( en nog veeelll meerrr ... )
De eerste namiddag was allesinds heel fijn ! Hou vooral de link op de website van de school in het oog , want binnenkort horen jullie hier veel meer over !
Het thema van ons 9 de leesboekje Nederlands is : hoe kan dat ? Het boekje gaat over 2 broers Nard en Sieb die alleen thuis zijn omdat hun mama ziek is en papa aan het werk is.
Sieb en Nard halen allerlei kapoenenstreken uit en Sieb stelt telkens de vraag : hoe kan dat ? - Hoe kan het dat zaadjes groeien in de grond ? - Hoe kan het dat ijs smelt ? - Hoe kan het dat geel en blauw groen worden wanneer je deze kleuren mengt ? -...
Wij gingen tijdens het hoekenwerk op ontdekkingstocht in de wondere wereld van elektriciteit : - Hoe kunnen wij een lamp laten branden ? - Hoe kunnen wij onze vlieger laten vliegen ? We leerden aan de hand van eenvoudige stappenplannen enkele elektrische circuits maken .
Een circuit maken om onze vlieger te laten vliegen.
Kan je het lampje laten branden ?
Samen aan de hand van een stappenplan een circuit maken . Malou haar lampje brandt ! Spannend moment ... gaat onze vlieger de lucht in ???
Ilyas en Aïsatou mochten een speelgoedstofzuiger uit elkaar halen. Dat vonden ze een superleuke opdracht tijdens het hoekenwerk. Vol moed gingen ze aan de slag !
Toch was het losmaken van de schroeven niet zo gemakkelijk : welke schroevendraaier gaan ze gebruiken en vooral heel belangrijk : in welke richting moeten we draaien om die schroeven los te krijgen ? Juf Katrien , die onze juf helpt bij het hoekenwerk , komt ter hulp ! Samenwerken : dan lukt het wel ...
Kiki leert werken met een nieuw computerprogamma : Ambrasoft . Ik zie , ik zie wat jij niet ziet ... Een concentratiespel . Ontwerp een robot met 2 driehoeken, 2 vierkanten , 2 rechthoeken en 2 cirkels . Max is druk aan het werk ! Mijn favoriete boodschappentas : in het kader van ons WO-thema " oei , ik groei " mochten we nu eens lekker ongezond doen : als jij een boodschappentas mag vullen , wat zou jij er van etenswaren instoppen ??? De robot van Harold : herken je de vormen ????
Vandaag zijn we in de klas begonnen met het laatste grote hoofdstuk binnen het hoofdrekenen in het eerste leerjaar : de brug over 10.(vandaag de optelling )
Het was een les met veel materiaal en veel verwoorden en een juf die al zwemmend door de klas bewoog ! ( en wij weten waarom !! ). Iedereen werkte zeer flink en aandachtig mee !
Na de vakantie zijn we er onmiddellijk ingevlogen met ons nieuw WO-thema " oei ,ik groei ". Het is een zeer breed thema : - we gaan kijken naar de uiterlijke verschillen tussen de kinderen in onze klas. - we leren over gezonde voeding en het belang voor het functioneren van ons lichaam. - we leren over de gevaren : giftige planten , wat moeten we doen wanneer het brand , de gevaren thuis. - natuurlijk is er een lesje over " ziek zijn". - tot slot gaan we op zoektocht in de natuur en wat er daar allemaal zo verandert in de lente ( de groei van en plant , een dier ,...)
Enkele sfeerbeelden van de afgelopen week :
Een kwis over de uiterlijke verschillen bij de kinderen van de klas : er wordt aandachtig gespeurd: - wie heeft blond haar ? - wie is het grootst /kleinst ? - wie heeft het langste haar ??? -...
Verwerking van de les rond ziek zijn : wie herkent alle " vreselijke ziektes " ?? Yassine denkt zeer goed na ! Max heeft het allemaal juist !
Deze week vierde Malou haar 7de verjaardag ! Proficiat Malou !! Ook juf Annick vierde haar verjaardag deze week . Maar wanneer zij 7 jaar werd ,bestonden er nog geen digitale fototoestellen ,...vandaar geen foto van de juf !
Volgende week is het paasvakantie en Pasen. Bij Pasen horen natuurlijk ook paareieren. Dit jaar mochten we zelf echte eieren inkleuren met wasco.
De papa van Renaud en de mama van Frankie zullen achteraf de eieren kleuren met verschillende soorten groetenextracten . We zijn benieuwd naar het resultaat !
In het begin van de week werkten we met de meter . Op donderdag gingen we aan de slag met water .
Rekenen met water , Tyl kon het maar moeilijk geloven , maar toch was het zo !
We leerden namelijk over de maateenheid de liter . We gingen flessen vullen en de verschillende inhouden met elkaar vergelijken, soms met verrassende conclusies !
Daarna gingen we allerlei schattingen rond inhoud maken en die controleerden we uiteraard ! Gelukkig overstroomde de klas niet !
In welk flesje gaat het meeste water ? Hoe komt het dat er in beide flesjes evenveel water gaat ? Het ene flesje is immers hoger dan het andere ? De eersteklassers kennen er nu alles van ! Kamiel aan het werk ,Kiki en Camelia kijken aandachtig ! Baptiste geconcentreerd aan het werk ! Juf Katrien staat er met open mond naar te kijken ! Tyl mocht rekenen met water , hij kon het haast niet geloven ! Als referentiemaat voor de liter , nemen we een brik melk ! Toch maar even nakijken of juf Annick wel de waarheid spreekt ! Iedereen mocht de inhoud van het melkbrik controleren ! Had de juf gelijk ???? TUURLIJK !!!!!!! Laatste schatting : hoeveel liter gaat er in een emmer ? De schattingen liepen uit elkaar : 1 liter , 7 liter , 1 miljoen liter , ... Uiteindelijk won Kamiel ! Het was 10 liter !