Ik ben Guy, en gebruik soms ook wel de schuilnaam de belleman.
Ik ben een man en woon in Izegem (België) en mijn beroep is Bediende.
Ik ben geboren op 04/06/1955 en ben nu dus 69 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Belleman, Snorrenclub en reuzen.
Sinds enkele jaren ben ik alle Belgische, Noord-Franse en Nederlandse stadsreuzen aan te inventariseren.
Het avondmarktcomité (1969-1999 voorzitter Gerard Goens) heeft de activiteiten overgedragen aan een nieuwe groep enthousiasten, die onder leiding van Ivan Cordenier en André Pinson een nieuw comiteit stichten.
De Veurnse avondmarkt is op sterven na dood, deels door onverschilligheid van de plaatselijke winkeliers, deels door te weinig deelname van marktkramers, wegens de houding van de marktbonden.
Het nieuwe comité onder Voorzitterschap van Ivan Cordenier richt nog in 2000 de traditionele avondmarkt in met als thema la douce France. In plaats van Avondmarkt wordt het evenement Veurnse Sporkinfeesten genoemd en noemt het bestuur zich Sporkincomité. De bedoeling is het evenement duidelijk te distantieren van de talrijke avondmarkten aan zee.
Als symbool of logo van de Sporkinfeesten wordt gekozen voor de legendarische Veurnse reus SPORKIN, en beslist het Sporkincomité om een totaal nieuwe gigant te bouwen. De streefdatum wordt 14 juli 2001, de zaterdag van de Sporkinfeesten (Avondmarkt).
Om de feesten te kunnen financieren wordt het idee geopperd om een echt streekbier te creeeren, geen etiquette bier, maar een degelijk ambachtelijk gebrouwen bier door een brouwerij uit de streek. Aldus ontstaat de Veurnse 7° tripel, gebrouwen door de brouwerij Deca uit Woesten.
14 juli 2001: alle gens aan dek want voor het eerst wordt de nieuwe reus Sporkin getoond.
Een heuse doopplechtigheid neemt plaats. Met peter Gerard Goens (oud Voorzitter avondmarktcomitee en een meter Yvette Toulouse echtgenote van Ivan Cordenier, de huidige Voorzitter.
Het zwarte bedekkende zeil, dat de reus omhulde, werd onder bazuingeschal van de nieuwe gigant ontdaan. Peter en Meter strooiden meer dan 1000 gesuikerde fobspenen uit over de menigte vanop een hoogte platform van de brandweer.
Antwerpens oudste reuzenhoofden van Druon Antigoon en Pallas Athena, bewaard in de collecties van het Volkskundemuseum, verkeren na anderhalf jaar restauratie weer in uitstekende gezondheid. Een in 1534 gedateerde houtsnede aangetroffen in het hoofd van de mannetjesreus laat toe Antigoons leeftijd nauwkeuriger te dateren. Een expo in het Volkskundemuseum doet het restauratieproces van beide Knappe Koppen uit de doeken.
Anderhalf jaar hebben papierrestauratrice Rose-Mie Cheroutre en haar broer meubelrestaurateur Jean Cheroutre erover gedaan om het oorspronkelijke Antwerpse reuzenpaar Druon Antigoon en Pallas Athena opnieuw in al hun glorie te herstellen. Meer dan een eeuw geleden trokken de twee metershoge reuzenkoppen voor het laatst door de straten, al die tijd moest de Antwerpenaar zich tevreden stellen met een bescheiden kopie van het paar in het Volkskundemuseum. "Omwille van hun delicate toestand stonden ze jarenlang in het depot", licht Elsje Janssen, hoofd behoud en beheer van de Antwerpse Musea, de restauratie en conservatie toe. "Bij het laag na laag afpellen van de hoofden stootte men niet alleen op papier en hout, ook triplex, balatum en glasvezel zaten in de koppen verwerkt. Vooral het gebruik van lijm heeft heel wet schade berokkend."
Ofschoon de stad over gespecialiseerd personeel beschikt, werd voor deze restauratie beroep gedaan op specialisten van buitenaf. "Wegens tal van onnauwkeurige herstellingen volstond het niet enkel de gehelmde hoofden uit papier-maché te conserveren, vooral de helmtooien gingen letterlijk gebukt onder loodzware oplappingen. Zo kwam het dat men bij het blootleggen van het skelet in het hoofd van Druon Antigoon een bijna volledig gedateerde houtsnede uit 1534 aantrof. Dat laat ons voor het eerst toe het ontstaan van Antwerpens oudste reus met zekerheid in de eerste helft van de 16de eeuw te plaatsen."
Om bij het uittrekken van de Antwerpse Ommegang Druon Antigoon van passend gezelschap te voorzien, zag goed twee eeuwen later Pallas Athena het levenslicht. "Nadat voor de huidige jaarlijkse feesten tijdens de kermisweek in augustus een nieuwere versie werd gebruikt, stonden de oorspronkelijke hoofden jarenlang op rust in het Steen. Blakend van gezondheid kunnen ze nu de tijd doorstaan in het Volkskundemuseum, en straks misschien in het MAS."
Antwerpse Reuzen blaken na restauratie in Volkskundemuseum
Antwerpens oudste reuzenhoofden van Druon Antigoon en Pallas Athena, bewaard in de collecties van het Volkskundemuseum, verkeren na anderhalf jaar restauratie weer in uitstekende gezondheid. Een in 1534 gedateerde houtsnede aangetroffen in het hoofd van de mannetjesreus laat toe Antigoons leeftijd nauwkeuriger te dateren. Een expo in het Volkskundemuseum doet het restauratieproces van beide Knappe Koppen uit de doeken.
Johan CHEROUTRE, meubelrestaurateur, broer en medewerker van Rosemie, bij het reuzenhoofd van Druoon Antigoon.
Anderhalf jaar hebben papierrestauratrice Rose-Mie Cheroutre en haar broer meubelrestaurateur Johan Cheroutre erover gedaan om het oorspronkelijke Antwerpse reuzenpaar Druon Antigoon en Pallas Athena opnieuw in al hun glorie te herstellen. Meer dan een eeuw geleden trokken de twee metershoge reuzenkoppen voor het laatst door de straten, al die tijd moest de Antwerpenaar zich tevreden stellen met een bescheiden kopie van het paar in het Volkskundemuseum. ,,Omwille van hun delicate toestand stonden ze jarenlang in het depot'', licht Elsje Janssen, hoofd behoud en beheer van de Antwerpse Musea, de restauratie en conservatie toe. ,,Bij het laag na laag afpellen van de hoofden stootte men niet alleen op papier en hout, ook triplex, balatum en glasvezel zaten in de koppen verwerkt. Vooral het gebruik van lijm heeft heel wet schade berokkend.''
Ofschoon de stad over gespecialiseerd personeel beschikt, werd voor deze restauratie beroep gedaan op specialisten van buitenaf. ,,Wegens tal van onnauwkeurige herstellingen volstond het niet enkel de gehelmde hoofden uit papier-maché te conserveren, vooral de helmtooien gingen letterlijk gebukt onder loodzware oplappingen. Zo kwam het dat men bij het blootleggen van het skelet in het hoofd van Druon Antigoon een bijna volledig gedateerde houtsnede uit 1534 aantrof. Dat laat ons voor het eerst toe het ontstaan van Antwerpens oudste reus met zekerheid in de eerste helft van de 16de eeuw te plaatsen.''
Om bij het uittrekken van de Antwerpse Ommegang Druon Antigoon van passend gezelschap te voorzien, zag goed twee eeuwen later Pallas Athena het levenslicht. ,,Nadat voor de huidige jaarlijkse feesten tijdens de kermisweek in augustus een nieuwere versie werd gebruikt, stonden de oorspronkelijke hoofden jarenlang op rust in het Steen. Blakend van gezondheid kunnen ze nu de tijd doorstaan in het Volkskundemuseum, en straks misschien in het MAS.''
··Knappe Koppen, Antwerpse Reuzen voor en na de facelift van 19 juli tot en met 21 oktober van dinsdag tot en met zondag van 10 tot 17 uur in het Volkskundemuseum, Gildekamersstraat 2-6 in Antwerpen.