IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
04-08-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Riff Raff
Klik op de afbeelding om de link te volgen Riff Raff :

+ erg mooi materiaal, het ziet er zeer uitnodigend uit
+ de houten speelstukken zijn bijzonder licht (toch ietsje makkelijker om te stapelen)
+ zeer snel tussendoortje
+ er mag al eens gelachen worden en dat gaat bij dit spel toch wel eens voorvallen

- het schip is echt wel onvoorspelbaar, balanceren is een kunst op deze schuit
- de spelregel waarbij je speelstukken moet proberen opvangen zorgt ook voor een foutje in het spel, wat te doen bij : speelstuk plaatsen op onmogelijke plaats, opvangen en je bent ervan af?
- door bovenstaande fout was het spel eigenlijk gewoon niet echt leuk, kan ook aan onze onkunde gelegen hebben natuurlijk

04-08-2012 om 09:27 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
03-08-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Riff Raff (Zoch verlag)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Zoch verlag staat bekend voor z'n kwalitatieve kinderspellen, maar daarnaast hebben ze ook al een aardige lijn aan behendigheidsspellen zoals Villa Paletti, Hamsterrolle, Bamboleo en nu dus het fantastisch uitgevoerde "Riff Raff".

Het spelconcept van Riff Raff komt overeen met elk behendigheidsspel waarbij spelers zo snel mogelijk hun speelfiguren proberen weg te spelen op een labiel speelbord. Maar wat een speelbord krijgen we nu van Zoch ... een heuse piratenschuit die op de woeste baren van de onrustige oceaan kolkt. De spelers krijgen in het begin van het spel 8 houten speelstukken en 10 kaarten (waarden 1-10).

In een beurt leggen de spelers allen blind een kaart op tafel, dekken tegelijk open en plaatsen om beurten een speelstuk op het schip. De speler met de hoogste waarde is de nieuwe kapitein en mag beginnen. Daarna komen de andere spelers in volgorde (volgens uitgespeelde kaart) aan de beurt. Je dient je speelstuk overigens te plaatsen in de regio die overeenkomt met de waarde van je kaart. Hoe hoger je kaart, hoe hoger je een plaatsje op het schip zal moeten zoeken.

Indien er al een speelstuk aanwezig is in deze regio kan je een gokje wagen en mag je op voorhand beslissen om eventueel zelfs 2 speelstukken te plaatsen in deze regio. Je mag aanwezige speelstukken enkel opzij duwen met je eigen speelstuk. Maar pas op dat er geen speelstukken naar beneden donderen, want dan komen deze bij je persoonlijke voorraad en moet je nog meer stukken proberen weg te spelen. Je hebt nog één levenslijn, je mag namelijk neervallende stukken proberen te pakken. Lukt je dat, dan gaan deze speelstukken definitief uit het spel.

De speler die als eerste al z'n stukken op het bord krijgt, wint het spel. Lukt niemand hierin, wint de speler met het minste speelstukken na het uitspelen van de 10de kaart.

Titel : Riff raff
Auteur : Christoph Cantzler
Uitgeverij : Zoch verlag
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+

03-08-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
02-08-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bungee (Amigo)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Ik heb reeds gezegd dat een mens rare spellen bovenhaalt in de vakantie. Aangezien ons topic "kaartje leggen" was stilgevallen bij één luttel spelletje, is het nu dan ook tijd voor een tweede bespreking. Het spel bungee van Amigospiele is een zeer eenvoudig kaartspelletje waarbij spelers over zes ronden om ter minste strafpunten proberen te verzamelen.

De spelers trachten hun handkaarten zo snel mogelijk weg te spelen en "Bungee" te roepen. Concreet bestaat het spel uit 56 speelkaarten, waarvan 5 keer de waarden 1-9, 8 x de waarde 10 en 3 bungeekaarten. Elke ronde krijgt een speler vijf handkaarten. Er wordt ook één kaart omgedraaid  van de trekstapel. Deze kaart toont het geluksgetal. Elke kaart met dezelfde waarde telt voor nul strafpunten.

In een beurt speel je één (of meerdere dezelfde) kaart(en) op de aflegstapel en trek je één kaart bij. Deze kaart neem je van de trekstapel. Je mag er ook voor opteren om eerst een kaart van de aflegstapel te nemen en daarna één (of meerdere dezelfde) kaart(en) te spelen. Speelt iemand één (of meerdere) zes(sen) moet(en) de volgende speler(s) een beurt overslaan. Heb je aan het begin van je beurt kaarten in je hand met een waarde minder of gelijk aan vijf, dan mag je "bungee" roepen. De andere spelers hebben nu allen nog één beurt om kaart(en) weg te spelen en eventueel ook een bungee te halen.

Nadien worden de punten van de "bungee"-spelers vergeleken. Diegene met de laagste waarde wint de ronde en krijgt 0 strafpunten. De bungeekaarten en gelukskaarten tellen voor 0. Alle andere spelers krijgen strafpunten. Een bungeekaart telt nu voor 10 punten.

De speler die na zes rondjes het minste strafpunten weet te verzamelen, wint het spel.

Titel : Bungee
Auteur : Haim Shafir
Uitgeverij : Amigo spiele
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+

02-08-2012 om 10:49 geschreven door SpinLi  


Categorie:"Kaartje leggen"
>> Reageer (0)
01-08-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.wijziging mailadres
Zoals u misschien via de media heeft vernomen, is binnen een dik jaar ons hotmailadres niet meer bereikbaar.
Wij laten het alvast niet aan ons hart komen en schakelden alvast over op het nieuwe outlookadres.
U kan ons vanaf nu dan ook op speleninlille@outlook.com bereiken. Ook berichten op het oude adres komen nog aan,
maar u kan het adres misschien al wijzigen in uw contacten.

01-08-2012 om 14:53 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
31-07-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Milestones (Pegasus)
Klik op de afbeelding om de link te volgen In "Milestones" proberen de spelers zo veel mogelijk punten te scoren door het bouwen van wegen, het plaatsen van mijlstenen, huizen op te richten en marktplaatsen aan te leggen. Hiervoor moeten ze materialen, geld en graan verzamelen. De speler die het beste optimaliseert in z'n eigen keten van grondstoffenopbrengst, ruilhandel en kolonisatie zal het laken naar zich toe trekken.

Elke speler krijgt een speelbord waarop z'n keten is afgebeeld. Er zijn acht werkersplaatsen waar je grondstoffen kan gaan verzamelen en 4 gebouwen die je allerhande andere acties toelaten. In een beurt gaat een speler in wijzerzin op z'n speelbord met z'n figuur rondlopen en moet hij tot 2 keer stoppen. Indien hij het kasteel wil passeren, moet hij daar stoppen. Afhankelijk van de plaatsen waar je figuur halt houdt, voer je de bijpassende acties uit.

1) De werkersplaatsen : op deze plaatsen verzamel je grondstoffen (afhankelijk van de werkers die je op dat ogenblik hebt liggen). Je krijgt de grondstof die staat afgebeeld op de werker waar je stopt en één extra goed per werker die je passeert met hetzelfde goed.
2) Het ruilhuis : hier krijg je één munt van de voorraad als je werkers in aflopende volgorde op je speelbord liggen (alle werkers hebben een nummer). Nadien mag je één of meerdere van volgende acties uitvoeren :
- inhuren van werkers : betaal twee geld en kies één werkerstegel uit de vitrine, leg deze op de werkersplaatsen op je speelbord. Je mag andere werkers geheel of gedeeltelijk afdekken
- koop grondstoffen : betaal twee geld voor elke grondstof die je wenst te kopen
- verkoop grondstoffen : ontvang twee geld voor elke grondstof die je wenst te verkopen
3) De werkersbond : indien je hier terechtkomt, mag je zoveel bouwacties ondernemen als je kan en wil uitvoeren. Voor elke bouwactie geef je de gevraagde grondstoffen af. Je kan kiezen uit volgende bouwacties :
- een straat bouwen : kost 1 steen en 1 zand : plaats 2 straatstukken met daartussen een mijlsteen. Je bouwt steeds verder aan eerder gelegde straten of een marktplaats aan. Je scoort de punten die staan afgebeeld op de plaats van de mijlsteen.
- een huis bouwen : kost 1 steen en 1 hout : een huis wordt geplaatst op een vrije driehoek op het speelbord met minstens één straat aan de zijden. Je scoort de punten van de onbezette mijlstenen rondom de driehoek.
- een marktplaats bouwen : kost 1 hout en 1 zand : zet de marktplaats op een vrije plaats tussen twee straten of aan het eind ervan. Je scoort de punten van de afgedekte mijlsteen.
(hier en daar kan je een bonustegel oppikken door te bouwen op een vrije mijlsteen plaats die grenst aan de bonustegels die reeds op het bord liggen. Plaats de bonustegel op één van je overéénkomstige werkers. Je scoort onmiddellijk één punt en elke keer als de werker grondstoffen oplevert, krijg je ook één punt. Op het einde van het spel krijg je ook punten voor de meerderheid aan een type werkers en telt de bonusfiche als een extra werker.)
4) De molen : je mag elke vrije marktplaats voorzien van graan. Je moet twee graanblokjes terug aan de voorraad geven per graanzakje. Je scoort 2 punten van onbezette mijlsteenplaatsen die grenzen aan de marktplaats en één geld van de voorraad.
5) Het kasteel : je moet hier stoppen en twee zaken controleren. Indien je meer dan drie grondstoffen in voorraad hebt, moet je het te veel afleggen. Bovendien moet je ook één werker afdekken, zodat deze uit het spel is. (indien je nog maar twee werkers hebt liggen, dien je dit niet te doen).

Het spel eindigt als één van de spelers het doelveld op de scoretrack haalt dat aangeeft dat het spel eindigt (afh. aantal spelers). De andere spelers krijgen nog één beurt. Ook wanneer alle werkers zijn verkocht, eindigt het spel. Op het einde van het spel worden de werkers van de verschillende types nog vergeleken. De speler die de meerderheid heeft van een soort, krijgt hiervoor 5 punten, bij gelijke stand scoren al deze spelers 2 punten. De speler met de meest punten, wint het spel.

Titel : Milestones
Auteurs : Stefan Dorra & Ralf zur Linde
Uitgeverij : Pegasus
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 10+

31-07-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
30-07-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eclipse (Asmodée)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Eclipse is zonder meer een speciaal geval om te bespreken. Enerzijds is dit spel in no-time tot in de top van de BGG-ranking gevlamd, het heeft een serieuze hype achter de rug, het is uitverkocht geweest tijdens Spiel Essen vorig jaar en ook de herdruk is nog maar moeilijk te vinden op dit moment. Eclipse is zonder twijfel één van de beste en meest spraakmakende spellen van 2012 (neem gerust eind 2011 er nog bij). Anderzijds is dit geen eenvoudig spelletje om hier eens even te gaan bespreken. Versta me zeker niet verkeerd, Eclipse is geen moeilijk spel. Het is netjes ontwerpen, heel duidelijk allemaal en de spelregels lijken misschien lijvig, maar zijn dit eigenlijk helemaal niet.

Het is dan ook niet mijn bedoeling om in deze bespreking alle spelregeltjes te gaan aanhalen, maar om u vooral een zicht te geven op het spelverloop en de mogelijkheden die het spel biedt. Als we naar de doos en het materiaal gaan kijken, valt één ding snel op : groot en veel. De doos is groter dan de reguliere spellendozen, maar de kwaliteit mag er zeker zijn. De dikte van het karton is toe te juichen en ook volledig nodig om al het gewicht van het overige spelmateriaal te kunnen dragen. Elke speler heeft een heleboel fiches en blokjes en daarnaast z'n eigen plastieken vliegtuigjes (hoewel deze slechts in beperkte mate zijn voorzien, je moet het met dat aantal overigens doen in het spel). Waar u wel gek van zal worden zijn de talloze fiches, elke technische upgrade die je kan uitvoeren heeft apart nog eens een tiental fiches ter beschikking. Ik moet alleszins nog een deftig opbergsysteem gaan verzinnen om het materiaal snel op te zetten voor een spelletje (anders mag je toch al gauw een half uurtje rekenen om het spel op te zetten, tenzij je met meer spelers het spel kent en deze je helpen natuurlijk).

Eclipse verloopt over negen ronden. Deze ronden zijn héél duidelijk en rechtlijnig opgebouwd. Een ronde bestaat op z'n beurt uit vier fasen :
1) Actiefase
2) Vechtfase
3) Onderhoudfase
4) Opschoonfase

Het belangrijkste deel van het spel speelt zich af  in de actiefase, de vechtfase volgt enkel als er ergens op het speelbord verschillende spelers (of neutrale spelers) samen staan en de onderhoud- en opschoonfase zijn zéér beperkt en snel uit te voeren. Een overzichtje :

1) Actiefase : de spelers voeren om beurten een actie uit. Hiervoor gebruiken ze hun fiches. Des te meer acties (en fiches) ze gebruiken, des te hoger loopt de prijs op die ze zullen moeten betalen in de onderhoudsfase. De acties waaruit een speler kan kiezen zijn :
- Explore : je breidt het speelveld uit door een extra tegel uit de voorraad aan te leggen, je kan hier direct invloed uitoefenen en populatie inbrengen als er geen neutrale eenheden zijn. Hier en daar kan je ook een ontdekkingstegel vinden, je beslist onmiddellijk of je deze houdt om het extraatje dat het je opbrent of als 2 punten op het einde van het spel.
(je mag overigens ten allen tijde populatie inbrengen als je hiervoor de ruimte hebt en vrije kolonistenschepen om ze over te brengen, elk blokje dat je van je persoonlijke speelbord weghaalt, zal je extra inkomsten opleveren op vlak van geld, wetenschap en grondstoffen)
- Influence : je kan je invloed gaan herverdelen, je mag 2 fiches gaan verzetten. Dit kan zowel op het bord zijn, als terughalen naar je persoonlijke spelersbord (om zo je kosten te drukken). Indien je je invloed op een tegel afgeeft, komt je populatie natuurlijk ook terug
- Research : je gaat technologieën eigen maken door een tegel aan te schaffen, je betaalt hiervoor met wetenschapspunten en legt de fiche op je spelersbord
- Upgrade : je mag een willekeurig aantal bouwtegels van je ruimteschepen gooien en er twee nieuwe inbrengen. Je moet natuurlijk wel de nodige technische kennis (research) hebben en voldoende energie op je schip om het te laten draaien. Op je speelbord staan je gevechtsvliegtuigen afgebeeld, met de basiscapaciteiten. Door deze actie kan je ze sterker, sneller, wendbaarder en doeltreffender gaan maken.
- Build : je mag tot 2 vliegtuigen/gebouwen bouwen, je betaalt de kosten met grondstoffen en brengt de vliegtuigen en/of gebouwen in op een tegel waar je invloed uitoefent
- Move : je mag tot 3 bewegingen doen, met één of verschillende vliegtuigen. De afstand die het kan overbruggen hangt af van welke upgrades het vliegtuig heeft ondergaan.
- Pass : de eerste die past, wordt de nieuwe startspeler. Als je gepast hebt, kan je enkel nog reacties spelen. Deze zijn : upgrade (maar slechts één tegel inbrengen), build (maar slechts één vliegtuig/gebouw bouwen) en move (maar slechts één vliegtuig mag bewegen).

2) Vechtfase : indien er ergens op een tegel vijandige vliegtuigen samenstaan, wordt er gevochten. De gevechten worden uitgevoerd op verschillende tegels in aflopende volgorde van de tegelnummers. Indien er meerdere vijanden samenstaan, vechten eerst diegene die laatst arriveerden op de tegel, dan de verdediger (speler met invloed) of de neutrale krachten. Een vechtfase bestaat uit 6 stapjes :
- missiles fire : indien een speler z'n vliegtuig hiermee is uitgerust, mag hij als eerste de dobbelstenen rollen
- engagement rounds : in volgorde van initiatief vuren de verschillende vliegtuigen met hun eigen kracht (soort en aantal dobbelstenen), dit gaat door tot er slechts één speler overblijft. Je kan er ook voor opteren om te vluchten, als je naar een aangrenzende tegel kan waar je invloed hebt. Je moet dan nog wel een rondje toekijken hoe de tegenstrever je nog in de rug kan schieten
- attack population : indien de aanvaller wint, kan hij de populatie van de andere speler nog uitmoorden, daar één aanval te plaatsen
- trek reputatietegels : afhankelijk van de uitkomst van het gevecht mag je een aantal tegels trekken en er (altijd!) maar 1 van houden (deze leveren punten op voor het einde van het spel)
- influence hexes : indien je de oorspronkelijke speler hebt verdreven, mag je de invloed overnemen
- repair damage : vliegtuigen die niet volledig zijn vernietigd, worden sowieso compleet hersteld
Wat de dobbelsteenrol betreft : een 6 is een hit, een 1 is een misser, alles ertussen kan door upgrades toch tot een hit of misser worden gebracht.

3) Onderhoudsfase : je mag eerst nog populatie vervoeren naar een tegel als je dat kan, je krijgt je geldinkomsten, betaalt overeenkomstig met het aantal acties dat je speelde (je kan bijpassen met wetenschaps- of grondstoffenpunten voor 2 tegen 1) en krijgt daarna nieuwe wetenschaps- en grondstoffenpunten afhankelijk van je populatie in die soort.

4) Opschoonfase : er worden nieuwe technologietegels getrokken, de invloedsfiches gaan terug naar je track zodat je de volgende actiefase kan beginnen, je kolonistenschepen zijn terug beschikbaar en vermoorde populatie komt ook terug naar de tracks. Tenslotte worden de rondemarker één plaatsje verzet.

Als er negen rondes zijn gespeeld, eindigt het spel en wint de speler met de meeste punten. Deze kan je verzameld hebben door :
- reputatietegels tijdens het vechten
- ambassadeur-tegels door een alliantie aan te gaan met tegenspelers (je belooft gewoon van niet tegen hen te vechten)
- 2 punten per ontdekkingstegel die je hield als overwinningspunten
- 3 punten per Monolith (gebouw) dat je bouwde
- punten afhankelijk van hoever je gekomen bent op de verschillende research-tracks op je speelbord
- punten voor de tegels waarop je invloed hebt (staan afgebeeld op de tegels)
- 2 strafpunten als je de traitorkaart hebt (deze krijg je als je ondanks een alliantie deze speler toch aanvalt)

Titel : Eclipse
Auteur : Touko Tahkokallio
Uitgeverij : o.a. Asmodée
Aantal spelers : 2-6
Speelduur :  30 min./speler
Leeftijd : 14+

30-07-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
29-07-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Coyote (Gigamic)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Wat doe je tijdens de zomervakantie? Juist, je speelt af en toe een spelletje.
Het kan dan trouwens niet gek genoeg zijn, of het komt wel eens op tafel.
Zo speelden we laatst een spelletje "Coyote". Een spel dat al een tijdje op de markt is,
maar dat we nog niet konden (wilden) proberen.

Dit spel is een partyspel ... maar voor u wegklikt misschien toch even verderlezen.
Houdt u bijvoorbeeld van perudo, chapeau en andere bied/gokspelletjes, dan is deze knotsgekke versie
misschien toch wel wat voor u.

Iedereen krijgt bij aanvang van het spel een haarband die hij/zij op het hoofd plaatst. Elke ronde krijg je
een veer met hierop een getal. U mag uw eigen veer niet bekijken en steekt deze dan ook zonder te bekijken achter de band.
Nadien gaan de spelers gewoon tegen elkaar opbieden wat het totaal is van alle veren die in het spel zijn. Dit leidt tot hilarische
taferelen. Want er zijn echt serieus verschillende waarden, -10,-5, 1 t.e.m. 20, verdubbelen van de hoogste score, de hoogste score annuleren, ...

Het bieden gaat verder tot iemand het niet gelooft, er volgt een controle en de verliezer krijgt een bijltje. Als je drie bijltjes hebt verzameld, val je uit het spel. De speler die het langste overleeft, wint het spel.

Titel : Coyote
Auteur : Spartaco Albertarelli
Uitgeverij : o.a. Gigamic
Aantal spelers : 2-6
Speelduur : 20 min.
Leeftijd : 8+

29-07-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
28-07-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cthulhu dice (Steve Jackson games)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Laat ons beginnen met een foutje recht te zetten, de titel.
Mijn kennis van het Engels is bescheiden, maar dice is volgens mij meervoud en als we het speelmateriaal van dit spel bekijken,
dan zien we slechts één dobbelsteen, "Cthulhu die" was dus misschien beter geweest.
Bovendien zou je het dan op twee manieren kunnen vertalen : dobbelsteen of dood!
En dit laatste is meestal het geval !!!

In dit "spel" gooi je met de dobbelsteen en voer je uit wat er staat afgebeeld.
Het spel duurt gemiddeld 34 seconden (!) per speler, dus eigenlijk is dit een perfect spelletje om een startspeler te bepalen.
Aan het begin van het spel krijgt elke speler 3 stenen, dit zijn z'n levens.
Bedoeling is dat je als enige overlevende overblijft, maar vaak zal ook het spel (Cthulhu) zelf winnen.
Als je aan de beurt bent, zeg je tegen wie je gaat vechten. Je kan de volgende symbolen gooien. Nadien mag de tegenspeler nog een reactie spelen door ook de dobbelsteen te werpen en het resultaat uit te voeren.
1) yellow sign : een aangeduide tegenspeler (op voorhand) verliest een levenspunt aan Cthulhu
2) tentakel : je neemt een levenspunt van een tegenspeler af
3) elder sign : je krijgt één levenspunt van Cthulhu
4) Cthulhu : iedereen verliest één levenspunt aan Cthulhu
5) oog : kies één van bovenstaande uitkomsten
Als je al je levenspunten kwijt bent, wordt je krankzinnig. Je kan dan nog wel aanvallen, maar niemand kan jou nog viseren. Als je levenspunten steelt, dan gaan deze ook naar Cthulhu. Je kan enkel terug genezen als je een Elder sign rolt.
Het spel eindigt als iedereen krankzinnig is of er slechts één speler met levenspunten over is.

Oh ja, er zijn blijkbaar verschillende versies qua dobbelsteen, in allerlei kleurtjes en zelfs een metalen.

Titel : Cthulhu dice
Auteur : Steve Jackson
Uitgeverij : Steve Jackson Games
Aantal spelers : 2-6
Speelduur : 5 min. (maximum)
Leeftijd : 10+ (ik zou zelfs 5+ durven zeggen, ware het niet dat het thema nogal duister is)

28-07-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
27-07-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwsbrief 2012/8
Klik op de afbeelding om de link te volgen Volgende week is het weer spellenavond bij SpinLi. Augustus is traditiegetrouw de retrospellenavond, dus breng gerust eigen en "oudere" spellen mee. Wij zorgen voor het tegengewicht met héél wat nieuw geweld. (klik op de afbeelding om te vergroten)


27-07-2012 om 16:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Eclipse
Klik op de afbeelding om de link te volgen Eclipse :

+ waar voor je geld, qua materiaal mag je niet klagen
+ thematisch is dit spel echt wel top, vandaar ook de logische hoge ranking op BGG
+ heroïsche strijd, waarbij je ook als niet aanvalslustige speler (zoals mezelf) best een patatje kan meesteken
+ een "grote" euro in een "Amerikaans" jasje
+ enorme mogelijkheden en grote herspeelbaarheid
+ ik wil onmiddellijk het spel spelen en liefst zelfs meerdere keren, dus bij deze ben ik op zoek naar medespelers
+ gevechten worden gestreden met een dobbelsteenrol, maar deze is aan te passen en bovendien is een verlies soms zelfs niet slecht
+ het systeem is enorm gestroomlijnd, het voelt allemaal héél natuurlijk aan
+ de spelregels zijn prima geschreven, het lijkt allemaal lijvig, maar het gaat zéér vlot allemaal
+ spelen kan met 2 tot 6 spelers

- de voorbereiding van het spel kan wel even duren (er zijn zo veel verschillende fiches, een soort van organisatie dringt zich op)
- de kwaliteit van de plastic vliegtuigjes is niet dat van FFG (beetje jammer toch gezien het thematisch zo sterke aspect)
- bij een maximale bezetting zorgt u best voor een redelijk grote tafel (liefst rond), zodat de zichtbaarheid op het strijdveld voor iedereen op punt staat
- de tijdsduur (zo'n 30 min. per speler wordt aangegeven, maar reken toch maar ietsje meer) is voor mij zeker geen hindernis, maar als je natuurlijk met zes speelt, ben je al een tijdje onderweg. Het enige negatieve eraan vind ik niet de speelduur, maar het feit dat het spel om deze reden minder snel op tafel komt te liggen (dus eigenlijk toch een pluspunt)

Conclusie : ik begin met een impressen van dit spel omdat ik dat al graag even aan u kwijt wilde. Een bespreking en overzicht van de regels komt er zeker ook aan de volgende dagen. Eclipse doet voor mij eigenlijk alles wat ik ervan verwachtte. Het spel is natuurlijk gehypet en is reeds twee keer uitverkocht. Hij is hier en daar nog wel te vinden ongetwijfeld en hij zal ook waarschijnlijk wel in een derde editie verschijnen, maar het geeft aan hoe populair dit spel wel niet is. Het spel lijkt groots en ongelooflijk moeilijk als je het ziet liggen, maar het speelt zo vlot en is zo gestroomlijnd dat ik het echt wel iedereen kan aanbevelen (zelfs jongere spelers die wat gewoon zijn). Het space-thema ligt voor veel mensen misschien wel gevoelig, ik weet dat hier toch wel wat mensen op afknappen, maar ik raad hen toch aan om hier even door te kijken. Wij speelden ons eerste potje gewoon allemaal als mensen, dus met gelijke wapens, maar ik zie al héél wat mogelijkheden als je ook met de alien-rassen aan het werk gaat. Dit spel gaat ongetwijfeld nog meer op tafel komen en ik ben steeds bereid om mee aan te schuiven (als je de tijd er voor hebt natuurlijk). Samen met Eminent domain is dit ongetwijfeld één van de beste spellen in onze spellenkast. Zou het toevallig zijn dat het thema gelijklopend is en dat zelfs de vliegtuigjes van hetzelfde materiaal zijn??? Toeval of niet, Eclipse is een aanrader!

27-07-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
26-07-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Grimoria
Klik op de afbeelding om de link te volgen Grimoria :

+ leuk en kleurrijk materiaal met prachtige artwork (Duitse versie tov de Engelse en oorspronkelijke Japanse)
+ de acties kiezen in een toverboekje is een keer iets anders
+ elkaars keuzes inschatten (aanval of toch eerder jezelf verdedigen)
+ klein beetje set-collecting
+ een sfeervol thema
+ simultaan acties kiezen weet ik wel te smaken

- we speelden het spel met z'n drieën en het werkte, maar volgens mij is het toffer met een volledige bezetting
- het is wat het is en niet meer dan dat, herspeelbaarheid zet ik een vraagteken bij
- er is wel wat Duitse kennis vereist, maar er zijn niet al te veel verschillende kaartjes, dus eens je de karakters kent, is er geen probleem (zie foto)

Conclusie : Grimoria ziet er uit als een bordspel, maar eigenlijk is het een verdoken kaartspelletje. Er zitten héél wat originele en leuke elementen in dit spel en ik sla een spelletje zeker niet af. Ik zal het waarschijnlijk echter wel niet zo snel zelf uit de kast halen (waarom weet ik eigenlijk niet). Het systeem van de toverspreuken en het feit dat je een steeds grotere keuze hebt, maakt het spel ook toegankelijk. Je leert als het ware elke beurt een extra toverspreuk waarmee je wel leuke dingen kan doen. Ik hoop alleszins het spel binnenkort op tafel te krijgen met een volledige bezetting, want dan is het volgens mij toch nog een stukje intenser. Ik ben in ieder geval benieuwd.



26-07-2012 om 05:18 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.We're back !!!!
Terug van weggeweest, zijn we klaar om met veel inspiratie onze blog terug aan te zwengelen.
Tijdens deze twee weken vakantie hebben we ons vooral beziggehouden met het spelen van spelletjes en dat zullen
jullie de komende weken geweten hebben.

Ik zal jullie mijn bevindingen bij enkele spellen weer laten weten in enkele impressens, we bereiden onze volgende spellenavond voor,
we kondigen reeds enkele nieuwe spellen aan en trekken in één grote lijn richting Spiel met enkele previews en verwachtingen. Het
beloven weer spannende tijden te worden.

26-07-2012 om 05:08 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
13-07-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Magnum sal (Gry Leonardo)


In Magnum sal speel je de manager van een groep mijnwerkers. Deze gaan op zoek naar het meest kostbare goed uit de regio, nl. het witte goud, zout. Dit kostbaar materiaal wordt netjes op de markt verkocht tegen een zo hoog mogelijke prijs of wordt gebruikt om aan de koning zijn wensen te voldoen. De speler die aan het eind van het spel het meest geld heeft weten te vergaren wint dit thematisch mooi uitgebouwde spel.

In Magnum sal wordt er op twee terreinen gespeeld, enerzijds in de mijn waar je zout kan gaan ontginnen en waar je je mijnwerkers naartoe stuurt. Aan de andere kant heb je het dorp waar je een bezoek kan brengen aan de markt, de taverne, het kasteel, een pomphuis en een werkplaats.
Magnum sal is een typisch worker-placement-spel met toch enkele leuke "nieuwe" elementen.

Het spel bestaat uit drie grote fasen, die op hun beurt worden onderverdeeld in ronden. In een ronde voert een speler telkens twee acties uit (met uitzondering van de eerste ronde, dan mag je er slechts één uitvoeren). De mogelijke acties die een speler kan ondernemen zijn de volgende :
- een mijnwerker in de mijn plaatsen of verplaatsen
- zout ontginnen uit een mijnkamer
- een assistent inzetten op de gebouwen
- een gebouw bezoeken (en bijhorende actie gebruiken)
- passen



1) Een mijnwerker in de mijn plaatsen of verplaatsen : je mag je mijnwerker op een leeg vakje zetten dat grenst aan eerder geplaatste mijnwerkers. Je mag met meerdere mijnwerkers op één vak staan. Ga je naar een onbekend vakje, dan draai je dit om en wordt er onmiddellijk zout en water (blokjes) op de tegel gelegd. De ketting die wordt gevormd met mijnwerkers mag nooit verbroken worden door een verplaatsing. (met uitzondering van gangen waar het zout reeds ontgonnen is)

2) zout ontginnen : je berekent je kracht (= aantal mijnwerkers - aantal waterblokjes) en zoveel zoutblokjes mag je naar boven halen. Je verplaatst de blokje(s) door de mijnschacht en betaalt telkens 1 cent als je een vakje passeert waarop je zelf geen mijnwerker hebt. Je betaalt dit aan de speler die er wel een mijnwerker heeft staan. Staan er meerdere, dan mag je kiezen wie je betaalt. De bovengehaalde zoutblokjes leg je bij je persoonlijke voorraad. De mijnwerkers die je gebruikte om te ontginnen, leg je neer. Ze zijn moe en kunnen voorlopig niet gebruikt worden. Ze kunnen nog wel gebruikt worden om zoutblokjes te transporteren (zowel door jezelf als door andere spelers). Als je de actie rusten kiest (2x passen in je beurt), dan mag je deze mijnwerkers allemaal terug actief maken.

3) een assistent inzetten : je plaats een mijnwerker uit je voorraad of uit de mijn (zonder dat je de ketting breekt) bij een gebouw waar je een assistent kan plaatsen. Er kan slechts één assistent bij de gebouwen staan. Telkens een speler dit gebouw activeert, krijg je een cent van de bank.

4) een gebouw bezoeken : je kan een gebouw slechts één maal in je beurt bezoeken, eventuele assistenten krijgen een cent van de bank.
- taverne : hier kan je nieuwe mijnwerkers aankopen voor de huidige prijs, de prijs wordt opgedreven telkens er iemand deze actie kiest
- werkplaats : je koopt één van de drie openliggende gereedschappen (zie later), de vitrine wordt onmiddellijk terug aangevuld (duurste)
- pomphuis : je gaat water oppompen uit de mijn, eerste blokje is gratis, extra blokjes dien je voor te betalen
- markt : je voert tot 2 transacties uit, kopen en/of verkopen van zoutblokjes tegen de huidige prijs
- stadsplein : je krijgt 1 cent van de bank
- kasteel : hier kan je aan de opdrachten van de koning gaan werken, maar heb je enkele ronden geduld nodig. Je plaatst je mijnwerker in de rechtse cirkel. Bij aanvang van je volgende beurt zet je hem in de linkse cirkel en tegen het einde van de daaropvolgende beurt dien je een opdracht vervuld te hebben. Je geeft hiervoor de gevraagde zoutblokjes af en ontvangt de geldbonus zoals aangegeven op de tegel. Indien je niet kan leveren, moet je als straf 3 centen of één zoutblokje naar keuze afgeven

5) passen : je doet deze ronde niets en mag je vermoeide mijnwerkers terug actief maken

Gereedschappen laten je wat zondigen tegen deze bovenstaande regels. Je gebruikt ze éénmalig per fase.
- touw : je mag een extra verplaatsing (of plaatsing) doen in de mijn
- pikhouweel : je mag bij het ontginnen +1 bij je kracht tellen
- emmer : je mag een waterblokje verplaatsen naar een aangrenzende tegel (mag nog een dichte tegel zijn)
- kar : je mag de verplaatsingskosten van 1 (of 2 aangrenzende) tegel(s) laten vallen
- eten : je mag 1 of 2 uitgeputte mijnwerkers terug actief maken (zonder hiervoor te moeten passen)
- commercieel privilege : je mag een zoutblokje op de markt kopen voor 1 cent goedkoper of één zoutblokje verkopen voor 1 cent duurder dan de huidige prijs of een zoutblokje verkopen ook al ligt de markt vol (tegen de laagste prijs)
- koninklijk privilege : je mag je mijnwerker onmiddellijk in de linkse cirkel van het kasteel plaatsen als je de kasteelactie kiest. Dit wil zeggen dat je in je volgende beurt een opdracht moet vervullen

Als er vijf opdrachten zijn vervuld, eindigt de fase en wordt het speelbord terug leeggemaakt en klaargemaakt voor de volgende fase.
Indien het de derde fase was die afliep, dan eindigt het spel en krijgt elke speler nog 3 geld voor elk zoutblokje en geld voor het aantal gereedschappen dat hij heeft liggen (1-2 = 2 geld; 3-4 = 6 geld; 5-6 = 10 geld; 7-8 = 14 geld en 9+ = 20 geld).
De rijkste speler wint het spel.

Titel : Magnum sal
Auteur : Marcin Krupinski & Filip Milunski
Uitgeverij : Gry Leonardo
Aantal spelers : 2-4
Leeftijd : 10+
Speelduur : 90 min.


13-07-2012 om 14:08 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
10-07-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Edo
Klik op de afbeelding om de link te volgen Edo :

+ typisch Queenmateriaal, dus zeer verzorgd en stevig
+ enorm veel mogelijkheden
+ eindelijk nog eens een spel waarbij je je acties op voorhand moet plannen
+ een stevigere Queen game
+ heel wat mogelijkheden om tot een overwinning te komen
+ eens een keer geen puntensprokkelspel, het spel eindigt reeds bij 12 (!) punten (en je begint al bij 1)

- het spel heeft iets te weinig kleur naar mijn persoonlijke mening
- een spel waarbij je je acties op voorhand moet plannen (valt voor sommige mensen ongetwijfeld tegen)
- jammer dat dit maar tot 4 spelers kan gespeeld worden
- de eerste kickstarterfenomenen met dus een onvolledige doos tot gevolg, de extra bonustegels krijg je er niet bij (je zal ze misschien later wel los kunnen aanschaffen, maar ik blijf het een pijnlijke zaak vinden, vaste klanten die niet via kickstarter wensen te kopen, hebben er in mijn ogen evenveel recht op)

10-07-2012 om 00:14 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
09-07-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spiel des Jahres 2012
Mijn persoonlijke voorspellingen zijn uitgekomen, dus bij deze gaan de prijzen naar :

Spiel des Jahres :



Kennerspiel des Jahres :



09-07-2012 om 11:41 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
07-07-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Elder sign
Klik op de afbeelding om de link te volgen Elder sign

+ thematisch mooi uitgewerkt spel
+ geen overhoop aan kaartjes met al te veel tekst (relatief makkelijk)
+ coöperatief, maar iedereen kan z'n eigen weg toch wat gaan
+ véél kortere speelduur dan z'n grote broer en daardoor komt hij ongetwijfeld meer op tafel

- de spelregels zijn niet super geschreven, wat van de hak op de tak en dat zijn we de laatste tijd niet echt gewoon van FFG
- we hebben misschien veel geluk gehad, maar ik heb het spel toch al 50% van de tijd gewonnen
- als je niet houdt van een dobbelsteenrol, is dit niet echt iets voor jou

07-07-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (1)
06-07-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Maharani
Klik op de afbeelding om de link te volgen Maharani

+ prachtig, kleurrijk materiaal
+ héél wat puzzeluitdaging, veel mogelijkheden
+ vlotte gameplay en duidelijke spelregels
+ je scoort flink punten, je hebt het gevoel dat je altijd mee kan doen
+ spannend tot het slot, komt op punten aan
+ je ziet snel leuke mogelijkheden, maar hebt dan natuurlijk het muntje niet om een tegel in een ander kwadrant te leggen
+ geen te lange speelduur, perfecte timing

- indien je niet voor puzzelen bent, is dit misschien niets voor jou
- zit in de dunnere doos (net als uitbreiding van Kingdom builder) en zal misschien te weinig aandacht krijgen

In mijn ogen zijn er weinig minpunten, als je dit spel in de juiste categorie plaatst (familiespel met de nodige diepgang)

06-07-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
05-07-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maharani (Queen games)
Klik op de afbeelding om de link te volgen In Maharani bouw je het paleis voor de geliefde van de maharadja. In een beurt neem je een tegel uit de vitrine, plaats je deze volgens de bouwregels ergens in het paleis en scoor je punten voor aantal gekleurde tegels die aan elkaar grenzen en eigen arbeiders die aan elkaar grenzen. Het paleis is opgedeeld in vier kwadranten. Telkens er één is volgebouwd, volgt er een waardering. Als alle kwadranten zijn gewaardeerd eindigt het spel en wint de speler met de meeste punten. Uit deze korte intro merkt u alvast dat we hier weer te maken hebben met een typisch Queen-spel, eenvoudige, duidelijke spelregels, hoog speel-en puzzelplezier en prachtig uitvoering.

Concreet bestaat een spelersbeurt uit de volgende stappen :
- het rad met de vitrine naar je toe draaien (dit maakt het makkelijker om te gaan puzzelen)
- één tegel kiezen en deze in het paleis plaatsen : hier zijn er twee mogelijkheden, nl. de tegel plaatsen in het kwadrant waar hij in de vitrine lag of in een ander kwadrant. Kies je voor deze laatste, dien je één van de vier munten om te draaien op je spelersbordje. Je hebt zo'n muntje voor elk kwadrant. Je mag al deze munten terug opendraaien als een beurt (maar kan dan uiteraard niets anders meer doen)
- je scoort één punt voor de tegel zelf en extra punten voor alle tegels van dezelfde kleur die horizontaal of verticaal aan je gelegde tegel grenzen
- indien je de tegel met de pijl naar je toe hebt kunnen bouwen (op elke tegel staat zo'n pijltje), dan mag je een arbeider op de tegel plaatsen. Heb je nog geen arbeider op deze kleur tegel in het kwadrant, breng je een nieuwe arbeider in. Heb je er al wel één in dezelfde kleur, dan wordt deze verplaatst. Je scoort één punt voor de ingezette (verplaatste arbeider) en extra punten voor elke arbeider die horizontaal en verticaal aan deze arbeider hangen.
- je hebt nu de keuze om tegen betaling van 2 punten nog een tegel te plaatsen volgens bovenstaande regels
- tenslotte vul je de vitrine terug aan en is de volgende speler aan de beurt

Indien een kwadrant is volgebouwd, wordt er gekeken naar het aantal arbeiders dat je in het kwadrant hebt staan en krijg je de overeenkomstige punten (aangegeven op het bord). Nadat de vier kwadranten zijn gescoord eindigt het spel en wint diegene met de meeste punten.

Titel : Maharani
Auteur : Wolfgang Panning
Uitgeverij : Queen games
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 40 min.
Leeftijd : 8+

 


05-07-2012 om 09:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
28-06-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwsbrief 2012/7
Klik op de afbeelding om de link te volgen Op vrijdag 6 juli houden we onze 66ste spellenavond. Een specialleke mag ik wel zeggen. Hopelijk zijn jullie met héél wat vertegenwoordigd.
Er zullen trouwens enkele grotere, langere spellen op tafel verschijnen met demo's van spellenclub Pallieter (waarvoor nu al onze uitdrukkelijke dank). Hopelijk zien we ook onze collega's van Bengereng, Heist-Statie en 't Geel pionneke nog eens verschijnen. Een leuke verbroedering bij het inzetten van de vakantie lijkt me een leuk idee.

28-06-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (1)
20-06-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Flossen hoch ! (Zoch verlag)
Klik op de afbeelding om de link te volgen In deze knotsgekke pinguïn-vis-race probeer je goed te onthouden waar welke vissen onder water zitten, zodat je de langste vis (van de juiste kleur) eruit kan halen. Eet je grote vissen, dan zal je veel plaatsen vooruit kunnen zetten met je pinguïn op het racespoor.

Een ronde ziet er als volgt uit :
- gooi de dobbelsteen (startspeler)
1) de dobbelsteen toont een kleur : om beurten proberen de spelers een vis in deze kleur uit het water te halen (of de regenboosvis = joker)
2) de dobbelsteen toont een vis : de spelers proberen om beurten een vis in hun eigen kleur uit het water te halen (of de regenboogvis) (pinguïns hebben zelfde kleuren als de vissen)
3) de dobbelsteen toont een haai : de speler die dobbelde roept "Haai-alarm". De spelers trekken tegelijkertijd een vis van eender welke kleur uit het water. (wel slechts één vis)

- verplaats je pinguïn
beginnend van de startspeler vertrekken de spelers (die een juiste vis boven haalden) op het spoor. Ze leggen hun getrokken vis tegen hun pinguïn en plaatsen deze op het einde van de vis in het volgende gat. Komen ze op een andere pinguïn terecht, dan springen ze erover. Komen ze in de hoeken van het spelbord op een ijsschots terecht, dan gaan ze naar het eerstvolgende vrije veld.

- plaats de vissen terug
om beurten, startend van de startspeler, plaatsen de spelers hun getrokken vis terug in de zee. Dit mag uiteraard op een andere plaats zijn dan waar ze zijn getrokken.

Daarna gooit de volgende speler en doorlopen we dezelfde fasen. Zo gauw een pinguïn over de finishlijn komt, eindigt het spel en is die speler de winnaar.

Titel : Flossen hoch!
Auteur : Edith Grein-Böttcher
Uitgeverij : Zoch verlag
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 20 min.
Leeftijd : 4+

20-06-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 09-2005


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs