Onze opdracht is moeilijk, heel
moeilijk. Maar we gaan ervoor. We hebben geprobeerd om de opdracht wat simpeler
voor te stellen. Dit gaf volgend resultaat:
*Kunnen we hogere
punten halen als de lichtintensiteit verandert?
*Kunnen we beter
of slechter scoren bij andere lichtkleuren?
*Heeft de
hoeveelheid licht invloed op ons humeur en op de manier waarop we
interpreteren?
*Wat doen
lichtintensiteit en kleur met ons lichaam?
Natuurlijk moeten
we ook activiteiten bedenken om dit onderzoek tot een goed einde te brengen.
Hier zijn onze niet-gepolijste eerste ideeën. Je zult merken, de een is wat
concreter en realistischer dan de ander:
*Geven
rekenreeksen andere resultaten als we de lichtintensiteit veranderen?
*Geven
spellingstoetsen dezelfde resultaten als we de lichtkleur veranderen?
*We willen brillen
maken met doorschijnend gekleurd papier: helpt het echt als je het leven
letterlijk door een roze bril ziet?
*We willen zinnen
doorfluisteren: eerst in het licht, daarna in het donker: wat lukt het best?
*Na een lesdag met
zonnebril willen we weten hoe de leerlingen dit beleefden (via een enquête)
*Als we vele
verschillende geleiders gebruiken, heeft dit dan invloed op de sterkte van de
lamp?
*We willen aan
leerlingen die ongeveer even sterk zijn in rekenen, tests laten afleggen op
verschillende kleuren papier.
*We willen aan
muziek beluisteren doen, maar telkens met een andere lichtkleur. Ervaren we de
muziek dan anders en op welke manier?
*Is de klassfeer
anders als we bv. Een hele dag bij blauwe lampen werken?
*De ene namiddag
willen we werken met 100% zonlicht, 0% kunstmatig licht, de volgende dag keren
we de rollen om. We houden een enquête: wat was het aangenaamst?
*** Aan deze mededeling mag niets meer gewijzigd worden. ***
Van wie komt deze mededeling? 1. hypothese: Stroboscopisch licht --> Veroorzaakt schrijffouten, hoofdpijn, ... 2. Wij hebben gekozen voor het stroboscopisch licht. Hoe ga je de proef precies uitvoeren? 3. wij zouden het graag 5 december 2008 doen ( morgen ). De afspraak was dat dit na de Kerstvakantie zou gebeuren. We zullen dus een andere datum moeten kiezen. 4. Wij stellen voor het in lokaal G120 te doen omdat je daar weinig ramen hebt. 5. Voor deze opdracht hebben we stroboscopische lichten nodig.
==> De opdracht is gelukt als we schrijffouten maken, hoofdpijn hebben, enz.
Dus, we maken het lokaal helemaal donker gordijnen dicht,.. Dan gaan we het licht 10 min. laten branden en daarna gaan we naar de resultaten kijken van wat onze opdracht heeft opgeleverd. Hoe ga je dat meten? Toetsen en taken laten maken, oefeningen, ... ?
*** Aan deze mededeling mag niets meer gewijzigd worden. *** K. Olieslagers
Op vrijdagen 21 en 28 november zijn de
jongens en de meisjes van Projectgroep 1 van BSC er ook in gevlogen!
We geven even een overzicht van wat we precies deden:
1)de opdracht
"Onderzoek de invloed van licht
(en kleur) op de leerprestaties en het welbevinden van jezelf en van de
leerlingen in je projectgroep."
We beschouwen deze opdracht als heel zwaar, maar wel haalbaar. Eerst hebben we
er even over gebrainstormd en dat leverde volgende losse bedenkingen op:
*Leerprestaties zijn pas meetbaar als we met testen (toetsen) en punten werken.
*Het welbevinden is moeilijker te peilen. Wellicht kan een enquête ons hierbij
helpen.
2)meer info over de opdracht
Nadat we de tekst in ons werkbundeltje op blz. 4 en 5 hadden doorgenomen, waren
we ervan overtuigd dat we heel wat activiteiten konden bedenken om onze
opdracht uit te voeren. Dit waren onze eerste ideeën:
*Toetsen maken met veel/weinig licht en met verschillende kleuren van
lampen/brillen.
*Toetsen maken op verschillende kleuren van papier.
*Nagaan of onze kleur van kledij invloed kan hebben op ons functioneren.
*Lampen die je kan dimmen in de klas plaatsen en bij verschillende intensiteit
toetsen afnemen.
*Een schooldag zonder daglicht: hoe voelen we ons daarbij?
3)Waarin zijn we knap?
Vervolgens hebben we een test afgelegd waarin ons heel wat vragen werden
gesteld zoals:
*Hou je ervan om thuis te helpen in de keuken?
*Los je graag rekenraadsels op?
*Werk je graag in groepjes in de klas?
Nadien moesten we ons scores bekijken om uit te vinden waarin we
"knap" zijn. Sommige leerlingen bleken zelfs in meerdere domeinen uit
te blinken. Uiteindelijk raakten we eruit en maakten we volgend lijstje op:
TAALKNAP: Niemand bleek hierin echt uit te blinken!!!?! Clara, Kimberly, Juul
en Anouk waren wel bereid om hier te "depanneren".
REKENKNAP: Joeri,Anouk,Eline en Kars
BEWEEGKNAP:Emiel,Kobe,Laura,Yannick en Yenthe
BEELDKNAP:Juul,Robbe G,Tim,Clara en Delphine
IK-KNAP:Eveline,Pim en Helen
SAMEN-KNAP:Hanne, Brent en Kimberly
NATUURKNAP: Quinten, Simon, Daphné en Mieke
MUZIEKKNAP:Jotti,Eliane, Robbe J, Bo en Lore
In deze groepjes zijn we dan gaan samenzitten en toen hebben we lang nagedacht
over hoe we binnen ons domein van "knap zijn" de opdracht verder
konden ontrafelen. Maar daar waren we nog niet helemaal uit geraakt. We waren
wel heel benieuwd naar wie onze peter v zou worden en wie al de andere jongens
en meisjes van onze projectgroep zijn? We weten al dat het om 1M2 gaat, maar
dat is ook alles. Spannend...
Om te onderzoeken welk effect licht en kleur hebben op de prestaties en het humeur van leerlingen hebben we een aantal stellingen bedacht.
Stellingen zijn zinnen waarvan wij denken dat ze waar zijn. We moeten dit natuurlijk nog onderzoeken met proefjes.
Volgende stellingen kunnen we misschien onderzoeken:
- stralende zon -- positieve invloed op humeur
- blauw fel licht -- hoofdpijn
- In de donker zijn taken en toetsen beter
- te fel licht -- hoofdpijn
- stroboscopisch licht -- schrijffouten, lichamelijke klachten, kwaad worden
- groen licht -- honger
- bordeaux licht -- rust
- lange dagen (en dus veel zonlicht) -- energie
- roze licht -- misselijk, moe
- fluo roze -- hyperactief
- oranje-rood -- concentratie verhogend
- discobol -- hoofdpijn
- donkere kleuren -- depressief
- paars -- zin om te lopen
- vuurkleuren -- warm gevoel