Freek Neirynck zorgt met grote regelmaat voor 'boekensienjalementen' met een eigen kijk
voor wie iets méér wil
16-09-2014
Goochelgala in de Gentse Minard (10 en 11/10/2014)
Belgische
toptalenten tekenen present op dit goochelgala in de Minard Schouwburg Gent op
vrijdag 10 en zaterdag 11 oktober.
Kobe Van Herwegen De gastheer voor deze gelegenheid. Sinds jonge
leeftijd slaagt Kobe erin om vernieuwing in het goochelen te brengen. Kurt Demey Voor mentalist Kurt Demey is niemand een gesloten
boek. Hij duikt in de gedachten van het publiek, en ontrafelt de grootste
geheimen. Latif Illusionist Latif brengt wonderbaarlijk spektakel. De
kijkers van 'Belgiums Got Talent' betoverde hij volledig. Rafael Met zijn dove magic act nam illusionist Rafael deel aan
het 'World Magic Seminar' in Las Vegas en was hij winnaar van 'Les Anneaux
dArgent' in Lausanne. Nicolas Arnst Een jong talent dat indruk maakt met zijn
vingervlugheid. Het publiek verwonderen is zijn passie. Tom Bibo Deze wereldkampioen ballonplooien creëert op het podium
met veel humor zijn eigen magische wereld. Doble Mandoble De broers Luis en Miguel Cordoba hebben een eigen
kijk op magie. Met hun absurde mix van visueel theater, humor en manipulatie
werden ze in 2012 wereldkampioen (FISM) in de categorie comedy magic.
Wanneer: vrij 10/10 en zat 11/10/2014
Prijs: 15,00 / 10,00 Vrienden van Alijn, -26
Waar: Minard Schouwburg - Walpoortstraat 15, Gent
Tickets: Ticketbalie Vooruit - Sint-Pietersnieuwstraat 24, Gent
T 09 267 28 28 - di t.e.m. vrij 12:00 tot 18:00 Bestel tickets online
Liefdeisniks is de titel van de
eerste CD van Wim Toucour, pseudoniem van WimVanCaelenbergh (Ninove 1972°,die overkomt als een pure
post-kleinkunstplaat, maar de zanger gitarist (en nog enkele andere
instrumenten) noemt het liever semi-akoestische wereldpop met een verhaal. Kan ingekomen worden. En ook als hij verwijst naar Paul Simon en méér geloofwaardig nog naar de Belgische Yevgueni.
Verwijzingen
naar pioniers als Johan Verminnen (variatie, laagdrempeligheid, goede smaak),
Wim De Craene (bijna hitpotentieel) en heel af en toe een tikkeltje Jan De
Wilde in een niet depressieve bui liggen evenwel dichter bij de waarheid en
realiteit.
De
nummers van Wim Toucour verdienen gerust een plaats tussen de eindeloze
herhalingen van recentere hitnummers die Radio 1 in de Ochtends tussen vijf
en zeven draait, om aan zijn vaderlandse plichten te voldoen op het vlak van
obligate programmering van Nederlandstalige muziek. 1(één) Toucour zou heus
niet misstaan tussen Bos, Kowlier, Bedert De Mens, al dan niet in de versie
van HaarlemmerRick de Leeuw.
Hedendaagse
bard Toucour heeft minder woordballast in zijn betere teksten, staat met zijn
muzikaal steunbeen meer in de actuele samenleving, besnaart themas en algemene
inhoud méér het vandaag dan het universele. En doet dat alles met een bijna
absoluut correcte zegging. Echte luistermuziek, die toch nu en dan ook de
onderste kuitspieren activeert. Hij verruimt inderdaad hetNederlandstaligemuzieklandschapmeteenfrisgeluid, zo te
horen geborenuit zijn liefdevoorwereldmuziek
en folk,popencabaret.
De meest beklijvende nummers op
het schijfje zijn (in alfabetische volgorde: Ambras, BeetjeTourette, Ekonomi,ikanimé;' en SchafBrusselaf.
Een prachtige intro is die van "Al Qarya", één van de andere nummers op de disk. Je vloekt in
het diepst van je hart als je de strofe hoort, want dat blijkt de zoveelste
remake van Het Dorp van Wim Sonneveld, dat op zijn beurt ook al een cover is
van La Montagne van Jean Ferrat. Had hier maar een Raï-geïnspireerde melodie
onder de tekst gezeten Strumae had zijn pagina kunnen afstaan in de
Wereldencyclopedie van de Wereldmuziek. Of het petit nègre zo dik in de verf
moest worden gezet, laten we beter in de openbare discussie.
Wim
Toucour bezingt ook met het nodige gevoel de Stad Gent in Zeven jaar. Hij houdt
duidelijk van die biotoop als inspiratiebron, muze en geeft haar terug wat ze
verdient.
Het
risico van authentiek, gepersonaliseerde, degelijke en pure producties als
Liefde is niks is natuurlijk dat ze net te goed zijn voor het commerciële
amusementsgenre en niet experimenteel genoeg voor de verwende subcultuur. Ze
blijven ergens hangen. Onopgemerkt in het slechtste geval. Een probleem waar de
betreurde Wim De Craene twintig jaar geleden ook al mee zat en een decennium
later de nochtans getalenteerde Bart Van den Bossche.
Naast
zanger Wim op gitaar,shrutibox,boormachine
zijn ook te horen IsoldeVanderGoten op (bas)klarinet,accordeon,glockenspiel,lepels ;SanderClaes op elektrische gitaar;
KrisVanDaele op contrabas
en AlfredoBravo op
percussie-instrumenten
Nobilé, waarschijnlijk het meest opmerkelijke muzikale verhaal dat in
2014 geschreven wordt: 3 doodgewone Vlaamse heren, die na de uren hun
werkkledij ruilen voor een mooi kostuum en de grootste Nederlandstalige
klassiekers in opera-achtige, licht klassieke versies brengen, een uniek
concept.
Het is nu eindelijk zover voor schilder/behanger Kris Struyven, kok Wim
Vercammen en heftruckchauffeur Christophe Meuris; met gepaste trots presenteren
ze als Nobilé hun (titelloze) debuutalbum.
Op
dat debuutalbum brengt Nobilé tijdloze Nederlandstalige pareltjes als 'Zij gelooft in mij'
(André Hazes), 'Ik ga dood aan jou'
(Bart Herman), 'Het kan niet zijn'
(Will Tura), 'Zij' (Marco Borsato) en 'Ik hou van jou' (Dana
Winner) in verrassende en meeslepende Nobilé-versies.
Het verbluffende debuutalbum van Nobilé is nu overal
verkrijgbaar, ook digitaal via iTunes!
Tracklist:
1) Zij gelooft in mij (André Hazes)
2) Als een leeuw in een Kooi (Willy Sommers)
3) Zij (Marco Borsato)
4) Ik hou van jou (Dana Winner)
5) Het kan niet zijn (Will Tura)
6) Daar gaat ze (Clouseau)
7) Verloren hart verloren droom (Johnny White)
8) Laat me nu toch niet alleen (Johan Verminnen)
9) Ik ga dood aan jou (Bart Herman)
10) Mama (Heintje)
11) Io amo te (Italiaanse versie 'Ik hou van jou')
12) Nicoletta (Italiaanse versie 'Laat me nu toch niet alleen')
In het
kader van 50jaar migratie in Gent programmeert het
Inter(multi)cultureelCentrumDe Centrale op vrijdag 26 en zaterdag 27
september twee vrij unieke voorstellingen van het internationale erfgoedfenomeen De Draaiende DerwisjenZe treden op inde OLV Sint-Pieterskerk op het
Sint-Pietersplein, telkens om 20 uur.
De Centrale nodigde de wereldberoemde derwisjen van Konya uit. Ze wonen en werken in
dezestad in het zuiden van Midden-Turkije, op een 250 kilometer van de
Middellandse Zee, Daar
ontstond in de 12de eeuw dit bijzondere ritueel dat de eeuwen
doorstond.
.Jallaledin Rumi, alias Mevlana,
herhaalde haast oneindig - volgens de legende het circulaire dansen rond zijn
as terwijl hij de naam van de allerhoogste herhaalde en kwam zo in extase. Na
zijn dood voerden zijn discipelen deze trancedans op bij zijn tombe en
eeuwenlanger bij festieve en religieuze gelegenheden.
De bewegingen verwijzen in oorsprong naar de baan van de sterren van het firmament en
ze streven een mystieke vereniging na met de godheid. Het ritueel staat bol van
de symboliek en mystiek . Hun witte lange jurken staan voor de rouw voor hun Meester,
de zwarte mantel naar de tombe waarin hij opgebaard ligt, de gekruiste armen
aan het begin van de dans de warme eenheid met het godsfiguur.
De derwisjen worden live muzikaal
begeleid op een aantal traditionele instrumenten uit de Arabische
(volks)muziek: de ney (rietfluit),de oed
(Arabische luit), de kemenche (oerviool), de qanoen (citer) en worden
geleiddoor allerhande percussie. Hun ritueel is een serie van gezongen hymnen
(ilahi), die met geïmproviseerde, louter
instrumentale stukken (taksim) worden afgewisseld
.
Het ensemble van Konya is één van de zeldzame
gezelschappen, die deze oude traditie integraal bewaarde en internationaal
exporteert, meestal op festivals en in grote schouwburgen. heeft en ons zo de mogelijkheid biedt om een
blik te werpen op deze rijke
Jo Vally
gaat de countrytour op, letterlijk en figuurlijk, want hij trekt door
Vlaanderen met covers van onder andere John Denver, Billy Ray Cyrus en Johny
Cash, sommige in het Nederlands, andere in het Engels. Naast die gekende hits
schreef hij ook zelf enkele nieuwe liedjes, uiteraard trouw blijvend aan het
thema. Jo Vally begeleidt zijn teksten op zowel gitaar als piano en wordt
ondersteund door een zevenkoppige live band.
Theaterzalen
worden ondergedompeld in de countrysfeer dankzij straffe visuals en heuse line dancers,
die het publiek het gevoel geven in de Far West te zijn beland. Jo Vally blijft
zichzelf en geeft zijn eigen toets aan deze wervelende show die de fans
ongetwijfeld zal verrassen. Meer dan ooit wordt de veelzijdigheid van deze
Vlaamse topper tentoongesteld.
Genummerde
tickets:
standaardtarief: 29,50 euro exclusief
port- en reservatiekost
klein-abonnement: 28,00 euro
(tarief geldig bij 3 voorstellingen uit seizoen 2014-2015)
groot-abonnement: 26,00 euro
(tarief geldig bij 5 voorstellingen uit seizoen 2014-2015)
Kom Uit Pas: 6,50 euro
RESERVEER
VANDAAG NOG DE MOOISTE GENUMMERDE ZTPLAATSEN
In deze expo spelen
internationaal geroemde goochelaars uit de weinig bekende Belgische
goochelgeschiedenis de hoofdrol. Ze bieden ons een inkijk in hun wereld, tot
150 jaar terug. Servais Le Roy, Meester Brando, Klingsor, Josmah, Jean Seth,
Joe Alcatraz en de onvergetelijke Suzy Wandas nemen u mee in de fascinerende
wereld van circussen, magische theaters en goochelclubs. Uit privéarchieven van
goochelaars en officiële bewaarinstellingen toont het Huis van Alijn de meest
bijzondere affiches, unieke fotos en filmbeelden, kostuums en
goochelattributen.
Op 22 mei 2014 werd levende
legende Charles Aznavour 90 jaar en ook zijn vele Belgische fans mogen zich
verheugen op een passend en historisch feestje! Op zaterdag 22 november 2014
rolt de Lotto Arena in Antwerpen de rode loper uit, voor wat wellicht het
laatste concert op Belgische bodem zal worden, van één van de meest succesvolle
Franse chansonniers aller tijden. Charles Aznavour, ook wel eens de Frank
Sinatra van Frankrijk genoemd, koos niet toevallig Antwerpen als locatie voor
dit unieke en ultieme concert, waarin hij en zn live band het publiek zullen
laten genieten van tal van prachtige hits uit zijn ronduit indrukwekkende
oeuvre.
Zijn passie, talent,
overtuigingskracht en innemende charme hebben nog niets aan kracht ingeboet, en
Charles Aznavour is er meer dan op gebrand dit te tonen aan het Belgische
publiek. In maart 2011 stond de wereldvermaarde chansonnier namelijk een laatste
keer op het podium in België, eveneens in de Lotto Arena, maar helaas werd hij
toen getroffen door acute stemproblemen. Mede dankzij een inspuiting een uur
voor de start van het concert, worstelde Aznavour zich als een ware artiest
door het optreden, maar zelf hield hij er een onvoldaan gevoel aan over: dit
was niet het afscheid dat zijn Belgische publiek verdiende en dus keert hij op
zaterdag 22 november 2014 terug om dit in stijl over te doen.
De Franse singer/songwriter/acteur van
Armeense afkomst, bracht meer dan honderd albums uit, schreef ruim 2000 liedjes
en tal van musicals, trad op in de grootste zalen ter wereld en speelde ook nog
eens mee in een zestigtal films. Als zanger vergaarde hij wereldfaam met hits
als Comme Ils Disent,Les Comédiens, 'She', Mes Emmerdes, For
me...Formidable, La Bohème, Une Enfant, Je Nai Rien Oublié,
Emmenez-Moi, kortom, een meer dan imposant repertoire aan absolute
klassiekers.
Charles Aznavour In Concert op zaterdag 22
november 2014 in de Lotto Arena te Antwerpen, een nostalgische en meeslepende
trip doorheen een stuk tijdloze muziekgeschiedenis. Bestel nu uw tickets via
070-345 345 (max. 0,30/min.) of www.teleticketservice.com
STREET BOXING onder de Gentse stadshal op 30/8 met Jr Bauwens èn BV's
J&P EVENTS organiseert een
nieuw concept: STREET BOXING.
Dit gebeuren is voor iedereen
gratis en geldt ook als een wederdienst van JUNIOR BAUWENS naar zijn trouwe
supporters toe.
Stad Gent is laaiend enthousiast
want onder de Stadshal boksen is wel uniek. Pers en TV AVS tekenen present.
Het progamma voor zaterdag
30/08/2014 Stadshal Gent.
Start
om 12u, presentatie Johan DHAENE
12.00u
publieke weging met dokter
13.00u
1ste amateurkamp/3 ronden
13.30u
1ste BV-kamp
(Gunther Schepens/KAA Gent
versus Cédric Van Branteghem/atletiek)
14.00u
2de amateurkamp/3 ronden
14.30u
Elitekamp Kevin ONGENAE versus HOVHANNES KISHMIRYAN
15.00u
2de BV-kamp
(Guy REYNEBEAU/gemeenteraadslid
versus Filip RASSCHAERT/Politiechef)
15.15u
PAUZE tot 16.00uur
16.00u
3de amateurkamp/3 ronden
16.30u
3de BV-kamp (nog te bepalen)
17.00u
4de amateurkamp/3 ronden
17.15u
4de BV-kamp
(Schepen Sofie BRACKE versus
Freya Van den Bossche)
17.30u
hoofdkamp JUNIOR BAUWENS versus ALEX BONE (Spanjaard)
Er is ook een VIP-formule
voor maximum 200 personen die om 15u naar Restaurant DE FONTEYNE (tot
16u30) zullen begeleid worden (naast de Stadshal, Gouden Leeuwplein, 7 GENT)
Het menu zal starten met
voorgerecht en dan keuze uit 4 hoofdschotels, wijn, bier, frisdrank inbegrepen
en daarna het dessert ook met 4 keuzemogelijkheden.
Ook dranken inbegrepen aan de
mobiele tapwagen.
Kostprijs 95 BTW inbegrepen, met inbegrip van gereserveerde ringseat.
Er wordt een hoge opkomst
verwacht dus wees erbij en schrijf je in per mail aan info@jpevents.be of GSM
0479/29.58.32 Jan ONGENAE
Fiesta Europa van 19 t.e.m. 23 augustus op Gentse Kouter
Een stand met zoetwaren uit Sicilië,
heerlijke Franse saucissons, bergkazen uit de Alpen, textiel uit Lapland, Fudge
uit Groot Brittanië Hongaarse handgemaakte manden en korven, lederwaren,
edelstenen en mineralen van over heel de wereld, een heerlijke Moezelwijn,
paëlla uit Spanje, appelspecialiteiten uit Normandië, grill-gerechten uit Polen
en Bavaria, en nog veel meer. Fiesta
Europa komt opnieuw naar Gent en heeft van dinsdag 19 tot en met zaterdag 23 augustus 2014
zijn jaarlijkse afspraak op de Kouter.
De marktkramers, een bont internationaal
gezelschap, laten de bezoekers maar al te graag kennismaken met specialiteiten
en streekproducten uit hun land of regio. Schepen Christophe Peeters: Een
absolute sfeermarkt , die een instant vakantiegevoel garandeert.
Een mengelmoes van talen en culturen, authenticiteit,
een ruim en kwalitatief aanbod, een mooie presentatie, enthousiasme en
ambiance, een gezellige en ongedwongen sfeer, een live-muziekje op de
achtergrond, dat zijn de sleutelbegrippen van Fiesta Europa die het concept
zo uniek en zo geliefd maken bij een breed publiek.
Organisator en oprichter Roeland Storms uit
Wuustwezel werkt intussen al meer dan 6 jaar aan dat concept. Zijn bedoeling is
om professionele marktkramers uit heel Europa die specialiteiten uit hun land
of regio te koop aanbieden, samen te brengen in een internationale feestmarkt
en op die manier Europa op een aangename manier dichter bij de mensen te
brengen.
De edities van Fiesta Europa in augustus op
de Kouter zijn inmiddels een vaste waarde op de Gentse zomerkalender. Sinds
enkele jaren trekt de Europese markt ook al in de lente naar de binnenstad
(Korenmarkt) en al snel bleek ook de lente-editie een schot in de roos te zijn.
Het publiek was talrijk en opgetogen en de deelnemende marktkramers waren erg
tevreden. Gent is dan ook een echte marktstad en Fiesta Europa is een
welgekomen aanvulling op het bestaande uitgebreide marktaanbod in Gent. Een
vervolg op dit succesverhaal kon dus zeker niet uitblijven.
Praktisch
De internationale feestmarkt Fiesta Europa
vindt plaats op de Kouter van dinsdag 19 tot en met zaterdag 23 augustus 2014,
en is telkens geopend vanaf 10 tot +/- 20 uur op weekdagen, tot 21 uur op
vrijdag en zaterdag.
Dagelijks zijn er fantastische live artiesten die het podium sieren tussen
+/-15.30 en 20 uur.
Dit jaar is er ook aan de kleine levensgenieters gedacht: er zijn enkele
springkastelen en een kleurrijke kindertent, in samenwerking met een Belgische
vzw: Art For Education.
Jazz in 't Park zorgt voor muzikale septembermaand (Gent)
De Dienst
Evenementen en Feesten van de Stad Gent tovert het gezellige Zuidpark van
donderdag 4 tot en met zondag 7 september 2014 opnieuw om tot de gedroomde
festivallocatie voor de 21e editie van Jazz in
t Park. Tijdens de vierdaagse kan een breed publiek kennismaken met veertien
kwaliteitsvolle groepen en artiesten die gratis kunnen ontdekt worden tussen de
bomen. Elk laatste concert (behalve op zondag) sluit af met een Saxy Night,
een filmprojectie van authentieke concertopnames met legendarische
saxofonisten.
Ode aan Belgische jazz
Vorig jaar lokte de 20e
jubileumeditie 15.000 toeschouwers dankzij het programma én het mooie weer. De
editie van 2014 houdt nog steeds, en zelfs meer dan ooit, de vinger aan de pols
van het Belgische jazzlandschap, waarbij zowel gevestigde waarden als de nieuwe
lichting jazzmusici een podium krijgen. Hoofdzaak blijft immers de promotie van
de Belgische jazz. Verschillende bands brachten het afgelopen jaar een nieuw
album uit en brengen hun nieuw werk voor de eerste keer in Gent. Jazz rocks,
dat werd bewezen door het jonge geweld van Nordmann die recent als tweede
laureaat eindigde op Humos Rock Rally. En met Skordatura staat er ook een heus
punkjazzensemble op het podium. Jazz in t Park krijgt met de officiële
voorstelling van de nieuwe albums van het Erik Vermeulen Trio en van WoFo &
Strings 2 exclusieve primeurs. En met trompettist Bert Joris haalt het festival
een internationaal gelauwerde muzikant, componist en arrangeur terug naar Gent.
Al 17 jaar vormt hij samen met Dado Moroni, Philippe Aerts en Dré Pallemaerts
een absoluut Europees topkwartet, waarmee hij het festival feestelijk afsluit.
Vier themadagen
Voor het derde jaar op rij
wordt het programma in themadagen opgesplitst. Een gesmaakte formule die het
publiek een leidraad geeft en de verwachtingen scherp stelt.
Onder de noemer fusion jazz
gaat jazz op donderdag 4 september de confrontatie aan met andere
muziekstijlen. Bij het Skordatura Punkjazz Ensemble, Hijaz en Electric
Barbarian versmelt jazz met wereldmuziek, pop, rock, electro, hiphop, drum n
bass en poëzie.
Themadag fresh jazz brengt
op vrijdag 5 september het nieuwe jazzgeluid onder de aandacht, met nieuwe
bands of nieuwe projecten. De Looze/Machtel/De Waele, DelVitaGroup en STUFF
laten het publiek dan proeven van kersverse jazz.
jazz XL groepeert op
zaterdag 6 september bands met een grote podiumbezetting.
t Mouvement, Rebirth
Collective en Manngold de Cobre zullen het podium vullen tot de laatste
vierkante centimeter.
Op kittens and catswisselt jong talent met gerenommeerde
artiesten. Zo deelt Nordmann op zondag 7 september het podium met Ivan Paduart Trio & Tineke Postma, en het Bert
Joris Quartet.
De concerten worden telkens
ingeleid door radio-icoon Mark Lefever.
Lunchconcerten
Los van de themas zijn er twee
lunchconcerten om 12.30 uur.
Op donderdag 4 september serveert WoFo
& Strings een muzikaal stoofpotje met verse klassieke ingrediënten, een
goeie geut jazz, een Latijns-Amerikaans kruidenboeket en funky smeuïge olie. Op vrijdag 5 september presenteert het Erik Vermeulen Trio in
primeur zijn nieuwe cd.
Door die extra
lunchconcerten kunnen ook werknemers uit de buurt en toevallige passanten hun
boterhammetjes verorberen bij een scheut jazz in een aangename, relaxte sfeer.
Tijdens het festival vormen podium, zitjes, drank- en eetstandjes en
infochaletjes sowieso één groot openluchtdorp tussen de hoge bomen en de beschermende
sierlijke tentzeilen.
Saxy nights
Jazz in t Park brengt dit jaar een
hommage aan Adolphe Sax die in november
200 jaar geleden geboren werd in
Dinant. En terecht, muziek in het algemeen en jazz in het bijzonder zijn
ondenkbaar zonder het geluid van de saxofoon. Onder de noemer Saxy Nights
worden de concerten op donderdag-, vrijdag-, en zaterdagavond dan ook
afgesloten met gefilmde jazzconcerten van legendarische
en toonaangevende saxofonisten als respectievelijk Coleman Hawkins, John
Coltrane en Stan Getz.
Annelies Storms, schepen van cultuur, toerisme en evenementen: Dit
stadsfestival bewijst dat jazz een zeer brede lading dekt van fusion over
punkjazz tot bigband en rock. Gent toont hiermee opnieuw aan dat de stad de
titel 'unesco creative city of music' meer dan waard is.
Praktisch
Jazz in t Park 2014: veertien gratis
concerten van donderdag 4 tot en met zondag
7 september in het Zuidpark Gent. Na
elk laatste concert gratis filmprojectie van Jazz on film (niet op zondag).
Ondergrondse parking aan Zuidpark.
TAZ# : kuststadfestival Oostende toont heel veel Gents en jong tekst- en figurentheatertalent
Het jaarlijks TAZ#theaterfestival
(sinds 1995) in de Koningin van de Belgische badsteden, Oostende heeft
overduidelijk meer luxelast van zijn populariteit dan van zijn steeds beter
wordende artistieke evolutie. Reeds de dag voor de opening bleek al dat een
behoorlijk aantal van de meest begeerde voorstellingen ten dele waren
uitverkocht. Het verdubbelen van hun aantal en ergo ook het vinden van nóg méér
oorspronkelijk anders bedoelde locaties tot speelruimtes is (nu al 51 verspreid
over de stad) absoluut aan de orde. En dat kunnen ze in de Koninklijke
kuststad: turnzalen, spoorweggebouwen, visloodsen, gerechtszalen, het strand
worden er professioneel geëquipeerd tot functionele ruimtes.
De bewuste programmatie van een
hele rist premières verhoogt uiteraard de aantrekkingskracht van het enige
Vlaamse theaterfeest van die omvang. Heel wat programmatoren voor Culturele
Centra, receptieve theaters, andere festival(letjes) komen er hun staalkaart
samenstellen. Bovendien geeft TAZ# in samenwerking met de Auteursvereniging
SABAM niet onaardig veel creatiekansen aan jonge theatermakers (scholen en
nieuwe vaak project- - gezelschappen die van hun maidentrip gebruik maken om
de confrontaties aan te gaan met de vaste waarden in het theaterlandschap. En
wellicht worden de vele tientallen vrijwilligers op wie het festival logistiek draait
ook wel beloond met kaartjesvoor
producties waar ze tijdens het seizoen misschien niet meteen toegangsgeld
zouden betalen in de goed uitgeruste De Grote Post, sinds 1 jaar hun stedelijk
Cultureel Centrum.
In 2014 kreeg een elf jaar
geleden eerdere TAZ#-prijswinnaar het Gentse gezelschap Ontroerend Goed, dat
inmiddels internationaal toert, een soort peter-/curatorschap en speelde zelf
enkele werkstukken. Zo ging Wijven er in première een feministisch
woord-/zangstuk over de clichés, vooroordelen en discriminatie tegenover het
vrouwelijk deel van de samenleving. In een sober decor en idem dito regie
verviel de voorstelling helaas zelf in een herhaling van wat er al tientallen
jaren lang over hetzelfde onderwerp op scène verteld of in een meer dramatische
vorm getoond werd.
Angelena van de ook al Gentse
Compagnie Cecilia scoorde bijzonder goed bij het per definitie dankbare
TAZ#-publiek en eigenlijk wel terecht. Het stuk van (en toch wel overtuigend
gespeeld door) Mieke Dobbels is in de hedendaagse maatschappij verworteld,
revolteert en ontroert in de situatie van de titelrol: een adolescente of
jonge twintiger die al vier jaar in de gevangenis zit met de onzekerheid of ze
al dan niet naar een psychiatrische instelling zal worden geïnterneerd. Ze probeert
haar dagen leefbaar te houden met haar muziek en haar (soms wrange) humor en
met het spelen van haar zoveelste proces wegens herval met een brandstichting,
waarbij ze het publiek in beperkte mate interactief betrekt.
Theater aan Zee biedt steeds weer
een breed spectrum aan theater-, woord- en muziekdisciplines al dan niet in
symbiose. In de kinder- (of beter familie-)voorstellingen heeft het
figurentheater steeds weer een prominente plaats. Het velt het laatste
decennium ontzettend om hoe vaak teksttheatergezelschappen ook figuren als
dramatis personae laten acteren naast spelers van vlees en bloed.
Duikvlucht van de alweer Gentse
Studio Orka was daar een goed voorbeeld van en werd één van de topproducties
van TAZ#. De voorstelling speelde in een half natuurlijk zanddecor met een
bunker, vuurtoren, barakken als oorspronkelijke gegevens en daar bouwde ze een
uiterst intelligente, polyvalente en verrassende nieuwe scenografie in om het
verhaal te spelen van industrieel strandjutter Daniël die met zijn
braakbalmachine spullen uit zee en strand aantrekt en recycleert. Hij leeft
vrij desolaat met een paar Poolse muzikale gastarbeiders en krijgt wel
regelmatig bezoek van zijn vrienden de pakjesbezorger Nico (die nog voor het
begin van de voorstelling gecontroleerd roekeloos door het aanschuivende
publiek rijdt met zijn bestelwagen) en schaapherder/troepverzamelaar Maldus
(een schitterende Titus De Voogdt) die in een onvergetelijk beeld uit de duinen
afzakt. Katalysator in de heldere en tegelijk absurdistische voorstelling is
het aanspoelen van het vermiste meisje Vera Zij brengt onrust in de rust en
dat garandeert zeer sterk theater met een figurentheater invulling naar het
slot toe.
In een plastische Umwelt, maar
dan het Arte Povere segment ervan, bewoog zich Krocht, een
doorloopvoorstelling van de jonge (Gentse, sorry ) theatermakers Lobke Leirens,
Maxim Storme en enkele geestesgenoten. Ook het publiek bewoog want werd heftig
maar veilig rondgevoerd op kerkstoelen op wieltjes - door een persoonlijke coach
van beeld naar beeld. En die beeldvorming was nu eensstatisch (uit natuurlijke materialen) dan
weer bewegend : één enkele worm op een explosieve drumton, een schotel
krullende teken, zichzelf uitputtende, getormenteerde acteurs die eerder voor
sfeerschepping dan wel verhaal zorgden. Artaud, Arrabal, Tadeusz Kantor en
zelfs Peter Schuman en zijn Bread & Puppet Theatre waren nooit ver weg.
Maar het bleef eerder braaf en respectvol voor het kleinburgerlijke publiek en
bovendien visueel schoon in zijn beoogde vuilheid en troep. Krocht eindigde
op een verassend en verlossend eindbeeld dat evenwel om articulatie van de
gestapelde vormen smeekte.
TAZ# heeft een overduidelijke
politiek ten opzichte van generatieverschuiving bij zijn publiek. Interessant,
vernieuwend of bevestigend, jeugdtheater moet de jongere leeftijdsgroepen
aangeboden worden om ze naar het theater als kunstvorm te leiden. Ook in deze
editie was er een representatief aanbod. Spijtig wel, dat de optie wegviel om
gratis familievoorstellingen te plaatsen in het Leopoldpark. De brede tribune
daarvoor was de voorbije jaren nochtans eivol ingenomen en de laagdrempeligheid
van dat aanbod bijzonder gewaardeerd en wellicht zeer efficiënt als
doorstroming.
Het Oostendse Theaterfestival
blijft een must, zo bewees editie 2014 alweer. Zijn katalysatorfunctie in (het)
volgende Nederlandstalige theaterseizoen(en) is wellicht niet meteen meetbaar
maar zeker niet te onderschatten.
GRENZELOOS
OOSTENDS VAN ROLAND
DESNERCK SERVEERT BONTE KUSTTAAAL
VOOR GEVORDERDEN
De
auteur van dialectwoordenboeken waar elke andere samensteller van vookabuuleers in Vlaanderen gezond jaloers op is, omdat hij het mooiste, het
rijksgeïllustreerde, het sjiekste formaat op de markt bracht over de streektaal
van de Koningin van de Badsteden, Roland Desnerck, heeft bij Zorro Uitgeverij Damme
een nieuw en vrij lijvig werk (zijn twintigste) uitgegeven. Grenzeloos
Oostends.
De
volledige titel van de publicatie is: Oostends voor gevorderden en voor liefhebbers
van een taalkundige trip. Gevorderden (Woar
emme da noog guurt, daijeur?!) jawel, want een jong angespoelde heeft er een kluif aan. En liefhebbers? Al evenzeer. Ge begint eran en t loat e unie mier loos.
Op
het eerste gezicht lijkt er geen structuur in het boek te zitten. Ook al omdat
er voor- of achteraan geen referentielijst voor handen is. Maar na drie meesluimend
gelezen lemma heeft de intelligentste, deus
Gensche, lezer het door:Desnerck wil kouten rond een aantal pareltjes van
woorden in zijn gezeezouten, flamboyante streektaal.
Hij
wil ook verhaaltjes vertellen met de smeuïgheid van de meester. Maar hij wil bovendien
nog linguïstisch duiden. Mét kennis van Germaanse, Romaanse, Skandinavische
tot Aziatische talen, Bargoens en Fries. De scribent is een polylglot(Zijn Oostendse zeehaven- ,ferry- en recentelijker ook cruisestad stimuleert er
hem toe) en hij is ook een wetenschappelijk onderlegde op het vlak van de
grammatica (Zijn opleiding als regent Germaanse talen aan de Gentse
(!)Rijksnormaalschool zal daar wel niet vreemd aan zijn. En hij verwijst er
graag naar).
Als
men het boek uit heeft constateert de lezer dat het Oostends eveneens een
aantal specifieke woorden heeft die géén ander dialect mogen kleuren (van
Appesjang over Goeze en Simantere tot Zoetverzoetn. Daarnaast zijn er een aantal woorden tussen A en Z
die klinken of geschreven staan zoals in andere dialecten, maar werkwaardig genoeg aan de Noordzee een
andere betekenis hebben : Knoezel,
Poepkot Fiester).
De
auteur laat de lezer bij hem op schoot zitten om naar zijn boeiend
taalverhaalte luisteren. De pedagoog in
Desnerck? De grootvader?
Freek
Neirynck
Grenzeloos
Oostends, Roland Desnerck, 368 paginas in hardcover en met een
(kleur)omslagafbeelding van Col en Manchette van Felix Labisse, door de
auteur van ingevulde tekstbalonnetjes voorzien. www.zorrobooks.be
Tourwinnaar
Vincenzo Nibali won vorige weekend ook het natourcriterium van Herentals en
mocht, naast een waarschijnlijk meer dan behoorlijk zakcentje en de
overwinningsbloemen, ook de gloednieuwe cd van Matthias Lens 'De Mooiste
Musettes' mee naar huis nemen. Matthias was op uitnodiging aanwezig in
Herentals en had voor de gelegenheid zijn gloednieuwe cd, die deze week
doorstijgt van #6 naar #4 in de Ultratop Albumchart en waarop tal van Franse
Musetteklassiekers terug te vinden zijn, meegenomen voor de Italiaanse Tour de
France-winnaar.
"Ik vond het een hele eer dat ik Vincenzo Nibali
mocht ontmoeten en het leek me wel leuk en gepast om hem mijn nieuwe album 'De
Mooiste Musettes' te schenken als kleine attentie. Ik kan me voorstellen dat
Nibali na zijn overwinning in de Tour voor eeuwig warme gevoelens zal koesteren
voor Frankrijk en mijn cd ademt gewoon die zomerse Franse sfeer uit. Wanneer
hij 'De Mooiste Musettes' opzet zal hij zich perfect de beelden van zijn
overwinningsraid terug voor de geest kunnen halen (lacht). Uiteraard kende hij
mij niet, maar hij was wel heel vriendelijk en ik heb hem zo goed mogelijk
proberen uit te leggen welke muziek er op de cd staat. Ik had op de cover van
de cd ook de boodschap "Congratulations with your victory!" geschreven
en hij leek in ieder geval het geschenkje wel te waarderen en wenste me verder
nog veel succes met het album". Een heel bescheiden, beleefd en rustig
persoon, maar wat een charisma, een echte kampioen!", aldus Matthias Lens
'De Mooiste Musettes', het nieuwe album van Matthias
Lens (ECV Music), ligt nu in de winkel en is ook verkrijgbaar via iTunes!
EVITA - de musical in Oostende t.e.m. 10/8 ... een MUST
Dinsdag 29 juli zou één van topdagen worden in het
Kursaal van Oostende want 35 jaar na de creatie van de musical EVITA zorgde
Shakalaka Show Productions voor een ware revival van deze kaskraker van Andrew
Lloyd Webber en Tim Rice. Naar depremière in België werd dan ook door iedere musicalliefhebber
reikhalzend uitgekeken èn ik had het geluk een uitnodiging te mogen ontvangen
teneinde de voorstelling uitgebreid te kunnen bespreken. En aan die belofte
voldoen we graag
Ik was dan ook niet alleen om getuige te zijn van één
van de meest tot de verbeelding sprekende musicals want naast enkele honderden
musicalfans bemerkten wij ook de traditionele aanwezigheid van een pak BVs
(Stany Crets en Ann Van den Broeck, Jan De Wijngaert, Maurcie Engelen, Wendy Van
Wanten, Hilde Heijnen, Martine Jonckheere, Margriet Hermans,Showbizz Bart, Lien Verheyen, Hugo Simons,
Ianka Fleerackers .. om er maar een paar op te noemen).
Na de inleiding door Peter Monbailleu (Shakalaka) werden
we meegesleept naar 26 juli 1952: de dag waarop men in Argentinië te horen
kreeg dat de amper 33-jarige Eva Perón de Duarte (vrouw van president Juan) aan
de gevolgen van kanker overleden was.
Met eenindrukwekkende scène zowel op muzikaal alsop technisch vlak (Requiem for Evita) werd
de toon gezet en zat iedere aanwezige middenin het verhaal.
Rode draad doorheen de musical is de figuur van CHE
(vertolkt door een bijzonder sterke Mark Powell) doch die naam verwijst eerder
naar het woord dat in Buenos Aires verwijst naar maatje dan naar de revolutionair
Erneste Guevarra. Een man met een aparte uitstraling èn een schitterende stem
die een perfecte overgang vormde naar de andere stemmen van de cast. Een inzet
die uiteindelijk werd beloond met een méér dan zomaar geapprecieerd applaus.
Andere man in het verhaal met een aparte diepgang is
Andrew C. Wadswordt die de rol van president PERÓN gestalte met geven en dit
met de nodige ingetogenheid MAAR met glans invult. In de werkelijke wereld was
deze kolonel en idool van de descamisados (hemdlozen) twee keer zo oud als
Eva, zijn meest geliefde (en gehate) vrouw in Latijns-Amerika.
En wat dan gezegd van de Portugese Madalena Alberto
die op en onovertreffelijke wijze EVA PERÓN doet herleven èn sterven. Want het
mag gezegd: zingen op het hoogste niveau in combinatie met perfecte acteer-en
dansprestaties het is niet iedereen gegeven. EVITA heeft met deze nachtegaal
een goudklomp in huis en zoals vele anderen kreeg ik op diverse momenten
gewoonweg kippenvel (Dont cry for me Argentina You must love me Final Broadcast),
niet alleen van haar imponerende stemgeluid maar vooral door haar inlevingsvermogen
die ze kenbaar maakte door haar eenvoud op de bühne in combinatie met
oogstrelende gezichtsuitdrukkingen. Haar acteertalent kon zich dan ook tenvolle
openbaren als kankerpatiënte enerzijds, als Leading Lady anderzijds.
Gewoonweg schitterend!!
De live-uitvoering door het orkest (in orkestbak!)
o.l.v. Matthew J. Loughran was ongetwijfeld van goudwaarde en gaf de musical
datgene wat het verdiende: een staande ovatie van mensen die dit niet
beleefdheidshalve doen, maar door zij die er met volle teugen van genoten
hebben en net zoals ik getroffen werden door een orkaan met positieve
boodschap.
Ik mag zeker niet vergeten dat de rest van de cast een
onvergetelijke indruk heeft gemaakt en dat nog enkele solo-vertolkingen van
o.a. James Waud (Magaldi) Sarah McNicholas (minnares) en de innemende stem
van het kind in Santa Evita het geheel afwerkten.
Wat mij betreft: ik zou zeker nog eens alles terug
willen zien, horen èn beleven.
EVITA
kan je nog bewonderen tot en met 10 augustus 2014:
Dinsdag
t.e.m. zaterdag om 20.00 uur
Matinees
op zaterdag en zondag om 15.00 uur
Tickets
aan: 70 (Golden seats) 55 49 en 37 euro (voor kortingen: zie website)
Christoff
komt met zijn nieuwe album, Altijd onderweg, op de eerste plaats binnen van de Ultratop
album charts en laat daarmee Stromae, Ed Sheeran en Coldplay achter zich. Een
zeer uitzonderlijke prestatie voor een Vlaamse artiest en meteen een droomstart
voor het gloednieuwe Top Act Music-label van Universal Music Belgium onder
leiding van Gino Moerman.
Christoff heeft een beetje een
muzikaal risico genomen door, na een reeks zeer succesvolle cds, met Altijd
onderweg een persoonlijker en meer poppy album af te leveren, zegt Gino
Moerman. Maar dat loont zich. Christoff durft zijn grenzen te verleggen, zonder
zichzelf of zijn muziekstijl te verloochenen.
Deze zomer toert Christoff door
Vlaanderen met zijn live band en ook hij merkt de zeer lovende reacties van
zijn publiek.
Het is altijd afwachten hoe de mensen
reageren op nieuwe nummers, zegt Christoff, maar deze keer is de respons
fenomenaal. Dat doet mij enorm veel plezier, vooral omdat ik zelf heel wat
liedjes heb geschreven voor deze plaat. Als je dan duizenden mensen uit de bol
ziet gaan zoals deze week tijdens de Gentse Feesten, dan geeft dat een geweldig
gevoel.
Wie Christoff en Lindsay deze zomer nog
live aan het werk wil zien kan surfen naar: www.christoff.be.
Op 28
juni viert Luc Steeno zijn 50ste verjaardag. Om dit te vieren brengt
hij op 23 juni zijn best-off cd uit, met daarop al zijn grootste hits, maar ook
5 nieuwe nummers en een geweldige medley.
Een
voorsmaakje hiervan is de gloednieuwe single Diep In Je Ogen. Voor dit nummer
heeft hij de hulp ingeschakeld van zijn showbizz-collega Laura Lynn. Ik ken
Laura Lynn al jaren en we wilden al langer een duet opnemen samen, zegt Luc.
Het resultaat is fantastisch. Ik kijk er enorm naar uit om deze single met haar
te zingen op allerlei podia deze zomer.
Het leest
als de start van een grap...of van een mooi sprookje: Een schilder, een
heftruckchauffeur en een kok, trekken na de werkuren een keurig pak aan,
stappen het podium op...en worden sterren! Voor Vlamingen Christophe Meuris
(heftruckchauffeur - 43), Kris Struyven (schilder - 44) en Wim Vercammen (kok -
51) is het echter pure realiteit. Zij willen met 'Nobilé' het Vlaamse
antwoord worden op 'Il Divo' en de 3 Tenors, en brengen na de werkuren Nederlandstalige
klassiekers als Het Kan Niet Zijn (Will Tura), Ik Ga Dood Aan
Jou (Bart Herman), Zij (Marco Borsato)en Als Een Leeuw
In Een Kooi (Willy Sommers) in opera-achtige, licht klassieke versies.
Als eerste single kozen ze voor Zij Gelooft In Mij (André
Hazes) en hun debuutalbum mogen we nog dit najaar verwachten.
Hoewel ze elk apart gezegend zijn met een fantastische stem, schuilt de grote
kracht van Nobilé toch vooral in het collectief...én in het feit dat ze in het
Nederlands zingen, zeggen de heren zelf. "We vonden het een enorme
uitdaging om in onze klassieke stijl in het Nederlands te zingen, dat maakt
'Nobilé' uniek. Het werd een heel fijne zoektocht naar Nederlandstalige
klassiekers die zich lenen tot ons genre, maar ik denk dat we tot een heel
mooie selectie zijn gekomen", zegt Christophe. "We hopen
uiteraard dat de mensen onze klassieke versies van de Nederlandstalige hits
mooi vinden", aldus Wim.
De eerste single wordt 'Zij Gelooft In Mij' (André Hazes), een zeer bewuste
keuze volgens Christophe, Kris en Wim. "Naast het feit dat we dit
gewoon een ijzersterk nummer vinden, is het ook het perfecte liedje om onze
partners te bedanken voor hun jarenlange steun en geloof in onze muzikale
projecten".
Sterk team achter Nobilé
"Het gaat nu opeens erg snel voor ons", zegt Kris Struyven. "Hoewel
we alle drie al lang met muziek bezig zijn en hier en daar al wat podiumervaring
hebben opgedaan, is dit toch nog van een geheel andere orde. Het is de eerste
keer dat we zo goed omringd worden en echt op een professionele manier kunnen
en mogen werken. Met Patrick Busschots (Entertainment Consulting) hebben we een
platenbaas die het klappen van de zweep kent en reeds vele successen op z'n
palmares heeft staan, Globe Entertainment - dat o.a. de boekingen
verzorgt van Willy Sommers, Laura Lynn en Luc Steeno - doet onze boekingen en
voor onze promotie en marketing kunnen we rekenen op Upstars...eigenlijk zo'n
beetje een Vlaams "Dream Team" voor Nobilé, en daar zijn we heel
dankbaar voor", zo besluit Kris.
Op 25/4 werd voor het nummer 'Zij Gelooft In Mij' ook de eerste clip van Nobilè
opgenomen.
Laagdrempelig. Helder. Inspirerend maar het is niet allemaal rozengeur
en maneschijn. (Recensent: Angelo Van Slycke)
De auteur tracht in zijn nieuw boek Zó word je steenrijk een resem aan
populistische uitspraken als Huizen zijn
hedendaags veel te duur. Morgen barst de vastgoedbubbel., te ontkrachten
en te counteren met zijn eigen, beargumenteerde redenering.
Door dieper in te gaan op de vier verschillende fases van een onderneming
en/of belegging in onroerend goed aankopen, verbouwen, verhuren en verkopen
(al dan niet in deze volgorde) biedt Frank van Rycke een overzicht aan van de
zaken die extra aandacht verdienen en waar je voor op je hoede moet zijn. Wie
echter een handleiding verwacht om steenrijk te worden, moet zichzelf de
vraag stellen als die vraag simpelweg kan beantwoord worden en waarom iemand
dat dan ook uit de doeken zou doen
De vele voorbeelden en getuigenissen die het boek doorkruisen zijn een
fantastische aanvulling op de inzichten die de auteur zijn lezers tracht te
bieden. Na elk hoofdstuk wordt de kernboodschap kort samengevat en aangevuld
met extra relevante tips. Wat het boek
voor mij persoonlijk interessant maakt, is dat Frank niet enkel positieve, maar
ook negatieve ervaringen uitvoerig uit de doeken doet. Daarmee onderscheidt hij
zichzelf van andere mensen die zichzelf financieel onafhankelijk verklaren:
vaak focust men zich op hun positieve ervaringen en tegelijkertijd
minimaliseert men de tegenslagen (of deze worden zelfs compleet verwaarloosd). Frank
doet dit echter niet en beschrijft zijn fouten even gedetailleerd als zijn
succeservaringen, iets waar weinigen onder ons zo openhartig over durven te
getuigen.
Aanvullend stelt de auteur een aantal sjablonen beschikbaar zoals een
voorbeeld van een huurcontract, een voorbeeld van een plaatsbeschrijving,
die gratis te downloaden zijn van
zijn website en verwijst hij naar andere lectuur die relevant is voor mensen
die geboeid zijn doorvermogensopbouw
via beleggingen/ondernemingen in vastgoed. Het enige waaraan ik mij persoonlijk
begon te storen naarmate ik het einde van het boek naderde, waren de ontelbare
verwijzingen naar zijn vorig boek (dat ik trouwens ook in het verleden gelezen
heb).
Het boek is zeer vlot leesbaar en legt de nadruk op het activeren van je
ondernemingszin: Frank toont aan dat vermogensopbouw via vastgoedprojecten voor
iedereen mogelijk is, ook als je niet over een grote hoeveelheid financiële
middelen bezit. (Dit moet je wel met een
korreltje zout nemen, een minimale hoeveelheid financiële middelen is
natuurlijk een vereiste, maar het boek toont wel aan dat je stap voor stap je
vermogen kan uitbouwen, ook als je met iets kleins moet beginnen.)
Zó word je steenrijk is een
boek met veel potentieel voor mensen zoals ik jonge professionals die nog
steeds uitkijken naar de huur/aankoop van een eerste woning. Het boek sommeert op
een eenvoudige en toegankelijke manier de voordelen, gevaren en valkuilen van
vastgoed en stelt dus een grote hoeveelheid levenswijsheid in de wereld van
onroerend goed ter beschikking. Een betere subtitel zou dit boek dan ook niet
kunnen krijgen voor dit doelpubliek: het is een noodzakelijk (vastgoed)boek
voor iedereen die een eerste keer met vastgoed in aanraking kom, zij het nu als
(ver)koper of (ver)huurder.
Echter voor mensen die reeds vaker in aanraking kwamen met vastgoed
laat ons zeggen, de doorsnee 40-jarige man of vrouw lijkt dit boek eerder op
een samenvatting van zijn/haar/hun persoonlijke ervaringen. Dit komt net omdat
Frank van Rycke de voorbeelden zo realistisch schetst, dat velen onder ons er
zichzelf zullen in herkennen. De enige aanvulling die dit boek voor dit publiek
kan bieden,is informatie (en de gepaard
gaande anekdotes) over één (of meerdere) fases waarmee je zelf nog weinig/niet
in aanraking bent gekomen, gecombineerd met een stimulus tot
ondernemen/beleggen in een volgend vastgoed.
Samengevat in één
zin:
Een must-have vastgoedboek! maar niet voor iedereen.
Mensen die
geïnteresseerd zijn en die meer informatie wensen over het boek, kunnen hier terecht.
Over de
auteur
Frank Van
Rycke is een 45 jarige ondernemer en belegger die er in slaagde om in 10 jaar
binnen te zijn. Na zijn studies in de rechtsleer, volgde een succesvolle
professionele loopbaan met commerciële en leidinggevende functies bij
verschillendebedrijven uit de bank-
en verzekeringssector.
De
berg zegt: Het lijvige doodsprentje van Ivan Heylen
Aan
het einde (?, hij is volslagen onvoorspelbaar die artistieke Werkmens) van
zijn carrière verschijnt er van de veelzijdige showbizzz- en mediafiguur Ivan
Heylen (Oosteeklo 1946) een autobiografie bij Uitgeverij Van Halewyck, met als
titel De berg zegt. De auteur noemde het, bij de door zijn vriend ex-wielrenner
- en eveneens bekend uit de boekskes fenomeen - Eddy Planckaert warm
ingeleide voorstelling in het Blankenbergse Oester- en Kreeftenrestaurant Den
oesterput, zijn dik doodsprentje. Toch sprankelt het werk als het
levensverloop van de duizendpoot zelf. En als laatste zin voorspelt hij zijn
lezers een Wordt vervolgd.
Heylen
streeft in zijn uitgebreid geïllustreerd 320 pagina dik boek eigenlijk wel
volledigheid na. Daardoor krijgt het een extra documentair karakter en wordt
het ook een boeiende kroniek van zijn tijd. Hij noteert met de
feitenbezorgdheid de showbizzwereld en de mediafenomenen van de periode waarin
hij superactief was, - na en naast een leven als friturist, fabrieksarbeider
later als zanger, gevreesd diepte-interviewer, Tour de France-verslaggever, multifunctioneel
mediawerker tot en met niet erg succesrijk kunstschilder en filmscenarist. Hij
beschrijft het allemaal en niet zonder zelfkennis en relativisme.
Maar
De Wilde Boerenzoon zou zichzelf niet zijn als hij die opsomming van data en
feiten niet doorspekt met kritische bedenkingen en goed bij de grond blijvende
filosofie uit het leven gegrepen. Daaruit komt een man naar voor, van wie de
volkstaal het zo mooi uitdrukt met: Den
diene moe nie weere komen . Hij verwoordt dat universeel optimisme overigens
zelf in één van de aforismen vooraan in zijn boek: Alles wat minder is dan
kanker, is geen probleem.. En op pagina 145: Alles went. Ook doodgaan.Veel
mensen sterven enkele keren voor ze doodgaan. Je leert ermee leven.
Eerlijkheid
siert de ooit in Vlaanderen wereldberoemde autobiograaf. Heylen geeft ridderlijk
toe dat hij ontzettend aanlokkelijke kansen kreeg in zijn carrière maar dat hij
die zeker niet allemaal juist wist aan te pakken en daardoor (vooral financieel
bloedend) regelmatig van de ladder van het succes schoof, terug met beide
voeten op de harde grond. Hij schreef zijn levensverhaal uiterst plastisch,
hyperrealistisch, sfeeroproepend. De lezer heeft geen enkele moeite om mee te
stappen in de heropgeroepen werkelijkheid en het sociale decor ervan.
De
vaak amateuristische iconografie met familiekiekjes, facsimile van documenten,
platenhoezen, beelden van televisieschermen dragen bij tot documentaire
karakter. De kwaliteit van de originele opname liet wellicht niet toe om de
tekstillustrerende afbeeldingen groter weer te geven, dat is begrijpelijk. Maar
dat ze niet altijd perfect naast de betreffende inhoud gekaderd staan zorgt wel
nu en dan voor wat zoekwerk. Dubbel vervelend bij een boek dat je geneigd bent
in één ruk van het begin tot het einde te Verlinden. Voor de rest geen kritisch
negatief woord voor de zéér verzorgde uitgave, die perfect op de doelgroep
afgestemd blijkt.
Na zijn Gensche lesse veur pagaaders en reufte
werkt Perfesser Gensch Freek Neirynck dit jaar voor de hele famielde,
guul den annekesnest aan (groot)ouders en kinderen. Ze kunnen
individueel of samen deelnemen aan zijn ludieke, met beeld en klank geanimeerde
Kwiestenbiebelkwies over Gent en t Gensch.
Fienaale : zoendag 27 07 om 14.30 Korenmarkt
FIENALE KWIESTENBIEBELKWIJS
MEE LETTERFRETTER MIKE EN
PERFESSER GENSCH FREEK NEIRYNCK
Op zondag 27 juli wordt om 14.30 op de Korenmarkt
de finale gespeeld van de Gensche Kwiestenbiebelkwies veur guul den Aanekesnest
met Perfesser Gench Freek Neirynck en de Gentse rapper en hiphopper
LETTERFRETTER Mike als speesjaale gaast en preezedent van de Gensche
Sosseteit als juryvoorzitter.. Gratis toegang
Ik kan best mezelf voorstellen als Johan Dhaene, een bezige bij uit Evergem (sedert 1/9/2008) met een prachtige vrouw en 3 schitterende kinderen. Ik was méér dan 25 jaar actief als radiomaker bij de Gentse radio's PLUS en ROELAND en kreeg voor diverse inspanningen op dat vlak een plaatsje in de Orde van de O'De Flander, kreeg de titel van Ambassadeur van de Westhoek door gouverneur Paul Breyne en was in 2004 laureaat van de Orde van de Gentse Draak omwille van de blijvende promotie voor het Vlaamse lied. Tegenwoordig kan je mij zeker nog eens ontmoeten als gelegenheidspresentator en zag op 25/8/2008 mijn "eerste" (?) boek "Scoren aan Tafel" (samen met Felix Alen, Wim Casteleyn en fotograaf Heikki Verdurme) verschijnen bij uitgeverij Lannoo. Sinds juli 2020 verzorg ik elke dinsdag tussen 11.30 en 12.00 uur de boekentips op MENT TV. Deze webstek ligt in het verlengde van dit alles.