Elk jaar sta je als juf ( en ouder ! ) verwondert wat een kind op 1 schooljaar allemaal leert ! Geniet mee ! Deze twee teksten werden ( volledig zelfstandig ) geschreven door Malou .
De kinderen hebben dit jaar zeer veel geleerd. Ook op gebied van sociale vaardigheden . Een belangrijke stap was het leren samenwerken . Dit lukte al in de kleuterklas , maar jaar na jaar zie je een grote stap voorwaarts.
Hier zie je enkele kinderen uit de klas tijdens het zelfstandig werk , tijdens de laatste dagen van het schooljaar . In plaats van onmiddellijk naar de juf te stappen wanneer er iets niet wordt begrepen , helpen de kinderen elkaar spontaan.
Op het uiltjesfeest hebben wij voor onze mama's en papa's ook een lied gezongen. Omdat de meeste kinderen dat " keivetcool" vonden : de muziek samen met de tekst !
IK dat is het eerste woord, NEUS , daar ruik je alles mee MAAN die in je kamer schijnt OOG , ziet alles om je heen
ROOS , een bloem die altijd scoort, DOOS , met koekjes bij de thee VIS , die in de zee verdwijnt POES , miauwend aan je been
REFREIN : Ja , we mogen in groep 3 KOEK , dat eet je lekker op gebruiken onze fantasie IJS , daar horen schaatsen bij woorden worden een verhaal ZEEP , in water noem je sop en zo leren wij de taal. HUIS , een flat en boerderij
SOK dat is het vijfde woord PEN , dat is waar je mee schrijft TEEN , die bij je voeten hoort BUIK , waar al het eten blijft.
Eindelijk was de dag aangebroken : het uiltjesfeest was nu echt wel vandaag ! Vanaf januari hebben de kinderen hiervoor gewerkt : heel veel kinderen lazen op regelmatige basis een boekje en konden hiermee een uiltje op de uiltjeskaart verdienen. Wanneer er 75 volle kaarten verzameld werden kreeg de klas een uiltjesfeest met muziek , chips en een leesdiploma; Het was soms wel wat moeilijk ! Maar ... we zijn er in geslaagd !
Na de speeltijd kwamen ook de mama's en papa's toe. We vertelden eerst aan de ouders wat we allemaal zo leuk vonden aan het eerst leerjaar , dit aan de hand van tekeningen die we gemaakt hadden.
Dan volgde een serieus moment : juf Nancy kwam in de klas om onze diploma's uit te delen . Ook de mama's en papa's die deelgenomen hadden aan het project "veilig thuis " kregen hun diploma.
Nadien was er dan onze uiltjesreceptie ! Het was een leuke namiddag !
Schoolreis de Lilse Bergen : sfeerbeelden ( deel 1 )
Op de eerste officiële zomerdag van het jaar 2012 gingen we met de hele lagere school op schoolreis naar de Lilse Bergen. De Lilse Bergen is een recreatiedomein in de buurt van Turnhout.
Het weerbericht voorspelde niet veel goeds , maar toch zijn de weergoden zo lief geweest om het de hele dag ( bijna ) droog te houden. Het werd een fantastische dag !
We begonnen de dag met een partijtje minigolf. Nadat we wat uitleg hadden gekregen over de regels en hoe we juist moesten slagen , gingen we letterlijk " aan de slag ".
Schoolreis Lilse bergen : we bouwen een piratenkamp ( deel 5)
Na de middagpauze was het tijd voor het piratenspel. Als echte piraten slopen we aan wal en verstopten ons in het bos. Opdracht 1 : maak een piratenkamp ! Zogezegd zo gedaan ! Samen een kamp bouwen : fijn !!!!
Schoolreis Lilse Bergen : het piratenspel ( deel 7 )
Wanneer de piratenkampen gemaakt waren , begon het piratenspel. Het was de bedoeling om levens van de tegenstanders te verzamelen . Wanneer je 3 verschillende kleuren had verzameld , kreeg je enkele echte piratenlittekens bij . Benieuwd wie als eerste kapitein werd ...
De eerste piratenlittekens worden aangebracht.
De schaar-steen-papier strijd tussen Aisatou en Tyl. Een hevige piratenstrijd in het piratenbos. Frankie en Camelia geven niet op , ze zullen littekens verdienen ! En de eerste piratenkapitein was : KENZA !
Het was deze wee de voorlaatste keer hoekenwerk voor de grote vakantie. De toetsen zijn voorbij dus mag het al wat speelser zijn. De juffen kozen voor een creatief hoekenwerk.
Juf Annick heeft eerst het grappige boek " de ober van niks " voorgelezen , over een ober die zogezegd niets kan ! Daarna gaf juf Katrien uitleg over de verschillende hoeken waaruit we konden kiezen .
Trung Duc maakt uiltjes voor het uiltjesfeest . Harold schrijft een menukaart voor het restaurant van " de ober van niks ". We bouwen het restaurant van " de ober van niks " met legoblokken. Eléonore ontwerpt placemats voor het restaurant van " de ober van niks ". Luisteren naar een verhaal met veel muziek. Een kaartje ontwerpen om te versturen vanop vakantie. De menukaart van Harold. De menukaart van Sarah. Bouwen aan het restaurant van " de ober van niks " met klei.
Een hele week hadden we er naar uitgekeken ! Iedere dag was er wel iemand die vroeg : wanneer gaan we weer zelf pizza maken ? We hadden er al zoveel over geleerd en vrijdagnamiddag was het dan zover ... Onze eigen pizza !
Ze waren supppeerrrrrlekkkkerrrrr !
Aïsatou kneedt het pizzadeeg nog eens zeer goed . Frankie snijdt haar olijf. Trung Duc versiert de pizza met tomaat en paprika. Kiki , Malou en Camelia aan het werk. Hannah werkt haar pizza af met mozarella en oregano ! mmm.... Tyl houdt van champignons ! Kenza maakt een tomatenpizza en Sarah ontwerpt een olijvenpizza . De basis van de pizza vormt de tomatensaus , tomaten groeien aan een struik , Mats weet er nu alles van ! Renaud maakt een " gezichtjespizza " .
De pizza is klaar voor de oven , op bakpapier en een oven van ongeveer 180 graden.
Onze pizza is klaar voor de oven ... mmm! Onze pizza in de oven , de mozarella smelt en de oregano zorgt ervoor dat onze pizza lekker ruikt ( en smaakt ! ) Smakelijk !!!
Heel veel kinderen van onze klas amuseren zich kostelijk met het laatste wo-thema " we halen een pizza ". Tijdens het ontspanningsmoment na de rekentoets begonnen enkele meisjes spontaan een menukaart te ontwerpen !
Mmmm....
de menukaart van Camelia . de menukaart van Malou . De menukaart van Hannah
Deze week werden we in de eerste klas volop ondergedompeld in de wereld van de pizza . Zelfs Joske kwam er niet onderuit !
Op maandag herhaalden we onze kaart en oriëntatiekennis en gingen we op onderzoek in een pizzarestaurant , we leerden ook werken met een eenvoudige legende en ontcijferden de pictogrammen van een restaurant.
Op dinsdag bekeken we de ingrediënten van het pizzadeeg wat dichterbij . We leerden over meel , olie , LAUW water , gist , -> proeven , ruiken ,voelen ... alles kwam aan bod.
Op donderdag leerden we over de ingrediënten van de pizza zelf : we leerden over de tomaat , de ananas , de olijven , de mozarella en de paprika . Waar komen al deze etenswaren vandaan ? Waar groeien ze ? Hoe voelen ,ruiken en proeven ze ? Komen ze uit België of toch uit een ver land ??? Alles werd netjes genoteerd op een fiche door onze secretarissen .
Morgen volgt dan het echte werk : zelf pizza bakken !!!
Joske als pizzaman , hij kon het haast niet geloven ... De ingrediënten van het pizzadeeg : suiker , zout , water , gist ,meel en olie. We bekijken een tomaat van dichterbij. Mozarella ... Een ananas voelen en ruiken . Onze secretaris in actie , nauwkeurig de bevindingen op een fiche noteren. Neen dit is geen bol vanilleijs ( joske toch ! ) wel mozarella van heel dichtbij . De fiche van de ananas en de tomaat ingevuld door Eléonore en Malou.
Over twee weken begint de grote vakantie en nemen we afscheid van juf Annick en van Joske . Deze en volgende week maken we toetsen van taal , rekenen en WO om zo aan de juf te laten zien hoe slim wij wel zijn !
En reken maar ... in onze klas zitten allemaal kinderen met talent ...
Sinds de kerstvakantie oefenen wij iedere dag onze splitsingen tot 10. Het vlot kunnen splitsen tot 10 is zeer belangrijk voor het verder hoofdrekenen. Iedere dag proberen de kinderen het afgesproken aantal splitsingen binnen een minuut te bereiken ( en dit is voor ieder kind anders ! ).
De vlotte splitsers moeten een hoog aantal splitsingen binnen 1 minuut halen , de minder vlotte ( maar daarom ook sterke rekenaars ! ) splitsers moeten een iets lager aantal splitsingen halen . Wanneer het lukt word je voor 1 dag splitskampioen en kom je in de wolk. Wanneer je binnen een week erin slaagt om alle dagen splitskampioen te zijn ben je op het einde van de week algemene splitskampioen en krijg je een stempel. De bedoeling is om week na week een hoger aantal splitsingen te halen.
Vorige week is de hele klas er nog eens in geslaagd om allemaal splitskampioen te zijn op dezelfde dag ! EEN DIKKE BRAVO !!!!