Inhoud blog
  • bezoek PHILIPS
  • SCC
  • test taalknap
  • hoekenwerk
  • beweegknap
    Zoeken in blog

    Werken met licht
    invloed op leerlingen
    04-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Proef van reken-knap

    Welke proef : In het licht en in het donker zinnen zeggen waar getallen in verstopt zitten. De kinderen moeten dan opschrijven welke getallen er in verstopt zitten.

    Wanneer : Vrijdag van 20 na 11 tot aan de middag.

    Materiaal : Gewoon kladpapier van de klas en hun eigen balpen.

    Reken-knap

    04-01-2009 om 16:14 geschreven door 1m2  


    03-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.reken-knap
    Hoi

    Ik (Anouk) zoek Kars en Joeri om af te spreken wanneer we onze test gaan doen.
    Ik ben al even aan het rondbellen, maar vind jullie niet.
    Willen jullie alstublieft reageren op dit bericht?
    Mijn e-mailadres is anoukmichiels@hotmail.com.

    Anouk Michiels

    03-01-2009 om 12:58 geschreven door 1m2  


    30-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.muziek
    Heej
    Ik ben Robbe van muziekknap wij gaan invloed van muziek en licht op de leerlingen uittesten
    Deze blog is een tof idee

    Greetzz 
      Robbe J.
     

    30-12-2008 om 17:00 geschreven door 1m2  


    28-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.groen licht beïnvloed honger

    Onze hypothese: groen lich = honger

    Onze proef: helft van de klas in en lokaal met groen licht, ze een test laten maken van de stengel met groen lettertype.
    Na 20 min. komen we rond met een bak boterhammen en laten we ze een enquete invullen over hoeveel ze normaal gezien eten.

    Wanneer: tijdens de middag

    Plaats: we willen de klas 1T2 pakken dus zullen we het in hun klas doen en in de klas ernaast.

    Materiaal: papier, groene balpennen, boterhammen met kaas en hesp en een groene lamp.

    De hypothese is waar wanneer er meer gegeten wordt dan normaal.

    groetjes

    Mira, Celine en Boycke! 

    28-12-2008 om 19:41 geschreven door 1m2  


    25-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.bloggen kei tof

    hey allemaal deze blog is echt kei tof
    vooral om je elkaar op de hoogte kunt houden






    afzender: yannick van gorp

    25-12-2008 om 17:33 geschreven door 1m2  


    18-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.beeldknap
    Wij gaan een paar leerlingen een tekening laten maken.
    Wij zeggen wat ze moeten tekenen.
    Ze moeten dat bij verschillende lichten moeten doen.

    Van wie is dit bericht? Schrijf steeds je naam onder een bericht dat je achterlaat op deze blog.
    K. Olieslagers

    18-12-2008 om 00:00 geschreven door 1m2  


    10-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BSC maakt plannen bekend

    Dinsdag is An van de prikkelstage bij ons op bezoek geweest. Nadat ze de voorstellen van cde verschillende groepjes had aanhoord, gaf ze haar mening. Daarna besloot ieder groepje om 1 onderzoek uit te werken.
    In de eerste week na de kerstvakantie krijgen de groepjes tijd om dit te doen.
    Ondertussen ontvingen de leerlingen ook het adres van deze blog, zodat je de komende dagen van elk groepje een stukje tekst mag verwachten. Om het overzichtelijk te houden, moeten ze dit posten als reactie op dit bericht.

    We verwachten het volgende:

    *voorstelling van het onderzoek
    *stappenplan inclusief timing (wanneer en hoe lang?)
    *materiaallijst

    Als iedereen doet wat er verwacht wordt, zul je hier de komende weken volgende voorstllen vinden:

    rekenknap: Mondeling meedelen van zinnen waarin getallen zitten vertopt: geeft dit in het donker andere resultaten dan bij licht?

    ik-knap: De lichten in de klas gaan uit, iedereen brengt een eigen lamp mee van thuis: heeft dit weerslag op het gevoel tijdens de lesdag?

    natuurknap: We brengen 2 even jonge plantjes in de klas: 1 verzorgen we op de gewone manier, het andere gaan we onderwerpen aan infrarood licht: is er een verschil in groeiproces?

    taalknap: Licht laten schijnen op een wit doek tijdens dictee of andere taaloefening.

    beweegknap: We willen uittesten de prestaties op een hometrainer verschiilen bij volledige duisternis.

    muziekknap: Tests met muziek in licht en donker: hoe ervaren we de muziek?

    beeldknap: concrete tekenopdrachten uitvoeren in het donker of bij gedempt licht.

    samenknap: met verf proberen om een bepaalde kleur te creëren in het donker, met af en toe licht (stroposcoop?).

    Zo, leerlingen van BSC kunnen nu reageren op dit bericht door hun plannen verder toe te lichten. De leerlingen van SCC kunnen dit volgen en ook eventueel reageren. Onze groepjes zouden namelijk heel blij zijn met tips en vragen.

    Maar voor jullie is het eerst examentijd, niet? Veel succes, vooral voor technologische opvoeding!

    10-12-2008 om 14:22 geschreven door 1m2  


    07-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    fluoroze => hyperactief

    idee: alles roze: roze kleding,roze papieren, roze zonnebrillen, roos licht.

    wanneer: moment van de dag: -'s morgens
                   welke les:  -wiskunde en Frans
                                   -  de eerste 2 uren
     
    Waar: in de G 120

    Materiaal: roze lampen of spots, roze plastiek, roos stoepkrijt, 20 leerlingen: 10 van onze klas en 10 van een andere klas.

    Geslaagd => Als je niet meer kan stilzitten en niet meer kan concentreren, op alles uitvliegen en niet meer tot rust komen.

    Joke, Carolien, Saar

    07-12-2008 om 20:35 geschreven door 1m2  


    05-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kaat, Charlotte, Lotte en Emiel
    We hebben gekozen voor: Oranje-Rood==> concentratie verhogend
    welke proef?: -een les geven, iedereen mag kiezen waar hij/zij gaat zitten (banken staan in groepjes van 4)
    wanneer?: -moment v/d dag: maandag 
                    - welke les: wiskunde
                    - welk uur: 1ste uur v/d week
    plaats?: G-blok oranje lokaal
    materiaal: daar hebben we nog niet echt aan gedacht...

    Zo dit was het!
    Groetjes,
    Lotte, Kaat, Charlotte en Emiel

    05-12-2008 om 18:06 geschreven door 1m2  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BSC pompt de denktank leeg

    Onze opdracht is moeilijk, heel moeilijk. Maar we gaan ervoor. We hebben geprobeerd om de opdracht wat simpeler voor te stellen. Dit gaf volgend resultaat:

     

    *Kunnen we hogere punten halen als de lichtintensiteit verandert?

    *Kunnen we beter of slechter scoren bij andere lichtkleuren?

    *Heeft de hoeveelheid licht invloed op ons humeur en op de manier waarop we interpreteren?

    *Wat doen lichtintensiteit en kleur met ons lichaam?

     

    Natuurlijk moeten we ook activiteiten bedenken om dit onderzoek tot een goed einde te brengen. Hier zijn onze niet-gepolijste eerste ideeën. Je zult merken, de een is wat concreter en realistischer dan de ander:

     

    *Geven rekenreeksen andere resultaten als we de lichtintensiteit veranderen?

    *Geven spellingstoetsen dezelfde resultaten als we de lichtkleur veranderen?

    *We willen brillen maken met doorschijnend gekleurd papier: helpt het echt als je het leven letterlijk door een roze bril ziet?

    *We willen zinnen doorfluisteren: eerst in het licht, daarna in het donker: wat lukt het best?

    *Na een lesdag met zonnebril willen we weten hoe de leerlingen dit beleefden (via een enquête)

    *Als we vele verschillende geleiders gebruiken, heeft dit dan invloed op de sterkte van de lamp?

    *We willen aan leerlingen die ongeveer even sterk zijn in rekenen, tests laten afleggen op verschillende kleuren papier.

    *We willen aan muziek beluisteren doen, maar telkens met een andere lichtkleur. Ervaren we de muziek dan anders en op welke manier?

    *Is de klassfeer anders als we bv. Een hele dag bij blauwe lampen werken?

    *De ene namiddag willen we werken met 100% zonlicht, 0% kunstmatig licht, de volgende dag keren we de rollen om. We houden een enquête: wat was het aangenaamst?

    05-12-2008 om 15:29 geschreven door 1m2  


    04-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wij zijn 1M2
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Even voorstellen... misschien zitten er wel bekende gezichten tussen...

    %%%FOTO1%%%

    1M2

    04-12-2008 om 11:06 geschreven door 1m2  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wat doet licht met jou?
    *** Aan deze mededeling mag niets meer gewijzigd worden. ***

    Van wie komt deze mededeling?
    1. hypothese: Stroboscopisch licht --> Veroorzaakt schrijffouten, hoofdpijn, ...
    2. Wij hebben gekozen voor het stroboscopisch licht. Hoe ga je de proef precies uitvoeren?
    3. wij zouden het graag 5 december 2008 doen ( morgen ). De afspraak was dat dit na de Kerstvakantie zou gebeuren. We zullen dus  een andere datum moeten kiezen.
    4. Wij stellen voor het in lokaal G120 te doen omdat je daar weinig ramen hebt.
    5. Voor deze opdracht hebben we stroboscopische lichten nodig.
    ==> De opdracht is gelukt als we schrijffouten maken, hoofdpijn hebben, enz.

    Dus, we maken het lokaal helemaal donker gordijnen dicht,..
    Dan gaan we het licht 10 min. laten branden en daarna gaan we naar de resultaten kijken van wat onze opdracht heeft opgeleverd.
    Hoe ga je dat meten? Toetsen en taken laten maken, oefeningen, ... ?

    *** Aan deze mededeling mag niets meer gewijzigd worden. ***
    K. Olieslagers

    04-12-2008 om 00:00 geschreven door 1m2  


    03-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuw van BSC

    Op vrijdagen 21 en 28 november zijn de jongens en de meisjes van Projectgroep 1 van BSC er ook in gevlogen!
    We geven even een overzicht van wat we precies deden:

    1)de opdracht

    "Onderzoek de invloed van licht (en kleur) op de leerprestaties en het welbevinden van jezelf en van de leerlingen in je projectgroep."

    We beschouwen deze opdracht als heel zwaar, maar wel haalbaar. Eerst hebben we er even over gebrainstormd en dat leverde volgende losse bedenkingen op:

    *Leerprestaties zijn pas meetbaar als we met testen (toetsen) en punten werken.
    *Het welbevinden is moeilijker te peilen. Wellicht kan een enquête ons hierbij helpen.

    2)meer info over de opdracht

    Nadat we de tekst in ons werkbundeltje op blz. 4 en 5 hadden doorgenomen, waren we ervan overtuigd dat we heel wat activiteiten konden bedenken om onze opdracht uit te voeren. Dit waren onze eerste ideeën:

    *Toetsen maken met veel/weinig licht en met verschillende kleuren van lampen/brillen.
    *Toetsen maken op verschillende kleuren van papier.
    *Nagaan of onze kleur van kledij invloed kan hebben op ons functioneren.
    *Lampen die je kan dimmen in de klas plaatsen en bij verschillende intensiteit toetsen afnemen.
    *Een schooldag zonder daglicht: hoe voelen we ons daarbij?

    3)Waarin zijn we knap?

    Vervolgens hebben we een test afgelegd waarin ons heel wat vragen werden gesteld zoals:

    *Hou je ervan om thuis te helpen in de keuken?
    *Los je graag rekenraadsels op?
    *Werk je graag in groepjes in de klas?

    Nadien moesten we ons scores bekijken om uit te vinden waarin we "knap" zijn. Sommige leerlingen bleken zelfs in meerdere domeinen uit te blinken. Uiteindelijk raakten we eruit en maakten we volgend lijstje op:

    TAALKNAP: Niemand bleek hierin echt uit te blinken!!!?! Clara, Kimberly, Juul en Anouk waren wel bereid om hier te "depanneren".
    REKENKNAP: Joeri,Anouk,Eline en Kars
    BEWEEGKNAP:Emiel,Kobe,Laura,Yannick en Yenthe
    BEELDKNAP:Juul,Robbe G,Tim,Clara en Delphine
    IK-KNAP:Eveline,Pim en Helen
    SAMEN-KNAP:Hanne, Brent en Kimberly
    NATUURKNAP: Quinten, Simon, Daphné en Mieke
    MUZIEKKNAP:Jotti,Eliane, Robbe J, Bo en Lore

    In deze groepjes zijn we dan gaan samenzitten en toen hebben we lang nagedacht over hoe we binnen ons domein van "knap zijn" de opdracht verder konden ontrafelen. Maar daar waren we nog niet helemaal uit geraakt. We waren wel heel benieuwd naar wie onze peter v zou worden en wie al de andere jongens en meisjes van onze projectgroep zijn? We weten al dat het om 1M2 gaat, maar dat is ook alles. Spannend...

    03-12-2008 om 19:22 geschreven door 1m2  


    30-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Blog opgestart
    Donderdag 27 november:

    Om te onderzoeken welk effect licht en kleur hebben op de prestaties en het humeur van leerlingen hebben we een aantal stellingen bedacht.

    Stellingen zijn zinnen waarvan wij denken dat ze waar zijn. We moeten dit natuurlijk nog onderzoeken met proefjes.

    Volgende stellingen kunnen we misschien onderzoeken:

    - stralende zon    --   positieve invloed op humeur
    - blauw fel licht   --  hoofdpijn
    - In de donker zijn taken en toetsen beter
    - te fel licht  --  hoofdpijn
    - stroboscopisch licht  -- schrijffouten, lichamelijke klachten, kwaad worden
    - groen licht  --  honger
    - bordeaux licht  --  rust
    - lange dagen (en dus veel zonlicht) --  energie
    - roze licht  -- misselijk, moe
    - fluo roze  --  hyperactief
    - oranje-rood  --  concentratie verhogend
    - discobol  --  hoofdpijn
    - donkere kleuren  --  depressief
    - paars  --  zin om te lopen
    - vuurkleuren  --  warm gevoel

    1M2

    30-11-2008 om 14:06 geschreven door 1m2  




    Archief per week
  • 02/03-08/03 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs