Eerst en vooral aan iedereen mijn beste wensen voor het nieuwe jaar.
Na een deugddoende vakantie zijn we alweer bijna een week druk in de weer.
Voor de vakantie zijn de klasoverschrijdende workshops in de lagere school doorgegaan. Dit betekent dat de kinderen een keuze kunnen maken uit verschillende activiteiten, en dat er in elke groep kinderen van elke klas zitten. De workshop die ik gegeven heb was koken, en de kinderen hebben een koekjestaart in de vorm van een kerstboom.
Op de fotos zie je de kinderen van alle klassen druk in de weer.
Het resultaat mocht er zijn, en er was een stukje voor ALLE kinderen!
Ook bij ons is de sint op bezoek geweest.Er zijn heel wat fotos, ik heb ze opgedeeld in vijf delen.
Deel 1 : We tellen af! In afwachting doen we hoekenwerk, helemaal in het teken van sinterklaas.
Deel 2 : Op de ochtend van het bezoek komen we onze klas binnen. Een complete chaos. Blijkt nu dat de zwarte pieten elk jaar, in de nacht voor het schoolbezoek komen spelen in het eerste leerjaar. Ze laten voor iedereen nic-nacjes liggen , maar van opruimen hebben ze precies nog niet gehoord!
Deel 3 : We verwelkomen de sint op de speelplaats
Deel 4 : De sint komt naar onze klas, de pieten doen heel gek, en hebben een zak boordevol kadootjes mee.
Deel 5 : In de namiddag spelen we met alle gekregen kadootjes ( een knikkerbaan, een sjoelbak, een bal, autos, een zoek en vind gezelschapsspel)
Vorige week donderdag gingen we naar het toneel. Het heette "meneer Grijs" en was gebaseerd op een prentenboek. Het ging over een olifant die eigenlijk een saai leven leidde tot hij verliefd werd op de juf van de derde klas. Er kwamen heel veel gevoelens aan bod en die werden telkens gelinkt aan een kleur. Het was een beetje experimentele voorstelling met mziek, zang en andere geluiden maar het was heel mooi. Ik had de indruk dat de kinderen ervan genoten hebben.
In de namiddag zijn we dan naar het Elzenhof gegaan voor een aansluitende workshop. Het uitgangspunt was het toneel en we hebben gewerkt rond drie aspecten van drama : uitbeelden, emotie en overdrijving. Het was een hele plezante workshop met ook een aantal leuke elementen die we zeker ook in de klas kunnen doen. Er zaten een paar echte toneelspelers tussen.
Het was wel een vermoeiende dag, want we hadden 's morgens een uur gestapt naar de theaterzaal(half uur heen en half uur terug), en 's namiddags dan nog eens naar het Elzenhof. Ik kan mij voorstellen dat de kinderen moe waren 's avonds, hun juf toch wel een beetje!!!
Het wordt weer eens dringend tijd om te laten weten hoe we het stellen in het eerste leerjaar.
De week na de herfstvakantie zijn we gestart met het thema het weer.
Beter herfstweer dan vorige week kon ik niet bedenken, het was heel toepasselijk(maar ik had al die regen niet besteld hoor!)
De kinderen kregen een weerbericht te zien op de computer(lang leve het internet). Dit was nog wat moeilijk maar met de bijkomende uitleg lukte het wel.
Ze leerden de vorm van België herkennen en ze leerden ook dat ze niet alleen in Brussel maar ook in België woonden. Voor velen een complete verrassing!!!
Ze leerden ook de zee en de Ardennen aanduiden op de kaart.
Ze gingen ook buiten het weer gaan observeren.De lucht, de wolken, de wind, de temperatuur, de regen.
Ze leerden heel wat nieuwe woordenschat .
Daarna was het aan hen. Per twee moesten ze een weerbericht maken. Daarna moesten ze die in de zelfgemaakte televisie presenteren. Hierbij moesten ze aandacht besteden aan de structuur met een begin, midden en slot. In de trant van goedenavond beste kijkers en bedankt voor het kijken.
De nieuwe woordenschat moesten ze ook zoveel mogelijk gebruiken.
En het was heel leuk om naar te kijken. De weerberichten waren kort maar heel duidelijk.
Een nieuwe generatie weermannen en weervrouwen is geboren!!!