Zoeken in blog

Inhoud blog
  • Van Porto naar Compostela
  • Dag 99: Terug thuis!
  • Dag 98: Afscheid van de camino
  • Dag 97: Terugblik vanuit Santiago de Compostela
  • Dag 96: Van Olveiroa naar Fisterra 35 km
    Reinhilde op pelgrimstocht
    te voet van Opoeteren naar Compostela
    19-08-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 36: Van Sorigny naar St. Maure de Touraine 20 km

    25 ... een magisch getal... 25 + 25 = 50 of 50 - 25 = 25... Ik ben 50.

    Vandaag precies 25 jaar geleden beleefde ik ook een moment van intens geluk... want toen werd mijn dochter geboren. Het was ook heet die dag. En wat nu zo magisch is... Net vandaag, 25 jaar later, wordt onze Lize 25! :D Een heel dikke proficiat, Lize! De Zuiderwind zal vandaag 25 warme kusjes van mij naar jou brengen. Wedden dat je de warmte zal voelen!

    Ja, ik zit nu in vogelvlucht ongeveer 25 x 25 km bij jou vandaan, maar in mijn hoofd en in mijn hart ben ik vandaag dicht bij jou, Lize.

    En volgens mij gaat de magie nu zijn werk doen... en komen er vanavond nog veel berichtjes en telefoontjes met felicitaties voor jou!

    Ondertussen zit ik weer 20 km verder. Voor de middag was de temperatuur nog aangenaam. Rond 12.30 u. hadden Mi-Ange en ik ons doel bereikt. Jos had ondertussen een kamer gereserveerd, maar eerst zijn we nog eens naar het zwembad gereden. Zalig verfrissend!

    Oh ja, onderweg werden we door enkele mannen uitgenodigd om iets te komen drinken. Ze vulden ook onze flessen met fris water. Aan één van de mannen heb ik gevraagd of hij met mij op de foto wou. Hij leek wel een Middeleeuwse magiër. (zie eerste foto)
    En ik kreeg het voor mekaar om met deze droogte weg te zakken in de enige plek modder die er nog restte. Mi-Ange heeft er eens goed om gelachen en dan een foto gemaakt van mijn schoen.
    Ik hoop op iets frisser weer morgen. Gisteren liep de temperatuur hier op tot 40 graden. Vandaag 35 gr.

    A demain!

    Verzonden met mijn Windows Phone

    Bijlagen:
    WP_000313.jpg (358.1 KB)   
    WP_000314.jpg (143.7 KB)   
    WP_000316.jpg (204.5 KB)   
    WP_000317.jpg (184.2 KB)   

    19-08-2012 om 00:00 geschreven door Reinhilde Clijsters  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (6 Stemmen)
    18-08-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 35: rustdag

    Is het in België ook zo verschrikkelijk warm? De temperaturen klommen tot 40 graden vandaag. 't Is alleen goed om te zwemmen. En dat heb ik dan ook gedaan vandaag, samen met Jos en Mi-Ange (mijn broer en schoonzus). Ze zijn me gisterenavond komen opzoeken. Ik ben om 22.00 u. nog met hen naar een kasteelruïne hier in de buurt gereden, waar een Middeleeuws spectakel werd opgevoerd met als titel 'De terugkeer van de koningen'. Knappe vertoning.
    Ook al is het verschrikkelijk heet, morgen wil ik toch weer gaan stappen. Er staat een korte etappe (ong. 20 km) op het programma. Mi-Ange stapt mee. We zullen vroeg vertrekken om de grootste hitte voor te zijn.
    Geniet van deze zwoele zomeravond!


    Verzonden met mijn Windows Phone

    Bijlagen:
    WP_000306.jpg (149.2 KB)   
    WP_000308.jpg (154 KB)   
    WP_000309.jpg (145.1 KB)   

    18-08-2012 om 00:00 geschreven door Reinhilde Clijsters  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    17-08-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 34: Van Tours naar Sorigny 23 km
    Het was middernacht eer Raf, Els en ik in onze bedden lagen.
    Zo ver rijden met de auto, dan mij op de leukste manier verrassen, mij trakteren op een lekker etentje en ook nog niet willen dat ik meedeel in de hotelkosten ... Wie durft nog beweren dat collega's geen echte vrienden kunnen zijn? Ik ben er nog een beetje ondersteboven van! Raf en Els, heel, heel erg bedankt. Dit is ook onvergetelijk! (Ik krijg alweer de slappe lach als ik aan de ontmoeting in de kathedraal denk.:D)

    Aan al mijn collega's: heel veel groetjes! Geniet nog van jullie laatste weken vakantie. Bij sommige onder jullie begint het misschien alweer te kriebelen om een nieuw schooljaar te beginnen?
    En de verrassingen stapelen zich op. Ik was nog maar net de grote stad Tours uit, toen onze Tim een berichtje stuurde. Hij zou me opwachten deze middag in Montbazon, een stadje op 6 km van mijn eindbestemming vandaag. Precies om 12 uur vonden we elkaar. We zijn samen wat gaan drinken en eten. Even na 13 u. nam Tim spontaan mijn rugzak op zijn rug. Hij wandelde de laatste 6 km mee, want zijn auto stond al sinds gisterenavond geparkeerd in Sorigny en deze morgen had hij de 6 km al gelopen! Wat een geweldige zoon heb ik! Na een cola bij aankomst en een douche is Tim om 14.45 u. naar huis vertrokken. (Nu was Tim nat van het zweet, want met een zware rugzak lopen in volle zon bij temperaturen boven de 30 graden, 't is toch niet niks. )

    Ik heb een lekker frisse kamer in een kleine herberg met bar, restaurant en internet! Ik blijf lekker binnen tot vanavond.Wat lezen, de kaarten bekijken voor de volgende dagen, ...
    En zo is elke dag weer anders. Ik vermoed dat er ondertussen een heel aantal een beetje jaloers zijn op mij!

    Ik wil vandaag ook nog eens iedereen bedanken voor de vele berichtjes en e-mails die ik ontvang en voor de leuke reacties en tekstjes in het gastenboek. Het zijn allemaal vitaminen voor de ziel.
    DANK JE WEL!
    Verzonden met mijn Windows Phone



    Bijlagen:
    WP_000301.jpg (181.9 KB)   
    WP_000303.jpg (272.6 KB)   
    WP_000304.jpg (136.9 KB)   

    17-08-2012 om 00:00 geschreven door Reinhilde Clijsters  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (12 Stemmen)
    16-08-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 33: Van Amboise naar Tours 30 km
    Alweer een mijlpaal bereikt! Ik ben in Tours! Het was een redelijk zware dag. Om 7 u. liep ik bij de bakker binnen om even later te onbijten op een bank langs de Loire. De zon liet zich weer van haar beste kant zien. De eerste 25 km liep ik door kleine dorpjes en stadjes, redelijk veel op en af. Af en toe met steile beklimmingen naar een kasteel. Best vermoeiend! Maar de laatste 5 km stapte ik opnieuw over het jaagpad langs de Loire. De laatste keer! Tot nu liep ik bijna steeds zuid-westwaarts, maar vanaf morgen ga ik pal naar het Zuiden tot aan de Spaanse grens.
    Net voor ik de Loire overstak, zag ik de kathedraal van Tours aan de andere kant liggen. Ik had nog niet de kans gehad om mijn voeten in de rivier te steken en voilà nu bood de kans zich aan! Ik bedacht me niet, trok mijn schoenen uit en stapte in het ondiepe water. Bij elke stap zakten mijn voeten een beetje weg in het zand. Een zalige massage voor de voeten!
    Nog geen kwartier later stapte ik de kathedraal van Tours binnen. En daar werd ik verrast... Ik maakte net een kaarsje aan toen nog een pelgrim mij benaderde... De vrouw zag er wat verwilderd uit. Ik vroeg haar in het Frans naar haar nationaliteit. Ze leek me niet te verstaan. Ik vermoedde dat het een Duitse was, maar toen bemerkte ik de Belgische vlag achter op haar rugzak. "Ah! Een Vlaamse pelgrim!" Plots begon die rare vrouw heel hard te lachen. En toen... herkende ik achter die zonnebril en onder die rare pruik...: juf Els van Dorne! Ze vertelde dat ze met de trein tot hier was gekomen. Ik geloofde haar niet meteen en zag dan nog een duister figuur achter een pilaar met een camera in de aanslag! Ook die herkende ik niet meteen. Maar wie houdt er van gekke fratsen en heeft de leukste ideeën??? Meester Raf (onze directeur) natuurlijk! Wat een verrassing! Die moesten meteen op de foto! Kijken! De moeite waard!
    Morgen vertel ik meer hierover. Nu gaan we gezellig samen eten! Geweldige collega's heb ik!

    Bijlagen:
    20120816_205704.jpg (308 KB)   
    20120817_071610.jpg (200.3 KB)   
    DSC_3016.jpg (376.9 KB)   
    DSC_3017.jpg (419.6 KB)   
    WP_000285.jpg (187.6 KB)   
    WP_000286.jpg (141.8 KB)   
    WP_000293.jpg (141.4 KB)   
    WP_000296.jpg (154.7 KB)   
    WP_000297.jpg (145.3 KB)   
    WP_000300.jpg (194.3 KB)   

    16-08-2012 om 00:00 geschreven door Reinhilde Clijsters  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (9 Stemmen)
    15-08-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 32: Van Chaumont naar Amboise 23 km
    Het was al warm deze morgen toen ik vertrok. Ik vertrok langs de Loire om even later omhoog te klimmen naar het kasteel. Eer ik boven was, baadde ik alweer in het zweet. Ik moest al snel mijn handmatige voorhoofdwisser in werking stellen. ( om de minuut met gestrekte wijsvinger snel van links naar rechts over mijn  voorhoofd zodat mijn zicht niet troebel wordt) :D

    Ik volgde weer een heerlijk afwisselend parcours, soms langs de rivier, dan door dorpjes, langs kastelen en stukjes door het bos.

    Ik praatte Duits met een pelgrim uit Duitsland (fietser), die moeite had met de Franse taal. Een Italiaan, die ik twee dagen eerder in Blois al had gezien, vertelde in een sappig, zangerig Frans over zijn camino in Spanje vorig jaar. En nog vele anderen spraken me aan. Elke dag weer nieuwe fijne ontmoetingen.

    Rond 14.30 u. stond ik voor het majestueuze kasteel van Amboise. Ik keek rond om het Office de tourisme te vinden  voor een stadsplan en ontdekte dan net tegenover het kasteel het hotel waar ik telefonisch een kamer had gereserveerd (27 euro!). En aldus kon ik eerst fijn douchen en daarna de stad verkennen.

    Het is hier heel druk vandaag. Veel toeristen. En allerlei speciale activiteiten op deze feestdag. Er zijn hier zoveel cafés en toch heb ik heel lang moeten zoeken om er één te vinden waar ik een internetverbinding kon maken.

    Ik had ondertussen ook heel grote dorst en ben dus heel tevreden dat ik eindelijk zit. Ik ga proberen om ook de verslagen van gisteren en eergisteren in orde te maken.

    Verzonden met mijn Windows Phone




    Bijlagen:
    WP_000279.jpg (219.2 KB)   
    WP_000280.jpg (123.5 KB)   
    WP_000281.jpg (248.2 KB)   
    WP_000284.jpg (113.4 KB)   

    15-08-2012 om 00:00 geschreven door Reinhilde Clijsters  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
    14-08-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 31: Van Blois naar Chaumont 25 km
    Ik heb maar tien minuten toegang tot het internet vandaag. Een kort verslag dus.
    Het regende een beetje voor de middag. Mijn route liep vandaag niet meer langs de Loire. Ik volgde het fietspad langs de kastelen. Ook mooi, maar ik miste de rust van de rivier. Ik was ook heel moe vandaag, maar gelukkig vond ik dadelijk een slaapplaats. De douche deed goed!

    Morgen een uitgebreider verslag.

    Aanvulling:

    De avond was geweldig! Met grote honger installeerde ik me om 19 u. als eerste gast in een restaurant. Even later stapte een man (een zestiger) binnen. De ober verwees hem naar het tafeltje naast het mijne. Zijn gebruinde gezicht en armen vielen me op. Een pelgrim? Ik bekeek tersluiks zijn benen. Dat was genoeg om te weten dat hij niet te voet onderweg was. Hij had niet de 'paardenpootjes' zoals ik als ik mijn sandalen aan heb.(bruine benen, met witte stukken onderaan. ) Ik knoopte een gesprek aan. Het was een fietser die Frankrijk doorkruiste van N.W. naar Z.O.

    Het werd een gezellig etentje. En daarna kuierden we samen nog meer dan een uur langs de Loire. Hij vertelde over de kastelen en deze streek die hij al zo vaak bezocht met zijn vrouw.

    We zagen de kleurschakeringen van de lucht boven de Loire voortdurend veranderen. Wondermooi! En natuurlijk werd het fototoestel boven gehaald.

    Rond 22 u. wensten we elkaar "Bonne nuit" en "Bon chemin!"

    Terug in de chambre d'hotes dook ik onmiddellijk onder de lakens en was al vlug in het zoete-dromen-land.

    Verzonden met mijn Windows Phone




    Bijlagen:
    WP_000270.jpg (143.9 KB)   
    WP_000271.jpg (106.2 KB)   
    WP_000272.jpg (99.9 KB)   
    WP_000273.jpg (96.6 KB)   
    WP_000276.jpg (168 KB)   
    WP_000278.jpg (121.5 KB)   

    14-08-2012 om 00:00 geschreven door Reinhilde Clijsters  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
    13-08-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 30: Van Suevres naar Blois 16 km
    Ik was nog niet het dorpje uit vanmorgen toen een vriendelijke autobestuurder naast me stopte om me een wandelpad te wijzen dat me snel naar de oever van de Loire zou leiden. Ik bedankte hem. Hij riep me nog na dat hij ook vrienden had in België... De dag was weer goed begonnen.

    Rond 11 u. zag ik twee jongens (25-30 jaar)op een bank rusten. Ik vroeg naar hun nationaliteit. "Hollandais!"
    Ze zijn ook te voet op weg naar Compostela en volgen dezelfde route als mij. Ik zal ze nog wel tegenkomen. Leuke gasten!

    Even later groette ik een oudere vrouw en wenste haar een fijne dag. Iets verder zette ik me op een bank met uitzicht op de Loire,om wat te drinken. Na een vijftal minuten kwam de oudere vrouw naar me toe en vroeg of ze even bij me mocht zitten. "Graag!"
    Ze vertelde dat ze een eindje terug woonde in een huis met uitzicht op de Loire en hoezeer ze hield van deze rivier. Ze adviseerde me wat ik zeker moest bezoeken in Blois. En dan vroeg ze of ze me niet te lang ophield. "Mais non, madame!" Ik moest maar 6 km meer stappen vandaag. En dan... werd mijn dagplanning op een aangename manier overhoop gehaald...

    Ze nodigde me uit om bij haar te komen eten. Ik moest me niet verplicht voelen, maar ... Ik twijfelde geen seconde. Ik wou heel graag wat tijd doorbrengen met deze lieve 83-jarige dame.
    We wandelden op haar tempo 1 km terug naar haar huis uit de 17de eeuw of ouder. Ze was in het bezit van een verkoopakte van het huis, daterend van 1720!
    Ik mocht me wat opfrissen en de tuin en het huis bekijken terwijl zij even in de keuken bezig was. En toen zette ze Porto en nootjes op tafel om te aperitieven. Ondertussen babbelden we honderduit. Daarna toverde ze een heerlijke maaltijd op tafel met voorgerecht, lamsvlees en boontjes en een heerlijk nagerecht. Tot 15.45 u. bleef ik bij haar. Nicole vertelde haar levensverhaal en ik een beetje het mijne. We praatten over de natuur, muziek, religie, spiritualiteit,... We lachten samen en pinkten zelfs wat traantjes weg. We hadden zoveel gemeen...
    "Het lot bracht ons samen vandaag", zei ze,"en het maakt ons beiden gelukkig."
    Tenslotte liet ze me nog de ondergrondse kelders zien, die via ondergrondse gangen verbonden waren met het kasteel dat ik 5 km eerder had gezien. Indrukwekkend!
    Met twee zoenen namen we afscheid. Ze gaf me nog vlug haar adres en telefoonnummer. Ik moest zeker eens terug komen om de streek grondig te verkennen en dan mocht ik bij haar logeren. "Graag, Nicole!" (Marcel ?? :D)
    Ik stapte opgewekt verder en rond 17 u. bereikte ik de kathedraal van Blois. Na het bezoek haalde ik mijn stempel en slenterde gelukzalig door de mooie stad. De 'église St. Nicolas', een kerk uit de 12de eeuw, vond ik nog veel mooier dan de kathedraal.
    Pas rond 19.00 u. zocht ik mijn weg naar het CIS, 2 km uit de stad. Voor 27 euro heb je hier een ruime kamer met ontbijt en je ontmoet er veel nationaliteiten.
    Een douche, de was, de blog, en dan is het slaaptijd. Ik kijk alweer uit naar de volgende dag!
    Verzonden met mijn Windows Phone

    Bijlagen:
    WP_000248.jpg (194.6 KB)   
    WP_000253.jpg (168.8 KB)   
    WP_000255.jpg (185.1 KB)   
    WP_000256.jpg (180.2 KB)   
    WP_000257.jpg (335.6 KB)   
    WP_000258.jpg (180.9 KB)   
    WP_000263.jpg (131.6 KB)   
    WP_000265.jpg (176.3 KB)   
    WP_000266.jpg (140.3 KB)   
    WP_000267.jpg (216.9 KB)   

    13-08-2012 om 00:00 geschreven door Reinhilde Clijsters  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (13 Stemmen)



    Foto

    Foto

    Gastenboek
  • Education is compulsory for the students till 16 or 18.
  • OUNCES VS QUART
  • CUPS MEASUREMENT
  • Grams in a teaspoon
  • Buy google ratings for your business

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Archief per week
  • 25/03-31/03 2024
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 12/03-18/03 2012


    Over mijzelf
    Ik ben Reinhilde Clijsters
    Ik ben een vrouw en woon in Opoeteren (België) en mijn beroep is onderwijzeres.
    Ik ben geboren op 22/03/1962 en ben nu dus 62 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: Wandelen.
    Ik ben al 28 jaar gehuwd met Marcel en heb twee geweldige kinderen: Tim (26) en Lize( 24)

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs