Deze week stond in de WO lessen het thema " mijn familie " centraal . De kinderen van de eerste klas brachten bijna allemaal foto's van hun gezin mee .
De juf had ook gevraagd om foto's van de mama's en papa's als 6 jarige mee te brengen en dat bracht heel wat hilarische en heftige discussies met zich mee :
Mats vroeg zich af waarom Britt zulke gekke kleren droeg , achteraf bleek het zijn mama te zijn als kind De kinderen van de klas vonden de foto van juf Patricia heel erg leuk , maar dat was helemaal niet juf Patricia , maar wel de mama van Renaud ! Wat leek die op Kenza zeg !
Sommige kinderen vroegen zich af waarom Baptiste zulke gekke kleren droeg , of was het toch niet Baptiste ?
Iemand was jaloers op Tyl , want er hingen 2 foto's van hem op het bord ... maar waren dat wel twee foto's van Tyl ?
We vergeleken de verschillende foto's en leerden hoe het kwam dat sommige kinderen echt wel op hun mama en papa leken .
We luisterden ook naar het verhaal : hoe zag ik er uit toen ik een baby was ?
We leerden ook over onze levenslijn . Als afsluiting van de les haalde de juf ook haar eigen fotoalbum te voorschijn ! Dat was lachen geblazen !
De rest van de week leerden we de verschillende begrippen oud, ouder , oudste en jong , jonger , jongste .
Op donderdag maakten we onze eigen stamboom . Kijk gerust mee ...
Onze familiemuur .
We maken onze stamboom
We stellen onze stamboom samen : Hoeveel broers en zussen heb ik ?? Wie komt er eerst ? Oma en opa of mama en papa ?
Deze week hebben we blok 1 van rekenen afgerond . We herhaalden in blok 1 de begrippen van de kleuterschool : op , onder , evenveel ,minder , meer , ...
We herhaalden de getallen tot en met 6 en herkenden reeds de getalbeelden en kwadraatbeelden .
We leerden ook reeds de symbolen = ( = gelijk aan ) en niet gelijk aan en dat was een leuke les , want we mochten zelf de symbooltjes uitbeelden . Dat was lachen geblazen !
Sommige kinderen werkten reeds op de computer . De juf leerde ons met bingel werken . Dat vonden we heel leuk !
Op vrijdag hadden we dan onze eerste echte toets ...
We beelden de symbolen " gelijk aan " en " niet gelijk aan " uit .
Oefenen van de rangtelwoorden : In een rijtje de rangorde bepalen was heel gemakkelijk , maar de rangorde op een ladder was iets anders ! Daardoor gingen we het dan maar oefenen ... heel gemakkelijk achteraf gezien !
Oefenen van de getalbeelden en de kwadraatbeelden tot 6 .
We hebben deze week al heel veel gewerkt . Op maandag werkten we verder aan het woordje maan en de letter m : we maakten oefeningen in ons oefenboekje, we schreven het woordje maan en we leerden werken met het klik-klakboekje. Tijdens de rekenlessen herhaalden we enkele begrippen van de derde kleuterklas : we zochten vriendjes voor elkaar . We kregen ook de eerste keer huiswerk . Dat vonden we allemaal superleuk !
Op dinsdag lazen we de eerste keer in ons leesboekje .Dat vonden we heel leuk ! We kregen ook onze eerste Franse les : bewegen in het Frans !!!! We kregen ook voor de eerste keer zedenleer of godsdienst . Weer een andere juf of meester -> voor sommige kinderen was dat heel verwarrend .
Op woensdag leerden we het woordje roos en de letter r . We maakten ook al veel oefeningen met het woordje roos . Tijdens de WO -lessen werkten we verder rond het thema school en werkten we in ons ik-boekje , inderdaad , een boekje over onszelf. De rekenles was vandaag superleuk ! We deden aan rekenturnen !
Rekenturnen : inderdaad ...Turnen tijdens de rekenles ! De begrippen links , rechts , boven , onder , in , uit , naast , ... werden op die manier nog eens opgefrist . En wij ... wij vonden het superleuk .
" rekenturnen " met ons klik-klak boekje .
Ga op je bank zitten : je rechterbeen op je bank en neem met je linkerhand je rechtervoet vast ... Benen boven de bank ... maar die poep van Renaud ... die moest op de stoel !
Nadat we gisteren nog wat zotjes door de gangen slopen , was het vandaag al wat werken geblazen ! Op de eerste schooldag leerden we het woordje ik , vandaag hebben we dat ook leren schrijven ! In krulletjes wel te verstaan ! Het was voor veel kinderen niet gemakkelijk , maar na de les was de juf heel tevreden en ... oefening baart kunst !
We hebben ook al wat gerekend : de juf wou weten welke cijfers tot 6 de eerste klassers allemaal al kenden ! Iedereen deed ijverig mee ! Zelfs de " fopjes " van de juf werden omzeild !
In de namiddag was het dan weer tijd voor ontspanning : we gingen schilderen ! Het resultaat kan je volgende week bewonderen in onze gang !
Schrijven : De eerste schrijflessen beginnen we telkens met een oefening uit " schrijfstart " , we leren op onze houding letten tijdens het schrijven -> We beklommen ons potlood met onze vingers , we leerden ons blad op de juiste manier op onze bank leggen en we leerden mooi rechtop zitten , met een pittenzakje op het hoofd .
Nadien mochten we het woordje " ik " oefenen op een blaadje. Rekenen : we leren werken met het rekendoosje en oefenen de hoeveelheden tot 6 .
Schilderen : Na de inspanning tijd voor ontspanning .
Vandaag was het weer zover ... De eerste schooldag
Wat onwennig stonden we allemaal in de rij en gingen we naar de klas . In onze klas was er al heel wat veranderd ! De klas is helemaal geschilderd en er stonden allemaal nieuwe banken .
Nadat onze juf ons een plaatsje had gegeven begonnen we eraan : we vertelden over onze vakantie en over onze verwachtingen van het eerste leerjaar .
Nadien gingen we op bezoek in de andere klassen . Dat was zeer fijn : we slopen door de klassen (iedereen was immers al druk aan het werk ) en deden alle kinderen van de lagere school schrikken ! Dat was lachen geblazen
Juf Annick was blijkbaar nog met vakantie , want ze slaagde er niet in om de andere juffen de juiste naam te geven , maar gelukkig konden de meeste kinderen van het eerste leerjaar dat wel !
Nadien vertelde de juf ons een verhaaltje . Het ging over Rik die niet naar school wou gaan omdat hij bang was dat hij nooit zou leren lezen . We leerden ons eerste woordje : ik en onze eerste letter i .
We maakten ook een boekje rond het woordje " ik ".
Ook onze vriend JOSKE MET Z'N BROSKE kwam terug van vakantie en had heel veel honger ! Hij beloofde de juf ook dat hij heel braaf ging zijn ... we zijn benieuwd !
Na de middagpauze was het tijd voor ontspanning : we speelden met de lego , de dino's , de auto's en de popjes . Wie wou mocht ook kleuren.
Na een laatste verhaaltje over een verwende prinses die naar de prinsessenschool ging was het tijd om naar huis te gaan . Tot morgen !