Hallo, Het zesde leerjaar van bsc is op 23jan. in het SCC is een kijkje gaan nemen. Daar kregen we eerst een uitleg van de directrice, en toen mochten we zelf aan het werk gaan! Wij hebben onder-anderen nijverheid en huishoudkunde. bij nijverheid hadden we een sleutelhanger gemaakt en bij huishoudkunde lekkere appelflappen! En dan na de middag hadden we samen met 1m2 les.Normaal muziek maar die mr. of mv. was er niet dus dan hadden we een lekker glazuur gemaakt! En toen hadden we godsdienst wel veel anders als bij ons maar toch super fijn.Na godsdienst hadden we nog Nederland en toen mochten we naar huis!
-Wat wilden we testen? Of ze goede resultaten hadden in het donker met een flikkerlamp aan.
-Wat hadden we vooraf verwacht? Dat de resultaten niet zo heel goed waren. We dachten dat ze zich niet zo goed zouden kunnen concentreren.
-Hoe verliep de test? Goed, maar we vonden het eigenlijk niet donker genoeg en de leerlingen van achter zagen het flikkerlicht niet zo goed.
-Wat is de conclusie? De resultaten zijn redelijk en de leerlingen konden zich niet zo heel goed concentreren door de flikkerlamp.
groetjes Taalknap!!!!!!
Hallo jongens en meisjes van 1m2. We hebben erg genoten van het hoekenwerk daarstraks. Binnenkort komen we bij jullie langs. Daar kijken we al naar uit. De leerlingen van 6B kregen nog een korte taak over het voorbije hoekenwerk. Ze moesten in 5à10 zinnen hun mening over het hoekenwerk geven. Dat moeten ze doen door bij dit bericht op "reageer" te klikken en dan kunnen ze hun verslag toevoegen. Hiervoor hebben ze tijd tot woensdag 21 januari.
wij (Laura,Emiel,Kobe,Yenthe,Yannick)zijn de leerlingen van beweegknap! We wilden eens testen waar je hartslag hoger of lager is,in het licht of het donker?Dat hebben we dan ook uitgewerkt. We dachten van OEI hoe gaan we dat doen,waar en wie.Na lang denken,twijfelen en puzzelen hadden we toch een idee. de test hebben we zelf gedaan en we mochten de turnzaal gebruiken omdat we daar gemakkelijk een donker hoekje konden maken.We dachten dat we een lagere hartslag hadden in het donker maar toch,3van de 5 hadden een hogere hartslag.Maar waarom dan 2 een lagere hartslag in het donker.Wel,elk lichaam reageert anders op licht en donker!De test liep goed maar soms schoven je polsen van de hartslagmeter af.
wij zijn de leerlingen Robbe,Eliane,Bo,Lore en Jotti van muziekknap !
En wij wilden de invloed van muziek en licht tesamen testen ! Dus dat hebben we ook gedaan , wij dachten natuurlijk van OEI hoe gaan we daaraan beginnen maar na lang twijfelen en puzellen hadden wij het gevonden, wij gaan ons project in de wc's uitvoeren want daar is het donker en daar is een stopcontact! Maar er dook al meteen een probleempje op want als wij het project in de wc's doen en er moet iemand naar het wc? De enige oplossing was om te vragen of ze al naar het wc konden gaan en dat deden wij ook.Toen op donderdag ging ons project door.Lore had een radio en muziek bij ,Eliane en Jotti kleine lichtjes en Robbe en Bo kerstboom lichtjes. Toen hadden we 3 jongens en 2 meisjes gekozen om het project te testen.Zij moesten 5 minuten in de ruimte met licht en muziek zitten en daarna een klein interwieuwtje doen:
1.Hoe voelde je u ? Goed,leuk,rustig,gelukkig,het was gezellig. 2.Welke tip raad je aan ?Als je lang in een ruimte met muziek en licht zit word je er rustig van. 3.Denk je als je er bijvoorbeeld 1uur in zit dat het dan nog het zelfde efect geeft , en welk ? Ja een duizelig efect,openduur langdradig,je kunt beter denken.
Dit was het dan !! Bedankt om te lezen! groetjes:Robbe,Eliane,Bo,Lore,Jotti
Ik ben Daphné van Natuurknap en ik moet de 3 plantjes meenemen voor de opdracht. (De opdracht heb je al van Mieke gehoord). Het zijn 3 vergeet-me-nietjes. Ik heb die nog nooit gezien! Maar ik zal er wel voor zorgen. Ik vind onze opdracht heel leuk om te doen.
Onze opdracht is een samengestelde kleur crieëren met de kleuren die je daarvoor nodig hebt. Eerst in het donker en daarna met licht aan. Is het in het donker dichter bij de werkelijke kleur dan is de opdracht geslaagt. groetjes van de samenknappen.
Hallo wij zijn van de taalknap en wij vinden prikkelstage super leuk!
Onze opdracht is :
we hangen een groot wit doek op het school bord en maken het helemaal donker.
Dan laten we flikkerlichten in verschillende kleuren op het bord schijnen.
Terwijl doen we een dictee!
groetjes taalknap:
Clara & Kimberly
Ik vind de prikkelstage supper leuk. We zijn bezig met een opdracht. We gaan 3 plantjes in 3dozen steken en verschillende lampen er boven hangen. Eén infrarood lamp,één gemone lamp en één gekleurde lamp.
Welke
proef : In het licht
en in het donker zinnen zeggen waar getallen in verstopt zitten. De kinderen
moeten dan opschrijven welke getallen er in verstopt zitten.
Wanneer : Vrijdag van 20 na 11 tot aan de
middag.
Materiaal : Gewoon kladpapier van de klas en
hun eigen balpen.
Ik (Anouk) zoek Kars en Joeri om af te spreken wanneer we onze test gaan doen. Ik ben al even aan het rondbellen, maar vind jullie niet. Willen jullie alstublieft reageren op dit bericht? Mijn e-mailadres is anoukmichiels@hotmail.com.
Onze proef: helft van de klas in en lokaal met groen licht, ze een test laten maken van de stengel met groen lettertype. Na 20 min. komen we rond met een bak boterhammen en laten we ze een enquete invullen over hoeveel ze normaal gezien eten.
Wanneer: tijdens de middag
Plaats: we willen de klas 1T2 pakken dus zullen we het in hun klas doen en in de klas ernaast.
Materiaal: papier, groene balpennen, boterhammen met kaas en hesp en een groene lamp.
De hypothese is waar wanneer er meer gegeten wordt dan normaal.
Dinsdag is An van de prikkelstage bij ons op bezoek geweest. Nadat ze de voorstellen van cde verschillende groepjes had aanhoord, gaf ze haar mening. Daarna besloot ieder groepje om 1 onderzoek uit te werken. In de eerste week na de kerstvakantie krijgen de groepjes tijd om dit te doen. Ondertussen ontvingen de leerlingen ook het adres van deze blog, zodat je de komende dagen van elk groepje een stukje tekst mag verwachten. Om het overzichtelijk te houden, moeten ze dit posten als reactie op dit bericht.
We verwachten het volgende:
*voorstelling van het onderzoek *stappenplan inclusief timing (wanneer en hoe lang?) *materiaallijst
Als iedereen doet wat er verwacht wordt, zul je hier de komende weken volgende voorstllen vinden:
rekenknap: Mondeling meedelen van zinnen waarin getallen zitten vertopt: geeft dit in het donker andere resultaten dan bij licht?
ik-knap: De lichten in de klas gaan uit, iedereen brengt een eigen lamp mee van thuis: heeft dit weerslag op het gevoel tijdens de lesdag?
natuurknap: We brengen 2 even jonge plantjes in de klas: 1 verzorgen we op de gewone manier, het andere gaan we onderwerpen aan infrarood licht: is er een verschil in groeiproces?
taalknap: Licht laten schijnen op een wit doek tijdens dictee of andere taaloefening.
beweegknap: We willen uittesten de prestaties op een hometrainer verschiilen bij volledige duisternis.
muziekknap: Tests met muziek in licht en donker: hoe ervaren we de muziek?
beeldknap: concrete tekenopdrachten uitvoeren in het donker of bij gedempt licht.
samenknap: met verf proberen om een bepaalde kleur te creëren in het donker, met af en toe licht (stroposcoop?).
Zo, leerlingen van BSC kunnen nu reageren op dit bericht door hun plannen verder toe te lichten. De leerlingen van SCC kunnen dit volgen en ook eventueel reageren. Onze groepjes zouden namelijk heel blij zijn met tips en vragen.
Maar voor jullie is het eerst examentijd, niet? Veel succes, vooral voor technologische opvoeding!
We hebben gekozen voor: Oranje-Rood==> concentratie verhogend welke proef?: -een les geven, iedereen mag kiezen waar hij/zij gaat zitten (banken staan in groepjes van 4) wanneer?: -moment v/d dag: maandag - welke les: wiskunde - welk uur: 1ste uur v/d week plaats?: G-blok oranje lokaal materiaal: daar hebben we nog niet echt aan gedacht...
Zo dit was het! Groetjes, Lotte, Kaat, Charlotte en Emiel
Onze opdracht is moeilijk, heel
moeilijk. Maar we gaan ervoor. We hebben geprobeerd om de opdracht wat simpeler
voor te stellen. Dit gaf volgend resultaat:
*Kunnen we hogere
punten halen als de lichtintensiteit verandert?
*Kunnen we beter
of slechter scoren bij andere lichtkleuren?
*Heeft de
hoeveelheid licht invloed op ons humeur en op de manier waarop we
interpreteren?
*Wat doen
lichtintensiteit en kleur met ons lichaam?
Natuurlijk moeten
we ook activiteiten bedenken om dit onderzoek tot een goed einde te brengen.
Hier zijn onze niet-gepolijste eerste ideeën. Je zult merken, de een is wat
concreter en realistischer dan de ander:
*Geven
rekenreeksen andere resultaten als we de lichtintensiteit veranderen?
*Geven
spellingstoetsen dezelfde resultaten als we de lichtkleur veranderen?
*We willen brillen
maken met doorschijnend gekleurd papier: helpt het echt als je het leven
letterlijk door een roze bril ziet?
*We willen zinnen
doorfluisteren: eerst in het licht, daarna in het donker: wat lukt het best?
*Na een lesdag met
zonnebril willen we weten hoe de leerlingen dit beleefden (via een enquête)
*Als we vele
verschillende geleiders gebruiken, heeft dit dan invloed op de sterkte van de
lamp?
*We willen aan
leerlingen die ongeveer even sterk zijn in rekenen, tests laten afleggen op
verschillende kleuren papier.
*We willen aan
muziek beluisteren doen, maar telkens met een andere lichtkleur. Ervaren we de
muziek dan anders en op welke manier?
*Is de klassfeer
anders als we bv. Een hele dag bij blauwe lampen werken?
*De ene namiddag
willen we werken met 100% zonlicht, 0% kunstmatig licht, de volgende dag keren
we de rollen om. We houden een enquête: wat was het aangenaamst?